پزشکی و سلامت بیماری‌ها

استراتژی آموزش در کنترل سرطان

amoozesh_dar_contorole_saratan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استراتژی آموزش در کنترل سرطان”

استراتژی آموزش در کنترل سرطان

اسلاید 1: به نام خدااستراتژي آموزش در كنترل سرطاندكتر محمد رضا كريميكارشناس آموزش سلامت معاونت بهداشتي- دانشگاه علوم پزشكي شيرازمرداد 86

اسلاید 2: 60 تا 70 درصد از سرطانها قابل پيشگيري هستندسالانه بيش از 5000 مورد جديد از ابتلا به سرطان در استان فارس شناسائي مي شودعمده سرطانها به زماني حدود 20 سال براي استقرارشان زمان نياز دارند لذاانجام اقدامات كنترلي سرطان هيچگاه دير نيست.كنترل سرطان صرفا تشخيص و درمان موثر آن نيست بلكه اجزاء بسياري در يك برنامه كنترل سرطان وجود دارد

اسلاید 3: اجزاء يك برنامه كنترل سرطانتحقيقات پايه اي: در خصوص عوامل ايجاد كننده سرطان، راههاي موثر كنترل اين عوامل خطر و روند بروز بيماريپيشگيري از سرطاناپيدميولوژي سرطانبانك اطلاعاتي ثبت سرطانآموزشهاي عمومي و تخصصي درخصوص اين بيماريتسهيلات جهت غربالگري افراد با ريسك بالاي ابتلاتشخيص زود هنگامدرمان موثر برنامه هاي بازتواني پس از درمان

اسلاید 4: يك برنامه كامل كنترل سرطان بسيار پرهزينه است ولي نقص در هر مرحله نيز موجب بي اثز شدن نسبي ساير اقدامات ميشود.

اسلاید 5: برنامه كنترل سرطان در كشورهاي در حال توسعهاين برنامه شامل 4 مبحث است:پيشگيري: به معني كاهش عوامل خطر زا در بروز سرطانهاي مختلفآموزش: به معني فراهم نمودن و ارائه اطلاعات لازم براي عامه و خواص جهت شناساندن عوامل خطر زا و راههاي مقابله و دوري نمودن از آنها و نيز شناساندن راههاي تشخيص زودهنگام و غربالگري و راههاي دران موثر و بازتواني پس از درمانغربالگري: شامل تدوين دستورالعملهاي استاندارد در خصوص غربالگري گروههاي در معرض خطر و فراهم كردن امكانات لازم و در دسترس قراردادن اين امكانات جهت تمامي افراد جامعه در معرض خطردرمان: شامل فراهم كردن و در دسترس قرار دادن امكانات درماني اعم از بيمارستان ،تجهيزات و داروها و پزشكان و پرسنل مورد نياز

اسلاید 6: تمامي مراحل پيش گفت به خصوص مراحل غربالگري و درمان نيازمند حمايتهاي ساير ارگانهائي كه در اقتصاد بهداشت و درمان دخيل هستند مي باشد.(به خصوص سازمانها بيمه گر) تا امكان استفاده از امكانات تشخيص، غربالگري و درمان فراهم شود.

اسلاید 7: آموزش به چه كساني؟مردم : در دو گروه عمده - عموم مردم- گروه هدف(high risk) مباحث آموزش شامل:- ملاحظات در شيوه زندگي سالم بخصوص رژيم غذائي سالم - فعاليت فيزيكي روزانه- عوامل خطر زا در ايجاد سرطان - علائم زودرس سرطان

اسلاید 8: آموزش به چه كساني؟2- كادر بهداشتي و درماني- در جهت ايجاد جديت و اشتياق آنها در كنترل سرطان- ارائه مشاوره بطور فعالانه به عموم و گروههاي د رمعرض خطر در خصوص عوامل خطر زاي سرطان زاو اقدامات پيشگيرانه - ارجاع فراد در معرض خطر به متخصصين ازجمله متخصصين تغذيه و مجريان برنامه كنترل دخانيات بسته به مورد- توجيه و آموزش عموم د رمورد شيوه زندگي سالم و عوامل خطرزاي سرطان و برنامه هاي فعال پيشگيري و غربالگري

اسلاید 9: آموزش به چه كساني؟3- سياستمداران و برنامه ريزان جامعه4- سازمانها و ارگانهاي همكار و مرتبطويژگي مهم برنامه هاي آموزشي در كنترل سرطان دامنه دارو مداوم بودن آنها است كه الزامي نيز مي باشد.

اسلاید 10: آموزش در خصوص چه موضوعاتي؟آموزش ملاحظات شيوه زندگي سالمآموزش علائم زورس سرطانآموزش در خصوص برنامه هاي غربالگري و امكانات در دسترس در جهت اجراي برنامه هاي غربالگريآموزش اين مطلب كه تشخيص زود هنگام و درمان مناسب مي تواند زندگي طولاني بدون سرطان را با حداقل معل.ليت به همراه داشته باشد.

اسلاید 11: آموزش به چه روشهائي؟رسانه هاي آموزشيپمفلت ، پوسترراديو ، تلوزيون ، سينمارسانه هاي چاپي(مجله ، روزنامه، كتابهاي درسي و داستاني)بيلبورد، پلاكارد و .... اقدامات تقويت كنندهاستفاده از مشوق هاي تبليغاتي (كارتهاي تلفن، اينترنت، كوپنهاي غذا و ...)ارسال رسانه هاي آموزشي از طريق پست و يا اينترنتسايتهاي اينترنتياستقرار تلفن اطلاعاتي رايگانتماس تلفني با ذي نفعان و گروه هدفملاقاتهاي خانه به خانه و فرد به فرد

اسلاید 12: آموزش در چه مكانهاي؟مطبهاي پزشكان و ديگر افراد درمانگرمكانهاي عموميادارات دولتيمراكز بهداشتي و درمانيمحل اقامت موقت و جمعي افراد كم درآمدفروشگاههايمساجدموسسات زيبائي و آرايشگاهها و ...

اسلاید 13: خصوصيات كلي يك مداخله آموزشي مناسببطور واضح گروه هدف خود را مشخص كرده باشدبر رفتارهائي كه خطر سرطان زادي را كاهش مي دهند تمركز يابدعملي و قابل دستيابي باشداز آموزشهائي كه سعي در القاء تدريجي بيم و هراس دارند استفاده نشودبرنامه آموزشي مداخله اي كنترل سرطان جزئي از برنامه هاي پايدار سيستم بهداشتي و درماني باشدانگيزه گروه هدف و اشخاص مرتبط را در جهت كاهش خطر مد نظر داشته باشددر برنامه مسائل فرهنگي –نژادي و اجتماعي اقتصادي گروه هدف كاملا مورد توجه قرار گرفته باشدنرمهاي جامعه مورد توجه قرار گرفته باشدبرنامه پايش شود تا از پيشرفت كار برطبق برنامه و دستيابي به اهداف اطمينان حاصل شودآنقدر قوي و دامنه دار باشد كه به بروز يك رفتار با دوام بيانجامد و رفع موانع نيز مورد توجه باشد

اسلاید 14: نكات اساسي در انتخاب نوع رسانهتوجه به تعداد حواس پنجگانه بكار گرفته شده در رسانه تهيه شده:- هرچه تعداد حواس درگير در انتقال مفاهيم بيشتر باشد يادگيري بيشتر استحس بيناني 75%حس شنوائي 13%حس لامسه 6%حس چشائي و حس بويائي هركدام 3%

اسلاید 15: معيارهاي انتخاب رسانه آموزشي مناسبهم خواني آن رسانه با هدف و محتواي آموزشي(عيني بودن يا ذهني بودن)توانائي آن روش در انتقال پيام مورد نظرانطباق با ويژگيهاي مخاطبان يعني نيازهاي آنها علاقه آنها و توانائي آنها در درك مطالب

اسلاید 16: همخواني با اهداف و محتويالف- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش مفاهيم تازهرسانه هاي چاپي (جزوه، كتاب، نشريه، داستان، نمايش نامه و ...)سخنراني نمودارها، فلو چارت، پوسترنوارهاي شنيداري، نوارهاي ويدئوگزارش مورد(CASE REPORT)

اسلاید 17: همخواني با اهداف و محتويب- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش به منظور افزايش مهارت فراگيرروشهاي توضيحينمايش عمليايفاي نقشنوارهاي شنيداري و تصويريحل مسئله

اسلاید 18: همخواني با اهداف و محتويج- روشهاي مورد استفاده جهت آموزش به منظور تغيير نگرش و ارزشها در فراگير روشهاي توضيحيبازديد از فيلدو گردشهاي علميايفاي نقشمطالعات موردينوارهاي شنيداري و تصويريبحثهاي گروهي

اسلاید 19: انواع رسانه هاي اموزشي 1- ديداري غير شفاف( پوستر، چارت، كتاب ، مجله، عكس، تصوير)2- ديراي شفاف( اسلايد، فيلم استريپ)3- ديداري شنيداري متحرك (فيلم سينمائي، تلوزيوني)4- شنيداري(راديو ، نوار ضبط)5- سه بعدي( اجسام حقيقي)6- انساني و موقعيتي( بازديدها)

اسلاید 20: انتخاب شيوه آموزش براساس عيني بودن و يا ذهني بودن محتوي آموزشي

اسلاید 21: انتخاب روش آموزش با در نظر گرفتن تداوم آموزشات در افكار فرد آموزش ديده

اسلاید 22: خصوصيات يك رسانه چاپي موثرمطابق با گروه هدف طراحي شده باشدظاهر جذاب داشته باشد(ساده ، فريبنده و رنگارنگ باشد)مختصر و مفيد و واضح و روشن باشدخواندن آن آسان باشد(از حروف سايز بزرگ ، بدون كج و معوج كردن انها يا خط كشيدن زير آنها و پررنگ كردن آنها استفاده شود)به زبان ساده نوشته شده باشداطلاعات كافي در خصوص مطلب و نيز مراكز تماس جهت كسب اطلاعات بيشتر داشته باشد.

اسلاید 23: پژوهشها نشان ميدهد كه جامعه از ما اطلاعات خلاصه و عملي در رابطه با سلامتي و مراكز ارائه دهنده خدمات سلامتي ميخواهد.رسانه هاي چاپي نمي توانند به تنهائي ارتباط لازم را برقرار كنند بنابراين ارتباطات كلامي ميز بايد مد نظر باشد

اسلاید 24: خصوصيات يك ارتباط كلامي موثردرهنگام ارتباط كلامي بايد به آهستگي صحبت كرد و موضوع را پيشبرد و به صحبتهاو پرسشهاي طرف مقابل نيز نظر داشتاز كلمات محاوره اي كه بيشتر قابل فهم است استفاده شوداز تصاوير ، مدلها و داستانها جهت بيمان نكات مهم بهره جستنكات مهم را مكررا تكرار كردهر زمان كه ممكن است خلاصه اي از مطالب گفته شده تكرار شوداز عبارت ”فهميديد“ استفده نشوداز زبان حركات بدن به درستي استفاده شود

اسلاید 25: اقدامات قابل انجام در هفته سرطانتاكيد برنكشيدن سيگارافراد سيگاري هرچه سريعتر سيگار كشيدن را ترك كننددر حضور ديگران سيگار كشيده نشودافراد سيگاري به سمت امتحان سيگار كشيدن نرونداگر الكل استفاده مي شود (چه آبجو و چه شراب) مصرف خود را تعديل كنند.مصرف سبزي و ميوه تازه بيش از پيش در رژيم روزانه قرار گيرد.بيش از پيش از غذا هاي هيه شده از غلات و حبوبات كه فيبر فراوان دارند(به جاي غذاهاي حيواني) استفاده شود

اسلاید 26: از چاق شدن بپرهيزند و خوردن غذاهاي چرب را محدود كنند.فعاليت فيزيكي خود را افزايش دهند .از درمعرض نورآفتاب قرار گرفتن زياد خودداري شود و به ويژه از آفتاب سوختگي كودكان جلوگيري شود.پنج روش محافظت در برابر نور آفتاب- جستجوي سايه و خودداري از رفتن به آفتاب در بين ساعات 10 صبح تا سه عصر- پوشيدن لباسهاي محافظ- استفاده از كلاه با لبه عريض و كامل- استفاده از عينك آفتابي مرغوب- استفاده از ضد آفتاب با spf حداقل 30 نيم ساعت قبل از رفتن به آفتاب و تكرار آن هر 2 ساعت

اسلاید 27: دوري از مواد سرطانزا( بنزن، خروجي خودروها، هيدروكربنهاي آروماتيك، آزبست و..)مراجعه به پزشك درصورت وجود زخمي كه خوب نمي شود يا وجود خال كه اندازه يا رنگش تغيير كرده يا بطور غير طبيعي خونريزي داردمراجعه به پزشك در صورت وجود مشكل پايدار(سرفه پايدار، خشونت صداي پايدار، تغيير اجابت مزاج پايدار، كاهش وزن پايدار)

اسلاید 28: استفاده از تستهاي غربالگري موجود بر طبق دستورالعملمعاينات دوره توسط خود فردهدف: مطلع كردن عامه از اين مطلب كه آنها ميتوانند خطر عوامل سرطان زا را از طريق متعادل كردن شيوه زندگي و تشخيص زودهنگام بكاهند.پيامها بايد با فرهنگ افراد تنظيم شوند و استفاده از تمثيلها ، داستانها يك راه چاره در آمريكاي لاتين بوده است

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید