صفحه 1:
BL
9 -
صفحه 2:
اهداف ار گونومی
صفحه 3:
100
Manual Material Handling (MMH)
صفحه 4:
اهداف بر نامه
"" ارزيابى ريسك ابتلا به اختلالات اسكلتى- عضلانى
مرتبط با کار در شاغلین
ts ۱
اركونومى بر سلامت شاغلين
* تعیین مهمترين شاخص ها و متغيرهاى اصلى مورد توجه
Sass) م ل ل
" ارتقاى سطح رضايتمندى» بهرورى و به تبع آن بهبود
عملكرد شاغلين
صفحه 5:
اهداف بر نامه
#انظارت بر اندازه كيرى و ارزيابى هاى
شركت هاى خدمات بهداشت حرفه اى
"اافزايش توانمندى بازرسان در تعيين و
تشخیص ریسک فاکتور های ارگونومی
صفحه 6:
0
ورزر رل ات رارسا
حمل بار ایستگاههای کار از 60 96 تا 9606(میکرو
اركونومى)
"ذا افزايش بهره ورى در اجراى اصلاحات مديريتى و طراحى
سازمانى از 90©)00 تا 00)© 90(ماكرواركونومي )
"ا كاهش هزينه توليد
صفحه 7:
ne میلیون مورد
بیماریهای غیر کشنده
شغا
صفحه 8:
در استان قم
* کارگران بیشتر در معرض چه عامل زیان
۱
* رایج ترین اختلالات ناشی از کار کدام است؟
صفحه 9:
ات ی
2
3
Fe eed
صفحه 10:
رايج ترين اختلالات
ناشى از كار
صفحه 11:
۳۳
"#پنوموکونیوزها و اختلالات
9
مبان 27 كشور عضو انجاديه
wh Lol اا wb
از کار
سندرم تونل کارپال ٩۵59
صفحه 12:
ارزیابی ارگونومی در استان قم
آيا شما ارزيابى ارككونومى انجام داده ايد؟
چه روش هایی را می شناسید؟
در فرم معاينات جى مى نويسيد؟؟
صفحه 13:
توضیحات لازم در خصوص موارد ثبت شده در جدول و ثبت نتایج اندازه گیریها
صفحه 14:
دغدغه کارفرما
ات كت ل ته
"ا آيا اختلالات اسكلتى عضلانى ناشى از كار محسوب مى
شود؟
"ا بيمارى مرتبط با كار نه ناشى از كار
| يى فرد داراى اختلالات اسكلتى و عضلانى اثرات سوء
روی سایر کارگران
25 ا tl
* آمار های نگران کننده
صفحه 15:
اختلالات اكع عضلاني
0)- مكدرصد كل بيماريها را در جامعه؛ <6) درصد مراجعين يزشكان » ©)
درصد موارد بسترى در بيمارستان را به خود اختصاص مى دهند
در كشور ما اختلالات اسكلتى -عضلانى شايعترين بيمارى وآسيب ناشى
از كار محسوب مى شود .
©2-اختلات عضلانى -اسكلتى شامل:
Fat PS 0 2 OB fer tems SPL went]
۱ و
PD eee Bet pert pore ee hie cis Tsp Wee BIDS ((
us
) یکسری از عوامل مستعد کننده آسیبهای شغلی است
<) هر ساله . میلیون روز کاری تلف شده ایجاد می کند
صفحه 16:
. . . صدمات ستون مهره ها
* سالانه حدود 4 میلیون نفر کارگر دچار آسیبهای کمر می
شوند كه اين تعداد يك ينجم كل آسيبهاى محيط كار ريا
تشکیل می دهد
" يى جهارم از شكايتهاى اعلام شده از كاركريان در محيط
كارى از مشكلات کمر ناشی می گردد که میلیونها دلار
براى كاريفرمايان هزينه در بردارد.
" درد و رنج کارگران را نیز بايد به اين موارد افزود...
صفحه 17:
ere BT
Manual Material Handling (MMH)
ae eS) ONC Ree pee Ie Oe) ed
است و ماشينها جايكزين نيروى ماهيجه اى انسان شده اند.
SO meee ag IE <ToS) lla ا ا
" با اين وجودء آسيبهاى ناشى از | هنوز يكى از مشكلات
eT nge P| ا ا ا 00
|
"ا اين يكك بارادو كس است.
صفحه 18:
MMH
ار
) تابتع me ا ا
(COMET c=) Tad oli) eas net Powe |e ele eC
(COUT ATVLE Lah ONY(-1 a VL -) Ine as) gered ro 3on] pee eee Ce
صفحه 19:
MMH
Be Wat Ro ee Se ne Se ee si
rere) ل eo
FE hE on en WS TONS AEE Ope
Pen eo ا ا men repr)
eS Fe الل OCMC Nel cle]
0 Se NEMS Pe Ce ER pete)
mCL STO | ا ل ل ا ل RS Rel
که در ۲۵/ حوادث محیط کار مسئله ی حمل و نقل دستی بار
وجود داشته است.
صفحه 20:
لوليرايدا
لح ال ا ا 500
غرامت از سوى كاركران منجر مى شود اند تردن بار وو علت
۰ آنها هل دادن با کشیدن است.
* آسیبهای کمری ناشی از بلند کردن دستی بار. پدیدهای رایج
در صنعت است. در امریکا (۱۹۸۲) آسیبهای کمری ۸۲۰ کل
ل ل ا ل لت
سالانه ى برداختى به كاركران را تشكيل مى دهند.
صفحه 21:
ل 00
۳
86
صفحه 22:
محل و موضع آسیب های ناشی
از حمل دستى بار
سایر قسمت ها
Ay)
0
اندام هاى
117
صفحه 23:
MMH
* حمل و نقل دستی بار یکی از دلایل اصلی کمردردهای ناشی از
کار است. البته کمر دردبه ویژه درد در ناجیه ی مهره های کمری
در فعاليتها و محيطهاى ديكر نيز ديده مى شود (مثلاً در كارهاى
نشسته).
" در سال A CC غرامت در امريكا به
آسيبهاى كمرى ناشى از كار مربوط بوده است. متداولترين اين
آسيبها 0123111 58123111/5 بوده است (91/) و متداولترين علت
50 بند كردن بار ليز خوردن و سقوط بوده
است.
صفحه 24:
یرای
er ee ene ee dad ان
ye ee ae es) ere Ser apes] eo enon]
لبا ا ees On ا
pene eS) فشار بر اين سيستم باعث افزايش مصرف اكسيزن
و صضربان قلب می شود. ere pec year mae
Gea Aaa ا ل
عضلانى كه مى تولند سيار آسيب زا باشد از اهميت بيشترى
برخوردار است.
"" در بيومكانيك اين فشثارها به ويذه فشارهاى وارك بر ستون
ا ل ا
صفحه 25:
یرای
اصطلاح حمل و نقل دستی بار شامل موارد زیر است:
هبلند کردن بار (1:60109
(Carrying)oos jo~<
(mT lilep Resy >>بايين
ل ریا
ا و2۱۱۱
(Pushing) sols jo~<
که درب رگیرنده ی بخش بزرگی از فعالیتهای شغلی است.
لك
صفحه 26:
Learning
Menval Handling Avoreness
| Page 1 of 6
1, What is manual handling?
Manual handing can be any of the activities listed below and can form pert of many people's jobs.
The need for you to take this course suggests that your job involves some form of manual handling.
Injuries can be avoided through careful planning of manual handling activities.
صفحه 27:
ليان
"ا در مبحث 18/1/11 شناسايى و كنترل شرايطى كه سبب
ا Oe aay eS
oe SCL des
"" شيوه هاى كنترلمى مديريتى (انتخاب برسنل مناسبء آموزش
اركونومى در حمل دستى بار و كردش شغلى)
* شیوه های کنترلی مهندسی (طراحی مجدد شغل, استفاده از
eee ay ver)
0 On YOO) ECR ا
Ore OB) ناشی رای
صفحه 28:
OOW
در سال ۰۱۹۸۲ وزارت کار امریکا در مطالعه ای گزارشی از ۹۰۶ مورد آسیب
te pS گرگ
بیانهای کارگران درباردى فعاليتهايى كه هنكام رخداه حادثه. مشغول بوداند*.
لس
حمل كردن
گرفتن در دست
باشد کردن. ۶۹۲ w
پایین آوردن Ww yw
قرار دادن ۷۵ 1
کشیدن ۶۵ ۷
هل دادن ۳۹ ۴
انداختن Ww ۲
دیگر موارد ۴
ae
صفحه 29:
۳
٠ توجه بيشتر به .بلند كردن بار عاقلانه استء زيرا كاهش
تعداد حوادث ناشى از بلند كردن بار بيشترين اثر را بر
روی ایمنی کلی خواهد داشت.
صفحه 30:
MMH
FED hereon peer 111 3 | re le
IO See od عمدقاً در ستون فقرات و به ویژه
كمرى (۲۵910۲ ۷۲۱5۲) وارد می شود.
"ا در سيارى از بزوهشهاى انجام شده eM La ee Se
بنجمين مهره كمرء اولين مهره ى ساكروم و ديك
بين ol ات قوجه و مطالعه عن است.
صفحه 31:
OOW
حرکتهایی که افراد در هنگام رخداد آسیب کمری به انجام آنها مشفول بودهند.
درصد
oF
۲
w
w
۶
الغيير ناكهاى وضعيت 1 1
چیچش | چرخش vr ras
راهرفتن 7 ۸
دیگر موارد ۲۶ ۳
= ۸۹۴ *
صفحه 32:
۳
* خطرناكترين حركتء بيجش و جرخشى است كه در
بى خم شدن صورت مى كيرد.
٠ تركيب خم شدن و جرخشء نيروى كشتاورى بزركى
را بر ستون فقرات وارد کرده و احتمال بروز آسیبهای
Ret Oe SRBC oe
صفحه 33:
OOW
٩ برای پیشگیری از آسیبهای ناشی از ۷۳۱۲۱ دو پرسش
به ظاهر ساده وجود دارد:
© ايمن ترين روش بلند كردن بار كدام است؟
٩ حداكثر وزن بارى كه يك شخص مى تولند بلند كند
چقدر است؟
صفحه 34:
کاربرد مورد انتظار این دوره
"" با تمرين مهارت ارزيابى خود را ارتقاى دهيد.
"" روش ارزيابى درست را انتخاب كنيد.
"" يكسان سازى كزارشات ارزيابى
eS Te Lente BS ES OEE Te ial
* اضافه شدن خدمات ارزیابی جدید به شرکت های خدمات مهندسی
"! تمام مشاغل توسط مسئولين بهداشت حرفه اى ارزيابى شود
"ا نتايج ارزيابى در فرم معاينات درست منتقل شود
Pere SI er eee yee a
تهیه گزارش فنی و مصور از اقدامات انجام شده
صفحه 35:
صفحه 36:
عواملی که می بایست در بلند
كردن ۰
بار مورد توجه قرار گیرند 4
:postural stress ows! 38! عوامل
Task requirements(,/5 <b 5ls) "
وی ژگیهای بار *
۴ سازمان و محیط
* عوامل فردی
* طراحی محیط کار
صفحه 37:
Task
4 requirements
* گرفتن بار در فاصله ای دورتر نست به تنه
" جرخش تنه هنكام حمل يا بلند كردن بار
* بلند کردن یا پایین گذاشتن بار زیر زانو یا بالای ارتفاع شانه
* بلند کردن یا حمل بار در مسافات طولانی افقی يا عمودی
* گرفتن و حمل كردن بار براى زمان طولانى (فركانس و مدت مواجهه)
" بلند كردن يا حمل ستمر و مکرر بار 12816
* بلند کردن بار در حالت نشته requirements
صفحه 38:
ويزكيهاى بار ۳۹
* وزن
۴ اندازه
۴ دستگیره
* لیز و بی ثبات بودن(جابجایی ظرف آب)
وی ژگیهای بار
صفحه 39:
سازمان و محیط 4
* طریقی که کار سازماندهی می شود (فیزیکی و زمانی)
مثلا" چند نفر عملیات ۷۱۷/۳۱ را انجام دهند.
* کمبود روشنایی
* کف ناصاف
* ضبط و ربط نامناسب
سازمان و محيط
صفحه 40:
سن
عوامل فردی ۳۹
جنس
* نوع لباس (لباس تنک)
" مهارت در بلند كردن بار
عوامل فردی
صفحه 41:
طراحی محیط کار
آسیب
جوانب محیط پش خطر آسیب
ث افزا بش
کار که باعث افز
wh شود:
١ : می سو
تشز ۱ كردن بار
ناث از ب
ناشى
ر
" فضاى محصو
" ارتفاع بار
a كف
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
fert..-
oggi Daimec
ZG
صفحه 45:
* تاکنون تلاشهای زیادی برای مشخص کردن حداکثر باری که
کار گر می تولند نكمتت شراجط. خی از لاد فاصله بار از
بدن» دستگیره داشتن یا نداشتن صورت گرفته
است.
واقعا“ غير ممكن است که بتوان وزنی را مشخص ساخت که بلند
کردن و حمل آن در تمام شرلیط و محیطها ایمن باشد. حد تعیین
شده در کشورهای گوناگون:
- هند: در گذشته. تا ۱۱۰ کیلو گرم
- آلمان: تا ۳۳ کیلو گرم
< در بسیاری از کشورها: تا ۵۵ کیل و گرم
صفحه 46:
حدود توصیه شده توسط دفتر بینالملل کار برای بلند کر دن بار به صورت متناوب
(ILO 149")
كاركران مرد كاركران زن
ava ۱۳/۵۷
۱/۳۷۲ ۱۸/۵
wise wise ۱۸-۰
\tloy ۱۳۶ ۲۰-۳۵
۱/۳۲ ۳/۵۹ ۳۵-۵۰
ava ۱/۹ به بالا ۰
کبلوگرمنیرو ياكيلرياسكال 53
صفحه 47: