osule_modiriyate_amoozeshi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول مدیریت آموزشیac”

اصول مدیریت آموزشیac

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: نام درس:اصول مدیریت آموزشی نام کتاب:اصول مدیریت آموزشی ( انتشارات دانشگاه پیام نور ) مؤلف:دکتر علی علاقه بند تهیه کننده: دکتر محمد رضا سرمدی تعداد واحد: 3

اسلاید 3: اصول مدیریت آموزشی« طرح درس »1- آزمون مقدماتی ( سنجش آغازین )2- پیش آزمون از ( پیشدانسته های درس )3- ارائه اهداف کلی و رفتاری درس4- توضیحات روی اسلایدها

اسلاید 4: اصول مدیریت آموزشی5- پرسش و پاسخ6- توضیحات تکمیلی7- آزمون تکوینی از مطالب بحث شده8- مقایسه پیش آزمون و آزمون تکوینی

اسلاید 5: اصول مدیریت آموزشی9- ارزیابی پایانی بخش اول10- شروع بخش دوم مطابق سرفصل و اهداف تعیین شده.

اسلاید 6: اصول مدیریت آموزشیکتاب حاضر در سه بخش و دوازده فصل تدوین شده استهدف کلی:زمینه سازی برای شناخت علمی مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش و تفکر درباره مسائل آن

اسلاید 7: اصول مدیریت آموزشیهدف کلی بخش یکم؛آشنایی دانشجویان با زمینه های فرهنگی - اجتماعی نظام آموزشیواثرات آن بر اهدافسازمانمدیریت آموزش و پرورش است.

اسلاید 8: اصول مدیریت آموزشیهدف کلی بخش دوم؛آشنایی دانشجویان با:1- اهمیت و جایگاه نظریه2-مفاهیم و تعاریف نظریه و اجزای آن

اسلاید 9: اصول مدیریت آموزشی3- مکاتب و نظریه های مهم مدیریت4- اثرات آنها بر مدیریت آموزشی

اسلاید 10: اصول مدیریت آموزشیهدف کلی بخش سوم؛آشنایی دانشجویان با:1- نگرش سیستمی و مفاهیم آن2- نظریه سیستم اجتماعی و کاربرد آن در مدیریت آموزشی

اسلاید 11: اصول مدیریت آموزشی - اهداف آموزشی هر فصل در ابتدای آن معرفی شده و متناسب با آن نیز در پایان هر فصل سؤالاتی مطرح شده است.

اسلاید 12: اصول مدیریت آموزشینکته مهم- مطالب کتاب قدری مشکل است.- کتاب حاوی فهرستی از فنون مدیریت نیست- دستورالعمل مشخصی برای مدیریت ندارد

اسلاید 13: اصول مدیریت آموزشیهدف اصلی کتاب:زمینه سازی برای تفکر درباره مدیریت آموزشی است

اسلاید 14: اصول مدیریت آموزشی « هدفهای رفتاری درس »دانشجو بعد از مطالعه این کتاب باید بتواند به سؤالات زیر پاسخ گوید:1- ضرورت آموزش مدیریت را توضیح دهد.

اسلاید 15: اصول مدیریت آموزشی2- مهارت های سه گانه مدیران را تجزیه و تحلیل کند.3- انواع تئوری های مدیریت را نام برده ، با هم مقایسه کند.4- تئوری سیستمی را تعریف و تشریح نماید.

اسلاید 16: اصول مدیریت آموزشی5- جایگاه نظریه در مدیریت آموزشی را تبیین کند.6- نظریه بروکراسی و اصول آن را تشریح کند.7- مفهوم سه بُعدی مدیریت آموزشی را تجزیه و تحلیل کند.

اسلاید 17: اصول مدیریت آموزشی8- نظریه سیستم اجتماعی را به عنوان واحد تحلیل مدیریت تبیین کند.9- رفتار سازمانی و تفاوت آن روابط انسانی را تشریح کند.

اسلاید 18: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتار- نقش مدیریت و رهبری در زمینه های فعالیت اجتماعی- نیاز به مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش اهمیت بیشتری دارد

اسلاید 19: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارضرورت و اهمیت مدیریت آموزشینیاز به بهبود کفیتعملکردها و نتایج آموزش وپرورشطرح نظرات و اندیشه های جدید

اسلاید 20: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارمدیریت آموزشی در جهان نقش رهبری آموزشیمدیریت آموزشی در ایرانفعالیت خارج ازمؤسسات آموزشی

اسلاید 21: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارتحول اندیشه های مدیریت در سه مرحله اتفاق افتاده استمرحله فنیمرحله انسانیمرحله ادراکی

اسلاید 22: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارمهارت فنی (مرحله اول)توجه به جزئیاتمسائل و مشکلات عادیروشهای انجام کارتهیه استانداردهای فنی و اداری

اسلاید 23: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارمهارت انسانی(مرحله دوم)توجه به روابط انسانیانگیزه های فردیترویج ارتباطات انسانی

اسلاید 24: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارمهارت ادراکی(مرحله سوم)توجه به کل نظامروابط پیچیده درونی و برونیمطالعه و تفکر درباره پیچیدگیهای سازمانی

اسلاید 25: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتار مدارس ماعدم همخوانی با رشدآموزش و پرورش بایدهای اداری روشهای شرکت آفرین

اسلاید 26: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتاردر نظام آموزشی ماعدم علاقه به تفکر در مورد فعالیت آموزشی،احساس عدم نیاز به آموزش،تعلیم و تربیت امری عادی،نمایان است

اسلاید 27: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارمدیریت در نظام آموزشی ما:اعمال مقررات و ضوابط اداریتاکید بر تدوینروشهای استاندارد

اسلاید 28: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارنیاز آموزش و پرورش امروزماهر در زمینه تشخیصمشکلات اداری سازمانمدیران صاحب نظر در زمینه آموزش و پرورش

اسلاید 29: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتارمدیر آموزشی علاوه بر مهارت های سه گانه باید بتواند وظایف خود را در یک زمینه کلی شامل:زمینه اجتماعی-فرهنگی-سیاسی و اقتصادیملاحظه کند

اسلاید 30: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتاربخش مهم آموزش مدیریتدر محیط کار استتفکر درباره واقعیاتیادگیری مفاهیم و نظریه ها

اسلاید 31: اصول مدیریت آموزشیپیشگفتاراصول: احکامی که از مدلها و نظریه ها اخذ می شوند- این اصول باید با اصول ارزشی و اخلاقی جامعه هماهنگ باشد.

اسلاید 32: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)- نقش آموزش و پرورش در تداوم و بقای جامعه بشرینقش آموزش و پرورش درانتقال آداب و رسومنگرشها و رفتارهادانش ها و مهارت ها

اسلاید 33: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)عوامل اصلیآموزش و پرورش در جوامع ابتدائیکار گروهی مراسم دینی زندگی خانوادگی

اسلاید 34: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)« نظام آموزش و پرورش »الگوی کلی نهادها،مؤسسات و سازمانهای رسمی جامعه که چندین وظیفه را برعهده دارند اصطلاحا نظام آموزش و پرورش نام دارند.

اسلاید 35: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)عمده ترین این وظایف عبارتند از:انتقال فرهنگ وشکوفائی آنپرورش همه جانبهفرد در جامعه

اسلاید 36: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)خانوادهجامعهالف:

اسلاید 37: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)مدرسهجامعهب:خانواده

اسلاید 38: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)مدرسه ابتدائیآموزشعالیج:خانوادهجامعه

اسلاید 39: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)متوسطهفنی وحرفه ایخانوادهمدرسهابتدائیدورهراهنمائیمتوسطهنظری

اسلاید 40: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)دورهکارشناسی ارشدو دکترادورهکاردانیدوره کارشناسیدورهکارشناسیجامعه

اسلاید 41: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)ضرورت و اهمیت مدیریت آموزشی- رشد تقاضا برای آموزش و پرورش- افزایش تعداد شاگردان- ضرورت استخدام معلمین بیشتر.

اسلاید 42: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)- فراگرد آموزش و پرورش و انسان- پیچیدگی انسان،فرآیند آموزش و پرورش را دشوار کرده است

اسلاید 43: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه) مدیریت فعالیتیاست که :در یک موقعیت سازمان یافتهبرای هماهنگی و هدایت اموردر جهت اهداف معینصــورت می گیرد.

اسلاید 44: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)مدیریت آموزشیدر این کتاب مبتنی بر:دانش و یافته هایعلمیتوانایی هنریمهارت فنیواخلاق اجتماعیاست.

اسلاید 45: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه) منظور از مدیران آموزشی در این کتاب کسانی هستند که :تصمیم گیری آموزشیو پرورشی انجام می دهندرفتارشان مستقیما آموزشو پرورش را متاثر می کند

اسلاید 46: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)« آموزش مدیران آموزشی »مدیران آموزشی باید: راه حل خلاق ارائه دهنداقدامات پیشگیرانه بعمل آورندپویا باشند

اسلاید 47: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه) امروزه مدیران آموزشی :فقط با مسائل جزئی سرکار دارنددرگیر فعالیتهای اداریهستند

اسلاید 48: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)فهمودرکشوقوانگیزهتجاربگذشتهمدیر آموزشی چگونه به نگرش آگاهانه در کار خویش دست می یابد؟

اسلاید 49: اصول مدیریت آموزشیفصل اول (مقدمه)اقدام برای تربیت مدیران آموزشی نباید هدف باشدبلکه هدف بایدبهبود بخشیدن کیفیت شرایط آموزش و پرورش باشد.

اسلاید 50: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 22زمینه فرهنگی-اجتماعی مدیریت نظام آموزشیتحلیل وظایف و مسئولیتهایسازمانهای رسمی از دید پارسونزسطحنهادی-اجتماعیسطح اداریسطح فنی

اسلاید 51: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 23 مسئولیت فنیتربیتفراگردهای عملیتدریسایفای وظایف

اسلاید 52: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 23 در سطح فنی مشخص می شود :چه افرادی؟چگونه؟با چه وسایلی؟در جهت چه اهدافی؟باید آموزش ببینند

اسلاید 53: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 23بخش عمده کارکردهای مدیریت آموزشیدر مدرسه و کلاس درس توسط ماهیت وظایف فنیمشخص می شود

اسلاید 54: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 24 همه اقدامات سطح فنی زیر نظر سطح «اداری» قرار دارند سطح اداری :اداره کننده امور داخلیسازمانمیانجی سازمان و جامعه

اسلاید 55: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 24واحدهای سازمانی مسئول وظایف اداری کدامند؟کلیه واحدهای اجرایی و ستادی اداره کنندهآموزش و پرورش

اسلاید 56: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 24دارای وظایف کارکردهایعمومی مدیریتدارای شباهت تامبا مدیریت های دیگرمدیریت آموزشی در سطح اداری دارای چه ویژگیهایی است؟

اسلاید 57: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 25سطح نهادیاجتماعیسطح اداریسطح فنی

اسلاید 58: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 25وظایف و مسئولیتهای سطح نهادیتعیین فلسفه و اهداف آموزش و پرورشالقای اعتقادات،ارزشها و هنجارهای جامعه

اسلاید 59: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 25در نظامهای آموزشی متمرکز،هدایت وکنترل نهادی به وسیله :ارگانهای قانونگذاردولتوزارت آموزش و پرورشصورت می پذیرد

اسلاید 60: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 25در نظامهای آموزشی غیرمتمرکز،از طریقنهادهای قانونگذارهیأت های امناشوراهای منتخب مردمیصورت می پذیرد

اسلاید 61: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 26 کارکردهای آموزش و پرورش وظایف و کارکرهاآشـــکارنـــهانهدف گذاری نظامهای آموزشی عمدتا مبتنی بر کارکردهای آشکار است

اسلاید 62: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 26 کارکردهای آشکارپرورشسیاسیفرهنگ پذیریتربیت حرفه ایجامعه پذیری

اسلاید 63: اصول مدیریت آموزشی کارکردهای پنهانتضعیفقدرت والدینبر فرزنداندگرگون سازی نظام طبقاتی جامعهتسهیل تحرک اجتماعی

اسلاید 64: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 27« نظام آموزشی و فرهنگ »فرهنگ دلالت دارد بر نحوه و روش زندگی که هر جامعه ای برای رفع نیازهای اساسی خود اختیار می کند.

اسلاید 65: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 27در هر جامعه ای،نظام آموزشی در درجه اول به منظور فرهنگ پذیری به وجود می آید،فرهنگ پذ یری= جریان هماهنگ کردن فرد با فرهنگ جامعه

اسلاید 66: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 26نظام آموزشی و فرهنگ در چه زمینه هایی به امر فرهنگ پذیری کمک می کند؟- یادگیری عادات و رسوم- زبان،کسب و کار- ارزشهای جامعه

اسلاید 67: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 27 هدفهای آموزش و پرورش مشتق از:ارزشهاهنجارهااولویتهاسنت های جامعههستند.

اسلاید 68: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 28 فرهنگ:عناصر ثابت و پایاعناصر مورد اختلافعناصر پایا: طرز لباس پوشیدن طرق استعمال زبان آداب معاشرت

اسلاید 69: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 28 عناصر نایگانه و مورد اختلاف: نوآوریهای فرهنگی شیوه های نوظهور رفتار و کردار

اسلاید 70: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 29مدیریت نظام آموزشی بر اثر مداخله عوامل مختلفعملا فراگردهای آموزش و پرورش را به جهات مختلف هدایت می کند.

اسلاید 71: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 29جهات مورد نظر از دید « ون میلر » عبارتند از:1- حفظ فرهنگ و تداوم و بقای وضع موجود2- تحکیم جامعه ای بدون اختلاف عقیده ای

اسلاید 72: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 303- اهرم ویژه رشد و توسعه جامعه4-پیشرفت مدام جامعه و بهبود شرایط زندگی

اسلاید 73: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 311- حفظ فرهنگ و تداوم و بقای وضع موجود:- این هدف،هدف اصلی جوامع واپسگرای سنتی است- عناصر و ارزشها فرهنکی در این جوامع ثابت هستند

اسلاید 74: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 302- تحکیم جامعه بدون اختلاف عقیده ای:- در پاره ای از کشورها به وقوع پیوسته است- نظام آموزشیابزاری در دست دولتبرای بقای گروه

اسلاید 75: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 313- تحکیم جامعه بدون اختلاف عقیده ای:هدفابزاری در دست دولتبرای بقای گروهتوجه به اهداف فنی

اسلاید 76: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 313- آموزش و پرورش عامل پیشرفت و بهبود شرایط زندگی:ویژگیعدم توجه به پیامدهای اجتماعی پیشرفت فنی بالا رفتن سطح زندگی مردمعدم توجه به روابط انسانی

اسلاید 77: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 31در هدایت نظام آموزشی در جهت پیشرفت جامعه دو چیز شایان توجه است:1- آگاهی از ماهیت ارزشهای فرهنگی2- فهم ماهیت ارزش های جدید

اسلاید 78: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 33« کنترل آموزش و پرورش »- کنترل نظام آموزشی امری ضروری است- کودکان در ابتدا توسط پدر و مادر کنترل می شوند- والدین تأثیر عمیقی بر شخصیت کودکان دارند

اسلاید 79: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 31در جوامع امروز نیاز کودکان به آموزش و پرورش فراتر از چیزی است که والدین فراهم می کنند- برای رفع این نقیصه،آموزشگاه ها تأسیس می شوند

اسلاید 80: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 33تجربه نشان می دهد که :1- در هر جامعه ای والدین اهمیت تعلیم و تربیت کودکانشان را تشخیص نمی دهند2- برخی از افراد که علاقه نشان می دهند صرفا قصد انتفاع دارند

اسلاید 81: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 333- نظرات مردم در شهرها مؤید آراء متفاوتی است.نتیجه: در سطح جامعه باید برنامه ای برای آموزش و پرورش طراحی و اجرا شود.

اسلاید 82: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 34سوال مهم: چه کسانی باید آموزش و پرورش را کنترل کنند؟سوال مهم: آیا آموزش و پرورش باید بوسیله؛دولتیا حکومتکنترل شود؟

اسلاید 83: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 35رلرو مورفت:کنترل آموزش و پرورش از سه بعد قابل تأمل است؛1- کنترل مذهبی2- کنترل دولتی3- کنترل بوسیله سایر گروهها

اسلاید 84: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 35« کنترل مذهبی »- از قدیم الایام نفوذ دین و مذهب قابل ملاحظه بوده است.- جوانبی از آموزش و پرورش را دین عهده دار بود.- این نفوذ تا عصر حاضر هم ادامه دارد.

اسلاید 85: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 35نکته مهم:در اکثر کشورهایی که رهبران آنهابه یک دین رسمی تعلق دارند،آموزش و پرورشبوسیله مقامات دینی برنامه ریزی و کنترل می شود

اسلاید 86: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 35دلایل کشمکش دین و دولترهبران ملی: نهاد دینی کودکان را قالب اندیش بار می آورد. - رشد ذهنی کودکان را محدود می کند.

اسلاید 87: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم رهبران دینی: رهبران ملی از مدارس به عنوان وسیله بدآموزی و کژاندیشی به زیان دین و بشریت استفاده می نمایند.

اسلاید 88: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 36« کنترل دولتی »سؤال: حکومت مرکزی چه نوع کنترلی باید اعمال کند؟ وچگونه می توان کنترل ها را بصورت غیرمتمرکز اعمال کرد؟

اسلاید 89: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم: چگونه می توان کنترل های نالازم را از زیانبخش تشخیص داد؟با توجه به مقاصد دولتها،پاسخ به سؤالات فوق متفاوت است

اسلاید 90: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 36« کنترل بوسیله سایر گروهها »غالبا دولتها اسماً کنترل را بر عهده دارند.مثلا در کشورهای کمونیستی سابق،حزب کمونیست عملا کنترل را بر عهده داشت

اسلاید 91: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 37در هر کشوری که حکومت به وسیله یک گروه خاص کنترل می شود،در واقع کنترل کننده آموزش و پرورش هم همان گروه خاص است.

اسلاید 92: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 38« فراگردهای کنترل »- این فراگردها ، گاهی بسیار آشکار و گاهی هم پنهان هستند- فراگردهای کنترل از نظرگاه « رلرومورفت » عبارتند از:

اسلاید 93: اصول مدیریت آموزشیفصل دوم ؛ص 38 رسوم و سنت هایفرهنگیقوانین و مقرراتسازماندهی آموزش و پرورشمدیریت آموزشو پرورشفراگردهایکنترل

اسلاید 94: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 38« رسوم و سنت های فرهنگی »- هر جامعه ای رسوم و سنت های خاص خود را دارد.- عادات و رسوم مورد احترام هر جامعه اثرات نیرومندی بر آموزش و پرورش دارند.

اسلاید 95: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 39« قوانین و مقرارت »قوانین و مقررات ممکن است معقول و آینده نگرانه باشند، در اینصورت آموزش و پرورش را تسهیل می کنند.

اسلاید 96: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 39« سازماندهی آموزش و پرورش »ساختارمتمرکزغیر متمرکزساختار نقش تعیین کننده ای در اداری نظام آموزشی دارد.

اسلاید 97: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 39« مدیریت آموزش وپرورش »- میزان شایستگی ها،مهارت ها و تجارب مدیران برای نظام آموزشی دارای پیامدهای ویژه ای است.- مدیران عمدتا مجری خط مشی ها هستند.

اسلاید 98: اصول مدیریت آموزشی فصل دوم ؛ص 40عوامل مؤثر دیگر در کنترل نظام آموزشی:1- برنامه آموزشی2- روشهای تدریس3- بودجه و حمایتهای مالی4- گروههای فشار و سیاسی

اسلاید 99: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم« تمرکز و عدم تمرکز در مدیریت آموزش و پرورش »- برای ساخت دهی یک سازمان و اداره آن شیوه های مختلفی وجود دارد.

اسلاید 100: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 44سایمون وگریفیث: ماهیت فراگرد تصمیم گیری نقش مهمی در تعیین ساختار آن دارد- لذا ساختار سازمان را نوع فراگرد تصمیم گیری تعیین می کند

اسلاید 101: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 46« تمرکز و عدم تمرکز ساختاری »« ویژگیهای نظام آموزشی متمرکز »1- نظام آموزشی به وسیله یک دستگاه مرکزی کنترل می شود.

اسلاید 102: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 462- اختیار و مسئولیت بر عهده بالاترین مقام در سلسله مراتب نظام است.3- ایالات و استانها جداگانه حق تصمیم گیری ندارند،

اسلاید 103: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 464- مقامات آموزشی استانها به دستور وزارت خدمت می کنند.5-تصمیمات مأخوذه منوط به بازنگری وزارت است

اسلاید 104: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 47« ویژگیهای نظام آموزشی غیر متمرکز »1- برای کنترل نظام آموزشی دستگاه متمرکزی وجود ندارد.2- هر استان،خود مختارانه،حق تصمیم گیری دارد.

اسلاید 105: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 47« ویژگیهای نظام آموزشی غیر متمرکز »3- نظام های آموزشی استانها از لحاظ تشکیلات و اختیارات تصمیم گیری با یکدیگر ارتباط ندارند.تمرکز و عدم تمرکز ساختاری،خاص نظام های بزرگ نیست

اسلاید 106: اصول مدیریت آموزشیفصل سوم؛ص 47« تمرکز ساختاری » مدرسهمدرسهمدرسهرئیس آموزش و پرورش

اسلاید 107: اصول مدیریت آموزشیفصل سوم؛ص 47« عدم تمرکز ساختاری » مدرسهمدرسهمدرسه

اسلاید 108: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 46متمرکز کردن ساختار سازمان عبارت است از ادغام دو یا چند نظام تحت هدایت دستگاه نظارت واحد.

اسلاید 109: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 48غیر متمرکز کردن ساختار سازمان عبارت است از تقسیم و تفکیک یک نظام به دو یا چند نظام مستقل که هریک کنترل ویژه خود را دارند.

اسلاید 110: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 48« تمرکز و عدم تمرکز اداری »عدم تمرکز اداری به تفویض اختیار از سطوح بالاتر سلسله مراتب به سطوح پائین تر می پردازد.

اسلاید 111: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 49- اختیار نهایی را هرگز نمی توان تفویض کرد.- سازمانی از لحاظ اداری غیرمتمرکز است که اختیار تصمیم گیری آن در پائین ترین سطح باشد.

اسلاید 112: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 50تمرکز اختیار تصمیم گیری در بالاترین سطح سلسله مراتب تمرکز اداری و تفویض اختیار به سطوح پائین،عدم تمرکز اداری به وجود می آورد

اسلاید 113: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 50« مقایسه عدم تمرکز ساختاری و اداری »- ساختار غیر متمرکز سلسله مراتب جدید بوجود می آورد.- عدم تمرکز اداری سلسله مراتب جدید به وجود نمی آورد.

اسلاید 114: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 50- در عدم تمرکز ساختاری،اختیار نهایی منتقل می شود- در عدم تمرکز اداری اختیار تصمیم گیری تفویض می شود ولی اختیار نهایی خیر،

اسلاید 115: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 51- در عدم تمرکز ساختاری،هر واحد در امور مربوط به خود مستقلا تصمیم گیری می کند.- در ساختار اداری غیر متمرکز،مدیران می توانند در خصوص تصمیمات سطوح پائین دخالت کنند.

اسلاید 116: اصول مدیریت آموزشیفصل سوم؛ص 51« روابط با سایر متغیرهای سازمانی »نتایج عدم تمرکز اداری:بالا رفتن رضایتتربیت مدیران فعالاحساس مسئولیتدر کارکنانسرعت در تصمیم گیری

اسلاید 117: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 52« نکته مهم »- «هیچ سازمانی نباید کاملا متمرکز یا کاملا غیر متمرکز باشد»- این دو مفهوم،مفاهیمی نسبی هستند.

اسلاید 118: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 52پیشنهادات «رلرو مورفت» برای متمرکز یا غیرمتمرکزاداره کردن سازمان- تصمیماتی باید به شیوه متمرکز اداره شود که اجرای آنها به صورت متمرکز اثربخش تر باشد.

اسلاید 119: اصول مدیریت آموزشی فصل سوم؛ص 52- امور و تصمیماتی باید به شیوه غیرمتمرکز اداره شود که با نیازها و شرایط محلی ارتباط دارد و شیوه متمرکز موجب تضعیف رشد و پرورش مدیران می شود.

اسلاید 120: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 55« ویژگیهای بی همتای مدیریت آموزشی »- بسیاری از وظایف و کارکردهای مدیریت در سازمانها یکسان هستند.- بسیاری از فراگردهای سازمانی شباهت دارند.

اسلاید 121: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 56- فراگردهای سازمانی چه تفاوتهایی دارند؟الف:از لحاظ ماهیت متفاوتندب:چشم اندازها و نگرشهای مدیرانشان متفاوت است

اسلاید 122: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 56- شباهت مدیریت در سازمانهای مختلف عمدتاً در قلمرو وظایف و مسئولیت های « اداری » یافت می شود.- مدیران عموما با چهار وظیفه عمده سر و کار دارند:

اسلاید 123: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 561- تحقق بخشیدن به اهداف سازمان2- استفاده از اشخاص دیگر برای تحقق اهداف3- توجه به جوانب انسانی کار4- اتخاذ تمهیدات لازم برای نوآوری و تغییر

اسلاید 124: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 57« نکته مهم »- تفاوت عمده مدیریت آموزشی و سایر انواع مدیریت را باید در حیطه « مسائل نهادی و فنی » جستجو کرد.

اسلاید 125: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارمتفاوتها به:به نقش و کارکرد آموزش و پرورشماهیت امر آموزش و پرورشمربوط می شوند،

اسلاید 126: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 57« نکته مهم »- ویژگیهای منحصربفرد مدیریت آموزش و پرورش عمدتا از وجه « آموزش و پرورش آن » سرچشمه می گیرد.

اسلاید 127: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 58« نکته مهم »- تفاوت مدیریت آموزشی با سایر انواع مدیریت با توجه به 3 مفهوم « اهداف،کارکردها،ترتیبات » قابل بررسی است.

اسلاید 128: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 58اهداف: اوضاع یا شرایط پایانی که سازمان درصدد تحقق آنهاستکارکردها ( وظایف ) : فعالیتهای لازم برای تحقق اهداف.

اسلاید 129: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 58ترتیبات: مکانیسم ( ساخت و کار ) هایی که فعالیت ها را نظم و ترتیب می بخشند،

اسلاید 130: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 58اهداف آموزشی در مقایسه با اهداف سازمانهای دیگر از 3 خصوصیت برخوردارند:الف: کاروزان آموزش و پرورش برای اهداف تعریف دقیقی ندارند

اسلاید 131: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 58ب: اهداف عمومی آموزش و پرورش به شدت متنوع هستندج: تحقق اهداف حتی در صورت توافق حداقل دوازده سال طول می کشد

اسلاید 132: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 59« کارکردهای آموزشی »- منظور از کارکردهای آموزشی،همانا وظایف «فنی» در سطح مدرسه و کلاس درس است- فراگردهای آموزش و پرورش قابل تفکیک به وظایف تخصصی نیست.

اسلاید 133: اصول مدیریت آموزشیفصل چهارم؛ص 60« ارتباط بین وظایف »بالا رفتن رضایتاحساس مسئولیتدر کارکنانسرعت در تصمیم گیری

اسلاید 134: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 62« ترتیبات »ترتیبات اداری مرسوم در ادارات دیگر بعضا بروز مشکلات را باعث می شود- در این راستا توجه به موارد ذیل قابل تأمل است:

اسلاید 135: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 621- در اغلب کشورها مدیریت آموزشی عموما فعالیتی است که خارج از سازمانهای آموزشی در رأس نظام آموزشی صورت می پذیرد.

اسلاید 136: اصول مدیریت آموزشی فصل چهارم؛ص 622- کار آموزش و پرورش مستلزم صلاحیت،دانش و مهارت تخصصی است.3- سازمانهای غیر آموزشی غالبا از طریق رقابت ادامه فعالیت می دهند

اسلاید 137: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجمبخش دوم «جایگاه نظریه در مدیریت آموزشی»«مبانی نظری مدیریت آموزشی»

اسلاید 138: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 70 « رابطه تئوری و عمل »- تئوری و عمل جدایی ناپذیرند- بین ایندو رابطه ای ناگسستنی وجود دارد.

اسلاید 139: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 71 « رابطه تئوری و عمل از نظر < وَن میلر> »1- شما می توانید بدون تئوری مدیریت کنید.1-1 عمل اعمال

اسلاید 140: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 71 2- شما می توانید با حدس و گمان نسبت به اعمال مدیران دیگر،مدیریت کنید.1-2 عمل حدس و گمان اعمال

اسلاید 141: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 72 3- شما می توانید با موازین و اصول شخصی مدیریت کنید1-3 عمل اصول حدس و گمان اعمال

اسلاید 142: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 73 4- شما می توانید با استفاده از تئوری گامی تازه در جهت طرز عمل اثربخش بردارید.1-4/ عمل اصول حدس و گمان اعمالتئوری

اسلاید 143: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 73« چند نکته مهم »1- هر فراگرد از عمل شروع و به عمل ختم می شود2-فقط در این فراگرد،عنصر عمل واقعیت دارد.

اسلاید 144: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 733- فراگرد عمل مدیریت چرخشی است4-بازخورد،نقش مهمی در این فراگرد بازی می کند

اسلاید 145: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 75« نظریه های Y و X »- این نظریه توسط «داگلاس مک گریگور» مطرح شده- این نظریه می کوشد طبیعت و انگیزش انسان را توضیح می دهد.

اسلاید 146: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 75« مفروضات نظریه X »1-انسان معمولی ذاتا از کار بیزار است. 2-انسان معمولی برای تحقق اهداف سازمان باید تحت اجبار قرار گیرد

اسلاید 147: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 753- انسان معمولی تمایل اندکی به قبول مسئولیت دارد و ترجیح می دهد هدایت شود. 4- انسان معمولی خلاقیت اندکی دارد.

اسلاید 148: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 76« مفروضات تئوری Y »1- کار برای انسان مثل بازی و تفریح است2-انسان ، خود کنترل کننده خویش است.

اسلاید 149: اصول مدیریت آموزشی فصل پنجم؛ص 763- مهمترین پاداش برای انسان ، رضایت نفس است.4- انسان معمولی جوینده مسئولیت است.5-انسان معمولی ، خلاق است.

اسلاید 150: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 82« نظریه و اجزای آن »- نظریه مجموعه ای از مفاهیم ، مفروضات ، اصول و قوانین است.

اسلاید 151: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 82اجزای مهم تئوری«نظریه» {Theory}1- امر واقع ( Fact )2- مفهوم ( Concept )

اسلاید 152: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 865- تصمیم ( Generalization )6- فرضیه ( Proposition )7- اصل ( Principle ) 8- قانون ( Law )

اسلاید 153: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 82امر واقع: رویداد یا وضعیت محسوس که سنجش پذیر و قابل توصیف استمفهوم: تعبیر ذهنی یا تصویر یک تجربه حسی

اسلاید 154: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم- سازه: مفهومی که تعریف عملی استاندارد دارد.- پیش فرض ها و مفروضات: اجزاء و عناصر مقدماتی یا تصمیمات اولیه،پیش فرض نام دارد.مفروضات بر مبنای پیش فرض ها ساخته می شوند.

اسلاید 155: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 87تعمیم: حکم یا گزاره ای که روابط متقابل دو مفهوم یا بیشتر را برقرار می سازد.اصل: تعمیمی با تأیید تجربی محکم

اسلاید 156: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 86فرضیه: تعمیمی با تأیید تجربی محدود(حدس و گمان هوشمندانه)قانون: تعمیمی با بالاترین تأیید تجربی( بالاتر از اصل )

اسلاید 157: اصول مدیریت آموزشیفصل ششم؛ص 90 « فراگرد تئوری پردازی »تئوریگزاره ها و مفروضاتواقعیاتمفاهیمسازه هامحسوسانتزاعی

اسلاید 158: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 88« فرضیه »- گزاره یا تعمیمی است موقت که حداقل رابطه بین دو متغیر را بیان می کند.- فرضیه پلی میان تئوری و تحقیق علمی است.

اسلاید 159: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 89« نظریه فرلو »- طبق این نظریه آدم 5 نوع نیاز مختلف دارد که هریک به طریقی فعال می شوند.

اسلاید 160: اصول مدیریت آموزشیفصل ششم؛ص 90 طبقه بندی نیازها در نظریه مزلوخودیابیاحترامفیزیولوژیکتأمین و ایمنیاجتماعی

اسلاید 161: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 911- نیازهای فیزیولوژیک:نیاز به اکسیژن-آب و غذا و ... 2-نیازهای تأمین و ایمنی:تأمین مالی و شغلی و ...3-نیازهای اجتماعی:مهر و محبت،دوستی

اسلاید 162: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 914- نیازهای منزلت و احترام: شایستگی و مقام،احترام به نفس .. 5- نیازهای خودیابی و کمال: شکوفایی استعدادهای بالقوه ...

اسلاید 163: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 94« ارزش تئوری »- کدام تئوری ارزشمندتر است؟ضرورتی نیست بگوییم کدام درست یا ارزشمندتر است،هر یک می تواند به ما در زمانی به فهم واقعیت کمک کند.

اسلاید 164: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 95- تئوری عین واقعیت نیست.-تئوری بر حسب تقاضا ساخته نمی شود.-تئوری پردازی کاری تؤام با خلاقیت است.

اسلاید 165: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 97تئوری حداقل به سه طریق در عمل بکار می آید:1- فراهم کردن مبنا یا چهارچوب مراجعه و داوری2- تسهیل کاربرد تحلیل رویدادها و مشکلات مدیریت

اسلاید 166: اصول مدیریت آموزشی فصل ششم؛ص 973- افزودن بر دانش و شناخت کارورزان مدیریت و فراهم آوردن مبنایی معقول و قابل اتکاء برای مشکل گشایی و تصمیم گیری.

اسلاید 167: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 102« مکتب ها و نظریه های سازمان و مدیریت »- همه مکاتب و نظریه های شناخته شده مدیریت به قرن بیستم تعلق دارند.- اساسی ترین مدلهای سازمانی،سازمانهای نظامی و دینی بودند.

اسلاید 168: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 102بذر تئوریهای مدیریت ابتدا در آثار اقتصاددانانی نظیر آدام اسمیت پاشیده شد.- کتاب «ثروت ملل» اسمیت فصلی تحت عنوان تقسیم کار داشت.

اسلاید 169: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 104«نظریه های مدیریت علمی»- بانی این نظریه « فردریک تیلور » است.- هدف اصلی این نظریهبالا بردن سطح تولیدافزایش کاراییاست.

اسلاید 170: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 103مضامین اصلی کتاب « مدیریت علمی »:الف: راه افزایش کارایی،طراحی دقیق شغل و وظیفه است.ب: انگیزه کار عمدتا ناشی از شوق به درآمد مالی است.

اسلاید 171: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 104مبنای فلسفی « تیلوریسم »- انسان فقط با رفاه اقتصادی انگیزش می یابد- تنها عامل محدودکننده کارایی ، خستگی جسمی کارکنان است.

اسلاید 172: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 104« نکته مهم »- تیلور عمدتا با مسائل سطح عملیاتی سازمانهای تولیدی مشغولیت ذهنی داشت.- منظور تیلور از علم، مشاهده و ارزشیابی منظم است.

اسلاید 173: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 105- مدیریت علمی با اعمال تخصص در حوزه مدیریت،مدیریت مبتنی را به وجود می آورد.- تیلور،تخصص را تنها منبع اختیار تلقی می کرد.

اسلاید 174: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 105« نکته مهم »- تیلور به برخی متغیرها توجه نکرده بود.- در چهارچوب نظریه «مدیریت علمی» متغیرهای روانشناختی و جامعه شناختی آن جائی ندارد.

اسلاید 175: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 106- سازمان غیر رسمی و روابط آن نادید گرفته می شود.- برداشت محدودی نسبت به انسان وجود دارد.- انسان صرفا از دید اقتصادی نگریسته می شود.

اسلاید 176: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 106« تاثیر تیلوریسم بر مدیریت آموزشی »- مدارس را مشابه کارخانه ها تلقی کردند.- دانش آموز به مثابه مواد خامی تلقی شد.-تاکید بر سطح عملیاتی(کلاس درس)شد.

اسلاید 177: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 107- استانداردهای تولید = بازده آموزش و پرورش- شیوه های تولید = روشهای آموزش و پرورش- تولیدکنندگان = معلمانوظیفه معلم صرفا تولید نتایج استاندارد بود،

اسلاید 178: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 107نظریه مدیریت اداری (نظریه کلاسیک سازمان)- این نظریه متعلق به«هانری فایول» فرانسوی است.- فایول همزمان با تیلور به تئوری پردازی پرداخت.

اسلاید 179: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 108کتاب فایول « مدیریت صنعتی و عمومی » استفایول: ساختار همه سازمانها دارای دو بعد افقی و عمودی استبعد افقی = تفکیک کارکردهابعد عمودی = تفویض اختیار

اسلاید 180: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 109کارکردهای مدیریت از نظر فایول:سازماندهیفرماندهینظارتهماهنگبرنامه ریزی

اسلاید 181: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 109« اصول فایول به عنوان رهنمودهایی برای مدیران »فایول 14 اصل را پیشنهاد می کند که برخی از آنها عبارتند از :تقسیم کاراختیار و مسئولیت

اسلاید 182: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 109انضباط – وحدت فرمان – تمرکز – سلسله مراتبتقدم منافع عمومی برخصوصی – ابتکار – روحیه گروهی

اسلاید 183: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 111 « تاثیر نظریه مدیریت اداری بر مدیریت آموزشی »- تأثیر این نظریه جهانشمول بوده است.- جوانب رسمی سازمانهای آموزشی مثل اهدافتمرکز و عدم تمرکز و ... عمدتا به این نظریه مربوطند.

اسلاید 184: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 112« نظریه روابط انسانی »واضع این نظریه « ماری پارکر فالت » است.نظریه روابط انسانی: مسأله اصلی در سازمان،ایجاد و نگهداری روابط انسانی پویا و هماهنگ است.

اسلاید 185: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 113فالت ، هماهنگی را راهبرد اساسی سازمان اثربخش می داند و در ارتباط با آن به 4 اصل معتقد است:

اسلاید 186: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 1131- هماهنگی از طریق تماس مستقیم2- هماهنگی در مراحل اولیه3- هماهنگی از طریق ارتباط متقابل همه عوامل4-هماهنگی به عنوان یک جریان

اسلاید 187: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 116نظریه پرداز بعدی این نظریه « التون میو » است.« مفروضات میو »1- انسانها به وسیله نیازهای اجتماعی برانگیخته می شوند.2-انسانها از فشار اجتماعی همکاران به شدت متأثر می شوند.

اسلاید 188: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 1163- افراد سازمان نسبت به سازمان تعهد نشان می دهند.« تأثیر این نظریه بر مدیریت آموزشی »- به تدریج ضرورت توجه به روابط انسانی محسوس شد.

اسلاید 189: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 118جوانب مهم روابط انسانی از دید « گریفیث »1- انگیزش 2-ادراک 3-ارتباط 4-اختیار5-ساختار قدرت 6-روحیه 7-پویایی گروه 8-تصمیم گیری9- رهبری

اسلاید 190: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 121« نظریه های رفتاری »الف: نظریه همکاریب: نظریه تصمیم گیریج: مدل گروه انسانید: نظریه همسازی

اسلاید 191: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 125نظریه همکاری چستر بارنارد:بارنارد :سه عنصر اصلی سازمان:هدف ارتباطتمایل اعضا به همکاریمدل گروه انسانی:فعالیت ها تعامل ها گرایش ها

اسلاید 192: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 136نظریه بروکراسی « ماکس وبر »- بروکراسی نظام اداری گسترده ای است که با عده کثیری ارباب - رجوع سرکار دارد.- بروکراسی مترادف سازمان رسمی است.

اسلاید 193: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 137اصول اساسیبروکراسی قا نو نـــیتبروکراسیعقلانیتکـــــارایی

اسلاید 194: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 139مهمترین کمک وبر به مدیریت،تدوین نظریه اقتدار بود.قدرت: توانایی وادار کردن دیگران به کار علی رقم مقاومت.اختیار: اطاعت بعضی از دستورات توسط زیردستان.

اسلاید 195: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 140دو ملاک تشخیص اختیار عبارتند از:الف: اطاعت و اجابت ارادی دستورات مشروعب: کنار گذاشتن قضاوت شخصی قبل از دستور صدور

اسلاید 196: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 144« انواع اختیار » از دید وبر1- اختیار فرمندی Charismatic Authority 2- اختیار سنتی Traditional Authority3- اختیار قانونی Legal Authority

اسلاید 197: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 147« بروکراسی نوع آرمانی »سازه های عمده این نظریه عبارتند از:عقلانیت: هدف مداری سازمان.کارایی: هزینه – اثربخش سازمان.

اسلاید 198: اصول مدیریت آموزشی فصل هفتم؛ص 147« ویژگی های اصلی بروکراسی »سلسلهمراتبمسیرشغلیجهت گیریغیرشخصیقواعد و مقرراتتقسیم کارو تخصص

اسلاید 199: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 152پیامدهای مثبت و منفی بروکراسیاز دیدگاه « هوی و میسکل »Hoy & Miskel1- تقسیم کار و تخصص: باعث صداقت می شود.2- سلسله مراتب: به ارتباطات صدمه می زند

اسلاید 200: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 1533- قواعد و مقررات: انعطاف ناپذیری ایجاد می کند.4- جهت گیری و رفتار غیرشخصی: جوی سترون و بی خاصیت ایجاد می کند5- مسیر شغلی: در غیر خلاق ها نارضایتی ایجاد می کند.

اسلاید 201: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 155- غفلت از سازمان غیر رسمی- طبیعت دو گانه مدل بوروکراسی-بروکراسی در آموزش و پرورش بر مبنای شکل صفحه بعد قابل بررسی است

اسلاید 202: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 1591.آرمانی2.استبدادی5.معتدل4.آشفته3.حرفه ایقویبالاتخصص حرفه ایضعیفساختار بروکراتیک

اسلاید 203: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 171در این طبقه بندی عوامل متعددی مورد توجه قرار می گیرند:بخش سومفصل نهممفهوم سه بعدی مدیریت آموزشی

اسلاید 204: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 171عناصر اصلی طبقه بندی سه بعدی عبارتند از:کار یا وظیفه مدیر شخص مدیرزمینه اجتماعی کار مدیر

اسلاید 205: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 172کار مدیر آموزشی: وظایف و مسئولیت های مختلف آموزش و پرورش شخص مدیر آموزشی: ویژگیهای جسمانی،روانی،ذهنی،عاطفی

اسلاید 206: اصول مدیریت آموزشی فصل هشتم؛ص 172زمینه یا وضعیت اجتماعی: شرایط ، امکانات و محدودیتهایی که حیطه کار را مشخص می کند.- در تحلیل فراتر هر یک از اجزای فوق دارای 3 بعد دیگر هستند

اسلاید 207: اصول مدیریت آموزشی فصل نهم؛ص 176 ، ،توالیفراگردمحتویزمینه های اجتماعی کار مدیر مرتبط است با:1-تداوم و ثبات 2-نوآوری و تغییر3-کشمکش و مقاومت 4-حل مشکل و سازگاری مجدد

اسلاید 208: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 182« نظریه سیستم ها »- تعریف سیستم: مجموعه ای از عناصر و اجزای مرتبط و در حال کنش و واکنش که یک کلّ را بوجود می آورد.فصل دهم- نگرش سیستمی سازمان را یک کلِّ فرض می کند.

اسلاید 209: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 183« خصوصیات سیستم »- هر سیستمی حد و مرز دارد.- عناصر یا اجزای سیستم ممکن است مفاهیم باشند.- عناصر سیستم ممکن است اشیاء یا چیزها باشند.

اسلاید 210: اصول مدیریت آموزشیفصل دهم؛ص 183 سیستممحیط ، موادانرژی ، اطلاعاتمحیط ، موادانرژی ، اطلاعات

اسلاید 211: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 185هدف سیستم: وظیفه یا وظایفی که سیستم در ارتباط با سیستم های مجاور ایفا می کندحد و مرز سیستم: نقاطی که فراتر از آن ویژگیهای خاص سیستم دیگر قابل تشخیص نیست.

اسلاید 212: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 186انواع سیستم :سیستم باز سیستم بستهاجزای سیستم:دروندادها عملیات بروندادها

اسلاید 213: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 188چرخه فعالیت ها- الگوی فعالیت های یک سیستم سیکلی یا چرخشی است.- در سیستم های فیزیکی ، ساختار آنها قابل رؤیت است.

اسلاید 214: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 188« خرده سیستم و فراسیستم »- گروه بندی های کوچک در هر سیستم خرده سیستم نام دارند.- هر سیستمی داخل یک سیستم بزرگتر قرار دارد که فراسیستم نام دارد

اسلاید 215: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 190<< Entropy >>آنتروپی : همه سیستم ها صرف نظر از ماهیت ، اندازه یا نوع آنها به مرور زمان میل به یک حالت فروپاشی دارند که اصطلاحا آنتروپی نام دارد.

اسلاید 216: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 193نگانتروپی : نمام اقداماتی که برای خنثی کردن آنتروپی صورت می گیرد اصطلاحا نگانتروپی (Negentropy) نام دارد.

اسلاید 217: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 192بازخورد (Feed-Back)- بروندادهای سیستم به عنوان درونداد به داخل آن بازخورانده می شود تا سیستم از نتیجه کار خود مطلع شود.این فرآیند بازخورد نام دارد.

اسلاید 218: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 193- حالت پا بر جا و تعادل پویاSteadyState Dynamic Homeostasisاجزای سیستم:بازخورد مثبت بازخورد منفی

اسلاید 219: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 196همپانی و چندپانی- روابط میان مفاهیم و سازه های سیستمی.- نظریه عمومی سیستمها.MaltifinalityٍEquifinality

اسلاید 220: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 201« نظریه سیستمی سازمان »سازمان مدرسه به عنوان یک سیستم اجتماعی - هر سازمانی سیستم است ولی هر سیستمی سازمان نیست.مزایای نگرش سیستمی :

اسلاید 221: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 2061- جامع است.2- برای همه قلمرو های رفتار انسانی راهبردهای ضمنی فراهم می سازد.

اسلاید 222: اصول مدیریت آموزشی فصل دهم؛ص 2063- بین رشته های مختلف علمی قابلیت ایجاد تفاهم و زبان مشترک دارد.4- شیوه ای مختصر و صرفه جویانه است.

اسلاید 223: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم« نظریه سیستم اجتماعی»- مطالعه مدیریت باید در عمومی ترین زمینه رفتار اجتماعی یعنی سیستم اجتماعی صورت پذیرد. سیستم اجتماعی: واحد اساسی تحلیل مدیریت

اسلاید 224: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 214 « مدل سیستم اجتماعی»- این مدل بر آن است که انسان موجودی روانی – اجتماعی است و رفتار او تحت تأثیر این دو وجه قرار می گیرد.

اسلاید 225: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 214 مدیریت به عنوان یک فراگرد اجتماعی- در چهارچوب نظری،مدیریت به عنوان یک فراگرد اجتماعی و زمینه آن به منزله یک سیستم اجتماعی تلقی می شود.

اسلاید 226: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 215 فراگرد مدیریت از سه نقطه نظر قابل ملاحظه است:1- از لحاظ ساختار2- از لحاظ کارکرد3- از لحاظ عملکرد

اسلاید 227: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 216 « وجوه تحلیلی سیستم اجتماعی »- وجه اجتماعی سیستم بعد هنجاری یا سازمانی نام دارد.- وجه روانی سیستم بعد شخصی یا فردی نامیده می شود.

اسلاید 228: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 217 « وجوه تحلیلی سیستم اجتماعی »ابعاد رفتار در سیستم اجتماعیبعد هنجاریسازمانبعد شخصیرفتار مشهود

اسلاید 229: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 218نقشها دارای ویژگیهای زیر هستند:ساختار ) نقش ها( انتظاراتبعد هنجاری از عناصر زیر تشکیل شده است:

اسلاید 230: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 218 1- نقش ها بر مناصب یا مقام های داخل سازمان دلالت دارند.2-نقش ها بر حسب انتظارات ، هنجارها ، حقوق و وظایف تعیین می شوند.

اسلاید 231: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 219 3- نقش ها به وسیله سازمان تعیین می شوند.4- نقش ها کمابیش انعطاف پذیرند.5- نقش های سازمانی مکمل یکدیگرند.

اسلاید 232: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 218این بعد به جوانب فردی و روانشناختی سازمان یا سیستم اجتماعی اشاره می کند.فرد ) شخصیتپیش آمادگی ها« بعد شخصی »( نیازها

اسلاید 233: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 221 شخصیت مفهومی روانشناختی است.نیازها - پیش آمادگی ها واژه ای مرکب است که مفهوم آن بیانگر عناصر متعدد و متنوع شخصیت است.

اسلاید 234: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 222 بعد شخصیرفتارمشهودسازمانیانتظاراتنیازهاپیش آمادگی هاشخصیت هانقش هاافرادساختارسازمانبعد هنجاری

اسلاید 235: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 222B = f ( R . P )با توجه به ملاحظات بیان شده می توان به یک تقسیم بنیادی دست یافت

اسلاید 236: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 222که رابطه B = f ( R . P )را بوجود می آورد.رفتار سازمانی مشهود (B) همیشه تابعی است (f)از تعامل (X) میان نقش (R) و شخصیت (P)

اسلاید 237: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 224 نسبت های متغیر نقش و شخصیت در رفتاربالفBَAنقش(انتظارات سازمان)شخصیت(نیازها و انگیزه های فردی)

اسلاید 238: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 226 « یگانگی فرد و سازمان »- اگر فرد مطابق انتظارات سازمان رفتار کند گفته می شود رفتار او سازگار و اگر مطابق انگیزه های خود رفتار کند ، رفتار او همساز است.

اسلاید 239: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 228 کشمکشهای فرد و سازمان1- کشمکش نقش – شخصیت: اگر الگوی انتظارات نقش با الگوی انگیزه های فردی که ایفای آن نقش را بر عهده دارد،توافق نداشته باشد،بروز می کند.

اسلاید 240: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 228 1- کشمکش نقش: وقتی که ایفا کننده نقش مجبور باشد در آن واحد به انتظارات سازمانی متضاد پاسخ دهد ، بروز می کند.

اسلاید 241: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 229 1- کشمکش های شخصیت: این نوع کشمکش در اثر نیازها و انگیزه های متضاد فردی ایجاد می شود و به شخصیت فرد بستگی دارد.

اسلاید 242: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 229 ، ،رضایت بخشیکاراییاثربخشیملاک های رفتاری سازمانی مهم ترین ملاک های سنجش رفتار در سازمان عبارتند از:

اسلاید 243: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 230 اثربخشی: هنگامی تحقق می یابد که سازمان به نتایج مطلوب خود نائل شود.کارایی: نسبت میان بروندادها و دروندادها در صورت منطقی بودن کارایی نام دارد.

اسلاید 244: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 230 رفتاراثربخشیکاراییپیش آمادگی ها و نیازهای فردیانتظارات سازمانیروابط انتظارات و نیازها با اثربخشی،کارایی،رضایت

اسلاید 245: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 231 « اثربخشی »- رابطه ای است میان رفتار سازمانی با نیازها و مقاصد فردی - ملاک اثربخش رفتاری است که مورد ارزشیابی قرار می گیرد « کارایی »

اسلاید 246: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 231 « رضایت »- فرد ممکن است رفتارش اثربخش و کارآمد باشد ، ولی رضایت بخش نباشد.- رابطه میان انتظارات سازمانی و نیازهای فردی

اسلاید 247: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 232 « رهبری و مدیریت »- مدیریت بعد هنجاری- رهبری بعد شخصیغالبا این دو اصطلاح مترادف استعمال می شوند.

اسلاید 248: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 233 در چهارچوب تئوری سیستم اجتماعی سه سبک مدیریت یا رهبری قابل تشخیص است:1- سبک هنجارمدار 2-سبک فرد مدار 3- سبک موقعیت مدار

اسلاید 249: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 233 1- سبک هنجارمدار: این سبک با تاکید بر بعد هنجاری به انتظارات سازمان اهمیت می دهد،تحت این سبک،زیردستان موظف به اجرای مقررات هستند.

اسلاید 250: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 234 1- سبک فرد مدار: این سبک بر بعد شخصی تاکید داشته و انگیزه ها ونیازهای فردی کارکنان سازمان را مورد تاکید قرار می دهد.

اسلاید 251: اصول مدیریت آموزشی فصل یازدهم؛ص 234 1- سبک موقعیت مدار: سبک متغیری است که با توجه به شرایط و موقعیت ها به تناوب به هر یک از بعدهای هنجاری و شخصی تأکید می کند.

اسلاید 252: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 242 رفتار سازمانی1- به عنوان یک رشته دانشگاهیاین اصطلاح در علم سازمان معمولا در دو معنی استعمال می شود:

اسلاید 253: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 2422- به عنوان مفهومی که به مجموعه ای از ابعاد و متغیرهای سازمانی دلالت دارند.- این تعریف به معنای « روابط انسانی » نزدیک است.

اسلاید 254: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 243روابط انسانی ، کاربرد وسیع اجتماعی دارد.در مقابل اصطلاح رفتار سازمانی دقیق تر است.هردو به موضوع واحدی اشاره می کنند.

اسلاید 255: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 242- رفتار سازمانی بیشتر جنبه نظری و پژوهشی دارد.-روابط انسانی به کاربرد نظریه ها و یافته های علمی می پردازد-رفتار سازمانی در صدد فهم رفتار پیچیده سازمانی است

اسلاید 256: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 242- روابط انسانی از فهم و درک رفتار سازمانی در موقعیت های علمی بهره می جویند.- تفاوت ایندو مثل تفاوت پاتولوژیست و طبیب است.

اسلاید 257: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 244رفتار سازمانی را در سه سطح می توان ملاحظه کرد:1- تحلیل رفتار فردی در سازمان2- تحلیل رفتار گروهی در سازمان3- تحلیل رفتار پیچیده در سازمان

اسلاید 258: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 245اهم ویژگیهای روانشناختی برای فهم رفتار فردی:1-ادراک: مرحله آغازین رفتار است.از این طریق فرد به تجربه های خود معنا می دهد.

اسلاید 259: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 245- یادگیری در هر رفتار انسانی نقش دارد.2- یادگیری: تغییر نسبتا پایدار در رفتار است که از تجربه یا رفتار و عمل تقویت شده حاصل می شود.

اسلاید 260: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 2463- گرایش: یک وضع روانی است حاکی از اینکه فرد نسبت به یک موضوع چه احساس و عاطفه ای دارد.

اسلاید 261: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 2464- انگیزش: وضعیت روانی که رفتار را در جهت هدف یا اهدافی نیرو می دهد و فعال می سازد،هدایت می کند و آنرا در مسیر هدف قرار می دهد.

اسلاید 262: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 247نیازها(محرومیت) سائق ها(انگیزه ها)(محرومیت جهت دار)هدف ها(کاهش فشار سائق)« رابطه بین نیاز ، سائق و هدف »

اسلاید 263: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 248- سائق ها :یک کمبود جهت دار که ناظر به هدف است و برای تحقق هدف نیرو ایجاد می کند.- نیازها : بهترین تعریف یک کلمه ای نیاز ، کمبود است

اسلاید 264: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 248- هدف ها : هر چیزی که نیازی را تخفیف و انگیزه ای را تسکین دهد.

اسلاید 265: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 249- انگیزه های همانند از طریق رفتارهای متفاوتی تظاهر می کنند.- تظاهر انگیزه های انسانی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است.

اسلاید 266: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم- انگیزه ها ممکن است در اشکال دگرگون شده ظاهر شوند.- انگیزه های متفاوت از طریق رفتارهای همانند بروز می کنند.

اسلاید 267: اصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 249- هر رفتار واحدی ممکن است حاکی از انگیزه های گوناگون باشد.

اسلاید 268: جامعهسازمانگروه کارنقشاصول مدیریت آموزشی فصل دوازدهم؛ص 252سطوح مختلف تعامل فرد و سازمانفرد

اسلاید 269: پایان

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید