صفحه 1:

صفحه 2:
" عبارت است از فرایند انتقال پیام از سر رو ‎ns‏ ___ پیام مشابهت معني با معني مورد نظر فرستنده ایجاد شود

صفحه 3:
هواس وق امس لامرن جرا برقراري ارتباط؟

صفحه 4:
een ye ) ‏مخاطب (كيرا نده‎ ِ ay" *بازخوردس 1

صفحه 5:
* فرد با فرد / جهره به جهره - جلسات / گروههاي کوچک = = ۳( » گويندگي » بازي و...) » گروههاي بزرک تم

صفحه 6:
افو بوقو وچ وبا SS mercy ‏-ععمدتا آگاهانه و قابل کنترل‎ ۳ ere ee ee Do 43 Att'y = -عمدتا ناخود آگاه

صفحه 7:
5 انواع اشارات ‎eee. ee‏ ‎yea‏ چشم مددجو 5" تا

صفحه 8:
" طرح سوالات كنكاشي ا ا Listening 5 Observing ‏مشاهده‎ " Telling ‏گزبیان کردن‎

صفحه 9:
ا 0 0 7 د ا 9

صفحه 10:
كة بصورتككلامى يا غير كلامى ان ‎ey‏

صفحه 11:
نحوه طرح سوال دوستانه اتفاقی وساده اجتتاب از لغات تکنیکی و پیچیده . طرح سوالات فراوان در یک زمان دا ‎(eae‏ ‏دح هادر مراجعه كنندم ۰۰ سح

صفحه 12:
۳ ل ل ۱ * پرسش های بسته تمّایل به محدود کردن بحث دارند اما ! _مى توانند براى درياقت اطلاعات استفاده شوند ۳ = a ‎ee‏ سوال بدون قضّاوت

صفحه 13:

صفحه 14:
" استفاده از یک یا همه حواس برای بررسی چیزی- ءتا بتوان درک و دانش بهتری نسبت به آن بدست = آو را د

صفحه 15:

صفحه 16:
سس سس -در ارتباط بین فردي » گفتن عملي است که توتظ منیع براي به زبان آوردن يك عقیده » يک"نظر ».احساس يا واقعیت

صفحه 17:
‎re Pe eS‏ افکار » عقايد » نظرات ‎ree‏ ‏دلایل » توضیحات

صفحه 18:
ثه اطلاعات ‎col 5‏ زر لا ( حعه کننده عيدو ادعاها حمایت از گفته ها » براي ۱ = 2 حل تناقضات / قصورات ابرقراري تفا om 36

صفحه 19:
* وضوح موضوع مطرح شده * مناسبت ‎PEE See‏ a

صفحه 20:
* سازماندهی بحث آذت سور ف ته هدف ‎en‏ ا بهتر» ل خلاصه ها ى جامع اس سم رتست با ميك

صفحه 21:
‎are 2‏ كارشناسى » بيطرفى و هدفمند ‎es‏ ا « ‎(Sai5 4) Sys‏ ‎Ee Sere‏ ‎— EN en Wee IETS ۳۲ ‏وو ا تت‎ ‎2 BOS lias

صفحه 22:
pee eee ee errs ‏انجام آنها تمرین میخواهد‎ * * تضمین موفقیت در امر تغییر رفتار است 2 أنجام ‎ea‏ ۲ Se

صفحه 23:

صفحه 24:
* همیشه مخاطب خود را بطور دقیق به خصوصیات او توجه كنيد صرحت فردي سس 5 ‎io Se‏ 9 #القتصلدي 9 فرهنگي به اعتقادات ورباورهاي او توجه کد 6 دکتر ناصر محمدي

صفحه 25:
ص 255525 = ‎ae‏ ‏براي يادگيري چه مطالبي مراجعه کرده است و شما انتظار دارید بعد از اتمام برنامه آموزشي به چه دانش ها . مهارتها و با ا بگیرد LIAS

صفحه 26:
در تدوین اهداف ‎a>‏ تكاتي باید ر. ‎Mg eo cE, al‏ 2. فعل داشته باشد 3. معيار برائ"انذانزة كيري داشته باشد 7 شرایط تحقق فعل مشخضن گردد LIAS eo

صفحه 27:
شرایط تحقق فعل مشخص گر دد : SOLES م6 دکتر ناصر محمدي

صفحه 28:
تعیین محنواي آموزش ‎٠‏ جه مطالين را ‎VEE oT AFIS yb‏ " تعیین روش آموزش ‎ls JES] slp‏ ررتر نت لت [ ۲ تعیین رسانه ها 7 آموزشي ae 75 ‏واستارن"‎ دکتر ناصر محمدي. cr

صفحه 29:
Silsbee — ‏محتواي آموزش‎ ‏جه مطالبى را بايد بدانند ؟‎ .1 ‏جه مهار تهابي.را بايد كسب كنند ؟‎ 5 ‏باید اعتقاد پیدا کنند.؟‎ ۳ 5 4. جه 22 0000ل LIAS

صفحه 30:
ببس« چا ا 000 ۰ دانش به,تنهایی باعث بروز رفتار مطلوب نمی شود ‎drole Alids 7 glace ules! ys ="‏ ۳ 0 - parva?) je ‏ا‎ = ‏اسم‎ oe revs rr ee aad ee

صفحه 31:
0 0 كم 57 one 0 Rev pyre yes Ys Bee CeCe eee <I e)e ‏ف‎ ‏ا ال‎ EW gig are bea] py ey = *

صفحه 32:

صفحه 33:
‎fee 1‏ ۳ دنر لیالد ‏22 فش): << کنند چون باور ندارند! ‎10 RP ears ‎en‏ شین نگرش به آموزش تعایل وگرایش فرد به انجام عمل بیشتر می شود ‏۴ + حور ۰ ‏سرا لت لسن سس هن محرک های محصط 107 ‎ ‎

صفحه 34:
مفشك (حتی یکبار سیگار نکشید) - لا 95 ‎a‏ زیانیان(نمی تنس رم خودرو و = وروی تسس رم

صفحه 35:
CSUR 8 ‏کنید‎ " تغییر تگرزش,به زمان نیاز دارد وسنجش آن

صفحه 36:
‎eee ۹ ee ۳‏ هیچ آموزشی بدون وجود رسانه تکقی ۳ نمی یابد ‎ ‎ ‎

صفحه 37:
‎rere‏ جر 222 22 تآ انتقال ‏“ارسانه در معناى عام يعنى وسيله نقل و انتقال اخبار» ‎Cle aha La lay‏ ‏"وسایل یا پل های ارتباطی بین فرستنده و گیرنده پیام ‎"aa ak da Real ESBS) ‏پیب‎ 7 SS ‏تت نده ا‎

صفحه 38:
ی ند ‎a‏ = ۷ رسانه های ارتباطی زودگذر: - در توح يرجم » رسانه هاى رمزدار ‎a‏ رسانهی‌های مانا : رسانه هایی متشکل از اشیاء ‎penton)‏ ‏را ع سای ؛ فلش هاو زرتلفیق دو یا چندریسانه"منل تلویزیون تسم

صفحه 39:
۶ ‏نحل لد طصب مرزجن‎ « Is" at, ‎CA pre‏ ی و زب سس در محيط آموزشى بوجود آورند كه تحت ‎ol‏ شرا 8 يادكير ی ۳ ‎ee = Pye ee

صفحه 40:
تر لفك انتخاب رسانه ما ی آمززشی سس - 9 7 سوه آلوزشی es 7 ۳ 74

صفحه 41:
كه — ا ل ا ل دار ‎ype bt‏ ا ‎eC‏ | PVR ERP KEIN PNT ree rr Pl الکترونیکی ا 0 یت در ۳ اف

صفحه 42:
7مواد نصبی : پوستر ۰ عکس » استیکر؛ تمودار و,.. سس “مواد نوشتارى : يمفلت ‎٠‏ ليفلت » بروشورءكتاب و ... اا ا ا 0

صفحه 43:
”انتخابى بودن نوشته ها يا ترسيم ها سس پاک کردن,نوشته های قبلی بدون ارتباط با موضوع

صفحه 44:
Waa ‏ل‎ = نخته و( ا ۷ Sree eee 500 ‏لااستفادماز‎ any اوس 1 ۱

صفحه 45:
پارچه های پرزدار و با پارچه های ضخیم و کرک دار ماهوت . نمد» مخمل کشیده شده برروی صفحاتی از جوب يونوليت » فلز و ... 4 ‎FEW eee Ness ero De ie =‏ کت ۳ ”توجه به انداززه: تصاوير در هنكام نصك ررق

صفحه 46:
توجه به فراگیران در هنگام صحبت كردن ‎a=) 2‏ 0 هنكام نصب تصاوير بر تخته

صفحه 47:
" محلی برای ارائه اخبار» اعلاتات بصری (عکس هاء چارت ها نقشه تمودار‌ها؛ 1ك ارائه محتوا"تز"تلكت نكاه

صفحه 48:
حت 55 توازن و 2-5 955 كك آموزشی بکار گرفته شده 5 6 0 » نظم » رنگ » فضاسازی و توازن در چیدن مواد زمین

صفحه 49:
a eg rs preach eRe ‏الذي‎ 0000 ‏و سمبل هایی برای انتقال پیام با 9 هدف:‎ ‏”اعلام رَُوَيْدَادهَا و برنامه هاى مهم‎ "ale ‏77مزاررانه توصیههای,مفید و اطلاعات,لا‎ ‏یک موضوع‎ ‏“تشويق به أنجام يا نهى از انجام يى كار‎

صفحه 50:
‎eal me or ae‏ سور وت ۱ 00 7 استفاده ‎ATE aero)‏ امکان ایستادن در مقابل پوسترهای چند نظری محافظت پوسترها,از,عوارض طبیعی تعويض هر 9 ‎ ‎

صفحه 51:
7 اج “داشتن تنها يك ايده يا بيام برای به تفکر. واداشتن مخاطبین ا ا تصاویر یا سمبل های قابل درک برای بیسوادان ۱ ‎RY os one eS ae‏ 7 شد 000

صفحه 52:
فحت ۳ 4 سس Geer act a ‏تیک‎ 95 carry al Fee ri eee ‏ا‎ ‎— a

صفحه 53:
‎ee‏ ال رات در بسیچ های آموزشی ۲ ۳۳ ‏وين تا " 5 تسیر = تراکت : نشریه ای تک برگی در قطع 96۴) . برای ارائه ‎Aut‏ های بهداشتی » نصب در جای مناسب ‎020 ‏ا‎ ie ‎5-500 ‏ا‎ a5 eae ‏ا 1 1 ‏2 استفاده براق بی اسوادان ‏كلاس رسا ‎ ‎

صفحه 54:
“ه60 ع برنسى براى هر جلسه سختوائن ب ‎ARR‏ از ‎BS‏ ات ‎TS‏ تأه و ساده ”بدون خط خوردكى و از نظر املايى تميز و صحيح و مرتب ل لل 2 2 —_ —_, *

صفحه 55:
<< ea ‏ارائه تنها یک موضوع در هر طلق‎ EUS cae bao 52 5 bs © W'Slan ) GLUS las jf ealitil”

صفحه 56:
Cer Se ree ee ‏"خاموش کریدن اورهد پس از نمایش یک طلق» در هنكام‎ ‏لا‎ ‎Pan ۱ ‏ل‎ ‏ایستادن ۳۰-۳ دستگاه‎ 7 re

صفحه 57:
"#به کار گیری تنها یک ایده در هر اسلاید ...سس 20# ا ا ل 0 ققد كا عر رجا ياست

صفحه 58:
تسس سس و تکرح استفاده أ رل ۱ ‎an‏ 3 37 00000 1 ‏ا ل‎ haa استفاده از 2 لغت یا کمتر در عنوان 00-6 ۱۰۲۰۱ )5 نمودار به < ۱0 >

صفحه 59:
کته از حائیه اد ۱ ۱ /نمایش"هو اسلاید در کمتر از يك دقیقه ‎eee eeprom reve‏ = corer etnias *

صفحه 60:
7 کلیه ادوات و اشيايى كه ‎ac‏ 8 رسانه ‎a ana‏ تفهیم بیشتر و بهتر موضوع آموزشی به فراگیران بکار - می روند ۱ ie Rr »آمورش بدون و. ‎Skee‏ ۰ ع لت ‎poe‏

صفحه 61:
يروزكتور و اورهد Fraps " تنخته,های,ماهوتی وبديو ۳۳

صفحه 62:
انتخاب رساند و مواد اموزش 8 1 SSS Ss ae Cope Tee ‏انتقال مفاهیم لازم و ضروري بوده و باید از اثتقال انها‎ 1 )1( ‏اطمینان حاصل کرد سح اسن‎ FOr ‏زر زر‎ ‏ار منت‎ =a ERC 1 By a ‏ل دانش‎ LIAS 66

صفحه 63:
انتخاب رسانه و مواد آموزش 5 1 1 بلس رل 1 اهداف درس را بنویسید تر ‎pe eee lee)‏ مت کنید لك رت

صفحه 64:
بكاركيري رسانه و مواد اموزش ل" " محتوا 2ك 0 تب * قبل از كلاس حتما تمرين كنيد ضعف هاي تدريس را رفع كنيد " از وجود و سالم"تودن تجهيزات و مواد كمك آموزشي اطمينان بيدا كنيد SSS ee LIAS oa

صفحه 65:
ممكن است در يك كلاس درس و يا يك برنامة ‎Tol)‏ ا ا ران آ 0 ا وك ده 2035 ترا ماو

صفحه 66:
آموزش بزرکسالان از آموزش اطفال تفاوت دارد = * شركت كنندكان در كلاسها از دانش ‎٠‏ تجربيات و باورهاي مختلفي برخوردارند ۰ باید كاري,کررد ,که مشتري به یاد گيري ترغیب شود ‎eed‏ اسر بايد مورد احترام قرار بكيرد —— باید در زند گي ‎es,‏ ‏* بايد با تجربيات شترّكت كنند كان ربط داشته باشد : Pooper) ‏هه‎

صفحه 67:
‎Se‏ رت * برخورد باید منطقی و صادقانه باشد * باید آنان را به تصمیم صحیح هدایت کند " آنان خود بايد”ززوش صحيح را انتخاب كنند ‎HCE a] CaS ae‏ ا ۱ ‎— 3 ‎3d oe by Secs ‏ار‎ ‎

صفحه 68:
اا از 1 * _برنامه باید دو خصلت آموزشي مهم داشته 0 بآ 1. از امکانات موجود به نحو شایسته استفاده شود 2 باید برنامه درست اجرا شود ۳ 7 و

صفحه 69:
ا ا ا ا ل حاصل كرد 2 باید در حین برنامه و تدریس برنامه را بنحو صحیح مورد بررسي و ابي قرار داد رو از اجراي کامل برنامه اطمینان پیداکرد 3 باید تحقق اهداف مورد ارزشيابي و اطمينان از كسب دانش و 1 نت ی اموزش جَويا شد Pooper) 990

صفحه 70:
ل و ‎Ss‏ سح ‏..* هنگامی که می بینید ؛ به خاطر می آورید ؛ ‎ ‎۲

صفحه 71:
۱ a

صفحه 72:

صفحه 73:
ra 9 ‎ane 0‏ جايى كه دانش ونكرش ومهارت عملى هيج كارى نميكند ‎

صفحه 74:

صفحه 75:

صفحه 76:
*هر یک از روش های آموزشی به -- ‎en‏ ارت ‎SL ree‏ 9-0۳۳۳ هاى سیب ‎ee ae‏ ‎are‏ یت

صفحه 77:
ش مو = 5 ‎ete‏ ‏۱ 3 رس وج هد ۲ د نظر در انتقال ‎pret oe vi ge! 2‏ اهداف ع مور ۳ ‎PPC‏ ed Cee = ‏و علمی,ر‎ — en eet ws

صفحه 78:
تعداد فراگیران ست — " مدت زمان اجرای آموزش * سطح آگاهی,و دانش فراگیران ٠ ‏“تجهيزات اموزشى مورد نيان‎ ١ ار سس( طول دوره آمورش

صفحه 79:
Fj yo) ‏انواع رزشس ماي‎ a - See (OSes at eae CEO Be NC BAS Pere ee as *" مياحثه كس ‎GaN‏ ‏ا ا ا ا ۹ مس با دید 5 0

صفحه 80:
-اين نوع آموزش براساس کلام و

صفحه 81:
توانایی مربی در برنامه ‎rer‏ فراگیران در راستاى اهداف آموزشى * ا ا مدت کوتاه ۱ 3۳ eles ‏هبدن‎ ل

صفحه 82:
و فعالیت کم فراگیران = دشواری در یادداشت برداری و توجه و کوشتانن همرت ۳۳ ‎a‏ 3 35 خمودكى و خواب آلودكى در فراكيران اكر مربى فعال و محرى 220/010 000009 ens) 1۳ ار بر ‎Sr‏ ‏دس رت مس سرت مى موفق بت ۱

صفحه 83:
‎eee ene) See ek‏ ۳ سح ل .را لد ره رال ‎le a ee Ree) ela Ne ‏ع‎ ‏ات سر فرزید و فقط نکات ضروری را ارایه کنید ‏مثال هايى با كلمات,ساده و مرتبط با فراكيران بزنيد و استفاده كنيد. ‏در ابتدا و انتهاى جلسه , خلاصه اى از موضوع را ذكر كنيد ‏= لكرج اق رج حص رصي ‎Sal‏ ‎ ‎ ‎ ‏آشت پودارت -— ‎owes ۳‏ در ‏روش سخنرانی به تَهاني روش کافی و خوبی نیست و باید آن را همل نا ساير روش هاى اموزشى استفاده كرد.

صفحه 84:
انرون دكا دوع افكاليت سوج سداد كه ددر حي ردك ع نس ار پرتحرک می باشد.

صفحه 85:
ion my Hr ‏لي ا‎ 5 ‎ia. 01711‏ بش و الجر ارا صر رن سو ايل . ‎ ‏ا ال 00 او پآ« تس ود ‎ee (CCK‏ ‎ ‎ ‎ ‎Se ae ۱-۱ eRE eres 0 ‏یکیو‎ ‏دانش متتقل شوه تا مربی بتواند مهارت فراكيران ياد دهد.

صفحه 86:
= = ‏ا‎ ‎= ‎=. ‎a. ال ‎eee Neer‏ تك لسن ‎tl) as ee)‏ رز درک یی امکان اررشیابی و بررسی مهارت های عملی فراگیران امکان تکرار و تین توسط فراگیران ايجاد فرصت براى فراكيران به منظور شركت در

صفحه 87:
" وقت كير است 2 عدم درک صحيح فراكيران و برداشت غلط 0 Re BY ee are Ce Secs Dp ‏کی ترس‎ اک تعداد, فا گیرران OPC ORNs. sknete ناد باشند احتمال زواستتک

صفحه 88:
‎aaa a:‏ ار شرس تجهيزات كافى و لازم سس ‎ ‎ICL ne ae‏ ال شر خر ر سر( کر ۰" امکان مشاهده آسان برای همه فراگیران * آرایه توضیح علمی همزمان با نمایش عملی توسط مربی * امكان مشاهده نمايشن:ان زواياى مختلف ‎Lem‏ ‎SS ‏رل لت سف‎ ‏ای ‏ل حيمي ‎se a‏ ‎ ‎ ‎ee ee ‎ ‎۳-۳ ‎ ‎

صفحه 89:
‎crore Tire‏ ش از مرب مربی صحبت.---- می کنند. اغلب خوب است که فراکیران ا بصورت,گروهی مباحثه کنند ‏سس سس

صفحه 90:
en _— ‏سس سب جح‎ a = میاحثه در گروه کوچک با بزرگ رت ر مش ‎NB SIS Ie nee)‏ ا م 0 ‎scat rae MICA ce‏ کرت سر ‎a)‏ تاد آسانشر وروانتر کرده وآنرا هدایت کند و مراقب باشد تا بحث ان مسبو خود خارح نشود .یرای فراگیران فرصت فر ‎a‏ مس شخصى حو اللي مت فراكيران ارّتبّاط موثر برقرار كند.

صفحه 91:
انتقال مطالب آموزشی زیاد در زمان کم ...سس ‎oe cee‏ ال ‎RUE YS‏ . * مشارکت فعالانه,همه فراگیران در فرآیند بادگیری . “ارتقائ مهار تهاىآكِرّفرَارى:ارتباط و مهارتهاى كلامى در — Os ‏بت فراکیرآن بوا : 12 جرب بك‎ ares در موضوع درسی

صفحه 92:
رل رب سر ‎eo‏ را فراگیران از بحت وموضوع خارج شوند ‏6 را ‏شر کته نکنند ‏اد 5

صفحه 93:
‎Rm ec Ree TC oa‏ تست( مسائلى دران عنوان مى شود و مورد بحث و بررسی دزا رف یگدید که ممکن است برای فراگیران مبهم و سوال برانگین باشند ‎ae‏ ار ‎Ca‏ ل ا ل ‎aR‏ ‏| 0 ‎cast‏ وت مس( زر رم ‎we‏ .

صفحه 94:
مربی میتواند از قدرت عملکرد و شناختی که توسط فراكيران = بدست آمده.آگاهی پیدا کند. تسس * فراکپران قادر به تمرين در موقعيتى بسيار نزديك به وافعيت مى تفس بیشتری دزمان مواجهه با واقعیت پیدا می کنند . ۳۳۳ eee Lan eal ee oe نامه i * ايجاد حس همكارى و ارتباط و و اكنش متقابل ميان فراكيران

صفحه 95:
نتواند. نقش خود را خوب ایفا کنه موجب شر مساوی و از بين رفتن اعتماد به نفس وى مى شود . لالد ——— ‎OR ear eee Sort ee Nee Yer ne eters oe‏ ‎Pee NRC Cpe RES)‏ ا 3 ا ‎raR PD i Sr‏ | در سر نز — ار مد ررب .باس ال خر رح شرس کر اهداف, شی, رات الشعاع قرار ده دهد وان تب ‎wy ere ag‏ نداشته باشتد ۰« =‘

صفحه 96:
ae ‏كت‎ Speen een ee ier er oe ee rere ee ere ‏مناسبى براى اموزش مردم مى باشد مانند تعزيه خوانى و شاهنامه‎ ‏خوانى و....) . ذكر داستانهايى از بزركان ؛ حكما يهلوانان روش‎ ‏مسرب رای آشنايى كودكان با شيوه هاى‎ pee uke: ‏صحیح زندگی است دااستاری رد۷ درل 1ن‎ * TL asd dale 55 en ‏خو‎ y ‏كاه با ارزش انتقال‎

صفحه 97:

صفحه 98:
درت زياددر ايجاد انكيزه. نكرش جديد و ييدايش وبروز _ رفتارهای مطلوب تس سس * درك بهتر ارزش ها و تاييد باورهاى درست و نفى باورهاى غلط * فراهم آمدن شرايط مناسب براى فراكيران در فهم باورهاى حي كرفت زار ره رن ردب کب رت مر — 0 ۳ ‎ee erie rs‏ فراکیران و نهایتاایجاد رفتار مطلوب.

صفحه 99:
" * وقت گیر است. سح ككس BW ee tne eT ee ee ‏ار‎ NC) or 6) or PTO oN) Greed a) ‏عانق‎ FES a per CON Keay Bets PEs ea) EWN RC eo 5-5 عر كعات روك يميد و قدرت تحلیلوتصور ۳ در مربیان دارد.

صفحه 100:
و قادر مي 5 ‎Seer eer‏ را تجربه كنند و از نزديك با ان اشنا شوند و انرا تجربه اي و اب ۳ صحنه های باقیمانده,از ۸ سال ‎ae‏ مقدس که ی 32 ‎ent 3‏ م

صفحه 101:
goalie j ‏د‎ و آموخته های فراگیران و جامعه اطمیتان حاصل ‏ كنيد و از فراكيران انتظار داشتة تاشيد- يعدا بتوانند در جامعه بکار بیندند . بازدید از صحنه ب» فراگیران,فوصت کسب تجربیات فراوانی از برسند

صفحه 102:
* ایجاد اعتماد به نفس بالا در فراگیران کت و خی وال اب سور ریت ای افزايش مهارت ها و ايجاد نكرش عميق و بروز رفتارهاى مطلوب ۳ تماس نزدیک,وملموس با واقعیت ها " انس گرفتن قراگیَرَانَ با فعالیت و کار و توسعه تجربیات ایجاد ‎aca‏ تن اهزاین

صفحه 103:
‎entre rey)‏ ا ا دارد ‎1 REM OLN EPC ne ene RPC E CN arn) . ‏تعداد فراگیران کمی را می توان به همراه برد‎ ‏دتشوارى در نقل,و,انتقال ‏* ایجاد انتظارات زیاد در رت ‏1 تون یت ‎ee‏ ‏۰ اتلاف وقت: سرخوردكى فر ‎POM, asl: 9, SOD 30-5‏ ‏* احتمال انحراف مسیر آموزش (طرح مسایل جانبی از سوی مردم 2 ‎

صفحه 104:
بر سس را ار سر سس تسس سس یق فرآگیران در خلال بازدید از صحنه ها , به دنبال کردن روش های دیکر 00 سحب تبراق براى جمع بندى يرسش و ياسخ هايى كه در بازديد صحنه هاى واقعى ‎Caan‏ 2 حاضر در صحنه( مردم مسئولین و.... آدر کمک به فراگیران در جمع آوری ‎a‏ ‎. ‏دیدار مجدد از صحنه ها بمنظور پیگیری فعالیت های ویژه امکان پذیر باشد‎ * ‏خلاصه هابى از بازديد فواكيوان به منظور دار رد بر ‏تهده رد اس ‏مریم بر وليك درباره آنچه اتفاق افتاده و آنچه که می ت بازد: ‎ ‎ ‎ ‏ن انجام داد . پس از مرا شده . صحبت نمابيد و از فراكيران بخواهيد راه حل ارائه نما ‎

صفحه 105:
ا ا ا 71 آنها » شرايط يويايى و يادكيرى فعال را دركلاس ايجاد مي نمايد و بِدَينَ طريق مى تواند يطور سريعى به بررسى وضعيت علمى و ميزان يادكيرى آنها يرداخته و مى فهمد كه فراكيران جه جيزهايى را مى دانند و جه جيزهايى را نمى دانند . نكته جالب ا ا 7 ات در روش سوأل وجواب بايد احساس آزادى و ارامش نموده و نبايد احساس كنند درصورت ا مورد مواخنه قرار می گیرند . 3 2 فراگیران به تفکر اننتوا بارى جر ماو :مسق Jes 2 eer 0 0 ۳

صفحه 106:
۰ * افزایش سرعت یادگیری — ۱ 3 eye ESN ‏ل‎ eee ‏دانند‎ نوت سمارتبای نکر تست ?2 مفاد ‎GIs‏ ‏|" تشويق فراكيران به مطالعه بيشتر

صفحه 107:
ظ * کناره گیری برخی از فراگیران عقب * هدر رفتن زمان * دلسردی و ناامیدی فراگیران زمان پاسخ غلط ا ل ل ا ا 2 * طولانى شدن سبواك:ؤ :جواب و خارج شدن كلاس از كنترل

صفحه 108:
De ie AP " آموزش چهره به چهره جزء بهترین ‎pee Sy Alot)‏ را ‎wot) =‏ و[موزش گیرنده,به,طی ‎et er aren ray ce‏ ‏تکدیکر ارتتباط برقرار می کنند

صفحه 109:

صفحه 110:
* احترام به فراگیر سح * وقت كافى جهت مشكل مطرح شده از طرف فراكير اجازه سوال به فراگیر در حین آموزش ۳ ۰ ارایه توصیه های مشخص و دقیق و مرتبط با شرایط فراگیر 5 ات سا فراكير و و شمرده صحبت كردن ۳ ‎in‏ ات ۱ ۳۱( ۱۳ 3 > ‎ ‎ ‏* سول ریب مور مب امین از درک یحور ‏* تعیین قرار ملاقات بعدی با فراگیر برای پیگیری مشکل او

صفحه 111:
* الف- ارتباط غیر کلامی _ = * ب- گوش کرد فعال ۴ ج- ارتباط کلامی

صفحه 112:
غیرکلامی شامل تمام شیوه هایی است که مردم از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرآر می کنند که مقوله های ال ارتباط غیر کلامی عبارتند از : ‎Se enka‏ رز 50000 م ا ‎eRe ec SS ore eek)‏ a PO ocr ra Kr CORNERED IE (CPL) oN xy ‏رد‎ ear Sie] eT سر در كمى * حركات دست و سر: بيان توافق با عدم توافق ۳

صفحه 113:
‎aly‏ برای آموزش بهتر به > فراكيران و مر‌اجهان. سح ‏* گوش کردن یک فرایند فعال و نه صرفاً شنیدن کلمات و گوینده. تفکز لا آمورد یک تجربه مشابه» برنامه ریزی در مورد آنچه بعدا مّی خواهد بگوید» 9 ‎ ‎ ‎ ‏ول آموزث صحت کردن؛ توجه نشان دادن تشو ۱

صفحه 114:
‎CONS Ce ECMO) CeCe Ce‏ رات = متقاعد كردن و درك متقابل هستيم. برای آن که تلا ی ما اس 2 ‎Sm ‎ER ‏ور‎ ‏منش <= ۳. شور و علاقه‎

صفحه 115:
ىت ‎rs‏ تحص 3 مدرسه [ ‎ace err‏ ‎ae 55 2 59‏ ‎ens 1 ۱‏ ۳ ‎i 8‏ و ی ختاه ‎ey‏ ‎١‏ درختان و در 5 تكب ‎i‏ ترتيب 3 ارايش. و تر مسد ۳۳ گویش. ربان و کود ۳۴ زیان

صفحه 116:

صفحه 117:
سس 4 = = = سح ۳ ۳ مهارت ها واکنشی ( بازخوردی

صفحه 118:
‎sa eS —‏ = = اا ا ات ل فراکدرآن می دهد. ‎۳ ‎

صفحه 119:
حرکات صورت و بدن * قیافه 9 ۳ 0۳ ل 0 السك ”

صفحه 120:
استفاده از زبان پیچیده به جای زبان ساده و محلی.-. وجود سر و صدا و شلوغی در فضای آموزش 7۳ طولانی,پودن جلسات درس تعداد بنش از خد فراگیران 00 ل - _ و( ار زر نت 000 تسایس در جرک ارتباط

صفحه 121:
الف - شعر . بازی . داستان سرایی , لطیفه . معما ۱ Rec OMe RecN LEC) rea [emer DCS

صفحه 122:
ب - آنهایی که خجالتی هستند ل ا ‎ae)‏ 2 0 22 0 00000 مجادله يطلبند. = mi ‏كه ذ‎ Pree) 2 weet 2 = لا 5 ز - آنهایی که دوست دارند کلاس را از موضوع و بحث خارج كرده و ان را مختل سازند. يكنند همه جِيز را

صفحه 123:
* اغلب فراگیرانی که در محیط کلاس مشکل سان..-- هستند انهایی هستند که ساکت و خجالتی اند و با ۳ ‎oD) eee‏ 0 سیر ‎oS Se‏ ۳

صفحه 124:
Seren ‏ا‎ meer oo ‏ین‎ og ON ee INC ‏ول‎ ‏الف - گوش کنید‎ 7 ال

صفحه 125:
ده گیوان هعي مثل هم نت یچ هیر ستاو سح ‎ee Cer)‏ ار از فراكيران در بادكيرى كند هستند ودر درك مقاهنة تربع نميباشند " برای این دسته باید وقت کافی جهت بحث ا 00000 " لازم است فراگیران بدانند که به آنها توجه داردد ‎On Wee eee Wee)‏ 00

صفحه 126:
0 انكيزه دار ياشد . ب )انكيزه موحت تمايل به شركت در 1موزرش ‎a‏ رن

صفحه 127:
الف-ملاحظه و احترام »..ب-كاردانى وابتكار مس .

ارتباط چيست؟ عبارت است از فرایند انتقال پيام از سوي فرستنده به گيرنده ،مشروط بر آنكه در گيرنده پيام مشابهت معني با معني مورد نظر فرستنده ايجاد شود چرا برقراري ارتباط؟ اقناع ديگران تاثير گذاري تصميم گيري شريك سازي اجزاي ارتباط موثر منبع (فرستنده) مخاطب(گيرنده ) پيام كانال بازخورد انتخاب کانال بسته به موقعيت ،يک شيوه از ارتباطات مي تواند بهتر از ديگري باشد فرد با فرد /چهره به چهره – جلسات /گروههاي کوچک – ارائه ها (سخنراني ،گويندگي ،بازي و ، )...گروههاي بزرگ – نامه – يادداشت – Email/ Voice mail انواع برقراري ارتباط ارتباط كالمي – عمدتا آگاهانه و قابل كنترل ارتباط غير كالمي – وابسته به احساسات ،حركات و رفتار فرد – عمدتا ناخود آگاه ارتباط غير كالمي ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ چگونگي حركات بدن انواع اشارات چگونگي حاالت چهره چشم در Bچشم مددجو چگونگي ظاهر Bفرستنده پيام نحوه استفاده از فضا ،ميز Bوصندلي مهارت هاي برقراري ارتباط PLOT طرح سواالت كنكاشي شنود موثر مشاهده بیان کردن ‏Probing ‏Listening ‏Observing ‏Telling طرح سواالت كنكاشي ‏Probing کاوش ،جستجو بررسی و بیرون کشیدن نکات یا بخشهای مبهم چیزی و پی بردن به جزئیات آن چه چیز را سوال کنیم؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ واقعیت احساسات ، نظرات تناقضات و سایر واکنشهایی که بصورت کالمی یا غیر Bکالمی از BطرBف مرلجعه کننده صورBت میگیرد چگونه سوال کنیم ؟ نحوه طرح سوال دوستانه اتفاقی وساده اجتناب از لغات تکنیکی و پیچیده طرح سواالت فراوان در یک زمان درک احساسات فرد (همدلی به جای همدردی ) ایجا د احساس محرمانه بودن پاسخ ها در مراجعه کننده کاربرد پرسش ها پرسBش های باز تمايBل بBه ارBتقاء بحBث دارنBد ،ايده ها و افکار يا عقايد را با آنها بيرBون بکشيد پرBسBش های بسBته تمایل بBه محدود کردن بحBث دارBنBد اما می توانند برای دریافت اطالعات استفاده شوند طرح سوال بدون قضاوت شنود موثر L istening مشاهده ‏Observing استفاده از یک یا همه حواس برای بررسی چیزی ،تا بتوان درک و دانش بهتری نسبت به آن بدست آورد بیان کردن ‏Telling بيان كردن – در ارتباط بين فردي ،گفتن عملي است كه توسط منبع براي به زبان آوردن يك عقيده ،يك نظر ،احساس يا واقعيت صورت مي گيرد . ما چه بگوئيم ؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اطالعات و واقعيات احساسات ،افكار ،عقايد ،نظرات انتخابها داليل ،توضيحات نحوه عمل ( روشها ) چرا مي گوئيم ؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ براي ارائه اطالعات براي تالش در درك مراحعه کننده براي حمايت از گفته ها ،ادعاها اطمينان بخشي براي حل Bتناقضات /تصورات غلط براي رفع اشكاالت در برقراري تفاهم براي ابراز صميميت عوامل موثر بر انتقال پیام وضوح موضوع مطرح شده مناسبت و سازگاری وضوح موضوع مطرح شده ‏ ‏ ‏ ‏ سازماندهی بحث وضوح هدف سرعت ( آهسته به ميزانی که بتوان يادداشت برداشت ،هرچه کوتاهتر بهتر، وسایل آموزشی دیداری و شنیداری خالصه ها ی جامع کاربرد موثر زمان دانش مشاورنسبت به موضوع مناسبت و سازگاری سبک شخصی >------انگيزه • اعتبار -کارشناسی ،بيطرفی و هدفمند • اشتياق -انرژی ،قدرت (سرزندگی) • وضعيت ظاهری، کاربرد تکنیک ها ی پرسیدن اختصاص زمان برای بحث دمیدن روح عالقمندی خالصه ‏ ‏ ‏ ‏ مهارتهای بین فردی ()plotیک هنر است . انجام آنها تمرین میخواهد تضمین موفقیت در امر تغییر رفتار است انجام آن انرژی می طلبد تعریف آموزش کم کردن فاصله بین آگاهی وعمل تحليل نيازهاي فراگيرندگان و مراجعه كنندگان هميشه مخاطب خود را بطور دقيق شناسائي كنيد به خصوصيات او توجه كنيد – خصوصيات فردي – وضعيت تحصيلي – خصوصيات اجتماعي و اقتصادي و فرهنگي دانش وآگاهي را مورد نظر قرار دهيد به اعتقادات و باورهاي او توجه كنيد 24 دكتر ناصر محمدي تعيين اهداف تعيين اهداف بدين معناست كه مراجعه كننده براي يادگيري چه مطالبي مراجعه كرده است و شما انتظار داريد بعد از اتمام برنامه آموزشي به چه دانش ها ،مهارتها و يا باورهايي برسد و يا چه تصميماتي بگيرد 25 دكتر ناصر محمدي تعيين اهداف ‏ .1 .2 .3 .4 26 در تدوين اهداف چه نكاتي بايد رعايت شود ؟ مخاطب مشخص باشد فعل داشته باشد معيار براي اندازه گيري داشته باشد شرايط تحقق فعل مشخص گردد دكتر ناصر محمدي تعيين اهداف ‏ .1 .2 .3 مثال :فراگیران همه عوارض کشیدن سیگاررا در پايان كالس بگويند مخاطب مشخص باشد : فراگیران فعل داشته باشد : بگويند .4معيار براي اندازه گيري داشته باشد : همه عوارض .5شرايط تحقق فعل مشخص گردد : در پايان كالس 27 دكتر ناصر محمدي انتخاب رسانه و مواد آموزشي تعيين محتواي آموزش – چه مطالبي را بايد به فراگيرنده آموخت ؟ تعيين روش آموزش – براي انتقال مطالب چه روشي مناسبتر است ؟ تعيين رسانه ها ووسايل كمك آموزشي – براي انتقال محتواي آموزشي از چه لوازم كمك آموزشي ميتوان استفاده كرد ؟ 28 دكتر ناصر محمدي انتخاب رسانه و مواد آموزشي محتواي آموزش .1 .2 .3 .4 29 چه مطالبي را بايد بدانند ؟ چه مهارتهايي را بايد كسب كنند ؟ به چه باورهايي بايد اعتقاد پيدا كنند ؟ چه تصميماتي بايد اتخاذ كنند ؟ دكتر ناصر محمدي دانش()knowledge شروع فرآیند آموزش ویادگیری راههای انتقال دانش(دیداری ،شنیداری ،المسه و)... دانش به تنهایی باعث بروز رفتار مطلوب نمی شود بر اساس سطوح مختلف جامعه نوع دانش وتاثیر وبرداشتها متفاوت است مربی سالمت اعضای سطوح مختلف جامعه را میشناسد چرا مردم با وجود آموزشهای فراوان به آنچه میبینند و میشنوند عمل نمی کنند؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ خطرات Hسیگار را میدانند ولی ..... خطرات Hنمک را میدانند ولی..... خطرات Hبی تحرکی را میدانند ولی.... خطرات Hنبستن کمر بند ایمنی را میدانند ولی.... و............... دانش مختلف پیامدهای مختلف نگرش و باور ‏attitude مردم آنگونه که می بینند و می شنوند (دانش)عمل نمی کنند چون باور ندارند!!! مهمترین جزء یادگیری باور ونگرش است. در صورت Hاضافه شدن نگرش به آموزش تمایل وگرایش فرد به انجام عمل بیشتر می شود نگرش تمایل وخواسته جسمی وروانی افراد به بروز یک سری واکنش ها(رفتارها) به محرک های محیط (دانش وآگاهی ). انواع نگرش مفید (حتی یکبار سیگار نکشید) زیانبار (نمک برکت سفره ،بستن کمر بند موجب گیر افتادن در خودرو و.... بی اثر (استفاده از انرژی درمانی ،بستن بند سبز به کمر در زنان باردار ،بستن وحبس کردن معتاد) در مورد نگرش باید بدانید که: فقط برای تغییر باورهای زیان آور تالش کنید تغییر نگرش به زمان نیاز دارد وسنجش آن دشوار است مالک تغییر نگرش بروز رفتار مطلوب است برخی باورها ریشه دراعتقادات جامعه دارند هیچ آموزشی بدون وجود رسانه تحقق نمی یابد رسانه ‏به معنای واسطه ،وسیله رابط ،حد فاصل و نقل و انتقال ‏رسانه در معنای عام یعنی وسيله نقل و انتقال اخبار، پیام ها و اطالعات ‏وسایل یا پل های ارتباطی بین فرستنده و گیرنده پیام وسایل و ابزارهای انتقال دهنده پیام از فرستنده به گیرنده انواع رسانه ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ رBسانه های ارتباط بین فردی :عضوی از Bبدن به عنوان وسیله ای برای ارتباط مثل زبان ،حاالت چهره رBسانه های ارتباطی زودگذر :استفاده از عالئم مثل دود پرچم ،رسانه های رمزدار رسانه های مانا :رسانه هایی متشکل ازاشیاء و عناصر برای ثبت و بیان فکر Bمانند عالئم رانندگی ،فلش ها و تصاویر رسانه های مختلط :تلفیق دو یا چند رBسانه مثل هنرهای نمایشی رBسانه های جمعی :متون چاپی ،روزBنامه ،رادیو ، تلویزBیون ..... رسانه آموزشی Instructional Media: کلیه امکاناتی که می توانند شرایطی را در محیط آموزشی بوجود آورند که تحت آن شرایط یادگیرندگان قادر باشند اطالعات ،رفتار و مهارت های جدید را با درک کامل بدست آورند . عوامل موثر در انتخاب رسانه های آموزشی ‏هدف های آموزشی ‏ویژگی های فراگیران ‏شیوه آموزشی ‏موضوع آموزشی ‏شرایط رسانه های دیداری ‏مواد دیداری غیر شفاف: پوستر ،Bچارت ،نمودار ،نقشه ،کتاب ،مجله و روزنامه، کتابچه و بروشور،عکس و تصویر ،کاریکاتور،Bکارت های نمایشی ،تخته ماهـوتـی ،تخـته بولتـن ،تابـلوهـای گچـی ، تابلـوهـای ماژیـکی ،تابلـوهـای مغـناطیـسی و تابلـوهـای الکترونیکی ‏مواد دیدارBی شفاف ثابت : فیلم استرBیپ ،اسالید و طلق شفافB رسانه هاي دیداری غیر شفاف مواد نصبی :پوستر ،عکس ،استیکر ،نمودار و... ‏مواد نوشتاری :پمفلت ،لیفلت ،برBوشور،کتاب و ... ‏جراید :رBوزنامه ،مجله ،بولتن و ... ‏وسایل آموزشی و تبلیغی :تخته سیاه ،تابلوهای تبلیغاتی ، پرBوژکتورها و ... تابلوها ( گچی ،ماژیکی ) ‏پاکیزگی و تمیز بودن ‏انتخابی بودن نوشته ها یا ترسیم ها ‏پاک کردن نوشته های قبلی بدون ارتباط با موضوع بعدی ‏خوانا بودن نوشته ها ‏آماده کردن مطالب یا ترسیمات تخته قبل از آموزش تابلوهای گچی (ادامBه ) ‏اجتناب از صحبت کردن در هنگام نوشتن بر روی تخته ‏استفاده از تمام فضای تابلو و رعایت نظم و قاعده ‏استفاده از گچ ها یا ماژیک های رنگی برای تاکید ‏استفاده از خط کش بلند برای نشان دادن و توضیح جزئیات ‏ایستادن کنار تخته در هنگام ادای توضیحات تخته پارچه ای پارچه های پرزدار و یا پارچه های ضخیم و کرک دار ماهوت ،نمد ،مخمل کشیده شده برروی صفحاتی از چوب یونولیت ،فلز و ... ‏جنس و رنگ پارچه و محل قرBار Bگرفتن تخته ‏قراردادن تصاویر بر اساس اهداف درBس قبل از شروع کار ‏توجه به اندازه تصاویر در هنگام نصب برروی تخته تخته پارچه ای(ادامه) ‏قرار گرفتن در کنار تخته در هنگام تدریس ‏توجه به فراگیران در هنگام صحبت کردن ‏قطع صحبت در هنگام نصب تصاویر بر روی تخته ‏استفاده از مشارکت فراگیران در مرتب کردن تصاویر روی تابلو تخته بولتن محلی برای ارائه اخبار ،اعالنات ،و نـمودهای بـصری (عکس ها ،چارت ها نقشه نمودارها، پوسترهاو گزارش پیشرفت ) ارائه محتوا در یک نگاه ‏نمایش قسمت های مختBلف با تیتر برجسته ‏متناسب بودن طرح با تخته تخته بولتن(ادامه ) ‏رعایت اصل توازن و پیوستگی در مواد آموزشی بکار گرفته شده رعایت اصول سادگی ،تنوع ، ،نظم ، رنگ ،فضاسازی و توازن در چیدن مواد ‏رعایت فاصله حداقل یک متری از سطح زمین پوستر برگی از کاغذ گالسه یا معمولی به قطع 60*90سانتی متر و دارای کلمات ،تصاویر و سمبل هایی برای انتقال پیام با 3هدف: ‏اعالم رویدادها و برنامه های مهم ‏ارائه توصیه های مفید و اطالعات الزم در مورد یک موضوع ‏تشویق به انجام یا نهی از انجام یک کار نحوه استفاده از پوستر خالی بودن اطراف محل نصب پوستر از وجود تصاویر( به ویژه در مورد پوسترهای تک نظری) ‏تابش نور کافی و مستقیم به پوستر ‏استفاده از پوسترBهای تمیز و سالم ‏امکان ایستادن در Bمقابل پوسترهای چند نظری ‏محافظت پوسترها از عوارض طبیعی ‏تعویض هر 3هفته یکبار و خالی بودن محل آن به مدت 2 هفته ویژگی های یک پوستر خوب استفاده از کلمات محلی ،ساده و کوتاه ‏داشتن تنها یک ایده یا پیام برای به تفکر Bواداشتن مخاطبین ‏استفاده از Bتصاویر یا سمبل های قابل درBک برای بیسوادان ‏مناسب بودن اندازBه حروف و طرح ها ‏هماهنگ بودن طرBح و رنگ با موضوع پمفلت :نشریه ای آموزشی یا هشدار دهنده یا تبلیغاتی ،در قطع A4تقسیم شده به سه لت مساوی ‏لیفلت :دارای بیش از سه لت ،آکاردئونی ،بیشتر جنبه آموزشی دارد ‏بروشور :نشریه ای یک برگی،قابل استفاده دربرنامه ریزی کشوری در مورد یک مسئله بهداشتی استیکر :نشریه ای به صورت برچسب .قابل استفاده در بسیج های آموزشی ‏تراکت :نشریه ای تک برگی در قطع . A4برای ارائه پیام های بهداشتی ،نصب در جای مناسب ‏کارت های نمایشی یا فالش کارت :کارت هایی در اندازه حداقل 20*22اینچ ،حاوی مجموعه ای از تصاویر با نوشته یا زیر نویس مناسب ،قابل استفاده برای بی سوادان طلق شفاف صفحات پالستیکی شفاف در قطع A4 10-5ترانس پرنسی برای هر جلسه سخنرانی ‏استفاده از عبارات کوتاه و ساده ‏بدون خط خوردگی و از نظر امالیی تمیز Bو صحیح و مرتب ‏استفاده از رنگ ها ،طرح ها ،تصاویر و کادربندی مناسب طلق شفاف ( ادامه ) ‏استفاده از لغات کلیدی به عنوان سر تیتردر باالی ورقه ‏ارائه تنها یک موضوع در هر طلق حداکثر 3 – 4تصویر Bدر هر طلق ‏استفاده از Bحداقل کلمات ( حداکثر 6 Bخط و در هر Bخط 6کلمه ) ‏خودداری از بکاربردن رنگ های روشن و خطوط نازک اجتناب از مطالب غیر ضرBوری ‏خاموش کرBدن اورهد پس از نمایش یک طلق ،در هنگام ادای توضیحات ‏استفاده از نشانگر یا مداد برای اشاره به مطالب ‏ایستادن مرBبی کنار دستگاه اسالید ppt ‏به کار گیری تنها یک ایده در هر اسالید ‏خالصه بودن مطالب ‏شلوغ نکردن اسالید با عکس و یا موارد دیگر ‏در هر اسالید 6-7سطر و در هر سطر 6-7کلمه ‏تقسیم مطالب طوالنی به چند اسالیدی اسالید ( pptادامه ) ‏استفاده از رنگ سفید در زمینه سیاه ( اساليدهاي سياه و سفيد ) ‏استفاده از رنگ زرد و سفید در زمینه تیره ‏استفاده از 5لغت یا کمتر در عنوان ‏خودداری از فاصله زیاد بین لغات ‏استفاده از نمودار به جای جدول فاصله از حاشیه اساليد ‏استفاده از كليپ در صورت لزوم ‏نمايش هر اساليد در كمتر از يك دقيقه ‏تهیه اسالید ها به صورت افقی ‏استفاده از Bulletبه جای اعداد وسایل کمک آموزشی کلیه ادوات و اشیایی که در کنار رسانه آموزشی برای تفهیم بیشتر و بهتر موضوع آموزشی به فراگیران بکار می روند ‏یادگیری را آسان ولی پیام آموزشی را بطور کامل منتقل نمی کنند ‏آموزش بدون وسایل کمک آموزشی میسر ولی مشکل است وسایل کمک آموزشی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مثال های تصویری پروژکتور و اورهد تخته تحریر گچی تخته های ماهوتی ویدیو فیلم های آموزشی سرودها بازی ها تمرینات انتخاب رسانه و مواد آموزشي ‏ .1 .2 .3 62 سطح و ضرورت دانش : انتقال مفاهيم الزم و ضروري بوده و بايد از انتقال آنها اطمينان حاصل كرد Must know مفاهيم در ارتباط با نياز فراگير بوده و دانستن آنها بهتر است Should know دانستن مفاهيم چندان كمكي به فراگير نميكند و فقط بعنوان انبار دانش محسوب ميشود could know دكتر ناصر محمدي انتخاب رسانه و مواد آموزشي مراحل و اجزاي طرح درس : .1اهداف درس را بنويسيد .2فن آموزشي معيني را براي اداره جلسه انتخاب كنيد .3مراحل اجراي فعاليتهاي آموزشي و زمان مورد نياز هر اقدام را تعيين نماييد 63 دكتر ناصر محمدي بكارگيري رسانه و مواد آموزشي ‏ ‏ ‏ ‏ 64 محتوا ،رسانه و مواد آموزشي را كنترل كنيد قبل از كالس حتما تمرين كنيد ضعف هاي تدريس را رفع كنيد از وجود و سالم بودن تجهيزات و مواد كمك آموزشي اطمينان پيدا كنيد دكتر ناصر محمدي بكارگيري رسانه و مواد آموزشي توجه : ممكن است در يك كالس درس و يا يك برنامه آموزشي از چند روش و يا رسانه هاي و مواد كمك آموزشي متعددي استفاده گردد 65 دكتر ناصر محمدي جلب مشاركت شركت كنندگان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 66 آموزش بزرگساالن از آموزش اطفال تفاوت دارد شركت كنندگان در كالسها از دانش ،تجربيات و باورهاي مختلفي برخوردارند بايد كاري كرد كه مشتري به ياد گيري ترغيب شود بايد احساس امنيت در فراگيرنده ايجاد شود بايد مورد احترام قرار بگيرد بايد در زندگي روزمره كاربرد داشته باشد بايد با تجربيات شركت كنندگان ربط داشته باشد دكتر ناصر محمدي جلب مشاركت شركت كنندگان ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 67 نبايد فكر كرد كه شركت كنندگان هيچ نمي دانند برخورد بايد منطقي و صادقانه باشد بايد آنان را به تصميم صحيح هدايت كند آنان خود بايد روش صحيح را انتخاب كنند در صورت نياز صادقانه آنان را راهنمائي كنند دانسته هاي قبلي آنان را سازماندهي نمود دكتر ناصر محمدي ارزشيابي و بازنگري برنامه بايد دو خصلت آموزشي مهم داشته باشد .1بايد مقرون بصرفه باشد .1 .2 از امكانات موجود به نحو شايسته استفاده شود بايد برنامه درست اجرا شود .2بايد اثر بخش باشد .1بايد اهداف از پيش تعيين شده تحقق پيدا كند 68 دكتر ناصر محمدي ارزشيابي و بازنگري ‏ .1 .2 .3 .4 69 براي اطمينان از خصلت هاي برنامه چه بايد كرد ؟ قبل از تدريس از وجود تمام شرايط ،صحت و تناسب آنها اطمينان حاصل كرد بايد در حين برنامه و تدريس برنامه را بنحو صحيح مورد بررسي و ارزشيابي قرار داد و از اجراي كامل برنامه اطمينان پيداكرد بايد تحقق اهداف مورد ارزشيابي و اطمينان از كسب دانش و مهارت و باور فراگيران اطمينان پيداكرد بايد نظر شركت كنندگان در برنامه آموزشي را در رابطه با كيفيت آموزش جويا شد دكتر ناصر محمدي همیشه به خاطر داشته باشید : هنگامی که گوش می کنید ،فراموش می کنید ؛ هنگامی که می بینید ؛ به خاطر می آورید ؛ و هنگامی که انجام می دهید ؛ یاد می گیرید ؛ (آموزش رانندگی،اجرای صحیح وضو) تمرین وتجربه یادگیری گوش کردن % 20 دیدن گوش کردن 50% صحبت کردن دیدن گوش کردن % 70 % 100عمل کردن صحبت کردن دیدن گوش کردن دانش+نگرش+تمرین جایی که دانش ونگرش ومهارت عملی هیچ کاری نمیکند فصل6 روشهای تــدریس روشهاي تدريس هر یک از روش های آموزشی به تنهایی مزایا و معایبی دارد و از اینرو غالباً بکارگیری مجموعه ای از روش های تدریس و آموزش توصیه می شود تا کارآیی و اثربخشی بیشتری به همراه داشته باشد . روشهاي تدريس روش آموزشی باید با توجه به اهداف آموزش مورد نظر در انتقال دانش ،تغییر نگرش و مهارت های عملی و علمی رفتارهای فراگیران انتخاب شود . معیارهای Hانتخاب روش آموزشی تعداد فراگیران مدت زمان اجرای آموزش سطح آگاهی و دانش فراگیران تجهیزات آموزشی مورد نیاز انتظار شما از میزان مشارکت فراگیران در طول دوره آموزش انواع روش های آموزشی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ سخنرانی بارش فکری و ابتکارات ذهنی brain storming نمایش واجرای تمرین های عملی Demonstration مباحثه پرسش و پاسخ ایفا نقش در نمایش Role Plying بازدید از صحنه های واقعی داستان گویی و نمایش آموزش چهره به چهره سخنرانی این نوع آموزش براساس کالم و صحبت مربی یا سخنران است مزایای این روش ‏ ‏ ‏ ‏ توانایی مربی در برنامه ریزی و هدایت فراگیران در راستای اهداف آموزشی ارایه مطالب زیاد در مدت کوتاه آموزش فراگیران زیاد در مدت کوتاه هزینه بر نمی باشد و سود و زیانی مطرح نمی باشد . معایب این روش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مشارکت و فعالیت کم فراگیران دشواری در یادداشت برداری و توجه و گوش دادن همزمان به سخنران خمودگی و خواب آلودگی در فراگیران اگر مربی فعال و محرک نباشد این روش قادر به تغییر نگرش و نهایتاً ایجاد رفتار جدید نمی باشد آموزش عملی کمتر وجود دارد دشواری در ارزیابی فراگیران در درک و فهم مطالب یادگیری مشکل در زمانی که مربی مهارت کالمی موفق و جذاب نداشته باشد. نحوه ارتقای توانایی این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ محدود کردن زمان سخنرانی ( 20دقیقه ) تشویق به مشارکت فراگیران با طرح سوال بکارگيري وسایل کمک آموزشی به منظور کمک به تفهیم موضوع از اطاله کالم بپرهیزید و فقط نکات ضروری را ارایه کنید مثال هایی با کلمات ساده و مرتبط با فراگیران بزنید و استفاده کنید. در ابتدا و انتهای جلسه ،خالصه ای از موضوع را ذکر کنید در صورت امکان اجازه تمرین عملی به فراگیران بدهید بلند و واضح صحبت کنید اجازه دهید فراگیران یادداشت بردارند به تک تک افراد حاضر در کالس نگاه کنید و سواالتی از آنها بپرسید. . روش سخنرانی به تنهایی روش کافی و خوبی نیست و باید آن را همزمان با سایر روش های آموزشی استفاده کرد. ابتکارات فکری( طوفان فکری ) این روش یک نوع فعالیت سریع است ،که در جمع آوری نظرات فراگیران به مربی کمک می کند و یک روش پرتحرک می باشد. نمایش و اجرای تمرین های عملی ( ) Demonstration نوعی تمرین مهارت عملی است که به وسیله شخص مربی نشان داده می شود ،مربی باید قبل از اجرای نمایش تجهیزات الزم را تدارک دیده باشد و به عنوان یک مربی آماده ،مهارت های الزم عمل را مرور و اجرا نماید ( .مانند نمایش احیاء قلبی – ریوی ) غالباً پس از اینکه فراگیران دانش و تئوری های الزم را آموختند ،خواهند توانست برای یادگیری مهارت های عمل آماده شوند .پس باید ابتدا دانش منتقل شود تا مربی بتواند مهارت های عملی را به فراگیران یاد دهد. مزایای این روش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ یادگیری آسان و عینی و مصور لمس واقعیت توسط فراگیر و درک حقیقی امکان ارزشیابی و بررسی مهارت های عملی فراگیران امکان تکرار و تمرین توسط فراگیران ایجاد فرصت برای فراگیران به منظور شرکت در یادگیری معایب این روش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وقت گیر است عدم درک صحیح فراگیران و برداشت Hغلط احتمال یادگیری اشتباه در صورت اجرای غیر اصولی و صحیح توسط مربی اگر تعداد فراگیران زیاد باشند احتمال رویت Hدقیق نمایش برای همه مهیا نمی شوند فراگیر ارتباط بین نمایش و اهداف یادگیری را درک نکند نحوه ارتقای این روش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ آمادگی کامل قبلی در مربی وجود تجهیزات کافی و الزم وجود فضای کافی برای تمرین عملی و به حداقل رساندن شلوغی و سر و صدا امکان مشاهده آسان برای همه فراگیران ارایه توضیح علمی همزمان با نمایش عملی توسط مربی امکان مشاهده نمایش از زوایای مختلف ارایه کامل نمایش یکباربا توضیح و یکبار بدون وقفه توضیح اجرای آهسته نمایش به منظور آموزش مهارت های عملی خالصه ای از مراحل را مجددا ً بیان و مرور کنید. مباحثه در این روش فراگیران بیش از مربی صحبت می کنند ،اغلب خوب است که فراگیران بصورت گروهی مباحثه کنند مباحثه در گروه کوچک یا بزرگ این امکان رابه هر یک از فراگیران می دهد که از برنامه درسی برداشت مشخصی داشته باشد.مربی باید در برنامه مداخله و شرکت نموده وبحث را باتسهیالتی که ایجاد میکند آسانتر وروانتر کرده وآنرا هدایت کند و مراقب باشد تا بحث از مسیر خود خارج نشود .برای فراگیران فرصتی فراهم میشود تا دیدگاهها و نقطه نظرات شخصی خود را وسعت داده وبا مربی و سایر فراگیران ارتباط موثر برقرار کند. مزایای این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ انتقال مطالب آموزشی زیاد در زمان کم بروز نظرات Hو ایده های جدید و خالقیت فکری و امتحان عقاید مشارکت فعاالنه همه فراگیران در فرآیند یادگیری ارتقائ مهارتهای برقراری ارتباط و مهارتهای کالمی در فراگیران تثبیت دانش در ذهن فراگیران بواسطه تکرار ومداخله در موضوع درسی معایب این روش: ‏ ‏ ‏ ‏ ممکن است وقت گیر شود ممکن است بدون نظارت ،هدایت وراهنمایی مربی فراگیران از بحث وموضوع خارج شوند برخی از فراگیران بخصوص فراگیران خجالتی در بحث شرکت Hنکنند برتری یابی برخی از افراد گروه ایفای نقش : « » Role Playing ایفای نقش ،نوعی روش آموزشی است که مشکالت و مسائلی درآن عنوان می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرند که ممکن است برای فراگیران مبهم و سوال برانگیز باشد .دراین روش فراگیران نقش را ایفاء می کنند درحالیکه در روش نمایش و اجرای تمرین عملی مربی نقش را ایفاء می کند ( .تفاوت Demonstrationو. ) Role playing مزایای این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مربی میتواند از قدرت عملکرد و شناختی که توسط فراگیران بدست آمده،آگاهی پیدا کند. فراگیران قادر به تمرین در موقعیتی بسیار نزدیک به واقعیت می باشند . فراگیران اعتماد به نفس بیشتری درزمان مواجهه با واقعیت پیدا می کنند . فراگیران می توانند بطور مستقل کارکنند و با فراگیری قواعد و نقش خود متکی به غیر نباشند . این روش باعث تداوم عالقه فراگیران به حضور در برنامه درسی می شود . ایجاد حس همکاری و ارتباط و و اکنش متقابل میان فراگیران معایب این روش: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اگرفراگیر نتواند نقش خود را خوب ایفا کند موجب شر مساوی و از بین رفتن اعتماد به نفس وی می شود . ممکن است فراگیران این روش را به چشم سرگرمی نگاه کنند و آن را جدی نگیرند و اثر یادگیری کمی داشته باشد . وقت زیادی می گیرد و باعث طوالنی شدن بیش از حد برنامه درسی می شود اگر تمرکز روی روش های ایفاء نقش متمرکز شود ،می تواند اهداف آموزشی را تحت الشعاع قرار دهد و از اهداف دور شوید . ممکن است همه فراگیران فرصت ایفاء نقش و شرکت در فعالیت را نداشته باشند . داستان گویی و نمایش این روش در بسیاری از جوامع آسیایی و آفریقایی راه متداول و مناسبی برای آموزش مردم می باشد مانند تعزیه خوانی و شاهنامه خوانی و . )....ذکر داستانهایی از بزرگان ،حکما ،پهلوانان روش های خوبی برای انتقال اطالعات و آشنایی کودکان با شیوه های صحیح زندگی است .داستان ها معمو ً ال پیرامون مسایل شایع و جریانات مهمی که مردم در جامعه خود با آن روبرو می شوند خلق می گردند .این روش قرن های یکی از روش های با ارزش انتقال دانش و علوم ،ارزش ها و آداب و رسوم در ایران بوده است . ‏ نمایش برای کودکان مزایای این روش: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ قدرت زیاددر ایجاد انگیزه ،نگرش جدید و پیدایش وبروز رفتارهای مطلوب درک بهتر ارزش ها و تایید باورهای درست و نفی باورهای غلط فراهم آمدن شرایط مناسب برای فراگیران در فهم باورهای فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار دادن باورهای خوب و تشویق فراگیران و مردم برتکیه به نکات و باورهای خوب توسعه خالقیت در فراگیران کمک به شکل گیری ،تغییریا استحکام انگیزه ها و نگرش فراگیران و نهایتاً ایجاد رفتار مطلوب. معایب این روش: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وقت گیر است . نیاز به آمادگی قبلی دارد . بیان داستان اگر ضعیف باشد و خوب روی آن فکر نشده باشد ممکن است موجب گیجی و تحیر فراگیران شود . ممکن است داستان برای فراگیران جذاب نباشد و عالقه پیدا نکنند . نیاز به قدرت مربیان در داستان گویی و داستان پردازی و قدرت تحلیل و تصور زیاد در مربیان دارد . بازدید از صحنه های واقعی دراین روش فراگیران قادر می شوند موقعیت های حقیقی را تجربه کنند و از نزدیک با آن آشنا شوند و آنرا تجربه نمایند . مثال :اعزام راهیان نوربه مناطق جنگی و مشاهده آثار و صحنه های باقیمانده از 8سال دفاع مقدس که این مسئله آنها را نسبت به مسایل دفاع مقدس آشنا می کند و اطالعات و دانسته های آنها بطور عینی مرور می شود و آنها را درک می کنند . •همیشه از ارتباط صحنه های واقعی با تجربیات و آموخته های فراگیران و جامعه اطمینان حاصل کنید و از فراگیران انتظار داشته باشید بعداً بتوانند در جامعه بکار ببندند .بازدید از صحنه به فراگیران فرصت کسب تجربیات فراوانی از زندگی می دهد و می توانند اطالعات خوبی جمع آوری نموده و با تلفیق و انطباق این اطالعات جدید با دانش قبلی ،به درک واقعی موضوع برسند . مزایای این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ایجاد اعتماد به نفس باال در فراگیران رویارویی فراگیران با مردم و واقعیت جامعه افزایش مهارت ها و ایجاد نگرش عمیق و بروز رفتارهای مطلوب تماس نزدیک و ملموس با واقعیت ها انس گرفتن فراگیران با فعالیت و کار و توسعه تجربیات ایجاد عالقه در فراگیران نسبت به درس و پذیرش بیشتر دانش افزایش درک و فهم بهتر مشکالت و مسایل جامعه معایب این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ عدم امکان بازدید از صحنه های واقعی وقت گیر و هزینه بر است و نیاز به هماهنگی ،همکاری ومراقبت دارد . به علت آزادی این روش ممکن است فراگیران آن را جدی نگیرند . تعداد فراگیران کمی را می توان به همراه برد . دشواری در نقل و انتقال ایجاد انتظارات زیاد در مردم منطقه دشواری ایجاد ارتباط میان اهداف آموزش و تجربیات حاصله در صحنه اتالف وقت ،سرخوردگی فراگیران و خستگی و دلزدگی از آموزش به دلیل عدم سازماندهی و برنامه ریزی مناسب . احتمال انحراف مسیر آموزش (طرح مسایل جانبی از سوی مردم منطقه) افزایش توانمندسازی این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ برنامه ریزی صحیح برای بازدیدها و حضور فعال مربیان و کمک مربیان تشویق فراگیران در خالل بازدید از صحنه ها ،به دنبال کردن روش های دیگر اهداف بازدیدها برای فراگیران و مسئولین جامعه روشن شود . کمک به فراگیران برای جمع بندی پرسش و پاسخ هایی که در بازدید صحنه های واقعی پیش می آید تشویق افراد حاضر در صحنه( مردم ،مسئولین و) ....در کمک به فراگیران در جمع آوری اطالعات دیدار مجدد از صحنه ها بمنظور پیگیری فعالیت های ویژه امکان پذیر باشد . تهیه خالصه هایی از بازدید فراگیران به منظور برقراری رابطه بین ادراکات و یا فته های خود با اهداف آموزشی تهیه نقشه و عکس و فیلم محل ( خصوصاً تصاویر هوایی ) قبل رفتن به منطقه به منظور هدایت و رهبری مسیر حرکت ذهنی فراگیران درباره آنچه اتفاق افتاده و آنچه که می توان انجام داد ،پس از مراجعت از منطقه و صحنه بازدید شده ،صحبت نمایید و از فراگیران بخواهید راه حل ارائه نمایند . پرســـش و پاســخ در این روش آموزشی ،مربی با پرسیدن سواالتی از فراگیران و گرفتن پاسخ از آنها ،شرایط پویایی و یادگیری فعال را درکالس ایجاد می نماید و بدین طریق می تواند بطور سریعی به بررسی وضعیت علمـی و میزان یادگیری آنها پرداخته و می فهمد که فراگیران چه چیزهایی را می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند .نکته جالب اینکه فراگیران همزمان که در سوال و جواب شرکت مـی کنند ،یاد می گیرند ولی نباید در جواب گرفتن عجله به خرج داد و فراموش نکنید که فراگیران برای شرکت در روش سوال وجواب باید احساس آزادی و آرامش نموده و نباید احساس کنند درصورت غلط بودن جواب مورد مـواخذه قرار می گیرند . هدف از این روش کمک و تشویق فراگیران به تفکر است و نباید روشی در پیش بگیریم که فراگیران دچار شرمساری شوند .درجریان سوال و جواب اگر مربی جواب سوالی را نمی داند ،قبول کند و بگوید نمی داند ولی بعداً وقتی جواب سئوال را پیدا کرد به آنها پاسخ دهد . مزایای این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ افزایش سرعت یادگیری شروع خوب برای یک مباحثه هشیار سازی فراگیران نسبت به مطلب و موضوعـ کالس سنجش یادگیری نسبت به آموخته ها و آنچه از قبل می دانند تشویق به تمرین کردن و مهارتهای فکری مرور مفاد درسی تشویق فراگیران به مطالعه بیشتر معایب این روش : ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ کناره گیری برخی از فراگیران عقب مانده از درس هدر رفتن زمان دلسردی و ناامیدی فراگیران زمان پاسخ غلط خجالت کشیدن عده ای از فراگیران و ترس از تحقیر شدن طوالنی شدن سوال و جواب و خارج شدن کالس از کنترل بری ارائه پاسخ های حدسی و بدون تفکر به سواالت و ایجاد شبهه در فراگیران آموزش چهره به چهره آموزش چهره به چهره جزء بهترين روشهای آموزش از نظر ايجاد تغيير رفتاردر فراگیران مي‌باشد .در اين نوع آموزش مربي و‌آموزش گيرنده به طور مستقيم و رودر رو ( )face to faceبا يكديگر ارتباط برقرار مي كنند ایجاد ارتباط در آموزش چهره به چهره اصولی باید رعایت شود: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ احترام به فراگیر وقت کافی جهت مشکل مطرح شده از طرف فراگیر اجازه سوال به فراگیر در حین آموزش ارایه توصیه های مشخص و دقیق و مرتبط با شرایط فراگیر به کاربردن کلمات ملموس و متناسب با سطح سواد و درک فراگیر واضح و شمرده صحبت کردن و استفاده ا زافعال معلوم به جای مجهول نگاه کردن به فراگیر هنگام صحبت کردن با او سوال از فراگیر به منظور کسب اطمینان از درک صحیح او از مطالب تعیین قرار مالقات بعدی با فراگیر برای پیگیری مشکل او مهارتهای پایه ای در آموزش چهره به چهره الف -ارتباط غیر کالمHی ب -گوش کردن فعال ج -ارتباط کالمی الف -ارتباط غیر کالمی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ارتباط غیرکالمی شامل تمام شیوه هایی است که مردم از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که مقوله های اصلی ارتباط غیر کالمی عبارتند از : جهت یابی :قرارگیری مربی و فراگیر در جهت مناسبی برای انتقال دانش سطح :تفاوت در میزان ارتفاع بین فراگیر و مربی حالت (ژست) :وضعیت ،چگونگی ایستادن ،نشستن افرادو جلوه ظاهری بیان چهره :احساساتی همچون شادی ،خشم ،تعجب و سردرگمی حرکات دست و سر :بیان توافق یا عدم توافق جهت خیره شدن و تماس چشمی ب -گوش کردن فعال ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ یک مهارت اساسی مورد نیاز مربیان راهی برای آموزش بهتر به فراگیران و مراجعان گوش کردن یک فرایند فعال و نه صرفاً شنیدن کلمات عوامل انحراف از گوش دادن شنونده مثل قطع سخنان گوینده ،تفکر در مورد یک تجربه مشابه ،برنامه ریزی در مورد آنچه بعدا ً می خواهد بگوید، اصول آموزشهای چهره به چهره شامل :دعوت به صحبت کردن ،توجه نشان دادن ،تشویق کردن ،انعکاس احساسات Hو جمع بندی ج -ارتباط کالمی همواره برای رسیدن به هدف گفتگو نیازمند متقاعد کردن و درک متقابل هستیم .برای آن که بتوانیم از عهده متقاعد سازی و رسیدن به درک متقابل در یک جلسه آموزشی برآییم این سه ویژگی دارای اهمیت بسیاری است: منش .2منطق .3شور و عالقه فاکتورهای مؤثر در ایجاد فضای آموزشی مطلوب .1محیط ( در مدرسه ،در آبادی ،در سایه درختان و در کارگاه آموزشی و ) ... .2آرایش Hو ترتیب نشستن .3زبان و گویشH .4ارتباط برقرار کردن الف ) ارتباط کالمی ب ) ارتباط غیر کالمی الف ) ارتباط کالمی (شفاهی) مهارت های شنیداری مهارت های گفتاری مهارت های واکنشی ( بازخوردی ) ب ) ارتباط غیرکالمی(غیرشفاهی) ارتباط غیرکالمی به ما اطالعات زیادی در مورد شخصیت و منش فراگیران می دهد. در این روش ،گفتار دخالت ندارد. ارتباط غیر کالمی شامل: حرکات صورت و بدن قیافه ژست نوع لباس پوشیدن فاصله بین گیرنده و فرستنده پیام اصوات نامفهوم نگاه کردن موانع ایجاد ارتباط ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ استفاده از زبان پیچیده به جای زبان ساده و محلی وجود سر و صدا و شلوغی در فضای آموزش طوالنی بودن جلسات درس تعداد بیش از حد فراگیران استفاده از یک کانال ارتباطی خاص اجازه نفوذ و تأثیر اعتقادات و ارزش های فردی فراگیران و مربی در چرخه ارتباط – 5ایجاد یک فضای آموزشی مناسب الف – شعر ،بازی ،داستان سرایی ،لطیفه ،معما ب – استفاده از هر روش تحت عنوان یخ شکنی فراگیران در شروع کالس ها ج – واگذاری مسولیت ها از قبیل تهیه گزارش کار ،نگهداشتن وقت ، فعالیت های اجتماعی و ارزیابی های روزانه به فراگیران .6فراگیران مشکل ساز الف – آنهایی که ساکت هستند. ب – آنهایی که خجالتی هستند . ج – آنهایی که در کالس می خوابند. د – آنهایی که دوست دارند مربی را به بحث و مبارزه و مجادله بطلبند. هـ -آنهایی که فکر می کنند همه چیز را می دانند و عقل کل هستند و – آنهایی که دوست دارند در کالس برتری جویند ز – آنهایی که دوست دارند کالس را از موضوع و بحث خارج کرده و آن را مختل سازند. نکته اغلب فراگیرانی که در محیط کالس مشکل ساز هستند آنهایی هستند که ساکت و خجالتی اند و یا آنهایی که شلوغ بوده و دوست دارند با هر شخصی در کالس صحبت کرده و حرف بزنند و یامربی را به بحث و مبارزه و مجادله بطلبند . راه حل؟؟؟؟؟؟؟ چگونه مربی می تواند در خالل یک برنامه درسی ،فراگیران مشکل ساز را کنترل نماید؟ الف – گوش کنید ب – قبول کنید ج – روشن نمایید د – مشکالت آنها را حل کنید – 7آموزش انفرادی فراگیران همگی مثل هم نیستند آنها در سطوح مختلف و از راههای گوناگون یاد میگیرند و برخی از فراگیران در یادگیری کند هستند ودر درک مفاهیم سریع نمیباشند برای این دسته باید وقت کافی جهت بحث وتوضیح اختصاص داد وبه صورت انفرادی وجدا آموزش داد. الزم است فراگیران بدانند که به آنها توجه دارید واین باعث دلگرمی وامیدواری می شود – 8انگیزه الف) آموزش می بایست متناسب و محرک و انگیزه دار باشد . ب )انگیزه موجب تمایل به شرکت در آموزش می شود ج ) فراگیران باید احساس کنند به رسمیت شناخته شده اند. همیشه موارد زیر را در مورد فراگیران بزرگسال رعایت نمایید: الف-مالحظه و احترام ب-کاردانی وابتکار ج-مسولیتها د-سادگی و وضوح ه-فرهنگ وسنتها و-کمک وتعاون

62,000 تومان