کسب و کار مدیریت و رهبری

ارگونومی در کار با کامپیوتر ۲

ergonomy_dar_kar_ba_computer

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارگونومی در کار با کامپیوتر ۲”

ارگونومی در کار با کامپیوتر ۲

اسلاید 1: ارگونومي در كار با كامپيوترتهيه و تنظيم : فريبا نجفي

اسلاید 2: مقدمه ارگونومي به عنوان رشته اي از علوم كه در بدست آوردن بهترين ارتباط ميان انسان و محيط كار يا زندگي از اهميت ويژه اي برخوردار است . ارگونومي با ارزيابي قابليت‌ها و محدوديتهاي انسان ، استرسهاي كاري و محيطي ، نيروهاي استاتيك و ديناميك روي بدن انسان ، خستگي ، طراحي ايستگاه كاري و ابزارها سر و كار دارد .

اسلاید 3: نتايج به كارگيري اصول ارگونومي در محيط‌ هاي كاري : پيشگيري از اختلالات اسكلتي و عضلاني در بين شاغلين ( مانند كمردرد ، درد شديد در مچ دست ، درد ناحيه گردن ، درد ناحيه زانو و آرنج و ... ) كمك به پيشگيري از حوادث شغلي افزايش ميزان رضايتمندي كاركنانافزايش رفاه و آسايش كاركنان كمك به افزايش بهره وري در كار كمك به افزايش توليد

اسلاید 4: ارگونومي در كار با كامپيوتر طي چند سال اخير توليدكنندگان كامپيوتر و تجهيزات مرتبط با آن به طراحي ارگونوميك محصولات خود توجه زيادي نشان داده‌اند . توليد كنندگان تجهيزات كامپيوتر مانند صفحه كليد ، ماوس ، ميز و صندلي و ... اكنون سعي مي‌كنند تا محصولات را مطابق با اصول ارگونومي طراحي و توليد كنند . رعايت اصول ارگونومي سبب كاهش ضايعات چشم ، سردرد ، كمر درد و فشار در نواحي مچ دست ، شانه و گردن در اپراتورهاي كامپيوتر خواهد شد .كاربرد كامپيوتر در زندگي بشر بسيار زياد شده است و تعداد زيادي از افراد ساعات متمادي با كامپيوتر كار مي كنند به همين دليل شناخت عوامل موثر در محيط كار با كامپيوتر اهميت زيادي دارد . وجود شرايط نامناسب در محيط كار و عدم توجه به موارد ارگونوميكي و بهداشتي هنگام كار با كامپيوتر ممكن است در بلند مدت سبب بروز بيماريها و ناهنجاريها شود . بيشتر كاربران كامپيوتر در محيط هاي سربسته و فضاهاي كوچك كار مي كنند .

اسلاید 5: كمترين وي‍‍ژگي هاي يك محيط كاري مناسب براي كاربران كامپيوتر به قرار زير مي باشد :وجود سيستم تهويه مطبوعنور كافي و مناسباستفاده از ميز مخصوص كه داراي عرض و ارتفاع استاندارد باشد .استفاده از صندلي ارگونوميك با قابليت تنظيم ارتفاع .استفاده از زيرپايي براي فراگيري مناسب و راحت پاها .

اسلاید 6: براي پيشگيري از بيماريهاي ناشي از كار با كامپيوتر بهتر است موارد زير رعايت شود : به تناوب از پشت ميز كامپيوتر برخاسته و با نرمشهاي خيلي ساده ، گردن ، بازو ، مچ دست و پاها را به حركت درآوريد . صفحه مانيتور را طوري تنظيم كنيد ستون فقرات شما به صورت مستقيم قرار گرفته و چشمان شما با قسمت بالايي صفحه مانيتور در يك خط مستقيم باشد . اين وضعيت براي چشمان شما راحتي بيشتري فراهم مي‌كند . فاصله بين صفحه مانيتور و چشمان شما بين 50 تا 60 سانتيمتر باشد . هر 30 دقيقه به اشيايي كه در فاصله 6 متري قرار دارند چشم بدوزيد .ارتفاع ميز كار بايد بين 66 تا 71 سانتيمتر باشد . ترجيحاً از يك زير پايي استفاده كنيد و پاهاي خود را بر روي آن قرار دهيد . ميز كار را طوري قرار دهيد كه روشنايي لامپهاي سقف در طرفين قرار گيرد . و در استفاده از روشنايي طبيعي نيز نبايد صفحه مانيتور در برابر پنجره قرار گيرد .

اسلاید 7: سطح صفحه كليد ، تقريباً هم ارتفاع با دسته صندلي و آرنج باشد و مچ ها به طور عادي روي صفحه كليدها قرار گيرد . موقعيت ماوس در همان ارتفاع و فاصله نسبت به صفحه كليد است . روشنايي محل كار بايد مخلوطي از نور سفيد و زرد بوده و شدت آن در حدود 300 لوكس باشد . براي به حداقل رساندن فشار بر روي گردن و كمر هنگام تايپ يك صفحه يا نامه ، استفاده از نگهدارنده كاغذ براي قرار دادن نامه روي آن لازم است . براي اتاق كاردماي 23-19 درجه سانتيگراد و رطوبت حدود 50 درصد مناسب است . بهتر است با باز كرد درب و پنجره و يا تعبيه دستگاه تهويه ، هواي اتاق را به طور مرتب تعويض كنيد .

اسلاید 8: ويژگي هاي صندلي ارگونوميك : ارتفاع صندلي بايد قابل تنظيم باشد . ارتفاع صندلي ، 41 تا 52 سانتيمتر توصيه مي شود . سطح نشيمنگاه صندلي بايد داراي طول و عرض 40 تا 48 سانتيميتر باشد . براي افراد چاق صندلي هاي پهن تر توصيه مي‌شود .ضخامت تشك صندلي در حدود 4 تا 5 سانتيمتر باشد و رويه آن از جنسي باشد كه اصطلاحاً بتواند تنفس كند و لبه جلوي صندلي گرد و لبه بيروني آن نرم باشد .زاويه پشتي با تشت صندلي ، حداقل 95 تا 110 درجه باشد عرض پشتي صندلي بايد حداقل 32 تا 36 سانتيمتر باشد . ارتفاع پشتي صندلي را نيز بين 50 تا 82 سانتيمتر توصيه مي كنند . صندلي بايد در قسمت قرار گرفتن گودي كمر ( ارتفاع 15 تا 20 سانتيمتر از پايين ) داراي يك قوس محدب و در قسمت پشت داراي يك قوس مقعر باشد . صندلي هاي مورد استفاده در كار با رايانه بهتر است دسته دار بوده و دسته آن با ارتفاع ميز كار مطابقت داشته باشد و همچنين داراي 5 چرخ بوده و چرخان باشد . شيب كف صندلي 5 تا 15 درجه براي تمايل به جلو و 5 درجه تمايل به عقب را امكان پذير سازد .

اسلاید 9: پايان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید