ارتباط چیست
اسلاید 1: 1به نام خدا
اسلاید 2: 2ارتباط چيست؟
اسلاید 3: 3ارتباط عبارت است ازهر گونه تعاملي كه شامل انتقال پيام باشد.
اسلاید 4: 4عناصر اصلي ارتباطعناصر كلامي ارتباطعناصر غير كلامي ارتباط
اسلاید 5: 5اجزاي ارتباطتن صداآهنگ صداتماس چشميحالات چهره ايژست هاحالات بدنيمحتواي كلام توجه به ابعاد فرهنگي و خرده فرهنگيچگونگي شروع صحبتنحوه جمله بنديزمان بندي ارتباط كلاميملاحظات موقعيتيچگونگي جمع بندي و ختم ارتباط
اسلاید 6: 6گوش دادنشنيدن در مقابل گوش دادن فعال
اسلاید 7: 7اهداف گوش دادنراهنمايي گرفتن درك ديگرانحل مشكلاتفهميدن احساسات ديگرانحمايت عاطفي ديگرانكسب اطلاعات
اسلاید 8: 8خصوصيات گوش دادن فعالاختصاص زمان بيشتر به گوش دادن بجاي صحبت كردنعدم تكميل جملات ديگرانعدم پاسخ به سوال با يك سوال ديگرآگاه بودن از سوگيري هاي شخصينپرداختن به تخيل يا عدم اشتغال ذهني با مسائل ديگرعدم سلطه جويي در مكالمه پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پايان يافتن صحبتهاي ویدادن بازخوردپرسيدن سوالات باز
اسلاید 9: 9گوش دادن فعال به اندازه حرف زدن و يا حتي بيشتر از آن انرژي مصرف ميكند
اسلاید 10: 10توصيه هایي براي كارآمدتر كردن ارتباط كلامي
اسلاید 11: 11هنگام صحبت كردن : مطمئن شويد كه شنونده فرصت سوال يا اظهار نظر كردن را دارد.سعي كنيد خود را جاي شنونده قرار دهيد و احساسات او را در نظر بگيريد.آنچه را ميخواهيد بگوييد، واضح بيان كنيد.به شنونده نگاه كنيد.مطمئن شويد كه آنچه كه ميگوييد با تن صدا و زبان بدني شما هماهنگي دارد.تن و آهنگ صداي خود را تغيير دهيد.مبهم صحبت نكرده و با بيان جزئيات زياد مو ضوع را پيچيده نكنيد.از ديدن علائم آشفتگي در شنونده غفلت نكنيد.
اسلاید 12: 12 توجه كردن به فرد مقابل به فردي كه صحبت مي كند، نگاه كنيد. در عين حالي كه ساير افراد حاضر را نيز مد نظر داريد و به واكنشهاي آنها توجه ميكنيد، بيشترين تماس چشمي را با فردي كه سخن ميگويد برقرار كنيد.
اسلاید 13: 13 توجه كردن به فرد مقابل بيشتر اوقات كمي به گوينده متمايل شويد. حالت بدني آسوده و راحتي به خود بگيريد. حركت و جنبش فيزيكي خود را به حداقل برسانيد.
اسلاید 14: 14توجه كردن به فرد مقابل از گوينده حرف بيرون بكشيد! مثلاً به او بگویيد: من مايلم در اين زمينه بيشتر بدانم. ويا كمي بيشتر برايم بگو. مترصد شنيدن چيزهايي كه گفته نشدهاند، باشيد. از خود بپرسيد چه چيزهايي بايد گفته ميشد و يا شما انتظار داشتيد بشنويد ولي گفته نشدند؟
اسلاید 15: 15توجه كردن به فرد مقابل كمتر صحبت كنيد. زماني كه كسي صحبت مي كند كمتر مي تواند گوش كند.
اسلاید 16: 16 توجه كردن به فرد مقابل به گوينده نشان بدهيد كه گوش ميكنيد و به آنچه كه وي ميگويد، علاقمند هستيد. اين كار را باپرسيدن سؤال، بازخورد دادن، تكرار صحبتهاي اوبا استفاده از عباراتي متفاوت، و خلاصه كردن حرف هايش انجام دهيد. البته به خاطر داشته باشيد كه در اوايل صحبت فرد مقابل، كلام او را قطع نكنيد.
اسلاید 17: 17 سؤال كنيد
اسلاید 18: 18- باز خورد بدهيد. - با عباراتي ديگر بازگو كنيد. - خلاصه كنيد.
اسلاید 19: 19باز خورد بدهيد. بازخورد دادن راهي براي بررسي اين است كه آيا برداشت شما درست است يا خير. زماني كه گوينده مكث ميكند، فرصت مناسبي براي شما فراهم ميكند تا در يابيد آيا آنچه را كه شنيده يا ديدهايد به درستي فهميدهايد يا خير. اين كار با استفاده از بازخورد انجام ميشود. بازخورد دادن از يك سو وسيلهاي است براي محك زدن شنيدهها وديدههاي شما و از سوي ديگر وسيلهاي است براي كمك به فرد مقابل تا در يابد كه آيا واقعاً آنچه را كه احساس ميكند به درستي منتقل كرده است يا خير.
اسلاید 20: 20باز خورد بدهيد براي بازخورد دادن, آنچه را كه گوينده گفته است تكرار نموده يا با عباراتي ديگر بازگو نمایيد. مي توان عين همين كار را در مورد احساسات نهفته در پشت كلام راوي نيز انجام داد. بعد از بازخورد دادن مكث كنيد و به گوينده فرصت دهيد تا واكنشي نسبت به بازخورد شما نشان دهد. نشانه اينكه شما به درستي بازخورد داده ايد اين است كه فرد مقابل سرش را به علامت تاييد تكان مي دهد و يا مي گويد بله، همين طور است، درست است.
اسلاید 21: 21با عباراتي ديگر بازگو كنيد گاهي تكرار چند كلمه آخر گوينده او را به ادامه گفتار تشويق مي كند. بهترين راه اين است كه نسبت به واژه هاي كليدي و مهم طرف مقابل حساس باشيد و همانها را با عبارتي ديگرتكرار كنيد.
اسلاید 22: 22با عباراتي ديگر بازگو كنيد. يك صورت بندي تازه از محتواي صحبت ارائه دهيد. صورت بندي مجدد سبك خاصي از بازخورد دادن و يكي از بهترين ابزار گوش دادن فعال است. بازگوكردن آنچه كه گوينده بيان كرده است باعث می شود كه اصل موضوع معلوم گردد،بار منفي صحبت برداشته شود، و ارتباط تداوم يابد. بازگو كردن و صورت بندي مجدد همچنين وسيله اي است جهت ترجمه جملات موقعيتي به جملات مربوط به علايق و نيازها.
اسلاید 23: 23 خلاصه كنيد. خلاصه كردن، بخشي از بيشتر انواع بازخوردها است، اما زمان هايي هست كه خلاصه كردن اهميت خاص و ويژه خود را دارد. مثلاً وقتي يك قسمت از صحبت تمام شده، مي خواهيم آن را ببنديم و به قسمت ديگر صحبت برويم. براي خلاصه كردن، هسته اصلي صحبت تكرار شده و نكات مهم مورد تاكيد قرار مي گيرند تا شنونده بفهمد كه آيا همه چيز را درست برداشت كرده است يا خير.
اسلاید 24: 24موانع موجود بر سر راه ارتباط مؤثرقضاوت كردنارجاع به خود بي توجهي به احساسات فرد مقابلقطع كردن صحبت فرد مقابلارائه راه حلمسخره كردن تهديد كردنبرچسب زدن
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.