صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
۱۱ سس
ارائه روش هاي صحیح در برقراري ارتباط با 56 err)
رید سا سا مک فا ار oro
el oe
-- اطلاعات صَحَيح ذَرّ"اختيار ميكذارد
صفحه 5:
* یک محیط عجیب و غریب
الا ا ا سمه
cai د
ا ل ل 0
- خجالت در هنكام" افشاى.مطالب شخصى واسرار زندكي
cori UM Wiig ocerel oe
صفحه 6:
صفحه 7:
سوت کوش دادن فعال
ce جور 2222 5222 55-5 تسس
Lol ال ۱
* گوش دادن شامل شنیدن لت بيمار مى
1495 555595 7 ۳ ۱7
درك آن است.
en
etree
پاداشهاي کوچکی
صفحه 8:
* 2-جمله بندي مجدد
— 3-بازناب دادن احساسات
" ۰
۱ مه سید
و
صفحه 9:
و ا ae
ور
" ابن كار ما را توانمند مى كند نا از طريق مشاهدهة
دقیق بیمار» استنباط دقيقى از او به دست اورد.
لابه بيماز ای كه:
* احساس راحتی"داشته باشد.
۱ ار 15 55a
صفحه 10:
رجحب 22252252 =
۲ زبان بدن: حفظ حالت جسمی راحت و
es الل ا Bip) ere ree
Gusse cnollS yo4S Jiao. ۳
Jie apse 07 500 تست
4B du acolo! » « — اد
4.دقت در زبان بدن pees)
صفحه 11:
اخیرا شب
ها براحي
موادم
صفحه 12:
298
صفحه 13:
(ols be aS cul wh oa%0 sau ale> *
exS ols losscl, lon Ls
* در این روش از کلماتی مشابه کلمات بیمار
هدف از اين كارنشان دادن به بيمار است كه
0 ا 535595 72002
۱۳۹ يي
Os ala i ia
صفحه 14:
مجح حك 22 2-2222 تست
. " احساس تحت هدايت بودن نمايد.
Pee bey rod Pre بیان کند.
~ 2
eee eee
صفحه 15:
. نا
وقتي این قرص را میخورم
ESAS Rance atten
من شب ها تا دی Ret
دارم و ورس FE
7
74
صفحه 16:
صفحه 17:
ی بیمار چه آنها که گفته شده يا به صورت -
LS oS pe را ترس و
ببرازطات سا ات ار > Sas pis aus;
می کند:
را ۱
۱ را *
3 ee ee! =
0 یاد ™
ao SCS EE | ee ل
2
5 م ال 00
صفحه 18:
من به آدم هاي
نادرستي
اطمینان کردم
صفحه 19:
وج are 22755
* منظورمان را روشن کنیم.
oP Die) are Cerro Oren eern cre more
= کرده انم:
Pp eee oe باعث تداوم ۹۱ ۱ ا *
+ بحنراربه نحوي,منطقی خانمه:دهیم:
بي 777
TRG و۹ 1 Gry, yop erm 5
صفحه 20:
حب شما در حين راء
رفن ذكار ذرد قفسه
RRS arse rernep ret
بعد غذا هم, زمینه
و
خاتواده دارين آنا :9
صفحه 21:
ae ات
وجود دارد.
به روشهاي زیر است:
ل ۱( ۳۱۳۲
= 2-کنکاش
corre APY Rg 4ك
همراه باشدبیمار را تشویق به ادامه
صفحه 22:
- 2 , '((وقتي pik حك els
ار رس 7 13:55
7(
بيمارستان رز Ce شد))
_ ۳ کنی (ایا حال من خوب,خواهد
(Peery
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
اميد ان كه طولاني ترين شب سال
سرآمار ررشناین در زنددب باریتان
Sev)
ارتباط در ماني
دكتر طوبي كاظمي
دانشيار قلب و عروق
اول ديماه 1390
...ارتباط درمانی
ارتباط بین بیمار و گروه مراقبت های بهداشتی باعث:
ارائه روش هاي صحيح در برقراري ارتباط با بيماران است وبه ما
.كمك مي كند تا اين ارتباط مختل نشود
احساس حامي و پشتيبان
-اطالعات صحيح در اختيار ميگذارد -بازخورد -امید در بيمار ايجاد ميكند --.بيمار براحتي مشكلش را بيان ميكند
.لذا بيمار را بهتر ميفهميم
يك محيط درماني
یک محیط عجیب و غریب
ممکن است باعث تردید و ترس و وحشت شود :
روشهاي جديد
اصطالحات مخصوص یک صنف پزشکی
• ممکن است رفتارهای محافظت(گارد گيري) ایجاد کنید :
-خجالت در هنگام افشای مطالب شخصی واسرار زندگي -اطمینان نميكنند -ترس از اخراج از محيط كاردر اولين برخورد با بيمار بسيار مهم است.
مهارتهاي پايه
گوش دادن
پردازش
پاسخ دادن
تعریف گوش دادن فعال
گوش دادن فعال یکی از مهارت هاي
اصلی ارتباط با بيماراست.
گوش دادن شامل شنیدن آنچه بیمار می
گوید و برقراري ارتباط براي نشان دادن
درك آن است.
ابراز عالقه کالمی پاداشهاي کوچکی
هستند براي تشویق بیماربه ادامه صحبت
مهارت هاي گوش دادن فعال
-1توجه کردن
-2جمله بندي مجدد
-3بازتاب دادن احساسات
-4خالصه کردن
توجه کردن
توجه کردن :ابراز توجه و هوشیاري نسبت به
حرفهاي بیمار به صورت کالمی و غیرکالمی.
این کار ما را توانمند می کند تا از طریق مشاهده
دقیق بيمار ،استنباط دقیقی از او به دست آورد.
به بيمار کمک می کند كه:
احساس راحتی داشته باشد.
ایده ها و احساسات خود را باز و به شیوه خود بيان
کند.
به ما اعتماد كند
توجه کردن :راهنماها
.١تماس چشمی و حالت چهره مناسب
.٢زبان بدن :حفظ حالت جسمی راحت و
خم شدن اندکی به جلو،استفاده از
حرکات طبیعی دست
.٣دنبال کردن کالمی صحبت بيمار با
استفاده از جمالت کوتاهی مثل
« ادامه بدهید » «،خوب »
.4دقت در زبان بدن بيمار
مثال توجه کردن
اخيرا شب
ها براحتي
نميخوابم
خب بيشتر
برام بگين
اول ديماه مبارك
جمله بندي مجدد
جمله بندي مجدد پاسخی است که ما عبارت
قبلی بيماررامجددا بیان كنيم
در اين روش از کلماتی مشابه کلمات بيمار
استفاده می کنيم ،اما خالصه تر است.
هدف از این کارنشان دادن به بيمار است که
شما آنچه او می گوید درك میکنید.
باعث ميشود بيمار موضوع مورد نظر مارا
برجسته كند و حتي جهت بحث را تعيين ميكند.
جمله بندي مجدد ( (2
جمله بندي مجدد به بيمار کمک می کند:
بداند که ما آنچه او گفته ،فهمیده ايم.
احساس تحت هدایت بودن نماید.
بیانات خود را روشن بيان کند.
مثال جمله بندي مجدد
وقتي اين قرص را ميخورم
هميشه دچار سردرد ميشم
من شب ها تا دير وقت
بيدارم و ودرس ميخونم
پس ..پس
اين قرص
شما را
اذيت ميكن
پس ..مشكل
خواب
ندارين به
خاطر درس
خوندن
بيدارين
بازتاب دادن احساسات
مااحساسات بيمار چه آنها که گفته شده یا به صورت
غیرکالمی قابل استنباط است را ابراز كنيم.
بازتاب احساسات به بيمار در زمینه هاي زیر کمک
می کند:
• بداند که ما احساس او را درك می کنيم.
• امکان ابراز واضح احساساتی که به صورت مبهم
بیان شده را فراهم نماید.
• یاد بگیرد احساسات و رفتار با هم مرتبطند.
• بدون آن که بيمار احساس کند تحت فشار قرار
گرفته ،مشكالتش را بيان ميكند.
مثال بازتاب احساسات
من به آدم هاي
نادرستي
اطمينان كردم
آدم
هاي
نادرس
ت؟
خالصه کردن
خالصه کردن به ما کمک میکند تا:
• منظورمان را روشن کنيم.
•بيمار متوجه شود که ما مشكل او را درك كرده
ايم.
• باعث تداوم و پیوستگی ادامه بحث ميشود.
•بحثرا به نحوي منطقی خاتمه دهيم.
• ضمن به رسمیت شناختن وجود سایر مشکالت،
بر روي یک مشکل تمرکزكنيم.
مثال خالصه کردن
خب شما در حين راه
رفتن دچار درد قفسه
سينه ميشيد ،گاهي
بعد غذا هم ،زمينه
بيماري قلبي هم توي
خانواده
دارين،آيا ....؟
پاسخ دادن
در تمام مراحل شرح حالگيري از بيمار
وجود دارد.
به روشهاي زير است:
-1 ابراز همدلی
-2 کنکاش
-3 تفسیر
-4 سکوت:وقتي با نشانه هاي توجه
همراه باشد،بيمار را تشويق به ادامه
بحث ميكند.
تاكيد بر حقايق:چه زماني مرخص مي شوم؟))ما جواب مي
دهيم((:وقتي بهتر شدي)).
(( اگر من در خانه باشم بهتر از خود مراقبت مي كنم)).ومادر
پاسخ ((:در صورت بهبودي شما از بيمارستان ترخيص خواهيد
شد))
اطمينان بخشي((::آيا حال من خوب خواهد شد؟))ما نبايد
بگوييم((:بله حتما))بلكه بهتر است كه ((ما هرچه در توان دارم
براي حصول سالمتي شما انجام ميدهيم))
رازداري
اميد آن كه طوالني ترين شب سال
سرآغاز روشنايي در زندگي كاريمان
.باشد