کسب و کار مدیریت و رهبری

انعطاف‌پذیری سازمانی – organisational flexibility

135-organisational-flexibility

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انعطاف‌پذیری سازمانی – organisational flexibility”

انعطاف‌پذیری سازمانی – organisational flexibility

اسلاید 1: انعطاف‌پذیری سازمانیorganisational flexibilityMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانانعطاف‌پذیری سازمانینوعمدلمراحل استفادهتجزیه و تحلیل/ طراحیموضوعتغییرات و سازمانسطحفراسازمانیپیچیدگیزیاد

اسلاید 3: مدل انعطاف‌پذیری سازمانی توسط هنک وُلبردا؛ استاد مدیریت استراتژیک در دانشگاه اراسموس روتردام، با هدف هدایت مدیریت در درک و شناسایی انواع مختلف انعطاف‌پذیری و ایجاد و پایداری سازمان‌های منعطف توسعه داده شد. ولبردا از یک رویکرد تحقیقی ترکیبی مرکب از دو قسمت بالینی و تحلیلی با هدف ایجاد مدلی معتبر و امکان‌پذیر بهره برد. پس از تنظیمات جزیی مدل و مصاحبه‌هایی با پزشکان، مدل و ابزار تشخیصی آن، روش طراحی مجدد و ممیزی انعطاف‌پذیری FAR) ) ، در سه مطالعه موردی گسترده به آزمون گذارده شد. بررسی نظری که شامل دامنه‌های پژوهشی از قبیل راهبرد شرکتی، روابط محیطی سازمان، یادگیری سازمانی و نوآوری و کارآفرینی می‌شود، نشان داد که انعطاف‌پذیری شامل یک کشش متناقض میان نگهداری و تغییر است. سازمان‌ها از یک سو در تلاش‌اند که از ظرفیت فعلی حداکثر بهره را ببرند و از سوی دیگر نیاز به توسعه پویای مهارت‌های جدید از طریق کشف و درمان «اختلالات اطلاعاتی در مورد شرایط داخلی» دارند. مدل انعطاف‌پذیری سازمانی شامل پنج بخش ساختاری است. سه عامل تعیین می‌کنند که چگونه تناقض انعطاف‌پذیری حل و فصل می‌شود: ظرفیت‌های مدیریتی، طراحی سازمانی و تاثیر عوامل رقابتی متغیر. مدیریت انعطاف‌پذیری فعلی را شکل می‌دهد، شرایط سازمانی ظرفیت انعطاف‌پذیری را تعریف می‌کند و نیروهای رقابتی تعریف می‌کنند که چه چیزهایی مورد نیاز است. سطح فراانعطاف‌پذیری تعیین می‌کند که ترکیب انعطاف‌پذیری با چه سرعتی در طول زمان تعدیل می‌شود. در واکنش به چگونگی فعل و انفعالات این سه جنبه از انعطاف‌پذیری با یکدیگر، سازمان‌ها شکل‌های سازمانی مختلفی را در طول زمان توسعه می‌دهند. 1-ظرفیت‌های مدیریت چالش مدیریت انعطاف‌پذیر علاقه‌مند به ایجاد تعداد کافی و ترکیب مناسب روندهای افزایشی انعطاف‌پذیری است به گونه‌ای که سازمان توانایی برخورد به موقع با موضوعات و روش موثر را داشته باشد. ولبردا شش نوع روندهای کنترلی را در این ترکیب انعطاف‌پذیری مشخص نمود. او تمایزی میان روندهای داخلی و خارجی قائل شد. روندهای داخلی بر روی سازمان‌هایی که تلاش می‌کنند تا با محیط خود سازگار شوند، تمرکز دارد. روندهای خارجی به عنوان ظرفیت مدیریت برای تاثیرگذاری و کنترل محیط تعریف می‌شوند. در هر دو دسته داخلی و خارجی سه نوع انعطاف‌پذیری تعریف شده است:

اسلاید 4: 1.1انعطاف‌پذیری سازمانی تغییرات مکرر و کوتاه‌مدت کوچک، مرتبط با فعالیت‌های عملیاتی هستند. که باید با حجم و ترکیب فعالیت‌هایی انجام شوند که تاثیرگذاری قابل توجهی بر ارتباط میان سازمان و محیط نداشته باشند. هدف ایجاد تناسب کامل میان سازمان و محیط از طریق مجموعه روال‌های تعریف شده مناسب است. 1.2 انعطاف‌پذیری ساختاری توانایی مدیریت برای اتخاذ ساختار سازمانی و فرآیندهای تصمیم‌گیری و ارتباطی به منظور تطابق تغییرات در محیط و یا ایجاد تغییرات در ساختار محیطی. 1.3انعطاف‌پذیری راهبردی اشاره به روندهایی دارد که باید با اهداف سازمانی یا محیطی انجام شوند. این به ندرت اتفاق می‌افتد و تنها در موقعیت‌هایی که تغییرات ناآشنا هستند و نتایج بالقوه اثر بزرگی دارند، حادث می‌شوند. نمونه‌هایی از قبیل سیستم عامل‌های فناوری‌های جدید، اوراق بهادار بازار محصول جدید، یا قوانین جدیدی که به طور چشمگیری چشم‌انداز رقابتی را تغییر می‌دهند. هیچ روال پاسخ‌دهنده آسانی در دسترس نیست، که با این موضوعات مقابله کند. اطلاعات نرم و مبهم تعریف می‌شود. ترکیب انعطاف‌پذیری منجر به انعطاف‌پذیری واقعی سازمان می‌شود. 2-طراحی سازمانی طراحی سازمان ظرفیت انعطاف‌پذیری سازمانی را در بر می‌گیرد. که حدود شکل و محتویات ترکیب انعطاف‌پذیری واقعی را مشخص می‌کند. انعطاف‌پذیری بالقوه نیاز به تغییر در دو وضعیت دارد: موقعی که برای ترکیب انعطاف‌پذیری مورد نیاز بسیار کوچک است، نیاز است تا تلاشی برای بازطراحی با هدف منعطف کردن شرایط سازمانی صورت گیرد و یا موقعی که برای ترکیب انعطاف‌پذیری مورد نیاز بسیار بزرگ است، نیاز به جلوگیری از هرج و مرج دارد. ولبردا سه قسمت مهم را تعریف نمود که بر ظرفیت انعطاف‌پذیری تاثیر می‌گذارند. این سه بخش بصورت مستقل عمل می‌کنند، اما در طول زمان بر یکدیگر تاثیرگذار هستند. 2.1 فناوری فناوری سازمانی ورودی‌ها را به خروجی‌ها تبدیل می‌کند و یک جزء سخت‌افزار مانند تجهیزات و جزء نرم‌افزار مانند مهارت‌ها و روش‌ها دارد. پیکربندی سخت‌افزار و نرم‌افزار به خوبی در نظر گرفته شده است. فناوری روال معمول را به روالی غیرمعمول تغییر می‌دهد. 2.2 ساختار ساختار سازمانی بوسیله توزیع سلسله مراتبی مسئولیت‌ها و اختیارات، برنامه‌ریزی و نظام‌های کنترلی و همچنین هماهنگی و تصمی‌گیری رسمی ساخته می‌شود. که می‌تواند محدوده‌ای از مکانیکی تا ارگانیکی داشته باشد.

اسلاید 5: 2.3 فرهنگ فرهنگ سازمانی نظام ایده‌هایی است که میان اعضای سازمان به اشتراک گذاشته می‌شود و می‌تواند محدوده‌ای از محافظه‌کارانه تا نوآورانه داشته باشد. چالش مدیریت ایجاد شرایط مقتضی فناورانه، ساختاری و فرهنگی برای خلق یک ظرفیت انعطاف‌پذیری است که قادر به تحقق بخشیدن به ترکیب انعطاف‌پذیری مورد نیاز باشد. 3-نیروهای رقابتی متغیر تلاطم در محیط سازمان تعیین می‌کند که آیا ترکیب انعطاف‌پذیری واقعی کافی است و ظرفیت انعطاف‌پذیری سازمانی متناسب است یا نه. اگر محیط پایدار باشد، یک ترکیب انعطاف‌پذیری محدود کفایت می‌کند. محیط به چهار سطح تقسیم می‌شود: 1-میکرو: ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیند اولیه سازمان 2-وظیفه: ذینفعانی که ورودی‌ها را عرضه می‌کنند و خروجی‌های سازمان را دریافت می‌کنند، مانند تامین‌کنندگان و مشتریان 3-اجتماعات: گروه‌هایی که ممکن است خروجی‌ها و ورودی‌ها را محدود و یا تنظیم نمایند، مانند رقبا، انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌ها 4-ماکرو: نیروهای اجتماعی بزرگتر که بر روی سطوح وظیفه و اجتماعات تاثیرگذار هستند. سطح تلاطم با استفاده از سه زیرمجموعه تعیین می‌شود: 1-پیچیدگی: شامل تعداد عناصر محیطی و همچنین سطح ارتباطات 2-پویایی: مرتبط با تناوب تغییرات محیطی و همچنین شدت تغییر 3-عدم قطعیت: مدیریت می‌تواند تغییرات را پیش‌بینی نماید زمانی که بصورت رفتار خطی یا چرخه‌ای اتفاق می‌افتد و نیاز برای انعطاف‌پذیری را کاهش می‌دهد. زمانی پیش‌بینی آینده دشوار می‌شود که اطلاعات نامشخص باشند، بوسیله مدیریت نادیده گرفته شده باشند یا بدلیل در دسترس نبودن ساده شده باشند. این ابعاد سه‌گانه در اهمیت یکسان نیستند. پیش‌بینی بیشترین وزن و پیچیدگی کمترین را دارد. بخش محیطی انعطاف‌پذیری لازم را تعریف نموده است. 4-فراانعطاف‌پذیری فراانعطاف‌پذیری شامل «ایجاد، همگرایی و استفاده از روندهای افزایشی انعطاف‌پذیری در یک روش منعطف است.» یا به زبان ساده‌تر: چگونه یک سازمان به سادگی می‌تواند در ترکیب انعطاف‌پذیری، روندهای جدید را توسعه دهد یا روندهای موجود را از بین ببرد؟

اسلاید 6: که یک منظر حجم و ترکیب دارد. فراانعطاف‌پذیری چیزهایی در مورد چگونگی حفظ تناسب میان سازمان و محیط می‌گوید. یک سطح بالایی از فراانعطاف‌پذیری بدین معناست که ترکیب انعطاف‌پذیری را بتوان نسبتا محدود نگه داشت. به نوبه خود، یک ترکیب انعطاف‌پذیری بزرگ نیازی به سطح بالایی از فراانعطاف‌پذیری ندارد، از آنجا که سازمان روال‌های موجود کافی برای مقابله کارآمد با بیشترین تغییرات را دارد. تناسب میان ترکیب انعطاف‌پذیری سازمانی و نیروهای رقابتی در محیط دائما در حال تغییر است. مدیریت نیاز به رصد و جذب اطلاعات برای تنظیم و اتخاذ مداوم روندها دارد. 5-اشکال سازمانی چهار قسمتی که تاکنون ذکر شد، انواع انعطاف‌پذیری مختلفی که برای یک سازمان در دسترس است و همچنین طراحی سازمانی آن را توضیح می‌دهد. این قسمت بیان می‌کند که چگونه ترکیب انعطاف‌پذیری و طراحی سازمانی در طول زمان تغییر می‌کند. نتیجه‌گیری اصلی آن است که شکل انعطاف‌پذیری ثابتی وجود ندارد. سازمان‌ها بوسیله تنظیم آرایش ترکیب انعطاف‌پذیری و ثابت و آزادکردن ساختارهای سازمانی با نیت حفظ حیات با تناقض انعطاف‌پذیری مقابله می‌کنند. ولبردا چهار نوع ایده‌آل استفاده ترکیبی از ترکیب انعطاف‌پذیری و کنترل‌پذیری شرایط سازمانی را با توجه به تفاوتشان تعریف نمود: سازمان خشک، برنامه‌ریزی‌شده، منعطف و بی‌نظم. این چهار نوع آیده‌آلی، به دو خط سیر تغییر قابل خلاصه‌سازی است: 5.1 فرآیند روزمرگی هر سازمان جدید به عنوان یک سازمان بی‌نظم شروع می‌شود که می‌تواند از طریق تمرکز‌های راهبردی به یک سازمان انعطاف‌پذیر توسعه یابد. توانایی مدیریت برای پردازش اطلاعات و احساس محیط به آن اجازه می‌دهد که روال‌های بیشتر و بهتری را برای کاهش احتمال تغییرات بنیادین و افزایش قابلیت پیش‌بینی رفتار سازمانی ایجاد نماید. با گذر از فرآیند بلوغ، سازمان تبدیل به سازمانی برنامه‌ریزی‌شده می‌شود. زمانی که ایستایی در آن بوجود آمد، در نهایت می‌تواند به یک سازمان خشک تبدیل شود. 5.2 فرآیند تجدید حیات از طریق فرآیند تجدید حیات حرفه‌ای که بر روی زدودن سنت‌ها و محافظه‌کاری‌ها تمرکز دارد، یک سازمان دوباره می‌تواند حرکت کرده و از یک شکل سخت و خشک به سازمانی برنامه‌ریزی‌شده توسعه یابد. تجدید حیات کارآفرینانه‌ای که شامل رهبری توسط کارآفرینان ایده‌آل‌گرا، حذف مقررات فرآیندی و معرفی اشکال سازمانی ساختاریافته آزاد می‌شود، به یک سازمان اجازه می‌دهد که از مرحله برنامه‌ریزی شده به مرحله انعطاف‌پذیر مهاجرت کند. و در نتیجه یک غفلت راهبردی می‌تواند به سمت سازمانی با حالت بی‌نظمی حرکت نماید.

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطپویایی‌شناسی سیستم system dynamics مزایامدل انعطاف‌پذیری سازمانی یک بنیان نظری برای انعطاف‌پذیری ارائه داد و نشان داد که چگونه مدیران می‌توانند سازمان‌های انعطاف‌پذیر را ساخته و حفظ نمایند. مدل بیشترین ارتباط را با تغییر سریع محیط دارد، جایی که تنظیم اولویت‌های منسجم برای تنظیم ترکیب انعطاف‌پذیری بالقوه یا واقعی کارآمد ضروری است. قابلیت بازسازی سازمانی بیش از پیش ارزش بالاتر آن را در محیط رقابتی بیشتر از تنها یافتن و دفاع از یک موقعیت رقابتی مطلوب ثابت می‌کند. در این فرآیندهای جهت‌گیری راهبردی، روش موجود نوع مسیر تغییر را برای پذیرش پیشنهاد می‌دهد. مدل عمومی است و می‌تواند در صنایع مختلف استفاده شود. اگرچه نمونه‌های اولیه کوچک بود، تحقیقات تجربی اثربخش سودمندی مدل را تایید نموده است. ولبردا ایده‌ای را که تنها یک شکل سازمانی ثابت وجود دارد، باطل نمود، و به جای آن یک روند دوره‌ای را در جایی که سازمان‌ها به صورت ایده‌آل بین شکل انعطاف‌پذیر و برنامه‌ریزی‌شده مهاجرت می‌کنند. این فرآیند به سازمان کمک می‌کند که با تناقض انعطاف‌پذیری مقابله کنند در جایی که تغییر به سمت حداکثر اثربخشی نیاز به مدیریت همزمان با تنظیمات عملیاتی با هدف بیشینه‌سازی بهره‌وری دارد. مدل بر روی نقش بزرگ مدیریت در فرآیند سازگاری پویا تاکید نموده و بر تصورات گذشته که محدودیت‌های محیطی تا حد زیادی روش‌های توسعه سازمان را در طول زمان تعیین می‌کند، غلبه نمود.

اسلاید 8: کاربردهاکاربرد اصلی مدل درک و شناسایی انواع مختلف انعطاف‌پذیری، ایجاد و پایداری سازمان‌های منعطف است. این مدل بیشتر برای سازمان‌های کوچک و متوسط کاربرد دارد. کاربرد این مدل بیشتر در مورد سازمان‌های خدماتی است.معایباین مدل به عنوان رویکرد ثابت سریعی عمل نمی‌کند. و کاربرد آن مستلزم صرف تلاش و دقت برای دستیابی به ارزش مطلوب است. زمان زیادی برای درک ظرفیت کامل مدل و طرح‌ریزی مفاهیم برای یک سازمان مورد نیاز است.در مواقع بحرانی، یک تمرین تحلیل‌گرا اولین گام منطقی نیست. روش بازطراحی و ممیزی انعطاف‌پذیری به عنوان ابزار طراحی و تحلیل، مستقل از سازمان یا واحد سازمانی زیرمجموعه ایست که موضوع بررسی است. و محدود به یک جمع 100 نفره است که نمی‌تواند بیش از سه سطح سلسله مراتبی را ترکیب کند. این مطالعه بهترین راه برای مدیریت موضوعات نمونه کاری شرکتی نیست. شرکت‌های چندبخشی و بزرگ نیاز به بدست آوردن و فراموش کردن مهارت‌ها به طور مداوم و در مکان‌های مختلف دارند. این مدل نگرش‌هایی برای بهترین تنظیم و مدیریت غلبه بر ترکیب انعطاف‌پذیری شرکتی فراهم نمی‌کند. و مشاوران و مدیران را برای مقایسه بخش‌های یکسان و انجام تحلیل بخشی توانا نمی‌سازد. حالت مطالعه تولید و تنوع طراحی فناوری بیشتر برپایه تحقیق بر روی تولیدات سازمان‌های خدماتی است. روش FAR برای سازمان‌های خدماتی منطبق و مورد استفاده قرار گرفته است.

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان