صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
3 oY
wl De”
wit
Chee’
tia Ete.
صفحه 4:
a ری
= 2 ,
1 i : موضوع
۱ اسأو iby 770
رود
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
A
د
:شوق قد هاى رسمدن ندن هستم.
صفحه 8:
3
ازدواج سفيد الكوبى است كه از رابطه كه
ريشه هاى عميق غربى دارد ناشى از
تحولات اجتماعى و اقتصادى ميانه قرن
بيستم در اين كشورهاست دكركونى نهاد و
ساختار خانواده و به عقيده برخى نظريه
يردازان غربى فروياشى أن بهعنوان ييامد
مدرنيته در غرب طى دهه هاى اخير در
كانون توجه بسيارى از نظريهيردازان قرار
كرفته است. ورود و كسترش رسانه هاى
ارتباط جهانى مانند ماهواره و اينترنت در
ايران همانند کشورهای غربی سبک زندگی
متفاوتی را آفریده و ارزشهای گوناگونی را
داده است
صفحه 9:
در این میان ,با بقرتج شدن ]
مسائل اقتصادی , افزایش سن
ازدواج و همچنین ورود
ارزشهای جهانی از طریق
ابزارهای جدید ارتباطی به ترویج
رفتار های جدیدی در میان
جوانان ایرانی شکل گرفته که از
مهمترین آنها گسترش روابط
جنسی پیش از ازدواح از یکی از
افراطی ترین شکل ازدواج پیش
از ازدواج پیدا شده الگوهای
صفحه 10:
الگویی از رابطه که ریشههای عمیق قلبی
دارد و ناشی از تحولات اجتماعی و اقتصادی
میانه قرن بیستم در کشورهاست این
خانوادهها به دلیل نداشتن مشروعیت دینی و
فقهی و حقوقی و اجتماعی با اینکه درحال
توسعه در کشور ما مورد قبول به هیچ عنوان
فببنت: که این برخلاف جوامع اروپانی اشت:
چون در آنجا با گسترده شدن این شکل
خانواده چالشهای آن هم تا حدودی هم شده
است و از لحاظ حقوقی مشکل خاصی ندارد
که بر اساس روند تحولات داخلی اين جوامع
.بوده است
صفحه 11:
وه
عبارت ازدواج سفيد تركيبى است كلمه ازدواج و
ست كه ري إن لا ليت وات کی که متا
ترکیبش را نداند جذاب است و یک ازدواج ساده صميمى و زيبا
نايد ذهن من ]ورد ى مخاطت ناكاى isle allo) حون
تا فا ی دا ات ان لل
بر زندگی مشترک بدون ازدواج دارد که تعهد و استحکامی در
آن نیست و دو طرف خود را در برابرٍ هم پاینده و مسئول می
داند و سوء استفاده در آن زياد است
صفحه 12:
زندگی زناشویی بدون ازدواج رسمی یا زندگی مشترک
بدون ازدواج از دید برخی دیگر از ازدواج سفید نام گرفته
هرچند در دنیا پدیده جدیدی نیست و ريشه
شكل كيرى اين
پدیده در نظام فرهنگ غرب مى باشد. اما در ايران مسئله
جدید و یک شوک فرهنگی است. ازدواج سفید نوعی ازدواج
که در نهادهای دولتی مربوطه و یا سازمانهای دینی ثبت
نمی شود . در اين نوع ازدواج زن و مرد باهم زندگی می
کنند و کارهای مربوط به خانواده بر دوش هر دو نفر است
ولی از نظر قانونی و رسمی محسوب نمیشود. بر اساس
تعریف زندگی زناشویی بدون ازدواج موقعی که دو فرد
مجرد از دو جنس متفاوت قبل از ازدواج با هم زندگی
میکنند ,اتفاق می افتد. اين برای افرادی که به تعهد
صفحه 13:
معه و عاای قرهنگ دیتی
ll ola که بای دور کون دراد سم ی ری
اسلامی-ایرانی تلاش میکند و مشروعیت اجتماعی و حقوقی
ا 0
oer] | ل ل ل ل ل ل Red pret
.يا جنسى باشد ولى نمى توان أنرا ازدواج ناميد
برخى معتقدند از زندگی به صورت هم باشي مانند صيغه هاى
طولانی مدت است و لازم نیست در برابر آن نگرانی وجود
داشته باشد این دیدگاه قابل دفاع نیست, زیرا ازدواج یک از
نیاز به دوره را دارد و دروغ است برای تحقق آن دارد چیزی
که از آن به زندگی مشترک زن و مرد به همراه رابطه جنسی
یعنی ۱00 بدون ازدواج میشود در فرهنگ
آمده است یعنی حتی در فرهنگ غرب نبز این رابطه
را ازدواج نمی دارد و هم باشی تعریف میکند همچنین واژه
صفحه 14:
: i هدر
a
wy Wf)
۱ ۲ و
منشوق قد هایرسیدن نهتوهستم.
صفحه 15:
نخستين بار در سال ۱۳٩۱ مرتضی طلایی
رئيس كميسيون فرهنكى و اجتماعى شوراى
شهر تهران از شکلگیری خانه هایی در شمال
و جنوب شهر تهران خبر داد که در آن دخترها
و پسران بدون ازدواج رسمی با یکدیگر زندگی
مى كند به اعتقاد او برخورد قهری با اين
هوضوع براهنیه-جاین نخواهد نود.آما باید .یه آن
ay, ضورنت یک دبي ]ختماقیانگریست
صفحه 16:
در سالهای جار:
روزنامه ها و رسانه ها مطرح شد و منایع"
از افزايش ازدواج سفید خبر می دادند
این در حالی است که به دلایل سنتی و
مذهبی هنوز پژوهشی رسمی و جدی در
مورد این ازدواج صورت نگرفته است تا
بتوان امار دقيقى از ميزان اين نوع
ازدواج و نکات نهفته آن کسب کرد. علاوه
بر اين افرادى كه اين نوع ازدواج و
انتخاب میکنند همگی یک طبقه اجتماعی
و سن خاص را تشکیل می دهد این نوع
ازدواج هم در مپان جوانان و میانسالان
صورت میگیرد به همین دلیل
ازدواجسفید چندان راحت نیست بسیاری
از منايع و افراد دلایل اقتصادی را عامل
اين اتفاق میداند اما نمیتوان همه سر
صفحه 17:
ازدواج سفید در نظام حقوقی
ا
دز چنددهه آخیز بهاد حاتواده در:چهان حولات گشترده:
داشته تحولاتی كه ریشههای آن را باید در آنقلاب جنسی
در کشورهای اویایی و آمریکایی
جستجو کرد.
آنقلازی که به چدريم بهتفییز گفستان square esate
افاسي در كرش ها و احلاق و زفتار خنسی دز بسیازق:
از كشورهاى غربى منجر ش ترین نتایج
ور ت روابطی که به تدریج نقا
دیگر جهان را فرا گرفت.
اين انقلاب با اسطوره زدایی از رابطه جنسی آن را به
امری عادی و معمولی تبدیل کرد که به راحتی در قبل
از ازدواج در دست یافتتی است. در این دوره ارضای
نیاز جنسی از ابتدا به ازدواج دارد اما گسترش روابط
جنسی پیش از ازدواج سفید را برای تغییرات تعیین
كننده بعدى مهيا كرد در اين ميان ,تنها به تدريج از
ازدواج را افزايش داد كه زمينههاى اجتماعى لازم برای
.بيدا شده و كروههايى جون ازدواج سفيد را فراهم كرد
Falcon
صفحه 18:
یکی از علل گسترش ازدواجسفید تضعیف بنیانهای فلسفی ازدواج
در کشورهای غربی بوده است امروزه در نظر جوانان اين کشورها
دو مفهوم تعهد به زندگی با یکدیگر و تعهد ازدواج تفاوت کمی با هم
دارند در حالیکه در دهه ۱۹۶۰ در همه کشورها ازدواجسفید امری
.بسیار نادر و کمیاب بود
ا
صفحه 19:
a و
veh! 7< و se,
ae “gba
ی 9
مضخضهضض
صفحه 20:
در اين نوع ازدواح در غرب فردی که خارج از
قرارداد ازدواج والدینش به دنیا می آید از همه
حقوق اجتماعی مثل دیگران برخوردار می شود
حتی برای بچه های زوج های همجنسگرا همین
قانون بکسان است و تفاوتی ندارد هرچند باید
كفت قوانين حقوقى هميشه هم به نفع اين بجه ها
cua در حالی که وفتن به ابران نگاه میکنی
مىبينيم که همان بچههایی که در چارچوب قانون
هم به دنیا میآیند از حقوق اولیه شان محروم
هستند و در چنین شرایطی فردی که فراتر از قانون
جاری عمل میکند و با ازدواج سفید یک زندگی
مشترک غیر رسمی را شروع می کند طبیعتاً تبعات
گریز ناپذیر و تلخی هم در انتظارش است. به جز
اینکه بعد از اطلاع دستگاه قانونی و دینی و جامعه
سنتی مجازات خواهد شد حتی اگر بچه به دنیا
بیاورد و چه خواستة و خة.ناخواشته نطفهة ای
صفحه 21:
در دفاتر ازدواج ثبت شود در اين نوع
ازدواجها تکالیف دو فرد مشخص
است و هر اتفاقی که پس از ازدواج
بیافتد قانون مسئولیت دو طرف را
مشخص کرده است همچنین در
صورت بروز اختلاف یا موارد جرم با
مراجعه به قانون میتوان مسئله را
پیگیری و حل کرد اما در قانون
جمهوری اسلامی به تبع دین اسلام
ازدواج سفید به رسمیت شناخته _
نشده و جرم محسوب میشود Lae
وقتی قانون اصل این ازدواج را جوان
می داند هیچ گاه مسئولیت پیگیری
طبقات آن را بر عهده نمی گیرد و با
Leg
a ao هو ی ی هن جح
صفحه 22:
نخستین ازدواج ها با عنوان سپید در غرب و به خصوص فرانسه و آمریکا شکل
گرفتند. در ازدواج سفید كشورهاي غربی و برخی كشورهاي دیگر, شرکاي اين
زندگی, آدرس محل زندگی و مشخصات خود. زا به طور کامل بة پلیس محلی اعالم
کرده و مراتب در اداره پلیس ثبت میشود تا در صورت بروز اختالف, فرزنددار شدن,
جدا شدن و موارد مشابه, رفع تنازع شود. از نظر توافقات شیوه زندگی, همه چیز
روشن بوده و هريك OLD! با درصد توافق شده, در اين روش زندگی ايفاي نقش
میکنند .اگر توافق بر انشقاق و جدایی از یکدیگر کنند. اموال حاصله در مدت زندگی
مشترک بین آنها تقسیم شده و هريك سهم خود را دریافت کرده و جدا می شوند,
محاکم قضایی در صورت اطالع پلیس محلی از اين موضوع دعاوي اين افراد را
پذیرفته و استماع میکند و زن به همان اندازه حق دارد که مرد داراي حق است.به
عبارت دیگر در نظام حقوقی غرب ازدواج سفید وقوانین مربوط به اين پدید ه
خانودگی مورد قبول محاکم قضایی وقانونی می باشد .
صفحه 23:
ولى در نظام حقوقى وفقهى ايران اين يديده به دليل عدم ثبت شرعى وعدم
مسئوليت حقوقى وعدم مشروعيت فقهى اين نوع رابطه وهمجنين بارداريهاي
ناخواسته و عوارض بهداشتى ناشى از سقط جنين غيرقانونى مى باشد ازدواج
سفید پيوندي به مدت زمان نامعلوم بين دو فرد برقرار ميشود كه فاقد مشروعيت
اجتماعی و حقوقی است.
اين نوع ازدواج با ازدواج دائم و شرعی تعریف شده در حقوق ایران تفاوت هاي
بسياري دارد که اهم آن شرعی نبودن آن است.
صفحه 24:
یر
0 اسلام bly yD |
منشوق قدع هایرسیدن نه توهستم... 1
صفحه 25:
ز فرض همراه Sly
اک ای تس ی هر ی ی
فرار داد در صورت عدم بت آن در دقانآساد رس
قانوى نيس و مطابق 511 1 قانون مجازات اسلادى
برای عزل مجازات تعزیری 2١١١7 مقرر شده
و در ماده ۲۱ قانون حمایت خانواده ثبت نکاج موقت در
صورت باردار شدن زوجه یا توافق دو طرفه در هنگام
انعقاد نکاح موقت یا درک به صورت شرط ضمن عقد
اعرام شده است بابراگر افرادی است که به صورت
توافق اینو زندگی مشترک را انتخاب کنند چنین توافقی
برخلاف نظم عمومی و اخلاق هستند و نامشروع است
که از حیث ارتکاب عمل نامشروع و حرام مطابقه ماده
۷ قانون مجازات اسلامی قایل تعقیب و مجازات
خواهد بود و فرزند حاصل از آن نامشروع تعریف
میشود که از حقوق اجتماعی از جمله تحصیل و
ساساءه روم واه نود ور والییی یی ود
ارث نخواهد برد و همسرش مستحق دریافت نخواهد شد
و نباید انتظار داشت قانون برای هر ناهنجاری یک بازرس
ا 1
صفحه 26:
الود
از دیدگاه فقه مخصوص آيت الله مكارم شيرازى است در اين است كه
آن دو که هم خانه شدن بدون ازدواج رسمی از نظر دين هيج فرقی با
زنا ندارد و با توجه به اين که دروغ بستن بردین گناهی تر از
ان و من كنيم كساتى كه مايل يه اين كناه هستنة:
هركز در صدد توجيه آن بر نيايند و سعى كنند خود را از هموار كننده
بودن آن مسير اين كناه كنار بكشند تا در كناه ديكران شريك نشوند.
بستر ازدواجى كه زن و مرد عمدتاً بدون هركونه قيودات شرعى و ثبت
قانونى تنبه را به رابطه دهند اين رابطه نشوى و قانونى به حساب
میآید و اساسنامه نمیتوان فر ia ty از آن و فرزند
حاصل از آن هیچ حمایتی نمیکند در چنین حالتی رابطه نسبي و سببی
بين زن و مرد و فرزند حاصل از رابطه وجود دارد و طبیعتاً فرزند
شناسنامهای بدون نام پدر و مادر خواهد داشت و نصب خود را تنها از
خاندان مادری می
در اين میان در این شیوه از ازدواج فرزندان بی پدر و بی خانواده باقی
.میماند که نه آنها از والدین ارث می برم و نه والدین از آنها
صفحه 27:
a a ۱ 2
ل ی ان
et أدولج
نهتوهستم...
منشوق قدم هایرسیدن نه تو
صفحه 28:
اندیشمندان اجتماعی برای این نوع زندگی که
در ايران رواج دارد دلایل مختلفی را
برشمردهاند:
۱) مشکلات مالی وعدم توانایی برای تامین
هزینه های ازدواج و زند
۲) محک زدن رابطه
۳ آشنایی بیشتر
۴ عدم اعتقاد داد به ازدواج
5)فرار و یا ترس از مسئولیت پذیری و تعهد
6 مقابله با تحمیل نظر خانواده ها برای ازدواج
7)عدم وجود تعهدات موجود در ازدواج رسمی
مانند مهریه طلاق
8)اختلالات شخصیتی نظیر هوس بازی و تنوع
طلبی
رش سس ها یوار cope واوا ف
صفحه 29:
a
ee
همجنين 5
افزايش لان رد عاسو بحي لل ل مل
میشود در کنار مشکلات داخلی که این مسئله را
موچب میشود الگوبرداری از ماهواره و رسانه های
گنه به ویژه مستله را تشدید مىكند و قبح أن را از
ولیل ترش این Ly cp Shad ميقواق :أو قية لكر
نیز تحلیل کرد : وقتی جامعه مدرن میشود فقط
شهرها ,روستا, کارخانه ها و مدارس تغییر نمی دهد
بلکه موجب تغییر در روابط اجتماعی هم می شود وقتی
زنان تحصيل مى كنند و استقلال اقتصادى بيدا مىكند
le ences ade تهت الأ اس أيه مسو
290 9
همزیستی بدون تقذس و تعهد
3
صفحه 30:
Guts این نوع الگوی زندگی از سوی جواتان امروزی: معلول علّت های
بسناری است که در این :بخش مهم ترین عوامل, زمینه ها و بسترهاین aS
.در گزینش این پديدة خطرناك دخالت دارنده بیان می شود
مامه
فرهنگ مدرنيته غرب, عقد نکاح را که پیوندی مقس بین دو زوج است, متزلزل کرد. ريشة فرو ریختن
خانواده و ازدواج در فرهنگ مدرنیته را باید در اومانیسم یعنی اصالت بشر و خودبنیادی او دانست که عبارت
است از اصالت دادن به نفس آقاره در مقابل اصالت به بندگی خدا
حال پس از دقت در روح و فرهنگ اومانیسم که بشر را به جای خدا, ملاك همة خوبی ها و بدی ها می داند.
بخواهد یا نخواهد روشن می شود که با وجود چنین نگرش و تفکری در فرد, حفظ خانواده آن هم خانواده ای
که شرط بقایش عدم حاکمیت نفسانیات است. ممکن نیست. در واقع با اين تفسير مى توان گفت هم باشی
.و هم خانگی بدون عقد نکاح که صرفاً برای ارضای نقسانیات فرد است ریشه در اين تفکر دارد
آمویه هایف یس 72
پذیرش آموزه های فمینیستی از جمله بسیترها و عوامل زمینه ساز گسترش ازدواج سفيد در بين جوانان
است. اندیشمندان فمینیست در دفاع از آزادی تا آن جا پیش می روند که ازدواج و تشکیل خانواده را به
بردگی تشبیه می کنند و آن را تنها برده داری قانونی برمی شمارند. به همین خاطر فمینیسم های رآدیکال
آسان ترین راه رهایی از این بردگی را در نظرية زوج آزاد می دانند. نظرية زوج آزاد نوعی همزیستی مشترك
بين زن و مرد است که بر مینای آن هیچ مسولیت حقوقی برعهدة طرفین نمی آید, بلکه فقط پاسخی به
نیازهای جنسی است و غالباً نیازهای عاطفی را برآورده نمی سازد
با اين بیان می توان گفت عرفی سازی و ایجاد فرهنگ زندگی بدون تعهّد اخلاقی و قانونی و نیز زندگی بدون
ازدواج زن و مرد در کنار یکدیگر و همچنین روابط جنسی آزاد از جمله تحزكات دهه هاى اخير دنياى غرب و
1 isk
و وا 7 a
صفحه 31:
گسسترش رولبط دختر و پسسر و آزادیهایجنسی 3
تحصیلات دختران و ورود آنان به عرصه هاى اجتماعى به تدريج, روابط دختر و پسر را
آسان کرده است. رابطه ای که آمروزه به راحتی با تلفن همراه و شبکه هاى"
شود و البته پد
اعی میشر می
ان شخنى است .این خود یکی از عوامل زمينه ساز سدق سني
ات نشان مى دهد افرادى كه تجربة طولانى اى دربارة ارتباط. صمیمی با جنس
.مخالف داشته آند. تمایل بیشتری به این نوع الگوی ازدواج پیدا کرده اند
همجنين مى توان كفت عامل مهمّى كه در رواج الگوی هم خانگی دخالت دارد. آزادی بی سابقة
روابط جنسی است که در دهة 1960م به وقوع پیوست و تأثیر چشمگیر آن در گسترش هم
خانگی در دهة 1980م به این سو آشکار گردید. در همین ارتباط باید کاهش کنترل والدین بر
روابط آزاد و رفتارهای جنسی فرزندان را نیز مورد توجّه قرار داد. جوانان امروز در غرب فرزندان
سلفی هستند که در دهة 1960م جریان موسوم به انقلاب جنسی را به راه انداختند. يا در
حضور داشتند و از اين رو ذ
به نسل های پیشین, تمایل و نیز قدرت کمتری برای اعمال
نظارت و کنترل فرزندان خود دارند
صفحه 32:
آزملیشیزلنهمسانیو سازگاری. 4
برخی از افرادی که یه هم خانگی روی می آورند آن را به عنوان مقدمه ای برای ازدواج و يك دورة آزمایشی تلقّی می
کنند که آن هار در کسب شناخت کافی از نگرش ها فتارها و خلق و خوی یکدیگر پیش از ازدوج ری می کند. آن
.ها به اصطلاح می خواهند از نزديك همسر آيندة خود را تجربه کنند نا به صورت چشم و گوش بسته ازدواج نکنند
اين امر به دليل نداشتن جنبة رسمى و قانونى: ازدواج سفيد است. اين الكو ضمن آنكه امكان ارضاى غير متعهّدانه را
فراهم می آورد. برای بسیاری از جوانان در حکم يك ازدواج آزمایشی است که در صورت بروز نشانه های ناسازگاری بین
.دو زوج یا حتی مشخص شدن تفاوت علقه های آنان, به آسانی می توان آن را به هم زد
روابط و هم خانكى هاى قبل از ازداج.راه عقل را مسدود و جشم واقع بين انسان را كور مى كند و اجازه نمی دهد تا
تصمیمی صحیح و پیراسته از اشتباه گرفته شود. در واقع این نوع انتخاب ها در Sl lis آکنده از احساسات و عواطف
انجام می گیرد و به دليل نيود شناخت عميق و غيرواقع بينانه. زندكى مشترك را تلخ و | تره و تر می سازد
(افراسیابی, 1390. ص 176). همجنان كه ييامير اكرم(ص) مى فرمايند: BS» ۳ » يُعمئ وَ يْصمٌ»؛ دلبستكى به
«چیزی تو را از ديدن و شنيدن عيوب أن كور و كر مى سازد» (اين بابويه. 1413, ج4: ص380)
و
صفحه 33:
یکی از رویدادهایی که به عنوان نتيجة ناخواستة زندگی مجرّدی به
شمار چي رود پدیده هم حانکی است: كسترش سكونت در منازل
انفرادی به دلایل تحصیلی, شغلی و همچنین مدارای بیشتر مالکان
sla ails استیجاری در خصوص اسکان زوج های هم خانه در مقایسه
با دهه های گذشته, یکی از بسترهای جدّی گرایش افراد به ازدواج
.سفید به شمار می رود
عدم تعهّد و مسئولینپ ذیری6
نهاد خانواده و ازدواج رسمی به خاطر اینکه توأم با مسئولیت پذیری
اس و تعد جذى زوجين بذ يكزيكر را من اطليد و طبعا آزادی آنان را
محدود می کند, رفته رفته كمتر مورد استقبال جوانان امروزى قرار
ف كبرد 9 در عوض ازدوات سفید چون نه الزاما در جایی ثبت می
شود و نه تعهّد و مسئولیت مهمّی را ایجاد می کند و هميشه و بدون
هیچ دلیلی قابل به هم زدن است و همچنین اگر زن و مرد از هم سير
شوند مى توانتد زنان و مردان جذاب ديكرى رأ تجربه كننذ: محبوبيت
صفحه 34:
مشكلاتما ارو اقتصادى 7
يكى از عواملى كه به كزينش اين نوع ازدواج ها دامن مى
زند مشکلات و شرایط بسیار دشوار اقتصادی است.
بیکاری, توم, ناامنی شغلی و دشواری های فراوان تأمین
و فذرريت رندكى فتشقزك: :جوانات را ار جشکیل خانواده
نااميد مى كند. زيرا لازمة ازدواج: داشتن استقلال
اقتضادئ وثيات شغلى است؛ امرى که امروزه هیچ
أظميتابىريه آنرسعت: بدسمين دليل Gio آردواج هر زور
دن جامعه بالاتر مى رود: این-ندین-معناست که جوانان: دز
Saw ازدواج. شرایط ازدواج را نداشته و فاصلة بین بلوغ
جنسی و اقتصادی آن ها زیاد می شود. در نتيجه زمینه های
شکل گیری رفتارهای جنسی نامتعارف و پیدایش پديدة هم
خانگی فراهم می شود. همچنین ازدواج سفید, مراسم و
آیین های ازدواج رسمی و هزینه های هنگفت جهیزیه و
عقد و عروسی را ندارد و قرار نیست که پسر مخارج دو
نفر را به عهده بگیرد, آن هم در شرایطی که فقط می
تواند خرجح خودش را تأمین کند. بنابراین دو نفری به اندازة
استظاعت مالی که دارند هر کدام به تنهایی خودشان را
صفحه 35:
|
فت ولج 0
Ak. GARE
منشوق قدع هایرسیدن نه توهستم... 4
صفحه 36:
صفحه 37:
ay اين نوع ازدواج» زن و مرد با هم
زندگی میکنند و کارهای مربوط به خانواده
بر دوش هر دو نفر است؛ ولی از لحاظ
قانونی زن و شوهر محسوب نمیشوند و
این یعنی نهایت آسیب به خود فرد بعد از
پایان این رابطه. از طرفی جوانانی که
دزگیر,ژوانط خی نا (pies معالف
ميشوند. معمواا از دریافت اطالعات و
خدمات مناسب برای حفاظت از خود در
" برابر بیماریهای مراقبتی محروم بوده 3 در
نتیجه با احتمال بیشتری در معرض عواقب
جسمانی تاشی از رزوابط مجافظت نشده
هستند که عواقب روانی فراوانی به همراه
دارة
صفحه 38:
ال aul age Ce و اين تعهد در رابطه, حدی است که درآن
اک 25-1 01-1 روك رابطه شان دارتد, بزاى رابطه قداکاری میکتند:
]1 0ط 0200 لديستكى و اتحادشان قدم برميدازتذ وبا شريكشان
حتی هنگامی که رابطه شان پاداش دهنده نیست, میمانند. تعهد میتواند به
کو ای لو رد برای ادامه دادن.به یک زابطه مستقل, تعریف:شودنو
فرایندی پویاست که مولفه های عاطفی و شناختی و رفتاری را دربر
میگیرد. مردانی که سابقه همبالینی پیش از ازدواج دارند. کمتر خود را وقف
شریکشان می کنند اما این در مورد زنان صادق نیست و نتایج نشان داده که
هم بالینی پیش از ازدواج با هدف ازدواج به نسبت همبالینی بدون هدف
ازدواج. دارای کیثیت رابطه بالاتری است,تعهد در رابطه زوجین به صورت
یعی به وجود می آید به شکلی که بروز رفتارهای مت
از نظیر اظهارات محبت آمیز و تلاش برای زندگی, فرز
.دیگر, به صورت وابسته تعهد را به وجود می آورد
صفحه 39:
عمده ترین تعریفی که در معنای تعهد در ازدواج رسمی میتوان اشاره می
کند. "تک رابطه
eae eee nS ی به معنای "اتحصار ازتباط:غاطفن و جنسن با
شريك زندگی" است ِ
این تعریف از زمانی که فرم غالب در خانواده به شکل هسته ای درآمد, دوام
وقوام بیشتری در
-جامعه پیدا کرده است:
متال های از گفت و گوی دیگران در بارة یعدم بهعد در ازتواخ رتتمی
به سیساردیاح وارد زلنطه:نشندم. با خبدونتفاخنتم میجر ب قهایته
ازدولج. مثالبلیل
جداییم از اولی خیانتش بود. اینکه فقط با ی نفر باشه و همزمان با چند نفر
نباشه و اینکه با
ون ادم هم درست و اخلاقی و انسانی باشه
به عنوانژنمندر خانه بود. ما تمام قولعد یکازدولح رو داشتیم, لیشونٌ
حقن داش پراهه
بره و من هم حق نداشتم بیراهه برم. ایشون از من خرجی می خواست و
."من هم از ایشون غذا و یک زندگی با آرامش می خواستم
نبظر مناز همونروز اول لینب ود که دو نفر با هم باشند و حتولگر "
صفحه 40:
در ازدواج رسمی نیاز اصلی این دسته از افراد. دریافت امنیت در رابطه به منظور
حفظ ثبات و بقای رابطه است. به عبارتی, اولویتشان در معنی تعهد, امنیت به مثابه
محافظت از رابطه و ماندگاری در رابطه است.. در ازدواج رسمی, افراد با دادن
تعهد در ازدواج, "امنیت" رابطه را تضمین می کنند. آنها آزادی خودشان را در ارتباط
با شریکشان محدود می کنند به امید آنکه رابطه شان را پایدار کنند.
مردان در این الگو, بر اين باورند که باید تامین کننده مخارج زندگی باشند و زنان
نیز نگاهی وابسته به مردان در عرصه اقتصادی دارند. حتی اگر زنان خودشان
دارای شغل و درآمد باشند باز مردان را مسئول تامین مخارج زندگی wo دانند
صفحه 41:
ی ود 0
املع ور Ng ن ور
i oa 0 ل
shite منشوق قدج SUB رسیدن نه توهستم...
صفحه 42:
هه wT
عواقب کیفری به مجازات
ازدواج سفید ارس دختر و
تور با ال فا اساس بك كشور
اسلامی محسوب می شود و قوانین
ما نیز بر اساس قانون اسلام تدوین و
قانون گذاری شده اند
پدیده ازدواج سفید در دنیا چیزی حدود کمتر
از ۵۰ سال عمر سابقه دارد در حالی که
قوانین اسلام مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش می
باشد و.نهادی تحت عنوان ازدوا سفیددز,
دین انتعان بعزیفت نفنده اتتت اردواخ"تتفید
اضولاً جرم نمى باشد
رابطه بين زن و مرد در ازدواج سفيد از
لحاظ كيفرى و مجازات بسته به نوع رابطه
جنسى كه زن و مرد باهم دارند جهار حالت
۱۳
صفحه 43:
ول رت و مر
ژابطه و ماش جتسی زندگی کند: على
القاعده اینطور نیست زیرا یکی از اهداف ازدواج
سفید معمولاً ارضای نیاز جنسی می باشد اما در
صورتی که زن و مرد یک زندگی کنند و با یکدیگر
هيج برخورد و تماس از روی شهوت نداشته باشند
هیچ مجازاتی نخواهد داشت
حالت دوم زن و مود رابظة کامل اختتتق
داشته باشد؛ رابطه جنسی بین زن و مرد در
صورتی که عقد شرعی بین آنها وجود نداشته باشد
از نظر دین اسلام زنا محسوب می شود طبق
قانون مجازات زنا برای هم زن و هم مرد هرکدام
۰ ضربه شلاق حدی میباشد ماده ۲۳۱ قانون
مجازات اسلامی حد زنان در مواردی که مرتکب
غیر محصن باشد صد ضربه شلاق است
صفحه 44:
ال للح جد 5
حالت سوم زن و مرد رابطه كمتر از دخول
كامل داشته باشد: در صورتى كه زن و مرد با يكديكر
رابطه داشته باشند اما کمتر از دخول کامل که اصطلاحاً به آن
معاشقه می گویند ممکن است محکوم به شلاق تا ٩٩ ضربه
شلاق تعزیری شوند 1
ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی هر مردی که بین آنها علقه
زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت
غير از زنا از قبيل تقبیل یا مضاجعه شوند به شلاة, تا ٩٩ ساا.
به محکوم خو و
اكراه كننده © ازذواچ
صفحه 45:
٠. 2 اج
حالت چهارم اجباری که از طرفی برای
داشتن رابطه جنسی: در عقد ازدواج رسمی و
شرعی در صورتی که زن و مرد دیگری را اجبار و اکراه
به داشتن رنه جنسی تایه محاراتی در اتظار انا
نخواهد بود اما در ازدواجسفید همانطور که گفتیم رابطه
زن و مرد از نظر قانون کشور همانند دو دوست می
باشد و در صورتی که زن و مرد دیگری را به زور وادار
به داشتن رابطه جنسی کنند طبق قانون اعدام خواهد
شد
صفحه 46:
لازم به ذکر است که رابطه جنسی در خواب و بیهوشی در حکم زنای به زور به عنف
می باشد و مشمول قاعده فوق می باشد
ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی زنای به عنف و اکراه از سوی زانی که موجب اعدام
Sai
توافق ازدواج سفید بر خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه و نامشروع است که از حیث
ارتکاب به عمل نامشروع و فعل حرام مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی قابل
تعقیب و مجازات خواهد بود فرزند حاصل از آن نامشروع تعریف میشود که از حقوق
اجنماعی از جمل تاثیر وشناسامه جوم شواهد بوة و اروالدیناطبیعی جود ارت
اينها خواهد بود و همسرش مستحق دریافت نفقه نخواهد بود نبايد انتظار داشت قانونى
براى هر ناهنجارى يك لباس قانونى بيوشاند و در اين زمينه خلا قانونى نداريم از لحاظ
قانون ازدواجمان بيش بينى شده است
از ديدكاه فقها مخصوصا آبت الله مكارم شيرازى اصل بر اين است كه اين ازدواج
حكم زنا را دارد كه هم خانه شدن بدون ازدواج رسمى از نظر دين هيج فرقى با زنان
دارد و به هيج عنوان نمى توان خصيصه هاى ازدواج را در آن يافت
يك عامل مهم ديكرى كه نظام هاى حقوقى و قانون ايران به آن توجه نموده است اين
انيح كه با اين شيوة ناقه خاتواده وشترايط حاكم :ين آن:دور :رده مئ شود وزوز آي
صفحه 47:
مولع
= Oe 3
- 2 منشوققلمهاى سي نه توهستم... غ0
صفحه 48:
با اإينكه ازدواج سفيد در ا يران كارى مشكل
: به آنها اشاره مى كنيم
صفحه 49:
همانطور که اشاره شد
ازدواج در ایران و جامعه سنتی مشکلات و
موانع زیادی دارد که رد شدن
از آنها بیشتر از همه به کفایت مالی فرد
بستگی دارد ولی وقتی دو نفر می خواهند با
هم زندگی کنند و وارد مشکلات اقتصادی
ازدواج و هزینه اهی سنگین آن نشوند
ازدواج سفید راهی است که بسیاری از این
. مسایل مالی را دور می زند
در
ازدواج سفید زوجین مشکلات زیادی برای
انتخاب مسکن ندارند و ابعاد و يا محله ails
صفحه 50:
شناخت بیشتر یک زوج از یکد
# مانی که یک زوج برای مدتی تص میم می
گیرند بدون ازدواج با هم زندگی کنند شناخت
بیشتری نسبت به هم پیدا می کنند و می فهمند به در
دهم می خورند پا نه ؟ و اگر اين رابطه ادامه پیدا
کرد با شناخت و آگاهی
درست است کصاین نگاه از
دیدگاه جامعه سنتی رد شده و
مذموم است ول ی اگر واقع
بینانه نگاه کنیم منجر به
. شناخت و آگاهی می شود
تم
صفحه 51:
به طور کلی ازدواج سف ید در ایران عواقب سختی برای هر دو زوج *
دارد و مشکل هم هست ولی با وجود اين سختی ها مزایایی نیز دارد.
یک دختر و پسر جوان برای اینکه می خواهند با هم زندگی کنند و آز
روزهای با هم بودنشان لذت ببرند نباید سرزنش کرد , حتما آنها نیز به
عواقب تصمیمشان فکر کرده اند و پای درستی و نادرستی آن
ایستاده اند . هنوز در جامعه ما پذیرش کسانی که متفاوت زندگی می
کنند وجود ندارد و هر کسی که بخواهد مطابق دیدگاه و آرمان های
خودش زندگی کند مورد سرزنش واقع می شود , ازدواج سفید نیز
یکی از آنهاست و شاید در طول سال های آینده دیدگاه مردم نسبت
به این زوج ها تغییر کند و در خانواده و جامعه پذیرفته شوند و شاید
هم چنین اتفاقی تا سال های بسیار دور نیفتد و اين ازدواج ها هم
چتان مخفیانه بمانند
صفحه 52:
| LAL :
erin
,متسهوتهنندسریاهدتقوشنم ٠ -
صفحه 53:
برای مقابله با ازدواج سفید باید از هزینههای
کمرشکن اقتصادی ازدواج جلوگیری کند و به
تصحیح و فراهم کردن مقدمات ازدواج از
سوی خانواده دولت و نهادهای دیگر کمک هایی
صورت بگیرد باید سنت های غلط ازدواج از
جمله رسم و رسوم و سنت ها و خرافات از
جمله از بالا بردن مهریه افزایش جهیزیه
افزایش هزینه های ازدواج و طبقات نابچا و
تشریفات بیش از اندازه جلوگیری شود تا
جوانان سوق بیشتری برای ازدواج رسمی و
شرعی داشته باشد در مرحله اول پیشگیری
مهمترین عامل فرهنگ سازی است در oil
شرایط به نظر میآید لازم است با فراهم
کردن زیرساختهای اجتماعی و اقتصادی
او 1۱ Ti اس
صفحه 54:
لين - U2 st ترین و
ترين راه مقابله با هنجار هاى جارى و
رفتار غير اخلاقى اجتماعى أكاهسازى و
اطلاعرسانى دقيق مى باشد دومين راه
تحصيل و آسان سازی زمینه ها و
مقدمات ازدواج و تشکیل خانواده و
سومين أن افزايش ميزان يايبندى شان به
ارزش ها و باورهای دینی و فرهنگ سازی
و تشویق جوانان به ازدواج دائم و
فرهنگسازی ازدواج موقت می باشد که
می توان از میزان تمایل جوانان به
روابطی مانند ازدواج سفید WS جامعه را
از عوامل چنین پیوندهای سیاه و شومی و
نگهداشت امید است مسئولین امر به اين
پدیده شوم را در جامعه توجیه کرده و
برای ترویج آن را بگیرند تحقیقات انجام
صفحه 55:
(٩
در جامعه توجیه کرده و برای ترویج آن را بگیرند تحقیقات انجام شده
ote وان ند اول جلوگیری از اين دسته روابط میباشند
برای کنترل ازدواج سفید و راهکارهای
as tal LY, 2! st در لینمورد (
) تربینصحیح ce totes لايرف
0 همکارعو فرلهم ن مودنب سترهایلا-زم sho
لميجاد شغليردرامد
ع*) كمكمالىييه جوانانيراإوازدواج دادكاه خانواده
5 كنترلنامحسوسس و رفتار و كارهاوفرزند خود
6) در ارتباط بودنمداوم مشاوره رولنشناس
صفحه 56: