Bargharari_ertebat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

  1. maysamrezvani

    عالی عالی

نظر خود را بنویسید

ارتباط چیست؟

اسلاید 1: ارتباط چيست؟عبارت است از فرایند انتقال پيام از سوي فرستنده به گيرنده ،مشروط بر آنكه در گيرنده پيام مشابهت معني با معني مورد نظر فرستنده ايجاد شود

اسلاید 2: چرا برقراري ارتباط؟اقناع ديگرانتاثير گذاريتصميم گيريشريك سازي

اسلاید 3: اجزاي ارتباط موثر منبع (فرستنده)مخاطب(گيرنده )پيام كانال بازخورد

اسلاید 4: انتخاب کانالبسته به موقعيت ، يک شيوه از ارتباطات مي تواند بهتر از ديگري باشد فرد با فرد/ چهره به چهرهجلسات / گروههاي کوچکارائه ها (سخنراني ، گويندگي ، بازي و...) ، گروههاي بزرگنامهيادداشتEmail/ Voice mail

اسلاید 5: انواع برقراري ارتباطارتباط كلاميعمدتا آگاهانه و قابل كنترل ارتباط غير كلاميوابسته به احساسات ،حركات و رفتار فرد عمدتا ناخود آگاه

اسلاید 6: ارتباط غير كلامي چگونگي حركات بدن انواع اشارات چگونگي حالات چهره چشم در چشم مددجو چگونگي ظاهر فرستنده پيام نحوه استفاده از فضا ،ميز وصندلي

اسلاید 7: مهارت هاي برقراري ارتباط PLOTطرح سوالات كنكاشي Probing شنود موثر Listeningمشاهده Observingبیان کردن Telling

اسلاید 8: طرح سوالات كنكاشي Probing کاوش ،جستجو بررسی و بیرون کشیدن نکات یا بخشهای مبهم چیزی و پی بردن به جزئیات آن

اسلاید 9: چه چیز را سوال کنیم؟واقعیت احساسات ،نظرات تناقضات و سایر واکنشهایی که بصورت کلامی یا غیر کلامی از طرف مرلجعه کننده صورت میگیرد

اسلاید 10: چگونه سوال کنیم ؟نحوه طرح سوال دوستانه اتفاقی وساده اجتناب از لغات تکنیکی و پیچیده طرح سوالات فراوان در یک زمان درک احساسات فرد (همدلی به جای همدردی )ایجا د احساس محرمانه بودن پاسخ ها در مراجعه کننده

اسلاید 11: کاربرد پرسش هاپرسش های باز تمايل به ارتقاء بحث دارند، ايده ها و افکار يا عقايد را با آنها بيرون بکشيدپرسش های بسته تمایل به محدود کردن بحث دارند اما می توانند برای دریافت اطلاعات استفاده شوندطرح سوال بدون قضاوت

اسلاید 12: شنود موثر Listening

اسلاید 13: مشاهده Observing استفاده از یک یا همه حواس برای بررسی چیزی ،تا بتوان درک و دانش بهتری نسبت به آن بدست آورد

اسلاید 14: بیان کردن Telling

اسلاید 15: در ارتباط بين فردي ، گفتن عملي است كه توسط منبع براي به زبان آوردن يك عقيده ، يك نظر ، احساس يا واقعيت صورت مي گيرد .بيان كردن

اسلاید 16: ما چه بگوئيم ؟ اطلاعات و واقعيات احساسات ، افكار ، عقايد ، نظرات انتخابها دلايل ، توضيحات نحوه عمل ( روشها )

اسلاید 17: چرا مي گوئيم ؟ براي ارائه اطلاعات براي تلاش در درك مراحعه کننده براي حمايت از گفته ها ، ادعاها اطمينان بخشي براي حل تناقضات / تصورات غلط براي رفع اشكالات در برقراري تفاهم براي ابراز صميميت

اسلاید 18: عوامل موثر بر انتقال پیاموضوح موضوع مطرح شدهمناسبت و سازگاری

اسلاید 19: وضوح موضوع مطرح شدهسازماندهی بحثوضوح هدفسرعت ( آهسته به ميزانی که بتوان يادداشت برداشت ، هرچه کوتاهتر بهتر،وسایل آموزشی دیداری و شنیداریخلاصه ها ی جامعکاربرد موثر زماندانش مشاورنسبت به موضوع

اسلاید 20: مناسبت و سازگاریسبک شخصی ------> انگيزهاعتبار- کارشناسی ، بيطرفی و هدفمنداشتياق - انرژی ، قدرت (سرزندگی)وضعيت ظاهری، کاربرد تکنیک ها ی پرسیدناختصاص زمان برای بحثدمیدن روح علاقمندی

اسلاید 21: خلاصهمهارتهای بین فردی (plot)یک هنر است . انجام آنها تمرین میخواهد تضمین موفقیت در امر تغییر رفتار است انجام آن انرژی می طلبد

اسلاید 22: تعریف آموزشکم کردن فاصله بین آگاهی وعمل

اسلاید 23: دكتر ناصر محمدي24تحليل نيازهاي فراگيرندگان و مراجعه كنندگانهميشه مخاطب خود را بطور دقيق شناسائي كنيدبه خصوصيات او توجه كنيد خصوصيات فردي وضعيت تحصيلي خصوصيات اجتماعي و اقتصادي و فرهنگيدانش وآگاهي را مورد نظر قرار دهيد به اعتقادات و باورهاي او توجه كنيد

اسلاید 24: دكتر ناصر محمدي25تعيين اهداف تعيين اهداف بدين معناست كه مراجعه كننده براي يادگيري چه مطالبي مراجعه كرده است و شما انتظارداريد بعد از اتمام برنامه آموزشي به چه دانش ها ، مهارتهاو يا باورهايي برسد و يا چه تصميماتي بگيرد

اسلاید 25: دكتر ناصر محمدي26تعيين اهداف در تدوين اهداف چه نكاتي بايد رعايت شود ؟مخاطب مشخص باشدفعل داشته باشد معيار براي اندازه گيري داشته باشدشرايط تحقق فعل مشخص گردد

اسلاید 26: دكتر ناصر محمدي27تعيين اهداف مثال : فراگیران همه عوارض کشیدن سیگاررا در پايان كلاس بگويندمخاطب مشخص باشد : فراگیرانفعل داشته باشد : بگويندمعيار براي اندازه گيري داشته باشد : همه عوارضشرايط تحقق فعل مشخص گردد : در پايان كلاس

اسلاید 27: دكتر ناصر محمدي28انتخاب رسانه و مواد آموزشيتعيين محتواي آموزشچه مطالبي را بايد به فراگيرنده آموخت ؟تعيين روش آموزش براي انتقال مطالب چه روشي مناسبتر است ؟تعيين رسانه ها ووسايل كمك آموزشيبراي انتقال محتواي آموزشي از چه لوازم كمك آموزشي ميتوان استفاده كرد ؟

اسلاید 28: دكتر ناصر محمدي29انتخاب رسانه و مواد آموزشيمحتواي آموزش چه مطالبي را بايد بدانند ؟چه مهارتهايي را بايد كسب كنند ؟به چه باورهايي بايد اعتقاد پيدا كنند ؟چه تصميماتي بايد اتخاذ كنند ؟

اسلاید 29: دانش(knowledge) شروع فرآیند آموزش ویادگیریراههای انتقال دانش(دیداری، شنیداری ،لامسه و...)دانش به تنهایی باعث بروز رفتار مطلوب نمی شودبر اساس سطوح مختلف جامعه نوع دانش وتاثیر وبرداشتها متفاوت استمربی سلامت اعضای سطوح مختلف جامعه را میشناسد

اسلاید 30: چرا مردم با وجود آموزشهای فراوان به آنچه میبینند و میشنوند عمل نمی کنند؟خطرات سیگار را میدانند ولی .....خطرات نمک را میدانند ولی.....خطرات بی تحرکی را میدانند ولی....خطرات نبستن کمر بند ایمنی را میدانند ولی....و...............

اسلاید 31: دانش مختلف پیامدهای مختلف

اسلاید 32: نگرش و باور attitudeمردم آنگونه که می بینند و می شنوند (دانش)عمل نمی کنند چون باور ندارند!!!مهمترین جزء یادگیری باور ونگرش است.در صورت اضافه شدن نگرش به آموزش تمایل وگرایش فرد به انجام عمل بیشتر می شودنگرش تمایل وخواسته جسمی وروانی افراد به بروز یک سری واکنش ها(رفتارها) به محرک های محیط (دانش وآگاهی ).

اسلاید 33: انواع نگرشمفید (حتی یکبار سیگار نکشید) زیانبار(نمک برکت سفره، بستن کمر بند موجب گیر افتادن در خودرو و.... بی اثر (استفاده از انرژی درمانی ،بستن بند سبز به کمر در زنان باردار ، بستن وحبس کردن معتاد)

اسلاید 34: در مورد نگرش باید بدانید که:فقط برای تغییر باورهای زیان آور تلاش کنیدتغییر نگرش به زمان نیاز دارد وسنجش آن دشوار است ملاک تغییر نگرش بروز رفتار مطلوب استبرخی باورها ریشه دراعتقادات جامعه دارند

اسلاید 35: هیچ آموزشی بدون وجود رسانه تحقق نمی یابد

اسلاید 36: رسانهبه معنای واسطه ، وسیله رابط ، حد فاصل و نقل و انتقال رسانه در معنای عام یعنی وسيله نقل و انتقال اخبار، پیام ها و اطلاعات وسایل یا پل های ارتباطی بین فرستنده و گیرنده پیام وسایل و ابزارهای انتقال دهنده پیام از فرستنده به گیرنده

اسلاید 37: انواع رسانه رسانه های ارتباط بین فردی: عضوی از بدن به عنوان وسیله ای برای ارتباط مثل زبان ، حالات چهرهرسانه های ارتباطی زودگذر: استفاده از علائم مثل دود پرچم ، رسانه های رمزداررسانه های مانا : رسانه هایی متشکل ازاشیاء و عناصر برای ثبت و بیان فکر مانند علائم رانندگی ، فلش ها و تصاویررسانه های مختلط : تلفیق دو یا چند رسانه مثل هنرهای نمایشی رسانه های جمعی : متون چاپی ، روزنامه ، رادیو ، تلویزیون .....

اسلاید 38: رسانه آموزشی :Instructional Media کلیه امکاناتی که می توانند شرایطی را در محیط آموزشی بوجود آورند که تحت آن شرایط یادگیرندگان قادر باشند اطلاعات ، رفتار و مهارت های جدید را با درک کامل بدست آورند .

اسلاید 39: عوامل موثر در انتخاب رسانه های آموزشیهدف های آموزشی ویژگی های فراگیرانشیوه آموزشی موضوع آموزشی شرایط

اسلاید 40: رسانه های دیداری مواد دیداری غیر شفاف: پوستر، چارت ، نمودار، نقشه ، کتاب ، مجله و روزنامه، کتابچه و بروشور،عکس و تصویر، کاریکاتور،کارت های نمایشی ، تخته ماهـوتـی ، تخـته بولتـن ، تابـلوهـای گچـی ، تابلـوهـای ماژیـکی ، تابلـوهـای مغـناطیـسی و تابلـوهـای الکترونیکی مواد دیداری شفاف ثابت : فیلم استریپ ، اسلاید و طلق شفاف

اسلاید 41: رسانه هاي دیداری غیر شفافمواد نصبی : پوستر ، عکس ، استیکر، نمودار و...مواد نوشتاری : پمفلت ، لیفلت ، بروشور،کتاب و ...جراید : روزنامه ، مجله ، بولتن و ...وسایل آموزشی و تبلیغی : تخته سیاه ، تابلوهای تبلیغاتی ، پروژکتورها و ...

اسلاید 42: تابلوها ( گچی ، ماژیکی ) پاکیزگی و تمیز بودن انتخابی بودن نوشته ها یا ترسیم ها پاک کردن نوشته های قبلی بدون ارتباط با موضوع بعدیخوانا بودن نوشته هاآماده کردن مطالب یا ترسیمات تخته قبل از آموزش

اسلاید 43: تابلوهای گچی (ادامه )اجتناب از صحبت کردن در هنگام نوشتن بر روی تخته استفاده از تمام فضای تابلو و رعایت نظم و قاعده استفاده از گچ ها یا ماژیک های رنگی برای تاکیداستفاده از خط کش بلند برای نشان دادن و توضیح جزئیاتایستادن کنار تخته در هنگام ادای توضیحات

اسلاید 44: تخته پارچه ایپارچه های پرزدار و یا پارچه های ضخیم و کرک دار ماهوت ، نمد، مخمل کشیده شده برروی صفحاتی از چوب یونولیت ، فلز و ...جنس و رنگ پارچه و محل قرار گرفتن تخته قراردادن تصاویر بر اساس اهداف درس قبل از شروع کارتوجه به اندازه تصاویر در هنگام نصب برروی تخته

اسلاید 45: تخته پارچه ای(ادامه)قرار گرفتن در کنار تخته در هنگام تدریس توجه به فراگیران در هنگام صحبت کردن قطع صحبت در هنگام نصب تصاویر بر روی تختهاستفاده از مشارکت فراگیران در مرتب کردن تصاویر روی تابلو

اسلاید 46: تخته بولتن محلی برای ارائه اخبار، اعلانات ، و نـمودهای بـصری (عکس ها، چارت ها نقشه نمودارها، پوسترهاو گزارش پیشرفت )ارائه محتوا در یک نگاه نمایش قسمت های مختلف با تیتر برجستهمتناسب بودن طرح با تخته

اسلاید 47: تخته بولتن(ادامه )رعایت اصل توازن و پیوستگی در مواد آموزشی بکار گرفته شده رعایت اصول سادگی ، تنوع ، ، نظم ، رنگ ، فضاسازی و توازن در چیدن مواد رعایت فاصله حداقل یک متری از سطح زمین

اسلاید 48: پوستر برگی از کاغذ گلاسه یا معمولی به قطع 90*60 سانتی متر و دارای کلمات ، تصاویر و سمبل هایی برای انتقال پیام با 3 هدف:اعلام رویدادها و برنامه های مهم ارائه توصیه های مفید و اطلاعات لازم در مورد یک موضوعتشویق به انجام یا نهی از انجام یک کار

اسلاید 49: نحوه استفاده از پوسترخالی بودن اطراف محل نصب پوستر از وجود تصاویر( به ویژه در مورد پوسترهای تک نظری) تابش نور کافی و مستقیم به پوستراستفاده از پوسترهای تمیز و سالم امکان ایستادن در مقابل پوسترهای چند نظری محافظت پوسترها از عوارض طبیعی تعویض هر 3 هفته یکبار و خالی بودن محل آن به مدت 2 هفته

اسلاید 50: ویژگی های یک پوستر خوباستفاده از کلمات محلی ، ساده و کوتاهداشتن تنها یک ایده یا پیام برای به تفکر واداشتن مخاطبیناستفاده از تصاویر یا سمبل های قابل درک برای بیسوادان مناسب بودن اندازه حروف و طرح هاهماهنگ بودن طرح و رنگ با موضوع

اسلاید 51: پمفلت : نشریه ای آموزشی یا هشدار دهنده یا تبلیغاتی ، در قطع A4 تقسیم شده به سه لت مساویلیفلت : دارای بیش از سه لت ، آکاردئونی ، بیشتر جنبه آموزشی داردبروشور: نشریه ای یک برگی،قابل استفاده دربرنامه ریزی کشوری در مورد یک مسئله بهداشتی

اسلاید 52: استیکر: نشریه ای به صورت برچسب. قابل استفاده در بسیج های آموزشی تراکت : نشریه ای تک برگی در قطع A4 . برای ارائه پیام های بهداشتی ، نصب در جای مناسب کارت های نمایشی یا فلاش کارت : کارت هایی در اندازه حداقل 22*20 اینچ ، حاوی مجموعه ای از تصاویر با نوشته یا زیر نویس مناسب ، قابل استفاده برای بی سوادان

اسلاید 53: طلق شفاف صفحات پلاستیکی شفاف در قطع A4 10-5 ترانس پرنسی برای هر جلسه سخنرانیاستفاده از عبارات کوتاه و ساده بدون خط خوردگی و از نظر املایی تمیز و صحیح و مرتباستفاده از رنگ ها ، طرح ها ، تصاویر و کادربندی مناسب

اسلاید 54: طلق شفاف ( ادامه )استفاده از لغات کلیدی به عنوان سر تیتردر بالای ورقه ارائه تنها یک موضوع در هر طلق حداکثر 4 – 3 تصویر در هر طلق استفاده از حداقل کلمات ( حداکثر 6 خط و در هر خط 6 کلمه )خودداری از بکاربردن رنگ های روشن و خطوط نازک

اسلاید 55: اجتناب از مطالب غیر ضروری خاموش کردن اورهد پس از نمایش یک طلق، در هنگام ادای توضیحات استفاده از نشانگر یا مداد برای اشاره به مطالبایستادن مربی کنار دستگاه

اسلاید 56: اسلاید pptبه کار گیری تنها یک ایده در هر اسلایدخلاصه بودن مطالبشلوغ نکردن اسلاید با عکس و یا موارد دیگردر هر اسلاید 7-6 سطر و در هر سطر 7-6 کلمه تقسیم مطالب طولانی به چند اسلایدی

اسلاید 57: اسلاید ppt ( ادامه )استفاده از رنگ سفید در زمینه سیاه ( اسلايدهاي سياه و سفيد )استفاده از رنگ زرد و سفید در زمینه تیره استفاده از 5 لغت یا کمتر در عنوان خودداری از فاصله زیاد بین لغات استفاده از نمودار به جای جدول

اسلاید 58: فاصله از حاشیه اسلايد استفاده از كليپ در صورت لزوم نمايش هر اسلايد در كمتر از يك دقيقه تهیه اسلاید ها به صورت افقی استفاده از Bullet به جای اعداد

اسلاید 59: وسایل کمک آموزشی کلیه ادوات و اشیایی که در کنار رسانه آموزشی برای تفهیم بیشتر و بهتر موضوع آموزشی به فراگیران بکار می روندیادگیری را آسان ولی پیام آموزشی را بطور کامل منتقل نمی کنند آموزش بدون وسایل کمک آموزشی میسر ولی مشکل است

اسلاید 60: وسایل کمک آموزشی مثال های تصویری پروژکتور و اورهد تخته تحریر گچی تخته های ماهوتی ویدیو فیلم های آموزشی سرودها بازی ها تمرینات

اسلاید 61: دكتر ناصر محمدي62انتخاب رسانه و مواد آموزشيسطح و ضرورت دانش : انتقال مفاهيم لازم و ضروري بوده و بايد از انتقال آنها اطمينان حاصل كرد Must knowمفاهيم در ارتباط با نياز فراگير بوده و دانستن آنها بهتر است Should knowدانستن مفاهيم چندان كمكي به فراگير نميكند و فقط بعنوان انبار دانش محسوب ميشود could know

اسلاید 62: دكتر ناصر محمدي63انتخاب رسانه و مواد آموزشيمراحل و اجزاي طرح درس : اهداف درس را بنويسيد فن آموزشي معيني را براي اداره جلسه انتخاب كنيد مراحل اجراي فعاليتهاي آموزشي و زمان مورد نياز هر اقدام را تعيين نماييد

اسلاید 63: دكتر ناصر محمدي64بكارگيري رسانه و مواد آموزشيمحتوا ، رسانه و مواد آموزشي را كنترل كنيد قبل از كلاس حتما تمرين كنيد ضعف هاي تدريس را رفع كنيداز وجود و سالم بودن تجهيزات و مواد كمك آموزشي اطمينان پيدا كنيد

اسلاید 64: دكتر ناصر محمدي65بكارگيري رسانه و مواد آموزشيتوجه :ممكن است در يك كلاس درس و يا يك برنامه آموزشي از چند روش و يا رسانه هاي و مواد كمكآموزشي متعددي استفاده گردد

اسلاید 65: دكتر ناصر محمدي66جلب مشاركت شركت كنندگانآموزش بزرگسالان از آموزش اطفال تفاوت داردشركت كنندگان در كلاسها از دانش ، تجربيات و باورهاي مختلفي برخوردارند بايد كاري كرد كه مشتري به ياد گيري ترغيب شود بايد احساس امنيت در فراگيرنده ايجاد شودبايد مورد احترام قرار بگيرد بايد در زندگي روزمره كاربرد داشته باشدبايد با تجربيات شركت كنندگان ربط داشته باشد

اسلاید 66: دكتر ناصر محمدي67جلب مشاركت شركت كنندگاننبايد فكر كرد كه شركت كنندگان هيچ نمي دانند برخورد بايد منطقي و صادقانه باشد بايد آنان را به تصميم صحيح هدايت كند آنان خود بايد روش صحيح را انتخاب كنند در صورت نياز صادقانه آنان را راهنمائي كنند دانسته هاي قبلي آنان را سازماندهي نمود

اسلاید 67: دكتر ناصر محمدي68ارزشيابي و بازنگريبرنامه بايد دو خصلت آموزشي مهم داشته باشد بايد مقرون بصرفه باشد از امكانات موجود به نحو شايسته استفاده شود بايد برنامه درست اجرا شود بايد اثر بخش باشد بايد اهداف از پيش تعيين شده تحقق پيدا كند

اسلاید 68: دكتر ناصر محمدي69ارزشيابي و بازنگريبراي اطمينان از خصلت هاي برنامه چه بايد كرد ؟قبل از تدريس از وجود تمام شرايط ، صحت و تناسب آنها اطمينان حاصل كردبايد در حين برنامه و تدريس برنامه را بنحو صحيح مورد بررسي و ارزشيابي قرار داد و از اجراي كامل برنامه اطمينان پيداكردبايد تحقق اهداف مورد ارزشيابي و اطمينان از كسب دانش و مهارت و باور فراگيران اطمينان پيداكردبايد نظر شركت كنندگان در برنامه آموزشي را در رابطه با كيفيت آموزش جويا شد

اسلاید 69: همیشه به خاطر داشته باشید : هنگامی که گوش می کنید ، فراموش می کنید ؛ هنگامی که می بینید ؛ به خاطر می آورید ؛ و هنگامی که انجام می دهید ؛ یاد می گیرید ؛ (آموزش رانندگی،اجرای صحیح وضو)

اسلاید 70: تمرین وتجربه

اسلاید 71: دانش+نگرش+تمرین

اسلاید 72: جایی که دانش ونگرش ومهارت عملی هیچ کاری نمیکند

اسلاید 73:

اسلاید 74: فصل6 روشهای تــدریس

اسلاید 75: روشهاي تدريسهر یک از روش های آموزشی به تنهایی مزایا و معایبی دارد و از اینرو غالباً بکارگیری مجموعه ای از روش های تدریس و آموزش توصیه می شود تا کارآیی و اثربخشی بیشتری به همراه داشته باشد .

اسلاید 76: روشهاي تدريس روش آموزشی باید با توجه به اهداف آموزش مورد نظر در انتقال دانش ، تغییر نگرش و مهارت های عملی و علمی رفتارهای فراگیران انتخاب شود .

اسلاید 77: معیارهای انتخاب روش آموزشیتعداد فراگیران مدت زمان اجرای آموزش سطح آگاهی و دانش فراگیران تجهیزات آموزشی مورد نیاز انتظار شما از میزان مشارکت فراگیران در طول دوره آموزش

اسلاید 78: انواع روش های آموزشیسخنرانی بارش فکری و ابتکارات ذهنی brain stormingنمایش واجرای تمرین های عملی Demonstrationمباحثه پرسش و پاسخایفا نقش در نمایش Role Plyingبازدید از صحنه های واقعی داستان گویی و نمایش آموزش چهره به چهره

اسلاید 79: سخنرانی این نوع آموزش براساس کلام و صحبت مربی یا سخنران است

اسلاید 80: مزایای این روش توانایی مربی در برنامه ریزی و هدایت فراگیران در راستای اهداف آموزشی ارایه مطالب زیاد در مدت کوتاه آموزش فراگیران زیاد در مدت کوتاه هزینه بر نمی باشد و سود و زیانی مطرح نمی باشد .

اسلاید 81: معایب این روش مشارکت و فعالیت کم فراگیران دشواری در یادداشت برداری و توجه و گوش دادن همزمان به سخنران خمودگی و خواب آلودگی در فراگیران اگر مربی فعال و محرک نباشد این روش قادر به تغییر نگرش و نهایتاً ایجاد رفتار جدید نمی باشد آموزش عملی کمتر وجود دارد دشواری در ارزیابی فراگیران در درک و فهم مطالب یادگیری مشکل در زمانی که مربی مهارت کلامی موفق و جذاب نداشته باشد.

اسلاید 82: نحوه ارتقای توانایی این روش : محدود کردن زمان سخنرانی ( 20 دقیقه )تشویق به مشارکت فراگیران با طرح سوالبکارگيري وسایل کمک آموزشی به منظور کمک به تفهیم موضوعاز اطاله کلام بپرهیزید و فقط نکات ضروری را ارایه کنید مثال هایی با کلمات ساده و مرتبط با فراگیران بزنید و استفاده کنید.در ابتدا و انتهای جلسه ، خلاصه ای از موضوع را ذکر کنیددر صورت امکان اجازه تمرین عملی به فراگیران بدهیدبلند و واضح صحبت کنید اجازه دهید فراگیران یادداشت بردارند به تک تک افراد حاضر در کلاس نگاه کنید و سوالاتی از آنها بپرسید. .روش سخنرانی به تنهایی روش کافی و خوبی نیست و باید آن را همزمان با سایر روش های آموزشی استفاده کرد.

اسلاید 83: ابتکارات فکری( طوفان فکری ) این روش یک نوع فعالیت سریع است ، که در جمع آوری نظرات فراگیران به مربی کمک می کند و یک روش پرتحرک می باشد.

اسلاید 84: نمایش و اجرای تمرین های عملی ( Demonstration ) نوعی تمرین مهارت عملی است که به وسیله شخص مربی نشان داده می شود ، مربی باید قبل از اجرای نمایش تجهیزات لازم را تدارک دیده باشد و به عنوان یک مربی آماده ، مهارت های لازم عمل را مرور و اجرا نماید . ( مانند نمایش احیاء قلبی – ریوی ) غالباً پس از اینکه فراگیران دانش و تئوری های لازم را آموختند ، خواهند توانست برای یادگیری مهارت های عمل آماده شوند . پس باید ابتدا دانش منتقل شود تا مربی بتواند مهارت های عملی را به فراگیران یاد دهد.

اسلاید 85: مزایای این روش یادگیری آسان و عینی و مصور لمس واقعیت توسط فراگیر و درک حقیقیامکان ارزشیابی و بررسی مهارت های عملی فراگیران امکان تکرار و تمرین توسط فراگیران ایجاد فرصت برای فراگیران به منظور شرکت در یادگیری

اسلاید 86: معایب این روشوقت گیر است عدم درک صحیح فراگیران و برداشت غلط احتمال یادگیری اشتباه در صورت اجرای غیر اصولی و صحیح توسط مربی اگر تعداد فراگیران زیاد باشند احتمال رویت دقیق نمایش برای همه مهیا نمی شوندفراگیر ارتباط بین نمایش و اهداف یادگیری را درک نکند

اسلاید 87: نحوه ارتقای این روشآمادگی کامل قبلی در مربی وجود تجهیزات کافی و لازم وجود فضای کافی برای تمرین عملی و به حداقل رساندن شلوغی و سر و صدا امکان مشاهده آسان برای همه فراگیران ارایه توضیح علمی همزمان با نمایش عملی توسط مربی امکان مشاهده نمایش از زوایای مختلف ارایه کامل نمایش یکباربا توضیح و یکبار بدون وقفه توضیح اجرای آهسته نمایش به منظور آموزش مهارت های عملی خلاصه ای از مراحل را مجدداً بیان و مرور کنید.

اسلاید 88: مباحثه در این روش فراگیران بیش از مربی صحبت می کنند، اغلب خوب است که فراگیران بصورت گروهی مباحثه کنند

اسلاید 89: مباحثه در گروه کوچک یا بزرگ این امکان رابه هر یک از فراگیران می دهد که از برنامه درسی برداشت مشخصی داشته باشد.مربی باید در برنامه مداخله و شرکت نموده وبحث را باتسهیلاتی که ایجاد میکند آسانتر وروانتر کرده وآنرا هدایت کند و مراقب باشد تا بحث از مسیر خود خارج نشود .برای فراگیران فرصتی فراهم میشود تا دیدگاهها و نقطه نظرات شخصی خود را وسعت داده وبا مربی و سایر فراگیران ارتباط موثر برقرار کند.

اسلاید 90: مزایای این روش : انتقال مطالب آموزشی زیاد در زمان کمبروز نظرات و ایده های جدید و خلاقیت فکری و امتحان عقاید مشارکت فعالانه همه فراگیران در فرآیند یادگیریارتقائ مهارتهای برقراری ارتباط و مهارتهای کلامی در فراگیرانتثبیت دانش در ذهن فراگیران بواسطه تکرار ومداخله در موضوع درسی

اسلاید 91: معایب این روش: ممکن است وقت گیر شودممکن است بدون نظارت، هدایت وراهنمایی مربی فراگیران از بحث وموضوع خارج شوند برخی از فراگیران بخصوص فراگیران خجالتی در بحث شرکت نکنند برتری یابی برخی از افراد گروه

اسلاید 92: ایفای نقش : « Role Playing » ایفای نقش ، نوعی روش آموزشی است که مشکلات و مسائلی درآن عنوان می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرند که ممکن است برای فراگیران مبهم و سوال برانگیز باشد . دراین روش فراگیران نقش را ایفاء می کنند درحالیکه در روش نمایش و اجرای تمرین عملی مربی نقش را ایفاء می کند . ( تفاوت Demonstration وRole playing ) .

اسلاید 93: مزایای این روش : مربی میتواند از قدرت عملکرد و شناختی که توسط فراگیران بدست آمده،آگاهی پیدا کند. فراگیران قادر به تمرین در موقعیتی بسیار نزدیک به واقعیت می باشند .فراگیران اعتماد به نفس بیشتری درزمان مواجهه با واقعیت پیدا می کنند .فراگیران می توانند بطور مستقل کارکنند و با فراگیری قواعد و نقش خود متکی به غیر نباشند .این روش باعث تداوم علاقه فراگیران به حضور در برنامه درسی می شود . ایجاد حس همکاری و ارتباط و و اکنش متقابل میان فراگیران

اسلاید 94: معایب این روش: اگرفراگیر نتواند نقش خود را خوب ایفا کند موجب شر مساوی و از بین رفتن اعتماد به نفس وی می شود .ممکن است فراگیران این روش را به چشم سرگرمی نگاه کنند و آن را جدی نگیرند و اثر یادگیری کمی داشته باشد .وقت زیادی می گیرد و باعث طولانی شدن بیش از حد برنامه درسی می شود اگر تمرکز روی روش های ایفاء نقش متمرکز شود ، می تواند اهداف آموزشی را تحت الشعاع قرار دهد و از اهداف دور شوید .ممکن است همه فراگیران فرصت ایفاء نقش و شرکت در فعالیت را نداشته باشند .

اسلاید 95: داستان گویی و نمایشاین روش در بسیاری از جوامع آسیایی و آفریقایی راه متداول و مناسبی برای آموزش مردم می باشد مانند تعزیه خوانی و شاهنامه خوانی و....) . ذکر داستانهایی از بزرگان ، حکما ، پهلوانان روش های خوبی برای انتقال اطلاعات و آشنایی کودکان با شیوه های صحیح زندگی است . داستان ها معمولاً پیرامون مسایل شایع و جریانات مهمی که مردم در جامعه خود با آن روبرو می شوند خلق می گردند . این روش قرن های یکی از روش های با ارزش انتقال دانش و علوم ، ارزش ها و آداب و رسوم در ایران بوده است .

اسلاید 96: نمایش برای کودکان

اسلاید 97: مزایای این روش: قدرت زیاددر ایجاد انگیزه، نگرش جدید و پیدایش وبروز رفتارهای مطلوب درک بهتر ارزش ها و تایید باورهای درست و نفی باورهای غلط فراهم آمدن شرایط مناسب برای فراگیران در فهم باورهای فرهنگی و اجتماعیمدنظر قرار دادن باورهای خوب و تشویق فراگیران و مردم برتکیه به نکات و باورهای خوب توسعه خلاقیت در فراگیران کمک به شکل گیری، تغییریا استحکام انگیزه ها و نگرش فراگیران و نهایتاً ایجاد رفتار مطلوب.

اسلاید 98: معایب این روش: وقت گیر است .نیاز به آمادگی قبلی دارد .بیان داستان اگر ضعیف باشد و خوب روی آن فکر نشده باشد ممکن است موجب گیجی و تحیر فراگیران شود .ممکن است داستان برای فراگیران جذاب نباشد و علاقه پیدا نکنند .نیاز به قدرت مربیان در داستان گویی و داستان پردازی و قدرت تحلیل و تصور زیاد در مربیان دارد .

اسلاید 99: بازدید از صحنه های واقعیدراین روش فراگیران قادر می شوند موقعیت های حقیقی را تجربه کنند و از نزدیک با آن آشنا شوند و آنرا تجربه نمایند . مثال :اعزام راهیان نوربه مناطق جنگی و مشاهده آثار و صحنه های باقیمانده از 8 سال دفاع مقدس که این مسئله آنها را نسبت به مسایل دفاع مقدس آشنا می کند و اطلاعات و دانسته های آنها بطور عینی مرور می شود و آنها را درک می کنند .

اسلاید 100: همیشه از ارتباط صحنه های واقعی با تجربیات و آموخته های فراگیران و جامعه اطمینان حاصل کنید و از فراگیران انتظار داشته باشید بعداً بتوانند در جامعه بکار ببندند . بازدید از صحنه به فراگیران فرصت کسب تجربیات فراوانی از زندگی می دهد و می توانند اطلاعات خوبی جمع آوری نموده و با تلفیق و انطباق این اطلاعات جدید با دانش قبلی ، به درک واقعی موضوع برسند .

اسلاید 101: مزایای این روش :ایجاد اعتماد به نفس بالا در فراگیران رویارویی فراگیران با مردم و واقعیت جامعه افزایش مهارت ها و ایجاد نگرش عمیق و بروز رفتارهای مطلوب تماس نزدیک و ملموس با واقعیت ها انس گرفتن فراگیران با فعالیت و کار و توسعه تجربیات ایجاد علاقه در فراگیران نسبت به درس و پذیرش بیشتر دانش افزایش درک و فهم بهتر مشکلات و مسایل جامعه

اسلاید 102: معایب این روش : عدم امکان بازدید از صحنه های واقعی وقت گیر و هزینه بر است و نیاز به هماهنگی، همکاری ومراقبت دارد .به علت آزادی این روش ممکن است فراگیران آن را جدی نگیرند .تعداد فراگیران کمی را می توان به همراه برد . دشواری در نقل و انتقال ایجاد انتظارات زیاد در مردم منطقه دشواری ایجاد ارتباط میان اهداف آموزش و تجربیات حاصله در صحنه اتلاف وقت، سرخوردگی فراگیران و خستگی و دلزدگی از آموزش به دلیل عدم سازماندهی و برنامه ریزی مناسب . احتمال انحراف مسیر آموزش (طرح مسایل جانبی از سوی مردم منطقه)

اسلاید 103: افزایش توانمندسازی این روش :برنامه ریزی صحیح برای بازدیدها و حضور فعال مربیان و کمک مربیان تشویق فراگیران در خلال بازدید از صحنه ها ، به دنبال کردن روش های دیگر اهداف بازدیدها برای فراگیران و مسئولین جامعه روشن شود .کمک به فراگیران برای جمع بندی پرسش و پاسخ هایی که در بازدید صحنه های واقعی پیش می آیدتشویق افراد حاضر در صحنه( مردم، مسئولین و.... )در کمک به فراگیران در جمع آوری اطلاعاتدیدار مجدد از صحنه ها بمنظور پیگیری فعالیت های ویژه امکان پذیر باشد . تهیه خلاصه هایی از بازدید فراگیران به منظور برقراری رابطه بین ادراکات و یا فته های خود با اهداف آموزشی تهیه نقشه و عکس و فیلم محل ( خصوصاً تصاویر هوایی ) قبل رفتن به منطقه به منظور هدایت و رهبری مسیر حرکت ذهنی فراگیراندرباره آنچه اتفاق افتاده و آنچه که می توان انجام داد ، پس از مراجعت از منطقه و صحنه بازدید شده ، صحبت نمایید و از فراگیران بخواهید راه حل ارائه نمایند .

اسلاید 104: پرســـش و پاســخ در این روش آموزشی ، مربی با پرسیدن سوالاتی از فراگیران و گرفتن پاسخ از آنها ، شرایط پویایی و یادگیری فعال را درکلاس ایجاد می نماید و بدین طریق می تواند بطور سریعی به بررسی وضعیت علمی و میزان یادگیری آنها پرداخته و می فهمد که فراگیران چه چیزهایی را می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند . نکته جالب اینکه فراگیران همزمان که در سوال و جواب شرکت می کنند ، یاد می گیرند ولی نباید در جواب گرفتن عجله به خرج داد و فراموش نکنید که فراگیران برای شرکت در روش سوال وجواب باید احساس آزادی و آرامش نموده و نباید احساس کنند درصورت غلط بودن جواب مورد مواخذه قرار می گیرند . هدف از این روش کمک و تشویق فراگیران به تفکر است و نباید روشی در پیش بگیریم که فراگیران دچار شرمساری شوند . درجریان سوال و جواب اگر مربی جواب سوالی را نمی داند ، قبول کند و بگوید نمی داند ولی بعداً وقتی جواب سئوال را پیدا کرد به آنها پاسخ دهد .

اسلاید 105: مزایای این روش : افزایش سرعت یادگیری شروع خوب برای یک مباحثه هشیار سازی فراگیران نسبت به مطلب و موضوع کلاس سنجش یادگیری نسبت به آموخته ها و آنچه از قبل می دانند تشویق به تمرین کردن و مهارتهای فکری مرور مفاد درسی تشویق فراگیران به مطالعه بیشتر

اسلاید 106: معایب این روش : کناره گیری برخی از فراگیران عقب مانده از درسهدر رفتن زمان دلسردی و ناامیدی فراگیران زمان پاسخ غلط خجالت کشیدن عده ای از فراگیران و ترس از تحقیر شدن طولانی شدن سوال و جواب و خارج شدن کلاس از کنترل بری ارائه پاسخ های حدسی و بدون تفکر به سوالات و ایجاد شبهه در فراگیران

اسلاید 107: آموزش چهره به چهره آموزش چهره به چهره جزء بهترين روشهای آموزش از نظر ايجاد تغيير رفتاردر فراگیران مي‌باشد. در اين نوع آموزش مربي و‌آموزش گيرنده به طور مستقيم و رودر رو ( face to face) با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند

اسلاید 108: ایجاد ارتباط

اسلاید 109: در آموزش چهره به چهره اصولی باید رعایت شود:احترام به فراگیروقت کافی جهت مشکل مطرح شده از طرف فراگیراجازه سوال به فراگیر در حین آموزشارایه توصیه های مشخص و دقیق و مرتبط با شرایط فراگیربه کاربردن کلمات ملموس و متناسب با سطح سواد و درک فراگیرواضح و شمرده صحبت کردن و استفاده ا زافعال معلوم به جای مجهولنگاه کردن به فراگیر هنگام صحبت کردن با اوسوال از فراگیر به منظور کسب اطمینان از درک صحیح او از مطالب تعیین قرار ملاقات بعدی با فراگیر برای پیگیری مشکل او

اسلاید 110: مهارتهای پایه ای در آموزش چهره به چهرهالف- ارتباط غیر کلامیب- گوش کردن فعالج- ارتباط کلامی

اسلاید 111: الف- ارتباط غیر کلامیارتباط غیرکلامی شامل تمام شیوه هایی است که مردم از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند که مقوله های اصلی ارتباط غیر کلامی عبارتند از : جهت یابی: قرارگیری مربی و فراگیر در جهت مناسبی برای انتقال دانشسطح : تفاوت در میزان ارتفاع بین فراگیر و مربی حالت (ژست): وضعیت، چگونگی ایستادن، نشستن افرادو جلوه ظاهریبیان چهره : احساساتی همچون شادی، خشم، تعجب و سردرگمی حرکات دست و سر: بیان توافق یا عدم توافق جهت خیره شدن و تماس چشمی

اسلاید 112: ب- گوش کردن فعالیک مهارت اساسی مورد نیاز مربیان راهی برای آموزش بهتر به فراگیران و مراجعانگوش کردن یک فرایند فعال و نه صرفاً شنیدن کلمات عوامل انحراف از گوش دادن شنونده مثل قطع سخنان گوینده، تفکر در مورد یک تجربه مشابه، برنامه ریزی در مورد آنچه بعداً می خواهد بگوید،اصول آموزشهای چهره به چهره شامل: دعوت به صحبت کردن، توجه نشان دادن، تشویق کردن، انعکاس احساسات و جمع بندی

اسلاید 113: ج- ارتباط کلامیهمواره برای رسیدن به هدف گفتگو نیازمند متقاعد کردن و درک متقابل هستیم. برای آن که بتوانیم از عهده متقاعد سازی و رسیدن به درک متقابل در یک جلسه آموزشی برآییم این سه ویژگی دارای اهمیت بسیاری است: منش 2. منطق 3. شور و علاقه

اسلاید 114: فاکتورهای مؤثر در ایجاد فضای آموزشی مطلوب محیط ( در مدرسه ، در آبادی ، در سایه درختان و در کارگاه آموزشی و ... )آرایش و ترتیب نشستنزبان و گویش

اسلاید 115: 4.ارتباط برقرار کردن الف ) ارتباط کلامی ب ) ارتباط غیر کلامی

اسلاید 116: الف ) ارتباط کلامی (شفاهی) مهارت های شنیداریمهارت های گفتاری مهارت های واکنشی ( بازخوردی )

اسلاید 117: ب ) ارتباط غیرکلامی(غیرشفاهی)ارتباط غیرکلامی به ما اطلاعات زیادی در مورد شخصیت و منش فراگیران می دهد. در این روش ، گفتار دخالت ندارد.

اسلاید 118: ارتباط غیر کلامی شامل:حرکات صورت و بدن قیافه ژست نوع لباس پوشیدن فاصله بین گیرنده و فرستنده پیام اصوات نامفهوم نگاه کردن

اسلاید 119: موانع ایجاد ارتباطاستفاده از زبان پیچیده به جای زبان ساده و محلی وجود سر و صدا و شلوغی در فضای آموزش طولانی بودن جلسات درس تعداد بیش از حد فراگیران استفاده از یک کانال ارتباطی خاص اجازه نفوذ و تأثیر اعتقادات و ارزش های فردی فراگیران و مربی در چرخه ارتباط

اسلاید 120: 5 – ایجاد یک فضای آموزشی مناسبالف – شعر ، بازی ، داستان سرایی ، لطیفه ، معما ب – استفاده از هر روش تحت عنوان یخ شکنی فراگیران در شروع کلاس ها ج – واگذاری مسولیت ها از قبیل تهیه گزارش کار ، نگهداشتن وقت ، فعالیت های اجتماعی و ارزیابی های روزانه به فراگیران

اسلاید 121: 6.فراگیران مشکل ساز الف – آنهایی که ساکت هستند. ب – آنهایی که خجالتی هستند . ج – آنهایی که در کلاس می خوابند. د – آنهایی که دوست دارند مربی را به بحث و مبارزه و مجادله بطلبند. هـ - آنهایی که فکر می کنند همه چیز را می دانند و عقل کل هستند و – آنهایی که دوست دارند در کلاس برتری جویند ز – آنهایی که دوست دارند کلاس را از موضوع و بحث خارج کرده و آن را مختل سازند.

اسلاید 122: نکته اغلب فراگیرانی که در محیط کلاس مشکل ساز هستند آنهایی هستند که ساکت و خجالتی اند و یا آنهایی که شلوغ بوده و دوست دارند با هر شخصی در کلاس صحبت کرده و حرف بزنند و یامربی را به بحث و مبارزه و مجادله بطلبند .

اسلاید 123: راه حل؟؟؟؟؟؟؟چگونه مربی می تواند در خلال یک برنامه درسی ، فراگیران مشکل ساز را کنترل نماید؟الف – گوش کنید ب – قبول کنید ج – روشن نمایید د – مشکلات آنها را حل کنید

اسلاید 124: 7 – آموزش انفرادیفراگیران همگی مثل هم نیستند آنها در سطوح مختلف و از راههای گوناگون یاد میگیرند و برخی از فراگیران در یادگیری کند هستند ودر درک مفاهیم سریع نمیباشند برای این دسته باید وقت کافی جهت بحث وتوضیح اختصاص داد وبه صورت انفرادی وجدا آموزش داد.لازم است فراگیران بدانند که به آنها توجه دارید واین باعث دلگرمی وامیدواری می شود

اسلاید 125: 8 – انگیزهالف) آموزش می بایست متناسب و محرک و انگیزه دار باشد . ب )انگیزه موجب تمایل به شرکت در آموزش می شودج ) فراگیران باید احساس کنند به رسمیت شناخته شده اند.

اسلاید 126: همیشه موارد زیر را در مورد فراگیران بزرگسال رعایت نمایید:الف-ملاحظه و احترامب-کاردانی وابتکارج-مسولیتهاد-سادگی و وضوحه-فرهنگ وسنتهاو-کمک وتعاون

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید