صفحه 1:
و 2%
oe } دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای کشور
تا کزارش اقدامات دبی رخانه در مورد :
بند (ه) آئین نامه اجرایی
تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
و
عملكره شر كتهاى وابسته
به وزارتخانه های نفست و نیسرو
صفحه 2:
ae
دبیرخانه نشست ادواری شهرداران کلانشهرهای کشور oe
متن قوانین مرتبط
ه بند « هس » آیین نامه اجرایی
تبصوه (۲۰) قانون بودجه سال ۱۳۹۴
ه بند «و» ماده (۱) قانون
تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)
ه قبصوه (۱) ماده (۱) قانون
تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)
صفحه 3:
اق گزارش اقدامات دیب رخانه در مورد
وه بند (ه) آثين نامه اجرایی تبصوه ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
بند «ه» آیین نامه اجرایی تبصره (۲۰) قانون بودجه ۹۴ ...
هب - شرکتهای مذکور موظفند وجوه فوق الذکر را هر ماه
مقدم بر کلیه پرداخت Gh خود به حساب سازمان
نزد خزانه واریز و سپس سایر پرداخت های خود را انجام
دهند و عملکرد مبالغ واریزی موضوع این تصویب نامه را
به سازمان و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گزارش
نمایند. چنانچه شرکت های فوق الذ کر نسبت به پرداخت به
موقع مبالغ ياد شده تأخير نمایند. سازمان مکلف است ...
صفحه 4:
2 گزارش اقدامات دبیرخانه در مورد
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
ادامه بند « هب » آیین نامه اجرایی تبصره (۲۰) قانون بودجه ٩۴ ...
مراتب را به خزانه اعلام و خزانه موظف به كسر وجوه
اعلامى از حساب هاى تمركز وجوه شركت هاى مرتبط و
واريز به حساب سازمان مى باشد.
همچتن خراه
مک
ف است بقیه پرداختهای موضوع این تصویب نامه را
صفحه 5:
2 گزارش اقدامات دبیرخانه در مورد
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
ادامه بند « هب » آیین نامه اجرایی تبصره (۲۰) قانون بودجه ٩۴ ...
شرکتهای مذ کور در این ماده موظفند پس از پرداخت
سهم سازمان. مبالغ مربوط به سایر تعهدات و تکالیف
قانونی خود از جمله عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را
نیز علاوه بر تکالیف موضوع این تصویب نامه از محل
حساب تمرکز وجوه خود نزد خزانه به صورت جداگانه به
حسابهای مربوط نزد خزانه واریز نمایند.
صفحه 6:
و5908 گزارش اقدامات دییوخانه در مورد _
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
ادامه بند « هب 7
تبصره - در صورت تغییر قیمت حامل های انرژی. آثار
آن بر ارقام مندرج در جزءهای (الف) و (ب) این ماده به
تناسب توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با
هماهنگی وزارت نفت اعمال خواهد شد.
صفحه 7:
2 گزارش اقدامات دبیرخانه در مورد
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
بند «و» ماده (۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)
و- مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آب. برق و گاز با
توجه به مالیات و عوارض مندرج در صورتحساب
(قبوض) مصرف کنند گان و همچنین نفت تولیدی و
فرآوردههای وارداتی. فقط یک بار در انتهای زنجیره تولید
و توزیع آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده
های نفتی ایران (شرکتهای پالایش نفت) و ...
صفحه 8:
اق گزارش اقدامات دیی رخانه در مورد
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
ادامه بند «و» ماده (۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ...
شرکتهای دولتی تابع ذی ربط وزارت نفت و شرکتهای
گاز استانی و شرکتهای تابع ذی ربط وزارت یرو و
شرکتهای توزیع برق. آب و فاضلاب شهری و روستایی
استانی بر مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و دریافت
میشود. مالیات مزبور به حساب درآمد عمومی نزد
خزانهداری کل کشور واریز و ...
صفحه 9:
2 گزارش اقدامات دبیرخانه در مورد
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
ادامه بند «و» ماده (۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ...
عوارض طبق ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده
مصوب ۱۳۸۷ با اصلاحات بعدی آن توسط سازمان امور
مالیاتی کشور واریز می گردد. مبنای قیمت فروش برای
محاسبه عوارض آلایندگی موضوع تبصوه (۱) ماده (۳۸)
قانون مالیات پر ارزش افزوده قیمت فروش فرآورده به
مصرف کننده نهائی در داخل کشور است.
صفحه 10:
2 گزارش اقدامات دبیرخانه در مورد
4007 بند (ه) آنين نامه أجوابى تبصره ۲۰ قنون بودجه سل ۱۳۹۴
ادامه بند «و» ماده (۱) قانون تنظيم بخشى از مقررات مالی دولت (۳)
پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی آلاینده نیز مشمول
پرداخت عوارض آلایندگی هستند. مشترکان خانگی
روستایی و چاه های کشاورزی از پرداخت عوارض برق
معاف می باشند. وزارت نیرو موظف است در قبوض
مربوطه برق. آن را اعمال نماید.
صفحه 11:
و5908 گزارش اقدامات دییوخانه در مورد _
۶ بند (هس) آثین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
تبصره (۱) ماده (۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)
تبصره ۱ - وجوه واریزی به عنوان عوارض سهم
شهرداریها و دهیاریها. درآمد دولت نبوده و 1۱۰۰
(صددرصد) آن براساس احکام قانون مالیات بر ارزش
افزوده بهصورت ماهانه به حسابهای ذیربط واریز میشود.
صفحه 12:
2 گزارش اقدامات دبیرخانه در مورد
gl (cab SSE اجوابى تبصن 1١ قانون بودجد سال ۱۳۹
اقدام دبيرخانه
درخواست اصلاح بند (ه)
آیین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴
از
3
جناب آقای دکتر لاریجانی
رییس محترم مجلس شورای اسلامی
صفحه 13:
گم گزارش اقدامات دبیرخانه در
oped a pha cdl (aba 5 ۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴
شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹٩۴/۰۶۱۲۸
از: دبیرخانه کلانشهرها
به: جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
موضوع: درخواست اصلاح
بند (ه) آیین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون بودجه ٩۴
صفحه 14:
۹۴/۰۶/۲۸ متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ Sees
با اهدای سلام
احتراماً. استحضار دارند که شهرداریها تنها دستگاه های
اجرلیی در کشور هستند که وظیفه مدیریت در آمد و مدیریت
هزینه را تواماً بعهده دارند و شهردار مکّف است متناسب با
ی مذکور در بودجه سالانه شهرداری. حقوق و عوارض
قانونی را وصول نماید تا بتواند مخارج و هزینههای موردنیاز
طرح ها و پروژسه ها و حقوق و مزایای کارکنان شهرداری را
بموقع تأمین و پرداخت کند. در حالیکه دستگاه های اجرلیی
دولتی فقط مدیریت هزینه اند و مسئولیتی در قبال تأمین
درآمدهای مورد نیاز دستگاه خود ندارند.
صفحه 15:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
لذا قانونگذار با در نظر گرفتن مسئولیت مدیریت در آمد و
هزینه در شهرداریهاء مهمترین بخش از در آمدهای پایدار
شهرداربها را در قانون مالیات بر ارزش افزوده تعیین تکلیف
نموده و در قوانین مختلف پایداری آنها را تضمین, و نقش
دولست و سازمانهای دولتسی را صرفا حماست و کمک به
شهرداریها در وصول و ایصال عوارض و حقوق شهرداریها مقرر
کرده است.
صفحه 16:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ٩۳/۰۶/۲۸ ...
متأسفانه بند "اه" آیین نامه اجرایی تبصره (۲۰)
قانون بودجه که در تاریخ ۱۳۹۴/۳/۱۰ توسط معاون
محترم رئیس جمهور ابلاغ شده است. مغلیربا قوائین
مصوب مجلس از جمله ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش
افزوده و بند "و" وتبصره (۱) ماده (۱) قانون تنظیم
بخشی از مقررات مللی دهلت (۲) و بند "للف" و ''ب"
ماده (۱) قانون هدفمند کردن بارلنه ها تدوین و ابلاغ
گردیده است.
صفحه 17:
546
‘os
a
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
لذا خواهشمند است دستور فرمایند کمیسیون تطبیسق
مجلس شورای اسلامی نسبتبه بررسی موضوع و اصلاح بند
"هب" آیین نامه اقدام و حقوق قانینی شهرداریها و دهیاریها
طبق قوانین جاری احیاء و پرداخت گردد.
ذیلاً قوانین مرتبط و مغایرت فوق الذ کر تقدیم می گردد:
۱- مطابسق ماده ۷۸ قانون شهرداری (مصوب ۱۳۳۴)
"عوارضی که تولّمبا مالیاتهای دولتی اخذ میشودبه وسیله
دارلیی وصول. و همچنین عوارض کالاهلیی که بلید شرکتها و
موٌسسات بپردازند به ترتیبی که شهرداری مقرر میدارد به
وسیله همان موْسسات دریافت می گردد ...
صفحه 18:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
و کلیه وجوهی که جمع آوری می شود بلید در صورت وجود
Kil در بلنک متمرکز و در صورت نبودن بلنک در شهر یا در
محل نزدیک به لن شهرداری با نظارت انجمن در صندوق
شهرداری متمرکز شود. "
تبصره ۱ ماده ۷۸ : "اداره دارییی موظف است هر ۱۵ روز
یکبار صورت درآمد شهرداری را که به بانک با صندوق
شهرداری تودیع کرده به شهرداری ارسالدارد.
در قسمت دوم ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده
(۱۳۸۷) مجدداً تبصره ۱ ماده ۷۸ ابقاء گردیده است و ...
صفحه 19:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
"سازمان امور مالیلتی کشور موظف است. عوارض وصولی هر
ماه رانتا پانزدهم ماه بعدبه ترتیببه حساب شهرداری معل و
یا تمركز وجوه حسب مورد واربز نماید .... "
مطلبق قوانین فوق سازمان امور مالیلتی و شرکت های دولتی
و غیر دولتی طبق مصوبات مجلس و شوراهای اسلامی شهر
موظف شده اند که عوارض توام با مالیات و عوارض موضوع
قانون مالیات بر ارزش افزوده را وصول و مستقیماً به حساب
شهرداری و دهیاری و حساب تمرکز وجوه واریز کنند.
و در تبصره ۱ ماده ۳۷. قانون گذار کارمزد سزمان امور
مالیاتی را برای انجام وظیفه دریافت می کند:
صفحه 20:
a
... ٩۳/۰۶/۲۸ ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ Sees
۳ (سه درصد) از وجوه واریزی بابات عوارض و جرائم
وصولی کهبه حسابهای موضوع لین ماده (حساب شهرداربها و
حساب تمرکز وجوه) واریز می گردد. در حساب مخصوص نزد
خزلنهبه نام سازمان امور مالیلتی کشور واریز می شود و معادل
كن از محل اعتبارات اختصاصی که در قوانین بودجه سنواتی
منظور می گردد در اختیار سازمان مزبور (سازمان امور
مالیاتی) که وظیفه شناسایی. رسیدگی. مطالبه و وصول لین
عوارض را عهده دار می باشد .... *
2
۲- عوارض, جزو وجوه حاصل از اجراى قانون هدفمند كردن
پارانه ها و آزاد سازى قيمتها نيست.
صفحه 21:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
مطابق بند الف ماده ۱ قانون هدفمند کردن بارانه ها :
" قیمت فروش داخلی بنزین. نفت گاز. نفت کوره. نفت
سفید و گاز ملیع و سایر مشتقات نفت.با لحاظ کیفیت حامل
هه و
با احتساب هزینههای مترقب (شامل حمل و نقل. توزیع.
مالیات و عوارض قانینی) به تدریج تا پایان برنامه پنجساله
پنجم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی
ایران کمتر از 7/4۰ (نود درصد) قیمت تحویل روی کشتی
(فوب) درخلیج فارس نباشد. "
صفحه 22:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
و مطلبق بند (ب) ماده (۱) قانون فوق : "میانگین قیمت
فروش داخلی گاز طبیعیبه گونه ای تعیین شود کهبه تدریج
اتا پایان برنامه پنجم توسعه اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی
جمهوری اسلامی ایران. معادل حداقل هفتاد و پنج درصد
(۷۵/) متوسط قیمت گاز طبیعی صادراتی پس از کسر
هزینههای انتقال. مالیات و عوارض شود."
لذا مطلبق مواد فوق الذّكر عوارض شهرداری جزو قیمت فوب
خليج فارس موادنفتى و قيمت ساير حاملهاى انريّى محسوب
نمی شود. بلکه عوارضبه عنوان بخشی از هزینه های مترتب
برای عرضه و فروش حامل های فوق محسوب می گردد.
صفحه 23:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
۳-عوارض مختتص شهرداری ها و دهیساری ها می باشد
و درآمد شرکتهای دولتی محسوب نمی شود.
- مطلبق بند "و" ماده (۱) قانون تنظیم (۲) : "مالیات بر ارزش
افزوده و عوارض آب. برق و گازبا توجه به مالیات و عوارض مندرج
در صورتحساب (قبوض) مصرف کنندگان و همچنین نفت تولیدی و
فر آورده های وارداتی. فقط یک بار در انتهای زنجیره تولید و توزیع
آنها توسط شرکت ملّی پاللیش و پخش فرآورده های نفتی ايران
(شرکتهای پالایش نفت) و شرکتهای دولتی تلبع ذیوبط وزارت نفت
و شرکتهای گاز استانی و شرکتهای تلبع ذی ربط وزارت نیرو و
شرکتهای توزیع برق. آب و فاضلاب شهری و روستایی استانی بر
مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و دربافت میشود.
صفحه 24:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
مالیات مزبور جه حساب درآمد عمومی نزد خزلنه داری IS
کشور واریز و عوارض طبق ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش
افزوده (مصوب ۱۳۸۷)با اصلاحات بعدی ّن. توسط سازمان
امور مالیاتی کشور واریز می گردد.
مبنای قیمت فروش برای محاسبه عوارض آلابندگی موضوع
تبصره (۱) ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده. قیمت
فروش فرآورده به مصرفکننده نهائی در داخل کشور است.
پالایشگاه ها و واحدهای پتروشیمی آلاینده نیز مشمول
پرداخت عوارض آلایندگی هستند."
صفحه 25:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
لذا سازمان امور مالیلتی و شرکتهای دولتی وابستهبه وزارت
نفت و نیرو مکلفند. عوارض شهرداریها را طبق بند (و) ماده
() قانون تنظیسم (۲) مواد ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات بر ارزش
افزوده محاسبه. وصول و ایصال نمایند.
و طبق تبصره (۱) بند (و) ماده (۱) قانون تنظیم بخشی از ...
(۲) گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.
۴- اقدام شرکتهای دولتی و سازمان امور مالیلنی در توزییع
عوارض خلاف قانون است.
صفحه 26:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
طبق تبصره )1( بند (و) ماده )1( قانون تنظیم sae
"وجوه واریزیبه عنوان عوارض سهم شهرداریها و دهیاریها.
در آمد دهلت نبوده و ۱۰۰ (صد در صد) لن بر اساس احکام
قانون مالیات بر ارزش افزودهبه صورت ماهلنه به حساب های
ذیربط واریز می شود."
ولی متأسفانه شرکتهای دولتی وابستهبه وزارتخلنه های نیرو
و نفت با استناد به بند "هب" ماده (۲) آیین نامه اجرایی تبصره
۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کلیه عوارضات موضوع قانون
مالیات بر ارزش افزوده و از جمله عوارض مواد نفتی. آب. برق
و گاز را وصول و به حساب متمرکز خزانه واربز می کنند.
صفحه 27:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
درحالیکه مطابسق قوانیین فوق الذکر مکلفند عوارض
شهرداریها و دهیاریها را طبق بند" للف " و بند "ب" ماده ۳٩
قانون مالیات بر ارزش افزودهبه حساب شهرداربها وییا حساب
تمرکز وجوه نزد وزارت کشور جهت توزیع بین شهرداربها و
دهیاریها واریز نمایند.
متأسفانه عملکرد سازمان امور مالیاتی و شرکتهای دولشی
ذیربط. در طول ۷ سال اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش
افزوده همواره مغاير نص ّ صريح قوانين كشور بوده . و
شهرداريهاى كشور كه در تحصيل مهمترین در آمدهای پایدار
و تأمين هزينه هاى ضرورى خود ناتوان گردیده اند ...
صفحه 28:
ادامه متن نامه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸ ...
و شکایتها و درخواست های ایشان در دستگاه های نظارتی
لبابی توجهی مواجه گردیده.به سمت در آمدهای ناپایدار سوق
بيدا کرده اند.
که در نهایت هم در عرصه احقاق حقوق و امور اقتصادی و
مللی و هم در عرصه شهرسازی و حفظ تناسب و توازن کالبدی
و فضایی شهر و هم در عرصه مدیریت اجرایی برنامه های
عمرانی مورد دستگاههای دولتی و نظارتی قرار گرفته اند.
صفحه 29:
در حالیکه در بند "هت" آیین نامه اجرایی تبصره ۲۰ قانون
بودجه سال ٩۴ برخلاف قوانین مصرح مقرر می نماید. "آشرکت
هاى مذكور موظفند وجوه فوق الذكر را هر ماه مقدم بر كليه
يرداخت هاى خودبه حساب سازمان هدفمند كردن يارلنه هاء.
نزد خزلنه واريز و سيس ساير يرداخت هاى خود را انجام دهند و
عملکرد مبللغ واریزی موضوع لین لین تصویب نامه رلبه سازمان
و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارش نمایند. چنانچه
شرکتهای فوق الذکر نسبتبه پرداخت به موقع مبللغ یاد شده
تأخیر نمایند. سازمان مکّف است مراب رابه خزانه اعلام و
خزانه موظف به کسر وجوه اعلامی از حسابهای تمرکز وجوه
شرکتهای مرتبط و واریز به حساب سازمان می باشد.
صفحه 30:
ادامه مه شماره ۷۱۵۶-دک مورخ ۹۴/۰۶/۲۸
همچنین خزانه مکف است بقیه پرداخت های موضوع این
تصویب نامه را صرفاً براساس تخصیص سازمان مدیریت و برنامه
ریزی کشور بسه دستگاه های اجرایی موضوع این
تصویب نامه پرداخت نماید. شركتهاى مذكور در لين ماده موظفند
پس از پرداخت سهم سازمان. مبالغ مربوط به سایر تعهدات و
تکالیف قانینی خود از جمله عوارض و مالیات بر ارزش افزوده را نیز
علاوه بر تکالیف موضوع این تصویب نامه از محل حساب تمرکز
وجوه خود نزد خزانه به صورت جداگانه به حسابهای مربوط نزد
خزانه واریز نمایند. *
حکم مذکور در بند ه در صورتی مطابق با قوانین فوق الذکر
خواهد شد که عبارت "از جمله عوارض " از متن بند "هب" حذف
شود.
صفحه 31: