سایر کودک و نوجوان

اداره مهد کودک

edare_majde_kodak

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اداره مهد کودک”

اداره مهد کودک

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: سازمان بهزیستی کشورارایه کننده: وحید چناریدستورالعمل اداره مهد كودك2

اسلاید 3: 1. ارتقای سلامت زیستی، روانی و اجتماعی کودکان 2. ارتقای هشیاری اخلاقی و توجه به ارزش های دینی و مذهبی 3. پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادهای کودکان در ابعاد مختلف 4. آموزش مفاهیم اجتماعی نظیر تعاون، نوع دوستی، گذشت ، ایثار، همکاری و ارزش های مطلوب زندگی از طریق آموزش غیر مستقیم و کسب تجارب گوناگون 3 اهداف عمده تاسیس مهد کودک عبارتند از:

اسلاید 4: 5. توسعه توانایی های کودکان در بیان اندیشه و بروز احساسات و عواطف با استفاده از آموزش مهارت های زندگی، هنری، کلامی، بازی، شعر و نمایش 6. کمک به اولیاء در مراقبت، نگهداری و پرورش کودکان در ایجاد ارتباط موثر دو جانبه بین کودک و اولیا4 اهداف عمده تاسیس مهد کودک عبارتند از:

اسلاید 5: ١. پرداخت حقوق و مزايا و بيمه كاركنان بر اساس قوانين و مقررات وزارت كار و امور اجتماعي و سازمان تأمين اجتماعي.٢. اقدام جهت بيمه حوادث و مسؤوليت كودكان و كاركنان مهدكودك.٣. معرفي مدير واجد شرايط (با تأييد سازمان بهزيستي استان).٤. استخدام مربيان داراي صلاحيت .٥. تأمين استانداردهاي ساختماني و تجهيزاتي مهدكودك از نظر فني، ايمني و بهداشتي مطابق با ضوابط.شرح وظايف مؤسس عبارتند از:5

اسلاید 6: تبصره 1: چنانچه مؤسس خواستار تغيیر مدير در طول سال باشد، مي بايست يك فرد واجد الشرايط جهت تصدي مديريت به سازمان معرفي نمايد. و چنانچه بهزيستي استان خواستار تغيير مدير باشد موضوع با ذكر دلايل و ارايه مستندات با مؤسس مطرح و اقدام لازم به عمل مي آيد.تبصره 2: در صورت فوت، محجوريت يا مفقودالاثر شدن مؤسس مهدكودك، خانواده و وكلاي قانوني بايد حداكثر طي مدت 2 ماه نسبت به معرفي مؤسس واجد الشرايط اقدام نمايند، در غير اين صورت ادامه فعاليت آن مهدكودك غير قانوني و كميته بايد نسبت به پيشنهاد تعطيل آن به كميسيون اقدام نمايد.شرح وظايف مؤسس عبارتند از:6

اسلاید 7: ١. فراهم آوردن فرصت مناسب براي آشنايي كودكان با ارزش هاي اخلاقي و اسلامي و آموزش مفاهيم قرآني به صورت تخصصي و با بهره گيري از منابع علمي و مذهبي.٢. اقدام جهت بيمه حوادث و مسؤوليت كودكان و كاركنان مهدكودك.٣. استخدام مربيان دوره ديده مطابق با بند الف ماده هفت.٤. حضور مستمر در مهدكودك در ساعات فعاليت مقرر.٥. تهيه و تنظيم و اجراي برنامه هاي بلند مدت وكوتاه مدت مهدكودك٦. برنامه ريزي و نظارت بر فعاليت هاي مهدكودك، اداره امور داخلي، و انجام مكاتبات اداري در چارچوب مقررات.شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:7

اسلاید 8: ٧. تأمين و رعايت استانداردهاي خدمات بهداشتي، تربيتي، پرورشي، رفاهي، ايمني و فني مهدكودك اعم از ساختماني و تجهيزاتي كه از بهزيستي استان يا مراكز بهداشتي (اداره بهداشت محيط) ابلاغ گرديده است.٨. اجراي آيين نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه هاي ارسالي و همكاري با سازمان بهزيستي استان.٩. تنظيم پرونده ثبت نام كودكان شامل مشخصات فردي، خانوادگي و گواهي واكسيناسيون و گواهي صحت سلامت و ….١٠ . تنظيم پرونده پرسنلي براي كاركنان شامل مشخصات فردي، خانوادگي، كارت بهداشت، تصوير مدرك تحصيلي و گواهينامه دوره آموزشي و ... .شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:8

اسلاید 9: ١١ . رسيدگي به مسائل و مشكلات جاري مهدكودك و پاسخگويي به مراجعين.١٢ . تشكيل جلسات منظم با اولياء جهت آشنا ساختن اولياء با امور تربيتي، آموزشي، بهداشتي و اجتماعي كودكان.١٣ . تشكيل جلسات منظم و نظرخواهي از مربيان در ارتباط با برنامه هاي آموزشي كودكان و نظارت بر حسن انجام وظايف آنان.١٤ . عدم پذيرش كودكان داراي بيماري هاي واگيردار.١٥ . نصب فهرست اسامي تمامي كاركنان مهدكودك با ذكر مشخصات، رشته تحصيلي، سوابق … جهت رويت اولياء.شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:9

اسلاید 10: 16 . الزام كاركنان به گزارش فوري در صورت احتمال وقوع كودك آزاري و مورد قصور و غفلت قرار گرفتن كودكان.١٧ . فراهم آوردن زمينه شركت مربيان و كمك مربيان در كارگاههاي آموزشي و بازآموزي سازمان.١٨ . تهيه و تنظيم گزارشات و آمارهاي لازم براي ارائه به سازمان.١٩ . معرفي جانشين واجد شرايط (مورد قبول سازمان) به هنگام عدم حضور در مهدكودك شامل: استفاده از مرخصي، بيماري و فوت.٢٠ . شركت فعال در دوره هاي آموزشي مطابق با دستورالعمل.شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:10

اسلاید 11: ٢١ . در صورت لزوم انعقاد قرارداد با شركت هاي معتبر و به ثبت رسيده حمل و نقل، جهت جا به جايي كودكان و نظارت دقيق بر حسن اجراي آن.٢٢ . اطلاع رساني مكتوب يا شفاهي از وضعيت كودك به اولياء در مواقع لزوم.٢٣ . اطلاع رساني مكتوب و شفاهي سريع از موارد غفلت از كودك يا سوء استفاده از وي به بهزيستي استان.٢٤ . تعبيه و تدارك يك تلفن آزاد با فهرست شماره تلفن هاي پليس، آتش نشاني، اورژانس، و … براي مواقع اضطراري.٢٥ . تهيه برنامه غذايي و ميان وعده و اجراي آن بر اساس گروه هاي سني مختلف با همكاري كارشناس تغذيه و نصب در محل قابل رويت اوليا.شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:11

اسلاید 12: 26. نظارت بر حضور و غياب كاركنان مهدكودك و حسن روابط كاركنان با مراجعان و اولياء كودكان و ايجاد هماهنگي و همكاري هاي صميمانه بين کاركنان.٢٧ . ثبت درآمدها و هزينه ها در دفاتر و به روز نگهداشتن گزارش مالي مهدكودك.٢٨ . برنامه ريزي و نظارت در امر پذيرش و ترخيص كودكان با حضور مربيان، حضور و غياب و رسيدگي به علل غيبت كودكان.٢٩ . نظارت و سرپرستي در مورد خريد تجهيزات و وسايل آموزشي و كمك آموزشي.شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:12

اسلاید 13: ٣٠ . نظارت بر حفظ و نگهداري وسايل و تجهيزات مهدكودك و آماده نمودن آنها براي فعاليت هاي مربوطه.٣١ . نظارت بر چگونگي وضع بهداشت محيط و بهداشت فردي و تغذيه كودكان.٣٢ . اتخاذ تدابير لازم و اقدام سريع در انجام كمك هاي اوليه درمواقعي كه كودكان دچار حادثه مي شوند.٣٣ . برنامه ريزي و برگزاري مراسم در روزهاي خاص مانند اعياد،مراسم سوگواري، روزهاي ملي، مذهبي، جهاني.شرح وظايف مدير مؤسس و مدير عبارتند از:13

اسلاید 14: الف شرايط تصدي پست مربي، كمك مربي و مراقب در مهدهايكودك عبارتند از:١. اعتقاد به دين مبين اسلام يا يكي از اديان تصريح شده در قانوناساسي جمهوري اسلامي ايران.٢. تابعيت جمهوري اسلامي ايران.٣. دارا بودن حداقل 20 سال سن.٤. متاهل بودن مربي گروه سني شيرخوار (ترجيحاً).٥. برخورداري از سلامت جسم و روان به تأييد روان پزشك معتمد سازمان.شرايط و وظايف مربي، كمك مربي و مراقب14

اسلاید 15: ٦. مربيان بايد داراي مدرك تحصيلي كارداني، كارشناسي يا بالاتر باشند. گذراندن دوره هاي آموزشي مطابق با دستورالعمل آموزشي براي تمامي مربيان الزامي است.٧. ترجيحاً دارا بودن تحصيلات دبيرستان و بالاتر براي كمك مربي و مراقب.شرايط و وظايف مربي، كمك مربي و مراقب15

اسلاید 16: ١. حضور در مهدكودك و مراقبت، پرورش و آموزش كودكان در طي ساعات كار تعيين شده.٢. تلاش جهت پرورش كودكان در ابعاد زيستي، رواني و اجتماعي در پرتو مفاهيم ديني و مذهبي و مضامين علمي.٣. تهيه و تنظيم طرح برنامه روزانه كودكان در چارچوب برنامه هاي پيش بيني شده و اجراي صحيح آن.٤. توجه به حضور و غياب كودكان، و اعلام غيبت آنها به مدير مهدكودك.٥. جدا كردن كودك بيمار از ساير كودكان و اطلاع موضوع به مديريت در صورت مشاهدة كودك بيمار.وظايف و اختيارات مربي16

اسلاید 17: ٦. اجراي صحيح برنامه تغذيه كودكان تحت مسؤوليت، دادن غذا به كودكان شيرخوار و نوپا و حضور در تمام ساعات صرف غذاي كودكان.٧. نظارت بر چگونگي وضع بهداشت فردي كودكان.٨. رعايت بهداشت فردي و كوتاه نگه داشتن ناخن ها و استفاده از لباس ويژه مهدكودك با رنگ هاي شاد و روشن به غير از سفيد.٩. نظارت بر خواب و استراحت كودكان و كنترل شرايط لازم.١٠ . طرح مسائل و مشكلات كودكان با مدير مهدكودك همراه با پيگيري آن ها.وظايف و اختيارات مربي17

اسلاید 18: ١١ . عدم هر گونه تنبيه بدني كه باعث آسيب جسمي و روحي به كودكان شود.١٢ . عدم هر گونه تنبيه و تهديد در مواردي چون عدم اثربخشي آموزش توالت و نظافت و هم چنين عدم تطابق كودك با برنامه مهدكودك همچون تغذيه و استراحت.١٣ . گزارش فوري به مديريت مهدكودك در صورت احتمال وقوع كودك آزاري و مورد قصور و غفلت قرار گرفتن كودك.١٤ . كنترل وضع اتاق و وسايل و تجهيزات مربوطه، هنگام بروز حوادث احتمالي، ضمن اطلاع به مدير مهدكودك و نيز اطلاع به مراكز امدادي حسب مورد.١٥ . حضور در دوره هاي آموزشي مرتبط با حوزه فعاليت به تشخيص مدير مهدكودك.١٦ . مراقبت از سلامت جسم و روان كودك.وظايف و اختيارات مربي18

اسلاید 19: ١. كمك به مربي در امر آموزش كودكان.٢. نگهداري و زيرنظر گرفتن كودكان به منظور رفع نيازهاي آنان با هماهنگي مربي مربوطه.٣. تعويض ملحفه و لباس و پوشك كودكان و شستشوي كودكان با رعايت اصول بهداشتي و مراقبت هاي لازم.٤. كمك در اجراي صحيح برنامه تغذيه كودكان با نظارت مربي و دادن غذا به كودكان شيرخوار و نوپا.٥. هدايت كودكان به توالت و دستشويي و شستشوي آنان با دستكش يك بار مصرف جداگانه در هر نوبت تعويض يا شستشوي هر كودك.شرح وظايف كمك مربي و مراقب19

اسلاید 20: ٦. رعايت بهداشت فردي و كوتاه نگه داشتن ناخن ها و استفاده از لباس مناسب ويژه مهدكودك با رنگ هاي شاد و روشن به غير از سفيد.٧. كنترل كامل وضع اتاق و وسايل خواب و بازي كودكان از لحاظ ايمني و بهداشتي زير نظر مربي.٨. ارائه گزارش به مربي مربوطه در صورت مشاهده هر گونه تغييرات خاص عاطفي و جسمي در كودك.٩. همكاري با مربي در حفظ و نگهداري وسايل و تجهيزات مهدكودك و آماده نگهداشتن آنها براي فعاليت هاي مربوطه.١٠ . همكاري با مربي در امر پذيرش و ترخيص كودكان.١١ . نظافت اتاق ها، وسايل و مسير تردد كودكان زير نظر مربي مربوطه.شرح وظايف كمك مربي و مراقب20

اسلاید 21: 1. نصب تابلو مهدكودك با حداقل اندازه 1در 1/5 با درج مهدكودك، سال تأسيس و عبارت با امتياز و نظارت سازما هزيستي استان بر سر درب ورودي اصلي مهدكودك الزامي بوده و اضافه كردن هر عبارت ديگر ممنوع مي باشد.٢. نصب پروانه فعاليت و كارت مديريت مهدكودك در محل رويت مراجعين.٣. نصب شهريه ابلاغي و تلفن تماس بهزيستي استان در تابلوي اعلانات مهدكودك جهت اطلاع مراجعين.٤. نصب شهريه كلاس هاي فوق برنامه ابلاغي بهزيستي استان در تابلوي اعلانات مهدكودك جهت اطلاع مراجعين.قوانين و مقررات:21

اسلاید 22: ٥. هر مهد كودك مي بايست حداقل دو گروه سني از كودكان مندرج در اين آيين نامه را مطابق پروانه فعاليت پذيرش نماييد.٦. مدير مؤسس و يا مدير فقط مجاز به اخذ شهريه ابلاغي سازمان بهزيستي استان مي باشند.٧. در صورتي كه اولياء كودكي پس از ثبت نام از ادامه استفاده كودك به هر دليل منصرف شود. اگر كودك كمتر از يك هفته از خدمات مهدكودك استفاده نموده باشد شهريه به ميزان 15 روز كسر و اگر بيش از يك هفته استفاده كرده باشد شهريه به ميزان يك ماه محاسبه مي شود و الباقي دريافتي با اولياء كودك تسويه حساب مي شود. اين امر در هنگام ثبت نام بايد به رويت و امضاء اولياء رسانده شود.قوانين و مقررات:22

اسلاید 23: ٨. انجام هر گونه تبليغ و پخش آگهي در زمينه مهدكودك بايد منطبق با قوانين و مقررات سازمان بهزيستي و عاري از تبليغات كذب باشد و عدم رعايت اين امر منجر به صدور اخطار مي شود.٩. افتتاح حساب جاري در يكي از بانك هاي رسمي كشور براي دريافت شهريه از خانواده هايي كه تمايل به پرداخت شهريه از طريق سيستم بانكي را دارند (شعب نزديك مهد).10. در قبال دريافت شهريه (نقدي يا فيش واريزي) مهد موظف بهارايه قبض در دو نسخه است كه نسخه دوم در پرونده كودكان بايگاني مي شود.قوانين و مقررات:23

اسلاید 24: ١١ . تنظيم پرونده كاركنان شامل تصوير كارت بهداشت، تصوير گواهينامه آموزشي، تاريخ شروع به كار، تصوير قرارداد ….١٢ . نصب فهرست اسامي كاركنان مهدكودك با ذكر رشته تحصيلي، سوابق، وضعيت تاهل … در محل ديد اولياء.١٣ . اجراي فوق برنامه منوط به دارا بودن فضاي كافي، مربي متخصص و امكانات لازم جهت برگزاري كلاس ها مي باشد و مي بايست با هماهنگي سازمان بهزيستي انجام شود.١٤ . نصب فهرست اسامي مربيان فوق برنامه با ذكر رشته تحصيلي، سوابق، ساعات حضور، نوع فعاليت در محل ديد اولياء.١٥ . تهيه و تنظيم دفتر پذيرش، و ثبت مشخصات كودكان.24قوانين و مقررات:

اسلاید 25: ١٦ . تهيه و تنظيم دفتر شهريه.١٧ . نصب فهرست برنامه غذايي و ميان وعده در محل ديد اولياء.١٨ . ارايه برنامه فعاليت روزانه گروه هاي سني كودكان به اولياء و نصب در هر كلاس.١٩ . ابلاغ شرح وظايف براي هر يك از كاركنان مهدكودك در 2 نسخه، و ارائه، نسخه اول به شاغل در آن شغل، ضبط نسخه دوم در پرونده مهدكودك.٢٠ . رعايت كليه موارد متداول در محيط هاي آموزشي مانند عدم استفاده از آرايش، عطر و اسپري، داشتن ناخن كوتاه و لباس فرم مرتب و خوش رنگ (مطابق با شعائر اسلامي) توسط تمامي پرسنل مهدكودك.25قوانين و مقررات:

اسلاید 26: ٢١ . مدير يا مدير مؤسس بايد به طور تمام وقت در مهدكودك حضور داشته و اشتغال وي در حرفه ديگر در ساعات فعاليت مهدكودك ممنوع مي باشد.٢٢ . براي پوشش سه نوبت فعاليت 8 ساعته مهدكودك شبانه روزي در طي يك شبانه روز، وجود سه مدير واجدالشرايط نوبتي الزامي است، و هر مدير در زمان فعاليت خود مسؤول مستقيم تمام امور مهدكودك مي باشد.٢٣ . عدم هر گونه تحقير و هر گونه تنبيه و تنبيه بدني كودكان.٢٤ . وسايل و لوازم مورد استفاده كودكان (صندلي، قفسه ها …) بايد متناسب با قد كودكان تهيه شود.26قوانين و مقررات:

اسلاید 27: 25. ساختمان مهدكودك و فضاهاي مربوط به آن در ساعات تعيين شده به برنامه ها و فعاليت هاي مهدكودك اختصاص دارد، و در ساعات ديگر نيز بهره برداري از ساختمان مهدكودك و امكانات آن به منظور انجام ساير فعاليت هاي فرهنگي و تربيتي (براي كودكان) منوط به تأييد سازمان بهزيستي استان خواهد بود.٢6 . قبول مسؤوليت هاي قانوني كودكان تحت سرپرستي مهدكودك و پاسخ گويي در قبال بروز هر نوع آسيب جسمي و رواني به كودكان، اطلاع سريع به سازمان هاي ذيربط و پيگيري هاي لازم بر عهده مدير مؤسس، مدير، مؤسس يا مربي مي باشد.٢7 . حضور كودكان شيرخوار، نوپا با لباس راحت در مهدكودك.٢8 . ساختمان مهدكودك بايد در مالكيت يا اجاره رسمي مؤسس يا مدير مؤسس (دفاتر مشاوره املاك داراي كد رسمي) باشد.27قوانين و مقررات:

اسلاید 28: نيروي انساني متخصص مورد نياز مهدكودك در هر نوبت كاري با توجه به نوع فعاليت و برنامه هاي آن به شرح ذيل مي باشد:١. مدير مهدكودك.٢. معاون مهدكودك با مدرك تحصيلي كارشناسي يا بالاتر براي مهدهاي كودك با ظرفيت بيش از 100 نفر.٣. مربي مهدكودك با تحصيلات حداقل ديپلم يا بالاتر يك نفر به ازاي هر 10 كودك شيرخوار، 15 كودك نوپا، يا 15 كودك نوباوه.٤. كمك مربي مهدكودك با تحصيلات كمتر از ديپلم، يك نفر به ازاي هر 10 كودك شيرخوار، 15 كودك نوپا، يا 15 كودك نوباوه.٥. مراقب با تحصيلات پايان دوره راهنمايي يا بالاتر يك نفر به ازاي هر 10 كودك شيرخوار.28شرايط و تعداد نيروي انساني مورد نياز مهدكودك

اسلاید 29: ٦. خدمتگزار يك نفر به ازاء هر پنجاه نفر.٧. آشپز (يك نفر) براي مهدهاي كودك تمام وقت، شبانه، شبانه روزي و ….٨. كمك آشپز (يك نفر) براي مهدهاي كودك تمام وقت، شبانه، و شبانه روزي با ظرفيت بيش از 100 كودك.٩. حتي الامكان سرايدار در مركز مقيم باشد.١٠ . انعقاد قرارداد با پزشك به صورت پاره وقت يك بار در ماه.١١ . كارشناس بهداشت و تغذيه به صورت پاره وقت يك بار در هفته.١٢ . روان شناس به صورت پاره وقت يك بار در هفته.29شرايط و تعداد نيروي انساني مورد نياز مهدكودك

اسلاید 30: با تشکر از توجه شما30

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید