صفحه 1:
FRCPC]
صفحه 2:
مقدمه
IGS em re
SESE eS en re ecm ns ec ers) ire)
ee MEE ep ems ا ل
نمايانكر يكتابى حضرت حق استه.
بعضی از اعداد مثل ۱۰۰ با ۱۰۰۰دیگر یک عدد مشخص نیستند ؛ از هر عدد دیکر
رورس
۱ ar ur ronnie.
we en as) er oe) he
Pee AY Spe lapse
eC Peer 0s at soe oe
۱
۱
است و افتخار آفرین.
صفحه 3:
0
ها مخصوص است ومحبوب. همیشه بهترین بازیکن ها با پیراهن شماره ۱۰
بازی کرده ومی کنند مثل پله و رونالدینهو ی برزیلی مارادونای آرژانتینی
رحو مایت رات
۳۹
بعضی اعداد معانی متفاوت دارند. عدد 2۰ در عرفان چله نثینی است و تحمل
رياضت تا رسيدن به يختكى:
ed ل ى بازه متم تركت جله كن »
لاد
عقده ى انجام ندادنش بر دل مانده است.
Ar Tetoa) ا ا ا ا ا
«» آسمان را بردرم واز 7 دريا بكذرم
جون دلبرانه بتكرى در جان سركردان من »
در مراسم دینی ۷ بار طواف خانه کعبه ؛ ۷ بار سعی بین صفا ومروه: پر تاب ۷
سنك به نماث شيطان.
ودر زندكى روزمره هفته مى شود و انتظار براى يايان " روز كار و تلاش و
Heir tes ل ل
صفحه 4:
۱ lei ل ل de lo
براى يك فرد بخصوص و يا افرادى كه وجوه مشترك ذارند ؛ مثلا براى من
عدد 211 كه اسم يكت بيتزا فروشى است در خيابان وليعصر تهران كه نسبتا
ژناد به آنجا رفته ام همراه خود دنبای از خاطرات تلخ و شیرین را دار
شايد براى خيلى هاى دبكر هم كه از اين مكان بخصوص خاطراتى دارند»
19 14 همين طور باشد ؛ ديكر 414 عدد نيست مفهومى ديكر است يا عدد
Fee ee NED eS) ane ate OE ED We or Ie)
Pca ed Me eM dN epee pe I II) fd
3 2 ات Sd 3 jy pte) le
۱ ieee ent NOL One rom re arrest)
دفتر مثنوى و نشان 5 راه ارتباط از جهان درون به دنياى بيرون است.
000 7
صفحه 5:
اعداد در اساطير و اديان
۳۹ ere) RCS el eM Te ee ae eS er)
سس IE) CMe) FS
Ce ed BEL Nee e Ne ا ie LL
(OB re We ere) eee et LAL td cere iL Te)
دیکر از اقوام و اذیان کهن. با «اعداد» بر خوردی نمادین داشته
۱
است كه به صورت ناخون كاه درك مى شود. ران شواليه,
0 ا ا
ا ا ا ل SE Pe nee
ا ل ا ا ل ا 2 ل 0
ne) ا ا ا و ل Me ا ا را
است. نماد سرشار است از تاثیر گذاری و 00
صفحه 6:
۱
بر دارنده مفاهيمى ماورابىء ذهنى» انتزاعى: أسرار أميز هستند. اعداد صفرء يك» دو سه
yee rr rg Pores Tie por ord ۱
RUNS Tenn y pale Serie ey rons
در کناب ,«قوم های کمن در قفقاز, ماورای قفقاز, بین النهرین و هلال حاصل_خیز» نوشتهل-
ERE en Sema Mey mrp emeomn NOLIN RYN ES per eS NOMEN od)
بابلی. هندی و فیثاغوری» عدد عبارت از یک اصل اساسی آست که سراسر جهان
RR Er en ea
جهان با تناسب در هد تند ب ا ك در موسبق
ae Pre Pe iio BP یک سن د وي
eee ee rn nny 1
منزله «يين»» زمينىء مونث و متغير هستند.
Ne) sie Sy ا سك ae nies) ل 0
پوداخته اند اما در ایران» این مطالعات به صورت پرا کنده و اند ک انجام شده است.
یکی از معدود آثاری که در فصلي مستقل به اعداد و مفاهیم نمادین در ايران و جهان
aE ne Se See Pome rep or ey mune caren ane
cmeere ere me eee y pee ym ceecnel Bp ار ۳
های کهن...» نوشته رقبه بهزادی و«فرهنگ نمادها» با سرپرستی ژان شوالیه و آلن
0
صفحه 7:
بودا ؛ هيجي و جوچی را می رسانر. Pood 1۱
ن و فاد كونه كيفيت و كميت. فيثاغوريان» عدد صفر را عبارت از
Peres eens ee ear he io tet eG SC Sn Fc Co
ذات الهى است. در اين دين؛ صفرء تخم كيهانى و ذاراع» ماهيته دوكانه es
تلت ار من نك pe Sy SI 5
هم تماميت زندكى راء در درون دايره نشان مى دهد.
يكك: در جين عدد بكء آسمانى و نرينه و يانكك و فرخنده اسه در آيين عيسوى,
علامت پدر. خدا و الوهيت
۳ سرور 0 eekOn
جوهر فردیت و هوش پنهانی استه در اسلا خداوند به منوا ای مطلق بی نیاز
أسته تائونى ها معتقدند كه تائوء يك را و بككء دو را و سه. همه جيز را به وجود
00 ا
جوهر فردیت. است.
۱ FM mele hr ne ere
Tre eee Ni cre me
هاء عدّد مونث و نماك
عبرانى (كاباليسم اليسم) دور يه معنا نيروف نو
ادو مشتمل بر روان 0
در بر دارنده Verse i ee
معرفی می کند. در فرهنک تنمادها» آمده is rete Dy
j یی دا ie ee ۳0
Dae ا reer rence mare iaere rr)
همچنین پسرفتی تکبت بار باشد.
es REA
صفحه 8:
535 ی وه انلس eee la . به قول
rinonn el eels meneame rte] |
ماه سا تاه حهان PGE eile SITS یات مار
cre se Ieee fe ear ekce lt pie ۱0
ومند است. زيرا داراى بك منطقه مر كزى تعادل است. عدد ؟
ثء يعنى يدر و مادر و فرزند را معرفى مى كند- در كتا
1۱ ا ا Na nent cr tr)
اخ hj شتت باو سرب - مذهبی است. این عدذ را در سه جمله رمز
ree emer Re prime ep a ee eee Pern ne pc
ار زشت. گفتار زشت و کردار زشت مختصات آهریمن با
۱ [۱ ree tes ey
بر ی REINS
حك از رز برس پر بر ترس سر لیر SE
BS oi Ses ce آگر بر تیر انتخابی شرحی نوشته نشده بود»
ROR mre ae SCS) TP)
Cute ere peepee ب ا ا were ee) re) 1 ))
۱ pes By Semel Ie orc Ie fear ony
CSO ere py series nee ey cn er Cato fs
CAE EOL iON Ser سرت رش رل سرا
بودند. نان می دادن و(
OE Beas eee) rene een EI we pests عدد يانكك مى دانند.
00 Sin ele een Tcl m pra Sy peer nes)
RES ewe |
صفحه 9:
-اگو همه انسانها یکسان بیندیشند و تنها یک تن با نظر همه
مخالف باشد. کار عموم در خاموش کردن اجباری آن
تک تن به همان اندازه نارواست که.اگر او قدرت داشت
و نوع بشر را به زور خاموش می کرد.
USES SIU Ie Web) eee sear eee eel Se
Re ee ee ey ne rene 1)
صرف نظر كند انسان شمرده نمى شود ! (كاندى)
صفحه 10:
چهار
۱۳ at eR Tee ee) ee ge etary
در تضاد است.جهار يعنى كليّت»
ce
EEE eels بوبایی
ت. کمال. بکبارچگی: نظم. عقلء اندازه. نسبیت, عدل. چهار نشان دهنده ی چهار جهت اصلی,
جهار فصلء جهار بادء اضلاع مربعء بازوان صليبء Poe های NET Oe Er a rae ۳(
|] ae 7 g
غرب( در شرق به بنج عنصر قائلند) لست. تربیع خدایان ان با ليت در نطاد اس es 310
| Pear tele Sg Cow it ese E ER SP ang creo eh
معمولا نمادهایی عالمگیرند. چهارتایی ها میتوانند همان طور که به شکل مربع و صلیب نشان داده
ميشوند به صورت جهار بر هم به تصوير در 1 يند.
mee را
eee re ee emp ee rece ple
جهار جر ديا جهار حالم قبالا متطيق Heme ل ل ا
en ee eB en ا ل Ae ee
repeats فراوان به نرحم؛ عاطفه. عشق و بى غرضى يا جهار سوى قلب است. در آ بين
مس مج مبانان جهار جهت اصلى عبار تند آز: مو إشرق با حلقه و نيزه ى يشمى؛
Opa nt one a rere ee ee
لرزه؛ وئسواونا|۶[شمال که شلاق جوال پوست پلنگی, مار و مرولرید دارد.
Penn SRT ane ا hee as
ere آنی با مخلوق مقدس عبار نند از ادهاء 3 Lee
Oe لير ستل
il چهار کوتوله جهان را نگه می دارند.
ERO eee Ne eB mene CLR i ee ne Te) mere Sine ne oe
03 زوج است؛
صفحه 11:
۱
تاش ری ey تشریفاتی و نی چهارموتبه کت
۷
- عيوق: ee Pe در قبالا به معنى ذا كره؛ جهار عالم قبالا؛ جهار جهمت
رم ی تورات است.
Se ae Ned let ee a eae
BYstr ln Veneer sD LB) ee eee We eV | aioe]
iad ان حول
- مايابى: طاق آسمان را جهار غول تكد می دارند
م 00
00 ما دز ل ال يات ماق
(SPST reyes re) 00
ل ا (epee rhe Pet we Sea
Ps ere aoe aimee MER way eS RCC See tp
دارة؟ 5 ances. Er oe Be, جهار Aes 4
ed 0 يس زينه. 0
انسان نشّان داده 1 ۳9۳۳0 ce ge ae
ee eee
ere ee Sis eras he |
eT aon hc iergeome jc) ean] Pen ie ca pees 1
جز انسان و عراتب عالم حلبيهى ل ae (gree ere neler 19
برنده است. جهار, نشان دهنده ى جهار طبقه و دو جفت اضداد است.
> يونا : تلد لير سرس
صفحه 12:
عالم كبير بشرى: عدد انسان؛ زيرا به صورت بنج ضلعى است با بازوان باهايى كه از ران خارج
ا ا ااا ا ال 5
می گردد. پنج عددی گرد است. زیرا در آخرین رقعش به وجود می آید؛ سپس
ثبروهایش. ر) افزایش می دهد. ستاره ی پنج پر. همانند دایرد نماد کلیت وجود بنج
ween hese Te Lele nee. Buse enn eso ۱9|
ne ait | acy eon perenne re eons ۱
۱
ازوج(( دو)) و عدد فرد و مذ کر(( سه)) است. عدد پنج نماد مراقبه. دین» وساطت و
ا ۱
ا Bee ae de RS ed a le NU
Cee Moe See Se eer) be EOC TS)
شمارش را شکل دادند.
: بنج سنون دابن؛ حضرات خسه( يعنى تجلى و مظاهر حق در مقامات مختلف و
از: ۱- حضرت غیب مطلق ۲- حضرت جبروتیه ۳- حضرت ملکوتیه ء- حضرت
شهادت 0- حضرت جامعه)؛ اصول دین, اعمال پنج گانه. نماز های پنج گانه
صفحه 13:
۳1 eee جهت آن است كه مخا
ری روبع تاد سا ره
patente م2 تکشوییا ۱۸ [یعنی خوددار
ىر آمده از وا ی یعنی نور تیکران: er ۳۳
1۳/5 ep ae et ne oor Pe han en LET ener ney eid
RSS ee RL de ReneS el ne ee ne Sa eT ene ee)
کبیسه پیوند دارد.
- تاروت: کارت ds زو 1 او
ماورای زند گی معمولی است. MA Pte yea pF A Kes ار ار و
رم ات مس بت مت رات سل رت سرت
ee
rere
POOR ene ani ce Tere Ney tng
ورن و 10
Bee eer ere
رس تم ماو ip Hus a ayes
بار عدا فى خوائدة اسقار بموسى»
تمساح نيل.
۱ ا ا ا ا ام Bee nel od
jaa) ۱0-0
۳ او |
و هلك ی ی ابد روشا ل م م۱
286 دو لال نج به ند اذليت و وحدت أده
است.
رت
eo
صفحه 14:
۱۱0
oe Ga
Pon etal
fever
ener)
0۳97
[12]- Barbelo
peyton
[14] - Tattvas
حمبءمنس0 - [ك1]
00
]17[ - قصفم متهن
۱۳
(pees rere i Dnaey
[20] Amitaba
[21] - Amoghasiddhi
]22[ هزه
(23) -vishnu
كسم 1 - [24]
صفحه 15:
نحوست سيزده!!؟
۱- در فرهنگ ایرانی صحبتی از نحوست سیزده نیست. ی
ae موش سب تن ابور يحان بيرونى در كتاب آثارالباقيه. آنجا كه از
و۳ می گوید TROT ea CR ی ]
et ed ۳ آن هر روز از ماه را به نمی می خوانند و سیزدهمین روز ماه. « تیر >
نامیده می شود و « I ST a اه ست
3 رل دلب لا تصر
ل 50 مشخص مي شود. Sis Cec sui
OMe ا ae a ا ل
hee gnc ree rer er] PST)
oe x 0 aaa 2 eo
aroma Toes) سیزدهم هر ماه شمسی که تبر روز نامیده می شود مربوط به فر
RP UES IR eC Seem RH op eT i ePIC LECT BN TT gue
رد
ار قديم نيز بس از دوازده روز جشن
تین کیت کی تا nos ee
20 ات یست به باغ و صحرا مي رفتند و شادی می کردند
ا و و بايان مير سافيد ند.
صفحه 16:
000
و آن روز له نمام فى شود ووز خاصي بيست نه اندر با كوك أر از روزهاى در ونه
رنكك آسمان جيزى به جز آبى. خورشيد و ما روز خواهند آمد و رفت.
احساس خاصى هم نخواهد بود. ل ول ی ی سس
ase 00 صادقانه خواهد تبيد و روح و جسم
رات Soe Bis
Bes Ae,
0
ای ی ار زا
وى ميبينى همه جيز تمام كشته: erg
ا 0
1100 res
ها دشت اى که رها ده بود براى رسيدن به درد و نون بعد از ايان كه ديكر
SCT TN OP Cars Ps tiem fs (PUPPY One PO ۱1
حت بسو تر شين بل
ape
از از خر موژهزتن وبی حس شدت..
عشق يعنى
ey Pye 0000
کاش معشوق ز عاشق طلب جان میکرد
IS I IY pg TE سرد
صفحه 17:
۱ iat eee Tren)
۳۹
نظر شما كاملا صحيح است. عدن ١ نه تنها نحس نيست بلكه در علم
آعداد جزو اعداد مقدس می باشد. در علم اعداد اعداد ؟ و و لاو
٩ 9۱۱ 9۱۳ ... جزو اعداد مقدس هستند که با وجود و نوع
خلقت ار تباط دارند. برای مثال عدد ۱۱ عدد خلقت می باشد و
۳ er nd ee SI ero de
fo BES Bey re SIC SES Tele Brat Se
Ct ee Shee ec ec Se LS)
وضعيت جديد خود و جدا شدن از بدن فانى بى مى برد. علم
اعداد زیبا و دوست داشتنی است
صفحه 18:
خواص جالب عدد ۱۶۲۸۵۷
۳۹
250 eae ar ere re ye ee Bie enemy ee rey
داره!
اگر عدد مذکور را در دو ضرب کنیم. حاصل: ۲۸۵۰۷۱۶ میشود ! (به ارزش مکانی ۱۶
توجه کنید).
1۱ Sy yer aCe OA eer erme bar Ibe ee ea
توجه کنید).
۱ LAE ALD ear mere) = Bebe rele a
توجه کنید).
۱
توجه كنيد).
Pel Ne PCS Meyer Aa eer mere ne Beir reel ea
رقم دوم جا بجا شده)
| ا لل ل
صفحه 19:
خواص جالب ۷
اد همه ی عدد های دیگر در نظر ما عادی جلوه کند اما
ISIN ape ral و ی
0 می شویم مق er SR GRC hl eget
حَعان قاراى تعش رتك أست جايس جهانء حفت نا هستند أكه به عجايب هفت انه 0
.يونان باستان: اسطوره اى با نام هفت خداى؛ در ذهن مردم نقش بسته استء ويا شور مشو 00
عطار آمده است. هفت شهر می باشد. سوره ی مبا که حمده که لین سوره ی قوان کریم است. 00
دارة. آسمان داراى هفت طبقه است. بهسّت وجهنم هر كدام داراى هفت طبقه و درجه هستند و طواف
yee greats الا ا ا 00
علاوه بر این هفت نت موسیتی وجود دارد(دو ر. می. فاء سل. لا, سی) و...
Se ese eyes ee mere Lee re ete aC ae ee) ۱9
شوح داده است. اننها برای شمردن تنها از دو واژه استفاده می کردند: یک و دو. برای عدد سه می
nen ا ee ل einige وت
enrol ee Pres ers err nis pret ic sis
ا ۳ مفهوم عدث در ميان انسان
اى نخستين باشد. بعد ها كه براى عددهاى بزركتر هم نامى در ee Pein برای عدد «هفت»
۳ 0 هت که هی موی اج آنها نا
2 5516 که مصری هاء با ON)
و متت رك من Pers ل عد لت
FE eI 1 0111110
صحبت از شهری می شود که هفت برج و هفت بارو داشت. به معنای آن است که این شهر برح و باروهای
Perret Sree enor premee s) sriee ric wal 2
ot ی (نه كم و نه زباد ). هنوز در زبان فارسى اندرز مبى دهند « هفت بار كز
ca 7 اين جعله به معناى آنْ نيست له يراى دقت كار و كم كردن اشتباه در اندازه
گبری با هر کا در نالك درست ابر امرش ترد ف ل per toog tec) 1[
«بسیار» است. عدد۱۳ هم چنین سرنوشتی دارد....
صفحه 20:
Dn Bey Men Se Ree eae See) on) Mee ACL eB) oor eS)
ل اك NO oe ee ا ee) eee oe)
سه و جهار, جابكاه ويزه اى داشت.(يدر و مادر و فرزند؛ يعنى سه انسان»
0 ال ا ل ل Ld)
باك است.)
00020 rss rere Ure rT
۱ ree wee i rege |
Meera po eee ت19
Jl Bole هستند که مظاهر صفات حسنه هستند و برای احترا
ه رکدامشان سین بود هنكام سال تحويل سفره می 5 نتراندند و هفت
0 مس ا ا ال ا ا
سماق, سمنو, سنجد. سکه, و سبزی را سر سفره می گذاردند که به سفره
تس سس لد
ly فیلسوف و رباضدان 1 عین هفت. مفهموم ویژه
el را داشت که از مجموع دو عدد سه و چهار تشکیل می شود:
مثلث و مربع نزد ریاضیدانان عهد باستان اشکال هندسی کامل محسوب
re de reece) سس سا لك
ها عدث مقدسى بود. علاوه بر اين در يونان هر هفت سياره را خدابى
elegy) سلرةه سبليو سس : ابر متتر سر + رترب اقرز درك ل تررم كا
صفحه 21:
بهودبان قدیم نیز برای عدد هفت. معنای ویژه ای قابل بودند. در کتاب اول عهد عتیق
(ئورات) آمده است. که خداوند جهان را در شش روز خلق کرد. در روز هفتم خالق
متراحته بوداخت. موسی در ده فرمان ی رل مر eee
aes 05 0 1 اين در آن
مقدس هضته با عنوان عدد تام و كامل نيز استعمال شده است. از 2
ی ی ار
ct ot ROR Roce RPE eM ei cary rery neg
Pye porn ae همه ساله هفت تن از بهد
ی 4 مر eG
| rE eT oP enOe WTS y sprig htt)
197 ۳ 7 eer wen eres (is a) ta
UMS Mir ar ys eye pene eer re earned me ry
RP rar i ere ee ME TCrCLer reer ars yy rece ee)
SPB ye Mee) ees Ne) els Pte) see_all (ee) وات محمد(
RE Cte ale h ee ۳
Fee ewe oe pes eR eN 1) که در مات
شده و شهيد شدندء كرامى مى دارند؛ مردم عامه مى
0 م م
ee ا ۳۳
يا ثريا به عنوان ههفت ستاره» معروف Rare rae teu
8 1 ا ا eon
ستاره را دید.
رس ی eee
باهی را پنچ مرحله دانسته اند 53
صفحه 22:
در افسانه ها نیز با هفت سحر آمیز برخورد می کنیم: سوار
ریش آبی هفت همسر داشت. سفید برفی با هفت کوتوله
پشت هفت کوه زن د کی می کرد و افسانه ی آژدهای
هفت سو...
علاوه بر اين مى توان به هقت اقليم؛ هفت اورتكء هفت
دفتر شاهنامه,» هفت ييكرء هفت هيكل» هفت كناه كبيره»
Wrenn re) ren) إل ere Sr me wre)
OES Cone OI) Re ee Ne ect Sole)
قبله(مكه. مد ينه نجف. كربلا كاظمينءسا مراءمشهد) و...
اشاره كرد و به اين ترتيب بوك كه تعداد بيشمارى هفتكانه
IB) ا ل ا ۱
صفحه 23:
عدد شيطان:
اگر شما به دقت فبلم هایی با مضامین شیطانی و م رگ و روح 2۳
رامشاهده كرده باشيد مطمئنا به كا ركيرى عدد 5535 در ۱
rere) ل ا ل 0
Pee Rane ee ey
Oe ee me ey reo eure nee rere ar ual
ا ا ا ل 0ت
جالبش همواره مورد توجه رياضيدانان بوده است. اكنون به طور
خلاصه جند وي كى رياضياتى عدد 555 را بيان مى كنيم.
عدن 555 به سادكى از جمع و تفريق توان هاى ششم سه عدد آغازين
به دست می آبد.
11-۱۱-۳۲
صفحه 24:
همچنین این عدد برابر است با مجموع ارقام خود باضافه جمع توانهای سوم
(
5 eee
2-2-5-5 0 ا ال ل ner
ات3
لط لل ين يك لض يف للد
جمع 44! رقم ابتداي عدد بى برابر 515 است. نكته جالب اينجاست كه:
ل كل
cre ren aa عدد صحیحی میباشد که برابر مجموع مت سوم از ارقام
مرس Peed Ng Met pce
تین
aan ay Taw!
mee ee ee ee) are ef ا ا
111
صفحه 25:
ا ا ل 00
مجموع 5755 عدد اول حاوى عدد 55 ميباشد
الي ري ا لي ا ا لل كن كا
دقيقا دو راه براى قرار دادن علامت “+” در رشته ١714051414 داريم قا ۲
خاصل شود در صورتيكه تنها يك راه براى رشته 57104771 وجوت
رك
4 لاكاه +ع + " + # + 5-1"
ل اكت ا ل 10
لك برك ل ةا
Bre eV ال ل ert hY
عدد اسميت عدد صحیحی است که مجموعار قامش برابر است با مجموع
ارقام عوامل اول خودش. 15757 بك عدد اسميت است. زيرا:
ae ا ا اه
سر ار
رد و
ا 0
Phi (666) = 6 x 6 x 6
صفحه 26:
0 tae ere RE Ce eee it Mere Cte eee le
Pu ppor reenter ay ne ey rer rol iets
pen Fem S eee men eRe ne mS ee ee nce
با بی تفاوتی از کنار آن ها رد می شویم مثلا شاید جالب باشد که بدانیم» رنگین
۱ رت
| Sy Om ree nee BAIN eer per cgry
Oe ل Ua ed rye ee ere
fOr Tom RCE MCT ST enon Ie mete na Prt Sy eel eo
آیه دارد. آسمان دارای هفت طبقه است. بهشت وجهنم هر کدام دارای هفت
1 rer are iene por perce Se See ec)
هفت دستكاه دادء هفت نوع ساز باد وجود دارد و علاوه بر اين هفت نت
۱ ا ا
صفحه 27:
ب) تاریخجه:
ep mre EUG UO) |
PES ae Sener mom LY a meee ere 0
mC Rae eee eine es es) ل ل
یک » و برای شش «دو و دو و دو» ولی برای عددهای بزرگك تر از 1 هر قدر بود. مي
Rome Syme ere ep ne camer ra ne teeter ۱[
Ose sees rele er tar ee Cae CL ei ye ne a
UPS eee ie eae sree sy es Senter al etree
er ore mtr rm es eera ire awe eles icy einer cy
Ome Tre rere nC ere er ecm re ا ال sy
Paton coy peony eon emt cep ETS mere pe cor Pea per eee IU mpeory
با اضَافه کردن ماه و خورشيد, به عدد هفت رسیدند و این بر تقدس عدد ۷ افزود وقتی در
| arr pee ats)
|۱9 mem ici ror rh ror a patos
۱ See Smet Reino Ney ee ei beep ke) ele)
استه نه هفت آسمان و هفت دريا (نه كم و نه زياد ). هنوز در زبان فارسى اندرز مى دهند
۰ re re Meo) Me se) ko
ore ee Sib hp he rr ae hs hone com ca
با هشت بار. در اینجا هم هفت به معنی «بسیار» است. عدد۱۳ هم چنین سرنوشتی دارد.
صفحه 28:
ب) هفت و. 5
eS را
هفت به عنوان مجموع هو دو زند کیی. سه و چهار جایگاه ویژه ای داشت:(یدر و مادر و فر
يعنى سه انسان؛ بايه و اساس زندكى «هستند و عدد جهار مجموع جهار جهت آسمان و باد است ])
eee re Sree een ep Sob ress reer eure)
ee ات
OP Ley oan eee eee ea pate er coe eT]
ee Te ny aren tore np ae Sm Tee Sree re mn eusy
LS ل arene) ener ere e ry ney pro |
گداردند که به سفره ی هفت سین معروف بود.
ا ا ا 00
ا ا ا ات ةك
ل ا ا ۱
عدد مقدسى بود. علاوه بر اين در بونان هر هفت سياره را خدابى ميدانستند: سلن»
ا ل
.بهود بان قديم نيز براى عدد هفت معناى ويزه اى قايل بودند. در كتاب اول عهد عتيق (تورات) آمده
۱ در AMES در روز هفتم خالق به استراحت پرداخت.
موسی در ده فرمان خود از بیروانش مي خواهد که این روز آرامش را مقدس بدارند(روز شنبه و
روز تعطیل هودیان). علاوه بر این در آن کتاب مقدس هفت با عنوان عدد تام و کامل نیز استعمال
شده است. از آن زمان عدد هفت نزد بهودبان و بعد ها نیز نزد سیحیان که عهد عتیق را قبول
1 ier
صفحه 29:
و
paper's م ل Ae) es SE ل تر ره
دند. آن ا ممم ود rT sere kon 7[
Ergo eit ger eer ny Treas 1
Be Teche Erne re er ete SO eer
ل 0000 ل
مسيحى) وجود دارد. براى بيروان محمد(ص) آخرين مكان عروج» ا
شود. در بيست و هقتم رون هر سال, روز «هفت السآن خوابيده > مبيحيا 5
برآدری را که در سال ۲۵۱ بعد از میلاد؛ برای عقیده و اب ادء زنده زنده لای دیوار نهاده
لد و ويد شدئد كرانى مي دارئد: عردم عامه م مود كه اگر در این روز بارا 0
مدت هفت هفته بعد از أن هوا بد خواهد بود, 1 ان باید هفت وسیله ی مور
را بسته بندى كند و با جكمه هاى هفت فرسخى خود به آن دورها سفر كند. صور Ses
0 أن ed par ee ase en rer pee 001
أن در اين صورت فلكى تا يازده ستاره را ديد.
ا 7
reves "a pes ky es 1۱۳
فسان eRe ene) SP Ne ee ee re eee
با هفت کوتوله ب ene eee ا ا عه ce
0
م ده امقر و ا د اك جد د و ممم ار
ی ers) ل Siig سامرا مشهد) و...
آشاره کرد و به این ترئیب بود که تعداد بیشماری هفتگانه در نیا بوجود آمد و به عدد هفت
بخشید
صفحه 30:
بازی با اعداد
۳۹
در یمه سده نوزدهم میلادی «ژرژ بول» ریاضیدان ایرلندی- پدر
نوپسنده کتاب خرمکس- نخستین کتاب «منطق ریاضی» را همراه
با نمادذها و نشانه هاى تازه اى منتشر كرد, حتى مورد اعتراض
Gil 51 ۱
هاست و هيج كونه كاربردى ندارد»»: در ضمن «انسان را از
Ses renee]
صفحه 31:
وقتى مى شنويم با مى خوانيم «محمد خوارزمى» دانش جبر را به وجود ۱
را ادامه داد و «جمشيد كاشانى» توانست با 0000010
OP را ار الوفای بوزجانی» و دابوزیخان
A A 1 ec aI N eS EIS
TOO renee) Reece کر ۳
tc) ce. رک ra reste AIO ROR had ed را
Serre oy 250,05) BS oo فراضت خوك بد
7-5-0 داخته اند تا هم وقت خود را ير كنند و هم ذهن جست
RO eee Nett fe ae ee وم وقتی
[۱ gre ee ety Sere ele ayer |
Tr pee pp Se EM es Ry pears Te Parsee yee ome
ی ی Eee
۱ 0
ed Ad 99 589». 0 es Cras
1 ل 0 - پدر نویسنده کتاب خرمکس- نخستین
كتاب «منطق همراه با نمادها و نشانه های تاژه ایب منتشر کرد حتی مورد
20 ioe ANT gee Tore Tee Ls
هیچ گونه کاربردی ندارد»؛ در «اات را یوت POPS IO
OCTETS Per meri 9۳ ن محاسبه و رایائه به
ا ا eae ۳
صفحه 32:
ا ل ا 0 000
10 1 ملادي) رات صرح eee aie
Cid ل Code ved I بيضى: هذلولى و سهمى) شدء
نوشته هاى «مناخوسموس» 9١( سال ies ۳9 ۳۹۰
سال بيبش از ميلاث) را درباره مقطع هاي مخروطى -كه نزدیک به دو هزار
ردق - از قضه ها بيرون كشيدند, كرد و
ا ا ا ۱
eepce a] 0 ل ل Fe
نوشته ها مستدل كردند. رياضيات هميثه و در تمامى طول تاريخ خود با
زندكى و عمل سنكي داشته است. با وجود ابن در تاريخ رياضيات مى
ا ا ee آنها اهميت درجه اول به رياصيات
م ا هایی هم وجود 2 ل
ا ل ا ا ا ل Ce ee
ار ا 0
ee ed eel ا ا MP
شناسيم. ذوره اول كه از هزاره هاى بيش أز ميلاد و در واقع از زمان
بيدا بش انسان اغاز مى شوك و تا سده هاى ششم و هفتم بيبش از ميلا
۱ ۳70 0310 dol!
و ل ا دم اس خم سيم
پیشرفت رباضیات در پیدایش خط به وجود آمد.
صفحه 33:
CP ا SROs) er a Dye nerd ae hRe (oe me fea
| OPED NIE Toe Lepr eC rr Periyar nel
تكاملى با سمت کرد ارت رل be oe
Sey های. پیشرفته ترء کات ee
كاره بودند: جيشامدهاى تاريخى و سياسى را ثبسته کردند. آینده راچید
0 های لازم را نکه می دا 0
Reae hi cas fey} 1 شب
re 5 ۳ ل آموزشى را
آذاره می کردند. و این در واقع نقطه آغاز ریاضیات نظری به مفهوم ساده و اولیه خود
بود. per ep ee. استقاده مى شد
به روشنى جنبه كاربرت تس ۳
بين سربازان
كر مر يا تقسيم
iy Ss 5 ران ول نيان ا سس ل
00 ال eer rel
rien Pe Ar ls 0
مش کب که اند كى دور از كاربرد عملى بود. pee Se eyed u
از اين جمله مى توان آز مسئله هاي 7 اذ آنء با در دست داشتن
ل ۷ separ, 5
صفحه 34:
ay ee Teed ا ل
؛ در واقع: سر بر أوردن جوانة هاي تاز کت ریاضیات
per 0 دام 3-000
1 به احتمالی معلم در ی بل ASST Str I,
شاكردان خود منتقل نمى كرد و شاكرد بايد تنها ياد مى كرفت كه جكونه جواب
sone, دنست أور هدج كونه جون و جرا نداشته باشد.
Fe We ME Pe Se) sy er er emer ts ey sre ems
ars رك ل
ee) نصف مجموع دو روبه رو را در نصف مجموع دو ار
gS bine Sly les) 389 $7 gh VD GIS Cay و 4
مساحسته مثلث متساوى الساقين نصف حاصلضرب قاعده در ساق را به دسته مى آوردند
و این گرچه برای محاسبه های estou 7
Bes لق تيوه اعتبار هو el yale ie ge ۱
نويسنده آن مربوط بود ولى زندكى رآاه خود را مى رفت و روز به روز بغرنج ترمى
شد و در نتيجه محاسبه ها داستدلال»هاى قبل براى حل دشوارى. هاى تازه كافى
0
منطقى رياصى روزافزون شد جوانه هاعم ر ان شري ددر سا ARB
edo ات كاربردى را در سايه خود قرار داد. انكيزه دروني
رباضیات نظری, (بعنی منطق و استدلال) به عنوان عامل تعبین کننده سیر ریاضیات به
eee لا ال ا ال ا ل
صفحه 35:
بعضى از اعداد در نزد مردم جاكاه ويزه اى ذارند نه تنها ذر فرهتك و رسوم
oe) ا ا ا تك
تلات ل Ae SD el a eS ee eI Nhe
wre) ا Fer eee CI Oa Ie
سیزده که نحس شده است.
عدد هفت از قدیمی ترین اعدادی است که همواره در نظر مردم مورد
توجه بوده و غالبا به عنوان عددى خوش يمن و خوش اقبال از آن به
sent nem ter ip a ل ا ee
Nero ee ate سس دس درس سومر است و
۱
ene | ل ا ل ل ا ل ل
عدد هفت اشارات فراوانی شده است. در این نوشتار کوتاه و گذرا و به
صورت فهرست وار اشاره اى به جايكاه عدد هفت در فرهتك و اديان
0
صفحه 36:
ee sre sy
مزدا.
۱ Bye er iS Ree
ey مكاي افير Ee YP a ee در
قران کریم شامل هفت موضوع میباشد.وعده وعید وعظ قصص امر نهی داعیه.
۳ al
چو آشفتی الف ب ت ندانی
هفت چشمه در بهشت:هفت. کوثر کافور میم سلسبیل تسنیم معین زنجیل
ا ل
| ا ا ا ene
د را ل اس
eae ores ese ل PtP el emer ines
م اط وش ص لك سر eae
0000 syreany pee =)
اون زار ۱ اروز هفت سوره
EEA POR ASN SR Hk ce ee oe
Berl wre ye SL)
صفحه 37:
1
rep Re peaeerey em [een ren ont) per reg Me Tory
ا ا 7
0 tou y
هفت خط خط جور خط بغداد خط بهره خط ارزاق خط ور شکر خط کاسه گو و خط فرور:
۱
هر یکی در صفا چو آیینه
(ثایب الممالک فراهانی)
| cae acme rer ال ا
هفت درخت مقدس:زیتون سیب انار به سرو نارنج پید.
سر له
در قبل اسلام بر سر سفره نوروز هفت چیز را که با هفت شین بوده تزیین میکردند و آن هفت شین
0000000
eA I Sea ss a oe لب مسر
تبدیل به هفت سین میگردد
آن هفت سین عبار تند از سیر سر که سنجد سبز FENG (eI براسر سفره نوروزى
ee CoS ۳۳" ۳۳ ا ات
رده سکه ماهی قرمز شیرینی نات
نمونه هایی در فرهنگ و تاریخ و نمدن ملل مختلف میباشد که علاقمندان میتوانند به کنبهای تحلیل
Terr دا
5