ekhtelale_otism

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [3 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اوتیسم”

اوتیسم

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم

اسلاید 2: موضوع : اوتیسمواحد کودکان استثناییاستاد:دکترافتخاردانشجو:حلیمه هواشمیدانشگاه علوم وتحقیقات استان خوزستانپاییز93

اسلاید 3: 65 سال از زمانی که Leo Kanner برای اولین بار اوتیسم را توصیف کرده می گذرداوتیسم چیست؟ اختلالی است که بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

اسلاید 4: دَرخودماندِگی (به انگلیسی: Autism) (به لاتین: Autismus) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی-کلامی ،غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است. این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز درخودماندگی ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیر معمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در درخودماندگی، اختلال در ارتباط است.

اسلاید 5: اختلال اوتیستیك: ارتباط ، تعامل اجتماعی و بازی تخیلی به طور مشخص آسیب دیده است. علائق ، فعالیت ها و رفتارهای تكراری دیده می شود . اختلال در سه سال اول زندگی شروع می شود.اختلال آسپرگر : با آسیب در تعاملات اجتماعی و وجود فعالیت ها و علائق محدود مشخص می گردد . علائم بالینی كلی كه نشان دهنده تأخیر در زبان باشد وجود ندارد یعنی در حقیقت مبتلایان مشكلات تكلمی كمتری دارند. هوش طبیعی و یا بالاتر از طبیعی است. اختلال رت: اختلال پیش رونده ای است كه فقط در دختران دیده می شود. ابتدا مراحل رشد طبیعی است ولی بعد مهارت های به دست آمده قبلی و استفاده هدف دار از دست ها را از دست می دهند و به جای آن حركات تكرار شونده دست ایجاد می شود كه بین سنین1-4 سالگی شروع می شود.اختلال فرو پاشنده دوران كودكی : رشد حداقل در دو سال اول زندگی طبیعی است . از دست دادن جدی مهارت هایی كه قبلاً داشته است مشاهده می شود. اختلال نافذ رشد غیر اختصاصی: به تنهایی علائم مشخص هیچیك از اختلالات بالا را ندارد و نمی توان آنرا جزو یكی از طبقه بندی های فوق الذكر جای داد. طیفهای اوتیسم:

اسلاید 6: علائم اوتیسم:افراد مبتلا به اوتیسم معمولاً حداقل نصف علائمی را كه در زیر عنوان شده است نشان می دهند . این نشانه ها از خفیف تا شدید متغیر هستند . در موقعیت های كاملاً متفاوت،  رفتارهایی كه با سن كودك تطابق ندارد مشاهده می گردد.·       . . اصرار به یكسانی داشته و در مقابل تغییر مقاوم هستند. ·       مشكلات شدید تكلمی دارند. استفاده از کلمات بدون توجه به معانی آنها حدود 40 %  کو دکان مبتلا به اوتیسم اصلا حرف نمی زنند .برخی دیگر مبتلا به عارضه اکو لا لیا (echolalia) (تکرار کردن حرفهایی که دیگران به آنها می زنند) می باشند·       در بیان نیازها مشكل دارند و از اشارات و حركات به جای كلمات استفاده می كنند. ·       اغلب از ضمایر استفاده معكوس می كنند ، به جای استفاده از من  از تو استفاده می كنند . ·       كلمات و یا جملات دیگران را تكرار می كنند. ·       خنده و گریه بی دلیل دارند و یا بدون علت مشخص نگران و مضطرب می شوند. ·       قشقرق به پا می كنند و به دلایلی كه برای دیگران آشكار نیست شدیداً پریشان می شوند. ·       قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار كنند. ·

اسلاید 7:        . دوست ندارند در آغوش گرفته شوند و یا دیگران را در بغل گیرند. ·       تماس چشمی ندارند یا تماس چشمی آنها اندك است. ·       به روش آموزش معمول پاسخ نمی دهند. ·       با اسباب بازی، درست بازی نمی كنند. ·       چرخیدن و تاب خوردن را خیلی دوست دارند. ·       احساس درد كمتر یا بیشتر از حد دارند. ·       از خطرات نمی ترسند. ·       پر تحرك یا كم تحرك هستند. ·       به صحبتها و یا صداها پاسخ نمی دهند به طوری كه به نظر می آید ناشنوا هستند اگر چه حس شنوایی سالم است. 70 % ·        كودكان مبتلا به اوتیسم، ناتوانی هوشی دارند.

اسلاید 8: بهره هوشی کودکان اوتیسم:طبق جدیدترین آمار میزان بهره هوشی کودکان اوتیسم عبارتنداز:****20-25%دارای هوش نرما ل وحتی بالاترازحدطبیعی**** 80-75% باقی مانده دارای هوش بهر پایین تری هستند.60دارای هوشبهرزیر50 و15%دارای هوشبهربین 50-70 هستند(که براثردرمان افزایش بهره هوشی پیدا کردند)

اسلاید 9: درصد وفراوانی ابتلا به اختلال اوتیسم:-در بسیاری از آمارها اعلام می شود که اختلال اوتیسم ( 5/4 مورداز هر 10000 تولد زنده ) وجود دارد.ولی بسیاری ها معتقدندکه اگر بخواهیم آمار واقعی این اختلال را بیان نماییم باید گفت که این آمار به 1% کل جمعیت )یک نفر از هر صد نفر ) می رسد.میزان بروز این اختلال درافراد مذکر 5/3 برابر افراد مونث استفراواني آن  در ايران بايد حدود 6 در 10 هزار نفر باشد.براساس اعلام انجمن اوتیسم آمریکا، میزان ابتلا به اوتیسم سالیانه ‪۱۰‬ تا ‪ ۱۷‬درصد افزایش می‌یابد که افزایش آگاهی و تشخیص بیماری می‌تواند در افزایش آمار اوتیسم نقش داشته باشد. . آمار جهاني اوتيسم، يك تا 4 درصد است ولي گفته مي‌شود در ايران آمار مبتلايان به اين عارضه يك درصد است. يعني بيش از 300 هزار نوزاد متولدشده در ايران به اوتيسم مبتلا هستند.

اسلاید 10: یک آزمایش تازه برای تشخیص بیماری اوتیسم منبع : سلامت > تحقیقات - همشهری آنلاین یک آزمایش ادراری به متخصصان امکان می‌دهد که به سرعت کودکان مبتلا به اوتیسم را شناسایی کند و کمک به آنها را به طور زودرس شروع کنند. تعجب‌آور این است که کلید پیدا کردن این شاخص شیمیایی در دستگاه گوارش به دست آمد. افراد مبتلا به اوتیسم به طور معمول از مشکلات گوارشی رنج می‌برند که ناشی از ترکیب باکتریایی متفاوت در روده‌های آنها است.این بررسی نشان داد که شیوه سوخت و ساز این باکتری‌های منحصر به فرد روده‌ای باعث ایجاد یک ماده شیمیایی شاخص در ادرار بیماران می‌شود

اسلاید 11: انجمن ملي پرورش و سلامت كودكان در آمريكا اين پنج سئوال اوليه را براي يك معاينه از كودك اُوتيستيك تهيه كرده است : 1- آيا كودك شما تا قبل از 12 ماهگي صدا سازي و نجوا داشته است ؟2- تا قبل از 12 ماهگي آيا كودك شما از اشاره ، اَداها و يا گرفتن دست ديگران و همينطور باي باي كردن استفاده كرده است ؟3- آيا كودك شما تا قبل از 16 ماهگي از كلمات تنها استفاده كرده است ؟4- آيا كودك تا قبل از 29 ماهگي از تركيب دو كلمه استفاده كرده است ؟5-آيا كودك هيچ كدام از مهارتهاي كلامي و اجتماعي خود را از دست داده است ؟در صورت جواب منفي به چهار سئوال اول و جواب مثبت به سئوال آخر احتمال وجود اُوتيسم در كودك داده مي شود

اسلاید 12: تحقیقات نشان داده اند که مغز افراد اوتیستیک هنگامی که این افراد به خود فکر می کنند کمتر فعال است. این دانشمندان توانسته اند وابسته های نورونی خود آگاهی را در مغز اوتیستیک پیدا کنند و به این ترتیب پنجره ای به فهم مشکلات اجتماعی اختلالات طیف اوتیسم گشوده شده است. در مطالعه ای که به فهم این موضوع انجامید دانشمندان از روش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی کاربردی یا fMRI استفاده کردند. مغز 66 داوطلب که نیمی از آن ها به اختلالات طیف اوتیسم دچار بودند با این شیوه بررسی شد. در نتیجه مشخص افراد اوتیستیک ،قشر پیش پیشانی شکمی میانی دچارمشکل هستندمغز افراد اوتیستیک

اسلاید 13: محققان دانشگاه مینه‌سوتا یک سیستم تشخیص رایانه‌ای را طراحی کرده‌اند که با رهگیری حرکات کودک قادر به تشخیص نشانگرهای رفتاری اوتیسم است. محققان اختلالات اوتیسم معتقدند که نشانگرهای رفتاری اوتیسم در نخستین سال زندگی کودک قابل مشاهده و تشخیص است؛ با تشخیص زودهنگام بیماری، امکان یادگیری مهارت‌های اجتماعی ضروری و الگوهای رفتاری همزمان با شروع راه رفتن و صحبت کردن فراهم می‌شود. محققان دانشگاه مینه‌سوتا به سرپرستی «جردن هاشمی»، سیستم تشخیص رایانه‌ای طراحی کرده‌اند که با رهگیری حرکات کودک، نشانگرهای اوتیسم را شناسایی می‌کند. سیستم تشخیص رایانه‌ای

اسلاید 14: کودکی که همچنان بعد از۲ سالگی روی انگشت پای خود راه می رود می تواند در معرض بروز بیماری عقب ماندگی ذهنی و اوتیسم باشدراه رفتن روی انگشت پای کودکان را جدی بگیرید!

اسلاید 15: علت اوتیسم:علت اصلي اوتیسم هنوز شناخته نشده است.*برخي پژوهش ها چنين نشان مي دهند كه اتیسم نوعي مشكل فيزيكي است كه بر قسمت هايي از مغز كه به فرايند زبان و اطلاعات ناشي از حواس پنج گانه مي پردازد تاثيرمي گذارد.**ممكن است علت آن عدم تعادل برخي عناصر شيميايي در مغز باشد.***در برخي موارد نيز عوامل ژنتيكي تاثير گذار بوده اند.****خلاصه اينكه اتیسم در حقيقت نتيجه ي تركيب چندين عامل مختلف است

اسلاید 16: 1-چندين دهه قبل اين نظريه داده شد كه اوتيسم در كودكاني ايجاد مي شود كه توسط والدين سرد پس زده شده اند ( والدين يخچالي) و آنها را مقصر انحراف از نرمال كودكان كم سن مي دانستند. اما مطالعات خانوادگي اين مطلب را اثبات نكردند2-نظریه عوارض بارداري با افزايش خطر بروز اوتيسم همراه است اما مشخص نيست كه آيا عوارض بارداري سبب اوتيسم مي شود يا هر دو ناشي از يك علت ديگر مي باشند.  3-نظریه عفونتها:يك زمينه عفوني در بعضي افراد اوتيستيك اين پيشنهاد را داده است كه ممكن است عفونت عامل اوتيسم باشد كما اينكه در اپيدمي هاي سرخجه احتمال بروز اوتيسم بالاتر مي رود. اين يافته ها اين نظريه را ارائه مي كنندكه عفونت با سرخجه آسيب پذيري  براي ايجاد اوتيسم را در جنين ايجاد مي كند. 4-نظریه ژنتيك: يك توزيع ژنتيكي نيز براي اوتيسم شناخته شده است. 5-نظریه مسموميت با سرب توسط آزمايشات مناسب كنار گذاشته شود.6-بروز اوتيسم بعد از واكسيناسيون سرخك ، اوريون و سرخجه به اين نظريه هدايت شده كه اوتيسم ممكن است به علت واكسيناسيون ايجاد شود اما مطالعات دقيق  ارتباط بين واكسيناسيون  سرخك ، اوريون و سرخجه را با اوتيسم ايجاد شده متعاقب آنها را در جمعيت عمومي نشان نداده است. 

اسلاید 17: 7-به گفته پزشكان وجود تلفن‌هاي همراه و ساير دستگاه‌هاي متكي به فناوري بي سيم به دليل ايجاد تراكم ميدان‌هاي مغناطيسي در فضا، شيوع بيماري اوتيسم را در ميان كودكان افزايش داده است.پژوهشگران معتقدند افزايش روز افزون استفاده از دستگاه‌هاي فناوري بي سيم نظير تلفن‌هاي همراه، تراكم ميدان‌هاي مغناطيسي را در بدن بيماران افزايش مي‌دهد كه به دنبال آن تاثير ميدان مغناطيسي بر مغز افراد افزايش استرس و تنش‌هاي روحي است.بنابراين گزارش و به گفته پزشكان جريان‌هاي الكتريكي و ميدان‌هاي مغناطيسي بر روي مغز آثار منفي دارد كه بروز اوتيسم يكي از عوارض ناشناخته آن است.يادآور مي‌شود؛ هم اكنون از هر 15 كودك در آمريكا يك نفر به اوتيسم مبتلا است به طوري كه اين رقم تا قبل از ورود تلفن‌هاي همراه و رايانه‌ها به زندگي افراد، سال 1970 نسبت 1 به 100 داشت. 

اسلاید 18: 8. همچنین در یک پروژه ی تحقیقاتی در روی 100 مورد صورت گرفته است اختلالات کروموزوم 15 ، (در کروموزوم هایی که از مادر به ارث می رسند ) تنها علت شایع اعلام شده است . . همچنین مطالعات اخیر ، گویای ارتباط بین ژن  (5)با اوتیسم است

اسلاید 19: 9-مطالعات جدید حاکی از آن است که زردی در روزهای نخست تولد شانس ابتلا به اوتیسم را در نوزادان افزایش می دهد. زردی معمولاً بر اثر تولید بیش از حد ماده ای به نام بیلی روبین در خون تولید می شود که یکی از فرآورده های جانبی سلول های قرمز خونی است. در بیشتر موارد این بیماری ۱ یا ۲ هفته طول می کشد ولی در موارد نادر زردی می تواند باعث بروز آسیب مغزی، فلج مغزی و حتی مرگ شود.این خطر در نوزادانی که در فصول پاییز و زمستان متولد می شوند بیشتر مشاهده می شود چون نور خورشید بیلی روبین را تجزیه کرده و نوزاد را مقابل ابتلا به زردی حفظ می کند و کافی نبودن نور آفتاب و از طرفی کمبود ویتامین D از دلایل ابتلا به اوتیسم در نوزادان متولد شده در فصول پاییز و زمستان است 

اسلاید 20: 10-همچنین تحقیقات نشان داده است تماس مادر با آلودگی هوا در دوران بارداری و تماس کودک در سال های اول پس از تولد با آلودگی، باعث تأخیر رشد ذهنی کودک و افزایش احتمال بروز اوتیسم می شود11-دوری از موادی مثل انواع مختلف رنگ ها، چسب ها، لاک ناخن، اسپری مو و پودر رختشویی، هم توصیه شده استپس می توان گفت علاوه بر فاکتورهای ژنتیکی، عوامل محیطی و تغذیه ای نیز در بروز و بهبود این اختلال ایفای نقش می کنند12-خطر ابتلا به اختلال “اوتيسم” در كودكاني كه پدران مسن‌تري دارند به مراتب بيشتر است. محققان مي‌گويند احتمال بروز اين بيماري در فرزندان پدران بالاي ‪ ۴۰سال شش برابر پدران زير ‪ ۳۰سال است محققان ،احتمال وجود نقص ژنتيكي را مي‌دهند كه با بالا رفتن سن بيشتر مي‌شود.

اسلاید 21: 13-بطور کلی این فرضیه وجود دارد که اوتیسم میتواند حاصل از بی نظمی موجود در سیستم ایمنی بدن باشد که بدنبال آن سیگنالهای مخرب و واکنشهای شیمیایی در بدن و در سلولهای سفید خون ایجاد میشود و این فرضیه وجود دارد که کودکان اوتیستیک به غذاهای مخصوصی پاسخ منفی میدهند که عمدتآ این غذاها حاوی دو پروتیین به نام  گلوتن ( پروتیین موجود در گندم و ) و کازیین ، پروتیین موجود در شیر و لبنیات) بوده و این خود باعث افزایش همان واکنشها و سیگنالهای مخرب شیمیایی در بدن شده و این سیگنالها و تغییرات شیمیایی در بدن مسئول ناهنجاریهای مغزی ورفتاری حاصله در کودکان اوتسیتیک میباشد. پس میتوان نتیجه گرفت که نوع غذا در بهبود و یا وخامت بیماری موثر میباشد.

اسلاید 22: در دوران عادي رشد مغزي، انفجاري از تولد سيناپس‌ها به ويژه در دوران جنيني ايجاد مي‌شود، اما فرايند تنظيم يا هرس بيش از نيمي از اين سيناپس‌هاي غشايي را در اواخر دوران كودكي حذف مي‌كنداما در مغزهاي اوتيسمي تنها 16 درصد كاسته مي‌شود.1-محققان دانشگاه كلمبيا مي‌گويند زياد بودن تعداد سيناپس‌ها در مغز، نقاطي كه نورون‌ها به يكديگر متصل و مرتبط مي‌شوند، عامل ابتلا به اوتيسم است2-محققان با بررسی پنج کودک اوتیسمی دریافتند همه آنها دچار دچار نقص در ژن ‪ SHANK3‬هستند. این ژن مسئول ایجاد ارتباطاتی در مغز است که در یادگیری زبان اهمیت دارندکشف جدید علت اوتیسم

اسلاید 23: مناطقی که بااوتیسم درگیرندچنان كه برخي محققان دريافته‌اند اندازه دور سر كودكان مبتلا به اوتيسم از ده تا دوازده ماهگي شروع به رشد مي‌كند و ماده خاكستري و ماده سفيد نيمكره مخ طي دو سالگي بزرگ‌تر از حد معمول در كودكان سالم به نظر مي‌رسد. محققان در بررسي‌هاي خود حجم لوب‌هاي گيجگاهي، پس سري و آهيانه‌اي را نيز همراه با افزايش حجم يافته‌اند

اسلاید 24: : در افراد عادی به صورت معمول هنگام صحبت کردن و یا شنیدن صحبت دیگران تنها مفهوم منتقل نمی شود و این مفهوم در مغز سبب ترشح ماده ی شیمیایی دو پامین می شود. ماده ی دوپامین سبب ایجاد حس خوب و شادی ناشی از شنیدن یک مقاله ی عادی و نه البته پرخاشگرانه در مغز انسان می شود. پزشکان متوجه شده اند که در مغز افراد مبتلا به اوتیسم این ماده ی شیمیایی ترشح نمی شود به همین دلیل آنها در ظاهر هیچ احساسی خاصی نسبت به مقاله و گفتگو با دیگران پیدا نمی کنند.مغز افراد سالم و افراد مبتلا به اوتیسم از نظر میزان خوشحالی ناشی از حرف زدن با هم فرق دارد.ترشح ماده ی شیمیایی دو پامین

اسلاید 25: محققين به بينش‌هاي جديدي در مورد پايه نورولوژيك اوتيسم دست يافته‌اند. اين مطالعه با مقايسه الگوهاي رفتاري كودكان سالم ومبتلا به اوتيسم هنگامي كه تلاش مي‌كنند تا ابزار جديدي را استفاده كنند انجام شده است. يافته‌ها نشان مي‌دهد كه كودكان اوتيستيك رفتارهاي جديد را به نحو متفاوتي نسبت به كودكان سالم مي‌آموزند. كودكان اوتيستيك براي يادگيري الگوهاي رفتاري بيشتر به ادراك دروني خود از وضعيت بدنشان متكي هستند تا اطلاعات بصري كه از دنياي خارجي به دست مي‌آيد. هرچقدر ميزان اتكا به اين حس درون‌زاد بيشتر باشد اختلال عملكرد اجتماعي، توانايي حركتي و تقليد كمتر است. ناتواني اين كودكان در زمينه مهارت حركتي با نحوي كه مغز آنها اعمال حركتي جديد را مي‌آموزد در ارتباط است. تفاوت مسيرهاي يادگيري رفتارهاي جديد در كودكان مبتلا به اوتيسم

اسلاید 26: ساختار مولکولی مغز مبتلایان به اوتیسم متفاوت است منبع : http://www.iricss.org پژوهشگران کشف کردندکه ساختار مولکولی مغز مبتلایان به اوتیسم در مقایسه با افراد سالم می تواند کاملا متفاوت باشد. این یافته ممکن است به دانشمندان کمک کند تا علت های این اختلال عصبی، که دارای شکل های متفاوتی است، را مشخص نمایند. *اگر شما به طور تصادفی 20 مبتلای به اوتیسم را انتخاب کنید، علت بیماری هر کدام از آنها ویژه همان فرد خواهد بود. اما، وقتی تعامل ژن ها و پروتیین ها در مغز افراد اوتیسمی بررسی شد، الگوهای مشترک کاملا مشخصی مشاهده شد.این نقطه های مشترک می تواند کلید یافتن ریشه های این اختلال باشد. در آمریکای شمالی، از میان هر 110 کودک یکی به نوعی از طیف اختلال اوتیسم مبتلا است، که پسر ها به مراتب بیش از دختران گرفتار آن هستند

اسلاید 27: درمانهاي رژيمي و داروئياز آنجائي كه اُتيسم يك طيف از بيماريهاي مشابه است نمي توان گفت كه يك درمان خاص براي همه اين طيف مي تواند مؤثر باشد . ولي به هر حال متخصصين و خانواده ها به اين نتيجه رسيده اند كه با استفاده از چند روش درماني و يا تركيبي از آنها مي توان به كودكان اُتيستيك كمك كرد تا رفتارهاي اختلالي آنها بهتر شده و عملكرد كلّي آنها پيشرفت كند . اين تركيب درماني مي تواند تركيبي از روشهاي روانشناسي و داروئي باشد . تاكنون داروئي يافت نشده است كه از بروز اُتيسم جلوگيري كند و يا اينكه آنرا درمان كند ولي متخصصين و خانواده ها به تجربه دريافته اند كه بعضي از داروهاي استفاده شده در بيماري هاي ديگر ، در بهبود بعضي از اختلالات اُتيسم مؤثر مي باشند . همچنين مشاهده شده است كه تغييرات رژيم غذائي و افزودن برخي ويتامين ها و موادمعدني مي تواند در بهبود برخي از اختلالات اُتيسم مؤثر باشد .در طي ده سال گذشته تحقيقات زيادي در اين مورد انجام شده كه نتايج برخي از آنها حاكي از اين است كه افزودن برخي ويتامين ها مانند ب6 و ب12 و همچنين حذف برخي مواد مانند گلوتن و كازئين از رژيم غذائي كودك مي تواند در بهبود عملكرد سيستم گوارشي ، آلرژي ها و رفتارهاي كودك تأثير مثبت داشته باشد . البته تمامي تحقيقات و بررسي ها اين مطلب را به صورت علمي و قطعي ثابت نمي كنند .      تعدادي از داروهاي بيماريهاي ديگر وجود دارند كه در مورد بعضي از كودكان اُتيستيك اثرات مثبت نشان داده اند.اين داروها معمولاً در درمان بيش فعّالي ، اختلالات توجه ، و نگراني در كودكان اُتيستيك مؤثر بوده اند . در اصل مي توان گفت هدف از استفاده دارو در كودكان اُتيستيك ، كاهش رفتارهاي اختلالي در جهت استفاده بهتر و بيشتر كودك از جلسات درماني مي باشد

اسلاید 28: يكي از بيشترين ويتامين هاي استفاده شده براي كودكان اُتيستيك ، ويتامين ب مي باشد .اين ويتامين در ساختن آنزيمهائي كه مغز براي فعّاليت خود به آنها احتياج دارد مؤثر است بهبود رفتار ، بهبود تماس چشمي ، توجه بيشتر ، و افزايش توانائي يادگيري در اين كودكان بود. در بعضي از كودكان ، روغن جگر ماهي كه حاوي مقادير فراواني ويتامبن هاي آ و د مي باشد تأثيرات خوبي در افزايش تماس چشمي و بهبود رفتاري داشته است . ويتامين ث نيز در عملكرد بهتر مغز تأثير دارد و استفاده آن در برخي از كودكان اثرات مثبت داشته است ویتامین هابسیاری از غذاها در وخیم تر کردن این بیماری نقش دارندو از جمله این محرک ها شامل تمامی غذاهای آماده- کنسروها –چاشنی ها- رنگهای مصنوعی  – ادویه جات –فلفل قرمز-شکلات  شکر و هر آنچه دارای شکر ویا حتی شیرین کننده های مصنوعی و افزودینی ها و نگهدارنده ها میباشدغذا

اسلاید 29: توصیه های تغذیه ای در بیماری اوتیسم _بطور کلی غذای کودک اوتیستیک باید به شکل طبیعی آن نزدیک باشد و غذا باید تازه باشد. _ میوه جات و سبزیجات تازه : منبع خوب ویتامین ها و آنتی اکسیدانها بوده و دارای آنزیمی است که مسول سم زدایی در بدن است که کودکان اوتیستیک فاقد آن میباشند_ انواع گوشت قرمز و سفید : بهتر است قسمت اعظم غذای کودک را انواع گوشت قرمز-مرغ و ماهی و تخم مرغ تشکیل دهد و باز هم تاکید میکنم بهتر است تازه باشد و در خانه طبخ شود. _ آب: آب به شکل معدنی و تصفیه شده برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه میشودو نیز آب همراه لیمو و عسل بهترین نوشیدنی برای کودکتان میباشد. _ مکملهای توصیه شده در بیماری اوتیسم: قرص امگا۳- ویتامینهای گروه ب –کلسیم و ویتامین د

اسلاید 30: تحقيقات انجام شده روي طيف اختلالات اوتيستيك (ASD) نشان مي‌دهند كه نوروفيدبك (EEGبيوفيدبك) مي‌تواند در تصحيح ناهنجاري‌هاي فعاليت مغزي مؤثر باشد و در نهايت منجر به كاهش علائم و بهبود عملكرد گردد. اوتيسم اختلالي است كه با نبود تماس چشمي معمول، حالت‌هاي چهره، روابط اجتماعي و رفتارهاي تكراري محدود كننده مشخص است. بعضي از علائم ASD ناشي از كج كاري در عملكرد مغز در نواحي متعددي هستند. تصويربرداري نوروني كاركردي و الكتروانسفالوگرافي مشخص كرده‌اند ارتباطات نوروني در مغز اين افراد نابهنجار هستند. بين بعضي از نواحي مغز فعاليت بيش از حد وجود دارد در حالي كه در برخي نواحي ديگر كاهش ارتباط معمول مشاهده مي‌شود. بر اساس همين شواهد از نوروفيدبك مبتني بر ارتباط استفاده شده كه كاهش 40 درصدي در علائم اوتيستيك را موجب شده‌است. در واقع نتيجه تحقيقات نشان مي‌دهد كه مونتاژهاي دو قطبي (BIPOLAR) و بين نيم‌كره اي در نوروفيدبك باعث كاهش ارتباطات بيش از حد در مغز مي شود. اين روش در اصلاح نا بهنجاري‌هاي ناشي از اين اختلالات بسيار مؤثر است.نوروفيبدك به كمك افراد مبتلا به اختلالات اوتيستيك مي‌آيد

اسلاید 31: اسب‌ها به كمك اوتيسمي‌ها مي‌آيند مدت‌هاست حيوانات به كودكان اوتيسمي كمك كرده‌اند تا درصحبت‌كردن و مهارت‌هاي اجتماعي بهبود يابنداسب‌سواري براي كودكان اوتيسمي فوايد چشمگيري دارد و البته باور دانشمندان بر آن است كه منشا اين تاثيرات مثبت احتمالا ريتم و آهنگ اسب‌سواري استسوارشدن و نوازش اسب مي‌تواند سبب كم‌شدن ناهنجاري‌هاي رفتاري اين كودكان شود. كودكان اوتيسمي كه مدتي را با اسب‌ها گذرانده بودند، در مقايسه با ساير كودكان اوتيسمي، در مهارت‌هاي رفتاري و حركتي بهبود چشمگيري يافته بودند. .حركت آرامبخش و موزون اسب‌ها عامل اصلي اين اثرات مثبت است.

اسلاید 32:  عشق داروی درد افراد مبتلا به اوتیسماکسی‌توسین یا هورمون عشق می‌تواند مغز افراد مبتلا به اوتیسم را فعال کند و منجر به بهبود رفتارهای اجتماعی آنها و اجتماعی‌تر شدن آنها شود. محققان اظهار کرده اند هورمون اکسی توسین یا هورمون عشق به اوتیسمی ها برای درک بهتر احساسات و حالات چهره دیگران کمک می کند. دانشمندان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که برخی از علائم اختلال اوتیسم را می‌توان با یک اسپری استنشاقی حاوی هورمون اکسی توسین کاهش داد.

اسلاید 33: کودکان مبتلا به اوتیسم در سایه حواس پرت می شوندکودکان دارای اختلال اوتیسم اشیای در معرض سایه ها را متفاوت از سایر همنوعان می بینند.در حالی که افراد عادی اشیای تحت سایه را می توانند ببینند و اغلب می توانند آنها را به وضوح تشخیص دهند،این کودکان اغلب اشیای در سایه را به سختی تشخیص می دهند.پیش تر تصور می شد که اوتیسم در مرحله اول در روابط اجتماعی افراد تاثیر می گذارد اما تحقیقات بعدی نشان داد که افراد مبتلا به اوتیسم اشیای بزرگتر را می بینند و می توانند آنها را پیدا کنند اما دیدن اشیای کوچکتر و پیچیده تروشناسایی آنها برای کودکان مبتلا دشوار است.بر مبنای این تحقیق،مشخص شده است که سایه می تواند باعث پرت شدن حواس کودکان مبتلا به اوتیسم شود و در این شرایط ممکن است گیرنده های حسی شخص مبتلا به این عارضه نتواند به دقت اشیا را در سایه تشخیص دهد.این یافته به اعتقاد کارشناسان می تواند در درمان مبتلایان به اوتیسم راهگشا باشد.

اسلاید 34: اوتیسم چگونه درمان می شود؟اوتیسم با جراحی و دارو درمان نمی شود (گرچه برخی از افراد مبتلا به آن برای بهتر کردن برخی علائم این بیماری مثل خشونت رفتار و مشکلات تمرکزی، در خود از دارو استفاده می کنند). در عوض، به افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند مهارت هایی آموزش داده می شود که به آنها کمک میکنند کارهایی که برایشان دشوار بوده را انجام دهند. بهترین نتایج در کودکانی دیده می شود که از سن خیلی پایین درمان را شروع می کنند یعنی بلافاصله پس از تشخیص برنامه های آموزشی خاص که برحس نیازهای فردی کودکان تعیین می شود معمولاً بهترین روش درمان است. این برنامه ها با آموزش نحوه برقراری ارتباط به کودک، روی شکستن سد ها و موانع ارتباطی کار می کنند (گاهی اوقات با استفاده از تصاویر یا زبان اشاره). مهارت های ابتدایی زندگی، مثل نحوه عبور از خیابان یا آدرس پرسیدن نیز در این برنامه ها مورد توجه است. یک برنامه درمانی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد مثل: گفتار درمانی، تن درمانی، موسیقی درمانی، تغییر در رژیم غذایی، دارو، کار درمانی و شنوایی یا بینایی درمانی. همان متخصصین که به تشخیص بیماری در کودک کمک کردند، معمولا به اتفاق هم بهترین مجموعه درمانها را به علاوه برنامه آموزشی برای کودک در نظر می گیرند.این افراد در زمان نوجوانی ممکن است بتوانند در کلاسهای عادی شرکت کنند، اما ممکن هم هست که به خاطر مشکلات رفتار مداوم نیاز به کلاس ها و مدارس خاص در دوران دبیرستان داشته باشند.

اسلاید 35: توانبخشی (گفتار درمانی - کار درمانی -رفتار درمانی-دارو در مانی): آموزش هاى ویژه، حمایت خانواده و در بعضى موارد درمان دارویى به بسیارى از کودکان مبتلا به اتیسم در رسیدن به تجربه زندگى هرچه طبیعى تر کمک خواهند کرد. برنامه هاى توانبخشی مى توانند ظرفیت کودکان را در یادگیرى، برقرارى ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعى افزایش دهد و همزمان مى تواند شدت رفتارهاى مخرب را کاهش دهد. درمان دارویى نیز در کاهش شدت علائم مؤثر است.

اسلاید 36: درمان اوتیسم با کارتونهمانطور که میدانیم کودکان اوتیسم در درک و تشخیص حالات چهره ی افراد دچار مشکل هستند، ثابت شده که دیدن کارتون به این کودکان کمک می کند تا هیجانات طبیعی را یاد بگیرند. در این تحقیق از کارتون هایی با شخصیت های غیر انسانی که چهره ی انسانی دارند استفاده شده و یک نفر راوی داستان را نقل می کند تا به کودک در درک هیجانات انسانی کمک نماید. او شیوه ی بیان صورت و احساسات شخصیت های داستانی را برای کودکان توضیح می دهد. دکتر سیمون بارون سرپرست مؤسسه تحقیقات اوتیسم در دانشگاه کمبریج، معتقد است کارتون های متحرک نقش مهمی در درمان بیماران اوتیسم دارند و باعث می شوند کودکان به ترسشان از نگاه کردن به چهره دیگران غلبه کنند و نحوه ی بیان احساسات را بیاموزند

اسلاید 37: درمان اوتیسم در کودکی؛ آی.کیوی بالاتر در بزرگسالی : دانش  - درمان زودهنگام و متمرکز نوزادان و کودکان کم سن‌وسال مبتلا به اوتیسم، منجر به پیشرفت‌های فوق‌العاده آنان می‌گردد؛ به‌طوری‌که پس از چند سال، علایم بیماری در آنها ناپدید می‌گردد.خردسالان دارای علائم اوتیسم (در خود ماندگی) در صورت درمان زودهنگام و متمرکز، پیشرفت‌های عجیبی از خود نشان می‌دهند

اسلاید 38: نوابغ اتیسم و آسپرگر متخصیص سرشناس روانپزشکی معتقد هستند. بسیاری از چهره های سرشناس حیطه های علوم،سیاست و هنر به این دلیل موفق شده اند که دچار بیماری «اوتیسم» بوده اند که به دلیل داشتن ژن های نبوغ خاص مبدل به چهره هایی سرشناس شده اند ایزاک نیوتن، آلبرت اینشتین، جرج اورول، اچ جی ولز و لودویگویتگنشتاین، توماس جفرسون رئیس جمهورامریکا ، مارشارل دوگل ، از چهره های مطرح و معتبر جهان هستند که علامت هایی از بیماری های مشابه اوتیسم، یا سندرم آسپرگر، بوده اند.به نظر می رسد که بعضی از اختلالات ژنی که باعث بروز بیماریهایی مثل اوتیسم یا سندرم آسپرگر می شوند در عین حال می توانند خلاقیت و تواناییهای خاصی را در فرد ایجاد کنند: توانایی هایی که باعث می شود فرد «نابغه» لقب بگیردبرخی از کو دکان اوتیستی از استعداد های خارق العاده ای در برخی از رشته های علمی از قبیل ریاضیات ، هندسه ، موسیقی ، هنر ، حل جدول  و قدرت حافظه بر خوردارند

اسلاید 39: بهترین ها را برایتان آرزومندم

اسلاید 40: در صورت مشاهده هرگونه رفتار غیر طبیعی کودک در هرسنی، مراجعه به متخصص اولین قدمی است که والدین باید بردارندنکته مهم شروع هر چه سریع تر مداخلات درمانی است و اما نکته مهم تر این که هیچگاه برای شروع درمان دیر نیست.کلام آخر

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید