بیماری‌هامراقبت‌های بهداشتیصدمات و آسیب‌دیدگی‌هاپزشکی و سلامت

اصول و مبانی اپیدمیولوژی بیماری های غیر واگیر

صفحه 1:

صفحه 2:
اف رد ما ۱

صفحه 3:
© The World Health is in Transition Epidemiological: NCD overriding CD, & double burden of diseases in many developing countries Demographic: Population ageing Lifestyles: Diets are rapidly changing Physical activity reducing Tobacco use increasing Urbanization:Growing cities

صفحه 4:
Diseases: © Pattern of Diseases in the Past ° Transition of Diseases © Industrialization, Urbanization, Motorization ® Changing the Environment ® Changing the Behavior © Changing of the Population structure (Aging) ® Health & Medical Promotion (Prevention) © Changing the Lifestyle ‏ل‎ © Risk Factors

صفحه 5:
9 Key Points: Most relevant Components of H-R Lifestyle pattern: Lifestyle Transition © Healthy Dietary Habits Leisure-time & Entertainments Rest/Leisure-time physical activities/Exercise Smoking/Substance Abuse Sexual behavior Use of Health & Medical Services Stress Work-related issues_.» Work in Transition

صفحه 6:
e world of work is changing: (Work Transition) ® Work is more complicated/ vary © Work is more skilled, more training is needed, © Increasingly men have been replaced by machines ® Work is more hazardous ® The demand of workers has been increased © Shorter hours, 6-8 hours per day ©» Shorter days per week (4-6 days/week) ® Shorter working years (20-30 years)

صفحه 7:
موهومات و سوء تعبیرها ‎NCDs perceived to be:‏ © The preserve of wealthy countries and populations Not preventable 9 Affecting mainly the elderly ۴ Treatable with modern medicine

صفحه 8:
علل مرگ مردم دنیا در سال ۱۹۰۰

صفحه 9:
© علل مرگ مردم دنیا در سال ۲۰۰۰ 6,60 :عمط 9 Injuries "AN Communicable diseases, maternal and perinatal conditions and nutritional Ne . ۳ ‏زر‎ Noncommuni cable conditions (59.0%) Conrce! DLO, Dor Lath Report 0

صفحه 10:
۳ &® eaths, by broad cause group and WHO Source: WHO, World Health Report 2001 AMR EUR Communicable diseases, maternal and perinatal conditions and nutritional deficiencies ‘WPR Injuries Region, 2000 EMR SEAR Noncommunic able conditions AFR © 754 507

صفحه 11:
علل مرگ مردم دنیا در سال ۲۰۰۵ Projected main causes of death, worldwide, all ages, 2005 SOS, مس دهم وال مارو مات ] ‎oe Diabetes‏ وه chi respi ai

صفحه 12:
Projected deaths by major cause and World Bank income group, all ages, 2005 Lower middie Upper middie income countries income countries {i Communicable diseases, maternal and perinatal conditions, and nutritional deficiencies [Wi Chronic diseases* Injuries 14.000

صفحه 13:
Figure 9.1 Distribution of DALYS by broad cause group and WHO region, 2000 | ۱ ْ ot ۰ 7 ‏لببينا لد‎ SEAR ۷ aM ‏از‎ [Communicable diseases, maternal and perinatal conditions and nutritional deficiencies Birjuies BNoncommunicsbie dseeses including mental disorders 5 جع م م م كه هه

صفحه 14:
rain risk factors relate to diet, physica activity and tobacco Blood pressure Tobacco Cholesterol Fruit and vegetable intake Alcohol High BMI Physical Activity

صفحه 15:
FEMALES 9 0 10000000 20000000 30000000 0 Age 75+ cord MALES 65-69 60-64 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15-19 10-14 5-9 4و 30000000 20000000 10000000 \ ۳

صفحه 16:
re 0 ae a 7 D w ۰ ۳ ‏ل‎ ‏م‎ 6 ۰ » 6 1 1 ‏زا‎ e ‏و‎ ۵ ۰ 8 18 0 a i t a 3 ‎aa‏ “ شاك ‎۰ ‏مب ۴ ‎a a a‏ 0 گ ‎ap‏ = ‎ ‎4688 88 680 cae 88 88 9 ‎2 Ahly Ootorived Qruciries Bt Onkdle Biot ‏م0 بابرا‎ Letts ®errios 6 ‏مامت‎ ‎Ones Pre 8 Qratral & Gites Birepe ‏/ لامكا سه ‎Source: World Health Organization, World Report on Road Traffic‏ ‎ ‎

صفحه 17:
© استراتژی های اصلی پیشگیری بیماری های غیر واگیر آموزش بهداشت و ارتقایْ سلامتی #برقراری مقررات و قوانین حمایتی و تغییر در سیاست های اجتماعی #غربالگری و درمان صحیح بیماری ها کنترل مخاطرات محیطی (اصلاح محیط- اصلاح مهندسی) #ایمنسازی

صفحه 18:
9 Key Messages © NCDs are a threat to all countries © Prevention can be effective ©» Failure to prevent will lead to greater burden and rising costs associated to NCDs

صفحه 19:
اييدميولوزى سوانح ترافيكى Road Traffic Injuries (RTIs)

صفحه 20:
© How are injuries generally classified? A. Unintentional (i.e. accidental) including road traffic injuries, poisoning, falls, fires, drowning, and “other unintentional injuries”. B. Intentional (i.e. deliberate) comprising self- inflicted injuries, interpersonal violence, war- related injuries, and “other intentional injuries”. Cc. Undetermined intent (i.e. when it is difficult to judge whether an injury was inflicted intentionally or accidentally).

صفحه 21:
Box 3: World Health Organization fact file + Correct use of seat belts reduces the risk of death in a vehicular crash by 61% + Mandatory use of child restraints can reduce child deaths by 35% + Enforcement around the world of a law against drinking and driving could reduce alcohol-related crashes by 20% «+ Use of helmets reduces fatal and serious head injuries by up to 45% + For every 1-km/h reduction in average speed, there is a 2% reduction in the number of vehicular crashes Source: World Health Organization. Ten facts about road safety. Geneva: WHO; 2005. Available: www.who.int/violence_injury_prevention/en (accessed 2006 Jan 24).

صفحه 22:
© Road traffic injuries are a huge public health and development problem in a year ‏میلیون نفر براثر تصادفات جاده ای کشته‎ ۲/۱ * ‏تفر در‎ ۲۳۳۲ hope ghana, gases * ‏جاده های سراسر دنیا‎ ‏تا ۵۰ میلیون نفر در اثر سوانح ترافیکی‎ ۲۰ * ‏مجروح يا ناتوان‎ ‏مصدومیتهای ترافیکی بازدهمین علت مرگ در‎ * ‏جهان و مسئول ۱/۲ درصد کل موارد مرگ به‎ ‏حساب میاآید. بهعلاوه‎ ‏مرگ ناشی از مصدومیت های ترافیکی. ۲۳ درصد‎ * Copyright Etienne ‏کل موارد مرگ ناشی از مصدومیت ها را در جهان‎ ‏به خود اختصاص میدهد.‎ سم

صفحه 23:
توزیع جهانی مرگ ناشی از حوادث بر حسب علت له Qed trahPic tories: woot Por CO% oF oll fonry desks workkoide ‎DLO Chin Burda Omer pret, CODE, Oorsea‏ تسس ‎8 @ sist © ‏تسم‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
Injury Deaths Caused nical Energy "| ص۳۹۹ ۳۹۹ 0 as Rely

صفحه 25:
4 Table 1. Leading causes of death by age, world, 2004 5 2 ‎one EET 773 ۳73 ۳ Tews 3‏ بصعت | وس ‎aa = 2‏ 7 نت۳ | 1 ‎Taina | Grosse | Grom | rg‏ سم 7 ی | شم | ...| تسا هخا موه | و ‎Teberevlasis ‘Lower respiratory inate causes‏ ساب نیو 7 ‎Vole gach‏ = سس ‎٩‏ ‏6 سا فقس سس ‎Chant‏ | ۳ | کت | ممهسعه | اه من لا | و ‎diner‏ یه | تسه | | مها | ی | شمه امش | | ۱۳۳۵ | سای شیم | ا | مه ‎vals‏ سم | 7 شا | ‎Sone amar‏ | که | طسوت ‎fa‏ شا | مپسا | و ‎boxes‏ ۳ | ۳ | ی | ادهش | مسا | ‎Page cose’‏ وا | و 77 ‎Fe ee‏ سد | 0 ‎Tier end ar‏ اج ع ‎inure | Mebinse oe ibe lies‏ ایو = سم ‎eases‏ اسع | ‎Sommer | Were ial‏ = نس ته 11 ۳ | شمسا[ شمسا | سس متا آشس‌سمی| مه | مسا |[ سم پجلو؟ | ‎a‏ مسا | تسیا ‎me‏ ‏سم ‎Somoch‏ | موس | ۳ | میدش ۹ ‎Fine‏ 15 یی | ۳۳۵۵ | ۲۵ ‎ed‏ | متسه 7 ۲ | سس | هت | ‎Fal‏ مه تفت | 17 مر | ی ا ل ‎Fale‏ بسن ‎=a a‏ ی ها أ مه ‎a‏ مس مج | هد ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎‘ao mi 000 Galant em om. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
& 9 WHO predicts that road traffic injuries will rise =~ to eighth place by 2030 as a cause of death ۵90 وهمه 0ك و 6 سس بسا سا ‎٩‏ سس با سا سس عون ۵ ۱ 9. bower resprtory ‏اه‎ 8.0110 &. LOK ۱ dome سود رم ‎Lower‏ .6 وم مها تال .© سیف عطی 0 .6 ۹ 2 ‏سس م0‎ ©. Drache, brochw, hen pores یط ‎Rowd‏ .© سس .0 ©. Trachea, brow, hen ‏م9‎ سسحت ‎٩۵, Pernt‏ وج نم ,۵ مججمع © قطن ا 88 ۱

صفحه 27:
© تصویر آینده و روندهای کلی #تعداد کلی مصدومیت های ترافیکی در جهان رو به افزايش است. ولی روند کلی مرگ ناشی از آسیب های ترافیکی در کشورهای با درآمد بالا از دهه ۱۹۷۰ رو به کاهش و در کشورهایی با در آمد کم و متوسط رو به ازدیاد بوده است. #طبق برآورد صورت گرفته. جایگاه مصدومیت های ترافیکی به عنوان یک عامل سهیم در بار جهانی بیماریها از رتبه دهم در سال ۲۰۰۲ به رتبه هشتم در سال ۲۰۳۰ ارتقا خواهد یافت. در صورت عدم انجام اقدام جدی, افزایش ۸۳ برای کشورهایی با درآمد کم و متوسط و کاهش ۲۷ درصدی برای کشورهایی با دیآمد بالا پیش بینی شده است. #تخمین کلی در صورت عدم انجام اقدام مناسب. افزایش ۶۷ درصدی مرگ ناشی از آسیب های ترافیکی تا سال ۲۰۲۰ است

صفحه 28:
The World Bank predicts that road traffic deaths will increase by 67% worldwide between 2000 and 2020 1 400 000 1 200 000 ٍ 1 000 000 800 000. 600 000. 400 000. 200 000. 8 1 1 T T 0 1995 2000 2005 2010 2015 2020 Year 1990 Region High-income countries MM Sub-Saharan Atrica Ml Latin America and Caribbean East Asia and Pacific Il East Europe and Central Asia e009. 2% World Hoalth >) meu 27) Organization rent

صفحه 29:
بر آورد جهانی هزینه سوانح ترافیکی ©0818 میلیارد دلار در جهان برای کشورهایی با درآمد کم و متوسط ۶۵ میلیارد دلار. یعنی بهمراتب بیشتر از کل بودجه عمرانی آنها است. تا ۵/۱درصد تولید ناخالص ملی (2//۳)) در کشورهای با درآمد کم و متوسط © درصد تولید ناخالص ملی (3/۳) در کشورهای با درآمد بالا.

صفحه 30:
© نکات کلیدی همه ساله در جهان قريب به ‎1/١‏ ميليون نفر بهعلت سوائح ترافيكى کشته ميشوند. ‎٠١‏ تا +0 ميليون نفر ديكر به دنبال اين سوانح مجروح يا معلول ميشوند. |"مصدومیت های ترافیکی ۱/۲ درصد کل مرگ و میر و ۲۳ درصد مرگ ناشی از حوادث را در جهان به خود اختصاص مى دهد. | طبق برآورد صورت گرفته. جایگاه مصدومیت های_ترافیکی به عنوان یک عامل سهیم در بار جهانی بیماری ها از رتبه دهم در سال ۲۰۰۲ به رتبه هشتم در سال ۲۰۳۰ ارتقا خواهد یافت. "در چهار دهه گذشته, روند مرگ ناشی از مصدومیت های ترافیکی در کشورهای با درآمد بالا رو به کاهش و در ابسیاری کشورهای با درآمد کم و متوسط رو به افزایش بوده است. “به طور كلى. مرگ ناشی از آسیب های ترافيكى 5 ميليارد دلاراسست که ۶۵ میلیارد در آن مربوط به کشورهایی با درآمد کم و متوسط است. "مصدومیت های ترافیکی بار مالی زیادی را به خانواده ها تحمیل می کند. خانیلده های زیادی به سبب هزینه اطولائى درمان: از دست دادن نان آور خانواده و يا هزينههاى بالاى مورد نیاز بای نگهداری فرد ناتوان به سوی فقر أكشائده می شوند. ۱ بازماندگان تصادفات. خانواده هاء دوستان و سایر خدمت دهندگان اغلب دچار تألمات اجتماعیء جسمانی و روانی ‎tind eal‏ عمسم © نسنه ا 9

صفحه 31:
© اهمیت مسئله " از مهمترین علل مرگ قابل پیشگیری در بسیاری از کشورهای جهان است. * در سال ۰۲۰۰۵ حدود ۶ میلیون مرگ بدلیل حوادث رخ داده است که حدود ۴ میلیون از نوع غیر عمدی و ۲ بدلیل حوادث عمدی بوده است. * قربانیان حوادث بیشتر ۱۵.تا ۴۵ ساله ها هستند (حدود ۴۵ درصد علت مرگ این گروه سنی حوادث هستند) طی ‎apo‏ گذشته حوادث خانگی و ترافیکی در بسیاری کشورهای توسعه يافته صنعتی روند روبه کاهش. ولی در کشورهای در حال توسعه روند روبه افزایش داشته است. © در صورت پیشگیری از مرگ ناشی از حوادث می توان-تا ۵/۴ سال امیدبه زندگی در بدو تولد را افزایش داد. ۴ حدود ۱۰تا ۱۵ درصد هزینه های درملنی کشورها صرف رسیدگی‌به مصدومین ار حوادث می شود.

صفحه 32:
7 38 نيب سا رساي زان ناشت ای در ال 2 ۳/۶ V/A | ‏عات‎ 1/۷ 1/2 7 ۳/۱ vy ۱/۲ ۳/۱ 1/1 VP ۱/۲ 1 ra AN ‏خودکشی ۱ لفك‎ آسیب ها با حدود ۲۰۰ میلیون سال عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی (10/1:۷5) حدود ۱۴ درصد بار کل بیماریها را بر عهده دآرند.

صفحه 33:
Bey "روزانه حدود ۱۳۳ مرگ به دلیل حوادث غیر عمدی و ۲۰ مرگ به دلیل حوادث عمدی بیشترین میزان مرگ ناشی از حوادث بدلیل مصدومیت های غیر عمدی است (۰/۱۲۵ در ۱۰۰۰۰۰). ""حدود ۲۰ درصد کل مرگ ها و ‎٩/۲۶‏ درصد کل سال های از دست رفته عمر به دلیل مصدومیت های ناشی از حوادث است. * ایران با داشتن میزان مرگ حدود ۴۳ در صد هزار برای حوادث ترافیکی وضعیتی منحصر به فرد در جهان دارد.

صفحه 34:
مرت تور پر بران در سأل بیماری های قلبی عروتی * سکنه قلبی سرطان ها se Coe) ee سرطان ریه 6 4 2 Pena SO ‏بیماری های نتفسی‎ 90 ‏های حول تولد‎ ores ۱۳۵ le ‏سایر‎

صفحه 35:
© 552 5 تاثى إز اموي دا در اريراك در ‎Dee SES‏ ۶۱۳۵ ‏للهييك‎ Fite ۷/۴۱ ort ٩/۹ ۳۱۰۳۴ ‏حوادث ترافیکی‎ CARO SASS ahs a ‏ری‎ eee

صفحه 36:
9 از نظر فراوانی بیشترین مرگهای سالانه سوانح رانندکی کشور در: © شهریور ماه با حدود ۳۲۰۰ مورد ؟ایام عید نوروز (۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین) با حدود ۱۵۰۰ مورد * در استان تهران با حدود ۸۳۸۰ مورد (1۸۱۱.۳ کل کشور) و خراسان با ۷۵۲ مورد (۱۰.۱۳/ کل کشور) *بیشترین نقاط حادثه خیز کشور در استانهای زنجان (0۲۳- مازندران (۱۱۱ گلستان (۱۰۹). اصفهان (۱۰۸) و گیلان (۱۰۶) ؟ در ۶۵ موارد مرگ سرنشین کمربند ایمنی نبسته بوده Time = Place

صفحه 37:
م پیشگیری و کنترل سوانح ترافیکی مروری بر مدل های موجود

صفحه 38:
(OT ‏ل ا‎ ory) Pubic Wedtk Bpproak «cogot Cudligs oS) ° ‏ماتریس هادون :0 للم"‎ * Gpstews @pprowk le oll. ‏رویکرد‎ * تسسمه © نمه (4 |38

صفحه 39:
جیار کام رویکرد بهداشت عمومی ی( ‎ow ty ido?‏ 39| ۵

صفحه 40:
رويكرد سامانه ها ‎systems approach‏ اجزاء متشكل اين سامانه شامل وسايط نقليه موتوری, راه ها و استفاده كنندكان از جاده . در كنار محيط هاى فيزيكى . اجتماعى و اقتصادى آنها مى باشد. کم خطر تر کردن یک سامانه ترافیک جاده ای . نیازمند یک روبکرد سامانه ای است یعنی درک سامانه به عنوان یک کلیت و تعاملات بین اجزاء سازنده آن و شناسایی موقعیتهایی که پتانسیل اقدامات مداخله ای - اصلاحی وجود دارد. به ویژه این امر نیازمند درک این مطلب است که بدن انسان در برابر جراحات و صدمات بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و انسان جایزالخطا است. سامانه ترافیک جاده ای . آن سامانه ای است که خود را با حساسیت ها و خطاپذیری انسان وفق داده . به نحوی آنها را جبران نماید. World Health ganization ٠ ‏امه‎ ‎NS

صفحه 41:
Advanees in the Spideriology of Injuries as 2 Basis for Public Policy William Haddon

صفحه 42:
William Haddon, Jr. Father of Injury Epidemiology

صفحه 43:
9 * Looked at injury research as a science © one of the first investigators to characterize energy as the “agent” of injuries © Phases of crashes © Link of phases to epidemiologic triad to identify processes of injury prevention Williann Haddon, Jr.

صفحه 44:
9 ۲2 6 ‏11د‎ Sscusncs ©» Pre-crash Period © Crash Period © Post-crash Period

صفحه 45:
2 ۲۵000 or planning, resource allocation, strategy identific ‏اناس عند امسا‎ 16-11 Event | | ost-event

صفحه 46:
The Haddon Matrix انسان محیط -اطلاعات - طراحی وچیدمان - نگرش ها جاده - نواقص وعیوب - ترمز - محدوده های - برقراری واعمال - توانایی استفاده و کار | سرعت مقررات از سوی پلیس | - مدیریت سرعت - تسهیلات عابر پیاده - استفاده از مپار کننده | - مهار سرنشینان - اشیاء کنار جاده با ها - سایر وسایل ایمنی ‏ |هدف حفاظت در -نواقص و عيوب - طراحی محافظت مقابل تصادف کننده در مقابل تصادف - مپارت های کمک های | -راحتی در دسترسی | -تسهیلات امداد ‎Aull‏ -خطر حریق نجات ‏-دسترسی به مراکز -ترافیک وبند ‏درمانی آمدن راه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 47:
یک سانجه جرافیکی نتیچه تعافل بین دسته ای از عوامل مختلف است ‎pies aS‏ است به نظر برسد برخی از آنها به طور مستقیم با صدمات سوانح ترافیکی مرعط نباشند. * رویکرد بهداشت عمومی نه تنها در تجزیه و تحلیل عوامل خطر مفید است بلکه چارچوبی را فراهم می سازد که تصمیم گیرندگان را برای کل فرآیند. از مرحله شناسایی مشکل تا به کارگیری اقدامات اصلاحی - مداخله ای , راهنمایی می کند. * عوامل خطرزای عمده را می توان در 4 گروه دسته بندی نمود: 1 عوامل مذثر بر مواجهه با خظر . از قبیل عوامل جمعیتی و اقتصادی. سطح استفاده از وس ‎alae‏ وااقامات برنامه ری اکار ری زر 2. عوامل هؤثر بر وخداد تصارف رل سرعت اما ورس از جد . بوشیرن الکل و رانندگی , طراحی راه ناایمن و فقدان الزام اثربخش قوانین و مقررات ایمنی. 3.عوامل موثر بر شدت تصادف و مصدومیت , مثل عدم استفاده از کمربندهای ایمنی , مهارکننده های کودک يا كلاه هاي ايمنى , حفاظت ناکافی وسیله نقلیه در برابر تصادف در ‎say eg‏ تیان مافراد يرخورد كتدة با اوسيل نقلي واشتقاره ار الكلة 4.عوامل مؤثر بر بيامدها و عوارض بعد از تصادق , مثل تأخبر در شناسایی تصادف و قراخ آوری ‎als Seay cg alas‏ قرو مایت وان 2 Weald Health) nave merase or ‏و سس( مد‎

صفحه 48:
دعم له رس زرم اییدمیولوژی مصدومیت ها سقوط سوختگی» غرق شدگی» مسمومیت و حمله حبوانات با اقتباس از اسلاید های دکتر حمید سوری (استاد اپیدمیولوژی)- د ع پ شهید بهشتی

صفحه 49:
عسمومیته۳0) ۶ صدماهيتبطبا هيولنات لدهاص دهده 6) ‎٠‏

صفحه 50:
Injuries due to falls Age distribution of global fall-related mortality, 2000 25 B10 ۱ | a [ | 0 15-29 30-44 45:59 60-69 70-78 ‏مت‎ ‎Age (years) ‘Over 40% of the global mortality due to falls occurs among persons aged 70 years and over,

صفحه 51:
صدمات ناشی از سقوط عوامل خطر: ۰ 5 سن * مصرف الكل * عيوب بينايى- واكنش زمانى 579 «صلاصدت 238 عيوب هشيارى * نقصان حركتى * عوامل شغلى *؟ نبودن امکانات محافظتی *_ شرایط خاص اقتصادی *_ طراحی نامناسب محیط شهری

صفحه 52:
سقوط دیسا امنیلن ۲3۱5 "26۲50۴5 0۱06۲ (۰۳)<60 سابقه قبلیی ‎oP Pellogi‏ روت اس ‎vstevporosis (Por Fracture)‏ صا نقصراه رفتن ‎dePint‏ نح نقص‌در حفظ تعادل او ول ن قص‌بیناییتاط سح اس ‎ODepressionsS 25!‏ ‎wedivaivg (suber > vr &) ood peychoiropic dane‏

صفحه 53:
سقوط دیسا امنلن ۲3115 ۵6۲5۵0۳5 0106۲ shppery or ucevest Poor LG Ly ‏سطح لغزنده‎ ‏هموار‎ ‎٠ ‏نور کم ,ما سس‎

صفحه 54:
3 سفوط در سللندلن5: ۰۸:0۵ 0۰۵۱۵6۲: ,۲۵۱۱6(

صفحه 55:
سقوط در میانکودکان م۵۸( ‎(Pads ١‏

صفحه 56:
بسقوط درحیا زکسودکان 31۱5-۲۰610۲6 سس(

صفحه 57:
صدمانفاشیاز سوختگی65 ۱۳۲ 5۱۲۲ عاملبسیماییزا نع() شعله آتش (م۳) سس ‎٠‏ مایعاتدلغ (طسج) طجا سا < ۰ hot solids (cvatact ‏مواد جامد دلغ (صم‎ ۰ rer eae (corer) بان لیر ۰ ٠ ‏برقراسای‎ مواد شیمیایی‌طامجان ۰

صفحه 58:
سوختگی‌هاون اشیاز آتش‌سوزی0۳۳5 ۲۱۳۵-۲۵۱۵۲60 Global Fire-related Burn Mortality cE? a ۳ ۳۲۲۳ ates (per 100 000 population) In WHO regions, 2000 Easter ‏ا‎ Western Pacite 17۲ ۳5 ۲۳۲۲ ۲۲۲ 1 1۴ ۲ twic BE ‏وس 6 سس 46 سس مات هس قح رقها اه با انس‎ 24 HIG Highincome ceunies: LMC, Law and midaoncome counties ‎Americas. «South-East Asia. Europe‏ ماه ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
سوختگی‌هاین_اشیاز آتش‌سوزی 0۷۳۳5 ۳۱۲6-۲۵۱۵۲60 Age distribution of global fire-related burn mortality, 2000 30 25 3 ‏و‎ ‎١ ۱ | I | | ‏نوج وموم 45.58 3044 15.29 مرج‎ 80 Age Wears) Children and young persons under the age of 44 years account for the highest proportion of the global mortality due to fire-related bums. للدم ——

صفحه 60:
صدمانفاشیاز سوختگی۲[65 لا [۱۳ 5۱1۲۳ عولمل‌خطن :وب( + Owe مصرف دخانیالسیگر رمپامی) ۰ مصرفداکلا) ‏ ۰ مسائل‌فر هنگیمنطقه یوم سای اما ۰ تبعیض‌جنسی راميب ۰ خشونتیم‌یل() ‏ ۰ صرع راو ‎٠‏ وضعیت لقتصادی لجتماعىص 91 201077717 ‎١‏ *

صفحه 61:
a 5 Ee ‏آسوختگی ناشی از شعله ور شدن ناگهانی‎ 1291 131 _ 73

صفحه 62:
Partial thickness / ‎second degree‏ سوختگی ترجه قو ‎

صفحه 63:

صفحه 64:
Skin Anatomy 1ST DEGREE BURN EPIDERMIS: PARTIAL fae a a ee me me ee = THICKNESS: 2ND DEGREE DERMIS BURN 3RD DEGREE BURN FULL THICKNESS BURN

صفحه 65:
@©__Burns and their prevention in Somalia

صفحه 66:
صدماتمر بوط بسه غرقشسدگی۲۱65باز۳۱ ۲۱۲۵۷۷۲۱۱۳۵ Global Drowning Mortality = rari WOM Tats [pa 10 D0 POpUTATON im WHO Tiana, 200 ee ae ee 16 | IE Uwe 235 55416 76 106 06 7 06 175-555 Other LC ier is Us Ge SBS ae le tas 0 ۵ 10 ‏وت‎ oT

صفحه 67:
صدماتمر بوط بسه فرق‌شیگی۲|65 با ۱۳ ۱۱۲۵۷۷۲۱۱۳۱۵ Age distribution of global drowning mortality, 2000 مهمد هو 30 3 29 دمهو‎ 45-59 60-69 0 Age (years) (Over one-half of the global mortality due to drowning occurs among, children aged between 0-14 years,

صفحه 68:
صدماهمر بوط به غرقشدكى 5 © الا أ ۱۲۵۷۸۷۲۱۱۱۵ Risk Pastors: ‏عولمل‌خطر‎ سن‌ی) ۰ جنسیت4) ۰ شغل موممجون ۰ © Abode حملو نقلمم ةم صوص 1 ‎٠‏ مصر فا لکل اساسسا() ‏ ۰ ٠ Eplepsy £2 وضعيتلقتصاد و لجتماعىصس )5 2001097777 * دسترسىيه مناطقلبىجوسن خام وصلوط ما 022957 ‎٠‏ ‏عدم وجود تمهیدلتلیمنی عیبر مب ۲و ‎tack‏ ۰

صفحه 69:
Unintentional poison-related injuries Global Poisoning Mortality 7 0 Africa Americas South-East Asia Westen Pacific 8 Mediterranean 176 HIG IMIG india ۵۳۵06 HIG LIC HIC ‏عالقا‎ ۲6 China Other LMIC 56 39 10 70 22 13 218 20 38 14 38 13 110.1990106005 0000165: 01/0 10120070051660 Counties,

صفحه 70:
Unintentional poison-related injuries ‏صدمات ناشی از مسمومیت های غیر عمدی‎ Age distribution of global poisoning mortality, 2000 529 30-44 4559 6069 70.79 ‏موب‎ ‎Age (years) Over 60% of the global mortality due to poisoning occurs among adolescents and adults aged between 15-59 years. (%b oftotal) No. of deat

صفحه 71:
Unintentional poison-related injuries ‏صدمات ناشی از مسمومیت های غیر عمدی‎ عململ‌خطر )1 ‎Rk Pants:‏ سرعم ‎٠‏ ‏جنسیت‌طلج ‎٠‏ ‎vooupatiod:‏ * آفتک شا و۳ - مواد نسفتى عاصلصمم متحامهوم ‏ - مواد سم قلبللشتعل لصا ۳ لصوم وا - اللكلداصاما©) ‏ - سموم بيولوذيكص سا - دسترسیبه مواد پسرمخاطرد اد صصل-هده-ا ما ووصص2ه ۰ عدملستفاده از وسایللیمنیمحافظتی او ‎poor product suPrty‏ *

صفحه 72:
@Attractive appearance of medicines &

صفحه 73:

صفحه 74:
صدمانمیتبط با هیولنات۲|65 نا 1۳ ‎Animal-related‏ ۰ ‏لور لوح الب بت موتامی()‎ = wosily voour io nord seticgs (poor reporticc) * Geverd iwplicaives ced pousequedwES - ‏اه‎ (6b - ‏ول کنشرها یآ ارژیک اس اه‎ — physicdl trac pombe tne her Pectin ‏سایر عفونتهای عد یمسج‎ 709 ‏مسمومیت‎

صفحه 75:
صدمانتمر تبط با حیولناتوه۲ز0 ‎Injuries due to animal‏ لنولع صدماتعسزه ام عم كاز كرفتكووم) ‎٠‏ ‏کی ‏گربه وی - حیولناتوحشیح زر - سایر حیولنات وین - آبردگییه سمم‌موممجوق ۰ مار عادو - حیولناتدریایی | وس - حشرلتو عنكبوتيان ود اده لم و - ۰ ‏م ا‎ Pub oh ee) ‏ساير صدمات (مانند: سقوط لكد خوردن» زیر دست وپا ماندن)‎

صفحه 76:
متلخله ۱۱۲۵۲۱۷۵۱۲۵۱

صفحه 77:
Selected 1۳0۲6۲۷۵۳۲0۳5 ‏ملخلاتلنت‌ظب‎ ‎۰ ‏سقوط ط۳)‎ + swpervisioa oP chidern ts he howe > streag ond bokrase truttey exercise Por okler persvas + design oP worstppery surPaves Por the howe: use oP protecive rabies in howe eeviroeeds > desiqa of addiood physicd ads Por he physicdly teopaired - ‏وی‎ oP protecive ‏اه موجه ما حرط‎ (ropes, Pecres. scoP Roker) * © ‏سوختكرها‎ ‎- ‏جص‎ oP acPer stoves ond less hrzarcous Paks - eo kek oP ‏سا وا عم موه‎ + bwer tecopercture ‏رن جد احج له‎ [0 deste oP hichra ices acd cookin suPares - ee oP seomke detectors oot Pre sprichbers - Pree pei ckeoretes - ‏بو‎ oP Pre retardant Pabricg ond Pre revistat desis seep requlativas Por ‏روصم‎ desk

صفحه 78:
Selected 1۳۱۲6۲۷۳۱۲۱ ‏مدلخلانتخلیی>0۳‎ ‎* OrowarsS 83 - pool Pec = sear oP ‏امسج سك و‎ - ‏ددس ای با‎ * Poona yes > restited uovess to ‏وله‎ ‏ات هی اج‎ ۰ ‏صدمات مرتبط با حپوانا تس ایبلیی)‎ - ‏وصلامواصصصا‎ oP pris + poate oP stray onicroks ‏اه مرو‎ urbaa hyeeur (pest ovatrol) ‏رو ام‎ Barats ‏هوحن‎ proteoive devioey (loves, boots) - ‏نی أت بهازجاكادسه‎

صفحه 79:

اصول و مبانی اپیدمیولوژی بیماری های غیرواگیر The World Health is in Transition Epidemiological: NCD overriding CD, & double burden of diseases in many developing countries Demographic: Population ageing Lifestyles: changing Diets are rapidly Physical activity reducing Tobacco use increasing Urbanization:Growing cities Epidemiological Transition of Diseases:  Pattern of Diseases in the Past  Transition of Diseases  Industrialization, Urbanization, Motorization  Changing the Environment  Changing the Behavior  Changing of the Population structure (Aging)  Health & Medical Promotion (Prevention)  Changing the Lifestyle  Risk Factors Key Points: M ost relevant Components of H -R Lifestyle pattern: Lifestyle Transition         Healthy Dietary Habits Leisure-time & Entertainments Rest/Leisure-time physical activities/Exercise Smoking/Substance Abuse Sexual behavior Use of Health & Medical Services Stress Work-related issues Work in Transition The world of work is changing: (Work Transition) Work is more complicated/ vary Work is more skilled, more training is needed,  I ncreasingly men have been replaced by machines Work is more hazardous The demand of workers has been increased Shorter hours, 6-8 hours per day Shorter days per week (4-6 days/week) Shorter working years (20-30 years) موهومات و سوء تعبیرها N CDs perceived to be:  The preserve of wealthy countries and populations  N ot preventable  Affecting mainly the elderly  Treatable with modern medicine 1900 علل مرگ مردم دنیا در سال 400 350 300 250 200 150 100 50 0 Pneumonia TB Heart diseaes & Stroke Diarrhea Injuries Cancer Diabetes 2000 علل مرگ مردم دنیا در سال Total deaths: 55,694,000 Injuries (9.1%) Communicable diseases, maternal and perinatal conditions and nutritional deficiencies Noncommuni cable conditions (59.0%) Source: WHO, World Health Report 2001 Deaths, by broad cause group and WHO Region, 2000 % 50 25 AFR EMR SEAR Noncommunic able conditions WPR Injuries AMR EUR Source: WHO, World Health Report 2001 75 Communicable diseases, maternal and perinatal conditions and nutritional deficiencies علل مرگ مردم دنیا در سال 2005 7 main risk factors relate to diet, physical activity and tobacco  Blood pressure  Tobacco  Cholesterol  Fruit and vegetable intake  Alcohol  H igh BM I  Physical Activity Aging Age 75+ 70-74 MALES FEMALES 202 0 65-69 60-64 55-59 50-54 45-49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 200 0 15-19 10-14 5-9 0-4 30000000 20000000 10000000 Source: World Bank, WDI, 2003 0 10000000 20000000 30000000 حوادث ترافیکی % ch a n g e si n ce 1987 60 50 40 30 20 10 0 -10 -20 1987 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 Highly Mot orised Count ries Middle East & Nort h Africa Lat in America & Carribean Africa Asia Cent ral & East ern Europe Global Source: World Health Organization, World Report on Road Traffic استراتژی های اصلی پیشگیری بیماری های غیر واگیر ‏آموزش بهداشت و ارتقائ سالمتی ‏برقراری مقررات و قوانین حمایتی و تغییر در سیاست های اجتماعی ‏غربالگری و درمان صحیح بیماری ها ‏کنترل مخاطرات محیطی (اصالح محیط -اصالح مهندسی) ‏ایمنسازی Key Messages N CDs are a threat to all countries  Prevention can be effective  F ailure to prevent will lead to greater burden and rising costs associated to N CDs … اپیدمیولوژی سوانح ترافیکی Road Traffic I njuries (RTI s) How are injuries generally classified? A. Unintentional (i.e. accidental) including road traffic injuries, poisoning, falls, fires, drowning, and “other unintentional injuries”. B. Intentional (i.e. deliberate) comprising selfinflicted injuries, interpersonal violence, warrelated injuries, and “other intentional injuries”. C. Undetermined intent (i.e. when it is difficult to judge whether an injury was inflicted intentionally or accidentally). چند واقعیت درباره سوانح ترافیکی Road traffic injuries are a huge public health ‏problem in a year • • • • ‏Copyright Etienne Creux, Pretoria News • ‏and development 2/1ميليون نفر براثر تصادفات جاده اي كشته کشته شدن روزانه به طور متوسط 3242نفر در جاده هاي سراسر دنيا 20تا 50ميليون نفر در اثر سوانح ترافیکی مجروح يا ناتوان مصدومیتهاي ترافيكي يازدهمين علت مرگ در جهان و مسئول 1/2درصد كل موارد مرگ به حساب مي­آيد .به­عالوه، مرگ ناشي از مصدومیت هاي ترافیکی 23 ،درصد كل موارد مرگ ناشي از مصدومیت ها را در جهان به خود اختصاص ميدهد. │22 توزيع جهاني مرگ ناشي از حوادث بر حسب علت Road traffic injuries account for 23% of all injury deaths worldwide Source: WHO Global Burden of Disease project, 2002, Version 1 23│ 26% Motor Vehicle Firearms Falls Other Mech. E. Not Mechanical 13% 31% 8% 22% WHO predicts that road traffic injuries will rise to eighth place by 2030 as a cause of death 2002 Disease or injury 1. Ischaemic heart disease 1. Ischaemic heart disease 2. Cerebrovascular disease 2. Cerebrovascular disease 3. Lower respiratory infections 3. HIV/AIDS 4. HIV/AIDS 4. Chronic obstructive pulmonary disease 5. Chronic obstructive pulmonary disease 5. Lower respiratory infections 6. Perinatal conditions 6. Diabetes mellitus 7. Diarrhoeal diseases 7. Trachea, bronchus, lung cancers 8. Tuberculosis 8. Road traffic injuries 9. Trachea, bronchus, lung cancers 9. Tuberculosis 10. Road traffic injuries 26│ 2030 Disease or injury 10. Perinatal conditions تصوير آینده و روندهاي كلي ‏تعداد كلي مصدومیت هاي ترافيكي در جهان رو به افزايش است ،ولي روند كلي مرگ ناشي از آسيب هاي ترافيكي در كشورهاي با درآمد باال از دهه 1970رو به كاهش و در كشورهايي با در آمد كم و متوسط رو به ازدياد بوده است. طبق برآورد صورت گرفته ،جايگاه مصدومیت­هاي ترافيكي به عنوان يك عامل سهيم در بار جهاني بيماريها از رتبه دهم در سال 2002به رتبه هشتم در سال 2030ارتقا خواهد يافت. در صورت عدم انجام اقدام جدي ،افزايش %83براي كشورهايي با درآمد كم و متوسط و كاهش 27درصدي براي كشورهايي با درآمد باال پيش بيني شده است. ‏تخمين كلي در صورت عدم انجام اقدام مناسب ،افزايش 67درصدي مرگ ناشي از آسيب هاي ترافيكي تا سال 2020است │27 The World Bank predicts that road traffic deaths will increase by 67% worldwide between 2000 and 2020 Source: Kopits E, Cropper M., 2003. 28│ برآورد جهاني هزينه سوانح ترافیکی 518ميليارد دالر در جهان ‏براي كشورهايي با درآمد كم و متوسط 65ميليارد دالر ،يعني به­مراتب بيشتر از كل بودجه عمراني آنها است، 1تا 5/1درصد توليد ناخالص ملي ( )GN Pدر كشورهاي با درآمد كم و متوسط 2درصد توليد ناخالص ملي ( )GN Pدر كشورهاي با درآمد باال. │29 نكات كليدي • همه ساله در جهان قريب به 2/1ميليون نفر به­علت سوانح ترافيكي كشته ميشوند. • 20تا 50ميليون نفر ديگر به دنبال اين سوانح مجروح يا معلول ميشوند. •مصدومیت های ترافيكي 1/2درصد كل مرگ و مير و 23درصد مرگ ناشي از حوادث را در جهان به خود اختصاص مي دهد. •طبق برآورد صورت گرفته ،جايگاه مصدومیت های ترافيكي به عنوان يك عامل سهيم در بار جهاني بيماري ها از رتبه دهم در سال 2002به رتبه هشتم در سال 2030ارتقا خواهد يافت. •در چهار دهه گذشته ،روند مرگ ناشي از مصدومیت های ترافيكي در كشورهاي با درآمد باال رو به كاهش و در بسياري كشورهاي با درآمد كم و متوسط رو به افزايش بوده است. •به طور كلي ،مرگ ناشي از آسيب هاي ترافيكي 85ميليارد دالر است كه 65ميليارد دالر آن مربوط به كشورهايي با درآمد كم و متوسط است. •مصدومیت های ترافيكي بار مالي زيادي را به خانواده ها تحميل مي كند .خانواده هاي زيادي به سبب هزينه طوالني درمان ،از دست دادن نان آور خانواده و يا هزينه­هاي باالي مورد نياز براي نگهداري فرد ناتوان به سوي فقر كشانده مي شوند. • بازماندگان تصادفات ،خانواده ها ،دوستان و ساير خدمت دهندگان اغلب دچار تُالمات اجتماعي ،جسماني و روانی مي شوند. │30 اهميت مسئله از مهمترین علل مرگ قابل پیشگیری در بسیاری از کشورهای جهان است. در سال ،2005حدود 6میلیون مرگ بدلیل حوادث رخ داده اس++ت ک++ه ح++دود 4 میلیون از نوع غیر عمدی و 2بدلیل حوادث عمدی بوده است. قربانیان حوادث بیشتر 15تا 45ساله ها هستند (حدود 45درصد علت مرگ این گروه سنی حوادث هستند) طی دهه گذشته حوادث خانگی و ترافیکی در بسیاری کش++ورهای توس++عه یافت++ه صنعتی روند رو به کاهش ،ولی در کشورهای در حال توسعه رون++د رو ب++ه افزایش داشته است. در صورت پیشگیری از مرگ ناشی از حوادث می توان تا 5/4سال امید به زندگی در بدو تولد را افزایش داد. حدود 10تا 15درصد هزینه های درمانی کشورها صرف رس++یدگی ب++ه مص++دومین حوادث می شود. مرگ ناشی از آسیب ها – برآوردهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 کل 106 %کل مرگها کل آسیب ها 6 1/9 %کل مرگها (مذکر) تصادفات جاده ای 2/1 2/6 6/11 %کل مرگها (مونث) 1/2 7/7 9/2 6/4 1 5/1 غیر عمدی عمدی خودکشی 4 2 9/2 9/3 8/1 3/6 2/1 7/1 3/1 آسیب ها با حدود 200میلیون سال عمر تعدیل شده بر حسب ناتوانی ( )DALYsحدود 14درصد بار کل بیماریها را بر عهده دارند اهميت مسئله در ایران ‏روزانه حدود 133مرگ به دليل حوادث غير عمدي و 20مرگ به دليل حوادث عمدي بیشترین میزان مرگ ناشی از حوادث بدلیل مصدومیت های غیر عمدی است ( 0/125در .)100000 ‏حدود 20درصد کل مرگ ها و 9/26درصد کل سال های از دست رفته عمر به دلیل مصدومیت های ناشی از حوادث است. ایران با داشتن میزان مرگ حدود 43در صد هزار برای حوادث ترافیکی وضعیتی منحصر به فرد در جهان دارد. علت مرگ بیماری های قلبی عروقی سکته قلبی سکته مغزی حوادث (آسیب ها) غیر عمدی عمدی سرطان ها سرطان معده سرطان ریه لوسمی بیماری های تنفسی بیماری های حول تولد سایر علل جمع تعداد فوت در روز 369 198 82 153 133 20 62 21 12 8 50 31 135 800 آمار مرگ مرگ ناشی از آسیب ها در ایران در سال 1382 تعداد میزان در کل درصد از جکعیت در کل 100000 میزان در شهر میزان در روستا ‏DALYs میانگین سن مرگ غیر عمدی 60477 0/25 125 6/157 2/72 1713652 6/30 حوادث ترافیکی 21033 9/9 5/43 7/41 4/46 546601 6/35 قتل ،خشونت، خودکشی 4843 3/2 0/10 9/8 8/11 140781 2/31 کل آسیب ها 65320 3/27 135 5/503 2/495 1854433 9/30 از نظر فراوانی بیشترین مرگهای ساالنه سوانح رانندکی کشور در: شهریور ماه با حدود 3200مورد ‏ایام عید نوروز ( 25اسفند تا 15فروردین) با حدود 1500مورد در استان تهران با حدود 8380مورد ( %11.3کل کشور) و خراسان با 752مورد ( %10.13کل کشور) ‏بیشترین نقاط حادثه خیز کشور در استانهای زنجان (-)123 مازندران ( 111گلستان ( ،)109اصفهان ( )108و گیالن ()106 در %65موارد مرگ سرنشین کمربند ایمنی نبسته بوده ‏Time - Place پیشگیری و کنترل سوانح ترافیکی مروری بر مدل های موجود رویکردهای پیشگیری از مصدومیت ها (سوانح ترافیکی) • رویکرد بهداشت عمومی، • ماتریس هادون Haddon Matrix • رویکرد سامانه هاSystems Approach . ‏Public Health Approach │38 چهار گام رویکرد بهداشت عمومی 1) Surveillance 2) Risk factor identification What is the problem? What are the causes? 4) Implementation How is it done? 3) Develop and evaluate interventions What works? 39│ رویکرد سامانه ها ‏systems approach اجزاء متشکل این سامانه شامل وسایط نقلیه موتوری ،راه ها و استفاده کنندگان از جاده ،در کنار محیط های فیزیکی ،اجتماعی و اقتصادی آنها می باشد. کم خطر تر کردن یک سامانه ترافیک جاده ای ،نیازمند یک رویکرد سامانه ای است یعنی درک سامانه به عنوان یک کلیت و تعامالت بین اجزاء سازنده آن و شناسایی موقعیتهایی که پتانسیل اقدامات مداخله ای – اصالحی وجود دارد. به ویژه این امر نیازمند درک این مطلب است که بدن انسان در برابر جراحات و صدمات بسیار حساس و آسیب پذیر بوده و انسان جایزالخطا است. سامانه ترافیک جاده ای ،آن سامانه ای است که خود را با حساسیت ها و خطاپذیری انسان وفق داده ،به نحوی آنها را جبران نماید. │40 Advances Advances in in the the Epidemiology Epidemiology of of Injuries Injuries as as a a Basis Basis for for Public Public Policy Policy William Haddon William Haddon, Jr. Father of Injury Epidemiology Looked at injury research as a science one of the first investigators to characterize energy as the “agent” of injuries Phases of crashes Link of phases to epidemiologic triad to identify processes of injury prevention William Haddon, Jr. The Crash Sequence Pre-crash Period Crash Period Post-crash Period The Haddon Matrix for planning, resource allocation, strategy identifica HumanVehicleEnvironment Pre-event Event Post-event The H addon M atrix مرحله انسان عوامل وسایط نقلیه قبل ازتصادف پیشگیری ازتصادف درزمان تصادف استفاده از مهار کننده -مهار سرنشینانپیشگیری از سایر وسایل ایمنیمصدومیت ها در ها طراحی محافظتنواقص و عیوبحین تصادف کننده در مقابل تصادف بعد از تصادف حفظ زندگی اطالعات نگرش ها نواقص وعیوب برقراری واعمالمقررات از سوی پلیس کیفیت جاده روشنایی ترمز توانایی استفاده و کار -مدیریت سرعت مهارت های کمک های -راحتی در دسترسیخطر حریقاولیه دسترسی به مراکزدرمانی محیط طراحی وچیدمانجاده محدوده هایسرعت تسهیالت عابرپیاده اشیاء کنار جاده باهدف حفاظت در مقابل تصادف تسهیالت امدادنجات ترافیک وبندآمدن راه نکات کلیدی • یک سانحه ترافیکی نتیجه تعامل بین دسته ای از عوامل مختلف است که ممکن است به نظر برسد برخی از آنها به طور مستقیم با صدمات سوانح ترافیکی مرتبط نباشند. • رویکرد بهداشت عمومی نه تنها در تجزیه و تحلیل عوامل خطر مفید است بلکه چارچوبی را فراهم می سازد که تصمیم گیرندگان را برای کل فرآیند ،از مرحله شناسایی مشکل تا به کارگیری اقدامات اصالحی – مداخله ای ،راهنمایی می کند. • عوامل خطرزای عمده را می توان در 4گروه دسته بندی نمود: .1عوامل مؤثر بر مواجهه با خطر ،از قبیل عوامل جمعیتی و اقتصادی ،سطح استفاده از وسایط نقلیه و اقدامات برنامه ریزی کاربری زمین. .2عوامل مؤثر بر رخداد تصادف ،مثل سرعت نامناسب و بیش از حد ،نوشیدن الکل و رانندگی ،طراحی راه ناایمن و فقدان الزام اثربخش قوانین و مقررات ایمنی. .3عوامل مؤثر بر شدت تصادف و مصدومیت ،مثل عدم استفاده از کمربندهای ایمنی ، مهارکننده های کودک یا کاله های ایمنی ،حفاظت ناکافی وسیله نقلیه در برابر تصادف در جهت حفظ سرنشینان و افراد برخورد کننده با وسیله نقلیه و استفاده از الکل. .4عوامل مؤثر بر پیامدها و عوارض بعد از تصادف ،مثل تأخیر در شناسایی تصادف و فراهم آوری اقدامات جهت زنده نگه داشتن فرد و حمایت روانشناختی. │47 بسم اهلل الرحمن الرحیم اپیدمیولوژی مصدومیت ها سقوط ،سوختگی ،غرق شدگی ،مسمومیت و حمله حیوانات صدمات خانگی سقوطFalls • سوختگی Burns • غرق شدگی Drowning • مسمومیت Poisoning • صدمات مرتبط با حیوانات Animal-related • Injuries due to falls صدمات ناشی از سقوط عوامل خطر: • • • • • • • • • • سن جنسیت مصرف الکل عیوب بینایی -واکنش زمانی Reaction time عیوب هشیاری نقصان حرکتی عوامل شغلی نبودن امکانات محافظتی شرایط خاص اقتصادی طراحی نامناسب محیط شهری Older persons' falls • • • • • • • • • • • سقوط درسالمندان age(>80) سن past history of fallسابقه قبلی سقوط low body mass index, osteoporosis (for fracture) muscle weakness ضعف عضالنی gait deficit نقص راه رفتن balance deficit نقص در حفظ تعادل visual deficit نقص بینایی Arthritis Depression افسردگی cognitive impairment عیوب شناختی medication (number >3 or 4) and psychotropic drugs Older persons' falls سقوط درسالمندان عوامل خطر محیطی • • • new environment محیط جدید slippery or uneven floor سطح لغزنده یا نا هموار poor lighting نور کم Falls in Older Adults سقوط در سالمندان Falls in Children سقوط در میان کودکان Photo by Susan Baker سقوط در میان کودکان Falls in Children Burn injuries صدمات ناشی از سوختگی Agents: عامل بیماری زا • flames (fire) شعله آتش • hot liquids (scalds) مایعات داغ • hot solids (contact burns) مواد جامد داغ • ultraviolet radiation (sunburn) • radioactivity • electricity برق • chemicals مواد شیمیایی سوختگی های ناشی از آتش سوزی Fire-related burns سوختگی های ناشی از آتش سوزی Fire-related burns Burn injuries صدمات ناشی از سوختگی Risk factors: عوامل خطر • • • • • • • • Age سن Smoking سیگار/مصرف دخانیات Alcohol مصرف الکل local cultural practices مسائل فرهنگی منطقه gender inequality تبعیض جنسی Violence خشونت Epilepsy صرع socioeconomic status اجتماعی-وضعیت اقتصادی Flash Buسوختگی ناشی از شعله ور شدن ناگهانی Partial thickness / سوختگیsecond degree درجه دو Partial and full thicknessسوختگی درجه سه Skin Anatomy Burns and their prevention in Somalia صدمات مربوط به غرق شدگی Drowning injuries صدمات مربوط به غرق شدگی ‏Drowning injuries Drowning injuries صدمات مربوط به غرق شدگی Risk factors: عوامل خطر • • • • • • • • • • Age سن Gender جنسیت Occupation شغل Floods سیل Transportation حمل و نقل Alcohol مصرف الکل Epilepsy صرع socioeconomic status اجتماعی-وضعیت اقتصادی access to bodies of water دسترسی به مناطق آبی lack of flotation devices عدم وجود تمهیدات ایمنی Unintentional poison-related injuries Unintentional poison-related injuries صدمات ناشی از مسمومیت های غیر عمدی Unintentional poison-related injuries صدمات ناشی از مسمومیت های غیر عمدی Risk factors: عوامل خطر زا • age سن • gender جنسیت • occupation: – Pesticides آفت کش ها – petroleum products مواد نفتی – toxic products of combustion مواد سمی قابل اشتعال – Alcohols الکل – bio-toxins سموم بیولوژیک • access to hazardous products دسترسی به مواد پرمخاطره • poor product safety practices عدم استفاده از وسایل ایمنی محافظتی Attractive appearance of medicines Child resistant storage Animal-related injuries صدمات مرتبط با حیوانات • Problem not well documented worldwide – mostly occur in rural settings (poor reporting) • Several implications and consequences – rabies هاری – allergic reactions واکنش های آلرژیک – physical trauma صدمات جسمی – other infectious consequences سایر عفونت های بعدی – poisoning مسمومیت صدمات مرتبط با حیوانات ‏Injuries due to animal bites انواع صدمات Types of injuries گاز گرفتگی Bites • سگ – dogs گربه – cats حیوانات وحشی – wildlife سایر حیوانات – others آلودگی به سمEnvenomations مار – snakes حیوانات دریایی – marine life حشرات و عنکبوتیان – insects and arachnids • )Other (e.g. falls, kicks, crushing سایر صدمات (مانند :سقوط ،لگد خوردن ،زیر دست وپا ماندن) • Intervention مداخله پیشگیری و کنترل Prevention and control Selected interventionsمداخالت انتخابی • Falls سقوط - supervision of children in the home - strength and balance training exercise for older persons - design of non-slippery surfaces for the home - use of protective railings in home environments - design of additional physical aids for the physically impaired - use of protective devices in occupational settings (ropes, fences, scaffolding) • Burns سوختگی ها - use of safer stoves and less hazardous fuels - limit height of open flames in housing - lower temperature of hot tap water - improve design of kitchen utensils and cooking surfaces - use of smoke detectors and fire sprinklers - fire proof cigarettes - use of fire retardant fabrics and fire resistant designs - safety regulations for housing design Selected interventions مداخالت انتخابی • Drowning غرق شدگی - pool fencing - child supervision and education - use of flotation devices - life guard training • Poisoning مسمومیت - child-resistant caps - restricted access to substances - occupational protective devices • Animal-related صدمات مرتبط با حیوانات - vaccination of pets - control of stray animals - improvement of urban hygiene (pest control) - rodent-proof storage facilities - occupational protective devices (gloves, boots) - availability of anti-venoms

51,000 تومان