پزشکی و سلامت بیماری‌ها

انواع شوک و اقدامات پرستاری آن

anvae-shok-va-eghdamaate-parastaari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “انواع شوک و اقدامات پرستاری آن”

انواع شوک و اقدامات پرستاری آن

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: انواع شوك و اقدامات پرستاری آن

اسلاید 3: تعريف شوک:کاهش علائم حیاتی بدن به دلایل مختلف بلافاصله بعد از آسیب و یا با تأخیر که بر اثر ناتوانی دستگاه گردش خون در رساندن خون کافی به اعضای بدن، ایجاد می‌شود را شوک گویند که از یک ضعف تا یک وضعیت کشنده بر اثر آسیب شدید، متغیر است.در حقیقت شوک دفاع بدن در برابر کاهش خون‌رسانی است

اسلاید 4: این اختلال به سه دلیل می‌تواند بروز و یا پیشرفت کند: ۱. کاهش قدرت قلب ۲. تغییر ناگهانی قطر رگ‌های خونی۳. ناکافی بودن حجم مایع داخل عروقی4.انسداد عروق بزرگ

اسلاید 5: تقسیم ‌بندی انواع شوکانواع شوك را بر اساس علت آن تقسيم بندي مي كنند كه عبارتند از :شوكهاي قلبي مثل موارد سكته قلبي شوكهاي ناشي از كاهش خون مثل موارد خونريزي شديد يا سوختگي شديد شوكهاي عصبي مثل قطع نخاع شوكهاي رواني مثل شنيدن خبرهاي بدشوكهاي حساسيتي ، مثل تزريق داروئيكه فرد به آن حساسيت دارد شوكهاي عفوني و غيره

اسلاید 6: علائم شوك و علائم آن به تدريج پيشرفت ميكنند. علائم آن را به سه مرحله تقسيم ميكنند كه عبارتند از: مرحله اول : افزايش تعداد نبض و تنفس ، اضطراب و ترس. مرحله دوم : رنگ پريدگي ، نبض سريع و ضعيف ، تنفس مشكل ، ضعف و تشنگي و گاهي تهوع. مرحله سوم : كاهش سطح هوشياري ، كاهش فشار خون ، نبض و تنفس ضعيف.مصدوم اغلب قدرت سر پا ايستادن نداشته و روي زمين مي افتد. مردمكهاي چشمهايش گشاد شده و چشمهايش حالت خماري دارد .

اسلاید 7: ها انواع شوک

اسلاید 8: ۱. شوک هایپوولومیک (کاهش حجم خون): این نوع شوک از شایع‌ترین علل شوک می‌باشد که که با کاهش حجم داخل عروقی مشخص می شود . مایعات بدن شامل مایعات داخل سلولی و خارج سلولی می باشد. مایعات داخل سلولی دو ثلث از کل مایعات بدن را فرا می گیرند. مایع خارج سلولی بین دو قسمت پخش می شوند : داخل عروقبینابینی ( اطراف بافت ها )

اسلاید 9: ادامه شوک هیپوولمیکحجم مایعات بینابینی در حدود ۳ تا ۴ برابر حجم داخل عروقی است.هر گاه حجم داخل عروقی ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند , شوک هیپوولمیک ایجاد می شود.این میزان در یک فرد با وزن ۷۰ کیلوگرم بین ۷۵۰ تا ۱۳۰۰ میلی لیتر خون است.می‌تواند به عللی مثل اسهال، استفراغ، تعریق شدید، کم آبی، خونریزی داخلی و خارجی، سوختگی وسیع و وقایع حاد داخل شکم مثل پاره شدن آپاندیس ایجاد شود.

اسلاید 10: ادامه بدلیل عدم کفایت حجم خون در گردش ناشی از خونریزی با کاهش شدید خون، سوختگی ها با کاهش پروتئین های پلاسما و شیفت مایع یا دهیدراتاسیون با کاهش حجم مایعات همراه می باشد.بطور کلی شرایطی که باعث کاهش حجم خون در گردش می شوند شامل :خونریزیسوختگی دهیدراتاسیون

اسلاید 11: خونریزیبررسی یافته ها نشان می دهد که شوک هیپوولمیک با یک کاهش حجم خون حدود 15تا 25 درصد در حدود 500-1500cc در بزرگسالان با وجود یک حجم نرمال در جریان رخ می دهد. مددجویانی که قادر به جبران سریع نمی باشند (مانند افراد مسن) و تون عروق آنها اختلال دارد و یا مشکل قلبی دارند با از دست رفتن حجم کمی از خون هم دچار شوک می شوند. میزان خون از دست رفته و مدت زمان خونریزی در بروز و شدت شوک مؤثر می باشند.

اسلاید 12: سوختگیشوک هیپوولمیک بدلیل سوختگی اغلب در بیماران با سوختگی وسیع بدلیل شیفت پلاسما از فضای داخل عروق به فضای بینابینی و یا از طریق سطحِ زخم سوختگی ایجاد می گردد. علاوه بر کاهش یا شیفت مایع در بیماران دچار سوختگی، با اختلال در عملکرد عضله قلب بازده قلب حتی در حضور یک حجم نرمال جریان خون هم کاهش می یابد.

اسلاید 13: دهیدراتاسیونشوک هیپوولمیک اغلب در نتیجه کاهش دریافت مایعات از راه دهان و یا کاهش شدید مایعات بصورت تعریق، از طریق دستگاه تنفس، استفراغ و اسهالِ طولانی مدت و... می باشد.

اسلاید 14: سایرشرایطی که باعث تجمع پلاسما در حفره شکم و در نتیجه شوک هیپوولمیک می شود سیروز کبد، پانکراتیت و انسداد روده است.شرایطی که باعث شیفت مایع می گردد، سندرم نفروتیک، تعریق و ... می باشد.

اسلاید 15: تدابیر درمانی در شوک هیپوولمیکاهداف اصلی در درمان شوک هیپوولمیک عبارتند از :حفظ حجم داخل عروقی به منظور پیشگیری از رویداد هایی که موجب خون رسانی ناکافی بافت می شوند.توزیع مجدد مایعاتاصلاح سریع علت اصلی کاهش حجم مایعات

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید