صفحه 1:
صفحه 2:
بسم اللّه الرحمن الرحيم
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
درخودماندگی
(ا انگلسی ۱۱ ۱ | لاف ۱
نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای
ارتباطی -کلامی غیرطبیعی مشخص میشود. عللثم لین اختلال تا پیش از
سه سالکی بروز میکند و علّت اصلی آن ناشناختهاست. این اختلال در
پسران شایعتر از دختران است. وضعیت اقتصادی, اجتماعی.
سبک زندکی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی
ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و
میارتهای ارتباطی تأثیر میگذارد. کودکان و بزر کسالان مبتلا به
اوتیسم. در ارتباطات کلامی و غیر کلامی. تعاملات اجتماعی و
قعالیتهای مربوط به بازی. مشکل دارند. این اختلال, ارتباط با دیکران و
دنیای خارج را برای آنان دشوار میسازد. در بعضی موارد رفتارهای
خودآزارانه و پرخاشکری نیز دیده میشود. در اين افراد حرکات
تکراری (دست زدن, پریدن) پاسخهای غیرمعمول به افراد. دلبستگی
به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده میشود و ممکن است در
حواس پنجکانه (بینایی, شنوایی. بساوایی. بویایی و چشایی) نیز
حساسیتهای غیر معمول دیده شود. هستة مرکزی اختلال در
درخودماند کی, اختلال در ارتباط است.
صفحه 6:
ارتباط . تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به طور مشخص آسیب دیده است. علائق .
فعالیت ها و رفتارهای تکراری دیده می شود . اختلال در سه سال اول زند کی
A See
اختلال آسپر گر : با آسیب در تعاملات اجتماعی و وجود فعالیت ها و علائق
محدود مشخص می کردد . علائم الینی کلی که نشان دهنده تأخیر در زبان
باشد وجود ندارد یعنی در حقيقت مبتلایان مشکلات تکلمی کمتری دارند. هوش
طبیعی و یا بالاتر از طبیعی است.
: اختلال پیش رونده ای است که فقط در دختران دیده می شود. ابتدا مراحل
رشد طبیعی است ولی بعد مبارت های به دست آمده قبلی و استفاده هدف دار
از دست ها را از دست می دهند و به جای آن حر کات تکرار شونده دست ایجاد.
می شود كه بين سنين 6-1 سالگی شروع می شود
اختلال فرو پاشنده دوران کودکی : رشد حداقل در دو سال اول زندگی
طبیعی است . از دست دادن جدی میارت هایی که قبلاً داشته است مشاهده می
شود.
اختلال نافذ رشد غیر اختصاصی
به تنبایی علاتم مشخص هیچیک از اختلالات بالا را ندارد و نمی توان آنرا جزو
یکی از طبقه بندی های فوق الذ کر جای داد.
صفحه 7:
2-92
عس اسع 2
RUN EEL Havin cee
نشان می دهند نشانه ها از خفیف تا شدید متغیر هستند . در موقعیت های
کاملا متفاوت» رفتارهابی که با سن کودک تطابق ندارد مشاهده می گردد.
. اصرار به یکسانی داشته و در مقابل تغیبر مقاوم هستند.
٠ مشکلات تکلمی دارند.
00
۱۳۳ کو دکان مبتلا به اوتی ۱ رت ee
ی رل reed سر
یازها مشکل دارند و از اشارات و حركات به جاى کلمات استفاده می کنند.
اغلب از ضمایر استفاده معکوس می کنند؛ به جای استفاده از "من" از " تو" استفاده می کنند .
کلمات و با جملات دیگران را تکرار می
خنده و گریه بی دلیل دارند و یا بدون علت مشخص نگران و مضطرب می شوند.
قشقرق به با می کنند و به دلایلی که برای دیگران آشکار نیست شدیدا پریشان می شوند.
قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار کنند.
صفحه 8:
0
صفحه 9:
Bee ele ee ten)
.كان اوتیسم عبارتنداز:
صفحه 10:
درصد وفراوانى ابتلا به اختلال اوتيسم:
-در بسيارى از آمارها اعلام هی شود که اختلالاوتیسم ( ۵/۴ مورداز هر ۱۰۰۰۰ تولد زنده) وجود
دارد.
ولی بسیاری ها معتقدندکه لگر بخواهیم آمار واقعی لین اختلال را بیان نمییمبلید گفت که لین آمارسبه
١ کل جمعیت )یک نفر از هر صد نفر ) می رسد.
میزان بروز این اختلال درافراد مذ کر ۵/۳ برابر افراد موفث است
آمار جهاني اوتیسم, يك تا 4 درصد است ولي گفته ميشود در ایران آمار
مبتلایان به این عارضه بك درصد است. بعني بیش از 300 هرار نوراق
متولدشده در ایران به اوتیسم Mise هستند.
صفحه 11:
یک آزمایش ادراری به متخصصان امکان میدهد که به سرعت
کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی کند و کمک به آنبا را به طور
زودرس شروع کنند."
تعج بآور این است که کلید پیدا کردن این شاخص شیمیایی در دستگاه گوارش به دست آمد.
افراد مبتلا به اوتیسم به طور معمول از مشکلات گوارشی رنچ میبرند که ناشی از ترکیب
باکتریایی متفاوت در رودههای آنبا است.
لین بررسی نشان داد که شیوه سوخت و ساز لین باکتریهای منحصر به فرد رودهای باعث ایجاد
يك ماده شيميايى شاخص در ادرار بیماران میشود.
صفحه 12:
انجمن ملد edn 9 yt : وال اوليه را برای یک
صفحه 13:
sm
تحقیقات نشان داده اند که مغز افراد اوتیستیک هنگامی که این افراد به خود فکر
می کنند کمتر فعال است. این دانشمندان توانسته لند وابسته های نورونی خود
آگاهی را در مغز اوتیستیک پیدا کنند و به این ترتیب پنجره ای به فهم مشکلات
اجتماعی اختلالات طیف اوتیسم گشوده شده است. در مطالعه ای که به فهم این
موضوع انجامید دانشمندان از روش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی یا
استفاده کردند. مفز ۶۶ داوطلب که نیمی از آن ها به اختلالات طیف اوتیسم 1
دچار بودند با این شیوه بررسی شد. در نتيجه مشخص افراد اوتیستیک ,قشر پیش
پیشانی شکمی میانی دچارمشکل هستند
صفحه 14:
محققان دانشگاه مینهسوتا یک سیستم تشخیص رایانهای را طراحی کردهاند که با
رهگیری حرکات کودک قادر به تشخیص نشانگرهای رفتاری اوتیسم است. محققان
اختلالات اوتیسم معتقدند که نشانگرهای رفتاری اوتیسم در نخستین سال زندگی
کودک قابل مشاهده و تشخیص است: با تشخیص زودهنگام بیماری. امکان یاد گیری
مبارتهای اجتماعی ضروری و الگوهای رفتاری همزمان با شروع راه رفتن و صحبت
کردن فراهم میشود. محققان دانشگاه مینه سوتا به سرپرستی «جردن هاشمی».
سیستم تشخیص رایانهای طراحی کردهلند که با رهگیری حرکات کودک. نشانگرهای
fe CTS 1
صفحه 15:
صفحه 16:
علت اصلى اوتيسم هنوز شناخته نشده است. 1-57
۳
"«برخي پژوهش ها چنین نشان مي دهند که اتیسم نوعي . . . . . است که بر
قسمت هايي از مغز که به فرایند زبان و اطلاعات ناشي از حواس پنج گانه مي
پردازد تاثيرمي گذارد.
۰.ممکن است علت آن عدم تعادل برخي . . . . در مغز باشد.
در برخي موارد نيز 22077 > تثير كذار بوده اند.
خلاصه أينكه اتيسم در حقيقت نتيجه ي 2022١١77 مختلف است
صفحه 17:
١-جندين دهه قبل ابن نظريه داده شد که اوتیسم در کودکانی ایجاد می شود که توسط والدین سرد پس زده شده اند
( والدین بخجالی) و آنها را مقصر انحراف از نرمال کودکان کم سن می دانستند. اما مطالعات خانوادگی این مطلب را اثبات
۲-نظوبهعوارض بارداری با افزایش خطر بروز وتسم همراه است اما مشخص ثیست SIU Bae TS
شود يا هر دو ناشى از يك علت ديكر مى
رابا اوتيسم ايجاد شده
صفحه 18:
۴
9
۵ - Ma,
۷-به گفته پزشکان وجود تلفنهای همراه و سایر دستگاههای متکی به فناوری بی سیم
به دلیل ایجاد تراکم میدانهای مغناطیسی در فضا. شیوع بیماری اوتیسم را در le
کودکان افزایش داده است.
يزوهشكران معتقدند افزليش روز افزون استفاده از دستكاههاى فناورى بى سيم نظير
تلغنهاى همراه: تراكم ميدانهاى مغناطيسى را در بدن بيماران افزليش مىدهد كه
به دنبال تن تاثیر میدان مغناطیسی بر مغز افراد افزایش استرس و تنشهای روحی
است.
بنابراین گزارش و به گفته پزشکان جریانهای الکتریکی و میدانهای مغناطیسی بر
روی مغز آثار منفی دارد که بروز اوتیسم یکی از عوارض ناشناخته آن است.
یاد آور میشود؛ هم اکنون از هر ۱۵ کودک در آمریکایک نفربه اوتیسم مبتلا است به
طوری که این رقم تا قبل از ورود تلفنهای همراه و رایانهها به زندگی افراد. سال
۷۰ نسبت ۱ به ۱۰۰ داشت.
صفحه 19:
روى ٠» كر
الا مورت صوره
از ماد
به ارث
صفحه 20:
٩-مطالعات جدید حاکی از آسن است که زردی در
روزهای نخست تولد شان س ابتلا به اوتیسم را در
نوزادان افزایش می دهد.
زردی معمولاً بر اثر تولید بیش از حد ماده ای به نام
بیلی روبین در خون تولید می شود که یکی از فرآورده ۱
های جانبی سلول های قرمز خونی است.
| در بیشتر موارد این بیماری ۱یا ۲ هفته طول می کشد
| ولی در موارد نادر زردی می تواند باعث بروز آسیب
مغزی, فلج مغزی و حتی مرگ شود.
لین خطر در نوزادلنی که در فصول پاییز و زمستان متولد
می شوند بیشتر مشاهده می شود چون نور خورشید
بیلی روبین را تجزیه کرده و نوزاد را مقلبل ابتلابه زردی
حفظ می کند و کافی نبودن نور آفتاب و از طرفی کمبود
ویتامین ] از دلایل ابتلا به اوتیسم در نوزادان متولد
شده در فصول پاییز و زمستان است
مس
صفحه 21:
۰-همچنین تحقیقات نشان داده است تماس مادر با
آلودگی هوا در دوران بارداری و تماس کودک در سال های اول
پس از تولد با آلودگی, باعث تخیر رشد ذهنی کودک و افزایش
احتمال بروز اوتیسم می شود
۱-دوری از موادی مثل انواع مختلف رنگ LB چسب هاء
لاک ناخن, اسپری مو و پودر رختشویی, هم توصیه شده است
۲-خطر ابتلا به اختلال "اوتیسم" در کود کانی که پدران مسنتری دارند به مراتب
بیشتر است.
محققان میگویند احتمال بروز این بیماری در فرزندان پدران بالای ۶۰ سال شش
برابر پدران زیر ۳۰ سال است محققان .احتمال وجود نقص ژنتیکی را میدهند که
با بالا رفتن سن بيشتر مى شود.
صفحه 22:
۳-بطور کلی این فرضیه وجود دارد که اوتیسم
میتواند حاصل از بی نظمی موجود در سیستم ایمنی
بدن باشد که بدنبال آسن سیگنالبای مخرب و
واکنشیای شیمیایی در بدن و در سلولبای سفید خون
ایجاد ميشود
و این فرضیه وجود دارد که کودکان اوتیستیک به
غذاهای مخصوصی پاسخ منفی میدهند که عمدتآ لين
غذاها حاوى دو يروتيين به نام كلوتن ( يروتيين
موجود در كندم و) و كازيين . بروتيين موجود در شير
و لبنيات) بوده و لين خود باعث افزليش همان واكنشها
و سيكنالياى مخرب شيميايى در بدن شده واين
سيكنالها و تغييرات شيميايى در بدن مسئول
ناهنجاريباى مغزى ورفتارى حاصلكه در كودكان
اوتسيتيك ميباشد. بس ميتوان نتيجه كرفت كه نوع
غذا در بيبود ويا وخامت بيمارى موثر ميباشد.
صفحه 23:
۱-محققان دانشگاه کلمبیا میگویند زیاد بودن
تعداد سیناپسها در مغز. نقاطی که نورونها به
یکدیگر متصل و مرتبط میشوند. عامل ابتلا به
اوتیسم است
در دوران عادی رشد مغزی, انفجاری از تولد
سیناپسها به ویژه در دوران جنینی ایجاد میشود.
اما فرایند تنظیم یا هرس بیش از نيمى از اين
سیناپسهای غشایی را در اواخر دوران کودکی
حذف میکند
اما در مغزهای اوتیسمی تنها ۱۶ درصد کاسته میشود.
صفحه 24:
؛اژه دور سر کودکان مبتلا به
روع به رشد میکند و ماده
صفحه 25:
صفحه 26:
تفاوت مسيرهاي يادگيري رفتارهاي جدید در
کودکان مبتلا به اوتیسم
محققین به بینشهای جدیدی در مورد پایه
نورولوژیک اوتیسم دست یافتهاند. لین مطالعه با
مقایسه الگوهای رفتاری کود کان سالم ومبتلا به
اوتیسم هنگامی که تلاش میکنند تا ابزار جدیدی
را استفاده کنتد انجام شده است. یافتهها نشان
میدهد که کودکان اوتیستیک رفتارهای جدید را
به نحو متفاوقى نسبت به كودكان سالم
مىآموزند. كود كان اوتيستيك براى ياد كيرى
الگوهای رفتاری بیشتر به ادراک درونی خود از
وضعیت بدنشان متکی هستند تا اطلاعات بصری
که از دنیای خارجی به دست میآید. هرچقدر
میزان اتکا به این حس درونزاد بیشتر باشد
اختلال عملکرد اجتماعی, توانایی حر کتی و تقلید
سس | دی
ناتوانی این کودکان در زمینه مبارت حرکتی با
نحوى كه مغزآنيااعمال كرك جديتد را
میآموزد در ارتباط ۱ 5
صفحه 27:
ساختار مولکولی مغز مبتلایان به اوتیسم متفاوت است
http://www. iricss.org : aio
پژوهشگران کشف کردند که ساختار مولکولی مغز مبتلایان به اوتیسم در مقایسه با افراد سالم
می تولند کاملا متفاوت باشد. لین یافته ممکن است به دانشمندان کمک کند تا علت های لین
اختلال عصبی, که دارای شکل های متفاوتی است. را مشخص نمایند.
*"اگر شمابه طور تصادفی. ۳ مبتلایبه اوتیسم را انتخاب کنید. علت بیماری هر کدام از آنیا
ویژه همان فرد خواهد بود.*
"اماء وقتی تعامل ثن ها و پروتیین ها در مغز افراد اوتیسمی بررسی شد. الگوهای مشترک
کاملا مشخصی مشاهده شد.این نقطه های مشترک می تواند کلید یافتن ريشه های این
اختلال باشد
. در آمریکای شمللی. از میان هر ۱۱۰ کودک یکی به نوعی از طیف اختلال اوتیسم مبتلا است. که
پسر ها به مرلتب بیش از دختران گرفتار آن هستند.
صفحه 28:
درمانبای رژیمی و داروئی
از آتجلتی که آتیسم یک طیف از بیماریبای مشلبه است نمی توان گفت کهیک درمان خاص برای همه
لبن طيف میتولند موثر باشد . ولی به هر حال متخصصین و خانواده هابه لین نتیجه رسیده لند کهبا
2 از چند روش درملنی ویا از آتها می توان به کود کان أتيستيك کمک کرد تا رفتارهای
اختلالی آنبا ببتر شده و عملكرد كلّى آنها ببشرفت كند . اين تركيب درمانى مى تواند تركيبى از
2225-57-١ 22289 باشد. تاكنون داروثى يافت نشده است كه از بروز أتيسم جلوكيرى
کند وبا ایتکه آنرا ذرمان کند ولی متخصصين و خانواده هابه تجربه دريافته لند كه بعضى از داروهاى
استفاده شده در بیماری های دیگر , در بيبود بعضى از اختلالات أتيسم مؤثر مى باشند . همجنين
مشاهده شده است كه تغييرات . 27 وافزودن برخى ويتامين هاو موادمعدنى مى تولند در
بیبود برخى از اختلالات آتیسم مقثر باشد .در طی ده سال گذشته تحقیقات زیادی در لین مورد انجام
شده که نتایج برخی از آتبا حاکی از این است که افزودن برخی ویتامین ها مانند ب۶ و ب ۱۲و
همچنین حذف برخی مواد مانند گلوتن و کازئین از رژیم غذاثی کودک می تواند در ببود عملکرد
سیستم گوارشی . آلرژئی ها و رفتارهای کودک تأثیر مثبت داشته باشد . البته تمامی تحقیقات و
بررسى ها اين مطلب را به صورت علمی و قطعی ثابت نمی کنند .
تعدادى از داروهاى بيماريياى ديكر وجود دارند كه در مورد بعضى از كود كان أتيستيك اثرات
gyal til ost obits caste داروها معمولاً در درمان بيش فق ب هيو
أتيستيك مؤثر بوده لند . در اصل مى توان كفت هدف از استفاده دارو در كودكان أتيستيك . كاهش
رفتارهاى اختلالى در جبت استفاده ببتر و بيشتر كودك از جلسات درمانى مى باشد
صفحه 29:
yen Tl)
اختن آنزیمیانی که مفز برای فقالیت خود به آنیا
احتیاج دارد مور اسست بیبود رفتار . یبود تماس
چشمی , توجه بیشتر , و افزلیش توانلئی یاد گیری در لین
کودکان بود. در بعضی از کودکان . روغن جگر ماهی که
حاوی مقادیر فراوانی ویتامبسن های آ و د می باشد
تأثیرات خوبی در افزلیش تماس چشمی و بیبود رفتاری
داشته است . ویتامین ث نیز در عملکرد بیتر مغز تأثیر
دارد و استفاده آتن در برخی از کود کان اثرات مثبت
داشته است
بسیاری از غذاها در وخیم تر كردن اين
بیماری نقش دارندو
از جمله این محرک هاشامل تمامی
غذاهای آماده- کنسروها -چاشنی ها-
رنگهای مصنوعی - ادویه جات -فلفل
قرمز-شکلات شکر و هر آنچه دارای
شک ر ویاحتی شیرین کننده های
1 قم وأا ار ها ح Ls 623 shied:
صفحه 30:
بطور کلی غذای کودک اوتیستیک باید به شکل طبیعی آن نزدیک
باشد و غذا باید تازه باشد.
_ میوه جات و سبزیجات تازه : منبع خوب ویتامین ها و آنتی اکسیدانها
بوده و دارای آنزیمی است که مسول سم زدایی در بدن است که
کود کان اوتیستیک فاقد آن میباشند
_ انواع گوشت قرمز و سفید : بهتر است قسمت اعظم غذای کودک را انواع گوشت قرمز-مرغ و ماهی و
تخم مرغ تشکیل دهد و باز هم تاکید میکنم بهتر است تازه باشد و در خانه طبخ شود.
_ آب؛ آب به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از پبوست به مقدار زیاد توصیه میشودو نیز
آب همراه لیمو و عسل بهترین نوشیدنی برای کود کتان میباشد.
_ مکملهای توصیه شده در بیماری اوتیسم: قرص امگا۲- ویتامینهای گروه ب -کلسیم و ویتامین د
صفحه 31:
تحفیقات انجام شده روی طیف اختلالات اوتیستیک (0 ۵۸5) نشان میدهند که نوروفیدبک
(65]]پیوفیدبک) میتولند در تصحیح ناهنجاریهای فعالیت مفزی موثر باشد و در نلیت منجر
که علائومهبهبود عملكرد كردد.
اوتیسم اختلالی است که با نبود.تماس چشمی معمول. حالتهای چپره. رولبط اجتماعی و رفتارهای
تکراری محدود کننده مشخص است. بعضی از علاثم ۸50 ناشی از کج کاری در عملکرد مفز در
نواحی متعددی هستند. تصویربرداری نورونی کار کردی و الکتروانسقالوگرافی مشخص کردهلند
ارتباطات نورونی در مفز لین افراد نابپنجار هستند. بین بعضی از نواحی مغز فعالیت بیش از حد
وجود دارد در حالی که در برخی نواحی دیگر کاهش ازتباط معمول مشاهده میشود. بر اساس
همین شواهد از نوروفیدبک مبتنی بر ارتباط استفاده شده که کاهش ۰ درصدی در oe
ا 2 تیک را مود شدها
در واقع نتیجه تحقیقات نشان میدهد سوتازهای دو قطبی (BIPOLAR), و بين نيمكره اى 5
نوروفیدبک باعث کاهش ارتباطات بیش از حد در مفز می شود. این روش در اصلاح نا
بهنجاریهای ناشی از این اختلالات بسیار موثر است.
صفحه 32:
اسبها به کمك اوتيسميها ميایند
مدتهاست حیوانات بسه کودکان اوتیسمی کمک
کردهاند تا در صحبت کردن و مبارتهای اجتماعی
Sab Sone
اسب سواری برای کودکان اوتیسمی فواید چشمگیری دارد و
البته باور دانشمندان بر آتن است که منشا این تاثیرات مثبت
احتمالا ریتم و آهتگ اسبسواری است
سوارشدن و نوازش اسب میتواند سسبب کمشدن
ناهنجاریهای رفتاری این کود کان شود. کود کان اوتیسمی که
مدتی رابا اسبها گذرانده بودند. در مقایسه با سایر کودکان
اوتیسمی, در مپارتهای رفتاری و حرکتسی بیبود چشمگیری
یافته بودند. .حرکت آرامبخش و موزون اسبها عامل اصلی
این اثرات مثبت است.
صفحه 33:
عشق داروی درد افراد مبتلا به igh 4
فعال کند و منجر به بهبود رفتارهای
هورمون اکسی توسین يا هورمون
دیگران کمک می کند.
ی از علائم اختلال اوتیسم را میتوان با یک
صفحه 34:
كود كان مبتلا به اوتيسم در سايه حواس برت می شوند
کودکان دارای اختلال اوتیسم اشیای در معرض سایه ها را متفاوت از سایر همنوعان می بینند.
دز حللی که افراد عادی اشیای تحت سایه را می توانند ببینند و اغلب می توانند آنها رابه وضوح
تشخیص دهند.این کودکان اغلب اشیای در سایه را به سختی تشخیص می دهند.
پیش تر تصور می شد که اوتیسم در مرحله اول در رولبط اجتماعی افراد تاثیر می گذارد اما
تحقیقات بعدی نشان داد که افراد مبتلابه اوتبسم اشیای بزرگتر را می بینند و می توانند آنها را
پیدا کنند اما دیدن اشیای کوچکتر و پیچیده تروشناسایی آنیا برای کود کان مبتلا دشوار است.
بر مبنای این تحقیق.مشخص شده است که سایه می تولند باعث پرت شدن حواس کودکان
به اوتيسم شود و در لين شرليط ممکن است گیرنده های حسی شخص مبتلابه لین عارضه
نتواند به دقت اشبا را در سایه تشخیص دهد.این یافته به اعتقاد کارشناسان می تواند در
درمان مبتلایان به اوتیسم راهگشا باشد.
صفحه 35:
اوتیسم چگونه درمان می شود؟
اوتیسم با جراحی و دارو درمان نمی شود (گرچه برخی از افراد مبتلابه آن برای
بیتر کردن برخی عللثم لین بیماری مثل خشونت رفتار و مشلات تم رکزی. در
خود از دارو استفاده می کنند). در عوض, به افرادى كه به اوتیسم مبتلا هستند
مبارت هلیی آموزش داده می شود که به آنها کمک میکنند کارهلیی که برایشان
ا eee ليج ذر كودكلتى ديده مى شود كه از سن
خيلى بايبن ذرمان را شروع مى كنند يعنى بلافاصله يس از تشخيص برنامه هاى
آموژشی خاص که برحس نبازهای فردی کودکان تعیین می شود معمولاً مترین
روش دزمان است. لین برنامه ها با آموزش نحوه برقراری ارتباط به کودک.
روی شکستن سد ها و مولنع ارتباطی کار می کنند (گاهی اوقات با استفاده از
تصاویر یا زبان اشازه). مبارت های ابتدلیی زندگی. مثل نحوه عبور از خیابان یا
آدرس پرسیدن نیز در لين برنامه ها مورد توجه است. یک برنامه درملنی نیز
ممکن است موزد استفاده قرار کیرد مثل: کفتار درمانی, تن درمانی, موسیقی
درمانی, تغییر در رژیم غذایی, دارو. کار درمانی و شنوایی یا بینایی درمانی. همان
متخصصین که به تشخیص بیماری در کودک کمک کردند. معمولا به اتقاق هم
بیترین مجموعه درمانها رابه علاوه برنامه آموزشی پرای کودک در نظر می
a
لین افراد در زمان نوجولنی ممکن است بتوانند در کلاسیای عادی شرکت کنند.
اما ممکن هم هست که به خاطر مشکلات رفتار مداوم نياز به كلاس ها و مدارس
خاص در دوران دبیرستان داشته باشند.
صفحه 36:
توانبخشی (گفتار درمانی - کار درمانی -رفتار درمانی-دارو در مانی):
آموزش های ویژه. حمایت خانواده و در بعضی موارد درمان دارویی به
بسیاری از کودکان مبتلا به اتیسم در رسیدن به تجربه زندگی هرچه
طبیعی تر کمک خواهند کرد. برنامه های توانیخشی می توانند ظرفیت
کودکان را در یادگیری, برقراری ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی
افزایش دهد و همزمان می تواند شدت رفتارهای مخرب را کاهش دهد.
درمان دارویی نیز در کاهش شدت علائم موثر است.
صفحه 37:
حالات چیره ی افراد دچار مشکل
طبیعی راید
صفحه 38:
درمان اوتیسم در کودکی؛ آی. کیوی بالاتر در بزرگسالی :
دانش - درمان زودهنگام و متمرکز نوزادان و كودكان كم
سنوسال مبتلا به اوتیسم. منجر به پیشرفتهای فوقالعاده
آنان میگردد؛: بهطوری که پس از چند سال, علایم بیماری در
آنیا ناپدید میگردد.
خردسالان دارای علائم اوتیسم (در خود ماندگی) در صورت
درمان زودهنگام و متمرکز: پیشرفتهای عجیبی از خود نشان
میدهند.
صفحه 39:
هندسه . موسیقی . هنر . حل جدول اوه بر خوردارند
متخصیص سرشناس روانپز شکی معتقد هستند. بسیاری از چیره های سرشناس حیطه های
علوم سیاست و هنر به لین دلیل موفق شده لند که دچار بیماری «اوتیسم» بوده لند که به
دلیل داشتن ژن های نبوغ خاص مبدل به چیره هایی سرشناس شده اند
ایزاک نیوتن. آلبرت اینشتین. جرج اورول. اج جی ولز و لودویکویتکنشتلین. توماس جفرسون
رئیس جمهورامریکا ۰ مارشارل دوگل . از چیره های مطرح و معتبر جهان هستند که علامت
هایی از بیماری های مشابه اوتیسم. یا سندرم آسپر کر, بوده اند.
جه نظر می رسد که بعضی از اختلالات ژنی که باعث بروز بیماریبلیی مثل اوتیسم یا سندرم
آسپرگر می شوند در عین حال می توانند خلاقیت و تواناییبای خاصی را در فرد ایجاد کنند: توانایی
هایی که باعث می شود فرد «ثابفه» لقب بگیرد
صفحه 40:
صفحه 41:
بسم اهلل الرحمن الرحیم
موضوع :اوتیسم
واحد کودکان استثنایی
استاد:دکترافتخار
دانشجو:حلیمه هواشمی
دانشگاه علوم وتحقیقات استان خوزستان
پاییز93
اوتیسم چیست؟
65سال از زمانی که Leo Kannerبرای اولین بار اوتیسم را توصیف کرده می گذرد
اختاللی است که بر رشد طبیعی مغز در حیطه
تعامالت اجتماعی و مهارتهای ارتباطی تأثیر میگذارد.
َد رخودمانِد گی
(به انگلیسی( )Autism :به التین)Autismus :
نوعی اختالل رشدی (از نوع رواب ط اجتماعی) اس ت ک ه با رفتارهای
ارتباطی-کالمی ،غیرطبیعی مشخص میشود .عالئم این اختالل تا پیش از
سه سالگی بروز میکند و عّلت اص لی آن ناشناختهاس ت .این اختالل در
پسران شایعتر از دختران است .وضعیت اقتصادی ،اجتماعی ،سبک زندگ
بروز درخودماندگی ن دارد .این
و سطح تحصیالت والدین نقشی در ی
ه تعامالت اجتماعی و مهارتهای
اختالل بر رشد طبیعی مغز در حیط
ارتباطی ت أثیر میگ ذارد .کودک ان و بزرگساالن مبتال ب ه اوتیس م ،در
ارتباطات کالمی و غیر کالمی ،تعامالت اجتماعی و فعالیتهای مربوط به
بازی ،مشکل دارند .این اختالل ،ارتباط با دیگران و دنیای خ ارج را ب رای
آن ان دش وار میسازد .در بعض ی م وارد رفتارهای خودآزاران ه و
پرخاشگری نیز دیده میش ود .در این افراد حرک ات تکراری (دس ت
زدن ،پریدن) پاسخهای غیرمعمول ب ه افراد ،دلبس تگی ب ه اش یا و یا
حواس پنج
مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده میشود و ممکن است در
تهای غ یر
گانه
(بینایی ،شنوایی ،بساوایی ،بویایی و چشایی) ن یز حساس ی
معمول دیده شود .هستٔه مرکزی اختالل در درخودمان دگی ،اختالل در
ارتباط است.
طیفهای اوتیسم:
اختالل اوتیستیك
:ارتباط ،تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به طور مشخص آسیب دیده است .عالئق ،
فعالیت ها و رفتارهای تكراری دیده می شود .اختالل در سه سال اول زندگی
شروع می شود.
اختالل آسپرگر :با آسیب در تعامالت اجتماعی و وجود فعالیت ها و عالئق
محدود مشخص می گردد .عالئم بالینی كلی كه نشان دهنده تأخیر در زبان
باشد وجود ندارد یعنی در حقیقت مبتالیان مشكالت تكلمی كمتری دارند .هوش
طبیعی و یا باالتر از طبیعی است.
اختالل رت
:اختالل پیش رونده ای است كه فقط در دختران دیده می شود .ابتدا مراحل
رشد طبیعی است ولی بعد مهارت های به دست آمده قبلی و استفاده هدف دار
از دست ها را از دست می دهند و به جای آن حركات تكرار شونده دست ایجاد
می شود كه بین سنین 4-1سالگی شروع می شود
.اختالل فرو پاشنده دوران كودكی :رشد حداقل در دو سال اول زندگی
طبیعی است .از دست دادن جدی مهارت هایی كه قبًال داشته است مشاهده می
شود.
اختالل نافذ رشد غیر اختصاصی
:به تنهایی عالئم مشخص هیچیك از اختالالت باال را ندارد و نمی توان آنرا جزو
یكی از طبقه بندی های فوق الذكر جای داد.
عالئم اوتیسم:
افراد مبتال به اوتیسم معموًال حداقل نصف عالئمی را كه در زیر عنوان شده است
نشان می دهند .این نشانه ها از خفیف تا شدید متغیر هستند .در موقعیت های
كامًال متفاوت ،رفتارهایی كه با سن كودك تطابق ندارد مشاهده می گردد·.
.
.اصرار به یكسانی داشته و در مقابل تغییر مقاوم هستند.
· مشكالت شدید تكلمی دارند.
استفاده از کلمات بدون توجه به معانی آنها
حدود % 40کو دکان مبتال به اوتیسم اصال حرف نمی زنند .برخی دیگر مبتال به عارضه اکو ال لیا
(( )echolaliaتکرار کردن حرفهایی که دیگران به آنها می زنند) می باشند
· در بیان نیازها مشكل دارند و از اشارات و حركات به جای كلمات استفاده می كنند.
· اغلب از ضمایر استفاده معكوس می كنند ،به جای استفاده از " من" از " تو" استفاده می كنند .
· كلمات و یا جمالت دیگران را تكرار می كنند.
· خنده و گریه بی دلیل دارند و یا بدون علت مشخص نگران و مضطرب می شوند.
· قشقرق به پا می كنند و به دالیلی كه برای دیگران آشكار نیست شدیدًا پریشان می شوند.
· قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار كنند.
·
.دوست ندارند در آغوش گرفته شوند و یا دیگران را در بغل گیرند.
· تماس چشمی ندارند یا تماس چشمی آنها اندك است.
· به روش آموزش معمول پاسخ نمی دهند.
· با اسباب بازی ،درست بازی نمی كنند.
· چرخیدن و تاب خوردن را خیلی دوست دارند.
· احساس درد كمتر یا بیشتر از حد دارند.
· از خطرات نمی ترسند.
· پر تحرك یا كم تحرك هستند.
· به صحبتها و یا صداها پاسخ نمی دهند به طوری كه به نظر می آید ناشنوا هستند اگر
چه حس شنوایی سالم است.
كودكان مبتال به اوتیسم ،ناتوانی هوشی دارند.
· % 70
بهره هوشی کودکان اوتیسم:
طبق جدیدترین آمار میزان بهره هوشی کودکان اوتیسم عبارتنداز:
****20-25%دارای هوش نرما ل وحتی باالترازحدطبیعی
**** 80-75%باقی مانده دارای هوش بهر پایین تری هستند.
60دارای هوشبهرزیر 50و
15%دارای هوشبهربین 70-50هستند(که براثردرمان افزایش بهره
هوشی پیدا کردند)
درصد وفراوانی ابتال به اختالل اوتیسم:
در بسیاری از آمارها اعالم می شود که اختالل اوتیسم ( 5/4مورداز هر 10000تولد زنده ) وجjjوددارد.
ولی بسیاری ها معتقدندکه اگر بخواهیم آمار واقعی این اختالل را بیان نماییم باید گفت که این آمار به
%1کل جمعیت )یک نفر از هر صد نفر ) می رسد.
میزان بروز این اختالل درافراد مذکر 5/3برابر افراد مونث است
فراواني آن در ايران بايد حدود 6در 10هزار نفر باشد.
آمار جهاني اوتيسم ،يك تا 4درصد است ولي گفته ميشود در اي$$ران آم$$ار
مبتالي$$ان ب$$ه اين عارض$$ه ي$$ك درص$$د اس$$ت .يع$$ني بيش از 300ه$$زار ن$$وزاد
متولدشده در ايران به اوتيسم مبتال هستند.
براساس اعالم انجمن اوتیسم آمریکا ،میزان ابتال به اوتیسم سالیانه ۱۰تا ۱۷درصد افزایش مییابد
که افزایش آگاهی و تشخیص بیماری میتواند در افزایش آمار اوتیسم نقش داشته باشد.
.
یک آزمایش تازه برای تشخیص بیماری اوتیسم
منبع :سالمت > تحقیقات -همشهری آنالین
یک آزمایش ادراری به متخصصان امکان میدهد که به سرعت
کودکان مبتال به اوتیسم را شناسایی کند و کمک به آنها را به طور
زودرس شروع کنند".
تعجبآور این است که کلید پیدا کردن این شاخص شیمیایی در دستگاه گوارش به دست آمد.
افراد مبتال به اوتیسم به طور معمUUول از مشUUکالت گوارشUUی رنج میبرنUUد کUUه ناشUUی از ترکیب
باکتریایی متفاوت در رودههای آنها است.
این بررسی نشان داد که شیوه سوخت و ساز این باکتریهای منحصر به فرد رودهای باعث ایجاد
یک ماده شیمیایی شاخص در ادرار بیماران میشود
انجمن ملي پرورش و سالمت كودكان در آمريكا اين پنج سئوال اوليه را براي يك
معاينه از كودك ُاوتيستيك تهيه كرده است :
-1آيا كودك شما تا قبل از 12ماهگي صدا سازي و نجوا داشته است ؟
-2تا قبل از 12ماهگي آيا كودك شما از اشاره َ ،اداها و يا گرفتن دست ديگران و
همينطور باي باي كردن استفاده كرده است ؟
-3آيا كودك شما تا قبل از 16ماهگي از كلمات تنها استفاده كرده است ؟
-4آيا كودك تا قبل از 29ماهگي از تركيب دو كلمه استفاده كرده است ؟
-5آيا كودك هيچ كدام از مهارتهاي كالمي و اجتماعي خود را از دست داده است ؟
در صورت جواب منفي به چهار سئوال اول و جواب مثبت به سئوال آخر احتمال وجود
ُاوتيسم در كودك داده مي شود
مغز افراد اوتیستیک
تحقیقات نشان داده اند که مغز افراد اوتیستیک هنگامی که این افراد به خود فکر
می کنند کمتر فعال است .این دانشمندان توانسته اند وابسته های ن))ورونی خ))ود
آگاهی را در مغز اوتیستیک پیدا کنن))د و ب))ه این ترتیب پنج))ره ای ب))ه فهم مش))کالت
اجتماعی اختالالت طیف اوتیسم گش))وده ش))ده اس))ت .در مطالع))ه ای ک))ه ب))ه فهم این
موضوع انجامید دانشمندان از روش تصویربرداری رزون))انس مغناطیس))ی ک))اربردی یا
fMRIاستفاده کردند .مغز 66داوطلب که نیمی از آن ها به اختالالت طیف اوتیس))م
دچار بودند با این شیوه بررسی شد .در نتیج))ه مش))خص افراد اوتیس))تیک ،قشر پیش
پیشانی شکمی میانی دچارمشکل هستند
سیستم تشخیص رایانهای
محققان دانشگاه مینهسوتا یک سیستم تشخیص رایانهای را طراحی کردهانUUUد کUUUه با
رهگیری حرکات کودک قادر به تشخیص نشانگرهای رفتاری اوتیسم اسUUت .محققUUان
اختالالت اوتیسم معتقدند که نشانگرهای رفتاری اوتیسUUم در نخسUUتین سال زنUUدگی
کودک قابل مشاهده و تشخیص است؛ با تشخیص زودهنگام بیماری ،امکان یادگیری
مهارتهای اجتماعی ضروری و الگوهای رفتاری همزمان با شروع راه رفتن و صUUUحبت
کردن فراهم میشود .محققان دانشگاه مینهسوتا بUUه سرپرسUUتی «جUUردن هاشUUمی»،
سیستم تشخیص رایانهای طراحی کردهاند که با رهگیری حرکات کودک ،نشUUانگرهای
اوتیسUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUم را شناسایی میکنUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUد.
راه رفتن روی انگشت پای کودکان را جدی بگیرید!
کودکی که همچنان بعد از ۲سالگی روی انگشت پای خود راه می رود می
تواند در معرض بروز بیماری عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم باشد
علت اوتیسم:
علت اصلي اوتیسم هنوز شناخته نشده است.
*برخي پژوهش ها چنين نشان مي دهند كه اتیسم نوعي مشكل فيزيكي است كه بر
قسمت هايي از مغز كه به فرايند زبان و اطالع,,ات ناش,,ي از ح,,واس پنج گان,,ه مي
پردازد تاثيرمي گذارد.
**ممكن است علت آن عدم تعادل برخي عناصر شيميايي در مغز باشد.
***در برخي موارد نيز عوامل ژنتيكي تاثير گذار بوده اند.
****خالصه اينكه اتیسم در حقيقت نتيجه ي تركيب چندين عامل مختلف است
-1چندين دهه قبل اين نظريه داده شد كه اوتيسم در كودكاني ايجاد مي شود كه توسط والدين سرد پس زده شده اند
( والدين يخچالي) و آنها را مقصر انحراف از نرمال كودكان كم سن مي دانستند .اما مطالعات خانوادگي اين مطلب را اثبات
نكردند
-2نظریه عوارض بارداري با افزايش خطر بروز اوتيسم همراه است اما مشخص نيست كه آيا عوارض بارداري سبب
اوتيسم مي شود يا هر دو ناشي از يك علت ديگر مي باشند.
-3نظریه عفونتها:يك زمينه عفوني در بعضي افراد اوتيستيك اين پيشنهاد را داده است كه ممكن است عفونت عامل اوتيسم باشد كما اينكه در
اپيدمي هاي سرخجه احتمال بروز اوتيسم باالتر مي رود .اين يافته ها اين نظريه را ارائه مي كنندكه عفونت با سرخجه آسيب پذيري براي
ايجاد اوتيسم را در جنين ايجاد مي كند.
-4نظریه ژنتيك :يك توزيع ژنتيكي نيز براي اوتيسم شناخته شده است.
.نظریه مسموميت با سرب توسط آزمايشات مناسب كنار گذاشته شود5-
-6ب روز اوتيسم بعد از واكسيناسيون سرخك ،اوريون و سرخجه به اين نظريه ه دايت ش ده ك ه اوتيس م ممكن اس ت ب ه علت
واكسيناسيون ايجاد شود اما مطالعات دقيق ارتباط بين واكسيناسيون سرخك ،اوري ون و سرخجه را با اوتيس م ايجاد ش ده
متعاقب آنها را در جمعيت عمومي نشان نداده است.
-7به گفته پزشكان وجود تلفنهاي همراه و ساير دستگاههاي متكي به فناوري بي سيم
به دليل ايجاد تراكم ميدانهاي مغناطيسي در فضا ،شيوع بيماري اوتيسUUUم را در ميان
كودكان افزايش داده است.
پژوهشگران معتقدند افزايش روز افزون استفاده از دستگاههاي فناوري بي سيم نظير
تلفنهاي همراه ،تراكم ميدانهاي مغناطيسي را در بدن بيماران افزايش ميدهد كه
به دنبال آن تاثير ميدان مغناطيسي بر مغز افراد افزايش اسUUUترس و تنشهاي روحي
است.
بنابراين گزارش و به گفته پزشكان جريانهاي الكتريكي و ميدانهاي مغناطيسUUي بUUر
روي مغز آثار منفي دارد كه بروز اوتيسم يكي از عوارض ناشناخته آن است.
يادآور ميشود؛ هم اكنون از هر 15كودك در آمريكا يك نفر به اوتيسم مبتال است به
طوري كه اين رقم تا قبل از ورود تلفنهاي همراه و رايانهها بUUUه زنUUUدگي افراد ،سال
1970نسبت 1به 100داشت.
.8همچنین در یک پروژه ی تحقیقاتی در روی 100مورد صورت گرفته
است اختالالت کروموزوم ( ، 15در کروموزوم هایی که از مادر به ارث
می رسند ) تنها علت شایع اعالم شده است . .همچنین مطالعات اخیر ،
گویای ارتباط بین ژن ()5با اوتیسم است
-9مطالعات جدید حاکی از آن اسUUUت کUUUه زردی در
روزهای نخسUUت تولUUد شUUانس ابتال بUUه اوتیسUUم را در
نوزادان افزایش می دهد.
زردی معموًال بر اثر تولید بیش از حد ماده ای بUUه نUUام
بیلی روبین در خون تولید می شود که یکی از فرآورده
های جانبی سلول های قرمز خونی است.
در بیشتر موارد این بیماری ۱یا ۲هفتUUه طUUول می کشUUد
ولی در موارد نادر زردی می تواند باعث بUUروز آسUUیب
مغزی ،فلج مغزی و حتی مرگ شود.
این خطر در نوزادانی که در فصول پاییز و زمستان متولد
می شوند بیشتر مشاهده می شود چUUون نUUور خورشUUید
بیلی روبین را تجزیه کرده و نوزاد را مقابل ابتال به زردی
حفظ می کند و کافی نبودن نور آفتاب و از طرفی کمبود
ویتامین Dاز دالیل ابتال بUUه اوتیسUUم در نUUوزادان متولUUد
شده در فصول پاییز و زمستان است
-10همچنین تحقیقات نشان داده است تماس مادر با
آلودگی هوا در دوران بارداری و تماس کودک در سال های اول
پس از تولد با آلودگی ،باعث تأخیر رشد ذهنی کودک و افزایش
احتمال بروز اوتیسم می شود
-11دوری از موادی مثل انواع مختلف رنگ ها ،چسب ها،
الک ناخن ،اسپری مو و پودر رختشویی ،هم توصیه شده است
پس می توان گفت عالوه بر فاکتورهای ژنتیکی ،عوامل محیطی
و تغذیه ای نیز در بروز و بهبود این اختالل ایفای نقش می کنند
-12خطر ابتال به اختالل “اوتيسم” در كودكاني كه پدران مسنتري دارند به مراتب
بيشتر است.
محققان ميگويند احتمال بروز اين بيماري در فرزندان پدران باالي ۴۰سال شش
برابر پدران زير ۳۰سال است محققان ،احتمال وجود نقص ژنتيكي را ميدهند كه
با باال رفتن سن بيشتر ميشود.
-13بطUUور کلی این فرضUUیه وجUUود دارد کUUه اوتیسUUم
میتواند حاصل از بی نظمی موجود در سیسUUتم ایمUUنی
بUUدن باشUUد کUUه بUUدنبال آن سUUیگنالهای مخرب و
واکنشهای شیمیایی در بدن و در سلولهای سفید خUUون
ایجاد میشود
و این فرضیه وجود دارد کUUه کودکUUان اوتیسUUتیک بUUه
غذاهای مخصوصی پاسخ منفی میدهند که عمدتآ این
غذاها حاوی دو پروتUUیین بUUه نUUام گلUUوتن ( پروتUUیین
موجود در گندم و ) و کازیین ،پروتیین موجود در شیر
و لبنیات) بوده و این خود باعث افزایش همان واکنشها
و سUUیگنالهای مخرب شUUیمیایی در بUUدن شUUده و این
سUUUیگنالها و تغیUUUیرات شUUUیمیایی در بUUUدن مسئول
ناهنجاریهای مغزی ورفتUUUاری حاصUUUله در کودکUUUان
اوتسیتیک میباشد .پس میتوان نتیجه گرفت کUUه نUUوع
غذا در بهبود و یا وخامت بیماری موثر میباشد.
کشف جدید علت اوتیسم
-1محققان دانشگاه كلمبيا ميگويند زياد بودن
تعداد سيناپسها در مغز ،نقاطي كه نورونها به
يكديگر متصل و مرتبط ميشوند ،عامل ابتال به
اوتيسم است
در دوران عادي رشد مغزي ،انفجاري از تولد
سيناپسها به ويژه در دوران جنيني ايجاد ميشود،
اما فرايند تنظيم يا هرس بيش از نيمي از اين
سيناپسهاي غشايي را در اواخر دوران كودكي
حذف ميكند
اما در مغزهاي اوتيسمي تنها 16درصد كاسته ميشود.
-2محققان با بررسی پنج کودک اوتیسمی دریافتند همه آنها دچار دچار نقص در
ژن SHANK3هستند .این ژن مسئول ایجاد ارتباطاتی در مغز است که در
یادگیری زبان اهمیت دارند
مناطقی که بااوتیسم درگیرند
چنان كه برخي محققان دريافتهاند اندازه دور سر كودكان مبتال بUUه
اوتيسم از ده تUUا دوازده ماهگي شروع بUUه رشUUد ميكنUUد و ماده
خاكستري و ماده سفيد نيمكره مخ طي دو سالگي بزرگتر از حUUUUUد
معمول در كودكان سالم به نظر ميرسد.
محققان در بررسيهاي خود حجم لوبهاي گيجگUUUUاهي ،پس سري و
آهيانهاي را نيز همراه با افزايش حجم يافتهاند
ترشح ماده ی شیمیایی دو پامین
مغز افراد سالم و افراد مبتال به اوتیسم از نظر میزان خوشحالی ناشی از
حرف زدن با هم فرق دارد.
:در افراد عادی به صورت معمول هنگام صحبت کردن و یا شنیدن صحبت دیگران
تنها مفهوم منتقل نمی شود و این مفهوم در مغز سبب ترشح ماده ی شیمیایی دو
پامین می شود .ماده ی دوپامین سبب ایجاد حس خوب و شادی ناشی از شنیدن یک
مقاله ی عادی و نه البته پرخاشگرانه در مغز انسان می شود.
پزشکان متوجه شده اند که در مغز افراد مبتال به اوتیسم این ماده ی شیمیایی
ترشح نمی شود به همین دلیل آنها در ظاهر هیچ احساسی خاصی نسبت به مقاله و
گفتگو با دیگران پیدا نمی کنند.
تفاوت مسيرهاي يادگيري رفتارهاي جديد در
كودكان مبتال به اوتيسم
محققين بUUه بينشهاي جديUUدي در مUUورد پايUUه
نورولوژيك اوتيسم دست يافتهاند .اين مطالعه با
مقايسه الگوهاي رفتاري كودكان سالم ومبتال بUUUه
اوتيسم هنگامي كه تالش ميكنند تا ابزار جديUUدي
را استفاده كنند انجام شده است .يافتهها نشUUUان
ميدهد كه كودكان اوتيستيك رفتارهاي جديد را
بUUه نحUUو متفUUاوتي نسبت بUUه كودكان سالم
ميآموزند .كودكان اوتيسUUتيك بUUراي يادگيري
الگوهاي رفتاري بيشUUتر بUUه ادراك دروني خUUود از
وضعيت بدنشان متكي هستند تا اطالعات بصري
كه از دنياي خارجي به دسUUت ميآيUUد .هرچقUUدر
مUUيزان اتكا بUUه اين حس درونزاد بيشUUتر باشUUد
اختالل عملكرد اجتماعي ،توانUUايي حركتي و تقليد
كمUUUUUUUUUUUUUUUUUتر اسUUUUUUUUUUUUUUUUUت.
ناتواني اين كودكان در زمينه مهارت حركتي با
نحUUUوي كه مغز آنها اعمال حركتي جديUUUد را
ميآمUUUUUUUUUUUوزد در ارتباط اسUUUUUUUUUUUت.
ساختار مولکولی مغز مبتالیان به اوتیسم متفاوت است
منبع http://www.iricss.org :
پژوهشگران کشف کردندکه ساختار مولکولی مغز مبتالیان به اوتیسم در مقایسه با افراد سالم
می تواند کامال متفاوت باشد .این یافته ممکن است به دانشمندان کمک کند تا علت های این
اختالل عصبی ،که دارای شکل های متفاوتی است ،را مشخص نمایند.
*"اگر شما به طور تصادفی 20مبتالی به اوتیسم را انتخاب کنید ،علت بیماری هر کدام از آنها
ویژه همان فرد خواهد بود".
"اما ،وقتی تعامل ژن ها و پروتیین ها در مغز افراد اوتیسمی بررسی شUUد ،الگوهای مشUUترک
کامال مشخصی مشاهده شد.این نقطه های مشترک می تواند کلیUUUد یافتن ریشUUUه های این
اختالل باشد
.در آمریکای شمالی ،از میان هر 110کودک یکی به نوعی از طیف اختالل اوتیسم مبتال است ،که
پسر ها به مراتب بیش از دختران گرفتار آن هستند
درمانهاي رژيمي و داروئي
از آنجائي كه ُاتيسم يك طيف از بيماريهاي مشابه است نمي توان گفت كه يك درمان خاص براي همه
اين طيف مي تواند مؤثر باشد .ولي به هر حال متخصصين و خانواده ها به اين نتيجه رسيده اند كه با
استفاده از چند روش درماني و يا تركيبي از آنها مي توان به كودكان ُاتيستيك كمك كرد تا رفتارهاي
اختاللي آنها بهتر شده و عملكرد كّلي آنها پيشرفت كنUUد .اين تركيب درماني مي توانUUد تركيبي از
روشهاي روانشناسي و داروئي باشد .تاكنون داروئي يافت نشده است كه از بUUروز ُاتيسUUم جلوگUUيري
كند و يا اينكه آنرا درمان كند ولي متخصصين و خانواده ها به تجربه دريافته اند كه بعضي از داروهاي
استفاده شده در بيماري هاي ديگر ،در بهبود بعضUUي از اختالالت ُاتيسUUم مؤثر مي باشUUند .همچUUنين
مشاهده شده است كه تغييرات رژيم غذائي و افزودن برخي ويتامين ها و موادمعUUدني مي توانUUد در
بهبود برخي از اختالالت ُاتيسم مؤثر باشد .در طي ده سال گذشته تحقيقات زيادي در اين مورد انجام
شده كه نتايج برخي از آنها حاكي از اين اسUUت كه افزودن بUUرخي ويتUUامين ها ماننUUد ب 6و ب 12و
همچنين حذف برخي مواد مانند گلوتن و كازئين از رژيم غذائي كودك مي توانUUد در بهبUUود عملكرد
سيستم گوارشي ،آلرژي ها و رفتارهاي كودك تأثير مثبت داشUUته باشUUد .البتUUه تمامي تحقيقUUات و
بررسي ها اين مطلب را به صورت علمي و قطعي ثابت نمي كنند .
تعدادي از داروهاي بيماريهاي ديگر وجود دارند كه در مورد بعضUUي از كودكان ُاتيسUUتيك اثرات
كان
ت
ي
د
و
ر
ه
لي
الك
،ا،تاناخجوگ
مثبت نشان داده اند.اين داروها معموًال در درمان بيش فّع
ُاتيستيك مؤثر بوده اند .در اصل مي توان گفت هدف از استفاده دارو در كودكان ُاتيستيك ،كاهش
رفتارهاي اختاللي در جهت استفاده بهتر و بيشتر كودك از جلسات درماني مي باشد
ویتامین ها
يكي از بيشUUترين ويتUUامين هاي اسUUتفاده شUUده بUUراي
كودكان ُاتيستيك ،ويتامين ب مي باشد .اين ويتامين در
ساختن آنزيمهائي كه مغز براي فّع اليت خUUود بUUه آنها
احتياج دارد مؤثر اسUUت بهبUUود رفتUUار ،بهبUUود تماس
چشمي ،توجه بيشتر ،و افزايش توانائي يادگيري در اين
كودكان بود .در بعضي از كودكان ،روغن جگر ماهي كه
حاوي مقUUادير فراواني ويتUUامبن هاي آ و د مي باشUUد
تأثيرات خوبي در افزايش تماس چشمي و بهبود رفتاري
داشته است .ويتامين ث نيز در عملكرد بهتر مغز تUUأثير
دارد و استفاده آن در بUUرخي از كودكان اثرات مثبت
داشته است
غذا
بسیاری از غذاها در وخیم ت$$ر ک$$ردن این
بیماری نقش دارندو
از جمل$$ه این مح$$رک ه$$ا ش$$امل تم$$امی
غذاهای آم$$اده -کنس$$روها –چاش$$نی ه$$ا-
رنگهای مصنوعی – ادوی$$ه ج$$ات –فلف$$ل
قرمز-ش$$کالت ش$$کر و ه$$ر آنچ$$ه دارای
ش$$کر وی$$ا ح$$تی ش$$یرین کنن$$ده ه$$ای
مصنوعی و افزودینی ها و نگهدارنده ها
توصیه های تغذیه ای در بیماری اوتیسم
_بطور کلی غذای کودک اوتیستیک باید به شکل طبیعی آن نزدیک
باشد و غذا باید تازه باشد.
_ میوه جات و سبزیجات تازه :منبع خوب ویتامین ها و آنتی اکسیدانها
بوده و دارای آنزیمی است که مسول سم زدایی در بدن است که
کودکان اوتیستیک فاقد آن میباشند
_ انواع گوشت قرمز و سفید :بهتر است قسمت اعظم غذای کودک را انواع گوشت قرمز-مرغ و ماهی و
تخم مرغ تشکیل دهد و باز هم تاکید میکنم بهتر است تازه باشد و در خانه طبخ شود.
_ آب :آب به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توص))یه میش))ودو ن))یز
آب همراه لیمو و عسل بهترین نوشیدنی برای کودکتان میباشد.
_ مکملهای توصیه شده در بیماری اوتیسم :قرص امگا -۳ویتامینهای گروه ب –کلسیم و ویتامین د
نوروفيبدك به كمك افراد مبتال به اختالالت اوتيستيك ميآيد
تحقيقات انجام شده روي طيف اختالالت اوتيسUUتيك ( )ASDنشUUان ميدهنUUد كه نوروفيدبك
(EEGبيوفيدبك) ميتواند در تصحيح ناهنجاريهاي فعاليت مغزي مؤثر باشد و در نهايت منجUUUر
بUUUUUUUUUUUUUUUUUه كاهش عالئم و بهبUUUUUUUUUUUUUUUUUود عملكرد گردد.
اوتيسم اختاللي است كه با نبود تماس چشمي معمول ،حالتهاي چهره ،روابط اجتماعي و رفتارهاي
تكراري محدود كننده مشخص است .بعضي از عالئم ASDناشي از كج كاري در عملكرد مغز در
نواحي متعددي هستند .تصويربرداري نوروني كاركردي و الكتروانسفالوگرافي مشUUخص كردهانUUد
ارتباطات نوروني در مغز اين افراد نابهنجار هستند .بين بعضي از نواحي مغز فعاليت بيش از حUUUUد
وجود دارد در حالي كه در برخي نواحي ديگر كاهش ارتباط معمول مشاهده ميشUUود .بUUر اساس
همين شواهد از نوروفيدبك مبتني بر ارتباط اسUUتفاده شUUده كه كاهش 40درصUUدي در عالئم
اوتيسUUUUUUUUUUUUUUUUUUUتيك را مUUUUUUUUUUUUUUUUUUUوجب شدهاسUUUUUUUUUUUUUUUUUUUت.
در واقع نتيجه تحقيقات نشان ميدهد كه مونتاژهاي دو قطبي ( )BIPOLARو بين نيمكره اي در
نوروفيدبك باعث كاهش ارتباطUUات بيش از حUUد در مغز مي شUUود .اين روش در اصUUالح نUUا
بهنجاريهاي ناشي از اين اختالالت بسيار مؤثر است.
اسبها به كمك اوتيسميها ميآيند
مدتهاست حيوانUUات بUUه كودكان اوتيسUUمي كمUUك
كردهاند تUUUا درصUUUحبتكردن و مهارتهاي اجتماعي
بهبود يابند
اسبسواري براي كودكان اوتيسUUمي فوايUUد چشUUمگيري دارد و
البته باور دانشمندان بر آن است كه منشUUا اين تUUاثيرات مثبت
احتماال ريتم و آهنگ اسبسواري است
سوارشUUUدن و نUUUوازش اسب ميتوانUUUد سبب كمشUUUدن
ناهنجاريهاي رفتاري اين كودكان شود .كودكان اوتيسUUمي كه
مدتي را با اسبها گذرانده بودند ،در مقايسه با ساير كودكان
اوتيسمي ،در مهارتهاي رفتUUاري و حركتي بهبUUود چشUUمگيري
يافته بودند. .حركت آرامبخش و موزون اسبها عامUUل اصUUلي
اين اثرات مثبت است.
عشق داروی درد افراد مبتال به اوتیسم
اکسیتوسین یا هورمون عشق میتواند مغز افراد مبتال به اوتیسم را فعال کند و منجر به بهبود رفتارهای
اجتماعی آنها و اجتماعیتر شدن آنها شود .محققان اظهار کرده اند هورمون اکسی توسین یا هورمون
عشق به اوتیسمی ها برای درک بهتر احساسات و حاالت چهره دیگران کمک می کند.
دانشمندان در یک پژوهش جدید دریافتهاند که برخی از عالئم اختالل اوتیسم را میتوان با یک
اسپری استنشاقی حاوی هورمون اکسی توسین کاهش داد.
کودکان مبتال به اوتیسم در سایه حواس پرت می شوند
کودکان دارای اختالل اوتیسم اشیای در معرض سایه ها را متفاوت از سایر همنوعان می بینند.
در حالی که افراد عادی اشیای تحت سایه را می توانند ببینند و اغلب می توانند آنها را به وضوح
تشخیص دهند،این کودکان اغلب اشیای در سایه را به سختی تشخیص می دهند.
پیش تر تصور می شد که اوتیسم در مرحله اول در روابط اجتماعی افراد تUUUاثیر می گUUUذارد اما
تحقیقات بعدی نشان داد که افراد مبتال به اوتیسم اشیای بزرگتر را می بینند و می توانند آنها را
پیدا کنند اما دیدن اشیای کوچکتر و پیچیده تروشناسایی آنها برای کودکان مبتال دشوار است.
بر مبنای این تحقیق،مشخص شده است که سایه می تواند باعث پرت شUUدن حUUواس کودکUUان
مبتال به اوتیسم شود و در این شرایط ممکن است گیرنده های حسی شخص مبتال به این عارضه
نتواند به دقت اشیا را در سایه تشخیص دهد.این یافتUUه بUUه اعتقUUاد کارشناسان می توانUUد در
درمان مبتالیان به اوتیسم راهگشا باشد.
اوتیسم چگونه درمان می شود؟
اوتیسم با جراحی و دارو درمان نمی شود (گرچه برخی از افراد مبتال به آن ب رای
بهتر کردن برخی عالئم این بیماری مثل خشونت رفت ار و مش کالت تمرکزی ،در
خود از دارو استفاده می کنند) .در عوض ،به افرادی که ب ه اوتیس م مبتال هس تند
مهارت هایی آموزش داده می شود که به آنها کمک میکنند کارهایی که برایشان
دشوار بوده را انجام دهند .بهترین نتایج در کودکانی دیده می ش ود ک ه از س ن
خیلی پایین درمان را شروع می کنند یعنی بالفاصله پس از تشخیص برنام ه های
آموزشی خاص که برحس نیازهای فردی کودکان تعیین می شود معموًال به ترین
روش درمان است .این برنامه ها با آموزش نحوه برقراری ارتباط ب ه ک ودک،
روی شکستن سد ها و موانع ارتباطی کار می کنن د (گ اهی اوق ات با اس تفاده از
تصاویر یا زبان اشاره) .مهارت های ابتدایی زندگی ،مثل نحوه عب ور از خیابان یا
آدرس پرسیدن نیز در این برنامه ها مورد توجه است .یک برنام ه درمانی ن یز
ممکن است مورد استفاده قرار گیرد مثل :گفت ار درمانی ،تن درمانی ،موس یقی
درمانی ،تغییر در رژیم غذایی ،دارو ،کار درمانی و شنوایی یا بینایی درمانی .همان
متخصصین که به تشخیص بیماری در کودک کمک کردند ،معم وال ب ه اتف اق هم
بهترین مجموعه درمانها را به عالوه برنامه آموزشی ب رای ک ودک در نظر می
گیرند.
این افراد در زمان نوجوانی ممکن است بتوانند در کالسهای عادی شرکت کنن د،
اما ممکن هم هست که به خاطر مشکالت رفتار مداوم نیاز به کالس ها و مدارس
خاص در دوران دبیرستان داشته باشند.
توانبخشی (گفتار درمانی -کار درمانی -رفتار درمانی-دارو در مانی):
آموزش هاى ویژه ،حمایت خانواده و در بعضى موارد درمان دارویى به
بسیارى از کودکان مبتال به اتیسم در رسیدن به تجربه زندگى هرچه
طبیعى تر کمک خواهند کرد .برنامه هاى توانبخشی مى توانند ظرفیت
کودکان را در یادگیرى ،برقرارى ارتباط با دیگران و تعامالت اجتماعى
افزایش دهد و همزمان مى تواند شدت رفتارهاى مخرب را کاهش دهد.
درمان دارویى نیز در کاهش شدت عالئم مؤثر است.
درمان اوتیسم با کارتون
همانطور که میدانیم کودکان اوتیسم در درک و تشخیص حاالت چهUUUره ی افراد دچار مشUUUکل
هستند ،ثابت شده که دیدن کارتون به این کودکان کمک می کند تUUUا هیجانUUUات طبیعی را یاد
بگیرند .در این تحقیق از کارتون هایی با شخصیت های غیر انسانی کUUه چهUUره ی انسانی دارنUUد
استفاده شده و یک نفر راوی داستان را نقل می کند تا بUUه کUUودک در درک هیجانUUات انسانی
کمک نماید .او شیوه ی بیان صورت و احساسات شخصیت های داستانی را برای کودکان توضUUیح
می دهد .دکتر سیمون بارون سرپرست مؤسسه تحقیقات اوتیسم در دانشگاه کمبریج ،معتقUUUد
است کارتون های متحرک نقش مهمی در درمان بیماران اوتیسUUم دارنUUد و باعث می شUUوند
کودکان به ترسشان از نگاه کردن به چهره دیگران غلبUUUه کننUUUد و نحUUUوه ی بیان احساسات را
بیاموزند
درمان اوتیسم در کودکی؛ آی.کیوی باالتر در بزرگسالی :
دانش -درمان زودهنگUUام و متمرکز نUUوزادان و کودکUUان کم
سنوسال مبتال به اوتیسم ،منجر بUUUUه پیشرفتهای فوقالعاده
آنان میگردد؛ بهطوریکه پس از چند سال ،عالیم بیماری در
آنها ناپدید میگردد.
خردساالن دارای عالئم اوتیسم (در خود مانUUدگی) در صUUورت
درمان زودهنگام و متمرکز ،پیشرفتهای عجیبی از خود نشUUان
میدهند
نوابغ اتیسم و
آسپرگر
برخی از کو دکان اوتیستی از استعداد های خارق العاده ای در برخی از رشته های علمی از قبیل ریاضیات ،
هندسه ،موسیقی ،هنر ،حل جدول و قدرت حافظه بر خوردارند
متخصیص سرشناس روانپزشکی معتقد هستند .بسیاری از چهره های سرش ناس حیط ه های
علوم،سیاست و هنر به این دلیل موفق شده اند که دچار بیماری «اوتیسم» ب وده ان د ک ه ب ه
دلیل داشتن ژن های نبوغ خاص مبدل به چهره هایی سرشناس شده اند
ایزاک نیوتن ،آلبرت اینشتین ،جرج اورول ،اچ جی ولز و لودویگویتگنش تاین ،توماس جفرسOOون
رئیس جمهورامریکا ،مارشارل دوگل ،از چهره های مطرح و معتبر جهان هستند ک ه عالمت
هایی از بیماری های مشابه اوتیسم ،یا سندرم آسپرگر ،بوده اند.
به نظر می رسد که بعضی از اختالالت ژنی که باعث بUUروز بیماریهایی مثUUل اوتیسUUم یا سUUندرم
آسپرگر می شوند در عین حال می توانند خلاقیت و تواناییهای خاصی را در فرد ایجاد کنن د :توان ایی
هایی که باعث می شود فرد «نابغه» لقب بگیرد
تب
ه
ری
ن
اه
ر
ا
آرز ربا تای
و مند ن
م
کالم آخر
در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر طبیعی کودک در هرسنی،
مراجعه به متخصص اولین قدمی است که والدین باید بردارند
نکته مهم شروع هر چه سریع تر مداخالت درمانی است
و اما نکته مهم تر این که هیچگاه برای شروع درمان دیر نیست.