در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
ارتباط
اسلاید 1: ارتباط چيست؟ارتباط عبارت است از هر گونه تعاملي كه شامل انتقال پيام باشد.
اسلاید 2: مهارت ارتباطی : توانایی برقراری ارتباط به طور مؤثر و کارآمد با دیگران مؤثر بودن یعنی پیام با احتمال بیشتری به مخاطب انتقال یافته و به نحوی در وی تأثیر گذاشته و عکس العمل او را در پی داشته باشد
اسلاید 3: زمانی در روابطمان موفقیم که: کمیت روابط مان را افزایش دهیمکیفیت روابط مان را ارتقاء بخشیم.
اسلاید 4: 75% از اوقات زندگی ما صرف ارتباط می شود و در عصر ارتباطات برنده آن کسی است که بتواند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند .مهارت ارتباطي خوب به ما کمک مي کند روابط سالم و رضايت بخشي را با ديگران داشته باشيم . از طرف ديگر مها رت هاي ارتباطي ضعيف مي تواند به گونه اي باشد که به سوء تفاهمات و احساسات منفي منجر شود. اهمیت ارتباط:
اسلاید 5: اهميت ارتباطارتباط تنها وسيله انتقال اطلاعات به ديگران است.ارتباط تنها وسيله دريافت اطلاعات از ديگران است.از طريق برقراري ارتباط است كه عاطفه به ديگران منتقل ميشود. تصحيح سوءبرداشت ها و سوءتفاهم ها فقط از طريق برقراري ارتباط ميسر ميباشد. مهار هيجانهاي منفي نظير خشم تنها از طريق برقراري ارتباط سالم ميسر است.بلوغ يك اجتماع منوط به سيالي ارتباط های بين فردي است.ارتباط دستمايه هر نوع رشد فردي و اجتماعي است.تمامي آسيبهاي فردي و اجتماعي ريشه در ارتباط ناسالم دارند.
اسلاید 6: پيامد هاي فقدان مهارتهاي ارتباطيایجاد سوءتفاهم نارضایتی از روابط با دیگراناحساس تنهایی کاهش اعتماد به نفس و احساس درماندگی آسیب پذیری و کاهش توانایی در مقابله با مشکلاتانزوا و طرداسترس و فشار روانياحساس خشم و تعارضناكامي در ارضاي نيازها
اسلاید 7: اجزاء ارتباطپیامفرستنده گیرنده وسیله ارسال پیام بازخوردشرایط و محیط ارسال پیام (موانع و محدودیتها- قواعد و هنجارها وعرف -دانش مشترک-رخدادهای پیشین-انتظارات)
اسلاید 8: اگر چه نحوه ارتباط برقرار كردن با افراد مختلف درانواع موقعيتها ، متفاوت مي باشد اما اصول ارتباط در موقعيتهاي مختلف زندگي اعم خانوادگي- شغلي و اجتماعي و... يكسان است. با فراگيري اين اصول و حذف موانع ارتباطي امكان تعميم يكي به ديگري وجود دارد.
اسلاید 9: تسهیل کننده های ارتباط پذیرش و اعتمادابراز علاقمندی و توجه نشان دادن ابراز احساسات مثبت نگری ، مثبت گویی، مثبت اندیشیتلاش برای درک نیازهای فرد مقابل توضیح خواستن برای روشن شدن موضوع خلاصه گویی رفتارهای غیرکلامی مناسب
اسلاید 10: موانع موجود بر سر راه ارتباط مؤثرقضاوت كردنارجاع به خود بي توجهي به احساسات فرد مقابلقطع كردن صحبت فرد مقابلارائه راه حلمسخره كردن تهديد كردنبرچسب زدن
اسلاید 11: عوامل بازدارنده ارتباط پیش داوریها و نظرات قالبیلقب دادن و برچسب زدن تعمیم دادن تهدید کردن تمسخر و تحقیر کردن سخنرانی کردن نصیحت کردن گفتگوی دستوری و آمرانه
اسلاید 12: انواع مهارتهای ارتباطی شامل : مهارتهای انتقال پیامکلامی verbalغیرکلامی nonverbal مهارتهای دریافت پیامگوش دادن مشاهده کردنپاسخ دادن
اسلاید 13: انواع ارتباط در انتقال پیام کلامی مربوط به کلمات بیان شده و دیگر اصواتی هستند که اطلاعات و معنی را می رسانند . غیر کلامیمربوط به حرکات سر و بدن هستند که قسمتی از اطلاعات را تشکیل می دهند .
اسلاید 14: انتقال پیام 35% کلامی و 65% غیرکلامی است همچنین تأثیر پیام کلامی 7% کلامی 38 % به تن صدا و لحن آن و 55% غیرکلامی است .
اسلاید 15: اجزاء ارتباط کلامی ( گفتاری ) : 1) محتوای کلام (موضوع گفتگو)شامل آنچه بر زبان می آوریم ، جذاب بودن ، تاز گی ، هیجان انگیز بودن ، مثبت یا منفی بودن ، توجه به زمینه های فرهنگی2) عناصر فرازبانی para linguisticتن صدا (شدت بلندی و کوتاهی)ریتم (عدم یکنواختی- داشتن زیر وبم)آهنگ صدا (داشتن احساس و هیجان- دلنشین و آرام بخش بودن)لحن کلام (دوستانه- ملایم- صمیمانه- ،تهدید آمیز- خشن )ترتیب بیان مطالب (زمان بندی ـ نظم ـ رعایت نوبت - سرعت گفتارـ مکث ـ کشیدن- جمع بندی)حالت بیان مطالب ( لهجه- تکیه کلام - تناسب با درک و دریافت شنونده- ملاحظات موقعیتی)
اسلاید 16: سبكهاي سالم و ناسالم برقراري ارتباط پرخاشگرانه: در اين نوع ارتباط فرد از تهديد كردن، تضييع حق ديگران، و برخورد توهين آميز استفاده مي كند.منفعلانه: دراين نوع ارتباط فرد با عذر خواهي افراطي و كوچك انگاري خود تمامي افكار، احساس ها و حقوق شخصي خود را به نفع طرف مقابل ناديده مي- گيرد. جرأت مندانه: ارتباط جرأت مندانه گونه اي از ارتباط است كه در آن هر احساسي بجز اضطراب با سيالي ابراز شده و نتيجه آن حرکت به سوی اهداف و مقاصد شخصي است بدون آنكه حق ديگران ضايع گردد.
اسلاید 17: سبکهای گفتارامری : در را ببند.مودبانه : لطفاً در راببندید.درخواستی - سئوالی : میشه در را ببندی؟سئوالی : می خوای در باز باشه؟غیر مستقیم : نمی دانم کی در را باز گذاشته-اینجا سرده
اسلاید 18: همواره آنچه می خواهید بگویید با رفتار غیر کلامی مناسب هماهنگ سازید.پيام هاي كلامي و غير كلامي ناهمخوان مي تواند باعث سوء تفاهم گردد.چگونگي شروع ارتباط ادامه روند آنرا تعيين مي كند. اولین تأثیر ماندنی ترین تأثیر است.
اسلاید 19: مراحل ارتباط کلامی مرحله آغازین : آراسته وخوشرو باشید و تبسم کنید . با یک سئوال ساده شروع کنید . در مورد خودتان بگویید ( خودافشایی ) به طرف مقابل توجه نشان دهید .از تعریف و تمجید و تأیید استفاده کنید .
اسلاید 20: ادامه گفتگو خوب گوش کنید .به صحبت علاقه نشان دهید . بازخورد دهید .علایق خودتان را بیان کنید .خلاصه کنید .به موقع موضوع صحبت را عوض کنید. مراحل ارتباط کلامی
اسلاید 21: پایان گفتگو پایان دادن به گفتگو با یک احساس خوشایند دو طرفهاز مصاحبت با شما خوشحال شدم و ... از اینکه به صحبتهایم توجه کردید ممنونم ...از آشنایی تان خوشحال شدم . توجه به رفتارهای غیرکلامی ناشی از خستگی و بی میلی جمع بندی کردنمراحل ارتباط کلامی
اسلاید 22: موانع گفتاری در درون گوینده : تأکید زیاد بر رفتار ظاهری اثر پیام را کاهش می دهد .سریع حرف زدن و ندادن فرصت پردازش بالا بردن تن صدا نیز اثر انتقال پیام را می کاهد .لحن و آهنگ نامناسب عدم زمان بندی مناسب در ارائه پیام ( خیلی زود ـ خیلی دیر )نامتناسب بودن گفتار با موقعیت ( ادب و نزاکت )عدم توانایی در استفاده از بازخورد و پاسخ به آننارسا بودن و روشن نبودن پیام عدم ابراز احساس در گفتار
اسلاید 23: موانع گفتاری در شنونده عدم تماس چشمی - گوش نکردن تمسخر ـ تحقیر ـ انتقاد نتیجه گیری عجولانه داشتن تعصبات و عقاید قالبی و پیشداوریعدم پذیرش گوینده بازخورد ندادن
اسلاید 24: موانع محیطی شلوغی - سر وصدا - رفت و آمد موانع فیزیکیوضعیت بدن
اسلاید 25: فاصله ( حریم ها ) محدوده حریم ها :صمیمی cm 45-15شخصی cm 120-46اجتماعی cm 360 -120عمومی cm 360علیرغم این فواصل درفرهنگهای مختلف اعم ازشهری وروستایی این حریم متفاوت است .علاوه براینکه درمکانهای مختلف مثل منزل ـ محل کار ـ اتومبیل ـ و...... نیز این فواصل مقداری جابجای شود.مثالهایی ازحریم ها شامل نشستن روی نیمکت پارک ـ سینماـ اتوبوس ـ آسانسورـ تاکسی ـ میزکنفرانس ـ توالت عمومی ـ افزایش جرایم درمحلات شلوغ _عصبانیت تظاهرکنندگان ـ دست دادن دونفر شهری وروستایی ـ قراردادن اشیاء شخصی یانوشتن نام روی آنهاـ برقراری وحفظ رابطه بستگی به رعایت حریم افرادواحترام به آن دارد.فاصله ها با میزان علاقمندی- پایگاه اجتماعی و غریبه یا آشنا بودن در ارتباط است.
اسلاید 26: شیوه گوش دادن فعال : نگاه کردن به طرف مقابل ( تماس چشمی ) برای نشان دادن توجه به گوینده متمایل شدن به سمت گوینده و نزدیک شدن به وی تکان دادن سر و استفاده از حرکات صورت استفاده از اصوات تأیید کننده : آها ـ بله ـ هوم ـ خب ـ که اینطور ـ عجب بصورت باز سئوال کنید .بازخورد بدهید ، بازگویی کنید خلاصه کنید .به هدف گوینده از بیان سخنانش توجه کنید . - به سبک و نحوه بیان گوینده توجه کنید . نشانه های غیر کلامی گوینده را سعی کنید تکرار کنید.بطور باز سئوال کنید.
اسلاید 27: اشتباهات گوش دادن فعال : سخنان طرف مقابل را قطع نکنید . از انجام کارهایی که نشانگر بی حوصلگی شماست پرهیز کنید . مثل نگاه کردن مکرر به ساعت ـ تماشای بیرون ـ ورق زدن ـ یک مجله ـ آه کشیدن ـ خمیازه کشیدن ـ خاراندن سر قطع کردن وعوض کردن موضوع بادیگری صحبت کردن مخالفت کردن تکرار کلمه به کلمه گفته های طرف مقابل عقب ماندن : داشتی می گفتی که حذف کردن قسمتهای مهم گفته های طرف مقابل یا اضافه کردن به آن از شدت احساسات طرف مقابل کاستن یا شدت بخشیدن پیشگویی کردن تحلیل و تفسیر کردن ، قضاوت کردنارجاع به خود بی توجهی به احساس فرد مقابل از آنچه بیان می کند: کم اهمیت کردن،منطقی کردن، اطمینان دادن، راه حل ارایه دادن
اسلاید 28: گوش دادن فعال به اندازه حرف زدن و يا حتي بيشتر از آن انرژي مصرف ميكند
اسلاید 29: كودك انسان ظرف دو سال صحبت كردن را مي آموزد اما گاهي شصت سال طول مي كشد تا كسي گوش كردن را بياموزد.
اسلاید 30: صرف زمان لازم در مراودات: گوش دادن 42% حرف زدن 32% خواندن 15% نوشتن 11%
اسلاید 31: اهداف گوش دادنراهنمايي گرفتن درك ديگرانحل مشكلاتفهميدن احساسات ديگرانحمايت عاطفي ديگرانكسب اطلاعات
اسلاید 32: خصوصيات گوش دادن فعالاختصاص زمان بيشتر به گوش دادن بجاي صحبت كردنعدم تكميل جملات ديگرانعدم پاسخ به سوال با يك سوال ديگرآگاه بودن از سوگيري هاي شخصينپرداختن به تخيل يا عدم اشتغال ذهني با مسائل ديگرعدم سلطه جويي در مكالمه پاسخ دادن به فرد مقابل پس از پايان يافتن صحبتهاي ویدادن بازخوردپرسيدن سوالات باز
اسلاید 33: گوش دادن فعال به اندازه حرف زدن و يا حتي بيشتر از آن انرژي مصرف ميكند
اسلاید 34: روشهاي مؤثر براي گوش دادن فعال توجه كردن به فرد مقابل سؤال كردن بازخورد دادن با عباراتي ديگر بازگوكردن خلاصه نمودن مديريت فرايند ارتباط
اسلاید 35: به فردي كه صحبت مي كند، نگاه كنيد. در عين حالي كه ساير افراد حاضر را نيز مد نظر داريد و به واكنشهاي آنها توجه ميكنيد، بيشترين تماس چشمي را با فردي كه سخن ميگويد برقرار كنيد. نشان دهيد كه به حرفهاي گوينده علاقمند هستيد. از واژهها و اصواتي كه نشانه توجه هستند استفاده كنيد. واژهها و اصواتي نظير بله،آهان، متوجه ام، تكان دادن سر، لبخند زدن،گره در ابرو انداختن از نشانههاي كلامي و غيركلامي توجه كردن هستند. بيشتر اوقات كمي به گوينده متمايل شويد. حالت بدني آسوده و راحتي به خود بگيريد. حركت و جنبش فيزيكي خود را به حداقل برسانيد. توجه كردن به فرد مقابل
اسلاید 36: نشانههاي غيركلامي گوينده را به شيوهاي ظريف تكرار كنيد. با تكرار كلماتي از آنچه كه وي گفته است او را به صحبت بيشتر در مورد موضوع تشويق كنيد. به عبارت ديگر واكنشهاي شما بايد منطبق با موضوع صحبت باشد و اين هماهنگي و انطباق به شيوهاي مناسب به فرد مقابل منتقل شود. از گوينده حرف بيرون بكشيد! مثلاً به او بگویيد: من مايلم در اين زمينه بيشتر بدانم. ويا كمي بيشتر برايم بگو. مترصد شنيدن چيزهايي كه گفته نشدهاند، باشيد. از خود بپرسيد چه چيزهايي بايد گفته ميشد و يا شما انتظار داشتيد بشنويد ولي گفته نشدند؟ توجه كردن به فرد مقابل
اسلاید 37: ببینيد هر چيزي چگونه گفته مي شود. هيجان و نگرش پشت كلمات حتي از آنچه كه عملاً گفته ميشود مهمتر هستند. بنابراين به چيزي بيشتر از كلمات به زبان آورده شده توجه كنيد. به ياد بياوريد كه زبان بدن و آهنگ صدا بسيار مهم هستند. كمتر صحبت كنيد. زماني كه كسي صحبت مي كند كمتر ميتواند گوش كند. به گوينده نشان بدهيد كه گوش ميكنيد و به آنچه كه وي ميگويد، علاقمند هستيد. اين كار را با پرسيدن سؤال، بازخورد دادن، تكرار صحبتهاي او با استفاده از عباراتي متفاوت، و خلاصه كردن حرف هايش انجام دهيد. البته به خاطر داشته باشيد كه در اوايل صحبت فرد مقابل، كلام او را قطع نكنيد. توجه كردن به فرد مقابل
اسلاید 38: اهداف سؤال كردنسؤال كردن به فرد راوي نشان ميدهد كه شما به صحبتهاي اوگوش ميكنيد. سؤال كردن وسيله خوبي براي جمع آوري و سازمان بندي اطلاعات است. سؤال كردن روشي است براي ابراز آنچه كه اگر جز به حالت سؤال مطرح ميكرديد، جنبه موعظه و يا درس كلاسي و نصيحت پيدا ميكرد. سئوال كنيد
اسلاید 39: بازخورد دادن راهي براي بررسي اين است كه آيا برداشت شما درست است يا خير. زماني كه گوينده مكث ميكند، فرصت مناسبي براي شما فراهم ميكند تا دريابيد آيا آنچه را كه شنيده يا ديدهايد به درستي فهميدهايد يا خير. اين كار با استفاده از بازخورد انجام ميشود. بازخورد دادن از يك سو وسيلهاي است براي محك زدن شنيدهها و ديدههاي شما و از سوي ديگر وسيلهاي است براي كمك به فرد مقابل تا دريابد كه آيا واقعاً آنچه را كه احساس ميكند به درستي منتقل كرده است يا خير. بازخورد بدهيد
اسلاید 40: براي بازخورد دادن،آنچه را كه گوينده گفته است تكرار نموده يا با عباراتي ديگر بازگو نمایيد. مي توان عين همين كار را در مورد احساسات نهفته در پشت كلام راوي نيز انجام داد. بعد از بازخورد دادن مكث كنيد و به گوينده فرصت دهيد تا واكنشي نسبت به بازخورد شما نشان دهد. نشانه اينكه شما به درستي بازخورد داده ايد اين است كه فرد مقابل سرش را به علامت تاييد تكان مي دهد و يا مي گويد بله، همين طور است، درست است.بازخورد بدهيد
اسلاید 41: گاهي تكرار چند كلمه آخر گوينده او را به ادامه گفتار تشويق ميكند. بهترين راه اين است كه نسبت به واژه هاي كليدي و هم طرف مقابل حساس باشيد و همانها را با عبارتي ديگرتكرار كنيد. يك صورت بندي تازه از محتواي صحبت ارائه دهيد. صورت بندي مجدد سبك خاصي از بازخورد دادن و يكي از بهترين ابزار گوش دادن فعال است. بازگوكردن آنچه كه گوينده بيان كرده است باعث می شود كه اصل موضوع معلوم گردد،بار منفي صحبت برداشته شود و ارتباط تداوم يابد. بازگو كردن و صورت بندي مجدد همچنين وسيله اي است جهت ترجمه جملات موقعيتي به جملات مربوط به علايق و نيازها. با عباراتي ديگر بازگو كنيد
اسلاید 42: خلاصه كنید. خلاصه كردن، بخشي از بيشتر انواع بازخوردها است، اما زمان هايي هست كه خلاصه كردن اهميت خاص و ويژه خود را دارد. مثلاً وقتي يك قسمت از صحبت تمام شده، مي خواهيم آن را ببنديم و به قسمت ديگر صحبت برويم. براي خلاصه كردن، هسته اصلي صحبت تكرار شده و نكات مهم مورد تاكيد قرار مي گيرند تا شنونده بفهمد كه آيا همه چيز را درست برداشت کرده است يا خير.
اسلاید 43: فرايند ارتباط را مديريت کنید. مرتبط با موضوع صحبت پيش برويد. ممكن است بخواهيد چيز ديگري بگوييد ولي بهتر است اول اجازه بدهيد كه صحبت گوينده تمام شود. از سكوت نهراسيد. دير يا زود يك نفر شروع به صحبت مي كند. سكوت را به عنوان يك سرنخ درفرايند كلامي بشناسيد كه به شما اطلاعات فراواني مي دهد.
اسلاید 44: انواع مهارت ها ی ارتباطی مهارت ها در تماس های رو یا رو یا چهره به چهره مهارت ها در تماس های تلفنی مهارت ها در نوشتن مهارت ها در موقعیت های دشوار (شکایت یا خشم)
اسلاید 45: ماهیت ارتباطدر تمام انواع آن، ارتباط یک عمل دو طرفه است که هدف از آن رسیدن به نتیجه رضایت بخش برای هر دو طرف است. چه رو در رو، چه تلفنی، چه مکاتباتی، چه دوستانه و چه دشوار، عواملی وجود دارد که بر نتیجه اثر می گذارند.
اسلاید 46: مهارت ها در تماس های رو یا رومزایای تماس رو در رو:- بهتر فهمیدن مراجعه کننده با خواندن زبان تن او علاوه بر شنیدن حرف های او- بهتر فهماندن به مراجعه کننده با استفاده از زبان تن، علاوه بر کلام- تاثیر بیشتر بر مراجعه کننده در به خاطر داشتن او در محیطی که متعلق به ماست
اسلاید 47: گوش دادن فعال : تفاوت عظیم میان شنیدن و گوش دادن بر آنچه که شخص می گوید تمرکز کنید (کارهمزمان؟ تلفن؟) توجه و درک خود را به مخاطب نشان دهید همراه با پیشداوری به سخن گوش نکنید درک خود را با بازگو کردن سخن مخاطب به او چک کنید با سئوال کردن بیشتر اطلاع به دست بیاورید حرفهای او را جمعبندی و خلاصه و برایش بازگو کنید از نکات مهم یادداشت بردارید
اسلاید 48: چگونه پاسخ دهیم؟ موقع پاسخ دادن به مخاطب خود نگاه کنید• دقیقا پاسخ سئوالی را بدهید که از شما پرسیده اند• پاسخ آگاه کننده بدهید حتی اگر زمان می گیرد• ضمیر و فعل دوم شخص مفرد برای همه به کار نبرید• دلیل هر تاخیر در پاسخ را به سرعت توضیح دهید• پاسخ مختصر و متمرکز بر سئوال باشد• شمرده و واضح حرف بزیند• اطمینان حاصل کنید که طرف حرف شما را فهمیده است• گفتگورا با پرسیدن سئوال های مفید و سازنده ادامه دهید•مهارت ها در تماس های رو یا رو
اسلاید 49: پاسخ به تلفن : در فاصله 2 تا 4 زنگ گوشی را بردارید • خوشامد بگوئید• نام سازمان را بیان کنید• خود را معرفی کنید• بپرسید چه کمکی از دست شما بر می آید• جواب تشکر تلفن زننده را بدهید بعد قطع کنید•مهارت ها در تماس های تلفني
اسلاید 50: تماس تلفنی مواظب لحن حرف زدن خود باشید. متین و با علاقه حرف بزنید. (یکنواخت و بی حال حرف نزنید) شمرده و واضح حرف بزنید. بیشتراز مورد تماس رویارو مطمئن شوید حرف طرف را فهمیده اید و او حرف شما را فهمیده است. پیام بگیرید و در اولین فرصت به شخصش برسانید. هرگز نگوئید بعدا تلفن بزن. اگر شخص را نیافتید به تلفن زننده اطلاع دهید صدا در پس زمینه نباشد مهارت ها در تماس های تلفني
اسلاید 51: شکایت یک فرصت است. (تنها 5% مردم به خود زحمت شکایت کردن می دهند)شکایت از چند لحاظ بازخورد ارزشمندی است نشان می دهد چه چیز برای مردم مهم است • در صورت حل و فصل موجب تقویت ارتباط می شود • نشان می دهد چه چیزهائی نیاز به اصلاح دارد•مهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 52: در رسیدگی به شکایت چه نباید کرد؟ انکاری برخورد نکنید (حتی در ذهن خود) عذر تراشی نکنید (مکانیسم دفاع به کار نبرید: توضیح چیزی را توجیه نمی کند) مسئولیت را به گردن کسی نیندازید و کسی را سرزنش نکنید مهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 53: خوب گوش کنید تا درک عینی از مساله به دست آورید با مراجعه کننده همدل باشید(وضع و حالت او را درک کنید) معذرت بخواهید و مشکل را از آن خود بدانید اقدام کنید و شکایت را حل وفصل کنید پیگیری کنید مشکل حل شده باشد (هزینه آن کمتر است)مهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار: در رسیدگی به شکایت چه نباید کرد؟
اسلاید 54: ویژگی های موقعیت خشم معمولا حاصل رسیدگی درست نکردن به شکایت است ارتباط در این موقعیت قطع است هر چند موارد آن کم باشد، باز هم زیاد است! اگر بد برخورد شود از کنترل خارج می شودمهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 55: در خنثی کردن خشم چه مهم است؟ احساس شما از موقعیت: به خود می گیرید؟ برانگیخته می شوید؟• رفتار شما: با رفتار خود مقابله را می رسانید یا تسلیم؟• دانش و اطلاعات شما: آگاهی از قوانین و مقررات جاری•مهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 56: گامهائی که باید برداشت: در دست نگهداشتن کنترل وضعیت (برخورد فعال): با آرامش صحبت کردن، بردن فرد به محل مناسب دریافتن اصل مساله: پرسیدن از شخص، گوش دادن به او، ابراز همدلی و علاقه، سئوال های باز (نه بازجوئی)، قدردانی به خاطر «مطرح کردن» مشکل جستجوبی راه حل: فوری یا پس از بررسی؟ جلب موافقت شخصدر مورد راه حل، اگر خطا از طرف ارباب رجوع است با مرور سریع داستان بگوئید بازگو کردن توافقمهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 57: در مقابل شخص خشمگین چه باید کرد؟ در وضعیت آرام و گارد باز بایستید دستها به حالت آزاد در دو طرف بدن و کف آنها به بیرون باشد تماس چشمی مکرر داشته باشید تا نشان دهید به او گوش می دهید سر را به علامت اینکه می فهمید چه می گوید آرام تکان دهید با اعتماد به نفس نشان دهید که می توانید مساله را حل کنید با بیان خود با او همدلی نشان دهید• مهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 58: در مقابل شخص خشمگین چه نباید کرد؟ دست به سینه نباید ایستاد• با انگشت به طرف اشاره نکنید• بالای سر او به حال تهدید خم نشوید• خیلی به او نزدیک نشوید • رویتان را از او برنگردانید• به بدنش دست نزنید مگر آنکه حس می کنید خیلی عصبانی نیست• مهارت های ارتباطی در موقعیت های دشوار:
اسلاید 59: مهارت های ارتباطی کتبی با استفاده از واژه پرداز فرمت های استاندارد برای نامه ها تهیه کنید نامه ها را به زبان ساده و بی تکلف بنویسید در نامه نوشتن هم می توانید رویکرد فردی را حفظ کنید. نامه را بیش از حد کوتاه و بیش از حد بلند ننویسید نامه ها حتما امضای شخص حقیقی داشته باشند هرنامه خودکفا باشد. استقرار حروف و سطرها نشانه استقرار شخصیت شما است!
اسلاید 60: محاسن ارتباط کتبیداشتن فرصت کافی برای اصلاح نحوه بیانقرار نگرفتن در معرض سئوال و موقعیت نامنتظرهامکان برجسته سازی نکات مهمامکان مرور پیام توسط گیرنده محاسن ارتباط کتبیهمراه آن نیستیم که نارسائی ها و ابهام هایش را توضیح دهیمکوتاهی و فشردگی نسبیدشواری گرفتن بازخورد در مورد آن
اسلاید 61: توصيه هایي براي كارآمدتر كردن ارتباط كلاميهنگام صحبت كردن : مطمئن شويد كه شنونده فرصت سوال يا اظهار نظر كردن را دارد.سعي كنيد خود را جاي شنونده قرار دهيد و احساسات او را در نظر بگيريد.آنچه را ميخواهيد بگوييد، واضح بيان كنيد.به شنونده نگاه كنيد.مطمئن شويد كه آنچه كه ميگوييد با تن صدا و زبان بدني شما هماهنگي دارد.تن و آهنگ صداي خود را تغيير دهيد.مبهم صحبت نكرده و با بيان جزئيات زياد موضوع را پيچيده نكنيد.از ديدن علائم آشفتگي در شنونده غفلت نكنيد.
اسلاید 62: دكتر فرشته موتابي- دکتر لادن فتی62استفاده از عناصر غيركلامي براي گوش دادنچهره خود را به سمت گوينده بچرخانيد.از ساير گيرندههاي بدني غير از گوشها نيز استفاده كنيد .ازچشمهای خود به عنوان يكي از بهترين ابزارهاي دريافت پيام استفاده کنید.به پيامهاي غير كلامي كه توسط گوينده ارسال ميگردند بازخورد دهيد .توصيه هایي براي كارآمدتر كردن ارتباط غیركلامي
اسلاید 63: اگر خواستی حقیقت انسان را دریابی به آنچه می گوید گوش مده به آنچه نمی گوید گوش فرا ده خلیل جبران
اسلاید 64: مذاكره عبارت است از جريان مداوم رفت وبرگشت ارتباطات، به منظور رسيدن به يك تصميم مشترك.اصول و فنون مذاكره
اسلاید 65: مذاكره به معني گفتگو ، بحث يا چانه زني جهت دستيابي به توافقي در معاملات بازرگاني مي باشد كه شامل مراحل برنامه ريزي ، ارزيابي و مرور و تجزيه تحليل مي باشد كه توسط خريدار و فروشنده به اجرا در مي آيد.اصول و فنون مذاكره
اسلاید 66: اصول و فنون مذاكرهسه راه براي مذاكره وجود دارد :1. مذاكره ملايم2. مذاكره سخت 3. مذاكره اصولي
اسلاید 67: اصول و فنون مذاكره1. مذاكره ملايم: مذاكره كننده ملايم خواستار آن است كه از برخوردهاي شخصي اجتناب كند و از اين روي به سادگي امتياز مي دهد.
اسلاید 68: اصول و فنون مذاكره2. مذاكره سخت: مذاكره كننده سرسخت هر موقعيت را به چشم جدالي ميبيند كه هر كس در آن بر مواضع خود پافشاري بيشتري كند برنده خواهد بود. چنين توافقي ديرپا نخواهد بود.
اسلاید 69: اصول و فنون مذاكره3. مذاكره اصولي: اما راه سومي هم وجود دارد و آن مذاكره اصولي است. در اين نوع مذاكره تمركز بر منافع است نه بر مواضع. اشخاص از موضوع جدا هستند و رعايت انصاف و بهره مندي هر دو طرف از توافقي منطقي و ديرپا را تضمين مي كند.
اسلاید 70: اصول و فنون مذاكرههمچنین خوش خويي هميشه كارساز نيست رفتار آرام ودلنشين، توام با امتياز دادن ها و اعتماد به طرف مقابل، گرچه موجب تسريع در رسيدن به توافق مي شود و در محيط هاي خانوادگي و دوستانه كاربرد دارد، اغلب منجر به توافقي معقول نمي شود. چرا كه اساس حفظ روابط و حريم هاست.
اسلاید 71: اصول و فنون مذاكرهدر انتخاب بين روش ملايم و روش سخت پاسخ هيچكدام است. بايد بازي را عوض كنيم و از روش مذاكره اصولي بهره بگيريم. اين روش مبتني بر چهار نكته اساسي است.
اسلاید 72: اصول و فنون مذاكرههر روش مذاكره را با سه معيار مي توان ارزيابي كرد:اين روش مي بايست منتهي به يك توافق معقول بشود. بايد مؤثر و كارا باشد. بايد به بهبود روابط طرفين كمك كند.
اسلاید 73: اصول و فنون مذاكرهپافشاري روي مواضع به يك توافق غير معقول منتهي مي شود هنگامي كه مذاكره كنندگان بر مواضع خود چانه ميزنند، خود را در تاروپود اين مواضع محبوس مي كنند و بيشتر به آن متعهد مي شوند. در اين جا ديگر حصول توافق مطرح نيست، بلكه هدف دفاع از حرمت است و كوتاه نيامدن از آنچه اعلام شده . در اين حالت ميزان دقتي كه بايد صرف برآوردن علايق مهم طرفين بشود كاهش مي يابد. نتيجه، اغلب رسيدن به توافقي است كه مورد رضايت هيچ يك از طرفين نيست.
اسلاید 74: اصول و فنون مذاكرهپافشاري روي مواضع ادامه روابط جاري بين طرفين را به خطر مي اندازد چانه زدن روي مواضع به صورت كشمكش بين خواسته هاي طرفين در مي آيد. هريك از طرفين از طريق اعمال فشار سعي مي كند ديگري را وادار به تغيير مواضع و تسليم شدن به نظريات خود كند. حاصل، جز رنجش و عصبانيت نيست.
اسلاید 75: اصول و فنون مذاكرهوقتي بيش از دو طرف در مذاكرات درگيرند، چانه زدن روي مواضع بدتر از بد مي شود.امكان حصول توافق منطقي را به صفر مي رساند.
اسلاید 76: اركان مذاكره و مشخصات مذاكره كننده چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريداركان مذاكره از چهار عامل اساسي تشكيل مي شودكه عبارتند از :1 ) هدف مذاكره 2 ) روشهاي برگزاري مذاكره 3 ) افراد و ويژگيها و توانمنديهاي مذاكره كننده 4 ) اطلاعات لازم جهت برگزاري مذاكرات موفقيت آميز
اسلاید 77: ده گام جهت برگزاري مذاكراتي موفق چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد1. ايجاد محيطي مناسب2. انجام پژوهش و تحقيقاتي عميق3. تعيين جايگاه خود در حد مناسب4. افتتاح مناسب جلسات مذاكره5. گفتگوي مناسب ، هدفمند ، نظام مند
اسلاید 78: ده گام جهت برگزاري مذاكراتي موفق چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد6. ارائه پيشنهادات ، راه حلها7. جمع بندي و نتيجه گيري مناسب8. ختم جلسه و تاييد مطالب مطروحه 9. ارزيابي نقاط قوت و ضعف خود و طرف مقابل10 سعي در تداوم ، رشد و پيشرفت توانمندي انجام مذاكرات
اسلاید 79: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدمراحل كامل مذاكره را مي توان بشرح ذيل برشمرد :1 ) برنامه ريزي قبل از تشكيل جلسات مذاكره 2 ) ايجاد محيط مناسب مذاكره : محيط مذاكره شامل ايجاد فضاي مناسب ، انتخاب زمان مناسب و گزينش بهترين
اسلاید 80: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدمحل براي برگزاري مذاكره خواهد بود.3 ) افتتاح جلسات : 3-1 ايجاد توافق : در ملاقات افرادي كه قبلاً با آنها آشنا بوده ايم رفتار ، كلمات و جملات خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد كه ممكن است متفاوت با آن در ملاقات با افراد تازه آشنا باشد.
اسلاید 81: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد3-2 زمينه هاي مشترك : مراحل اوليه جلسات ، موقعيت خوبي است تا از زندگي خصوصي طرف مقابل ، فعاليتهاي اخير كاري و تجاري در آخرين زمان قبل از ملاقات و... اطلاعات كافي حاصل نمود.3-3 دستور كار مشترك : در جلساتي كه اهداف مشترك است ، دستور كار مشتركي ممكن است مورد استفاده قرار بگيرد.
اسلاید 82: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد4 ) سخنگويي و شنيدن مطالب طرف مقابل :بايد سخنگويي و شنيدن مطالب طرف مقابل بنحوي صحيح و كامل و با صبوري و بردباري تمام انجام شود.4-1 وضوح و روشني در گفتار4-2 ارائه رفتاري محكم و قاطع و منطقي و مستدل
اسلاید 83: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد4-3 مهارت در طرح سوال و ادامه مذاكره و تشخيص علائم4-4 فراموش نكردن انعطاف پذيري در طول مذاكره4-5 بهره گيري مناسب از زبان اشاره و كنترل آنها از جمله حركات دست ، نگاه كردن و...هميشه گفتن كلمه ( ما ) بهتر از كلمه ( من ) در مذاكرات است.
اسلاید 84: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد5 ) پيشنهاد كردن :چگونگي تداوم مذاكرات را با مطرح نمون پيشنهادات زير مي توان بهبود بخشيد :5-1 زمان بندي پيشنهادات ارائه شده ترغيب به ارائه پيشنهاد5-2 ارائه بهترين راه با جملاتي شرطي و با روشي مناسب5-3 دفاع از اصول اوليه مذاكرات و رفع عوامل بازدارنده
اسلاید 85: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد6 ) جمع بندي ، اختتام جلسه و توافقي مطلوب :6-1 جمع بندي روند پيشرفت جلسه6-2 طرح مجدد موضوعات قبلي براي نيل به توافق6-3 اعطاي امتياز جهت پيشبرد در جهت توافق موارد لزوم6-4 انتخاب سياست مناسب6-5 موافقت براي اعطاي امتياز و بهره گيري از روشهاي مناسب
اسلاید 86: اقدامات و مراحل انجام كار در يك مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد7 ) ارزيابي جلسات و تداوم رشد وپيشرفت :موارد زير را جهت دستيابي به مهراتهاي مذاكره موفق بايد طي نمود :7-1 از هر فرصتي براي مذاكره بهره گيريد.7-2 اطلاعات جديد روزنامه ها و مجلات بازرگاني و كتب و مقالات را مطالعه نماييد.7-3 معاملات خو را مورد بازنگري دقيق قرار دهيد.7-4 در دوره هاي آموزشي شركت نماييد.
اسلاید 87: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدگروهي ديگر فنون مذاكره زير را پيشنهاد نموده اند :الف ) مرحله آماده شدن : 1. اهداف چانه زني خود را به سه دسته دلخواه ( بالاترين دست آورد ممكن )
اسلاید 88: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد، دست آورد پايين و منصفانه دسته بندي نمايد.2. مجموعه امتيازات قابل جانشيني را بررسي كنيد.3. خواسته هاي طرف مقابل و امتيازاتي را كه مي توانيد اعطا نماييد را ارزيابي كنيد.4. راهبرد و روشهاي مورد نظر خود را براي مراحل آغازين تا گامهاي بعدي مشخص نماييد.
اسلاید 89: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد5. اطلاعات سودمند و واقعيتهايي كه پشتيبان خواسته هاي شماست را گرد آوري نماييد.6. نمونه اي از اسناد مورد نياز همانند پيمان نامه هاي استاندارد و نظاير آن را از قبل آماده نماييد.7. تيمي حداقل 2 تا 3 نفره را براي مذاكره آماده نماييد.ب ) در مرحله آغازين :فنوني خاص بايد بكار گرفته شوند. اهم اين فنون عبارتند از :
اسلاید 90: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد1. واقعگرايانه و با آرامي مذاكره را آغاز نماييد.2. با طرف مقابل همتاي خود اقدام به چالش نماييد.3. به سخنان طرف مقابل خوب گوش داده و رفتار او را دقيقاً تحت نظر بگيريد و نقاط قوت و ضعفش را ارزيابي كنيد.4. در اين مرحله هيچگونه امتيازي ندهيد.پ ) در مرحله چانه زني :هدف شما كمترنمودن فاصله ميان پيشنهادهاي اوليه خود و
اسلاید 91: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدطرف مقابل مي باشد.1. همواره پيشنهادات مشروط بدهيد.2. همواره از كل خواسته ها گفتگو نماييد و از نشانه ها و اشاره ها سريعاً نتيجه را حدس بزنيد.ت ) پايان گفتگو :زمان و چگونگي ختم مذاكره به ارزيابي شما از مواضع
اسلاید 92: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدطرف مقابل بستگي دارد. پايان گفتگو ممكن است به يكي از صورتهاي زير تحقق يابد :1. حاظر به اعطاي امتيازي در برابر توافق نهايي بشويد.2. مرحله اي شدن و بخش بنديهاي الزامي همراه با توافق را بپذيريد.3. آنچه در گفتگوهاي گذشته بوده را خلاصه نموده و امتيازات اعطا شده را برجسته كنيد.
اسلاید 93: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد4. از طريق تهديد مي توان به اقدامي كه ممكن است در پي رد پيشنهاد شما بيايد ، برطرف مقابل اعمال فشار نماييد.5. دست كم دو راه حل پيش پاي طرف مقابل قرار دهيد.
اسلاید 94: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدحفظ نوسانات روحي : نوسانات تغييرات زيادي ممكن است در طول مذاكره به وجود آيد كه بر تنظيم دقت مذاكره كننده تاثير قابل ملاحظه اي خواهد داشت.بكارگير نيروهاي فردي در مذاكره : مذاكره كننده خلاق
اسلاید 95: تكنيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدهميشه نيروهاي فردي موثر در مذاكره با رقيب خود را در سراسر جلسات مورد مطالعه و ارزيابي قرار مي دهد.هدايت امواج موزون مذاكره : يكي از مسائل اين است كه اگر مذاكرات پرتلاش بر سر قيمت براي مدتي معقول ادامه يابد ولي به چندين بن بست موقت برسد. تاثير بسيار مايوس كننده اي را بر جاي خواهد گذاشت.
اسلاید 96: تاكتيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد1. ايجاد وقفه در مذاكره : گاهاً ناچار مي گرديد تا به منظور دستيابي به هدفي خاص و يا براي اخذ پذيرش رقيبان نسبت به آن هدف ، وقفه اي را در مذاكره ايجاد نماييد.2. اقدام به حمله : حمله كردن به معناي گرفتن نيروي حركت و ايجاد مانع براي رقيب به منظور عدم دستيابي به اهدافش مي باشد.
اسلاید 97: تاكتيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد3. حمله غافلگيرانه : مي توان از غافلگيري طرف بهره جسته و براي نيل به بهترين نتيجه عمداً حمله نمود. عصبانيت ارادي هدايت شده تغيير ناگهاني در زير و بم صدا.4. تاكتيك ( معامله انجام نمي شود ) : اين تاكتيك شامل اقداماتي متهورانه است كه براي قراردان معامله در جايگاهي برتر طرح ريزي مي شود.
اسلاید 98: تاكتيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريد5. عبور از مانع با يك پرش : اين تاكتيك لزوماً روش دستيابي به هدف و يا حفظ نيرو جهت مذاكره مي باشد. بدين وسيله شما رقيب را وادار مي كنيد كه اهدافتان را جداگانه رد يا با آنها موافقت نمايد.6. در اختيار گرفتن كنترل جلسه : تنظيم دستور جلسه موجب
اسلاید 99: تاكتيكهاي مذاكره چگونگي مذاكره با فروشندگان در مديريت خريدتعيين اوليتها و اهداف و در دست گرفتن كنترل جلسه و برهم زدن تعال رقبا به عنوان روشي غير مستقيم7. نقض مفاد قرارداد : جهت تغيير استانداردهاي قرارداد به طوري كه اجراي آن براي هر دو طرف آسانتر شود مورد استفاده قرار مي گيرد.
اسلاید 100: اصول و فنون مذاكرهصحبت كردن در مورد منافع و خواسته هاهدف مذاكره، تأمين خواست ههاي طرفين است اگر اين خواسته ها روشن نباشد، نمي توان به طور سازنده در مورد منافع مذاكره كرد. اگر هم بخواهيد طرف مقابل منافع شما را درنظر بگيرد، اين منافع را براي آنان به طور صريح و روشن تشريح كنيد. تمام جزييات را قاطعانه بيان كنيد تا سخنان شما اعتبار بيشتري به خود بگيرد.
اسلاید 101: اصول و فنون مذاكرهادامه - صحبت كردن در مورد منافع و خواسته هادر عين حال نشان دهيد كه منافع طرف مقابل را هم جدي مي گيريد و نظرات ايشان را جويا و پذيرا شويد. از آنها نيز بخواهيد تا خود را در جايگاه شما فرض كنند و آنگاه واكنش نشان دهند. منافع ديگران هم بخشي از مسأله است و بايد به آن بها دهيد . به آنها نشان دهيد كه منافع مشتركي خواهيد داشت و در هرحال مسأله آنها، مسأله شما نيز هست. ادامه دارد
اسلاید 102: اصول و فنون مذاكرهادامه - صحبت كردن در مورد منافع و خواسته هاچنانچه مي خواهيد ديگران به سخنان شما گوش داده و نتايج مورد نظر شما را مورد تجزيه و تحليل قرار دهند، ابتدا مسأله را بيان كنيد و سپس نتيجه گيري و خواسته خود را مطرح كنيد و نه بالعكس! در غير اينصورت، در زماني كه شما دلايل خود را مطرح مي كنيد، آنها در پي يافتن جواب هستند و به سخنان شما گوش نمي دهند.
اسلاید 103: اصول و فنون مذاكرهبا ذهن باز و پذيراي نظر ديگران، پشت ميز مذاكره بنشينيد. آماده باشيد كه در صورت موافقت طرف مقابل با نظر شما، چگونه همراهي او را در ادامه مذاكره بخواهيد. در عين قاطعيت، انعطا ف پذيرباشيد و راههای مختلفي را كه براي رسيدن به توافق، امكان دارد درنظر داشته باشيد.به همان اندازه كه بر منافع خود پافشاري مي كنيد وسرسختي نشان مي دهيد، با افراد ملايم باشيد.
اسلاید 104: اصول و فنون مذاكرهبه آنها نشان دهيد كه احترامشان را حفظ مي كنيد و برايشان ارزش زيادي قائليد. اين تضاد، باعث ايجاد تضاد ادراكي در آنان شده و خود را از مسأله جدا خواهند كرد. بدين ترتيب آنان نيز خود را موظف به يافتن راه حل مي بينند. مذاكره موفقيت آميز ايجاب ميكند كه هم سخت باشيد و هم پذيراي نظر ديگران.
اسلاید 105: اصول و فنون مذاكرهدر مذاكره بايد به دنبال دست آوردها ي متقابل باشيد هر مذاكره لزوماً برنده – بازنده نخواهدبود. حتي اغلب موارد چنين نيست. منافع مشترك، در دفع زيان مشترك اين امكان را ايجاد مي كند كه هر دو طرف برنده شوند.ابتدا بايد منافع مشترك را مشخص ساخت به عنوان يك مذاكره كننده هميشه به دنبال راه هايي مي رويد كه طرف مقابل را هم ارضاء كند تا روابط كاري وشخصي شما خدشه دار نشود.
اسلاید 106: چک لیست قبل از مذاکره1-هدفهای مذاکره کدامند؟ چه توقعات یا انتظاراتی از مذاکره دارید؟2-موضوعات مهمی که باید در دستور جلسه گنجانده شوند کدامند؟3-مهمترین نقاط ضعف کدامند؟4-مهمترین نقاط قوت کدامند؟5-چه کسی از توانایی بیشتری برای چانه زنی برخوردار است؟6-چه امتیازاتی می توان اعطا کرد؟ چگونه؟
اسلاید 107: چک لیست قبل از مذاکره7-حداکثر یا حداقل امتیازاتی که می توان اعطا کرد کدامند؟8-چه مواردی قابل بحث است؟ (امکان تغییر آنها وجود دارد).9-چه مواردی قابل بحث و مذاکره نیست؟ (امکان تغییر یا اصلاح آنها وجود ندارد).10-کدام یک از پیشنهادهای قابل ارائه به پیشنهادهای متقابل نیاز دارند
اسلاید 108: ویژگیهای مذاکره کننده موفقاعتمادبنفسصداقت و راستگوییبردباریادب و متانتانصافامانتداریاشراف بر موضوع مذاکرهداشتن حافظه قوی و ذهن تحلیل گربرقراری ارتباط بدون کلام به شیوه صحیحداشتن قدرت رهبری
اسلاید 109: نباید ها در مذاکرهدر زمان نامناسب مذاکره نکنید.خط کف را هیچ وقت رو نکنید.در مورد موضوعی که تخصص ندارید پشت میز مذاکره نروید.سوالی که پاسخ آن به نفع شما نیست رامطرح نکنید.هنگام خستگی پشت میز مذاکره ننشینید.به زبانی که بر آن مسلط نیستید مذاکره نکنید.سوگند نخورید.طرف مذاکره را به دروغگویی متهم نکنید.
اسلاید 110: نباید ها در مذاکرهبرای دریافت اطلاعات طرف را زیر فشار نگذارید.برای جلب توافق طرف التماس نکنید.مدیر تیم را تنها رها نکنید، اما از او تعریف و تمجید هم نکنید.از خود بی قراری نشان ندهید.در کمبود زمان مسایل مهم را مطرح نکنید.مذاکره را به مقابله شخصی نکشانید.در جلسات مذاکره وارد مسایل سیاسی، مذهبی و شخصی- خانوادگی طرف مقابل نشوید.در مقابل عظمت، قدرت، و توانمندی سازمان طرف مقابل اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.
اسلاید 111: نیرنگ های مذاکرهسیاست اختیارات مشروطتهدیدخسته کردن جسمی طرف مقابلدروغ گویی و اظهارات خلاف واقعاتخاذ سیاست جنازهایجاد یا انتخاب محیط شلوغ و پرسر و صدا قراردادن مذاکره کنندگان مقابل در برابر نور مستقیم قویسعی در ایجاد نفاق و اختلاف بین افراد تیم مقابل
اسلاید 112: روشهای عمومی مقابله با شگردهای خدعه آمیزاشراف هوشمندانه به وقایع جلسهشناسایی سریع روشهای خدعه آمیزنشان دادن غیر مستقیم آگاهی خود از خدعه هاعدم حمله به افراد اجرا کننده خدعه ها
اسلاید 113: مديريت موثر جلسات Running a Meeting that Works
اسلاید 114: 3/25/2018114جلساتاطلاعيه جلسهدعوت نامه جلسهدستور جلسهاداره جلسه نکات مهم در برگزاري جلسهصورت جلسهگزارش نوِسيکنترل جلسهجمع بندي جلسه
اسلاید 115: 3/25/2018115نقش رئيس جلسهافتتاح جلسه قرائت دستور جلسهفرصت دادن به اعضاي جلسه براي اظهار نظرنظارت بر تصميم گيري و موافقت نامه هاراي گيرينظارت بر حسن اجراي راي گيرياعلام نتايجقابل توجه :رئيس نبايد موضعگيري خاصي داشته باشدرئيس مسئول مستقيم کليه امور فوق الذکر است
اسلاید 116: 3/25/2018116کنترل جلسات توسط رئيسجريان جلسه امري رسمي است انتخاب با دقت سخنرانان صدا بايد خوب و رسا باشدتشويق سخنرانان به خلاصه ومربوط صحبت کردن
اسلاید 117: 3/25/2018117نقش دبير جلسهتعداد جلساتتهيه دستور جلسه ، يادداشت ها و اداره امورآگاهي دبير به جريان امور اداره يا سازمانچه تصميماتي و در چه زماني بايد گرفته شود؟ترکيب اولويت مسائل براي طرح دردستور جلسات چيست؟زمان بندي مسائل در دستور جلسات
اسلاید 118: 3/25/2018118دعوت نامه جلسهنام سازمان / سربرگ تاريخ آدرستلفن تماسساعت دقيقمحل دستور جلسهامضامسئوليت دعوت کننده
اسلاید 119: 3/25/2018119دستور جلسهدقيقا مباحث مورد مطرح را بنويسيد.اهداف جلسه را صريح ،روشن و واضح بيان نماييد.در صورت امکان زمان بررسي هر کدام را بيان کنيد.از بيان اهداف غير واقعي و اجرا نشدني بپرهيزيد.از بيان اهداف نامربوط با شرکت کنندگان بپرهيزيد.با توجه به زمان جلسه، تعداد اهداف تعيين گردد.به زمان سخنراني ، سخنرانان مدعو توجه شود.
اسلاید 120: 3/25/2018120طرز برخورد با پيشنهادات در جلسهپيشنهاد مطرح ، بحث و راي گيري شود.پيشنهاد مطرح نشود.پيشنهاد به تعويق افتد.پيشنهاد جهت بررسي به متخصصين ويژه ارجاع شود.پيشنهاد جهت تحقيق و آزمون مجدد ارجاع شود.هر عضوي مي تواند تذکر آئين نامه اي بدهد.
اسلاید 121: 3/25/2018121نکات مهم در برگزاري جلسهبراي تشکيل هر جلسه ، دليلي قاطع داشته باشيد.بررسي تمام موارد دستور جلسه قبل از دعوت اعضا .حضور در جلسه را به کساني که با موضوع دستور جلسه ارتباط وارد ، محدود کنيد .اطمينان از دانستن شرکت کنندگان از تشکيل جلسه.فرصت کافي از زمان دعوت يا تشکيل جلسه به اعضا داده شود.مکان جلسه جايي باشد که مزاحمت هاي کمتر، فضاي آرامتر و مطلوبتر باشد.تمام اقلام مورد نياز براي برگزاري جلسه از قبل تهيه شود مانند : پروژکتور، وايت بورد،ماژيک ،ضبط صوت و ....صندلي ها و ميزها را طوري بگذاريد که شرکت کنندگان همديگر را ببينند.
اسلاید 122: 3/25/2018122نکات مهم در برگزاري جلسهمراقب باشيد که جلسه هر چه بهتر اداره شود.صرفنظر از تعداد تاخير کنندگان ، به موقع شروع کنيد.اسامي حاضرين و غائبين در صورت جلسه وارد شود.وقت مشخصي را براي هرکدام از موضوعات تعيين کنيد .نويسنده صورتجلسه بايد جايي بنشينيد که صورت همه شرکت کنندگان را ببينيد .
اسلاید 123: 3/25/2018123صورتجلسه عنوان جلسه ، تاريخ ، محل و نام سازمانفهرست اسامي حاضرينفهرست اسامي غائبيننگارش خلاصه موضوعات مطرح شده در جلسه نگارش مصوبات جلسهنگارش پيشنهادات جلسهتاريخ جلسه بعدستون اقدامات و ارجاعاتپيشنهاد براي دستور جلسه بعدي
اسلاید 124: 3/25/2018124چرا جلسه ؟آيا بايد اطلاعاتي را منتقل کنيد يا اين اطلاعات را از ديگران کسب نماييد ؟آيا بايد اختلافات موجود در محل کار را حل کنيد يا به نوعي اختلاف نظر را مرتفع سازيد؟آيا به دنبال يافتن نظر اکثريت هستيد، يا موضع خاصي را ارزيابي ميکنيد؟آيا در صدد اشاعه مفهوم روحيه کار جمعي هستيد؟آيا مي خواهيد عقيده برخي افراد را نسبت به موضوع خاصي تغيير دهيد؟آيا نيازمند دريافت پاسخي فوري براي حل مساله اي مهم هستيد؟آيا محصول جديدي را قصد داريد معرفي کنيد؟
اسلاید 125: 3/25/2018125هزينههزينه تدارکات جلسه :محل برپايي جلساتحمل و نقل و پذيراييحق الجلسات حق الزحمه برگزار کنندگان
اسلاید 126: 3/25/2018126محدوديت ها آيا به منظور آمادگي براي جلسه فرصت کافي دارم؟آيا ساير شرکت کنندگان فرصت و آمادگي لازم را براي حضور در جلسه دارند؟آيا افراد براي شرکت در جلسه در دسترس هستند و تمايل به حضور دارند ؟
اسلاید 127: 3/25/2018127آماده سازي خويش جهت جلسه مي خواهم چه نوع جلسه اي را برگزار کنم ؟انواع اصلي جلسه :مذاکره اي ( تبادل نظر ، راي گيري )توجيهي ( يک يا چند سخنران وجود دارد ، کنفرانس هاي خبري)ترکيبي
اسلاید 128: 3/25/2018128چه کساني را بايد دعوت کنمکساني را دعوت کنيد که بايستي در جلسه تان باشند.کساني را دعوت کنيد که مي خواهيد شنونده نظراتشان باشيد.براي جلسه ، فهرست تشريفاتي را مبنا قرار ندهيد.
اسلاید 129: 3/25/2018129چه وقتي را بايد براي تشکيل جلسه تنظيم کنيم؟وقت کافي براي آماده شدن اختصاص دهيد.برگزاري جلسه را در تاريخي و ساعتي پيش بيني کنيد که شرکت کنندگان در دسترس باشند.از برنامه ريزي براي برگزاري جلسات در روزهاي تعطيل و تعطيلات طولاني ، يا در روزهاي اول و اخر هفته اجتناب گردد.جلسات صبح به مراتب پر بارتر از جلسات آخرين ساعات روز است .کا را با تفريح مخلوط نکنيد.
اسلاید 130: 3/25/2018130چه مکاني را براي جلسه انتخاب کنيد؟مکاني که راحت و نزديک باشد.يک نقطه بي طرف انتخاب کنيد.نسبت به سياست بازي حساس باشيد.هزينه ها را بررسي کنيد.تسهيلات لازم و مناسب را در نظر بگيريد.صندلي با تعداد مناسب و راحت ، نور ، صدا ، سرما و گرما ....
اسلاید 131: 3/25/2018131گردونه جلسات توسط رئيس جلسهچشم به ساعت داشته باشيد.سئوال هاي خود را از قبل بدانيد.ارتباط موضوعات و مباحث را حفظ کنيد.همچنانکه جلسه را به پيش مي بريد ، جمع بندي کنيد.در نتيجه گيري و اقدام تاکيد کنيد.با جمع ارتباط برقرار کنيد.از تحميل عقيده خود اجتناب کنيد.کمک کنيد تا ديگران بتوانند عقايد خود را به روشني بيان کنند.با همکاران خود يوري با احترام رفتار کنيد که از آنها احترام متقابل داريد.گوش کنيد - گوش کنيد - گوش کنيد
اسلاید 132: 3/25/2018132مواجهه با وضعيت هاي دشوارتکرار موضوع و درخواست اظهار نظربا مرور بر خلاصه مطالب خود راه حل را ارائه کنيديک تنفس کوتاه و پذيرايي مختصرجدي باشيد و در پايان به نتيجه برسيد و به هريک ماموريتي دهيدافراد خاموشبن بستنقطه کور جلسات اداري با کارکنان
اسلاید 133: 3/25/2018133جمع بندي و نتيجه گيريآمادگي براي جمع بندي جلسهکارگردانبسيارخوب ، همکاران محترم فکر مي کنم با توجه به اين که فرصت جلسه روبه اتمام است ، گفتگو ها را تمام کنيم و به يک جمع بندي برسيم .جمع بنديحداکثر 10 دقيقه پاياني جلسهيادآوري اهداف جلسهمرور محورهاي مهم و اصلي مذاکراتبا دقت مطالب و موضوعات مطرح شده را خلاصه کنيدموضوعات ناتمام را اشاره کنيدتاکيد برکارهايي که بايستي به اجرا درآيد، افراد و زمان آن نيز مشخص شده است
اسلاید 134: 3/25/2018134جمع بندي و نتيجه گيرياظهار تشکر و قدردانييا به اسم از همگييا بدون اسم از کليه شرکت کنندگاناز مشارکت سودمندتان در اين جلسه و از وقتي که براي تامل و انديشيدن در باره موضوع مورد بحث صرف کرديد، سپاسگزاري مي کنم ، مساعدت و همراهي شما قابل تقدير است
اسلاید 135: 3/25/2018135ارزيابي جلسهاهداف و ملاحظات جلسهشرکت کنندگانتدارکاتکيفيت مذاکراتاتخاذ تصميمتعيين مسئوليت هامطالب اضافي ( کمکي )وسايل صوتي – تصويريزمان بنديمواجهه با مشکلات
اسلاید 136: از توجه شما متشکرم
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.