استاندارد های مراقبتی پرستاری
اسلاید 1: به نام خدای که انسان را مسافر آفرید
اسلاید 2: استاندارد های مراقبتی پرستاریارائه دهنده رهنما
اسلاید 3: كيفيت کیفیت چیزی است که مشتری بپسندد،یا محور کیفیت ،مشتری باشد.در مراکز درمانی ،مشتری ما بیماراست بیمار یک مشتری جاهل استچرا؟از بیماری خود آگاه نیستازفرایند کارو عاقبت آن بی خبر استکیفیت خدمات( بسته خدماتی) را نمی شناسدحق انتخاب ندارد( پزشك،پرستارونحوه مراقبت و....)
اسلاید 4: رسالت بیمارستان اعاده سلامتی بیمارخفظ سلامتی بیمارارتقاء سطح سلامتی بیمار- خانواده و جامعه استیادمان باشدکه بیمار ارزشمند ترین چیز خودش را ( زندگی و حیات) به ما به سپرده.
اسلاید 5: نکته مهم در بیمارستان ایمنی بیمار استحاکمیت بالینی ؟ایمنی بیمار تامین شود یعنی سازمان پاسخگویعنیکاردرست در زمان درست محل مناسببه روش صحیحبیمار درستتا نتیجه کار (ستاده )درست باشد
اسلاید 6: برای اینکه ایمنی بیمار تامین شود پروسیجرها بايد استاندارد سازی شوندحاکمیت بالینی و مسائل مربوط به اعتبار بخشی بیمارستانیمدیریت خطا وخطر در مراقبت ها داشته باشیمممیزی بالینی داشته باشیمآموزش مداوماثر بخشی بالینیتحقیق و توسعه شفاف سازی و نقدآزادانه
اسلاید 7: مشکل اصلی در شناسایی ریسک فاکتور ؟ عدم گزارش دهی به مافوق ودر نتیجه عدم آگاهی ازمشکلات :اشتباهات و خطا ها ،به مافوق(رئیس ومسئول بخش- سوپروایزر، کمیته ها) گزارش نمی شودچرا؟چون ما دنبال فرد خاطی هستیم تا علت وقوع خطا ،و افراد خاطی بعلت ترس ازدست دادن کار خود ،اشتباهات را گزارش نمی کنند ومخفی کاری می کنند.90% خطا ها فردی نیست ،بلکه مشکل : سیستمی و فرایندی استرویکرد پذیرفته شده درحاکمیت بالینی ،برخورد سیستماتیک با این نوع خطا ها است
اسلاید 8: تعریف استاندارد پرستاری توافق هایی هستند که جهت سنجش فعالیت ها بکار میروند و تضمین کننده مراقبتهای پرستاری موثر و ایمن می باشند به عبارتيتعيين سطح قابل قبولي از عمكرد افراد ،در مقايسه با سطح ايده آل
اسلاید 9: برای تدوین استاندارد ها حداقل دو ویژ گی لازم است1- استاندارد به گونه ای نوشته شود که سطح قابل قبول عملکرد را تعیین کند وبرای مجریان قابل درک واجرا باشد2-استاندارد ها باید: قوانین عملکرد و برایند ها را شامل شوند.
اسلاید 10: شرایط تدوین استاندارد های مراقبتی پرستاریاجماع افراد متخصص در یک رشتهقوانین ملیدستوالعمل های دولتیتحقیق و پژوهشاستاندارد های اعتبار بخشی سایر کشورهاتوسط : دفتر مشاوروزیر در امور پرستاری، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکینظام پرستاریدانشگاها ، دفتر امور پرستاری ، بیمارستان های دولتی ،تامین اجتماعی و خصوصی
اسلاید 11: تعريف شاخص هامعيارهاي هستند كه خصوصيات كيفي را در قالب كميت ها بيان مي كنند شاخص ها براي معتبر كردن ،اندازه گيري ، ارزشيابي و اثربخشي ،استاندارد ها بكار گرفته مي شونداستاندارد ها بدون اين معيار ها(شاحص ها) مثل خط كشي هستند كه هيچ خط نشانه دار براي اندازه گيري روي آن وجود نداردلذا معيار اندازه گيري تخميني خواهد بود
اسلاید 12: استاندارد هاي مراقبتي پرستاري در سه حيطه ساختاری(استاندارد هاي مديريتي و رهبري- منابع انساني- منابع مالي)فرایندی (روش ها ، گايد لاين ها،عملكرد ها و چك ليست ها براي دسترسي به اهداف سازمان و ارتقاءكيفيت خدمات پرستاري)برایندی (استاندارد رضايتمندي مددجو-استاندارداجتناب پيشگيري از وقوع عوارض و حوادث مراقبتي ) انواع استاندارد ساختاري1-استاندارد هاي مديريتي و رهبريداشتن مدير آگاه،توانمند،با تجربه،برخوردار از علم نوين مديريتي،براي هدايت گروه در راستاي اهداف مركز شاخص مربوطه:وجود اهداف سازمانی در بیمارستان،وجود شرح وظایف مصوب کارکنان پرستاریتعدادمسئوليت هاي مديريتي تفويض شدهتعداد جلسات برگزار شده مترون با رئيس،مدير ، سوپروايزرين و...در خصوص تصميم گيريهاي درون سازماني
اسلاید 13: ادامه انواع استاندارد هاي ساختاري2 -استاندارد هاي منابع و نيروي انسانيسازمان بايد از نيروي انساني آگاه،با تجربه،كافي برخوردار باشد شاخص هاي مربوطهنسبت تعداد كارشناس به تعداد كل كاركنان پرستارينسبت تعدادپزشك به پرستارميانگين ساعت اضافه كارينسبت تعداد كادر پرستاري به تعداد تخت فعال مركزنسبت تعدادبازنشستگان پرستاری به تعداد پرستاران جدیدالورود
اسلاید 14: ادامه استاندارد ساختارياستاندارد مربوط به هزينه و امكانات(بودجه وهزينه)اگرچه مديريت مناسب در هر سازمان ودارا بودن منابع انساني مفيد و كارآمد ضروري است وليهيچ سازماني بدون منابع مالي و فيزيكي مناسب قادر به ادامه فعاليت و دستيابي به اهداف خود نخواهد بود
اسلاید 15: شاخص هاي استاندارد بودجه وهزينهنسبت هزينه هاي صرف شده جهت فراهم نمودن امكانات وشرايط ايمني محيط به كل هزينه هاي بيمارستانينسبت هزينه مربوط به آموزش پرستار-بيماربه كل هزينه هاي آموزشي بيمارستان در سالوجود مواد و رسانه های آموزشی برای بیماران دربخش هامیزان ساعت بازآموزی برای کادر پرستاری
اسلاید 16: استاندارد فرايندياستاندارد فرايندي نسبت به ساير استاندارد ها(ساختاري و برايندي) تاثير مستقيم تري در ارتقاء كيفيت خدمات پرستاري و جلب رضايت مددجو داردبهترين شيوه براي تدوين استاندارد فرايندي، بر اساس فرايند پرستاري استبررسي وارزيابيتشخيص وشناسايي برايند هابرنامه ريزي، اقدامات بالين اجرا و ارزشيابي
اسلاید 17: استاندارد هاي مراقبتي پرستاريعلاوه بر استاندارد هاي كه در قالب فرايند پرستاري مطرح است ،ساير استاندارد هاي مد نظر ایمنی و ارزیابی خطر(مدیریت خطر و شناسایی ریسک فاکتورها)ارتباط موثرراز داريبهداشت فرديثبت وگزارش نويسيتحرك مددجو
اسلاید 18: تعیین شاخص های استاندارد های فرایندی شاخص های مربوط به استاندارد به دو گروه تقسیم می شوند:1-شاخص های مربوط به زمان و نحوه مراقبت2-شاخص های مربوط به رضایتمندی پرستار و شرایط محیط کار
اسلاید 19: شاخص هاي مربوط به زمان و نحوه مراقبتوجود استاندارد هاي مربوط به مراقبت پرستاريوجود خط مشي ها و مشخص بودن نقش ها و مسئوليت هاميانگين مدت اقامت بيمار در بيمارستانميانگين زمان انتظار بيمار براي در يافت خدمت پرستاري در بخش اورژانسميانگين زمان انتظار بيمار براي پاسخگويي بيمار به زنگ بيمار در بخشنسبت زمان آموزش به بيمار توسط پرستار به كل زمان مراقبت پرستاري ارائه شده در 24 ساعت
اسلاید 20: شاخص های مربوط به رضایتمندی پرستار از شرایط کارمیزان رضایت پرستاران از ماهیت حرفه خود(پرستاری از بیمار)میزان رضایت پرستاران از نحوه مدیریت پرستاری در بیمارستانمیزان رضایتمندی از پرستاران از شرایط محیط کار وجود تسهیلات و امکانات رفاهی برای کارکنان پرستاری(مهدکودک- تغذیه-ایاب و ذهاب و...)نسبت تعدادپرستارانی که دچار آسیب های شغلی(جسمی،روحی،روانی)ناشی از شرایط کاری شده اند، به تعداد کل کادر پرستاری در سال
اسلاید 21: استاندارد براينداستاندارد برایند ،نتایج خدمات را تعریف و افق ها را مشخص می کننداین استاندارد ها دودسته هستند:1-استاندارد های رضایتمندی مددجو:2-استانداردهای اجتناب و پیشگیری از وقوع عوارض و حوادث مراقبتی
اسلاید 22: استاندارد رضایتمندی مددجویکی از جنبه های اطمینان از ارائه مراقبت با کیفیت و مناسب،رضایت مدجو-خانواده وبستگان وی ،از خدمات دریافت شده است.شاخص مربوطه:میزان رضایتمندی( بیمار،خانواده،همراه )ازمراقبت های پرستاری دریافت شدهنسبت تعدادبیمارانی که از حقوق خود (بعنوان مددجو) در بیمارستان آگاهی دارند به تعدادکل بیماراننسبت تعدادبیمارانی که از آموزش ارائه شده (مراقبت از خود در منزل)توسط پرستاررضایت دارند به تعدادکل بیماران بستری در بخش طی یک ماه
اسلاید 23: استاندارد های اجتناب وپیشگیری از وقوع عوارض و حوادث مراقبتیارائه مراقبت ایمن،بدون حوادث خطرزا برای مدد جو، وبا حداقل عوارض احتمالی از اصول بسیار ضروری و پایه در کیفیت خدمات پرستاری است.نکته:1-بخشی از حوادث و عوارض وجود دارند که آستانه خطا ندارند،بدین معنی که وقوع آنها باید به صفر برسد:مانند فوت بیمار ناشی از تجویز خون ناسازگار2-برخی عوارض مراقبتی وجود دارند که تاحدودی غیر قابل اجتناب بوده و میزان معینی از آن قابل قبول است،مانند تعدادبیمارانی که دچار فلبیت محل تزریق وریدی شده اند،در این موارد آستانه خطایی تعیین می گردد که باید به حداقل ممکن برسد.
اسلاید 24: شاخص های استاندارد اجتناب ازوقوع عوارض وحوادثنسبت تعدادموارد زخم فشاری در بیماران به کل بیماران بستری نیازمند مراقبت ویژه در ماه میزان وقوع اشتباه در انجام مراقبت های پرستاری توسط پرستاران در سالنسبت تعداد موارد سقوط از تخت بیماران به تعداد کل بیماران بستری در سال
اسلاید 25: کلام آخرحرف آخر:هر چند استاندارد های مراقبتی پرستاری در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری در راستای سیاست های مراکز درمانی و اهداف بیمارستانی امر کاملا ضروری و اجتناب ناپذیر می باشدولی کافی نیستباید به جنبه های دیگر منابع نیروی انسانی و مسائل درونی پرسنل شاغل(داشتن وجدان بیدارو حساس و حس مسئولیت پذیری وایجاد انگیزه کافی) در مراکزتوجه کافی داشت.
اسلاید 26: كسي هرگز نمي داند چه سازي مي زند فرداچه ميداني تو از امروزچه مي دانم من از فردا همين يك لحظه را درياب كه فردا غصه اش فرداست
اسلاید 27: با آرزوی موفقیت در تمام امور زندگی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.