osul_va_mabaniye_amoozesh_va_parvaresh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول و مبانی آموزش و پرورش”

اصول و مبانی آموزش و پرورش

اسلاید 1: اصول و مبانی آموزش و پرورشتألیف: دکتر علی تقی پور ظهیرتعداد واحد درسی: 3 واحد(واحد اصلی)

اسلاید 2: هدف های کلی کتاب اصول و مبانی آموزش و پرورشآشنایی با مبانی آموزش و پرورش به ویژه مبانی فلسفی آموزش و پرورش ، و راهگشایی و راهنمایی به کاربرد این اطلاعات در برنامه ریزی های درسی، طراحی آموزشی، مدیریت و اداره کلاس است

اسلاید 3: تهیه کننده:عبدالرحیم جهان آرا کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دستیار آموزشی دانشگاه پیام نور سردشتمدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد- عضو باشگاه پژوهشگران جوان - عضو بنیاد نخبگان دانش پژوه شاهد- مربی ICDL فنی و حرفه ای – طراح نرم افزارهای آموزشی کامپیوتری- تکنولوژیست آموزشی

اسلاید 4: قسمت اولقسمت دومقسمت سومقسمت چهارم

اسلاید 5: قسمت اول:آموزش و پرورش (تحلیل مفاهیم موضوعها و هدفها)فصل اول:آموزش و پرورش( مفاهیم و تعاریف)فصل دوم: آموزش و پرورش به عنوان دانش پایه یا کاربردیفصل سوم: آموزش و پرورش و روانشناسیفصل چهارم: هدفهای آموزش و پرورش

اسلاید 6: قسمت دوم : موضوع آموزش و پرورشفصل پنجم:آموزش و پرورش در دوره طفولیت و اول کودکیفصل ششم: آموزش و پرورش در دوره کودکی و نوجوانی

اسلاید 7: قسمت سوم : معلم به عنوان یکی از عناصر اصلی آموزش و پرورشفصل هفتم:معلم( ویژگیهای شخصی، حرفه ای و فنی)

اسلاید 8: قسمت چهارم : معلم به عنوان یکی از عناصر اصلی آموزش و پرورشفصل هشتم :تدریس و انضباط (تحلیل مفاهیم)فصل نهم :انضباط

اسلاید 9: فصل اولآموزش و پرورش( مفاهیم و تعاریف)

اسلاید 10: هدفهای رفتاری فصل اول1- دلایل درونی و بیرونی برای ورود به جرگه معلمی را تشخیص دهید و برای هر کدام 3 نمونه ذکر کنید 2- ((توجیهات )) خود آگاه و ناخود آگاه را برای ورود به حرفه معلمی بیان کنید 3- مفهوم ((آموزش و پرورش ))را با مفهوم (معالجه )در پزشکی مقایسه کنید

اسلاید 11: هدفهای رفتاری فصل اول4- واژه های ((آموزش و پرورش ))،((آموزش)) ، ((پرورش ))و ((تربیت )) و حدود و گستره هر یک را از هم باز شناسید 5- تفاوت مفاهیم ((اعم ))و ((اخص ))تربیت را بیان کنید

اسلاید 12: هدفهای رفتاری فصل اول6- تاکید ها و اولویت هایی که در مفاهیم مختلف قدیمی و جدید آموزش و پرورش وجود داشته و دارد نشان دهید 7- تعاریف دستوری ، توصیفی و برنامه ای آموزش و پرورش را از همدیگر تشخیص دهید

اسلاید 13: مقدمه دلایل ورود به جرگه معلمی 1- بیرونی = مقام – پول 2- درونی = دوست داشتن تدریس – پاداش معنوی

اسلاید 14: مقایسه مفهوم آموزش و پرورش با معالجه تشابه آموزش و پرورش با پزشکیپزشکی = هدف آن کمک به غایت بهبودی از لحاظ جسمی و روانی است آموزش و پرورش = رشد کیفیات مطلوب

اسلاید 15: تفاوت آموزش و پرورش با پزشکیپزشکی 1) فرد را از حالت انحراف به حالت بهبود بر می گرداند2- اتفاق نظر در باره سلامت جسمی وجود داردآموزش و پرورش1) در بحران ارزش قرار دادن 2) عدم همراهی در باره کیفیات مطلوب

اسلاید 16: مفهوم آموزش و پرورش و تربیتآموزش = انتقال معلومات و اطلاعات جهت تحول و دگرگونی رفتار پرورشی = فراهم آوردن زمینه برای شکوفایی استعدادهای طبیعی و تواناییهای درونی

اسلاید 17: مفهوم آموزش و پرورش و تربیتتربیت = پرورش و بار آوردن تربیت به معنای اعم = در مورد انسان و حیوان به کار می رود تربیت به معنای اخص= مترادف با آموزش و پرورش

اسلاید 18: مفهوم آموزش و پرورش در قدیم و جدید بار آوردن و پرورش تن و ایجاد مهارتهای بدنی رشد کیفیات مطلوب، تواناییها و استعدادهای طبیعی رشد معرفت و فهم بدون تاکید بر رشد بدنی رشد کیفیات مطلوب ذهن و رشد همه تواناییها مفهوم قدیممفهوم جدید

اسلاید 19: تعاریف آموزش و پرورش1- تعریف دستوری (تجویزی )مقید به نظر شخصی بدون توجه به نظر دیگران

اسلاید 20: تعاریف آموزش و پرورش2- تعریف توصیفی مبین مفاد اصلاح در مضمونهای متفاوتی است که به طرق مختلف به کار برده می شود

اسلاید 21: تعاریف آموزش و پرورش3- تعریف برنامه ایبطور صریح یا ضمنی چگونه بودن را بیان می کند و ترکیبی از تعریف توصیفی و دستوری است

اسلاید 22: فصل دومآموزش و پرورش به عنوان دانش پایه یا کاربردی؟

اسلاید 23: هدفهای رفتاری فصل دوم1- سه حیطه از دانشهای کاربردی و سه حیطه از دانشهای مستقل (یا معرفتهای نظام یافته )را نام ببرید 2- ملاکهای که هر معرفت نظام یافته را از سایر معارف متمایز می کنند را نام ببرید 3- « سطح انتزاع مفاهیم » رابطه به زبان خود تعریف کنید و تعاریف آن را در دانشهایی مانند فیزیک ، جامعه شناسی و فلسفه با آموزش و پرورش با مثال روشن کنید

اسلاید 24: هدفهای رفتاری فصل دوم4- سه روش معمول استدلال یا تفکر را نام ببرید و برای هر کدام در یک خط توضیح دهید از چه اطلاعاتی استفاده می کند و با چه روشی به نتیجه گیری می پردازد5- هدف های دانش آموزش و پرورش را بیان کنید 6- ویژگیهای روش تفکر تربیتی را نام ببرید7- تفاوتهای اساسی میان هدفهای دانش آموزش و پرورش با تحصیل آموزشگاهی « آموزش و پرورش رسمی » را توضیح دهید

اسلاید 25: هدفهای رفتاری فصل دوم8- « نمودهای اخلاقی » دانش آموزش و پرورش را شرح دهید 9- « تمایزان عملیاتی » دانش آموزش و پرورش را شرح دهید 10- تفاوتهای میان عملیات معرفتهای نظام یافته ای مانند فلسفه و روانشناسی را با عملیات آموزش و پرورش بیان کنید

اسلاید 26: مقدمه دانش پایه یا مستقل = روانشناسی – فلسفه – جامعه شناسی دانش کاربردی = مهندسی – پزشکی – حقوق

اسلاید 27: مقدمهآموزش و پرورش دانش پایه است تصور آن به عنوان دانش کاربردی تناقض گویی است و کاربرد اصول را به عنوان دانش با کاربرد اصول در یک دانش اشتباه گرفته اند

اسلاید 28: آموزش و پرورش به عنوان معرفت نظام یافته مستقل (دانش پایه )دانش پایه دانشی پایه است که دارای حد و مرز معین و هدف ها و ویژگیها و روشهای پژوهشی مشخص است

اسلاید 29: ملاکهای معرفت نظام یافته مستقل1- سطح انتزاع مفاهیم مربوط به خود 2- روشهای تفکر یا استدلال 3- هدفهای که هر دانش پایه دارد 4- سنخ و نمودهای قوانین اخلاقی

اسلاید 30: 1- سطح انتزاع مفاهیم سطح انتزاع آموزش و پرورش به وسیله روشهای مشخص می شود که از طریق آنها ایـده ها به وجود می آیند و به مورد آزمایش و خطا و باز آفرینی گذاشته می شوند

اسلاید 31: 2- روشهای تفکر یا استدلال کردنتفکر ریاضی = استنتاج منطقی از اصول بدهی است که خودشان نیاز به بررسی و کاوش ندارند

اسلاید 32: 2- روشهای تفکر یا استدلال کردنتفکر علمی یا تجربی = از قیاس استفاده میکند و به وسیله فرایندهای مشخص می شود که برای داوری و پیش بینی کردن پدیده های دنیای مادی به کار برده می شوند

اسلاید 33: 2- روشهای تفکر یا استدلال کردنتفکر فلسفی = تفکر ی به شیوه منظم در باره مسائل و امور معین از قیاس استفاده می کند

اسلاید 34: 2- روشهای تفکر یا استدلال کردنتفکر تربیتی = بیشتر متمتیل به تفکر فلسفی است و متوجه الگوهای تفکر است تفکر تربیتی اندیشیدن در باره چگونگی به وجود آوردن امتحان کردن و توسعه دادن روشها است

اسلاید 35: هدف آموزش و پرورش ترقی دادن یا بهتر کردن روشهای پژوهشی و آفریندگی است که به وسیله آن علوم دیگر ،ریاضیات و فلسفه نقشهای خود را ایفا و هدفهای خود را دنبال می کنند 3- هدفهای که هر دانش پایه دارد

اسلاید 36: 4- نمودهای اخلاقی - هر دانش به وسیله مجموعه ای از قواعد اساسی برای انجام دادن نقش های خاص خود درست در جهتی معین و با ویژگیهای ممیزه ای که باید به هدفهایش برسد هدایت می شود

اسلاید 37: 4- نمودهای اخلاقی - بعد اخلاقی آموزش و پرورش از نظام متداول اجتماعی روانشناختی نشأت می گیرد

اسلاید 38: 5- تمایزات عملیاتیهیچ یک از دانشها به تنهایی یا با همدیگر نمی‌تواند کلیه صفات مشخصه روش یا روش شناختی را که همان فرایند آموزش و پرورش است مورد استفاده قرار دهد

اسلاید 39: فصل سومآموزش و پرورش و روانشناسی

اسلاید 40: هدفهای رفتاری فصل سوم1-مسائل مورد علاقه علمای آموزش و پرورش را نام ببرید2- مشخصات نظریه تربیتی را ذکر کنید 3- تفاوتهای میان روانشناسی و آموزش و پرورش را از نظر توصیفی یا تجویزی بودن بیان کنید

اسلاید 41: هدفهای رفتاری فصل سوم4- چگونگی کاربرد مفاهیم « رشد » ، « انگیزه » و « یادگیری » را در دو حوزه روانشناسی و آموزش و پرورش توضیح دهید5- تفاوتهای رشد تربیتی را با رشد روان شناختی بیان کنید 6- تفاوتهای نظریه تربیتی را با نظریه روانشناختی از نظر « بار ارزشی » و « بازده نهایی » ذکر کنید

اسلاید 42: هدفهای رفتاری فصل سوم7- دو دلیل برای اینکه یک نظریه جامع تربیتی ، یک نظریه اجتماعی و سیاسی هم هست ، را بیان کنید 8- در مورد کفایت نظریه های برای تعیین « بهترین موقع برای تدریس مطلب معین » و « بهترین روش تدریس آن » با استفاده از متن کتاب توضیح دهید

اسلاید 43: مقدمهسه شاخه از معرفت بشری یعنی روان شناسی ، جامعه شناسی و فلسفه را به عنوان سه پایه مبنای دانش و عمل آموزش و پرورش در نظر می گیرد

اسلاید 44: مقدمهمربیان و علمای آموزش و پرورش عمدتاً علاقه مندند به اینکه بدانند چه چیزهایی با چه روشهایی و در چه مرحله ای از رشد تربیتی و تحصیلی برای بار آوردن چه نوع انسان فرهیخته ای باید آموخته شود

اسلاید 45: تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش 1- توصیف آنچه که هست تجویز آنچه که باید باشد در روانشناسی فرایند ها طبیعی و پدیده ها وجود دارند که قابل کشف هستند و می توان آنها را توصیف و تبین کرد در آموزش و پرورش چیزی به عنوان فرایند طبیعی تربیتی وجود ندارد تا آن را توصیف کرد

اسلاید 46: تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش 2- نگاه کردن به آموزش و پرورش از دریچه روانشناختی نظریه های روانشناختی ظاهراً به دلیل سندیت علمی و قطعیت بیشترشان سعی می کنند جانشین نقش خاص نظریه های تربیتی شوند

اسلاید 47: تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورشخطری که آموزش و پرورش را تهدید می کند این است که تاکید بیش از حد بر فرایند رشد شناختی موجب میشود به جای توجه اصلی به مربی و پدیده های مورد علاقه وی به روانشناسی به ویژه به پدیده های مورد علاقه روانشناسی شناختی معطوف گردد

اسلاید 48: تفاوتهای موجود میان روانشناسی و آموزش و پرورش 3- آیا توصیف های روانشناسی باید تجویزهای آموزش و پرورش را محدود کنند روانشناسی یک سری اطلاعات در دسترس قرار می دهد که به اجزاء و عناصر متشکله یک نظریه تربیتی قابل تبدیل نیستند بلکه آنها به عنوان محدودیتهایی در مقابل آنچه یک نظریه تربیتی به طور معنا داری تجویز میکند مطرح میشوند

اسلاید 49: بازده یا محصول نهایی آموزش و پرورش - روانشناسان از عینی بودن مراحل رشد از طریق عطف به هنجارهایی که مبتنی بر نمونه های وسیعی هستند دفاع می کنند

اسلاید 50: بازده یا محصول نهایی آموزش و پرورش - بعد رشدی نظریه تربیتی به طور اساسی به هنجارهای توصیفی مربوط نخواهد بود بلکه به تجویز راه و روشی مربوط است که از طریق آن می توان مردم را برای رسیدن به هدف هایی کمال تربیتی که به صورت روشنی بیان شده است به بهترین صورت توانا ساخت

اسلاید 51: بازده یا محصول نهایی آموزش و پرورش - در یک نظریه تربیتی بازده نهایی یک نوع انسان است در صورتی که در نظریه رشد بازده نهایی یک نوع تفکر است

اسلاید 52: چه چیزی باید آموخته شود - هیچ نوع درسی قبل از مرحله کمال و حتی بعد از آن بطور کمال فهمیده نمی شود- عنوانی با سن مناسب است که در آن سن مفهوم به طور عادی به بهترین وجه فهمیده می شود

اسلاید 53: چه چیزی باید آموخته شود برنامه درسی معمولا از مجموعه مفاهیم محلی تشکیل میشود که به طور گسترده ای حاصل تجربه افراد کم سواد است - لازمه درک و فهم عمیق یک مفهوم ، درک، و فهم مطالب مقدماتی ساده و اساسی است که قبلا باید صورت بگیرد

اسلاید 54: چه چیزی باید آموخته شود- برای اینکه چیزی برای کودکان با معنا باشد مستلزم رسیدن به مرحله کمال تربیتی است و هدف فرایند تربیتی این است که معنای مفاهیم را به تدریج تکمیل کند

اسلاید 55: چه موقع چیزهای معینی را باید تدریس کرد- فرایند رشد تربیتی شامل گذشتن از مراحل مختلف به طور کیفی و رسیدن به کمال است

اسلاید 56: چه موقع چیزهای معینی را باید تدریس کرد - برای مشخص کردن چیزهای که باید تدریس شوند باید از نظر کیفی مراحل مختلفی را مشخص کرد که در طول آن فرد باید برای رسیدن به نوع خاصی از کمال تربیتی طی کند

اسلاید 57: چگونه باید چیزها را تدریس کرد - سازمان دادن و ارائه مطالب به صورتی باشد که برای کودکان در مراحل مختلف رشد نشان بیشترین معنا را داشته باشد- نظریه روانشناسی در مورد چگونگی تنظیم محتوا به صورتی که برای کودکان قابل فهم باشد کاربرد روشنی دارد

اسلاید 58: چگونه باید چیزها را تدریس کرد - برنامه درسی رشدی ملاکی برای طراحی مواد و موضوعات مناسب برای رشد و همچنین ملاکی برای داوری کردن در باره آنها است

اسلاید 59: چگونه باید چیزها را تدریس کرد - برنامه رشدی به ما نمی گوید کدام یک از روشها مناسب تدریس از نظر رشد و تربیتی بهترین و ارزشمند ترین است

اسلاید 60: چگونه باید چیزها را تدریس کرد - پاسخ به این سوال که چگونه چیزها را به بهترین صورت تدریس کنیم موضوعی است که مستقیماً به آزمون تجربی مربوط است تا استنتاج از نظریه رشدی

اسلاید 61: فصل چهارمهدفهای آموزش و پرورش

اسلاید 62: هدفهای رفتاری فصل چهارم 1-دلیل گوناگون هدف های تعیین شده برای آموزش و پرورش را بیان کنید 2- راه بر طرف کردن اختلاف نظرها و رسیدن به توافق در مورد هدفها را ذکر کنید 3- تفاوت اصول موضوعه و اصول متعارفه را باز گویند

اسلاید 63: هدفهای رفتاری فصل چهارم4- منابع سه گانه تعیین هدفهای آموزش و پرورش را نام ببرید 5- مفهوم « نیاز » را از دو دیدگاه فلسفی و روانشناسی بیان کنید 6- دو نوع طبقه بندی نیازهای اساسی انسان را از دو روانشناس ذکر کنید

اسلاید 64: هدفهای رفتاری فصل چهارم7- رابطه میان تغییرات اجتماعی و نیازهای جامعه و تعیین هدفهای آموز ش و پرورش را بیان کنید 8- نقش ملاک ها را در تعیین هدف ها ذکر کنید 9- نقش و وظیفه فلسفه فردی و اجتماعی را در تعیین هدفهای آموزش و پرورش توضیح دهید

اسلاید 65: هدفهای رفتاری فصل چهارم10- وظیفه روانشناسی یادگیری را به عنوان ملاک گزینش هدف ها بیان کنید 11- اصول پنج گانه هدف ها را که تا حدی جنبه اساسی و ثابت دارند نام ببرید 12 – هدفهای آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی را نام برده و به زبان ساده توضیح دهید

اسلاید 66: مقدمههدف ها در تعیین و هماهنگ ساختن برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش ، مشخص کردن راه و روشهای آموزش به ارزشیابی از برنامه ها ، کار و کوشش معلم و شاگرد و میزان پیشرفت نقش اساسی دارند

اسلاید 67: مقدمهتعیین هدف های آموزش و پرورش از این جهت پیچیده است که هر کس مقصود و انتظاراتی را که از آموزش و پرورش دارد به عنوان هدف آموزش و پرورش مطرح می کند

اسلاید 68: مقدمهفیلسوفان و مکاتب فلسفی هر یک هدف های را برای آموزش و پرورش تعیین می کنند که برخاسته از اندیشه و تفکرات آنان در باره واقعیت نمایی ،طبیعت انسان و سرنوشت او است

اسلاید 69: اصول و منابع تعیین هدف های آموزش و پرورش معنا و مفهوم اصل - اصل در لغت به معنای ریشه و مبنا است - علم آموزش و پرورش خود عبارت از شناسایی به مجموعه اصولی است که منشاء و مصدر رفتار آموزگار و دانش آموز میباشد - اصول بنیاد و مبنای عمل و رفتار مربی و متربی هستند

اسلاید 70: اصول و منابع تعیین هدف های آموزش و پرورش 1- اصول متعارفه = قضایایی که در خود علم اثبات میشوند و به صورت قواعد کلی و یا قوانین در می آیند – مانند اصول مکانیک انواع اصول

اسلاید 71: 2- اصول موضوعه = مجموعه قضایا و احکام نظری که بدون استدلال و برهان در علمی پذیرفته می شوند و مسائل آن علم بر اساس آن اصول اثبات می شوند – مانند اصول تربیت پذیر بودن انسانها اصول و منابع تعیین هدف های آموزش و پرورش انواع اصول

اسلاید 72: اصول و منابع تعیین هدف های آموزش و پرورش برای کشف اصول آموزش و پرورش به طور کلی باید سه منبع اصلی یعنی انسان ،جامعه و نظریات فلاسفه و علما باید مورد بررسی قرار گیرد

اسلاید 73: منابع تعیین هدف ها 1- یادگیری و نیازهای آن 2- جامعه و نیاز های آن 3- نظریات اصحاب علم و نویسندگان کتابهای درسی

اسلاید 74: ملاک و معیار انتخاب و تصریح هدف ها 1- روانشناسی (به ویژه روانشناسی یادگیری و پرورشی )2- فلسفه آموزش و پرورش

اسلاید 75: 1- یادگیرندگان و نیازهای آنانمعنای نیاز = اختلاف بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد - در تعیین هدفهای آموزشی نیازها و رغبت های یاد گیرندگان باید به عنوان یکی از منابع تعیین هدف ها مورد بررسی قرار گیرد

اسلاید 76: 1- یادگیرندگان و نیازهای آنان- مطالعه نیازهای کودکان موجب شناخت نیازهای ارضاء نشده میشود و همچنین سبب می شود نقش یاری مدرسه به کودکان در تأمین نیازهایشان مشخص گردد و همین امر ممکن است به تعیین یک سلسله هدف های آموزش و پرورشی بیانجامد

اسلاید 77: طبقه بندی نیازها از نظر مازلو1- نیازهای فیزیولوژیک (آب و000)2- نیازهای ایمنی (محافظت از خود 000)3- نیازهای اجتماعی (تعلق به گروه و 000)4- نیازهای احترام (شهرت و 000)5- نیازهای تحقق ذات

اسلاید 78: هرم نیاز از نظر مازلو

اسلاید 79: طبقه بندی نیازها از طریق پرسکارت1-نیاز های فیزیو لوژیک (غذا ، آب)2-نیاز های اجتماعی (محبت تعلق خاطر)3- نیازهای تکاملی ( نیاز به چیزهای ماورای خود)

اسلاید 80: 2- تغییرات و نیازهای جامعه - تمدن صنعتی علاوه بر اینکه تکنولوژی ، طبیعت و فرهنگ را دگرگون ساخته شخصیت را نیز دگرگون ساخته است و نظام اجتماعی یک پارچه ایجاد کرد که دارای تکنولوژی های خاص ، نهادهای اجتماعی و وسایل ارتباطی ویژه خود که به یکدیگر مرتبط می شوند می باشد

اسلاید 81: 2- تغییرات و نیازهای جامعه در تعیین هدف های آموزش و پرورش باید اثرات و پیامد های تغیرات اجتماعی جامعه مورد بررسی دقیق قرار گیرد

اسلاید 82: 2- تغییرات و نیازهای جامعه نیازهای جوامع برای مقابله با تغییرات و یا تحمل ضربات کوبیده آن پیش بینی میشود و آنها را مبنای هدف ها و برنامه های آموزش و پرورش قرار دهند

اسلاید 83: 2- تغییرات و نیازهای جامعه - مدارس نه تنها باید نسلی تربیت کنند که هم به مسائل زندگی خود آگاهی داشته باشند و هم دارای مهارتهای لازم برای مقابله با آنها ، بلکه باید نسلی آینده نگر بار آورند که با پیش بینی مشکلات احتمالی زندگی آینده ، خود را به معلومات و دانشها و 000 برای زیستن در جهان آینده تجهیز کند

اسلاید 84: 3- اصحاب علم و نویسندگان کتابهای درسی- معمولی ترین منبع تعیین هدف ها برای آموزش و پرورش هستند حتی موضوعات درسی که برای تدریس تدوین و تنظیم می شوند منعکس کننده نظریات و تصورات آنان از هدف ها برای آموزش و پرورش می باشند

اسلاید 85: 3- اصحاب علم و نویسندگان کتابهای درسی- انفورماتیک و توسعه ارتباط و 000 از جمله عواملی هستند که برای متخصصان مواد درسی و نویسندگان کتب درسی امکانات بی شماری فراهم می آورند تا هدف های آموزش و پرورش را یکبار دیگر با توجه به پیشرفت سریع علوم و نیاز کودکان و مردان و زنان آینده کشور تعریف و تصریح کنند

اسلاید 86: ملاک گزینش هدف ها 1- فلسفه آموزش و پرورش فلسفه آموزش و پرورش به عنوان ملاک یا غربال هدف هایی که بوسیله نیازهای شاگردان و جامعه و علمای تعلیم و تربیت انتخاب شده اند می باشد.

اسلاید 87: ملاک گزینش هدف ها- فلسفه آموزش و پرورش هر جامعه ای از فلسفه اجتماعی آن که نشانه جهت گیری و اتخاذ موضوع نظری جامعه در مورد مسائل اساسی معنوی و مادی ، تربیتی اقتصادی و اجتماعی است سرچشمه می گیرد

اسلاید 88: ملاک گزینش هدف هافلسفه آموزش و پرورش به عنوان ملاک گزینش هدفها به ارزشهای زیر اهمیت بسزایی می دهد 1- بازشناسی اهمیت فرد به عنوان یک انسان بدون توجه به نژاد و غیره 2-شرکت در فعالیتهای جامعه برای هدف

اسلاید 89: ملاک گزینش هدف ها3- ترغیب مردم به انعطاف پذیری 4-ایمان داشتن به هوش و استعداد آدمی به عنوان وسیله ای برای مقابله با مشکلات

اسلاید 90: ملاک گزینش هدف هاهدف های که با ارزشهای مطرح شده سازگار باشند در فهرست هدفهای آموزش و پرورش گنجانده می شوند و گرنه در غیر اینصورت حذف می شوند

اسلاید 91: 2- روان شناسی پرورش و یادگیری روانشناسی یادگیری اطلاعات مفیدی در اختیار ما می گذارند که در تعیین انواع هدفهای ویژه نقش موثر دارند این اطلاعات در باره امکان تغییرات در افراد آدمی ، شرایط لازم برای یادگیری ، طول و مدت زمان لازم برای رسیدن به هدفهای ویژه تئوریهای یادگیری و 000میباشند ملاک گزینش هدف ها

اسلاید 92: اصول هدفهای آموزش و پرورش- هر کشوری مطابق با فلسفه اجتماعی ، جهان بینی خود احتیاجات جامعه و انتظاراتی که از شاگردان دارند هدفهای آموزش و پرورش را تعیین و تصریح می کند

اسلاید 93: اصول هدفهای آموزش و پرورش- اصول هدفهای آموزش و پرورش تا حدودی جنبه ثابت و اساسی دارند و تقریبا مورد پذیرش دانشمندان تعلیم و تربیت و اهل فن می باشند

اسلاید 94: اصول هدفهای آموزش و پرورش1) اصل تأمین رشد زیستی و سازگاری موجود انسانی در برابر محیط طبیعی و انجام دادن وظایف حیات 2) اصل موقعیت اجتماعی و شغلی هدف مهم آموزش و پرورش یاری به شخص جهت کسب فن و دانش برای زندگی در محیط اجتماعی

اسلاید 95: اصول هدفهای آموزش و پرورش3) اصل آشنایی و اشتراک در تمدن انسانی هدف آموزش و پرورش آماده کردن افراد برای شناخت اندیشه ها و افکار مطلوب و بطور کلی ارزشهای انسانی و 000میباشد 4) اصل توجه به استعداد ها و شخصیت فردی تهیه تدارک و وسایل لازم برای آشکار نمودن علایق و استعدادهای دانش آموزان

اسلاید 96: اصول هدفهای آموزش و پرورش5) اصل معنویت و تربیت روحی هدف دیگر آموزش و پرورش ایجاد فضایل اخلاقی و معنوی و تزکیه نفس و000 است

اسلاید 97: هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامیهدف آموزش و پرورش در اسلام شناخت خود ، جامعه و همتی از این طریق وجود یاری تعالی است 1) هدفهای ایمانی و اخلاقی 1-1) هدف ها در رابطه با مبنای اعتقادی = شناخت خدا و پیامبران 2-1 ) در رابطه با هدفهای اخلاقی = شناخت خود و کرامت انسان

اسلاید 98: هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی2) هدفهای فرهنگی شناخت و پذیرش فرهنگ اسلامی تلاش در حفظ و نشر آن و 0003) هدفهای خانوادگی تشکیل خانواده و قداست آن ، تقویت مشارکت در میان اعضاء خانواده

اسلاید 99: هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی4) هدفهای اجتماعی رعایت حقوق همه انسانها ، تقویت روحیه تعاون و 000

اسلاید 100: هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی5) هدف سیاسی 1-5 ) در زمینه سیاست داخلی = مبارزه با استکبار – پذیرش اصل رهبری 2-5 ) در زمینه سیاست خارجی = ارتباط با دیگر جوامع انسانی بر اساس عدل و انصاف

اسلاید 101: هدف آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی6) هدفهای دفاعی و اخلاقی نیرومندی بدن به منظور جهاد فی سبیل الله 7)هدفهای اقتصادی تربیت روحیه احترام به کار و کوشش

اسلاید 102: فصل پنجمآموزش و پرورش در دوره طفولیت و اول کودکی

اسلاید 103: هدفهای رفتاری فصل پنجم1- سه معنا و مفهوم را برای رشد بیان کنید2-چهار اصل و قانون رشد را به زبان خود بیان کنید3- مراحل رشد و دورانهای آن را از نظر نویسنده این کتاب نام ببرید4- تغییرات مهمی را که در دوره طفولیت در کودک روی میدهد به ترتیب وقوع شرح دهید

اسلاید 104: هدفهای رفتاری فصل پنجم5- نتایج و تبعات تربیتی حاصل از شناخت دوره طفولیت را بر شمارید6- تغییرات مهم دوره اول کودکی را از جنبه های جسمانی ، اجتماعی ، شخصیتی و عاطفی به ترتیب وقوع شرح دهید7- عوامل موثر در رشد و تکامل عواطف را نام ببرید

اسلاید 105: هدفهای رفتاری فصل پنجم8-نتایج و تبعات تربیتی ناشی از شناخت دوره اول کودکی را بر شمارید9-اهمیت بازی را از نظر آموزشی و درمانی و همچنین نقش آن را در شناختن کودک توضیح دهید 10-تفاوت های بازی و کار را ذکر کنید

اسلاید 106: اهمیت شناخت متربی (کودک ) ظهور دانشمندان بزرگ تربیتی و پیشرفت چشمگیر دانش زیست شناسی و روانشناسی به ویژه روانشناسی کودک در باره رشد ذهنی و فعالیت های روانی باعث اهمیت کشف و شناخت مراحل رشد متربی و اتخاذ تدابیر تربیتی متناسب با آن مراحل شد

اسلاید 107: رشد کودک و مراحل تربیتالف) معنا و مفهوم رشد رشد کمی یا نمو = افزایش کمیت ابعاد و مقدار رشد کیفی ـ تغییر و تکامل و پیچیده شدن اعمال و حرکات رشد درونی و فطری = تغییرات از نظر زیستی

اسلاید 108: رشد کودک و مراحل تربیترشد یک رشته ی تغییرات تدریجی مداوم و پیوسته است که در یک جهت معین به جلو می رود تا در نتیجه ی آن انسان به غایت کمال و بلوغ برسد

اسلاید 109: رشد کودک و مراحل تربیتب) اصول و قوانین رشد1- رشد به صورت تغییرات تدریجی انجام می گیرد (دوره ی جهش و آرامش )2- رشد فرایند مدام است3- سرعت رشد در انسان یکسان نیست 4- هر مرحله از رشد دارای ویژگیهای مخصوص به خود است

اسلاید 110: رشد کودک و مراحل تربیتپ )مراحل رشد تقسیم مراحل رشد از نظر موریس دبس 1- دوره پرستاری از کودک ( تا 3 سالگی)2- دوره کودکستانی( از 3تا7 سالگی)3- دوره دبستانی( از7تا 13 یا 14)4- دوره نگرانی( از 11 تا 16)5- دوره جوش و خروش جوانی( از16 تا 20)

اسلاید 111: رشد کودک و مراحل تربیتمراحل رشد از دیدگاه دکتر شکوهی1- دوره طفولیت ( تا هیجده ماهگی)2- دوره کودکی اول( از 2 تا 4 سالگی)3- دوره کودکی دوم (از 4 تا 7 سالگی)

اسلاید 112: رشد کودک و مراحل تربیت4- دوره کودکی سوم (از 7 تا 12 سالگی)5- دوره نوجوانی( از 12 تا 16 سالگی)6- دوره جوانی( از 16 تا 20)مراحل رشد از دیدگاه دکتر شکوهی

اسلاید 113: رشد کودک و مراحل تربیتمراحل رشد از دیدگاه دکتر تقی پور1- دوره شیرخوارگی( تا 30 ماهگی)2- دوره اول کودکی( از 30 ماهگی تا 6 سالگی)3- دوره دوم کودکی ( از هفت سالگی تا ابتدای بلوغ)4- دوره نوجوانی یا بلوغ( از 11 تا 16 سالگی)5- دوره جوانی یا شباب( از 16 تا 20 سالگی)

اسلاید 114: اهمیت طبقه بندی مراحل رشد طبقه بندی این امکان را فراهم می کند که : 1- برنامه تربیتی را متناسب با ویژگیها و نیازهای هر یک از مراحل رشد تنظیم و اجرا کنیم 2- از کودک به اندازه مرحله رشد او انتظار داشته باشیم

اسلاید 115: اهمیت طبقه بندی مراحل رشد 3- رشد کودک که بر اثر عوامل نا مساعد محیط دچار رکود شده با ترتیب دادن شرایط لازم زمینه جبران عقب ماندگی او را فراهم کنیمطبقه بندی این امکان را فراهم می کند که :

اسلاید 116: مراحل رشد1- دوره طفولیت (از تولد تا 30 ماهگی )- آهنگ رشد سریع است - تغییرات در دستگاه گوارش و روییدن دندانهای شیری (6تا 8 ماهگی )- رشد عضلات ارادی (نشستن و راه رفتن )- رشد عضلات دستگاه های صوتی همراه با تکامل سلسله اعصاب به ویژه همکاری اعصاب لب ، زبان و عضلات گلو است

اسلاید 117: مراحل رشد1- دوره طفولیت (از تولد تا 30 ماهگی )- رشد تکلم در سه مرحله 1- فعالیت درونی یا باطنی در 7و8 ماهگی (کودک با خودش حرف می زند )2- دوره گیرنده گی (کلمات و گفتار دیگران را فقط درک میکند تا 13 ماهگی طول می کشد

اسلاید 118: مراحل رشد3-کودک توانایی به کار بردن لغات و کلمات را کسب می کند سخن گفتن از حدود 2 سالگی آغاز می شود سخن گفتن وسیله ای برای بیان احساسات ، اجتماعی شدن ارتباط تفهیم و تفاهم با سایرین است - رشد تکلم در سه مرحله

اسلاید 119: مراحل رشد- رشد عواطف یکی دو ماه بعد از تولد برای اینکه روحیه استقلال طلبی و حادثه جویی کودکان محفوظ بماند به هیچ وجهی اهمیت خاطر طفل نباید به خطر بیفتد 1- دوره طفولیت (از تولد تا 30 ماهگی )

اسلاید 120: 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)1-2 ) رشد جسمانی - تکامل استخوانها در این دوره عبارت از رشد و تغییر تعداد و نحوه ارتباط آنها است - رشد دستگاه اعصاب تا چهار سالگی سریع و بعد از آن زه آرامی و کندی صورت می گیرد مراحل رشد

اسلاید 121: 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)1-2 ) رشد جسمانی- قسمت اعظم مهارتهای بدنی و عضلانی باید در این دوره به کودک آموخته شود زیرا کودک خردسال از طفل نسبتا بزرگسال انعطاف پذیر تر است - رشد عضلات در طی پنج سال اول زندگی در عضلات بزرگ بدن بعد از آن متوجه عضلات کوچک می شودمراحل رشد

اسلاید 122: مراحل رشد مزایای مسلط بودن بر بدن برای کودک 1- موجب لذت و تفریح کودک می شود 2- بی نیازی کودک به دیگران استقلال او را فراهم می آورد 3- سبب سازگاری و موفقیت کودک در مدرسه می شود 4- در رشد اجتماعی کودک تاثیر فراوانی دارد 5- در رشد شخصیت کودک موثر است

اسلاید 123: 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی 1- کودک در این دوره فوق العاده فعال هستند – شدیدا به مراقبت نیاز دارند 2- کودکان بعد از فعالیت شدید نیاز به استراحت دارند مراحل رشد

اسلاید 124: مراحل رشد 3- عضلات کوچک هنوز به خوبی رشد نکرده اند – در بستن بند کفشها آنها را کمک کنید4- تمرکز چشم رو ی اشیاء کوچک مشکل است – از آنها انتظار انجام کارهای ظریف را نداشته باشید 5- استخوانهای سر هنوز نرم هستند – از ضربات سنگین آنها را محفوظ نگه دارید نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی

اسلاید 125: 6- به علت جلوتر بودن دختران در مهارتهای حرکتی بهتر است از ترتیب دادن مسابقات بین آنها پرهیز کنید 7- بر تری یکی از دستها در سنین 5-6 سالگی کاملا مشهود استمراحل رشد نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی

اسلاید 126: 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)غرض از رشد اجتماعی درک روابط متقابل ، هماهنگی و همکاری با هیئت اجتماع و گردن نهادن به موازین و سنن آن می باشد 2-2) رشد اجتماعی سازگاری اجتماعی خود نمایی خود مداری مراحل رشد

اسلاید 127: 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)3-2) رشد شخصیت - تصویری که کودک از محیط خانه بدست می آورد اهمیت اهمیت اساسی در زندگی او دارد زیرا بر پایه این تصویر ابتدایی است که سخنان دیگران و موفقیت خود را در اجتماع ارزیابی می کند - خانواده ، قضاوتهای پدر و مادر و سایر افراد خانواده ستایش یا سرزنش آنها در رشد شخصیت کودک سهم بسزایی دارند مراحل رشد

اسلاید 128: - تکامل عواطف نتیجه یادگیری و رشد بدنی می باشد - عوامل شرطی ، تقلید و یادگیری در رشد عواطف موثرند 4-2) رشد عاطفی2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)مراحل رشد

اسلاید 129: - در دوره طفولیت طفل با استفاده از حواس به معانی انگیزه های که با آنها در تماس بود پی می برد - کودک از راه پرسش در صد کسب اطلاع و ارضای کنجکاوی خود بر می آید - کودک در صورتی می تواند به معنای اشیاء پی ببرد که بتواند روابط بین آنها را درک کند 5-2) رشد ذهنی 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)مراحل رشد

اسلاید 130: - به موازات افزایش سن توانای کودک در طبقه بندی اشیاء که مقدمه درک مفاهیم مجرد است پیوسته رو به افزایش است - در نتیجه رشد ذهن کودک به تدریج اجراء متفاوت در یک شی ء را تشخیص می دهد و چیزهای که اوصاف مشترک دارند در یک گروه طبقه بندی می کند 5-2) رشد ذهنی 2- دوره اول کودکی (از 30 ماهگی تا شش سالگی)مراحل رشد

اسلاید 131: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی عاطفی و ذهنی1- در این دوره کودک می کوشد از نفوذ بزرگتران خود را آزاد سازد و مستقل باشد و بیشتر تمایل دارد با کود کان هم سن و سال و همجنس باشد 2- بازیهای گروهی با تعداد کم و بدون سازمان مناسب انجام می پذیرد مراحل رشد

اسلاید 132: 3- اغلب کودکان با هم نزاع کوتاه مدت دارند که زود فراموش می شود توجه دادن به حقوق سایرین بهترین راه برای جلوگیری از نزاع است 4- کودکان بیشتر از بازیهای نمایشی سود می برند به کودکان فرصت شرکت در چنین بازیهای داده شود 5- به کودکان اجازه داده شود عواطف خود را آزادانه بیان کنندنکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی عاطفی و ذهنیمراحل رشد

اسلاید 133: 6- حسادت در میان کودکان در این دور عادی است ـ مربی باید توجه و محبت خود را به طور مساوی میان آنها تقسیم کند 7- تخلیل و قصه گویی در این دوره به اوج خود می رسد معلمان کودکان را تشویق کنند که تنها در ساعات قصه گویی اقدام به گفتن قصه کنندنکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی عاطفی و ذهنیمراحل رشد

اسلاید 134: 6- حسادت در میان کودکان در این دور عادی است ـ مربی باید توجه و محبت خود را به طور مساوی میان آنها تقسیم کند 7- تخلیل و قصه گویی در این دوره به اوج خود می رسد معلمان کودکان را تشویق کنند که تنها در ساعات قصه گویی اقدام به گفتن قصه کنندنکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی عاطفی و ذهنیمراحل رشد

اسلاید 135: 3-بازی و کودک اهمیت بازی - بازی در رشد و نمو ، تربیت فعلی و آینده کودک به ویژه در تشخیص طلبی او نقش مهمی دارد بازی به کودک مجال و فرصت اظهار شخصیت می دهد بازی از فشارهای درونی کودک که حاصل بر آورده نشدن تمایلات و نیازمندیهای او است می کاهد کودک از طریق بازی چگونگی برقرار کردن روابط با دیگران را می آموزد

اسلاید 136: اهمیت بازی در شناختن کودکرشد کامل و بروز شخصیت واقعی کودک به وسیله بازی امکان پذیر است از راه بازی آدمی شخصیت و استعداد خود را بروز می دهد

اسلاید 137: تعریف بازی و فرق آن با کاربازی به فعالیتی اطلاق می شود که برای منظور خاصی انجام نمی گیرد - بازی غیر جدی فاقد ارزش اخلاقی و یک نوع فعالیت آزادی است و اکثراً دارای هدف نیست - انگیزه کودک از فعالیت بازی لذت است

اسلاید 138: فصل ششمآموزش و پرورش در دوره دوم کودکی و نوجوانی

اسلاید 139: هدف های رفتاری فصل ششم1- ویژگی های دوره ی دوم کودکی را از جنبه ی رشد جسمانی ، اجتماعی و ذهنی باز گویید2- ویژگی مراحل دوره ی دوم کودکی را با ذکر سن شروع و خاتمه ی آن بیان کنید 3- نکات مهم تربیتی دوره ی دوم کودکی در رابطه با رشد جسمانی ، اجتماعی و ذهنی ذکر کرده و هر کدام را توضیح دهید

اسلاید 140: هدف های رفتاری فصل ششم4- دو عامل موثر در به خاطر سپردن مطالب را توضیح دهید 5- ویژگی های دوره ی نوجوانی (بلوغ) را از نظر رشد جسمانی ، عاطفی ، و اجتماعی بر شمارید6-نکات مهم تربیتی دوره نوجوانی را در رابطه با رشد جسمانی ، روانی و ذهنی بیان کنید

اسلاید 141: 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی )1-1) رشد جسمانی - مرحله اول از 7تا9 سالگی رشد و تکامل بدنی نیست به دوره های قبل و بعد کندتر و آرامتر است - رشد مغز در 9 سالگی بر حجم نهایی خود می رسد

اسلاید 142: 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی )1-1) رشد جسمانی -مرحله دوم از 9تا 11 سالگی مجددا آهنگ رشد سریعتر می شود فعالیت غدد درون ریز تشدید می شود تغییرات و تحولات سریع در اندامهای گوناگون پدید می آید

اسلاید 143: نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی )1- کودکان به فعالیت بدنی بسیار علاقه دارند – مربیان باید مانع بازیها و کارهای بی پروای کودکان باشند 2- کودکان هنوز به دوره های متناوب استراحت نیاز دارند معلمان آگاه بعد از هر فعالیت سختی فعالیت آرام بخشی را تدارک می بینند

اسلاید 144: 3- از نظر رشد عضلات کوچک کودک هنوز آمادگی برای کارهای ظریف پیدا نکرده است4- تطابق و هماهنگی چشمها تا سن 8 سالگی هنوز در بیشتر کودکان کامل نشده است – کودکان را باید از مطالعه به مدت نسبتا طولانی بر حذر داشت نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی )

اسلاید 145: 5- کودکان این دوره مستعد ابتلاء به بیماریهای متداول دوره کودکی هستند 6- تطابق و هماهنگی اندامهای حرکتی به بهترین وجهی کامل شده است نکات مهم تربیتی این دوره در رابطه با رشد جسمانی 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی )

اسلاید 146: 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی ) - کودکان گروهای مستقل تشکیل می دهند تشکیل گروه در این دوره نتیجه تمایل شدید کودکان به استقلال و رهایی از هر گونه مداخلات بزرگسالان است - با عضویت در گروه ها یک میل تعلقی روح وفا داری و همبستگی شدیدی نسبت به گروه در کودک ایجاد می شود 2-1) رشد اجتماعی

اسلاید 147: - از نظر رشد ذهنی هنوز به مرحله تفکر انتزاعی نرسیده است 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی ) - حافظه کودک در 9 سالگی بی اندازه فعال و قوی است - هر چیز که مورد علاقه کودک باشد می تواند به سرعت یاد بگیرد و به خاطر بسپارد3-1) رشد ذهنی

اسلاید 148: 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی ) - کودک با مفاهیم مقدار ، مساحت ، وزن ،حجم اشیاء و زمان آشنا می شود- به مفهوم ثابت ماندن یا بقاء کمیت های یاد شده پی می برد - تفکر کودک در این مرحله انضمامی و تنها در مورد اشیای محسوس و واقعی صورت می گیرد 3-1) رشد ذهنی

اسلاید 149: 1- دوره دوم کودکی (از 7 تا 11 سالگی ) - استعداد موسیقی زودتر از سایر استعدادها و معمولا در سن 9 سالگی آشکار می شود پس از آن استعداد مکانیکی و توانایی مهارتهای فنی پدیدار می شوند - استعداد ریاضی و ادبی در دوره نوجوانی ظاهر می شوند 3-1) رشد ذهنی

اسلاید 150: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی 1- کودکان در دوره واقع گرای اخلاقی هستند برای آنها دانستن چرایی و چگونگی سازگاری با مقررات در موقعیتهای ویژه مشکل است

اسلاید 151: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی 2-در اوایل این دوره دعوا های لفظی بیش از خشونت های بدنی است 3- رقابت در میان کودکان قابل توجه است تا یک سطح شکل مطلوبی از انگیزه ها است

اسلاید 152: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی4- کودکان دبستانی نسبت به انتقاد و استهزا بسیار حساس هستند بهتر است معلمان بطور زیادی از تقویت های مثبت مانند تعریف و تمجید استفاده می کنند

اسلاید 153: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی5- کودکان در دوره دبستان بی اندازه مشتاق یادگیری هستند تدریس در این دوره باید مبتنی بر انگیزه و نیازهای کودکان باشد

اسلاید 154: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد اجتماعی و ذهنی6- کودکان دوست دارند حرف بزنند و همه چیز را در کلاس بازگو کنند مربی باید ضمن اینکه به کودکان فرصت بازگویی مطالب را بدهند بحث کودکان را به سوی مسیر موضوع اصلی هدایت کنند

اسلاید 155: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی) - روسو این مرحله از زندگی را تولد دوم نامیده است - در این دوره بلوغ برای دختران و پسران دشواری های پیش می آورد انتظارات و مقتضیات اجتماعی را نیز باید بر آورده کنند

اسلاید 156: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)- در این دوره فعالیت شدید غدد درون ریز به ویژه ازدیاد هورمونهای جنسی موجب تغیرات فیزیولوژیکی قابل توجهی می شوند - استخوانها از نظر اندازه تعداد ، شکل و ساختمان درونی رشد سریع پیدا می کنند 1-2) رشد جسمی

اسلاید 157: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)- دخترها در مهارتهای که مستلزم دقت است از پسرها جلو تر هستند اما پسران در فعالیت های که نیاز به سرعت و دقت دارند مهارت زیادتر از خودشان می دهند1-2) رشد جسمی

اسلاید 158: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)- نوجوانان در این دوره موفقیت و حالت خود را با ارزشهای که در میان افراد یک فرهنگ و اجتماع معتبر هستند مورد مقایسه و سنجش قرار می دهند - نحوه نگرش فرد نسبت به ویژگی های بدنی خود یکی ز عناصر اعتماد به نفس در هر سن وسالی به ویژه در نوجوان است 2-2) ارتباط بلوغ جسمی با شخصیت

اسلاید 159: نقش تربیتی مهم در رابطه با رشد جسمی1- در نتیجه رشد سریع در اول بلوغ اندام نوجوانان نا موزون به نظر می رسد 2- نوجوانان در این دوره از تندرستی نسبتا خوبی برخورد دارند وظیفه مربیان است توجه آنها را به نحوه و نوع تغذیه متناسب با نیازهای رشد بدنی جلب کند

اسلاید 160: نقش تربیتی مهم در رابطه با رشد جسمی3- تحمل جسمی و روانی نوجوانان محدود است تهیه برنامه های متنوع و پیش بینی دروس مختلف در ساعت متفاوت کوششی است که در جهت کم کردن دوره سستی نوجوانی به کار می رود

اسلاید 161: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)در این دوره تعادل روانی بر هم می خورد تشخیص طلبی و سازگاری اجتماعی فرد از نو دچار آشفتگی می گردد نوجوان می خواهد شخصیت خود را ثابت کند به این سبب با بزرگسالان مخالفت می کند 3-2) رشد عواطف و سازگاری اجتماعی

اسلاید 162: – به چیزها و اموری دلبستگی پیدا می کند و نقشه های طرح می کند که توانایی به دست آوردن و یا انجام دادن آنها را ندارد - از لحاظ روانی همیشه بین قدرت و ناتوانی هیجان و ترس به سر میبرد 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)3-2) رشد عواطف و سازگاری اجتماعی

اسلاید 163: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)- سرعت رشد عقلی از 13 تا 16 سالگی زیاد می شود و از آن به بعد از سرعت آن کاسته میشود در حدود سن 18 سالگی حالت نسبتا با ثباتی پیدا می کند 4-2) رشد ادراک و قوای ذهنی

اسلاید 164: 2- دوره نوجوانی (بلوغ ) (از 11تا 16 سالگی)- سنین نوجوانی با رسید به مرحله آخر رشد عقلانی و کسب توانایی تفکر انتزاعی مشخص میشود به عبارت دیگر تفکر نوجوان در این دوره منطقی است 4-2) رشد ادراک و قوای ذهنی

اسلاید 165: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد روانی ذهنی1- منبع قواعد کلی رفتار نوجوانان گروه همسالان است تدوین قواعد رفتار از طرف کودکان گامی به سوی زندگی مستقل است 2- نوجوانان نیاز شدید به تائید دارند معلمان ضمن تائید فعالیتهای آنان در اداره مدرسه از آنها استفاده می کنند

اسلاید 166: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد روانی ذهنی3- نوجوانان علاقه مند ند نظر دیگران را رد مورد خود بدانند – نوجوان باید یاد بگیرد انتقادات سازنده را بپذیرد و آنها را در جهت بهبود بکار گیرد

اسلاید 167: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد روانی ذهنی4- در این دوره رفتار و حالات دانش آموزان بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی است این بی ثباتی ناشی از تغییرات زیستی و موقعیتی که نوجوان میان کودکی و بزرگسالی قرار گرفته است

اسلاید 168: نکات مهم تربیتی در رابطه با رشد روانی ذهنی 5- خشم ناگهانی در نوجوان اغلب اوقات نتیجه ترکیب تنش های روانی عدم تعادل بیولوژیکی و خستگی می باشد 6- دانش آموزان تمایل زیادی به داشتن رویای روز یا خواب در بیداری در آنان وجود دارد

اسلاید 169: فصل هفتممعلم( ویژگیهای شخصی، حرفه ای و فنی)

اسلاید 170: 1- اهمیت نقش معلم در نظامهای آموزش و پرورش را از نظر مولف این کتاب بیان کنید 2- طبقه بندی صفات و ویژگیهای معلم را نام ببرید3- با داشتن فهرستی از صفات و ویژگیهای معلم تشخیص بدهید کدام یک شخصی و کدام یک حرفه ای و فنی هستندهدف های رفتاری فصل هفتم

اسلاید 171: مقدمه- نقش معلم بعد از دانش آموز رکن اساسی آموزش و پرورش است- نحوه تفکر و نوع جهان بینی معلمان یک قوم و ملت در چگونگی و نوع تفکر سیادت و شقاوت آن قوم تاثیر کای و غیر قابل انکار دارد

اسلاید 172: مقدمه- مهمترین وسیله رسیدن جامعه به غایت و هدفهای آموزش و پرورش معلم دانا و تواناست

اسلاید 173: 1- ویژگیهای شخصی معلم 1-1) برخورداری از لحاظ جسمانی سالم و قوی و از نظر روانی و عاطفی متعادل باشد

اسلاید 174: 1- ویژگیهای شخصی معلم 2-1) پایبند به ارزشها و اصول انسانی و اجتماعی یکی از هدفهای آموزش و پرورش انتقال ارزشها ی معنوی ، اخلاقی و اجتماعی جامعه به کودکان و نسل آینده می باشد لازمه راهبرد و نیل به این هدف اعتماد و ایمان معلم است

اسلاید 175: 1- ویژگیهای شخصی معلم 3- 1) برخورداری از استعدادها و قوای ذهنی نسبتا خوب حافظه بزرگترین سرمایه معلم و مهمترین استعدادی است که معلم را در تدریس خوب و کسب دانش یاری می کند

اسلاید 176: 2- ویژگیهای حرفه ای و فنی معلممعلم برای ایفای وظایف خود باید اهل علم و صاحب معرفت و دانش و دارای مهارتهای زیادی باشد 1-2 ) معلومات عمومی معلم باید اجمالی درباره ی علوم طبیعی ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و ادبیات و هنر و فرهنگ داشته باشد

اسلاید 177: 2- ویژگیهای حرفه ای و فنی معلم2-2) معلومات فنی و حرفه ای 1-2-2) معلومات تخصصی - معلم باید در رشته ای که تدریس می کند اطلاعات جامع و کافی داشته باشد - معلم باید متناسب با پیشرفت زمان معلومات خود را توسعه دهد

اسلاید 178: 2- ویژگیهای حرفه ای و فنی معلم2-2-2) معلومات حرفه ای- معلم علاوه بر شایستگی عقلانی و صلاحیت علمی و نگرشهای زیستی باید بتواند آنها را در عرضه ی عمل به مورد عمل بگذارد 2-2) معلومات فنی و حرفه ای

اسلاید 179: 2- ویژگیهای حرفه ای و فنی معلم3-2) مهارت در برقراری روابط و مناسبات شخصی 1-3-2) روابط و مناسبات شخصی میان معلم و دانش آموزدید یا اعتماد فلسفی معلم و یا هر یک از اعضای جامعه در باره ی طبیعت یا ذات انسان اساس رفتار و نوع روابط او را با دیگران تشکیل می دهد

اسلاید 180: 2- ویژگی های حرفه ای و فنی معلم2-3-2) روابط و مناسبات شخصی میان معلم ، همکاران و اولیای دانش آموزان معلم باید میل به همکاری توام با عواطف و احساسات عالی و فکری روشن با همکاران خود و اولیای دانش آموزان برای تحقق امر مهم آموزش و پرورش داشته باشد

اسلاید 181: فصل هشتمتدریس

اسلاید 182: هدف های رفتاری فصل هشتم1-فعالیت های مشخص عمل یا فرایند آموزشی و پرورش را نام ببرید 2- تعریف یادگیری را بیان کنید 3-دو ویژگی یادگیری را نام ببرید 4- ارتباط آموزش و پرورش و یادگیری را در یک جمله بیان کنید

اسلاید 183: 5- دو دلیل برای اهمیت نقش تدریس در فرآیند آموزش و پرورش بیان کنید 6-مشخصه یا ویژگی های تدریس را نام ببرید و برای هر کدام دو خط توزیع دهید7- حد اقل سه روش یا الگوی تدریس را نام ببرید ، و ملاک یا ملاکهای انتخاب این الگو را بیان کنیدهدف های رفتاری فصل هشتم

اسلاید 184: مقدمه آموزش و پرورش شامل گروهی از فعالیت های مرتبط باهم است که همگی به نحوی در رسیدن به هدف های انسان فرهیخته سهیم هستند

اسلاید 185: 1- مفهوم یادگیری - فرایند آموزش و پرورش متضمن یادگیری است یادگیری را به وجود آمدن تغییر و تحول در رفتار تعبیر و تفسیر کرده اند - تغییراتی یادگیری محسوب می شود که از نظر منطقی دارای دو ویژگی تسلط و تجربه باشد

اسلاید 186: 1-1 )تسلطزمانی می گوییم یاد گرفتیم که به اندازه یا حد معینی از دانستن و یا توانایی انجام دادن کاری دست یافته باشیم 2-1) تجربه یادگیری تغییر رفتار به وسیله تجربه که حاصل تعامل فرد با محیط است به وجود می آید 1- مفهوم یادگیری

اسلاید 187: 3-1)آموزش و پرورش و یادگیری همه فرایند های آموزش و پرورش فرایند های یادگیری هستند اما همه فرایند های یادگیری فرایند آموزش و پرورش نیستند ملاک ارزشی آموزش و پرورش برای داوری کردن در باره فرایند ها و بازده آنها به کار برده می شود 1- مفهوم یادگیری

اسلاید 188: 2)مفهوم تدریس - یادگیری و آموزش و پرورش مستلزم تدریس نمی باشند - تدریس مجموعه ای از فعالیتها برای وا داشتن شاگردان برای یاد گرفتن

اسلاید 189: ویژگیهای مفهوم تدریس الف )قصد فراهم کردن موجبات یادگیری- تدریس فعالیتی به قصد معین است فعالیتی که هدف آن فراهم کردن موجبات یادگیری و وادار کردن شاگردان به یادگیری است - فعالیت های مربوط به فراهم کردن موجبات انواع مختلف یادگیری متفاوت هستند

اسلاید 190: ویژگیهای مفهوم تدریس ب) مشخص کردن آنچه باید آموخته شود کسی که بخواهد فعالیتهای مبتنی بر مقصودش موثر و نتیجه بخش باشد لازم است آنچه را که باید یاد گرفته شود بطور روشن و یا حداقل به صورت اشارات ضمنی ، نمایش نشان دادن ، تشزیح و توضیح به یاد گیرنده معلوم بدارد

اسلاید 191: ویژگیهای مفهوم تدریس پ)در نظر گرفتن وضع شناختی یاد گیرنده طراحی سنجیده و تنظیم آگاهانه فعالیتها به طوری که دیگران یاد بگیرند برداشتن اولین قدم به سوی تدریس مبتنی بر مقصود است

اسلاید 192: ویژگیهای مفهوم تدریس ت)مشخص کردن محتوا و روشها در پشت سر برنامه ریزی فعالیتهای خاص دو ملاحظه فلسفی مورد توجه قرار می گیرند

اسلاید 193: ویژگیهای مفهوم تدریس اولین ملاحظه فلسفی در برنامه ریزی فعالیتها مشخص کردن سه مورد زیر است 1- مشخص کردن هدف های آموزشی (مقاصد )2- مشخص کردن محتوا یا موضوع برای رسیدن به هدف (آنچه باید آموخته شود )3- مشخص کردن روش یا تشکیل ارائه محتوا

اسلاید 194: 3- فعالیت ویژه تدریس و یادگیری انتخاب الگو و رویه های مختلف تدریس و وسایل و تجهیزات آموزش بستگی به هدفهای آموزش و بیان روشنتر و دقیقتر آنها و به نوع سازمان و موضوع محتوا دارد

اسلاید 195: فصل نهمانضباط

اسلاید 196: هدفهای رفتاری فصل نهم1- انواع انضباط را نام ببرید و هر کدام از آنها را تعریف کنید2- ارتباط میان انضباط ، یادگیری ،و آموزش و پرورش را ، به طور خلاصه ، بیان کنید 3- برای هر یک از انواع سه گانه انضباط یک مثال آموزشی از متن کتاب ذکر کنید

اسلاید 197: هدفهای رفتاری فصل نهم4- عامل اطلاعات ، و ارتباط میان تمایلات شخصی و پیروی از قواعد را در هر یک از انواع انضباط ذکر کنید 5- سه شرط ضروری برای تنبه را از حفظ بگویید

اسلاید 198: هدفهای رفتاری فصل نهم6- تنبیه و انضباط را با هم مقایسه کنید و بگویید چرا مردم در طور معمول این دو را با هم اشتباه می کنند7- سه علت بی انضباطی دانش آموزان در مدرسه را نام ببرید و برای هر کدام سه نمونه از کتاب ذکر کنید

اسلاید 199: 1- مفهوم انضباط (دیسپلین) - انضباط از کلمه ضبط و بر معنای خویشتن داری و پیروی از قواعد است - آموزش و پرورش مستلزم یادگیری است و همه یادگیری ها نیز مستلزم پیروی از قواعد یعنی انضباط می باشد در نتیجه آموزش و پرورش ضرورتاً مستلزم انضباط نیز می شود

اسلاید 200: 1- مفهوم انضباط (دیسپلین) - انضباط فضیلتی است که نقش آن رساندن انسان به نقطه اوج رشد و کمال است

اسلاید 201: انواع انضباطالف )انضباط شخصی عامل انضباط درونی است شخص کلیه قواعد و مقررات مربوط به انجام دادن کاری یا داشتن چیزی را با طیب خاطر می پذیرد و مطابق آن عمل می کند در این انضباط نوعی آزادی وجود دارد

اسلاید 202: انواع انضباطب)انضباط تحمیلی - عامل انضباط خارجی است و بیشتر خواست افراد دیگر مانند معلم و000 است - کودک به انجام دادن اعمالی مجبور است که دیگران از طرق تحت تاثیر و نفوذ قرار دادن و سوء استفاده از امیال و ترسهای وی می خواهند انجام دهد

اسلاید 203: انواع انضباطپ)انضباط واسطه ای دارای ارزش تربیتی بیشتری است – میان گردن نهادن به قواعد و مقررات و آنچه مورد خواست و میل کودک است ارتباط طبیعی وجود دارد - وقتی که دانش آموز معلمش را تحسین می کند و او را مورد سرمشق قرار می دهد

اسلاید 204: انواع انضباطت)انضباط به معنای حفظ نظم و مقررات - منظور از انضباط در مدرسه به وجود آوردن و یا حفظ شرایط کلی نظم و ترتیب است که بدون آن هیچ چیزی بطور موثری آموخته نمی شود

اسلاید 205: انواع انضباطت)انضباط به معنای حفظ نظم و مقررات - نظم و ترتیب مورد انتظار باید به طور منطقی با سن، تعداد کودکان ، نوع چیزهای که آموخته می شوند و سایر متغییرات متناسب باشد

اسلاید 206: انواع انضباطانضباط به معنای پیروی از قواعد برای آموزش و پرورش ضروری است زیرا بخش اعظم معلوماتی را که به وسیله آموزش و پرورش کسب می کنیم در نتیجه پیروی از قواعد معرفت نظام یافته استت)انضباط به معنای حفظ نظم و مقررات

اسلاید 207: 2-) تنبه تنبه از نظر تجربی یعنی حفظ شرایط نظم و ترتیب شرط همیشگی انضباط است تنبه دارای سه شرط ضروری است 1- مستلزم تحمیل عمدی درد و الم است 2-درد و الم باید به عنوان پیامد نقص قوانین و مقررات بر فرد متخلف تحمیل شود 3- تحمل درد و الم باید از طرف فرد صاحب اقتدار باشد

اسلاید 208: 2-) تنبه - انضباط بر خلاف تنبه نه تنها درد آور نیست بلکه ضرورتا ناشی از مقام اقتدار هم نیست - تنبه در مدارس اصلاح خاطی . متخلف نیست بلکه باز داشتن او از اعمال خلاف است

اسلاید 209: 2-) تنبه - بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا انواع تنبه همه خصوصیات باز دارنده را داشته باشند هم کودکان را اصلاح کند - نتیجه تأسف بار تنبه این است که به احتمال قوی شاگرد را نسبت به مقاصد مدرسه بیشتر بیزار کند

اسلاید 210: 3) علل بی انضباطی1-3) علل روانی در صورتی که مقررات مدرسه با نیازها و ویژگیهای سنی دانش آموزان منطبق و هماهنگ نباشد احتمال بی اعتنایی به قوانین و مقررات وجود دارد

اسلاید 211: 3) علل بی انضباطیبعضی از نیازهای که بر آورده نشدن آنها باعث بی انضباطی میشود 1-1-3) میل به آزادی هر وقت از شاگرد سلب شود و پیوسته تحت مراقبت شدید قرار گیرد در پی فرصتی خواهد بود که نظم و قاعده را بر هم زند

اسلاید 212: 3) علل بی انضباطی2-1-3) میل به بازی و حرکت کودک در سنین مختلف در حال رشد است لازمه این رشد جنب و جوش و حرکت است

اسلاید 213: 3) علل بی انضباطی3-1-3) میل به خود نمایی و اظهار وجود کودکان مایلند کاری انجام دهند تا مورد تحسین دیگران واقع شوند اگر نتوانند این میل را در جمع و با انجام دادن کاری مطلوب انجام دهند ممکن است دست به عمل مضری بزنند

اسلاید 214: 3) علل بی انضباطی4-1-3) نفهمیدن مطالب درسی وقتی مطلب درسی با استعداد و فهم دانش آموز ان مطابق نباشد و زمانی که از طرف معلم بازگو و تکرار می شود دانش آموزان دست به شیطنت می زنند

اسلاید 215: 3) علل بی انضباطی2-3) علل جسمانی گاهی بی انضباطی ناشی از ضعف و ناتوانی جسمی و یا نقص عضوی می باشند

اسلاید 216: 3) علل بی انضباطی3-3) علل اجتماعی - علل بی انضباطی ممکن است مربوط به آموزش و پرورش و خانواده باشد- طرز برخورد با کودک در خانه و مدرسه، وجود اختلاف بین پدر و مادر و همچنین نبود محبت در خانه به واسطه حضور نامادری از عوامل بی انضباطی هستند

اسلاید 217: 3) علل بی انضباطی- وضع اقتصادی خانواده وجود اختلاف در طرز زندگی و طبقات مختلف اجتماعی در بروز بی انضباطی و نافرمانی تاثیر بسزایی دارند

اسلاید 218: پايان

اسلاید 219: پايان

اسلاید 220: آیا میخواید از برنامه خارج شوید؟

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید