اصلاحات مجدد در صندوق های بیمه اجتماعی
اسلاید 1: اصلاحات مجدد در صندوق های بیمه اجتماعی هم اندیشی سازمان تامین اجتماعی حسام نیکوپورتهران – شهریور 1394Re
اسلاید 2: نیاز به اصلاحات مسائل پیش روی بسیاری از طرح های تامین اجتماعی سالمندی جمعیت پایین بودن سن موثر بازنشستگی سطوح پایین پوششناکافی بودن سود و یا از دست رفتن سرمایه طرح های حق بیمه معین حمایت ناکافی در برابر ریسک سالمندی و طول عمر در طرح های حق بیمه معین مشوق ها ی موثر بر رفتارها و انگاره های گمراه کننده
اسلاید 3: محرک های اصلاحات بازنشستگی محرک های اصلی برای سیاستگذاران چیست؟اطمینان از پایداری ساختار مالی جلوگیری از افزایش زیاد مخارج عمومی کاهش وابستگی بین نسلی کاهش مشوق های گمراه کننده در بازار کار بهبود ساختارهای مشوق بازنشستگی بهبود انگیزه های پس انداز افزایش سطح پوشش
اسلاید 4: اصلاحات بازنشستگی راهبردهای اصلاحات تعدیل و اصلاح حق بیمه تعدیل و اصلاح مزایا اصلاح سن و شرایط بازنشستگی روش های جدید برای تامین مالی طرح های قدیمی ایجاد و توسعه صندوق های بازنشستگی مکمل اصلاحات ساختاری یا جامع (شامل اصلاحات مجدد(
اسلاید 5: انواع اصلاحات اصلاح و تعدیل حق بیمه با لابردن نرخ حق بیمه جهت برآورده کردن هزینه های طرح های توازن سالیانه هزینه و درآمد افزایش پوشش طرح ها تسهیل مشارکت مهاجران برای افزایش درآمدها اصلاح ترکیب بیمه پردازان جهت دستیابی به بازتوزیع کنترل سوء استفاده و عدم اظهار جهت کاهش نشتی
اسلاید 6: اصلاح و تعدیل مزایا تغییر شاخص بندی مزایا تغییر فرمول محاسبه مزایا (به عنوان مثال میانگین دوره)از بین بردن انگیزه برای بازنشستگی های زود هنگامایجاد مشوق برای بازنشستگی های دیر هنگام محدود کردن شرایط احراز مستمری ازکارافتادگی انواع اصلاحات
اسلاید 7: تغییر سن بازنشستگی افزایش دوره بیمه پردازی و کاهش دوره پرداخت ... اما از نظر سیاسی قابل قبول است؟ United Kingdom (to 66 by 2020 and 68 by 2046)Germany (to 65 by 2009(M), 2015(F))Italy (from 55/50 to 60 and then 65)United States (from 65 to 67 by 2022)Japan (from 60 to 65 by 2014(M), 2019(F))Denmark (from 67 to 65)انواع اصلاحات
اسلاید 8: روش های جدید تامین مالی انتقال برخی از هزینه ها به درآمدهای عمومی معرفی کردن پایه های مالیاتی (بیمه ای) اضافی جدیدمعرفی مولفه اندوخته گذاریانواع اصلاحات
اسلاید 9: اصلاحات ساختاری ممکن تامین اجتماعی معرفی صندوق های حساب های انفرادی حرکت به سمت حق بیمه های معین مجازی NDCمعرفی طرح های غیر مشارکتی (حقوق بازنشستگی عمومی پایه)پیوند مستمری ها با حق بیمه ها استفاده بیشتر از آزمون وسع انواع اصلاحات
اسلاید 10: در سه دهه گذشته، »اصلاحات ساختاری« صندوق های بازنشستگی تأمین اجتماعی کاملاً و یا تا حدی تحت عنوان خصوصی سازی آنها انجام شده است.حرکت از سمت طرح های «عمومی» با مزایای معین، و تامین مالی توازن درآمد و هزینه (PAYG) یا اندوخته گذاری جزئی، و مدیریت عمومی به سمت طرح های «خصوصی» حق بیمه معین، تامین مالی اندوخته گذاری کامل (حساب های انفرادی) و مدیریت خصوصی بوده است. شروع این اصلاحات ساختاری با شیلی در سال 1981، به عنوان پیشگام و پایان آن با رومانی در سال 2008 بود. در این فاصله زمانی 23 کشور برخی از انواع خصوصی سازی بازنشستگی را انجام دادند که 13 کشور از آنها در آمریکا لاتین و کارائیب و ده کشور دیگر در اروپای شرقی و مرکزی قرار داشتند. بانک جهانی در سال 1994 کتابی منتشر نمود که از اصلاحات پشتیبانی می کرد، این بانک در راستای انجام اصلاحات به بسیاری از کشورها حمایت های مالی و فنی ارائه نمود. بیشترین اصلاحات ساختاری در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب و بعد از آن در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی به وقوع پیوست.انواع اصلاحات
اسلاید 11: تاثیر بانک جهانی در سال 1994 (بحران سالمندی)بانک جهانی نظام چند لایه را پیشنهاد دادلایه اولمزایای تعریف شده (DB)عمومی تامین اجتماعی غیر مشارکتی اجباری لایه دوممدیریت خصوصی حق بیمه های معین(DC) ، بیمه ای اجباری لایه سومبرنامه های پس انداز بازنشستگی اختیاری (یا مستمری های حرفه ای)
اسلاید 12: مدل شیلی اصلاحات از سال 1981مشارکت اجباری انتخاب صندوق بازنشستگی مبتنی بر نرخ بازگشت (بازده) سالانه اوراق قرضه برای به رسمیت شناختن حقوق قبلی سطوح بالای هزینه انتقال تضمین حداقل حقوق بازنشستگی توسط دولت هزینه های بشدت بالای تضمین حقوق بازنشستگی اصلاحات بازنشستگی
اسلاید 13: اصلاحات بازنشستگی در شیلی مدل شیلیاین اصلاحات یک موفقیت بوده است؟آیا وعده های اولیه تحقق یافته؟ سال های زیادی نرخ بازده خوب بود (شیلی در این زمان خوش شانس بود)عملکرد کمتر خوب سال های اخیر نگرانی در مورد هزینه های تضمین حداقل حقوق بازنشستگی و عدم حمایت برای بسیاری از کارگران به طور قطع بسیاری دیگر از اصلاحات بدنبال داردشیلی در حال حاضر مشغول اجرای اصلاحات جدیدی استبه ویژه معرفی یک حقوق بازنشستگی عمومی فراگیر متمرکز شده
اسلاید 14: اصلاحات حساب های انفرادی – تجربیات کلی ... پوشش هنوز یک مشکل است... چارچوب حساب های انفرادی انگیزه کافی ندارندهزینه های انتقال بسیار بالا هستنداشتباه فروش یک مسئله بوده استبسیاری از مردم واجد شرایط حداقل مستمری هستندحداقل مستمری موجب ایجاد مشکلات انگیزشی برای اشخاص می شودحساب های انفرادی نابرابری درآمدی را دائمی می کندریسک سرمایه گذاری و ریسک طول عمر به افراد منتقل می شودبرخی از دولت ها تلاش دارند به عقب برگردنداصلاحات بازنشستگی
اسلاید 15: موفقیت های اصلاحات ساختاریتقویت رابطه بین بیمه پردازی و سطح مزایای بازنشستگی (هم ارزی). بهبود کارایی در مدیریت حساب های انفرادی وارائه صورتحساب تعادلی دوره ای به بیمه پردازان. کوتاه تر شدن زمان ارائه خدمات و مزایا.دستیابی به انباشت سرمایه قابل توجه در صندوق های بازنشستگی.نرخ های بازگشت سرمایه بالا و منطقی در کشورهای آمریکای جنوبی و کارائیب
اسلاید 16: معایب اصلاحات ساختاریفرض وجود یک الگوی واحد جهانی برای همه بدون در نظر گرفتن تفاوت های قابل توجه اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی در میان کشورها که در برخی از موارد جواب داده و در برخی دیگر شکست خورده است.نظام خصوصی ، بازار کار رسمی شهری را پوشش می داد در صورتیکه در بسیاری ازکشورهای آمریکای جنوبی و کارائیب بخش غیررسمی و روستایی غالب بود، بنابراین اکثریت نیروی کار کنار گذاشته شد. بسیاری از اصلاحات بر اساس مفروضاتی است که تحقق نیافت: پوشش بیمه ای راکد و یا کاهش یافته، رقابت در بسیاری از کشورها به درستی اتفاق نمی افتد (به ویژه در کشورهای کوچک)، هزینه های اداری بالا بود، سبد سرمایه گذاری در اکثر موارد متمرکز باقی مانده است، (به دلیل عدم وجود یک بازار سرمایه و یا بدوی بودن آن)، برابری جنسیتی از بین رفته (طرح های خصوصی به طور معمول فاقد همبستگی اجتماعی هستند).در اکثر اصلاحات لایه صفر یا اول یعنی ارائه خدمات مساعدت اجتماعی به مستمری بگیران غیر مشارکتی فقیر مورد غفلت واقع شده است.
اسلاید 17: این فرض که مالکیت حساب های انفرادی و مدیریت خصوصی مانع نفوذ دولت و سیاسیون بر منابع صندوق های بازنشستگی می شود عملاً نقض گردیده است. در آرژانتین دولت مدیران صندوق های بازنشستگی را در دوره رکود اقتصادی سال های 2001-02 جهت تامین کسری بودجه از محل سرمایه گذاری این صندوق ها تحت فشار قرار داد، سرانجام دولت منابع مالی صندوق های بازنشستگی خصوصی را در آرژانتین، بولیوی و مجارستان، ملی اعلام کردند.توقف و یا کاهش قابل توجه تعداد بیمه پردازان نظام بازنشستگی عمومی، موجب ایجاد هزینه های بالای انتقال و همچنین طولانی تر شدن زمان گذار گردید که هزینه های مالی و بدهی های غیر قابل تحملی را بر دولت ها تحمیل کرد. در شیلی، دولت در سال 2010 7/4 درصد از تولید ناخالص داخلی را پس از 30 سال که از انجام اصلاحات ساختاری نظام بازنشستگی می گذرد، بابت هزینه های انتقال اختصاص داد، گرچه که این امر در بولیوی و مجارستان کمتر است، (می توان استدلال کرد که در کشورهای آمریکای جنوبی و کارائیب، هزینه های مالی در بلند مدت بیشتر از وضعیتی است که اصلاحات صورت نمی پذیرفت).بحران مالی جهانی از سال 09-2007 و کاهش شدید انباشت سرمایه و نرخ های بازده در نظام های بازنشستگی خصوصی موجب افزایش انتقادها و توقف اصلاحات ساختاری بیشتر شده و در برخی از کشورها شاهد انجام اصلاحات مجدد به معنی برگشت از اصلاحات ساختاری و گرایش به نظام های بازنشستگی عمومی می باشیم. معایب اصلاحات ساختاری
اسلاید 18: هنگامیکه اقتصاد ضعیف میشود، صرف هزینه برای طرحهای حمایت اجتماعی و بیکاری باید به طور خودکار افزایش یابد این امر باعث تثبیت در اقتصاد میگردد. این در حالی است که یکی از حقایق غم انگیز اصلاحات در دهههای اخیر، این است که ما این تثبیت کنندههای خودکار مهم را تضعیف کرده ایم.اندازه تصاعد در نظامهای مالیاتی کاهش یافته و ما از نظامهای مزایای معین به نظامهای بازنشستگی حق بیمه معین حرکت کرده ایم که این نیز خود تثبیت کنندههای خودکار اقتصاد را تضعیف مینماید. در واقع در برخی موارد آنها را به عوامل بی ثبات کننده تبدیل کرده ایم (Stiglitz, 2009).
اسلاید 19: چارچوب جدید بانک جهانی (2005)لایه صفرطرح های غیرمشارکتی ارائه دهنده سطح حداقل حمایت ها لایه اولبیمه های DB یا NDC با مدیریت عمومی و اجباری و غیر اندوخته گذاریلایه دومصندوق های بازنشستگی اجباری با مدیزیت خصوصی DC (یا DB)لایه سومبرنامه های پس انداز اختیاری قانونمند با مدیریت خصوصی لایه چهارمحمایت های مالی و غیر مالی بین نسلی غیررسمی اصلاحات بازنشستگی
اسلاید 20: اصلاحات مجددشکست اولیه در طراحی و عملکرد پس از اجرای نظام های خصوصی بازنشستگی منجر به تصحیح (اصلاحات جزئی) آنها گردید، به عنوان مثال، در آرژانتین (07-2003)، بولیوی (08-2007) و مجارستان (09-2000). اما این اصلاحات به مشکلات اساسی رسیدگی نمی کردند. در سال 2008، دو کشور آمریکای جنوبی و کارائیب «اصلاحات مجدد» نظام های بازنشستگی خصوصی خود را با روش های مختلف اجرا کردند.شیلی نظام بازنشستگی خصوصی را حفظ کرده اما گسترش پوشش به افراد فقیر و کم درآمد، دنبال کردن همبستگی اجتماعی، افزایش مزایای بازنشستگی، و بهبود برابری جنسیتی، را اعمال کرده است.آرژانتین نظام خصوصی را بدون مشورت با بیمه شدگان تعطیل کرده و منابع مالی صندوق ها را به نظام عمومی منتقل کرده است. در سال 2010، بولیوی و مجارستان با دنبال کردن رویکرد آرژانتینی، لایه خصوصی را ملی کردند؛ بولیوی حساب های انفرادی را در نظام عمومی تضمین کرد.Re
اسلاید 21: اصول بیمه های اجتماعی
اسلاید 22: Re
اسلاید 23: Re
اسلاید 24: Re
اسلاید 25: Re
اسلاید 26: جلوگیری از مرگ و میر کودکانکاهش آسیب پذیری اقتصادی خانواده هافراهم سازی امکان رفتن به مدرسه جلوگیری از کار کودک تثبیت درآمد مردان و زنان هنگام رویداد بیکاری، حوادث شغلی، ازکارافتادگی، بیماری و بارداری، از طریق تضمین حداقل سطح پایه امنیت درآمدیتضمین تامین درآمد سالمندان بیماری مراقبت سالمندان
اسلاید 27: راهبردبولیویبوتسوانابرزیلکاستاریکالسوتوایسلندنامیبیاآفریقای جنوبیتایلندتخصیص مجدد مصارف عمومی×××××افزایش درآمدهای مالیاتی××××××افزایش حق بیمه های تامین اجتماعی××××××کاهش دیون یا تجدیدساختار دیون ××××××××محدود ساختن گردش های مالی غیر قانونی××افزایش کمک ها×بهره برداری از ذخایر مالی ×××اتخاذ یک چارچوب اقتصاد کلان مناسب×××راهبردهای گسترش فضای مالی: نمونه های کشوری
اسلاید 28: گردش های مالی غیرقانونی در مقایسه با مساعدت های رسمی توسعه ای 09-2000 (میلیارد دلار)
اسلاید 29: Some general lessonsSharing longevity risktarget lump sum at retirement……and convert to pension using current annuity value…funded individual accounts or NDC2. index retirement age based on cohort expectation of life...or maintain ratio between working and retired periods3. raise retirement age at intervals to offset rising cost4. overall adjustment mechanism such aslife expectancy coefficientautomatic balancing mechanism5. risk-sharing between contributors and pensioners
اسلاید 30: Some conclusionsWide range of solutions – new defined benefit thinkingDB mostly moving to career-average revalued……or to NDC - really a DB structure dressed up as DCfocus on fund at retirement facilitates longevity solutionsindexing retirement age also a possibilitycash balance is another alternative DB/DC hybrid…or DC on a traditional insurance “participating” basisflexible revaluation and only partly guaranteed benefits facilitate risk-sharing
اسلاید 31: Some conclusionsWide range of solutions – defined contribution favouredeach country has a different solution…but all are starting from different pointsDC widely favoured for its incentive structure……but lacks basic characteristics of protection…unless in with-profits form or with strong underpin…or with a strong default fund exhibiting lower volatilityexposes members to investment risk and interest rate risk…and also collectively to longevity riskminimum pension or DB underpin is desirable……but care is needed to avoid this having a dominant effect
اسلاید 32: Some conclusionsWide range of solutions – encourage later retirementneed stronger incentives to later retirementa reason for DC but possible also with DBhigher pension age for unreduced pension forces trade-offtarget lump sum at retirement instead of pensionannuitisation is needed – with innovative solutionsneed better risk-sharing in decumulation phase
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.