علوم مهندسی معماری و عمران

ایستگاه راه آهن

2B00~1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. Shahriar

    سلام چجوری باید دانلود کنم

    • ppt.ir

      سلام شما برای دانلود فایل باید در سایت ثبت نام کنید.
      با تشکر
      پشتیبانی ppt.ir

نظر خود را بنویسید

ایستگاه راه آهن

اسلاید 1: موضوع:ایستگاه راه آهناستاد :آقای مهندس غفاری دانشجویان:رضوان عبدلی انسیه حسن پری پریسا حجارزاده پاییز93

اسلاید 2: فهرست:مقدمهراه آهن سراسری ایرانایستگاه راه اهن تهرانایستگاه راه اهن کرمانایستگاه بندر ترکمن وبندر گزایستگاه قزوین وزنجانایستگاه مراغهایستگاه تبریزایستگاه مشهد

اسلاید 3: مقدمهسفر با قطار به عنوان ارزان‌ترین و بهترین روش حمل‌ونقل برای رسیدن به مسافت‌های طولانی شناخته می‌شود، بنابراین ایستگاه راه‌آهن مکانی پر جمعیت و شلوغ است که می‌توانید در آن، همه جور افرادی را ببینید که در زندگی روزانه خود، در حال مسابقه با زمان هستند. سکوها پر از مسافران، فروشندگان و مأموران راه‌آهن است، صف‌های طولانی وجود دارد، و زمانی که یک قطار می‌رسد، تعداد زیادی از آن خارج شده و گروهی دیگر به آن سوار می‌شوند

اسلاید 4: تاریخچه ایستگاههای راه آهن درایران را آهن در ایران اولین بار بعد ار سفر ناصرالدین شاه به اروپا مورد توجه قرار گرفت . او در سفر سوم خود به اروپا، برای بازدید از یک نمایشگاه بین المللی سوار قطار شد ، تجربه ای که برایش بسیار لذت بخش بود. او در سفر نامه اش نوشت« رفتیم توی واگن ، عجب راه آهنی ، در دنیای دیگر این طور راه آهن نمی شود [ .....] خیلی راحت است . هر طور بخواهند تند ویواش میرود . از همه جور راه آهن این بهتر است . برای تهران این جور راه آهن خوب بود . »مطالعات راه آهندر همین سال دولت روسیه ساخت راه آهن در روسیه را پیشنهاد کرد . البته به شرطی که تا 15 سال امتیاز ساخت به هیچ دولت خارجی دیگری واگذار نشود . پیش از آن نیز چند شرکت انگلیسی و فرانسوی قصد گرفتن امتیاز راه آهن ایران را داشتند .

اسلاید 5: راه آهن سراسری ایرانراه آهن سرتاسری ایران نام راه آهنی است که در اوایل قرن حاضر از جنوب تا شمال ایران کشیده شد. این راه آهن بندر شاهپور (بندر امام خمینی فعلی) در ساحل خلیج فارس را به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) در ساحل دریای مازندران وصل می‌کرد.در ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه آهن سراسری در تهران محل فعلی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان وقت رسما ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال آغاز گردید. راه آهن سراسری در ۲۷ مرداد ماه ۱۳۱۷ بپایان رسیده و دو خط شمال و جنوب در ایستگاه سمیه به یکدیگر متصل و در روز سوم شهریورماه ۱۳۱۷ این خط با تشریفات خاصی رسما افتتاح و بهره برداری آن شروع شد.

اسلاید 6:

اسلاید 7:

اسلاید 8:

اسلاید 9:

اسلاید 10: . . مطالعات راه آهنمهم ترین ایستگاه خط آهن سراسری ، ایستگاه تهران است ، که کنسرسیوم آلمانی کامپساکس عملیات احداث آن را از سال 1306 آغاز کرد و در سال 1314 به پایان رساند . معماری آن ، که اساسا تکرار نمونه های اروپایی است ، از نظر طراحی و ساخت کیفیت بسیار بالایی دارد . سبک معماری آن نئوکلاسیک است ونمای آن سادگی معماری مدرن را دارد . این معماری از اواخر قرن نوزدهم تا دهه اول قرن بیستم مورد توجه محافل معماری آلمان بود . معرفی ایستگاه راه آهن تهران:

اسلاید 11: . مطالعات راه آهناین معماری از دو جهت فضای معماری ایرانی را متأ ثر کرد. یکی از نظر رابطه بین فضاها و عناصر و چگونگی استفاده از مصالح جدید در نمای خارجی مانند سنگ پداک ، سیمان و سطوح شیشه ای وسیع ، که به سرعت بر معماری آن زمان ، بخصوص ساختمانهای دولتی ، تاثیر گذاشت

اسلاید 12: . در ساختمانهای ایستگاههای فضایی چون ورودی ، محل انتظار مسافران ، فروش بلیت ، فضاهای اداری ، بوفه ، رستوران ، مسجد سرویس های بهداشتی و در ایستگاههای مهم فضایی برای اقامت محدود در نظر گرفته شد . به نسبت اهمیت ایستگاه همه یا بخشی از این فضاها در آن ساخته می شد . مطالعات راه آهنورودیمحل انظار مسافرینفروش بلیتفضاهای اداری، بوفه ، رستوران ،مسجد سرویس های بهداشتی

اسلاید 13: طرح این ایستگاه و میدان آن در بهار سال 1314توسط کنسرسیوم کامپمساکس انجام شده است.حجم کلی این دستگاه عبارت است از مکعب مستطیلی عمود بر آکس میدان و مکعب مستطیل دیگری که عمود بر آن قرار گرفته است بطوریکه که ورودی اصلی از نقطه اخراج عمود است. پس از دو ردیف شیشه سکوریت فضای مرتفع اولیه قرار دارد.شاخه راست عبارت است از راهروی که از میان دفاتر اداری گذشته و به رستوران ختم می شود و شاخه چپ به محل سابق گیشه های فروش بلیط و اداره پلیس ایستگاه می رسد. در آخرین قسمت سمت چپ که دارای ورودی مستقلی می باشد،سالن تشریفات قرار دارد که امروزه از آن بعنوان نمازخانه استفاده می شود.

اسلاید 14: از سالن اولیه توسط درگاهی بزرگ به سالن توزیع می رسیم که درطرف راست آن توالت ها و پله های دسترسی به سکوها قرار دارد و در طرف چپ نیمکت های انتظار و پیشخوان اطلاعات و راهرو و پله های سرویس قرار دارند. این طرح با داشتن دو سکوی جزیره ای،جمعاً4قطار را در کنار خود می پذیرد که البته سکوی سومی را توسط پلی فلزی که از انتهای سالن ثانویه به بیرون رفته است بعد ها احداث کرده اند و تعداد قطارهای مسافربری به 6عدد رسیده است.درطبقه بالا راهروهایی در وسط دو طرف شاخه اصلی ساختمان که طرفین آن را ازاطاق های اداری مربوط به ادارات مختلف راه آهن در بر گرفته اند.ودر طبقه زیرین انبار های مختلف آشپزخانه ها،رستوران ها سالن ها،تاسیسات ،تلفنخانه،و شوفاژ و تهویه مطبوع قرار دارد.این بنا دارای نمایی زیبا و با شکوه است که مانند اکثر بناهای دولتی آن زمان از سبک نئوکلاسیک ساده شده ای که همراه با تناسبات غالب بر بناهای تاریخی است،پیروی می کند.

اسلاید 15: عمده مشکلاتی که امروزه در رابطه با این ایستگاه وجود دارد ظرفیت مورد نظر در طراحی اولیه است که برای رفع نیاز های کنونی نمی تواند پاسخگو باشد،برای مثال سرویس های فروش بلیط هم اکنون در خارج از ایستگاه صورت می پذیرد.نحوه دسترسی به سکو ها در این ایستگاه به صورت سلسله مراتب عبور از فضاهای ورودی سالن اولیه، سالن حرکت و راه پله های دسترسی به سکوها در نظر گرفته شده است،این مسیر برای رفت و بازگشت یکسان است که این مورد همراه با عدم کفایت زیر بنای کافی،موجب تراکم و تجمع نامطلوب مسافرانی است که مسیر یکدیگر را قطع می کنند. برای رفع این مشکلات در سالن1330طرحی در جهت اتصال مستقیم خیابان به سکو ها تهیه شد، ضرورت اجرای این طرح که متاسفانه به فراموشی سپرده شد از آنجا نمودار است که امروزه برخی از مسافران ترجیح می دهند از انتهای سکوها که مختص حمل بار است از ایستگاه خارج شوند

اسلاید 16: از مشکلات دیگر ایستگاه،می توان به کافی نبودن محل های تخلیه و بارگیری و قدیمی بودن سیستم تخلیه و بار گیری و محوطه تنظیم قطار،کافی نبودن وسایل تعمیر و نگهداری واگن ها اشاره کرد.تاثیرات ایستگاه بر بازیافت شهری به صورت میدان راه آهن نیز اشکالاتی بوجود آورده است. ظاهراً طراحی کامپساکس در مورد میدان به اجرا در نیامده است و میدان بدون در نظرگرفتن تدابیر لازم جهت سهولت در دسترسی و سرعت بخشیدن به ترافیک ساخته شده است.المان های اطراف میدان عبارتنداز: پارک،مسافرخانه،مغازه ها،خیابان های شوش شرقی،استادیوم راه آهن و فضاهای سبز اطراف آن،ساختمان ایستگاه،ساختمان های اداری راه آهن، خیابان شوش غربی،مجتمعی از مسافر خانه ها و مغازه ها ،خیابان 30متری و ساختمان اداره قند و شکر.

اسلاید 17: درطراحی اولیه کامپا کس مسیر سواره و پیاده با خاکریزی دو طرفه میدان و با ایجاد یک عقب نشستگی در وسط میدان جهت توقف اتومبیل ها و تاکسی ها به طرز جالبی از یکدیگر تفکیک شده بود. شاید اگر این طرح که دید آینده نگرانه ای در آن مشاهده می شد،اجرا می گردید ،امروز در میدان راه آهن تهران گرفتاری های ترافیک و پارکینگ به این شکل وجود نداشت. ساختمان ساخته شده و میدان بصورت فلکه ای درآمده به همراه مجسمه ای در وسط آن به صورتی که میدان هسته ای ساخته شده به نوعی در تقابل به مفهوم میدان مشرف که عموماً در ایستگاه راه آهن مد نظر است .عمل می کنند.

اسلاید 18:

اسلاید 19: ایستگاه راه آهن تهران(منبع عکس:تاریخ اجتماعی و فرهنگی تهران-جلدسوم-دفتر پژوهش های فرهنگی)

اسلاید 20: میدان راه آهن 1334 شمسی(منبع عکس:کتاب تهران قدیم-داریوش تهامی)

اسلاید 21: ایستگاه راه آهن کرمانبررسی ایده طراحی:توجه طراحی به سوی معماری سنتی(جهت پاسخگویی به مسائل اقلیمی از یک سو و نمادین بودن پروژه)و از طرف دیگر تکنولوژی بوده است(که لزوم استفاده از آن دریک ساختمان به عملکرد کاملا ًمدرن احساس می شد)وبا توجه به این پارامترها اسلوب کلی معماری با استفاده از اصول معماری سنتی از قبیل تقارن،سلسله مراتب تجمع مرکزی فضاها با استفاده از حیاط مرکزی،استفاده از فضای سبز در قالب بنا ،استفاده از سقف های بلند و....از یکسو و علاقه مردم منطقه به فضاهای روشن و اصطلاحاً دلباز و در نظر گرفتن فرمی آشنا در ذهن (یخچال های قدیمی)و ارائه آن در قالب کاملاً مدرن با استفاده از تکنولوژی امروزی کشور از سوی دیگر در نظر گرفته شده است.ا بررسی و مطالعه عملکردهای متعدد این سازمان ،مدول مکعب4×4× 4 مترجهت استفاده در طرح معماری مورد استفاده قرار گرفته است که علت این امر مناسب بودن این ابعاد به تناسبات فضاهای اداری و عمومی و سرویس می باشد.

اسلاید 22:

اسلاید 23: بررسی پلانها:ساختمان در دو طبقه با مساحتی در حدود 6250متر مربع طراحی شده است.که شامل دو بخش اداری و مسافرین می باشد .هر بخش با توجه به معماری سنتی کویری با استفاده ازحیاط مسقفی ،شکل گرفته و فضاهای جانبی به دور حیاط گرد هم قرار گرفته اند .طراحی پلانها به گونه ای می باشد که ارتباط بین اتاق ها و سایر فضاها از داخل این حیاطها صورت می پذیرد.در مرکز این 3حیاط جهت تلطیف فضا و حفظ تناسبات انسانی و بصری باغچه هایی تعبیه شده است که با توجه به فرم سقف و نور گیری و بلندی آن ،فضای حیاط ها علاوه بر روشنایی و زیبایی جهت رشد گیاهان و انتظار مسافران فضایی دلنشین را پدید می آورد. 

اسلاید 24: پلان ایستگاه راه آهن کرشمان(مقیاس1:400)

اسلاید 25: بررسی نماها: نمای ایستگاه با تلفیقی از معماری مدرن و سنتی چشم اندازی ویژه را در بنایی متمایز از سایر بناهای شهر،که عملکردی مدرن را نیز دارد پدید آورده است. 

اسلاید 26: بررسی فضاها:وجود فضاهای ورودی گسترده ،موجب سهولت تردد مسافران شده است وبسیار منطقی و موجه است .وجود دفاتر فروش بلیط وکنترل مسافران در بدو ورود می تواند به ایجاد احساس امنیت در مسافر کمک کند .فضای انتظار با وسعت مناسب ،موجب احساس آرامش و سهولت تردد مسافرین گردیده است.قرار گیری 2جبهه اداری در دو قسمت شرقی و غربی ساختمان بسیار مناسب بوده و توزیع غیر متمرکز واحد های اداری را می رساند.جایگاه رئیس ایستگاه در محلی نزدیک به خط آهن و سکو و در ارتباط با واحد های اداری و فضای انتظار ،به دلیل اهمیت مطلع بودن دائمی او از فعالیتهای ایستگاه ،ضروری می باشد.وجود واحد امنیتی پلیس در حد فاصل سکو و سالن انتظار می تواند از بروز خطرات احتمالی و انگیزه های سرقت تا حد زیادی جلوگیری کند.رستوران مسافرین با دسترسی از دو قسمت(سکو و فضای انتظار ) استاندارد بوده و بدین ترتیب مسافرین به سادگی قادر خواهند بود که مسیر خط و قطارهای ورودی و خروجی رادر نظر داشته و با آرامش از فرصت در اختیارات خود ،به صرف غذا بپرازند.

اسلاید 27: انبار توشه در محلی واقع شده است که از یک طرف مانع فعالیتهای دیگر ایستگاه نبوده و از طرف دیگر دسترسی سریع و آسان مسافرین به آن فراهم شود .دفتر ترافیک با احاطه به خط این امکان را داراست که با دقت کنترل قطارهای ورودی و خروجی را انجام دهد.استقرار واحد جریه در نزدیکی سکو امکان و یا لااقل شرایط تعویض سریع قطعات قطار و واگنها و دیگر استفاده های مشابه را به سهولت امکان پذیر می کند .اسکلت فضایی ورودی ایستگاه ،نوعی عظمت،زیبایی land mark را به وجود آورده است . حیاط های درونی ایستگاه هم تامین کننده نور کافی هستند و هم دلنشین و فضای معمارانه کویر را به ذهن متبادرمی کنند.پیش آمدگی سقف در پیرامون ،هم سایه بان و سایه ساز است و هم ورود نور آفتاب و گرما را بهینه می کند .نقشه های معماری تهیه شده به صورت مدولار و با پلانی کلاسیک طراحی شده اند که در آن تلفیقی از معماری سنتی منطقه و معماری جدید به کار رفته است .بعنوان مثال وجود پله های ورودی و نحوه قرارگیری فضاهای داخلی ،نوعی گرایش کلاسیک و سنتی داشته اما در عوض نمای شیشه ای با نور گیری های مورد استفاده به وضوح سبکی مدرن را مشخص می کند.

اسلاید 28:

اسلاید 29: مطالعات راه آهن ایستگاه های بندر ترکمن و بندر گز عملیات احداث دو ایستگاه در سال های دهه اول 1300 ( احتمالا 1306 ) آغاز شد و در دهه دوم به پایان رسید (احتمالا 1317 ) هر دو ایستگاه در سه طبقه ساخته شده اند ( یک طبقه زیرزمین ) ایستگاه بنر ترکمن 672 و ایستگاه بنر گز 403 متر مربع زیر بنا دارند . طبقه همکف به بخش اداری شامل دفتر ریاست ایستگاه ، باجه های فروش بلیط دفاتر کنترل رفت و آمد قطارها و سالن انتظار اختصاص دارد .طبقه دوم زمانی محل سکونت روسای ایستگاه ها بوده و اینک متروکه اند . زیرزمین هاهم که زمانی استفاده های متنوع والبته غریبی داشته اند ( مثلا در دوره پهلوی زیرزمین ایستگاه بندر ترکمن محل نگهداری بیماران و بعد از انقلاب بازداشتگاه بوده ) اینک چنان پر آب است که حتی از پله های آنها نمی توان پایین رفت . بندر گز

اسلاید 30: بندر گز

اسلاید 31: بندر ترکمن

اسلاید 32: : مطالعات راه آهنورودیانتظار مسافرانورودیبندر گز

اسلاید 33: مطالعات راه آهنورودیورودیبندر ترکمن

اسلاید 34: مطالعات راه آهنایستگاه های قزوین وزنجان این دو ایستگاه در سال های پایانی در دهه 1310 ، احتمالا در 1319 تکمیل شده اند طرح معماری هر دو یکسان است ساختمان فعلی ایستگاه زنجان با ساختمان اصلی که در دهه بیست ساخته شده تفاوت دارد و تغییر عمده در نمای ساختمان ، الحاق سرستون و نمای ستونهای سیمانی به پنجره ها و اندود جدید روی نمای ورودی سالن اصلی است . همچنین در نمای اطراف داخلی ایستگاه نیز فضای ستون دار به فضایی محصور شده . نمای اصلی بنا ازاره سنگین داشته که زیر پنجره های ساختمان آمده نمای دو بال شرقی و غربی با سیمان اندود شده بود . نمای بخش مرکزی هم نواری سیمانی بوده که به صورت افقی سطح نما را پوشانده ابعاد تناسب نما و بازوها تغییری نداشته ، اما کنسول ستون دار ورودی فعلی که روی پله کان قرار گرفته با وضعیت اصلی تفاوت دارد ایستگاه قزوینزنجان ایستگاه

اسلاید 35: مطالعات راه آهنورودیورودیانتظار مسافرانانتظار مسافران

اسلاید 36: مطالعات راه آهنایستگاه مراغه ایستگاه راه آهن مراغه از ایستگاههای درجه یک کشور در مسیر راه آهن آذربایجان در 14 مهر 1335 افتتاح شد ساختمان مستطیل شکل ایستگاه با ابعاد تقریبی 18 در 70 متر و مساحتی در حدود 2500 متر مربع در دو طبقه ساخته شده شکل بنا ترکیبی است از حجمی مربع شکل در وسط و دو بال مستطیلی به ابعاد 15 در 25 متر که بصورت متقارن در طرفین فضای میانی استقراریافته اند ورودی بنا در مرکز نمای شمالی تو درفتگی قوسی شکل است که ده متر ارتفاع دارد و خود در مسطیل تونشسته ای قرار گرفته قرار گیری سر در ورودی در بالای پله های ورودی وارتفاع بلندتر این بخش نسبت به دو یال کناری که نمای مجموعه ابهت بخشیده و تکرار فضاهای پر و خالی که به جرز ها و باز شوهای بنا اختصاص یافته بارزترین خصیصه یال های کناریند این باز شو ها در طبقه همکف مستطیل شکل و در طبقه اول قوسی شکل اند کاربرد قوسهای نیم دایره در این بنا یاد آور الگوهای ساسانی است . بعد از پله های بخش ورودی فضای وسیع مرکزی به شکل مستطیلی با ابعاد 17 در 19 متر قرار دارد که سالن انتظار مسافران است فضای گشوده در میان آسمانه این مستطیل بر مقیاس فضا می افزاید . دو ضلع غربی و شرقی فضای میانی با راهرویی به فضای های اداری ایستگاه واقع در دو طرف آن متصل می شود پوشش این راهروها به صورت قوسی با شیوه ای طاق آهنگ اجرا شده است دسترسی مسافران به سکوهای مسافر بری از طریق باز شویی که در میانه ضلع جنوبی تعبیه شده است سکوهای مسافری آخرین عتصر کاربردی بناست .

اسلاید 37: مطالعات راه آهنایستگاه مراغه

اسلاید 38: مطالعات راه آهن

اسلاید 39: ایستگاه میبدایستگاه اراک

اسلاید 40: ایستگاه اندیمشکایستگاه بافقایستگاه بهشهر

اسلاید 41: ایستگاه تیریزایستگاه اهواز

اسلاید 42: ایستگاه خواجه نصیرایستگاه خرمشهرایستگاه رازی

اسلاید 43: ایستگاه ری

اسلاید 44: ایستگاه زنجان

اسلاید 45: ایستگاه سرخس

اسلاید 46: ایستگاه سلطانیهایستگاه سلماسایستگاه سمنان

اسلاید 47: ایستگاه سیمین دشتایستگاه شاهرودایستگاه شرف خانه

اسلاید 48: ایستگاه فیروز کوهایستگاه قزوینایستگاه قم

اسلاید 49: ایستگاه کاشانایستگاه مهابادایستگاه میانهایستگاه نیک پیایستگاه یزد

اسلاید 50:

اسلاید 51:

اسلاید 52:

اسلاید 53:

اسلاید 54: ایستگاه مشهد

اسلاید 55:

اسلاید 56:

اسلاید 57:

اسلاید 58:

اسلاید 59: ایستگاه بین المللی راه آهن واترلو(لندن):ترمینال بین المللی واترلو در لندن واقع شده است و معمار آن (نیکولاس گریم) وهمکاران می باشد .این ترمینال با همان اصول فرود گاه طراحی شده است ولی در مرکز شهر قرار گرفته است و بعنوان دروازه اروپا با شخصیتی خاص طراحی شده و قابلیت جوابگویی به نیاز های محلی و بین شهری را دارد و دارای ظرفیت جابجایی 15 میلیون مسافر در سال است و دارای امکاناتی مانند پارکینگ،اتومبیل،و تحویل بار، دریافت بلیط ،سالن های انتظار ،گمرکات ،امور مهاجرت وتمام نیاز های دیگر می باشد و شکل خطی آن، امکان دسترسی سریع مسافر را به مکان مورد نظر با طی حداقل فاصله ،فراهم نموده است و رامپها و پله های برقی نیز امکان حرکتی سهل و آسان را برای افراد و حتی معلولان فراهم نموده است

اسلاید 60: فرم ساختمان متاثر از شرایط سایت وقطار است. ساختمان ترمینال قطار به پنج قسمت ،قابل قسمت است. زیر زمین ساختمان که به پارکینگ اختصاص داده شده است و با بتن مسلح سنگین ساخته شده است و پی ساختمان نیز محسوب می شود سطح دوم که با بتن مسلح ساخته شده،به ورود و خروج اختصاص یافته است.وسطح سوم که بخشی از آن با قوس های آجری ترمینال قبلی که به صورتی بد در طول جنگ دوم جهانی نگه داشته شده اند فرم داده شده است نیز بعنوان فضای انتظار و ورود و خروج در نظر گرفته شده است و سطح آخر نیز به صورت پوسته ای شفاف طراحی شده است و طولی محدود 400 متر دارد و نیمی ازعرض این پوشش به قطارها و نیمی دیگر از عرض آن به فضای مسافرین اختصاص یافته که حدود 800 نفر از آنها در هر قطار سوار می شوند. شکل پوسته حالت غیر متقارن دارد و این ناشی از عملکردهای آن است . استراکچر آن کاملاً آشکار است و به این ترتیب براحتی قابل تعمیر و نگهداری است و از طرف دیگر فرمی ماندگار ایجاد کرده است که می تواند در طول زمان تازگی خود را حفظ کند و برای پوشش سقف بصورت اغراق آمیزی از مواد شفاف استفاده شده است تا امکان عبور نور راکه درانگلیس بسیار مطلوب است،بدهد.

اسلاید 61:  

اسلاید 62:

اسلاید 63:

اسلاید 64: ایستگاه راه آهن شرق-لیسبون(پرتغال):این طرح کار سانتیاگو کالاتراوا برای ایستگاهی در داخل شهر لیسبون که محل تلاقی خطوط راه آهن و اتوبوس است می باشد . قطارهای محلی و بین المللی روی سطحی بالاتر و موازی اتوبوس ها حرکت می کنند یک سایبان فولادی شاخه شاخه ،طاقی بر فراز سکو ها تشکیل می دهد .سایبانی که سطح مربوط به اتوبوس ها و قطارها را به هم متصل می کند و ریل یک خطه طراحی شده راهم می پوشاند.پیوند این نمادها غیر مشابه از طریق پله ها،رامپ ها ،و پله های برقی محل تلاقی است که در زیر خطوط راه آهن و سپس بر فراز سکو های اتوبوس ها امتداد می یابد.محل تلاقی پایین تری در زیر سکو ها ی اتوبوس ها امتداد می یابد اما بالای مترو امتداد دارد شکل سایبان ها طوری است که جریان هوا را هدایت می کند و مسافران را خنک می کند.

اسلاید 65: ایستگاهی است مشترک برای اتوبوس ها و قطارها در سطحی بالاتر و موازی اتوبوس ها حرکت می کنند. سایبانها فولادی به شکل شاخه شاخه در دو سطح متفاوت سکوهای اتوبوس ها و قطارها را می پوشانند که نماهایی غیر مشابه را به وجود می آورد.

اسلاید 66:

اسلاید 67: سایبانی که سطح مربوط به اتوبوس ها و قطارها را به هم متصل می کند و ریل یک خطه طراحی شده را هم می پوشاند.(راه آهن لیسبون پرتغال)

اسلاید 68: مقاطع و پرسپکتیو ایستگاه راه آهن لیسبون پرتغال

اسلاید 69:

اسلاید 70:

اسلاید 71: ایستگاه راه آهن خط قرمز در لوس آنجلس:این ایستگاه ارتباط بین لوس آنجلس و مناطق مسکونی اطراف آن را یعنی ورمومنت،سانتیا ،مونیکا برقرار می کند.طرح این ایستگاه که به صورت یک المان ساده در داخل یک میدان طراحی شده ،فرم منحصر به فردی را بوجود آورده است که به راحتی بیاد می ماند و به لحاظ تفاوتی که فرم سر در این ایستگاه با بقیه ساختمانها دارد،بعنوان یکی از نشانه های شهری می تواند مطرح گردد.

اسلاید 72: ایستگاهی برون شهری است که حجم آن به صورت یک المان ساده در داخل میدان است لذا بیاد ماندنی است و به خا طر همین تفاوت با سایر ساختمانها به صورت یک نشانه شهری در آمده است.

اسلاید 73: پرسپکتیوهای ایستگاه راه آهن خط قرمز لوس آنجلسنمایی از طبقه همکف ایستگاه راه آهن خط قرمز لوس آنجلس

اسلاید 74:

اسلاید 75: راه آهن کابلی نوردپارک اتریش از زاها حدید؛ سیالیت و انسجام زبان معماری در ایستگاه های جداگانه

اسلاید 76: راه آهن کابلی نوردپارک با طول 1.8 کیلومتر، متشکل از چهار ایستگاه جدید و یک پل کابلی معلق بر روی رودخانه ایـن می باشد که شما را در کمتر از نیم ساعت از مرکز اینسبروک به بالای کوهستان می رساند. طراحی هر ایستگاه با شرایط سایت خاص خود در ارتفاعات متفاوت، سازگار شده است، در حالیکه سیالیت و انسجام زبان معماری کل طرح نیز اهمیت زیادی داشته است.این رویکرد به طراحی این راه آهن، حیاتی بوده و نشان دهنده ی مورفولوژی یکپارچه ی معماری زاها حدید می باشد. این راه آهن، نشان دهنده ی تعهد مداوم این شهر به بالاترین استانداردهای معماری جهان و به کنار راندن مرزهای طراحی و تکنولوژی ساخت و ساز می باشد. این ایستگاه ها، غایت تازه ای در استفاده از شیشه های دوجداره در ساخت و سازهای انحنا دار در سطح جهانی به شمار می روند.

اسلاید 77: این خط، که از ایستگاه زیرزمینی کنگره در مرکز شهر، آغاز می گردد از طریق تونلی به ایستگاه لوئنهاوس در کنار رودخانه می رسد. پس از عبور از رودخانه توسط پل معلق زاها حدید، که توسط کابل هایی فولادی از ستون هایی بتنی نگه داشته می شود، راه شیب کوهستان نوردکت به سمت ایستگاه الپنزو را بالا می رود.

اسلاید 78: یستگاه آخر این سفر، روستای هانگربرگ نام دارد که 288 متر بالاتر از شهر اینسبروک واقع شده است و مسافران می توانند از اینجا به تله کابینی جهت رسیدن به قله بپیوندند. زاها حدید : هر ایستگاه، دارای بستر منحصر بفرد، توپوگرافی، ارتفاع و سیرکولاسیون خاص خود می باشد. ما به مطالعه ی پدیده های طبیعی منطقه چون خاک انباشته به واسطه ی یخ ( مورین ها ) و حرکت یخ ها پرداختیم؛ ما می خواستیم در هر یک از این ایستگاه ها از بیان سیال آرایش یخ های طبیعی همچون رودهای یخ زده در مناطق کوهستانی استفاده کنیم. درجه ی بالای انعطاف پذیری، این ساختار پوسته ای را قادر می سازد تا پارامترهای مختلف طرح را به تعادل برساند و در عین حال یک منطق ِ مجرد منسجم را حفظ کند. دو عنصر متضاد پوسته و سایه کیفیت فضایی متفاوتی را برای هر ایستگاه بوجود می آورند و همراه با سازه های سقف ارگانیک و بسیار سبک از شیشه های دو جداره ی انحنادار که بر بالای ستون های بتنی شناورند، چشم اندازی مصنوع را ایجاد می کنند که حرکت و سیرکولاسیون درونشان را توصیف می کنند

اسلاید 79: روش های تولید جدید همچون برش سی ان سی و فرم دهی حرارتی ( ترموفرمینگ )، برگردان بسیار دقیق و اتوماتیک طرح های کامپیوتری را به ساختارهای ساخته شده، تضمین می نماید. معماران نیز از هنر طراحی و این فن آوری های توسعه یافته جهت صنعت خودروسازی استفاده نموده اند تا زیبایی شناسی ساده و موثری در هر ایستگاه خلق نمایند.راه آهن کابلی نوردپارک، ادامه ای از تلاش و جستجوی حدید برای معماری سیال و یکپارچه است که سهم اخیر زاها حدید در گفتمان کنونی معماری جهان در طراحی و ساخت دیجیتال را به نمایش می گذارد.

اسلاید 80: پل معلق کابلی در کنار ایستگاه لوئنهاوس

اسلاید 81: ایستگاه زیرزمینی کنگره

اسلاید 82: رندر ایستگاه کنگره

اسلاید 83: ایستگاه لوئنهاوس

اسلاید 84: رندر ایستگاه لوئنهاوس

اسلاید 85: ایستگاه الپنزو

اسلاید 86: رندر ایستگاه الپنزو

اسلاید 87: ایستگاه هانگربرگ

اسلاید 88:

اسلاید 89:

اسلاید 90: رندر ایستگاه هانگربرگ

اسلاید 91: زاها حدید در تعریف کار خود می گوید: هر ایستگاه شخصیتی جدا از یکدیگر را دارند، که این خود به دلیل وجود بستر، محل قرار گیری، همسایگی ها و ارتفاع های متفاوت از یکدیگر می باشد. ما مطالعه خود را از عوامل طبیعی مثل یخبندان و جنس خاک منطقه شروع کردیم. ما می خواستیم هر یک از ایستگاه ها زبانی سیال از توپوگرافی منطقه و معماری را اراعه کند. در آخر می توان فرم ایستگاه ها را آینه ای در برابر کوه های یخ بسته اطراف دانست. طراحی راه آهن شهری اینسبورک را می توان ادامه دادن و جستجو کردن راه زاحا حدید برای ساختن بناهای بدون درز دانست، این نوع نگرش و طرح های کروی را می توان از رویکردهای جدید در دنیای معماری نیز برشمرد.

اسلاید 92: ایستگاه راه آهن افراگولا در ناپل از زاها حدید ؛ ادامه ساخت و ساز پس از دو سال توقفساخت و ساز ایستگاه افراگولا در ناپل ایتالیا، با طراحی زاها حدید دوباره از سر گرفته می شود. این پروژه که اولین بار در سال 2003 آغاز گردید، در سال 2012 پس از نگرانی هایی بر سر بودجه، ساخت آن به حالت تعلیق درآمده بود. در جلسه ی اخیر آر اف آی، شرکتی که شبکه راه آهن ایتالیا را از آن ِ خود دارد، تصمیم گرفته شده است که ساخت این ایستگاه، مجددا ادامه پیدا کند.مجموعه ی این ایستگاه جدید، در سه کیلومتری شمال مرکز شهر قرار گرفته است و پیش بینی شده که به عنوان یک نقطه عطف شهری معاصر و یک پیش درآمد و تسریع کننده ی توسعه آینده ی این منطقه، عمل نماید. زبان معماری این طرح، نشان دهنده ی یک مفهوم مناسب از جنبش با استفاده از حرکتی پویا از شیشه و بتون می باشد.این پروژه، دروازه ی جدیدی برای ورود به ناپل خواهد ساخت؛ یک منطقه ی تبادل حمل و نقلی که شهر را به راه آهن سریع السیر تی ای وی متصل خواهد می نماید. کانسپت اولیه این طراحی، ایجاد یک پل گسترده بوده است تا تمامی خطوط راه آهن را به هم متصل سازد و با فرمی همچون پل های عابر پیاده، هر دو سمت ایستگاه را به هم متصل کند.

اسلاید 93:

اسلاید 94:

اسلاید 95:

اسلاید 96:

اسلاید 97:

اسلاید 98:

اسلاید 99:

اسلاید 100:

اسلاید 101: ایستگاه راه آهن غرب تیانجین پکن، چین

اسلاید 102:

اسلاید 103:

اسلاید 104:

اسلاید 105:

اسلاید 106: .«گرند سنترال ترمينال» در منهتن نيويورك ، اين راه آهن بزرگترين راه آهن جهان است كه در سال 1913 تجهيز و گسترش يافت . اين راه آهن 44 سكوي قطار و 67 مسير ريلي دارد. ايستگاه راه آهن بزرگ دنيا

اسلاید 107: 2. «ژار دونورد» در پاريس فرانسه ، يكي از پرترددترين راه آهن هاي جهان كه روزانه بيش از نيم ميليون مسافر را جابجا مي كند. در سال 1864 اين راه آهن راه اندازي شد . با افتتاح پل ها و تونل هاي اروپا شمار سفرهايي كه از اين راه آهن انجام مي شود به 36 ميليون در هر سال افزايش يافته است.

اسلاید 108: . «راه آهن اصلي مونيخ» در آلمان ، مساحت اين راه آهن در حدود 760 هزار متر مربع است كه روزانه در حدود 350 هزار مسافر را جابجا مي كند. اين ايستگاه شامل 32 مسير ريلي روي زمين و دو مسير ريلي زيرزميني است.

اسلاید 109: . «راه آهن فرانكفورت» ،‌ در سال 1888 اين ايستگاه افتتاح شد و در حال حاضر يكي از بزرگترين ايستگاه هاي راه آهن آلمان است.

اسلاید 110: . «راه آهن شين جوكو» در توكيو ژاپن ، در اين ايستگاه روزانه بيش از سه ميليون مسافر جابجا مي شود و بهمين دليل يكي از راه آهن هاي پر رفت و آمد جهان محسوب مي شود. به طور متوسط در هر ثانيه در حدود 500 مسافر در اين ايستگاه جابجا مي شوند.

اسلاید 111: . «راه آهن ناپولي سنترال» در ايتاليا ، ساختمان اصلي اين راه آهن در سال 1866 ساخته شده است اما در سال 1954 نوسازي گشت . اين راه آهن يكي از ايستگاه هاي مهم در جنوب ايتاليا محسوب مي شود.

اسلاید 112: 7. «راه آهن توكيو» در ژاپن ، پرترددترين راه آهن ژاپن . طبق آماري كه در سال 2006 گرفته شده روزانه بيش از 382 هزار نفر از خطوط ريلي اين راه آهن استفاده كرده اند . سال افتتاح اين ايستگاه 1914 بوده است. اما در زمان جنگ جهاني دوم بخش هاي اعظم اين ايستگاه تخريب شد.

اسلاید 113: . «راه آهن ژار دو ايس» در پاريس فرانسه ، با جابجايي 34 ميليون مسافر در هر سال ، اين راه آهن پنجمين ايستگاه بزرگ پاريس به حساب مي آيد.

اسلاید 114: . «راه آهن پنسيلوانيا» در نيويورك آمريكا . در سال 1910 اين ايستگاه راه آهن ساخته شد و در سال 1963 تخريب گشت . اين راه آهن متشكل از 21 مسير ريلي است.

اسلاید 115: . «راه آهن ترميني رم» در ايتاليا ، در سال 1867 اين ايستگاه توسط هوگل اسكيلين ساخته شد . اما در سال 1938 بطور كلي نوسازي گشت.

اسلاید 116: شگفت‌انگیزترین ایستگاه‌های راه آهن در جهانایستگاه راه‌آهن تقاطع جنوبی، که در ملبورن قرار دارد یک ایستگاه مهم و قطب حمل‌ونقل در استرالیاست.

اسلاید 117: ایستگاه کانازاوا، ژاپناز ایستگاه کانازاوا که در استان ایشیکاوا قرار دارد، اغلب به عنوان یکی از زیباترین ایستگاه‌های قطار در جهان یاد می‌شود. این ایستگاه در سال 2005 ساخته شد.

اسلاید 118: ایستگاه مرکزی آنتروپ، بلژیکایستگاه مرکزی آنتروپ یکی از شگفت‌انگیزترین ایستگاه‌های راه‌آهن جهان است. ساخت ایستگاه 10 سال طول کشید ( 1895 – 1905) و زمانی که کامل شد، به خاطر داشتن گنبد گسترده‌ای که بالای سالن انتظار مسافران قرار داشت و پل راه‌آهن مشهور آن، بیشتر شبیه به یک معبد بود تا یک ایستگاه راه آهن، و نام مستعار کلیسای جامع راه‌آهن به آن داده شد

اسلاید 119: ایستگاه مرکزی برلین، آلمانهاوپ-بَن-هوف (ایستگاه مرکزی)، یک شاهکار معماری مدرن و یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین ایستگاه‌های راه‌آهن اروپا و یک جاذبه‌ی گردشگری در خیابان‌های شلوغ برلین در آلمان است.

اسلاید 120: ایستگاه قطار کوالالامپور، مالزیساخت این بنا که در سال 1910 توسط معمار انگلیسی به نام هاباک آغاز شد، در سال 1917 به پایان رسید. این ساختمان تاریخی ترکیبی از سبک‌های پیچیده‌ی معماری عربی، هندی و تکنیک های غربی است.

اسلاید 121: ایستگاه استراسبورگ، فرانسه

اسلاید 122: پایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی، بمبئیپایانه‌ی چاتراپاتی شیواجی شلوغ‌ترین قطب حمل‌ونقل در هند است که قبلاً ترمینال ویکتوریا نامیده می‌شد و معماری آن به قرن 19 بازمی‌گردد که توسط معماری انگلیسی به نام فردیرک ویلیام استیونز طراحی شده بود . این ایستگاه تنها ایستگاهی است که در سایت میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

اسلاید 123: ایستگاه بین‌المللی سنت پانکراس، لندنایستگاه راه‌آهن سنت پانکراس، یک ایستگاه تاریخی شگفت‌انگیز است که به علت معماری ویکتوریایی خود شناخته می شود. این ایستگاه که در بین سال‌های 1864 و 1868 در لندن ساخته شد و در سالهای 1960 از یک تخریب جان سالم به در برد، در سال 2000 بازسازی و ترمیم شد. در این ایستگاه، دو مجسمه‌ی بلند قرار گرفته است: یکی از این دو، مجسمه‌ی جان بتجیمن و محل ملاقات است، و دیگری یک مجسمه‌ای 9متری و برنزی از یک زوج می‌باشد. در ایستگاه سنت پانکراس، تعداد زیادی مغازه، رستوران، مرکز خرید و کافه وجود دارد که برای معتادان به خرید عالی است.

اسلاید 124: آتوچا، مادرید هرکس که برای اولین بار وارد ایستگاه راه‌آهن آتوچا در شهر مادرید اسپانیا میشود، گیج و متحیر خواهد شد، زیرا متوجه نمی‌شود که وارد یک جنگل کوچک شده است و یا یک ایستگاه قطار. آتوچا که در سال 1851 ساخته شده است بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن مادرید می‌باشد. این بنا توسط معمار مشهور اسپانیایی به نام رافائل مونئو، تبدیل به یک باغ‌ عجیب شد. گستردگی این جنگل 4000 مترمربع است و تقریباً 500 گونه‌ی گیاهی و جانوری (از جمله گیاهان گوشت‌خوار) در آن قرار دارد. همچنین گونه‌هایی از لاک‌پشت‌ها نیز در این جنگل زندگی می‌کنند.

اسلاید 125: ترمینال گراند سنترال، نیویورکاین ایستگاه راه‌آهن به‌یادماندنی در سال 1913 برای نیویورک و شرکت راه آهنی هارلم ساخته شد. امروزه این ایستگاه به عنوان یک قطب ارتباطی عمل می‌کند که مسیرهای مترو، ماشین، عابرین پیاده، و قطارها را به روشی مناسب به هم متصل می‌کند. این ایستگاه بزرگ‌ترین مرکز راه آهنی جهان است و 44 سکو دارد که در دو سطح به 67 مسیر خدمات رسانی می‌کنند. این ایستگاه راه‌آهن زیبا، با پله‌های سنگ مرمر مارپیچی و لوسترهای درخشان تزیین شده است. ایستگاه راه‌آهن گراند سنترال توسط مجلات بسیاری به عنوان دوست‌داشتنی‌ترین ایستگاه راه‌آهن توصیف شده و با جذب بیش از 21،600،000 مسافر در سال، یکی از 6 جاذبه برتر گردشگری در جهان می‌باشد.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید