صفحه 1:

صفحه 2:
RT eS) BL ally Se ee re) rs اختلال سلوک

صفحه 3:
كمبود توجه " م مورد ازموارد زير در طول ماه در دو محيط: ۱ ‏ا ل ا‎ rear ets ROCKIN WOE) COTES) CT pe rw ev ea ng ee Ree SEC eee See ‏ناتوانى در ييروى از دستورات و اتمام تكاليف‎ "

صفحه 4:
كمبود توجه 1 ae DE Ss eS SoS ae ‏كم كردن وسايل‎ ‏فراموشى در كار هاى روزانه‎ * SO eee ere ‏ا‎

صفحه 5:
ee ‏ل تت وك‎ eno key ae ‏تکان دادن دست و پا و پیچ وتاب خوردن‎ * | eee 0 ‏ا ل ا ا‎ ‏مشکل در بازی ها و فعالیت های آرام‎ *

صفحه 6:
۳ 010100 * حرف زدن بيش از حد " ياسخ قبل از اتمام سؤّال ل ات كت * قطع كردن حرف ديكران

صفحه 7:
اختلال لجبازی مقابله ای * الكوى منفى خصمانه و لجبازانه ؟مورد يابيشتر از نشانه هاى ۳ ام ‎-١ *‏ از كوره در مى رود. ‎ee To Bae) eS a ae‏ ‎Ry coer ee‏ ال ‎ey‏ ‎PS ee) ee‏

صفحه 8:
اختلال لجبازی مقابله ای * ؟- ديكران را براى اشتباهات خودش سرزنش مى كند " - با جسارت تمام به آزار و اذيت ديكران و ات |

صفحه 9:
اختلال لجبازی مقابله ای تا ‎cae‏ ی ا ‎eee a eee ceed‏ * رفتارها صرفا در خلال بيمارى ها رخ نداده باشد.

صفحه 10:
اختلال سلوک ار ۱ اساسى ديكران يا قوانين ۳( سن شخص مورد تجاوز قرار مى كيرد. "اين الكو با ' مورد از معيار هاى زير در ‎1١‏ ماه گذشته و یکی از آنها حد اقل در ۶ ماه

صفحه 11:
۳ * قلدری.تهدید و آزار دیگران " دعوا و كتى كارى " استفاده از اسلحه و آسيب جدى "بی رحمی نسبت به مردم "بی رحمی نسبت به حیوانات

صفحه 12:
اختلال سلوک (Car) ‏سرقت(كيف زنى» اخاذى‎ 6 PU eas ‏وادار كردن ديكران به انجام اعمال جنسى‎ * ‏آنش سوزى و آسيب به اموال ديكران‎ " ‏نابود كردن وسايل ديكران‎ * ‏سرقت از خانه يا ماشین دیگران‎ *

صفحه 13:
اختلال سلوک " دروغكويى براى منافع شخصى و نقض مقررات " دزدى بدون در كيرى با شخص " دير آمدن به خانه (نا قبل از ‎١7‏ سالكى) * افت چشمکیر در عملکرد اجتماعی. تحصیلی لا و9 3 ‎i‏

صفحه 14:
اختلال سلوک " انواع ده ا ا لك * عدم وجود معیار ها قبل از ۱۰ سالگی

صفحه 15:
Cp es ل لا " متوسط ت00

صفحه 16:
Fe ey ee 531000 ‏برداشت منفى از رفتار ديكران‎ * ‏ی‎ te oe Pepa Eee Near ROE St eS TRO

صفحه 17:
تفکر و رفتار کودکان پر خاشگر " داشتن تجربه در مورد الگو های رفتار * پرخاشگرانه در محیط زندگی ‎aa‏ ها ات ‎rep) ee peer Ce‏ ۱ " استفاده از يرخاش در مشكلات بين فردى

صفحه 18:
ویژگی های خانواد کی 2 خانواده های 9 *" رفتارهاى منفى براى كنترل يكديكر ل ل لك ‎Rel nC ell Wee‏ ۱ PONE) SUSE Re Wer rote) ae ‏فریاد زدن» سرزنش و تنبیه‎

صفحه 19:
ویژگی های خانواد کی ‎ene er ae‏ ل 20 *رفتار های منفی * عدم کنترل و نظارت کافی بر فرزندان ‎Tie‏ 1 ا ‎ee eee cel ewe ev‏ و

صفحه 20:
" مشکلات اجتماعی " مشکلات عاطفی " مشكلات تحصيلى Pee Lev ta

صفحه 21:
eee rep ere) ‏عدم درك نشانه هاى رفتارهاى اجتماعی‎ " ‏عدم درك افكار و احساسات ديكران‎ " ۱ * طرد از سوی دیگران 9 ۳ همسالان

صفحه 22:
مشكلات عاطفى ‎ae‏ ا 2 ‎yenwe th‏ 00 ‎eee be‏ ۷ "اضطرات: و اقکار مثقین

صفحه 23:

صفحه 24:
Pe ere) UL Ny es ‏ا ا‎ eae de ‏روابط قهر آمیز والدین و فرزندان‎ " 2

صفحه 25:
۳ *فشار روانی والدین ۳ والدین *درگیری های والدین و تقوبت مثبت ‎PR ean Scrat‏ ‎ae‏ ۳ ۱

صفحه 26:
۳ BL we oat Se ‏"میهارت های حل مسأله کودکان‎ ‏توانابى كودك در مقابله با خشم‎ " ‏توانایی کودکان در انجام تکالیف‎ * ‏ار‎

صفحه 27:
انواع استرس های والدین ل ا له " اضطراب و افسردكى والدين و اختلالات كودكان * استرس زناشويى: ل لك لت لا ل لم

صفحه 28:
ee ee ral ا 0 ا ۱ ۱0 ‎Fs Deer a ees eee Pea‏ انفعال والدين و جند برابر شدن مشكل فرزندان احساس ‎get‏ ۲ لا ای خانواده ۳ به مشکلات رفتاری کودک می شود.

صفحه 29:
ل ات نلك

صفحه 30:
‎Be 8 ۳‏ برای کاهش استرس خودتان * کری من اصلاح ارزشها و شيوه زندكى خود را در رابطه با كودكان : اكر مى خواهيد زندكى متعادلى داشته باشيد بابد به سه جنبه آن توجه کنید: كار داه ‎5

صفحه 31:
راهبردهای خاص مقابله با استرس BLES ANI yee 5 bre aN year ‏ا‎ ae aes Te) Soe ee ‏ا‎ ee ROSS SC) Serco ele ats ۱ ‏برنامه بهداشتى مناسبى داشته باشيد.‎ "

صفحه 32:
راهبردهای خاص مقابله با استرس " راه هاى مناسب براى حل مسأله به كار كيريد. ا ل " کنترل خشم را یا بگیرید. * براى فرزندان زمان خاصى را صرف كنيد. " به كروههاى حمايتى والدين بييونديد. " براى تغيير شيوه زندكى برنامه ريزى كنيد. ۱

صفحه 33:
TS elie a Te Bed ۱ She ae ‏افزايش ضربان قلب و تنفس‎ " ‏انقباض عضلات »عرق زياد‎ * " سرخ شدن . داغ شدن ‎a‏ لت

صفحه 34:
لك وال ل ل ا ديكر نمى توانم تحمل كنم. پدر / مادر بی عرضه ای هستم. ‎oe tc nee‏ 000 ‎a‏ از او متنفر ‎oS‏ ‏۳ 0 0 0

صفحه 35:
OE ‏در‎ ante Bed " ابن اعمال هشدار دهنده است: ‎eS‏ | اه * داد و فریاد/ تهدبد * گربه ‎v5"‏ ‏ا

صفحه 36:
OE ‏در‎ ante Bed " بدنتان را آرام كنيد: " ماهيجه هاى خودرا شل و سفت كنيد

صفحه 37:
تمرين تشخیص استرس در خودتان " از خود كويى هاى مثبت استفاده كنيد: " فكرش را نكن " نكذار ناراحتته كند " می توانم از پس آن بر آیم " سعی خودم را خواهم کرد. " حالم خوب می شود. 0 enero

صفحه 38:
تمرین تشخیص استرس در خودتان " واكنش هاى مؤثر داشته باشيد: ا لت ل ل ل 00000 * گاهی باید در باره موضوع صحبت کنید. " كاهى بابد احساسات خود را ابراز كنيد. ۱ ۱

صفحه 39:
RT Ry 0 IS eae ek lee na Oe ‏آنها با کودک اثر می گذارد:‎ ۱ ‏ا ا‎ ‏و افکار منفی به رابطه بد و رفتار ناهنجار کودک‎ * ‏می انجامد.‎ "

صفحه 40:
والدین دار ای اثکار منفی * - فکر می کنند علت رفتار منفی کودک به خود او ‎Ree eee Penn ee Penk Cae‏ روی می اورند.( عدم توجه به نقش خود) * - انتظار رفتار هایی بالاتر از توان کودک * - احساس عدم كنترل بر رفتار كودك * -مقصر دانستن همسر. کار کنان مدرسه و دیگران ل رب

صفحه 41:
فرایند اصلاح افکار منفی " مراحل اصلاح فکر: * (- شناسایی افکار منفی *- درک علت منفی بودن این افکار *- جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت * از فرزندانتان انتظاراتی متناسب با * توان طبیعی آنها داشته باشید.

صفحه 42:
RW CY yee N ee ey cee) ‎-١ ١‏ ترزئدم شيلى لوس است. " ؟- عمدا كارى را انجام مى دهد. " #- او عامل اصلى مشكلات خانوادكى ماست! " او فقط سعى دارد. جلب توجه كند. فا سل سا ل ۱

صفحه 43:
به افكار خود از ‎٠‏ تا ذمره دهيد ۱ كند.نبايد زياد كذشت داشته باشم. ‎en OEE SS cee Cee lee Aa‏ كروهى درست رفتار كند. رفتار نادرست او به هیچ وجه قابل قبول نیست. " 8- فرزندم مشكلات زيادى دارد و نمى تواند با ‎Bee) Pye) CC pCeT)‏

صفحه 44:
به افكار خود از ‎٠‏ تا ذمره دذهيد ‎-4٩ .‏ مشکل فرزندم ۳ است. ‎COD tS aS ee cere el ae‏ می شد. ‎eh)‏ تقصير همسرم است ۲ ار همسرم ضعیف نبود فرزندم بهتر بود. ‎-١‏ خانواده ما خيلى اشفته است. ‎-١5‏ من نبايد در تربيت فرزندم دجار اشتباه شده باشم. ۱

صفحه 45:
۱ ee) ‎-١4 "‏ من بربده ام.ديكر كارى از دستم بر نمى آيد. * ۶- هیچ كنترلى روى فرزندم ندارم. هر كار ‎raat ee eee) ie‏ ل ‎RS) Pe Seven) Beever eth per eco Jeo hi 3‏ - معلم فرزندم خيلى از او شكايت مى كند.

صفحه 46:
به افكار خود از ‎٠‏ تا ذمره دذهيد BeBe eens | eee ee el ‏ا‎ ‎Se ney ere eee aa 0 0 ype en CN Ey oe ae ‏ل‎ eek ard ee a See lea RR ‏ا ا‎ RU ‏ل ا ا ا ل‎

صفحه 47:
ادامه فرایند اصلاح فکر * برای هر فکری که ۳ با ۴ یا ۵ گرفته اید سوالات زیر را از خودتان ببرسید: اا كم ۱1 * رفتار ناشی از این فکر چه اثری بر فرزندم دارد؟

صفحه 48:
افکار مثبتی که باید داشته باشید ‎-١ *‏ فرزند من رفتار هاى مثبت نيز دارد. ‎a‏ 2 ا ا سا است. ‎Eee SST eee‏ الل ‎Sc Ia Car‏ ‎Pye ee oo a‏ ۱ وجود ندارد.

صفحه 49:
افکار مثبتی که باید داشته باشید * ۶-من نمی توانم فقط نظاره گر باشم. او بابد باد بگیرد که جكونه رفتار كند. * ۷-من باید فرزندم را ببذیرم او ویژگیهای مثبتی هم دارد. ور سر ۱ و ۱ باشم.

صفحه 50:
افکار مثبتی که باید داشته باشید ‎-1١١ *‏ به جاى سرزنش همسرم بايد با همفكرى دنبال راه حل بكرديم. * ؟1١-‏ مهم نيست جه كسى مقصر است.بايد بر يافتن راه ۱ ا ل ل ا لك انجام دهیم. * ۱۴- فرزندم مشکلاتی دارد.من هم ممکن است مرتکب اشتباه شوم.

صفحه 51:
افکار مثبتی که باید داشته باشید Bore eve repre arts 0 Corey [eer eeel cs) iia ‏فرزندم باشم. جون جاره ديكرى ندارم.‎ ‏همه جيز از كنترل من خارج نيست. خيلى جيز ها هم‎ -۶ * ‏سر رل سب‎ ‏بیتر است با معلم فرزندم همحاری کیم مقصر دانسست‎ ۱ ‏تنها فرزندم نیاز به تخیر ندارد.ما همه باید تغییر‎ -۱۸ *

صفحه 52:
افکار مثبتی که باید داشته باشید ‎Ce ee ee ee‏ سس * ۲۰- تنها همسرم هم نیاز به تغییر ندارد. همه باید ليد ‎ree RUPE recy) heroes ir Ce erpre cl Stir ie‏ * ۲- دارو ممکن است موّثر باشد ولی تنها راه حل نیست. * همه بايد به سختى بليد تلاش كنيم تا مشكلات حل شود.

صفحه 53:
‎hob eked‏ مت ‏" كارشناسان كودك و خانواده معتقدند: * که تعامل بعنی گذراندن وقت ورابطه عاطفی قوی بين والد و فرزند در رشد روانى كودكى ‎pce ie‏ ل همچنین بین تقوبت مثبت رفتار های خوب و ی و ی ‎RS)‏

صفحه 54:
‎TCS TCS SE LS.)‏ كت ‎Sei) Sie eae‏ لت الت لك انجام فعالبت های مورد علاقه فرزندان ‎۱ ‏اس ‏دارد.

صفحه 55:
هر مرحله اول: فهرستی از کار ‎ob‏ 45 دوست داريد و مى توانيد به همراه فرزندتان انجام بدهید و فکر می کنید وقت کمی می گیرند. ‎POSS eee. ee i ae‏ ‎ws Slo!‏

صفحه 56:
ات ‎Py Ue ge 5‏ " باكودى قرار بكذاريد. وقت مشخصى را براى بى يا جند مورد از اين فعاليت ها در هفته در نظر بگیرید.اگر اتفاقی افتاد دوباره برنامه ریزی تكب

صفحه 57:
هر *مرحله سوم: * رفتار های انظباطی خد را در جربان فعاليت ها تغيير دهيد. اجازه بدهيد او كارها را هدابت كبن واشما دير مستولانه رفتار كنيد.

صفحه 58:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت * در حین انجام بازی با فعالیت مشترک ۲ کار را با ید انجام دهید: لت 0 و ۱

صفحه 59:
برنامه ريزى براى تعامل مثبت لل زر ۱ * دستورات " انتقاد: " كارت اصلا درست نبود.

صفحه 60:
برنامه ریزی برای تعامل مثبت ل 01 * پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در مورد تجربه و احساسی که در طول بازی داشته ابد.صحبت كنيد. صعى كنيد به دقت به حرف ها گوش کنید و باز خورد مثبت بدهید.

صفحه 61:
1 eK ‏برنامه ريزى براى تعامل مثبت‎ 5 92 ختصاص زمان براى كفتكو در دستوس باشید نوجه به رفتار های مثبت

صفحه 62:
نظارت بر خود وتعبین هدف ل ۰ ليستى از رفتار هاى مثبت هدف را براى تقويت مثبت مشخص کنید. مثل: * گوش دادن وانجام دستورات والدین * همکاری با خواهر و برادر " انجام تكاليف مدرسه * ابراز احساسات

صفحه 63:
‎RV 22‏ 77 ل ل 0 مر ‎hp ‏تشويق تلاس ملسن تردنء ستديدنء سرت رنت‎ ١ ‏كفتكو-توصيف كار هاى كودى‎

صفحه 64:
نظارت بر خود وتعبین هدف "مرحله ۲ فا ‎Pay SCS) Sn‏ 0 0 در آروغ زدن ا ‎PENS)‏

صفحه 65:
نظارت بر خود وتعبین هدف | *" جكونكى ناديده كرفتن را تعيين كنيد: مثال: * بيرون رفتن از اتاقء انجام کار مشابه. *حذف توجه به طور کامل و...

صفحه 66:
Re eS ae Sha "مرحله ۵ ‎zi‏ الف: نظارت بر رفتار های انضباطی خودتان: " بااين كار: اولا باد مى كيريد كه رفتارهاى مثبت ‎Lede‏ ل ل ليا تست و مر " بهانه گیری می کند.

صفحه 67:
001000000 " بيشترين اختلالات در خانواده هاى دراى تعاملات ‎Cow) fio‏ " مهارت های ارتباطی ضعیف * ضعف در حل مسئله * اتوانی در کنترل خشم

صفحه 68:
مهارت های ار تباطی در خانواده " نباید ها: * صحبت های طولانی با موعظه رس * عبارات دوپهلو: من خوشم نمی آید. ترتیب کارها را بده. ‎ele)‏ لاد سس ل ار رل گوش دادن با نگاه كردن به اطراف با سکوت با انجام کاری دیکر

صفحه 69:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده 2 نبايد ها: ‎Ore) See‏ " تحقير و انواع تهديد ها ‎ee‏ ا ل ‎Be Payee‏ م 5 " تغيير دادن موضوع

صفحه 70:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده " نباید ها: مطرح كردن موضوعات قديمى و رفتار هاى كذشته " عدم انطباق ارتباطات كلامى و غير كلامى " بنهان کردن احساسات ‎en ere Sd‏ 5 رل هی ری ات رن جه فكر مى كنند

صفحه 71:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده كد " از عبارات كوتاه ‎٠١‏ كلمه و كمتر استفاده كنيد. را استفاده كنيد. " از عبارات مستقيم و اختصاصى استفاه كنيد. " مثل: خواهرت را مسخره نكن.

صفحه 72:
مهارت های ارتباطی در خانواده " بايدها: ا ا ا ا ا ‎eee‏ ‏" دادن فرصت به افراد براى بيان نظر و فكر ‎Sy S| ie‏ ا ‎CSET‏ ‎csi 9 edi jlw ig, ©‏ 0 ‎OS lh ah oe eda ae aaa‏ کنیم ببینیم مشکل چیست و چه باید کرد؟ ۱

صفحه 73:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده * بايد ها: * روى يك موضوع تاكيد كنيد. Ee See ate) SS ae ۳ ‏ل تت‎

صفحه 74:
مهارت های ار تباطی در خانواده " بايد ها: " ابراز احساسات به نحو مناسب 6 ۷ ۱ ا ال ا مقابل از او سوّال بیرسید.

صفحه 75:
مهارت هاى ارتباطى در خانواده تلاك * بحث کردن وتوضیح دادن در ارتباط با بابد ها و ‎BN Paes ers kere] oe‏ " مرحله دوم: تمرين مهارت ها " مرحله سوم: " استفاده از مهارت ها در زندگی روز مره ۱

صفحه 76:
0000000 Bele 9( ‎eS) ee eC ROD ENE Stele‏ ‎Pee pee nts Cor eye beri‏ *" براى تشخيص خشم در خودتان به " نوع نشانه توجه كنيد: " واكنش هاى جسمانىءافكار. رفتارها

صفحه 77:
CE eB pte Ble ل ‎Fe‏ ‏* تند نفس زدن» * عرق ريختنء» " تغيير رنك جبهره. ا 0 ا |

صفحه 78:
CE eB pte Ble " نشانه هاى فكرى: " او مرا دبوانه می کند. ‎el‏ ‎Carr‏ 0 * بالاخره او را کتک خواهم زد. * كاشكى از خانه برود بيرون

صفحه 79:
CE eB pte Ble و ‎eso‏ ‏* کتک کاری * قطع كردن حرف ديكران " كلمات تحقير آميز ‎o> coe‏ وضعیت بدنی عصبانی

صفحه 80:
مديريت خشم/تعارض نا ملد رن * مقابله با خشم: ‎Reo‏ 7510000 " استفاده از تنفس عميق و تن آرامى " فكر كردن در مورد دليل واقعه ل ا ل ما ‎ie‏ ل 6

صفحه 81:
مديريت خشم /تقعارض در خانواده * مراحل مسئله كشايى: ا ل ل ا ا 0 * همراه با تبیین و تنوبر قضایا ‎eee ee‏ ‎er fer bee re) =) oa‏ ل 3 ۳ ۴- اجرای راه حل * ه-ارزيابى نتايج

صفحه 82:
مدیریت خشم /تعارض در خانواده * مرحله ۲: * تمرين مهارت ها در خانه " مرحله ۳: " استفاده از مهارت هاى مديريت خشم در مو قعيت هاى واقعى زندكى

صفحه 83:
۱ " ميانجى كرى " نشست هاى خانوادكى " عذر خواهى و تحليل موضوعات ‎Sy ts‏ 0ه

صفحه 84:
ROSS re Se st OL ‏يكى از مشكلات كه بسيارى از والددين و‎ " ‏معلمان با آن مواجه هستند. ترغیب‎ ‏فرزندان به كوش دادن و اطاعت كردن از‎ ‏رت‎ ‏به توضيح فرمانبردارى مى يردازيم.‎

صفحه 85:
نافرماني در كودكان "در هرنافرمانى دو بخش وجود دارد: " درخواست والدين(بخش مربوط به والدين) ب ا ل ۱ ‎eee‏ ا ا

صفحه 86:
نافرمانی در کودکان م 05-7 * آنها غالبا: و * بی ثبات عمل می کنند. ۴ تسلیم می شوند. " بيش از حد كنترل كننده هستندء سس

صفحه 87:
آموزش فرمانبرى ت1۳ *" دستور بايد به شكلى باشد كه حتما اجرا شود: * دستورات مبهم * دستور به صورت در خواست ‎Pe heer) ey cae‏ " دستور تكرارى

صفحه 88:
1 موزس كرماببرى از دستورات مبرهم.سوالى.استدلالى و تكرارى استفاده نكنيد جون با نافرمانى كودك ارتباط زیادی دارد. ازدستور ات اختصاصى تى مرحله اى ( حتى الامكان كمتر از ‎٠١‏ كلمه)استفاده كنيد. جون ‎ISD TES eed ere | cee‏ ۱ ۱

صفحه 89:
Ce Se ST OL مرحله ‎af‏ ‏از هشداردادن به طور مؤثر استفاده كنيد. اكر........ آن وقت ۳9 هشدار بهتر است يكبار اجرا شود.

صفحه 90:
آموزش فرمان مورس تر مادبری "مرحله ‎Ny‏ ‏" رفتار فرمانبری و نا فرمانی را امتیازات مثبت و منفی همراه کنید. ا ا * اكر نافرمانى كرد به نحوى ملايم تنبيه كنيد.

صفحه 91:
۷ 2 مرحله ‎iF‏ ‎UeC ee aon re ae‏ 00 درگیری بالا بگیرد. * اگر دیدید بحث بالا مى كيرد براى چند لحظه موقعیت را ترک کنید. کمی فکر کنید دوباره بركرديد و تلاش كنيد.

صفحه 92:
2 * مرحله ذ: الف: ‎te‏ اي ‎Per CONC‏ CAS Sesto ‏ات‎ eed ‏ا‎ و استفاده از نمودار محروم سازی

صفحه 93:
2 . مرحله 3 - ۱ روشهای اختصاصی آموزش همکاری استفاده ‎OS‏ " استفاده از نمودار حذف امتيازات در صورت مرت

صفحه 94:
0 ۷ 8 " ثبات رای داشته باشید. ‎ALBIS Croglio ™‏ 7۳ *" قاطع و صميمى باشيد. ا ل 0

صفحه 95:
مراحل روش محروم سازی ‎-١ *‏ از كودى با جملات روشن جيزى بخواهيد. ل ۱ ‎re eo‏ ا ل ‎Bee‏ ‏نافرمانى اجرا كنيد. * *- يس از محروم سازى بايد كود كار خواسته شده را انجام دهد. اكر انجام نداد تكرار كنيد

صفحه 96:
joo! Sam wig) Jol ‏باجملات روشن درخواست خود را مطرح کنید.‎ - * ‏هشدار دهید.روشن و کوتاه‎ -۲ * Uap ee Or ees] eee) re he Se il ‏تازمان انجام رفتار‎ - * ‏براى مدت زمانى معين‎ - " ‏يس از همكارى:بلافاصله بركرداندن امتياز‎ -6 " ۱ ‏در صورت عدم موفقیت از درگیری بیرهیزید.‎ "

صفحه 97:
ايجاد فرهنك بيروى از قوانين " يكى از مشكلات كودكان مبتلا به اختلالات رفتارى ‎ae‏ ل ا 0 ‎Ee‏ ا ا ا ا ‎Eee Seren‏ *" عدم نظارت نظارت والدين بر فرزندان و شكل کیری بزهکاری است. وجود قوائین و محدودبت هاى مشخص براى فرزندان امكان نظارت را افزايش اي

صفحه 98:
در * در مورد قوانین بحث کرده و آنها را مکتوب نمایید. * اکثر والدین فکر می کنند فرزندشان قوائین را ‎et) i‏ ۱ " زمانی را به تامل در مورد قوانینی که فرزندتان از آنها سربیچی می کند اختصاص دهید و موارد را روى كاغذ بنويسيد.

صفحه 99:
CBOs ta tbe " قوانین را اولوبت بندی کنید. " در يك نشست خانوادكى آنها را مشخص كنيد. ‎TO CLE |e‏ ل يي تمام كنى. 2 در مورد قوانینی که روابط اجتماعى فرزندتان را محدود مى كند دقيق باشيد.

صفحه 100:
SAND I) Syd J 924) ‏اك‎ yee kone Ren ron) as Rewer 7) ‏ل‎ Cony NEY a) Od aC ne et eee eS Co Bere pe care ene ae ‏ار‎ ‏بسبار مفید است.‎

صفحه 101:
ایجاد فرهنگ پیروی از قوائین با فرزندنان قرارداد رفتاری روزانه شامل انتظارات و ل ل ۱ تنبیه در نظر بگیربد. * مراحل قرارداد رفتاری در زیر آمده است:

صفحه 102:
مرا حل يك رفتارى 431595 > موجه :ا نتطا را ت :رقنا رى] را [مشخص كديد: * نمونه هاپی از قوانین: * تکالیف مدرسه را تا (زمان خاصی) به پابان برسان. " روزهای مدرسه سر وقت بیدار شو. 6 ال ل ا ا ل ل ۹ ۱

صفحه 103:
‎caked‏ ا ا ‏* مرحله ؟: مشخص كنيد رفتارهاى فرزند تان باعث ‎ENR RCPM ES WEE SY eer is‏ 0 00000 " نمونه امتياز ها: ‎ere‏ ا ‎Oy‏ ‏۹ ‏" بازی های کامپیوتری

صفحه 104:
COSTS SEL Sere odd) * مرحله ۲: قراردادی تنظیم کنید. و ۱ ‎ees Ap jy dy‏ " فقط بكوبيد كه امتازاتش را كسب كرده واز دست داده است. " قرارداد براى ؟؟ ساعت است و روز بعد بايد مرور * با تجدید نظرشود.

صفحه 105:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه ‎ar ore ae‏ ا ا 2 0 2 در سال هاى اول ابتدايى تنظيم كنيد. " برای ابا ۲ رفتار مثبت تشویق کوچک برای رفسي رفتار مثبت تشویق های بیشتر ولی پیامد منفی " برای زیر با گذاشتن تمام قوانین اعمال شود.

صفحه 106:
مراحل قرارداد رفتارى روزانه * مرحله ۴:ب:قرارداد رفتاری ویژه برای سال های ‎Peet Sy Ee ened‏ را رح( دارد. جون اصلاح رفتار مهم است. للا ا ا ل ين

صفحه 107:
COSTS SEL Sere odd) " مرحله ۴:قرارداد رفتاری روزانه را تغییر دهید: ‎a‏ از قراردادهای ساده و قابل انعطاف استفاده كنيد.و سيس قراردادها راتغيير دهید.

صفحه 108:
آموزش رفتار های اجتماعی به کودکان * توانایی بافتن و حفظ دوستان جدید * براى كودكان حياتى است. " كودكانى كه مشكل اجتماعى دارند در نوجوانی و بزرگسالی در معرض مشكلات * عاطفى و روانى قرار دارند.

صفحه 109:
رف ال ل " مرحله ‎:١‏ رفتار هاى اجتماعى هدف را مشخص كنيد: ل ا ل ‎eee‏ ‏كدام رفتارهاى مثبت كمتر دبده مى شود.

صفحه 110:
edt SBC Ly a ‏يرخاشكرى فيزيكى (كتك زدنءلكد زدن)‎ * ‏كك‎ ers jl 99 G95 pr" ‏للك‎ eee Keo ‏فحش دادن.دیگران را مسخره کردن‎ * eS eS eee 2000 Sree ewe ae

صفحه 111:
۱ ا ‎ere ene rie ree ee‏ زدنءيز دادن وافاده داشتنء. طعنه آميز سخن گفتن.قلدری کردن. مزاحم دیگران شدنء حق ديكران را خوردنء كناره كيرى ا ا ل ل 0 صحبت دیکران.

صفحه 112:
el aha eS ee Bd a " جمع آورى غذاءاسباب بازى و.... ۱ اندازه.ءسرپیچی از قواعد بازی. بازی با در كارهاى ‎Lob‏ ۱ شدن

صفحه 113:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی مثبت ۱ ۷ * با جرات بودنءعذر خواهى كردنءسؤال كردن» در مورد خود به ديكران كفتن, " منصفانه بازى كردنءبى اعتنايى در صورت لزوم.سؤال در مورد علاقه و خواست ديكران ۱

صفحه 114:
نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی مس جح کر دان 5 دبکران كمى كرفتن از ديكرانءقوانين بازى را رعايت كردنءرد مختصر حرف زدن

صفحه 115:
eed) Bl Se ST LES ode) " براى تصميم كيرى در مورد اينكه كدام ظ رفتارها رابا فرزندمان تمرین کنیم. باید . ابتدا جندين روز به مشاهده رفتار هاى فرزندمان در محيط هاى با ساختار كم و زياد بيردازيم. ۱

صفحه 116:
‎SMe SY LN ape)‏ )8 ل ‏" مرحله ۲: به فرزندتان كوت تنيد نا مشتلا رختاري اجتماعى را بفهمد ورفتار هاى اجتماعى " در باره مشكلات رفتارى اجتماعى فرزند تان با او صحبت كنيد.

صفحه 117:
رف ال ل ‎ee dm Slee Skee ie‏ ون با فرزندتان مرور کنید. در باره نتیجه مشاهداتتان از رفتارهای کودک با او ‎Pe eee YA ec prey ae pee ie‏ 0

صفحه 118:
ال ا ل رد و هاى اجتماعى فدف را برای ‎espe‏ ‏توضيح دهيد. ا ا ا يس سعى كنيد از ايفاى نقش استفاده ‎eects‏ ا ا ا ا 2 " به دیگران.

صفحه 119:
‎SMe SY LN ape)‏ )8 ل ‏رن ‎SCs‏ لت ال ‎ere‏ ‏و نت كه به یک موقعیت اجتماعی در باره نحوه ی به كاركيرى مهارت هاى اجتماعى اموخته شده " فرزندتان را راهنمایی کنید.

صفحه 120:
آموزش مهارت نه كفتن ‎La‏ رفتارهابی نظیر: در( موادءروابط جنسىءفرار از مدرسهءتخريب اموال عمومىء ‎rwese ey | ۱۱ rere Ome)‏ 0 ا ‎CCD I‏ ل ا ل 3 مثبت فكر كنيد يا به قوانين فكر كنيد. ۱

صفحه 121:
ساير نکات مربوط به آموزش رفتار اجتماعی " رفتار اجتماعى رابه خواهر / برادر ها ياد دهيد. * براى تمربن مهارت هاى اجتماعى موقعيت هاى خاصى را فراهم كنيد ودر انها فرزندتان ‎A)‏ سل كنيد. ‏" فرزندتان را در گروههای ویژه ثبت نام کنید. ۱

صفحه 122:
ee ea BL SI ST eee ( ا ا ا 0 ‎seal‏ ك0 ‎ae‏ ل ا ل " با ساير والدين همكارى كنيد. ل 0 مس را ۱

صفحه 123:
eT Yc tebe ree ek 7 اگر کودک ‎lous‏ در موقعبت هاى مختلف مثل ‎DOs We) ceed oe re aire ener ee‏ عصبانيت مى شود.بايد كنترل خشم را بهاو ‎eer LE ST e I)‏ ا رز ‏" نافرمانی تلقی می شود.

صفحه 124:
۱ bere rele ‎rue ae, 0‏ )3 " مشخص کنید که آبا فرزند شما آماده بادگیری ل ل " فرزندان كمتر از تا ‎٠١‏ سال نمى توانند اين رت

صفحه 125:

صفحه 126:

صفحه 127:

صفحه 128:

صفحه 129:

انواع ناسازگاری کودکان بیش فعالی /کمبود توجه لجبازی مقابله ای اختالل سلوک کمبود توجه 6 مورد ازموارد زیر در طول 6ماه در دو محیط: عدم توجه به جزئیات و اشتباه ناشی از بی دقتی عدم تحمل و حوصله برای کار های نیاز مند دقت به نظر می رسد گوش نمی دهند ناتوانی در پیروی از دستورات و اتمام تکالیف کمبود توجه مشکل در برنامه ریزی و تنظیم تکالیف پرهیز از امور مستلزم تالش ذهنی گم کردن وسایل فراموشی در کار های روزانه آشفتگی به سبب تحرک زیاد بیش فعالی 6 مورد یا بیشتر از موارد زیر به مدت 6ماه: تکان دادن دست و پا و پیچ وتاب خوردن مشکل در یک جا نشستن تحرک در جایی که انتظار نیست مشکل در بازی ها و فعالیت های آرام بیش فعالی دائم در حال جنب و جوش(موتور) حرف زدن بیش از حد پاسخ قبل از اتمام سؤال مشکل در رعایت نوبت قطع کردن حرف دیگران اختالل لجبازی مقابله ای الگوی منفی خصمانه و لجبازانه 4مورد یابیشتر از نشانه های زیر در خالل 6ماه: -1 از کوره در می رود. -2 با بزرگساالن جر و بحث می کند. -3 از انجام دستورات و همراهی با بزرگساالن سر باز می زند. اختالل لجبازی مقابله ای -4 دیگران را برای اشتباهات خودش سرزنش می کند. -5 با جسارت تمام به آزار و اذیت دیگران می پردازد. -6 خیلی زودرنج است. اختالل لجبازی مقابله ای -7 عصبانی و خشن است. -8 کینه توز و انتقام جو است. اختالل در کارکرد اجتماعی،تحصیلی و شغلی رفتارها صرفا در خالل بیماری ها رخ نداده باشد. اختالل سلوک الگوی تکراری ومداوم که به موجب آن حقوق اساسی دیگران یا قوانین اجتماعی متناسب با سن شخص مورد تجاوز قرار می گیرد. این الگو با 3مورد از معیار های زیر در 12ماه گذشته و یکی از آنها حد اقل در 6ماه گذشته مشخص می شود. اختالل سلوک قلدری،تهدید و آزار دیگران دعوا و کتک کاری استفاده از اسلحه و آسیب جدی بی رحمی نسبت به مردم بی رحمی نسبت به حیوانات اختالل سلوک حمله و سرقت(کیف زنی ،اخاذی و)... وادار کردن دیگران به انجام اعمال جنسی آتش سوزی و آسیب به اموال دیگران نابود کردن وسایل دیگران سرقت از خانه یا ماشین دیگران اختالل سلوک دروغگویی برای منافع شخصی و نقض مقررات دزدی بدون در گیری با شخص دیر آمدن به خانه (تا قبل از 13سالگی) افت چشمگیر در عملکرد اجتماعی،تحصیلی و شغلی اختالل سلوک انواع اختالل: شروع حد اقل یک معیار قبل از 10سالگی عدم وجود معیار ها قبل از 10سالگی اختالل سلوک شدت اختالل: خفیف متوسط شدید تفکر و رفتار کودکان پرخاشگر جهان سرشاراز خشونت است. برداشت منفی از رفتار دیگران ترس از مردم انتخاب راه حلهای پرخاشگرانه تحریک پذیری هیجانی تفکر و رفتار کودکان پرخاشگر داشتن تجربه در مورد الگو های رفتار پرخاشگرانه در محیط زندگی عدم ارضای نیاز های عاطفی از سوی والدین نداشتن مهارت های اجتماعی مناسب استفاده از پرخاش در مشکالت بین فردی ویژگی های خانوادگی خانواده های سرکوبگر: رفتارهای منفی برای کنترل یکدیگر از سوی والدین و فرزندان عدم توانایی والدین برای هدایت فرزندان رفتار های رایج والدین و فرزندان :فرمان دادن، فریاد زدن ،سرزنش و تنبیه ویژگی های خانوادگی توجه بیشتر به فرزندان در زمان بروز رفتار های منفی عدم کنترل و نظارت کافی بر فرزندان فقدان رابطه صمیمانه بین والدین فرزندان مشکالت مرتبط با اختالالت رفتاری مشکالت اجتماعی مشکالت عاطفی مشکالت تحصیلی مشکالت خانوادگی مشکالت اجتماعی عدم درک نشانه ها ی رفتارهای اجتماعی عدم درک افکار و احساسات دیگران پرخاشگری حل مسائل و روابط بین فردی طرد از سوی دیگران آزار همساالن مشکالت عاطفی پایین بودن عزت نفس ناامیدی و انفعال احتمال افسردگی اضطراب و افکار منفی مشکالت تحصیلی ناتوانی در: انجام تکالیف برنامه ریزی زمان بندی رابطه با معلمان مشکالت خانوادگی نیاز به مراقبت بیشتر از سوی والدین تالش بیشتر والدین روابط قهر آمیز والدین و فرزندان روبط خواهر – برادری ضعیف 10نکته کلیدی مهم فشار روانی والدین افکار والدین درگیری های والدین و تقویت مثبت تقابل ها و کنش های خانواده اصول انضباطی مربوط به سازگاری 10نکته کلیدی مهم مهارت های اجتماعی کودکان مهارت های حل مسأله کودکان توانایی کودک در مقابله با خشم توانایی کودکان در انجام تکالیف رضایت هیجانی و عزت نفس کودک انواع استرس های والدین استرس های شخصی :مثل: اضطراب و افسردگی والدین و اختالالت کودکان استرس زناشویی: رابطه بین ناسازگاری کودکان و مشکالت ارتباطی زن و شوهر انواع استرس های والدین استرس فرزند پروری: سخت بودن تربیت برخی فرزندان نا توانی والدین در اعمال انضباط انفعال والدین و چند برابر شدن مشکل فرزندان حمایت اجتماعی ضعیف: احساس تنش ناشی از انزوا و تنهایی خانواده منجر به مشکالت رفتاری کودک می شود. ارتباط بین استرس والدین و مشکالت کودکان استرس والدین استرس شخصی استرس زناشویی /ارتباطی استرس فرزند پروری -حمایت اجتماعی ضعیف نا تربیت موفق حمایت ضعیف از فرزند منفصل از کودک انضباط vغیر مؤثر مشکالت رفتاری کودک لجبازی /مقابله جویی مشکالت سلوک پرخاشگری برای کاهش استرس خودتان کمک متخصص اصالح ارزشها و شیوه زندگی خود را در رابطه با کودکان : اگر می خواهید زندگی متعادلی داشته باشید باید به سه جنبه آن توجه کنید: کار تفریح عشق راهبردهای خاص مقابله با استرس خود را آرام کنید. زمانی را به خودتان اختصاص دهید. با همسرتان وقت صرف کنید. به دنبال حمایت های اجتماعی باشید برای فعالیت های مثبت برنامه ریزی کنید برنامه بهداشتی مناسبی داشته باشید. راهبردهای خاص مقابله با استرس راه های مناسب برای حل مسأله به کار گیرید. بیاموزید که دقیق و منطقی باشید. کنترل خشم را یا بگیرید. برای فرزندان زمان خاصی را صرف کنید. به گروههای حمایتی والدین بپیوندید. برای تغییر شیوه زندگی برنامه ریزی کنید. تمرین تشخیص استرس در خودتان هشدارهای جسمانی زیر را جدی بگیرید: افزایش ضربان قلب و تنفس انقباض عضالت ،عرق زیاد سرخ شدن ،داغ شدن سردرد ،سرگیجه تمرین تشخیص استرس در خودتان افکار استرس زای خود را بشناسید: دیگر نمی توانم تحمل کنم. پدر /مادر بی عرضه ای هستم. نمی توانم از عهده اش بر بیایم. از او متنفرم. از دست من کاری بر نمی آید. تمرین تشخیص استرس در خودتان این اعمال هشدار دهنده است: کتک /مشت داد و فریاد /تهدید گریه لرزش گوشه گیری تمرین تشخیص استرس در خودتان بدنتان را آرام کنید: نفس عمیق بکشید. ماهیچه های خودرا شل و سفت کنید تمرین تشخیص استرس در خودتان از خود گویی های مثبت استفاده کنید: فکرش را نکن نگذار ناراحتت vکند می توانم از پس آن برآیم سعی خودم را خواهم کرد. حالم خوب می شود. خونسرد باش .آرام باش. تمرین تشخیص استرس در خودتان واکنش های مؤثر داشته باشید: گاهی باید محل را ترک کنید. گاهی بایدموضوع را نادیده بگیرید. گاهی باید در باره موضوع صحبت کنید. گاهی باید احساسات خود را ابراز کنید. گاهی باید از مهارت حل مسأله استفاده کنید. افکار والدین نوع نگرش والدین نسبت به خود وفرزند بر رفتار آنها با کودک اثر می گذارد: افکار مثبت به روابط بهتر و رفتار مناسب تر و افکار منفی به رابطه بد و رفتار ناهنجار کودک می انجامد. والدین دارای افکار منفی - فکر می کنند علت رفتار منفی کودک به خود او بر می گردد ،لذا به اعمال انضباط خشک و خشن روvی می آورند (.عدم توجه به نقش خود) - انتظار رفتار هایی باالتر از توان کودک - احساس عدم کنترل بر رفتار کودک - مقصر دانستن همسر ،کارکنان مدرسه و دیگران به خاطر رفتار های کودک فرایند اصالح افکار منفی مراحل اصالح فکر: -1 شناسایی افکار منفی -2 درک علت منفی بودن این افکار -3 جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت از فرزندانتان انتظاراتی متناسب با توان طبیعی آنها داشته باشید. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -1 فرزندم خیلی لوس است. -2 عمدا ً کاری را انجام می دهد. -3 او عامل اصلی مشکالت خانوادگی ماست. -4 او فقط سعی دارد ،جلب توجه کند. -5 وقتی بزرگ شود ،بچه ای بی مسئولیت،جنایتکار و ...خواهد بود. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -6 فرزند من هم باید مثل بقیه بچه ها رفتار کند.نباید زیاد گذشت داشته باشم. -7 او باید در مدرسه ،ورزش و فعالیت های گروهی درست رفتار کند .رفتار نادرست او به هیچ وجه قابل قبول نیست. -8 فرزندم مشکالت زیادی دارد و نمی تواند با دیگران کنار بیاید. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -9 مشکل فرزندم تقصیر خودش است. -10 اگر ضعیف عمل نمی گردم فرزندم بهتر از این می شد. -11تقصیر همسرم است -12اگر همسرم ضعیف نبود فرزندم بهتر بود. -13خانواده ما خیلی آشفته است. -14من نباید در تربیت فرزندم دچار اشتباه شده باشم. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -15 من بریده ام.دیگر کاری از دستم بر نمی آید. -16 هیچ کنترلی روی فرزندم ندارم .هر کار می توانستم کرده ام هیچ فایده ندارد. -17 معلم فرزندم بیشتر از او مشکل دارد. -18 معلم فرزندم خیلی از او شکایت می کند. به افکار خود از 0تا 5نمره دهید -19 فرزندم باید تغییر کند تا وضع ما بهتر شود. -20 فقط اگر من تغییر کنم وضع خانواده خوب می شود .همه مشکالت مربوط به من است. -21 اگر همسرم تغییر کند وضع ما بهتر می شود. -22 اگر معلم تغییر کند وضع ما بهتر می شود. -23 دارو تنها چیزی است که فرزندم را تغییر می دهد. ‏ ادامه فرایند اصالح فکر برای هر فکری که 3یا 4یا 5گرفته اید سؤاالت زیر را از خودتان بپرسید: منفی بودن این فکر ناشی از چیست؟ این فکر چه اثری بر رفتار من با فرزندم دارد؟ رفتار ناشی از این فکر چه اثری بر فرزندم دارد؟ افکار مثبتی که باید داشته باشید -1 فرزند من رفتار های مثبت نیز دارد. -2 مهم نیست چه کسی مقصر است .مهمیvافتن راه حل است. -3 همه چیز به فرزندم مربوط نمی شود. -4 شاید فرزندم قصد جلب توجه دارد. -5 دلیلی برایتvداوم مشکل در آینده ،وجود ندارد. افکار مثبتی که باید داشته باشید -6 من نمی توانم فقط نظاره گر باشم .او باید یاد بگیرد که چگونه رفتار کند. -7 من باید فرزندم را بپذیرم او ویژگیهای مثبتی هم دارد. -8 بهتر است به ویژگی های مثبت او بیشتر تاکید کنم. -9 فقط من مقصر نیستم.او هم سهم دارد. -10 خودم را نباید سرزنش کنم .باید به دنبال راه حل باشم. افکار مثبتی که باید داشته باشید -11 به جای سرزنش همسرم باید با همفکری دنبال راه حل بگردیم. -12 مهم نیست چه کسی مقصر است.باید بر یافتن راه حلتvاکید کرد. -13 به جای فکر کردن به آشفتگی خانواده باید کاری انجام دهیم. -14 فرزندم مشکالتی دارد.من هم ممکن است مرتکب اشتباه شوم. افکار مثبتی که باید داشته باشید -15 باید دنبال راه حل های جدیدی برای مراقبت از فرزندم باشم .چون چاره دیگری ندارم. -16 همه چیز از کنترل من خارج نیست .خیلی چیز ها هم هم تحت کنترل من است. -17 بهتر است با معلم فرزندم همکاری کنم.مقصر دانستن دیvگران فایده ای ندارد. -18 تنها فرزندم نیاز به تغییر ندارد،ما همه باید تغییر کنیم. افکار مثبتی که باید داشته باشید -19 تنها من نیاز به تغییر ندارم .همه باید تغییر کنند. -20 تنها همسرم هم نیاز به تغییر ندارد .همه باید ...... -21 تنها معلم نیاز به تغییر ندارد .همه باید...... -22 دارو ممکن است مؤثر باشد ولی تنها راه حل نیست. همه باید به سختی بایvد تالش کنیم تا مشکالت حل شود. افزایش مشارکت والدین و تقویت مثبت کارشناسان کودک و خانواده معتقدند: که تعامل یعنی گذراندن وقت ورابطه عاطفی قوی بین والد و فرزند در رشد روانی کودک اهمیت فراوانی دارد. همچنین بین تقویت مثبت رفتار های خوب و داشتن یک کودک خوب رابطه وvجود دارد. ‏ برنامه ریزی برای تعامل مثبت در این برنامه ریزی والدین وقت مشخصی را به انجام فعالیت های مورد عالقه فرزندان می گذرانند و در عین حال برای بهبود ارتباط تالش می کنند. برای رسیدن به این مقصود 4مرحله وجود دارد. برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله اول :فهرستی از کار هایی که دوست دارید و می توانید به همراه فرزندتان انجام بدهید و فکر می کنید وقت کمی می گیرند، تهیه کنید.در این فهرست نظر فرزندان را اعمال کنید. ‏ برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله دوم: باکودک قرار بگذارید .وقت مشخصی را برای یک یا چند مورد از این فعالیت ها در هفته در نظر بگیرید.اگر اتفاقی افتاد دوباره برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله سوم: رفتار های انظباطی خد را در جریان فعالیت ها تغییر دهید .اجازه بدهید او کارها را هدایت کند و شما نیز مسئوالنه رفتار کنید. برنامه ریزی برای تعامل مثبت در حین انجام بازی یا فعالیت مشترک 3کار را بایدانجام دهید: تشویق های کالمی توصیف کردن لمس کردن برنامه ریزی برای تعامل مثبت کارهایی که در طول بازی نبایدانجام دهید: سؤال کردن ( :چرا توپ راپرت کردی؟ نظرت در مورد بازی ) دستورات انتقاد: کارت اصال درست نبود. برنامه ریزی برای تعامل مثبت مرحله چهارم :ارزیابی اثر فعالیت ها: پس از هر فعالیت بهتر است با فرزندتان در مورد تجربه و احساسی که در طول بازی داشته اید،صحبت کنید .صعی کنید به دقت به حرف ها گوش کنید و باز خورد مثبت بدهید. برنامه ریزی برای تعامل مثبت اختصاص زمان برای گفتگو در دسترس باشید توجه به رفتار های مثبت نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله 1 لیستی از رفتار های مثبت هدف را برای تقویت مثبت مشخص کنید .مثل: گوش دادن وانجام دستورات والدین همکاری با خواهر و برادر انجام تکالیف مدرسه ابراز احساسات نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله2 مشخص کنید که چگونه می خواهید رفتار های مثبت را تشویق کنید: تشویق کالمی ،لمس کردن ،خندیvدن ،صرف وقت برای گفتگو،تvوصیف کار های کودک نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله3 لیستی از رفتار های منفی باید نادیده گرفته شvوند، تهیه کنید :مثال: اخم کردن ،نق زدن،قهر کردن ،بهم کوبیدن در،آروغ زدن پرت کردن اسباب بازی ها و .... ‏ نظارت بر خود وتعیین هدف مرحله 4 چگونگی نادیده گرفتن را تعیین کنید :مثال: بیرون رفتن از اتاق ،انجام کار مشابه، حذف توجه به طور کامل و.... نظارت بر خود و تعیین هدف مرحله 5 الف :نظارت بر رفتار های انضباطی خودتان: با این کار :اوال یاد می گیرید که رفتارهای مثبت فرندتان را شناسایی و تقویت کنید. ثانیا :متوجهمی شوید که چه وقت فرزندتان بهانه گیری می کند. بهبود مهارت های تعاملی مثبت در خانواده بیشترین اختالالت در خانواده های درای تعامالت منفی است: مهارت های ارتباطی ضعیف ضعف در حل مسئله ناتوانی در کنترل خشم ‏ مهارت های ارتباطی در خانواده نباید ها: صحبت های طوالنی یا موعظه سرزنش کردن :تقصیر توست. عبارات دوپهلو :من خوشم نمی آید .ترتیب کارها را بده. پرسیدن سؤاالت منفی: چرا همیشه این کارها را می کنی؟ چند بار بایvد بهت بگویم؟ گوش دادن با نگاه کردن به اطراف یا سکوت یا انجام کاری دیگر مهارت های ارتباطی در خانواده نباید ها: قطع کردن صحبت دیگران تحقیر و انواع تهدید ها فریاد زدن ،جیغ کشیدن و... تمسخر تغییر دادن موضوع مهارت های ارتباطی در خانواده نباید ها: مطرح کردن موضوعات قدیمی و رفتار های گذشته عدم انطباق ارتباطات کالمی و غیر کالمی پنهان کردن احساسات اخم کردن و جبهه گیری چهره ای ذهن خوانی با این فرض که شما می دانید دیگران چه فکر می کنند. مهارت های ارتباطی در خانواده بایدها: از عبارات کوتاه 10کلمه و کمتر استفاده کنید. ضمیر من را در موقع گفتن فکر و احساستان استفاده کنید. از عبارات مستقیم و اختصاصی استفاه کنید. مثل :خواهرت را مسخره نکن. مهارت های ارتباطی در خانواده بایدها: فعاال نه گوش بدهید :سر تکان دادن،تماس چشمی دادن فرصت به افراد برای بیان نظر و فکر بازخورد بدهید( موقع گوش دادن) روشی سازنده در پیش بگیرید.مثال: من در مورد نمرات تو نگرانم باید با هم همفکری کنیم ببینیم مشکل چیست و چه باید کرد؟ مهارت های ارتباطی در خانواده باید ها: لحن صحبت خنثی یا طبیعی صریح و مشخص صحبت کنید. روی یک موضوع تاکید کنید. برزمان حال متمرکز شوید. انطباق ارتباط کالمی و غیر کالمی مهارت های ارتباطی در خانواده باید ها: ابراز احساسات به نحو مناسب نشان دادن حالت مناسب چهره به دیگران ذهن خوانی نکنید بلکه به دقت گوش بدهید و برای اطمینان بیشتر از درک منظور طرف مقابل از او سؤال بپرسید. مهارت های ارتباطی در خانواده مرحله اول: بحث کردن وتوضیح دادن در ارتباط با باید ها و نبایدها با اعضای خانواده مرحله دوم :تمرین مهارت ها مرحله سوم: استفاده از مهارت ها در زندگی روز مره مدیریت خشم/تعارض در خانواده مرحله : 1 آموزش مهارت های مدیریت خشم/تعارض : شناخت نشانه های خشم/تعارض: برای تشخیص خشم در خودتان به 3نوع نشانه توجه کنید: واکنش های جسمانی،افکار ،رفتارها مدیریت خشم/تعارض در خانواده واکنش های جسمانی: تند نفس زدن، تپش قلب، عرق ریختن، تغییر رنگ چهره، سفت شدن عضالت، تغییر لحن صدا مدیریت خشم/تعارض در خانواده نشانه های فکری: او مرا دیوانه می کند. از او متنفرم ای کاش مرده بود. باالخره او را کتک خواهم زد. کاشvکی از خانه برود بیرون مدیریت خشم/تعارض در خانواده نشانه های عملی: داد زدن کتک کاری قطع کردن حرف دیگران کلمات تحقیر آمیز حاالت چهره و وضعیت بدنی عصبانی مدیریت خشم/تعارض در خانواده مقابله با خشم: جدایی موقت بین 5تvا 10دقیقه استفاده از تنفس عمیق و تن آرامی فکر کردن در مورد دلیل واقعه فکر کردن در مورد راه حلهای موجود بازگشت به موقعیت و اسvتفاده از روش مسئله گشایی مدیریت خشم/تعارض در خانواده مراحل مسئله گشایی: -1 طرح مشکل بدون سرزنش،یا مقصر ساختن یکدیگر و همراه با تبیین و تنویر قضایا -2 پیدا کردن تمامی راه حل های ممکن -3 انتخاب بهترین و ناسب ترین راه حل -4 اجرای راه حل -5 ارزیابی نتایج مدیریت خشم/تعارض در خانواده مرحله:2 تمرین مهارت ها در خانه مرحله :3 استفاده از مهارت های مدیریت خشم در مو قعیت های واقعی زندگی به کارگیری همزمان همه مهارت ها میانجی گری نشست های خانوادگی عذر خواهی و تحلیل موضوعات مورد اختالف آموزش فرمانبری به فرزندان یکی از مشکالت که بسیاری از والدین و معلمان با آن مواجه هستند،ترغیب فرزندان به گوش دادن و اطاعت کردن از دستورات بزرگساالن است .در این قسمت به توضیح فرمانبرداری می پردازیم. نافرمانی در کودکان در هرنافرمانی دو بخش وجود دارد: درخواست والدین(بخش مربوط به والدین) امتناع کودک(بخش مربوط به کودک) هردو باید تغییر کنند. نافرمانی در کودکان والدین کودکان نافرمان غالبا در اعمال انضباط ناتوان هستند. آنها غالبا: داد و فریاد می کنند. بی ثبات عمل می کنند، تسلیم می شوند، بیش از حد کنترل کننده هستند، تنبیه بدنی می کنند. آموزش فرمانبری مرحله 1 دستور باید به شکلی باشد که حتما اجرا شود: دستورات مبهم دستور به صورت در خواست دستور استداللی دستور تکراری آموزش فرمانبری از دستورات مبهم،سؤالی،استداللی و تکراری استفاده نکنید چون با نافرمانی کودک ارتباط زیادی دارد. ازدستور ات اختصاصی تک مرحله ای ( حتی االمکان کمتر از 10کلمه)استفاده کنید .چون احتمال فرمانبرداری را افزایش می دهد. آموزش فرمانبری مرحله :2 از هشداردادن به طور مؤثر استفاده کنید. اگر ........آن وقت....... هشدار بهتر است یکبار اجرا شود. آموزش فرمانبری مرحله :3 رفتار فرمانبری و vنا فرمانی را امتیازات مثبت و منفی همراه کنید. اگر پیروی کرد،تشویق کنید .کالمی یا مادی اگر نافرمانی کرد به نحوی مالیم تنبیه کنید. آموزش فرمانبری مرحله :4 خونسردی خود را حفظ کنید و نگذارید درگیری باال بگیرد. اگر دیدید بحث باال می گیرد برای چند لحظه موقعیت را ترک کنید .کمی فکر کنید دوباره برگردید و تالش کنید. آموزش فرمانبری مرحله :5الف: برای کودکان سال های اول فرایند های آموزش فرمانبری را اجرا کنید: استفاده از نمودار های گوش دادن و اطاعت و استفاده از نمودار محروم سازی آموزش فرمانبری مرحله :5ب: برای سنین آخر دبستان و نوجوانان از روشهای اختصاصی آموزش همکاری استفاده کنید: استفاده از نمودار حذف امتیازات در صورت عدم همکاری آموزش فرمانبری برای این که روش شما مؤثر واقع شود باید: ثبات رای داشته باشید. مداومت داشته باشید. قاطع و صمیمی باشید. قاطعیت را با خشونت اشتباه نکنید. مراحل روش محروم سازی -1 از کودک با جمالت روشن چیزی بخواهید. -2 در صورت عدم پیروی هشدار دهید. -3 محروم سازی را (5تا 10ثانیه) بعد از نافرمانی اجرا کنید. -4 پس از محروم سازی باید کودک کار خواسته شده را انجام دهد .اگر انجام نداد،تکرار کنید. مراحل روش حذف امتیاز -1 باجمالت روشن درخواست خود را مطرح کنید. -2 هشدار دهید.روشن و کوتاه -3 حذف امتیاز :به دو صورت: - تا زمان انجام رفتار - برای مدت زمانی معین -4 پس از همکاری:بالفاصله برگرداندن امتیاز در صورت عدم موفقیت از درگیری بپرهیزید. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین یکی از مشکالت کودکان مبتال به اختالالت رفتاری زیر پا گذاشتن قوانین است. نافرمانی از عدم انجام تکالیف تا دیر آمدن به خانه عدم نظارت نظارت والدین بر فرزندان و شکل گیری بزهکاری است .وجود قوانین و محدودیت های مشخص برای فرزندان امکان نظارت را افزایش می دهد. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین در مورد قوانین بحث کرده و آنها را مکتوب نمایید. اکثر والدین فکر می کنند فرزندشان قوانین را می داند در حالیکه مقررات باید مشخص شود. زمانی را به تامل در مورد قوانینی که فرزندتان از آنها سرپیچی می کند اختصاص دهید و موارد را روی کاغذ بنویسید. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین قوانین را اولویت بندی کنید. در یک نشست خانوادگی آنها را مشخص کنید. مثال :باید هر روز تکالیفت را تا قبل از ساعت 7 تمام کنی. در مورد قوانینی که روابط اجتماعی فرزندتان را محدود می کند دقیق باشید. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین به جای منع رابطه با یک دوست بهتر است در مورد نحوه ی دوستی قوانین خاصی وضع کنید. مثال اینکه همراه دوستش چه جاهایی نباید برود، چه ساعتی به خانه برگردد و.... داشتن اطالعات در مورد والدین دوست فرزندتان بسیار مفید است. ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین با فرزندتان قرارداد رفتاری روزانه شامل انتظارات و شرایط تنظیم کنید. برای کار های مثبت تشویق و برایرفتارهای منفی تنبیه در نظر بگیرید. مراحل قرارداد رفتاری در زیر آمده است: مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :1انتظارات رفتاری را مشخص کنید: نمونه هایی از قوانین: تکالیف مدرسه را تا (زمان خاصی) به پایان برسان. روزهای مدرسه سر وقت بیدار شو. بدون همراهی با بزرگترها به برخی جاها نباید بروی به خانه دوستت نمی روی مگر والدینش باشند. هر کجا می روی به پدر و مادر اطالع بده. مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :2مشخص کنید رفتارهای فرزندتان باعث بدست آوردن و ازدست دادن چه چیزهایی میشود. نمونه امتیاز ها: استفاده از تلفن،تماشای تلویزیون، رانندگی،بیرون رفتن از خانه، بازی های کامپیوتری مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :3قراردادی تنظیم کنید. در قرارداد انتظارات و امتیازات را بنویسید. در طول روز مرتب گوش زد نکنید. فقط بگویید که امتازاتش را کسب کرده و از دست داده است. قرارداد برای 24ساعت است و روز بعد باید مرور یا تجدید نظرشود. مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :4الف :قرار داد رفتاری ویژه برای فرزندان در سال های اول ابتدایی تنظیم کنید. برای 1یا 2رفتار مثبت تشویق کوچک برای 3یا 4 رفتار مثبت تشویق های بیشتر ولی پیامد منفی برای زیر پا گذاشتن تمام قوانین اعمال شود. مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :4ب:قرارداد رفتاری ویژه برای سال های آخر دبستان و دوره نوجوانی: در این قرارداد هر رفتار پیامد های خاص خودش را دارد .چون اصالح رفتار مهم است. این قرار داد نیز باید روزانه مرور شود. ‏ مراحل قرارداد رفتاری روزانه مرحله :4قرارداد رفتاری روزانه را تغییر دهید: از قراردادهای ساده و قابل انعطاف استفاده کنید.و سپس قراردادها راتغییر دهید. آموزش رفتار های اجتماعی به کودکان توانایی یافتن و حفظ دوستان جدید برای کودکان حیاتی است. کودکانی که مشکل اجتماعی دارند در نوجوانی و بزرگسالی در معرض مشکالت عاطفی و روانی قرار دارند. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله :1رفتار های اجتماعی هدف را مشخص کنید: ابتدا ببینید کدام رفتارهای منفی بیشتر و کدام رفتارهای مثبت کمتر دیده می شود. نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی پرخاشگری فیزیکی(کتک زدن،لگد زدن) جر زدن در بازی،بحث و مجادله پریدن وسط حرف دیگران فحش دادن،دیگران را مسخره کردن غر زدن،شکایت کردن، اموال دیگران را برداشتن زورگویی نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی تماس چشمی ضعیف،خیلی بلند حرف زدن،پز دادن و افاده داشتن ،طعنه آمیز سخن گفتن،قلدری کردن ،مزاحم دیگران شدن ،حق دیگران را خوردن،کناره گیری از دیگران،منفعل بودن ،گوش ندادن به صحبت دیگران، نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی جمع آوری غذا،اسباب بازی و.... عدم بیان احساسات،صحبت کردن بیش از اندازه،سرپیچی از قواعد بازی ،بازی با خشونت،تحت نفوذ و فشار همساالن تسلیم کارهای نامناسب شدن نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی مثبت رعایت نوبت،مشارکت،ابراز احساسات، همکاری،تماس چشمی ،آغاز مکالمه، با جرات بودن،عذر خواهی کردن،سؤال کردن، در مورد خود به دیگران گفتن، منصفانه بازی کردن،بی اعتنایی در صورت لزوم،سؤال در مورد عالقه و خواست دیگران نمونه هایی از رفتارهای اجتماعی منفی گوش دان به دیگران کمک گرفتن از دیگران،قوانین بازی را رعایت کردن،رد کردن تقاضای دیگر دوستان برای انجام رفتار های نامناسب مختصر حرف زدن مراحل آموزش رفتار های اجتماعی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام رفتارها رابا فرزندمان تمرین کنیم ،باید ابتدا چندین روز به مشاهده رفتار های فرزندمان در محیط های با ساختار کم و زیاد بپردازیم. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله :2 به فرزندتان کمک کنید تا مشکال رفتاری اجتماعی را بفهمد ورفتار های اجتماعی هدف را برگزیند. در باره مشکالت رفتاری اجتماعی فرزندتان با او صحبت کنید. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی لیست رفتارهای اجتماعی مثبت را همراه با فرزندتان مرور کنید .در باره نتیجه مشاهداتتان از رفتارهای کودک با او صحبت کنید. با همراهی کودک رفتار های اجتماعی هدف را انتخاب کنید. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله : 3 مهارت های اجتماعی فدف را برای فرزندتان توضیح دهید. سپس عمال برایش نمایش دهید. سپس سعی کنید از ایفای نقش استفاده کنید .مثال :دادن یا ندادن اسباب بازی به دیگران. مراحل آموزش رفتار های اجتماعی مرحله :4 رفتارهای اجتماعی مطلوب را در موقعیت های واقعی زندگی تشویق کنید .قبل از وارد شدن به یک موقعیت اجتماعی در باره نحوه ی به کارگیری مهارت های اجتماعی آموخته شده فرزندتان را راهنمایی کنید. آموزش مهارت نه گفتن رفتارهایی نظیر :مصرف مواد،روابط جنسی،فرار از مدرسه،تخریب اموال عمومی، ارتکاب جرم و ...با تأثیر منفی دوستان رابطه دارد .به همین دلیل آموزش مهارت نه گفتن برای فرزندان بسیار اهمیت دارد. اگر با شما همکاری نکرد باید ابتدا به تعامل مثبت فکر کنید یا به قوانین فکر کنید. سایر نکات مربوط به آموزش رفتار اجتماعی رفتار اجتماعی رابه خواهر /برادر ها یاد دهید. برای تمرین مهارت های اجتماعی موقعیت های خاصی را فراهم کنید ودر آنها فرزندتان را برای انجام رفتارهای مثبت اجتماعی تشویق کنید. فرزندتان را در گروههای ویژه ثبت نام کنید. سایر نکات مربوط به آموزش رفتار اجتماعی همساالن امدادگر را پیدا کنید :تشکیل گروههای امدادگر با مسئولین مدرسه همکاری کنید. با سایر والدین همکاری کنید. صبور باشید :چون آموزش مهارت ها نیاز به صرف وقت ،حوصله،تکرار و تمرین دارد. باال بردن توان مقابله با خشم در کودکان اگر کودک شما در موقعیت های مختلف مثل خانه،مدرسه ،محیط دوستان و ...دچار عصبانیت می شود،باید کنترل خشم را به او آموزش دهید .ولی اگر در محدوده خانه است نافرمانی تلقی می شود. باال بردن توان مقابله با خشم در کودکان مرحله :1 مشخص کنید که آیا فرزند شما آماده یادگیری نحوه ی مقابله با خشم می باشد یا نه؟ فرزندان کمتر از 8تا 10سال نمی توانند این مهارت رایاد بگیرند.

51,000 تومان