صفحه 1:
BL 9 -

صفحه 2:
اهداف ار گونومی

صفحه 3:
100 Manual Material Handling (MMH)

صفحه 4:
اهداف بر نامه "" ارزيابى ريسك ابتلا به اختلالات اسكلتى- عضلانى مرتبط با کار در شاغلین ‎ts‏ ۱ اركونومى بر سلامت شاغلين * تعیین مهمترين شاخص ها و متغيرهاى اصلى مورد توجه ‎Sass)‏ م ل ل " ارتقاى سطح رضايتمندى» بهرورى و به تبع آن بهبود عملكرد شاغلين

صفحه 5:
اهداف بر نامه #انظارت بر اندازه كيرى و ارزيابى هاى شركت هاى خدمات بهداشت حرفه اى "اافزايش توانمندى بازرسان در تعيين و تشخیص ریسک فاکتور های ارگونومی

صفحه 6:
0 ورزر رل ات رارسا حمل بار ایستگاههای کار از 60 96 تا 9606(میکرو اركونومى) "ذا افزايش بهره ورى در اجراى اصلاحات مديريتى و طراحى سازمانى از 90©)00 تا 00)© 90(ماكرواركونومي ) "ا كاهش هزينه توليد

صفحه 7:
‎ne‏ میلیون مورد بیماریهای غیر کشنده ‏شغا

صفحه 8:
در استان قم * کارگران بیشتر در معرض چه عامل زیان ۱ * رایج ترین اختلالات ناشی از کار کدام است؟

صفحه 9:
ات ی 2 3 Fe eed

صفحه 10:
رايج ترين اختلالات ناشى از كار

صفحه 11:
۳۳ "#پنوموکونیوزها و اختلالات 9 مبان 27 كشور عضو انجاديه ‎wh Lol‏ اا ‎wb‏ ‏از کار سندرم تونل کارپال ‎٩۵59‏

صفحه 12:
ارزیابی ارگونومی در استان قم آيا شما ارزيابى ارككونومى انجام داده ايد؟ چه روش هایی را می شناسید؟ در فرم معاينات جى مى نويسيد؟؟

صفحه 13:
توضیحات لازم در خصوص موارد ثبت شده در جدول و ثبت نتایج اندازه گیری‌ها

صفحه 14:
دغدغه کارفرما ات كت ل ته "ا آيا اختلالات اسكلتى عضلانى ناشى از كار محسوب مى شود؟ "ا بيمارى مرتبط با كار نه ناشى از كار | يى فرد داراى اختلالات اسكلتى و عضلانى اثرات سوء روی سایر کارگران 25 ‏ا‎ tl * آمار های نگران کننده

صفحه 15:
اختلالات اكع عضلاني 0)- مكدرصد كل بيماريها را در جامعه؛ <6) درصد مراجعين يزشكان » ©) درصد موارد بسترى در بيمارستان را به خود اختصاص مى دهند در كشور ما اختلالات اسكلتى -عضلانى شايعترين بيمارى وآسيب ناشى از كار محسوب مى شود . ©2-اختلات عضلانى -اسكلتى شامل: Fat PS 0 2 OB fer tems SPL went] ۱ ‏و‎ PD eee Bet pert pore ee hie cis Tsp Wee BIDS (( us ) یکسری از عوامل مستعد کننده آسیبهای شغلی است <) هر ساله . میلیون روز کاری تلف شده ایجاد می کند

صفحه 16:
. . . صدمات ستون مهره ها * سالانه حدود 4 میلیون نفر کارگر دچار آسیبهای کمر می شوند كه اين تعداد يك ينجم كل آسيبهاى محيط كار ريا تشکیل می دهد " يى جهارم از شكايتهاى اعلام شده از كاركريان در محيط كارى از مشكلات کمر ناشی می گردد که میلیونها دلار براى كاريفرمايان هزينه در بردارد. " درد و رنج کارگران را نیز بايد به اين موارد افزود...

صفحه 17:
ere BT Manual Material Handling (MMH) ae eS) ONC Ree pee Ie Oe) ed ‏است و ماشينها جايكزين نيروى ماهيجه اى انسان شده اند.‎ ‎SO meee ag IE <ToS) lla‏ ا ا ‏" با اين وجودء آسيبهاى ناشى از | هنوز يكى از مشكلات ‎eT nge P|‏ ا ا ا 00 | ‏"ا اين يكك بارادو كس است.

صفحه 18:
MMH ار ) ‏تابتع‎ me ‏ا ا‎ (COMET c=) Tad oli) eas net Powe |e ele eC (COUT ATVLE Lah ONY(-1 a VL -) Ine as) gered ro 3on] pee eee Ce

صفحه 19:
MMH Be Wat Ro ee Se ne Se ee si rere) ‏ل‎ eo FE hE on en WS TONS AEE Ope Pen eo ‏ا ا‎ men repr) eS Fe ‏الل‎ OCMC Nel cle] 0 Se NEMS Pe Ce ER pete) ‎mCL STO |‏ ا ل ل ا ل ‎RS Rel‏ ‏که در ۲۵/ حوادث محیط کار مسئله ی حمل و نقل دستی بار وجود داشته است.

صفحه 20:
لوليرايدا لح ال ا ا 500 غرامت از سوى كاركران منجر مى شود اند تردن بار وو علت ۰ آنها هل دادن با کشیدن است. * آسیبهای کمری ناشی از بلند کردن دستی بار. پدیدهای رایج در صنعت است. در امریکا (۱۹۸۲) آسیبهای کمری ۸۲۰ کل ل ل ا ل لت سالانه ى برداختى به كاركران را تشكيل مى دهند.

صفحه 21:
ل 00 ۳ 86

صفحه 22:
محل و موضع آسیب های ناشی از حمل دستى بار سایر قسمت ها Ay) 0 اندام هاى 117

صفحه 23:
MMH * حمل و نقل دستی بار یکی از دلایل اصلی کمردردهای ناشی از کار است. البته کمر دردبه ویژه درد در ناجیه ی مهره های کمری در فعاليتها و محيطهاى ديكر نيز ديده مى شود (مثلاً در كارهاى نشسته). " در سال ‎A CC‏ غرامت در امريكا به آسيبهاى كمرى ناشى از كار مربوط بوده است. متداولترين اين آسيبها 0123111 58123111/5 بوده است (91/) و متداولترين علت 50 بند كردن بار ليز خوردن و سقوط بوده است.

صفحه 24:
یرای ‎er ee ene ee dad‏ ان ‎ye ee ae es) ere Ser apes] eo enon]‏ لبا ا ‎ees On‏ ا ‎pene eS)‏ فشار بر اين سيستم باعث افزايش مصرف اكسيزن و صضربان قلب می شود. ‎ere pec year mae‏ ‎Gea Aaa‏ ا ل عضلانى كه مى تولند سيار آسيب زا باشد از اهميت بيشترى برخوردار است. ‏"" در بيومكانيك اين فشثارها به ويذه فشارهاى وارك بر ستون ا ل ا

صفحه 25:
یرای اصطلاح حمل و نقل دستی بار شامل موارد زیر است: هبلند کردن بار (1:60109 (Carrying)oos jo~< (mT lilep Resy ‏>>بايين‎ ‏ل ریا‎ ا و2۱۱۱ (Pushing) sols jo~< که درب رگیرنده ی بخش بزرگی از فعالیتهای شغلی است. لك

صفحه 26:
Learning Menval Handling Avoreness | Page 1 of 6 1, What is manual handling? Manual handing can be any of the activities listed below and can form pert of many people's jobs. The need for you to take this course suggests that your job involves some form of manual handling. Injuries can be avoided through careful planning of manual handling activities.

صفحه 27:
ليان "ا در مبحث 18/1/11 شناسايى و كنترل شرايطى كه سبب ا ‎Oe aay eS‏ oe SCL des "" شيوه هاى كنترلمى مديريتى (انتخاب برسنل مناسبء آموزش اركونومى در حمل دستى بار و كردش شغلى) * شیوه های کنترلی مهندسی (طراحی مجدد شغل, استفاده از ‎eee ay ver)‏ 0 On YOO) ECR ‏ا‎ ‎Ore OB) ‏ناشی رای‎

صفحه 28:
OOW ‏در سال ۰۱۹۸۲ وزارت کار امریکا در مطالعه ای گزارشی از ۹۰۶ مورد آسیب‎ ‎te pS‏ گرگ ‏بیان‌های کارگران درباردى فعاليتهايى كه هنكام رخداه حادثه. مشغول بود‌اند*. لس ‏حمل كردن گرفتن در دست باشد کردن. ۶۹۲ ‎w‏ ‏پایین آوردن ‎Ww yw‏ قرار دادن ۷۵ 1 کشیدن ۶۵ ۷ هل دادن ۳۹ ۴ انداختن ‎Ww‏ ۲ دیگر موارد ۴ ‎ae‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
۳ ‎٠‏ توجه بيشتر به .بلند كردن بار عاقلانه استء زيرا كاهش تعداد حوادث ناشى از بلند كردن بار بيشترين اثر را بر روی ایمنی کلی خواهد داشت. ‎

صفحه 30:
MMH FED hereon peer 111 3 | re le IO See od ‏عمدقاً در ستون فقرات و به ویژه‎ ‏كمرى (۲۵910۲ ۷۲۱5۲) وارد می شود.‎ "ا در سيارى از بزوهشهاى انجام شده ‎eM La ee Se‏ بنجمين مهره كمرء اولين مهره ى ساكروم و ديك بين ‎ol‏ ات قوجه و مطالعه عن است.

صفحه 31:
OOW حرکت‌هایی که افراد در هنگام رخداد آسیب کمری به انجام آنها مشفول بوده‌ند. درصد ‎oF‏ ‏۲ ‎w‏ ‎w‏ ‏۶ ‏الغيير ناكهاى وضعيت 1 1 چیچش | چرخش ‎vr ras‏ راهرفتن 7 ۸ دیگر موارد ۲۶ ۳ = ۸۹۴ *

صفحه 32:
۳ * خطرناكترين حركتء بيجش و جرخشى است كه در بى خم شدن صورت مى كيرد. ‎٠‏ تركيب خم شدن و جرخشء نيروى كشتاورى بزركى را بر ستون فقرات وارد کرده و احتمال بروز آسیبهای ‎Ret Oe SRBC oe‏ ‎

صفحه 33:
OOW ‎٩‏ برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از ۷۳۱۲۱ دو پرسش به ظاهر ساده وجود دارد: ‏© ايمن ترين روش بلند كردن بار كدام است؟ ‎٩‏ حداكثر وزن بارى كه يك شخص مى تولند بلند كند چقدر است؟ ‎

صفحه 34:
کاربرد مورد انتظار این دوره "" با تمرين مهارت ارزيابى خود را ارتقاى دهيد. "" روش ارزيابى درست را انتخاب كنيد. "" يكسان سازى كزارشات ارزيابى ‎eS Te Lente BS ES OEE Te ial‏ * اضافه شدن خدمات ارزیابی جدید به شرکت های خدمات مهندسی "! تمام مشاغل توسط مسئولين بهداشت حرفه اى ارزيابى شود "ا نتايج ارزيابى در فرم معاينات درست منتقل شود ‎Pere SI er eee yee a‏ تهیه گزارش فنی و مصور از اقدامات انجام شده

صفحه 35:

صفحه 36:
عواملی که می بایست در بلند كردن ۰ بار مورد توجه قرار گیرند 4 :postural stress ows! 38! ‏عوامل‎ Task requirements(,/5 <b 5ls) " ‏وی ژگیهای بار‎ * ۴ سازمان و محیط * عوامل فردی * طراحی محیط کار

صفحه 37:
Task 4 requirements * گرفتن بار در فاصله ای دورتر نست به تنه " جرخش تنه هنكام حمل يا بلند كردن بار * بلند کردن یا پایین گذاشتن بار زیر زانو یا بالای ارتفاع شانه * بلند کردن یا حمل بار در مسافات طولانی افقی يا عمودی * گرفتن و حمل كردن بار براى زمان طولانى (فركانس و مدت مواجهه) " بلند كردن يا حمل ستمر و مکرر بار 12816 * بلند کردن بار در حالت نشته ‎requirements‏

صفحه 38:
ويزكيهاى بار ۳۹ * وزن ۴ اندازه ۴ دستگیره * لیز و بی ثبات بودن(جابجایی ظرف آب) وی ژگیهای بار

صفحه 39:
سازمان و محیط 4 * طریقی که کار سازماندهی می شود (فیزیکی و زمانی) مثلا" چند نفر عملیات ۷۱۷/۳۱ را انجام دهند. * کمبود روشنایی * کف ناصاف * ضبط و ربط نامناسب سازمان و محيط

صفحه 40:
سن عوامل فردی ۳۹ جنس * نوع لباس (لباس تنک) " مهارت در بلند كردن بار عوامل فردی

صفحه 41:
طراحی محیط کار آسیب جوانب محیط پش خطر آسیب ث افزا بش کار که باعث افز ‎wh‏ شود: ‎١‏ : می سو تشز ۱ كردن بار ناث از ب ناشى ر " فضاى محصو " ارتفاع بار ‎a‏ كف

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:
fert..- oggi Daimec ZG

صفحه 45:
* تاکنون تلاشهای زیادی برای مشخص کردن حداکثر باری که کار گر می تولند نكمتت شراجط. خی از لاد فاصله بار از بدن» دستگیره داشتن یا نداشتن صورت گرفته است. واقعا“ غير ممكن است که بتوان وزنی را مشخص ساخت که بلند کردن و حمل آن در تمام شرلیط و محیطها ایمن باشد. حد تعیین شده در کشورهای گوناگون: - هند: در گذشته. تا ۱۱۰ کیلو گرم - آلمان: تا ۳۳ کیلو گرم < در بسیاری از کشورها: تا ۵۵ کیل و گرم

صفحه 46:
حدود توصیه شده توسط دفتر بین‌الملل کار برای بلند کر دن بار به صورت متناوب (ILO 149") ‏كاركران مرد كاركران زن‎ ava ۱۳/۵۷ ۱/۳۷۲ ۱۸/۵ wise wise ۱۸-۰ \tloy ۱۳۶ ۲۰-۳۵ ۱/۳۲ ۳/۵۹ ۳۵-۵۰ ava ۱/۹ ‏به بالا‎ ۰ کبلوگرمنیرو ياكيلرياسكال 53

صفحه 47:

اهداف ارگونومي راحتي و رضايت ارگونومي بهره وری سالمت حمل و نقل دستی بار Manual Material Handling (MMH) اهداف برنامه ارزیابی ریسک ابتال به اختالالت اسکلتی -عضالنی مرتبط با کار در شاغلین کنترل و پیشگیری از تاثیرات سوء ریسک فاکتورهای ارگونومی بر سالمت شاغلین تعیین مهمترین شاخص ها و متغیرهای اصلی مورد توجه در خریداری تجهیزات و ملزومات اداری ارتقای سطح رضایتمندی ،بهروری و به تبع آن بهبود عملکرد شاغلین اهداف برنامه ‏نظارت بر اندازه گیری و ارزیابی های شرکت های خدمات به6داشت حرفه ای افزایش توانمندی بازرسان در تعیین و تشخیص ریسک فاکتور های ارگونومی چرا ارگونوی؟ افزایش بهره وری در اجرای اصالحات ابزار های دستی - حمل بار ایستگاههای کار از % 20تا (%25میکرو ارگونومی) افزایش بهره وری در اجرای اصالحات مدیریتی و طراحی سازمانی از %50تا (% 90ماکروارگونومي ) کاهش هزینه تولید 160میلیون مورد بیماریهای غیر کشنده شغلی برازنده 1392 در استان قم کارگران بیشتر در معرض چه عامل زیان آوری هستند؟؟ رایج ترین اختالالت ناشی از کار ک0دام است؟ شایع ترین عوامل زیان آور محیط کاردر استان قم()94 رایج ترین اختالالت ناشی از کار اروپا پنوموکونیوزها و اختالالت اسکلتی -عضالنی و روانی در میان 27کشور عضو اتحادیه اروپا رایج ترین اختالالت ناشی از کار سندرم تونل کارپال %59 ارزیابی ارگونومی در استان قم ؟ آیا شما ارزیابی ارگونومی انجام داده اید؟ چه روش هایی را می شناسید؟ در فرم معاینات چی می نویسید؟؟ فرم معاینات سالمت شغلی دغدغه کارفرما ترس از شکایت های کارگران آیا اختالالت اسکلتی عضالنی ناشی از کار محسوب می شود؟ بیماری مرتبط با کار نه ناشی از کار یک فرد دارای اختالالت اسکلتی و عضالنی اثرات سوء روی سایر کارگران فرسایشی بودن بیماری آمار های نگران کننده اختالالت اسكلتي عضالني 7 -1درصد کل بیماریها را در جامعه 14 ،درصد مراجعین پزشکان 19 ، درصد موارد بستری در بیمارستان را به خود اختصاص می دهند -2در کشور ما اختالالت اسکلتی –عضالنی شایعترین بیماری وآسیب ناشی از کار محسوب می شود . -3اختالت عضالنی –اسکلتی شامل: آسیب های گردن –شانه -آرنج – مچ دست ودست مچ پا وپا – لگن وآسیب های ستون فقرات صدمات کمر )1بر روی هزاران نفر تأثیر داشته و میتواند مراقبتهای پزشکی را الزامی کند )2یکسری از عوامل مستعد کننده آسیبهای شغلی است )4هر ساله 5 ،میلیون روز کاری تلف شده ایجاد می کند ...ص6دمات ستون مهره ها ساالنه حدود 1میلیون نفر کارگر دچار آسیبهای کمر می شوند که این تعداد یک پنجم کل آسیبهای محیط کار 6ر6ا تشکیل می دهد. یک چهارم از شکایتهای اعالم شده از کارگر6ان در محیط کاری از مشکالت کمر 6ناشی می گردد که میلیونها دالر برای کار6فرمایان هزینه در بردارد. در6د و رنج کارگر6ان ر6ا نیز 6باید به این موارد افزود… حمل و نقل دستی بار )Manual Material Handling (MMH ‏ در دهه های اخیر تغییرات عمده ای در کارهای صنعتی رخ داده است و ماشینها جایگزین نیروی ماهیچه ای انسان شده اند. ‏ کارها دیگر مثل چند دهه پیش سنگین نیستند. ‏ ب ا ای ن وجود ،آس یبهای ناش ی از MMHهنوز یکی از مشکالت اصلی در محیطهای صنعتی است و شیوع آن نسبت به گذشته تغییر چندانی نیافته است. ‏ این یک پارادوکس است. MMH در MMHسه گروه ریسک متمایز وجود دارد: ‏ ریسک آسیبهای تصادفی ()accidental injury ‏ ریسک آسیبهای ناشی از اعمال نیروی بیش از حد ()Overexertion ‏ ریسک آسیبهای ناشی از استفاده بیش از حد ()Cumulative Overuse MMH ◄ درصد بزرگی از حوادثی که در صنعت رخ می دهند ناشی از حمل و نقل دستی بار است. ◄ در امریکا ( %10 )1995حوادث شغلی به سیستم اسکلتی -عضالنی مربوط است که در نتیجه ی حمل و نقل دستی بار ایجاد می شوند. ◄ در انگلستان در سالهای 89-88نزدیک به %27حوادث گزارش شده در ارتباط با حمل و نقل دستی بار رخ داده است. ◄ سازمان بهداشت و ایمنی شغلی انگلستان ( )1991بیان می دارد ک ه در %25حوادث محی ط کار مس ئله ی حم ل و نق ل دستی بار وجود داشته است. MMH ‏ تقریبأ علت %60آسیبهای اسکلتی -عضالنی که به درخواست غرامت از سوی کارگران منجر می شود بلند کردن بار و علت %20آنها هل دادن یا کشیدن است. ‏ آسیبهای کمری ناشی از بلند کردن دستی بار ،پدیدهای رایج در صنعت است .در امریکا ( )1982آسیبهای کمری %20کل آسیبها و بیماریهای ناشی از کار و نزدیک به %25از کل غرامت ساالنه ی پرداختی به کارگران را تشکیل می دهند. نوع آسیب های حاصل از حمل دستی بار محل و موضع آسیب های ناشی از حمل دستی بار MMH ‏ حمل و نقل دستی بار یکی از دالیل اصلی کمردردهای ناشی از کار است .البته کمر درد به ویژه درد در ناحیه ی مهره های کمری در فعالیته ا و محیطهای دیگر نیز دیده م ی شود (مثأل در کارهای نشسته). ‏ در س ال %26 ،1985از موارد پرداخ ت غرام ت در امریک ا به آس یبهای کمری ناش ی از کار مربوط بوده است .متداولترین این آسیبها Strain/Sprainبوده است ( )%93و متداولترین علت Strain/Sprainبلن د کردن بار ،لی ز خوردن و سقوط بوده است. MMH ‏ در حمل و نقل دستی بار عضالت می بایست فعالیت کنند تا اسکلت و استخوانها را به حرکت در آورند و کار انجام شود. MMHبرروی سیستم قلبی -عروقی و اسکلتی -عضالنی فشار وارد می کند .فشار بر این سیستم باعث افزایش مصرف اکسیژن و ضربان قلب می شود .این مسئله معموأل بحرانی نبوده و با استراحت مرتفع می شود .در این زمینه فشار بر سیستم اسکلتی- عضالنی که می تواند بسیار آسیب زا باشد از اهمیت بیشتری برخوردار است. ‏ در بیومکانی ک ای ن فشاره ا ب ه ویژ ه فشارهای وارد بر ستون فقرات مورد مطالعه قرار می گیرند. MMH اصطالح حمل و نقل دستی بار شامل موارد زیر است: ◄بلند کردن بار ((Lifting ◄حمل کردن()Carrying ◄پایین آوردن ()Lowering ◄نگه داشتن ()Holding ◄کشیدن ()Pulling ◄هل دادن ()Pushing که دربرگیرنده ی بخش بزرگی از فعالیتهای شغلی است. به ترتیب ایجاد بیشترین آسیب کنترلMMH در مبح ث MMHشناس ایی و کنترل شرایط ی ک ه سبب آسیب اسکلتی -عضالنی می شود مطرح است. دراین مبحث شیوه های کنترلی مدیریتی (انتخاب پرسنل مناسب ،آموزش ارگونومی در حمل دستی بار و گردش شغلی) شیوه های کنترلی مهندسی (طراحی مجدد شغل ،استفاده از شیوه های مکانیکی) برای به حداقل رساندن خطر آسیبهای اسکلتی -عضالنی ناشی از MMHارایه می شود. MMH در سال ،1982وزارت کار امریکا در مطالعه ای گزارشی از 906مورد آسیب کمر منتشر کرد. نتیجه گیری • توجه بیشتر به بلند کردن بار عاقالنه است ،زیرا کاهش تعداد حوادث ناشی از بلند کردن بار بیشترین اثر را بر روی ایمنی کلی خواهد داشت. MMH اثرات آسیب زای MMHبر سیستم اسکلتی -عضالنی عمدتأ در ستون فقرات و به ویژه ناحیه ی مهره های کمری ( )Lumbar regionوارد می شود. در بسیاری از پژوهشهای انجام شده بر روی ،MMH پنجمی ن مهره کم ر ،اولی ن مهره ی س اکروم و دیسک بین آن دو مورد توجه و مطالعه بوده است. MMH نتیجه گیری • خطرناکترین حرکت ،پیچش و چرخشی است که در پی خم شدن صورت می گیرد. • ترکیب خم شدن و چرخش ،نیروی گشتاوری بزرگی را بر ستون فقرات وارد کرده و احتمال بروز آسیبهای کمری را افزایش می دهد. MMH ‏ برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از MMHدو پرسش به ظاهر ساده وجود دارد: ‏ ایمن ترین روش بلند کردن بار کدام است؟ حداکثر وزن باری که یک شخص می تواند بلند کند چقدر است؟ ‏ کاربرد مورد انتظار این دوره با تمرین مهارت ارزیابی خود را ارتقای دهید. روش ارزیابی درست را انتخاب کنید. یکسان سازی گزارشات ارزیابی از شیوه ها جدید در ارزیابی حمل دستی بار استفاده کنید. اضافه شدن خدمات ارزیابی جدید به شرکت های خدمات مهندسی تمام مشاغل توسط مسئولین بهداشت حرفه ای ارزیابی شود نتایج ارزیابی در فرم معاینات درست منتقل شود کنترل ریسک فاکتور های ارگونومی تهیه گزارش فنی و مصور از اقدامات انجام شده عواملی که می بایست در بلند کردن بار مورد توجه قرار گیرند عوامل افزاینده : postural stress ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ (نیاز های کار)Task requirements ویژگیهای بار سازمان و محیط عوامل فردی طراحی محیط کار Task ‏requirements ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ گرفتن بار در فاصله ای دورتر نسبت به تنه چرخش تنه هنگام حمل یا بلند کردن بار بلند کردن یا پایین گذاشتن بار زیر زانو یا باالی ارتفاع شانه بلند کردن یا حمل بار در مسافات طوالنی افقی یا عمودی گرفتن و حمل کردن بار برای زمان طوالنی(فرکانس و مدت مواجهه) ‏Task بلند کردن یا حمل مستمر و مکرر بار ‏requirements بلند کردن بار در حالت نشسته ویژگیهای بار سازمان و محیط عوامل فردی ویژگیهای بار ‏ ‏ ‏ ‏ وزن اندازه دستگیره لیز و بی ثبات بودن(جابجایی ظرف آب) ‏Task ‏requirements ویژگیهای بار سازمان و محیط عوامل فردی طراحی محیط کار سازمان و محیط ‏ ‏ ‏ ‏ طریقی که کار سازماندهی می شود (فیزیکی و زمانی) مثال“ چند نفر عملیات MMHرا انجام دهند. کمبود روشنایی کف ناصاف ‏Task ضبط و ربط نامناسب ‏requirements ویژگیهای بار سازمان و محیط عوامل فردی عوامل فردی ‏ ‏ ‏ ‏ سن جنس نوع لباس (لباس تنک) مهارت در بلند کردن بار ‏Task ‏requirements ویژگیهای بار سازمان و محیط عوامل فردی طراحی محیط کار طراحی محیط کار برخی جوانب محیط کار که باعث افزایش خطر آسیب ناشی از بلند کردن بار می شود: ‏ ‏ ‏ فضای محصور ارتفاع بار کف ‏Task ‏requirements ویژگیهای بار سازمان و محیط عوامل فردی  تاکنون تالشهای زیادی برای مشخ ص کردن حداکث ر باری که کارگر می تواند تحت شرایط خاص از نظر تکرار ،فاصله بار از بدن ،دس تگیره داشت ن ی ا نداشت ن و ...بلن د کن د ص ورت گرفته است. ‏ واقعا“ غیر ممکن است که بتوان وزنی را مشخص ساخت که بلند کردن و حمل آن در تمام شرایط و محیطها ایمن باشد .حد تعیین شده در کشورهای گوناگون: هند :در گذشته ،تا 110کیلوگرم آلمان :تا 33کیلوگرم در بسیاری از کشورها :تا 55کیلوگرم -

51,000 تومان