وسایل نقلیه

ایمنی پرواز و سوانح هوایی هواپیماهای مسافربری جهان

صفحه 1:

صفحه 2:
72 PHO ‏موص‎ لک پر هل وال ‎errr tes‏ ‎aa ,‏ دزی ‎BL ‏واه م ىو ید یکلب ورا ‏ووردتن 1397

صفحه 3:

صفحه 4:
مقدمه به نام ایزد منان و به نام هستی بخش جهان. مجموعه به دست آمده پژوهشی در مورد ایمنی پرواز و سوانح هوایی هواپیماهای مسافربری جهان است. با توجه به حوادث و تصادفات ماشین ها و وسایل نقلیه زمینی سفر های هوایی نیز بدون سانحه نبوده و هميشه شاهد تلفات و حوادث پرواز های هواپیماهای مسافری و همچنین دیگر وسایل پرنده هستیم. این حقیر دانش آموز رشته ی ریاضی با توجه به علایق وافر خود به رشته هوانوردی (رشته خلبانی مسافربری ) مطالعات زیادی در این باره نموده و اطلاعاتی گسترده کسب نموده ام و در مجموعه ای تقریاً کامل و فشرده جمع آوری نموده و بدین وسیله آن را در اختیار هم نوعان و دانش آموزان عزیز ایران اسلامی قرار می دهم

صفحه 5:
اهداف کلیه بخش های دفتر عملیات پرواز قرار دارد. در اين راستا؛ در شركت ايران اير همواره بالاترین ضریب ایمتی را رعانت می شود . برای مثال» محاسبات برای برخاستن یک هواپیمای ایرباس با دو موتور و ظرفیت پر مسافر بر اساس این احتمال است که هواپیما هنگام برخاستن» یک موتور خود را از دست بدهد. بدین ترتیب» در همه محاسبات. يكك موتور را کنار گذاشته و براساس آن تعداد مسافر؛ تناژ بارو... را تعیین می ae وقتی سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه قابلیت پرواز به هواپیمایی می دهد یعنی آن هواپیما می تواند پرواز کند. وقتی قسمت فنی ما این هواپیما را تاد می کند و زیر نظر عملیات می آیده خلبان آن پرواز بعد از چکک ‎OT‏ هواپیما؛ پرواز را قبول می ‎AS‏

صفحه 6:
یکی از مهم ترین وظایف سازمان های ایکائو و یاته نظارت برایمنی هصوایی و زمینی شرکت های حمل ونقل هوایی است.

صفحه 7:
حمایت از مدیریت هوانوردی کشور - نقطه آغازین هر برنامه بلند مدتی با تصمیم گیری) همراه است که محدودیت و قلمرو آن را مشخص می نماید . شناخت روش انجام کار » منابع مورد نیاز : خروجی های عمده و ساختار ۰ مستلزم تصمیم گیری است . اما مولفه های تاثیر گذار در بافت آن به هنگام مطالعه و اقدام + تغییرات اجتناب ناپذیری را سبب می گردند و لاجرم راه های دیگری را پیش رو می نهند که اگر در اتخاذ تصمیم اولیه با تعیین اهداف ۰ مشاركت ها ء رش ها و مرزها » بهتر مورد ملاحظه قرار گرفته باشند ؛ تشکیل و زمان بندی را منطبق می سازد و به نتیجه مطلوب نزدیکتر می ‎ule‏

صفحه 8:
کاهس سوانح هوابی نگاهی گذرا به سوانح هوایی نیمه نخست سال ۲۰۱۰ میلاهی دنیا حاکی از آن است كه با كاهش ميزانَ سوانح هوایی نسبت به سال های گذشته ؛ شمار تلفات جانی اين سوانح به نسبت کاهش یافته است . با بررسی نمودارهای مربوط به سوانح هوایی نیمه اول سال های اخیر می توان دریافت که خوشبختانه شمار سوانح هوایی از سال ۸ به بعد » نرخ نزولی طی کرده که ‎OLE‏ از توجه ویژه مسئولان خطوط هوایی و کارشناسان ایمنی به اين موضوع است . از ژانویه تا ژوئن سال جاری میلادی خطوط هوایی متحمل ‎٩‏ سانحه مر گبار شده اند که درپی آن ۴۱۵ نفر کشته شده اندد.

صفحه 9:
وضعیت لب وهوایی تابع تغیبرات پارامترهایی همچون دما ؛ باد ۰ بارش » میزان دید و... می باشد . به همین علت است که اجرای عملیات هوایی در مسیرهای پروازی نیازمند بدست آوردن و داشتن وضعیت آب وهوایی لحظه ای ودر عين حال دقبق (۲61-11706) در مناطق مختلف می باشد پیشتر پیش بینی و دانستن اينکه لب وهوا در ۲۴ ساعت ‏ روزها و حتی هفته های آینده چگونه خواهد بود جزو آرزوی بشر بوده است . آرزویی که امروزه عملی گردیده و با رشد دانش بشر در حوزه فناورى هاى هوايى و لزوم داشتن اطلاعات در زمینه آب و هواشناسی فرودگاهی نقش مهمی ایفا می کند .

صفحه 10:
تشکیل یکک گروه عملیاتی ویژه به منظور گسترش و بهبود روش ها ونتایجی که به تصمیم گیری کار کنان هوایی در موقعیتهای بحرانی کمک نماید » یک ضرورت انکار ناپذیر است . از آن جا که تصمیم گیری ضعیف به عنوان دلیل اصلی دربیش از ۷۰ درصد سوانح هوايى سى سال اخير ثبت شده است ؛ این یکی از مهمترین حوزه ها در جهت بهبود ایمنی هوایی است . همچنین این مورد از جمله دشوارترین چالش های موجود در صنعت هوایی نیز محسوب می شود و تنها حوزه ای است که در آمار ایمنی هوایی ۰ پیشرفتی را نشان نمی دهد . به دلیل پیشرفت در طراحی » ساخت ؛ وتعمیر و نگهداری هواپیما ها : نقص فنی در حمل و نقل هوایی تنها در ۱۲ درصد سوانح اخیر علت اصلی بوده است . بنابراین همانگونه که ذکر شد ۰ ضرورت بهسازی تصمیم گیری های تاکتیکی » امروزه پیش از پیش احساس می شود .

صفحه 11:
فرصتی که مسافران از لحظه باز شدن درهای هواپیما در مواقع خروج اضطراری در اختیار دارند تا خود را نجات دهند ؛ « زمان طلایی» این جملات هر چند نا آشنا» اصلی ترین راهنمایی یک مهماندار هواپیما برای انجام دستور خروج اضطراری است ... مهماندارانی که در هواپیما می بینند» اکنون با تکیه بر قوانین و مقررات صادر شده توسط یاتا» ایکائو » سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده آژانس ایمنی هوایی اروپا و سایر مراجع هوانوردی معتبر ؛ موفق به گذراندن و تکمیل دوره های آموزشی ‎Lez‏ به اصول کت رسانی در مواقع ضروری ؛ راهکارهای خروح از هواپیما . امداد و کمک اولیه و مبارزه با آتش گردیده آند . آنان همه ساله در دوره ها و کلاس های آموزش و باز آموزی موارد مربوط به ایمنی هواپیما و هوانوردی شرکت می کنند و تمام اقدامات ضروری و مورد نیاز شغل خود را تمرين می نمایند . شرکت ها و خطوط هوائی نیز خود را ملزم می دانند تا با برگزاری این دوره ها بر ضریب ایمنی پروازهای خود بیفزایند .

صفحه 12:
وقتی غول ها می لززند بحران پیشرانه های رولزرویس ارباس ‎A380‏ وقتی که ارباس ۸2380 شرکت کانتس در اوایل آوریل امسال به علت بروز نقص فنی جدی در موتورهای ساخت رولزرویس ناچار به فرود اضطراری گردید یک بار دیگر انگشت تردید و اتهام به سوی موتورهای غول آسای ترنت ‎٩۰۰‏ نشانه رفت » موضوعی که آنقدر مهم بود که کانتاس را ناچار کرد با متحمل شدن نزدیک به ۳۰ میلیون دلار ضرر کل ناو گانش را برای چند هفته زمینگیر کند .

صفحه 13:
پیشرانه های پرتردید دقیقا سه ماه بيش از بروز حادثه آژانس امنیت اروپا اطلاعیه ای صادر کرد که تلویحا نسبت به وجود برخعی نقایص فنی در موتور های ترنت ‎٩۰۰‏ ارباس هشدار می داد اگر چه لحن هشدار صادره آنقدرها محکم نبود تا توجه زیادی را به خود جلب کند و همین موضوع اکنون سوالهای زیادی را پیرامون محدوده اطلاع این نهاد از ایرادات احتمالی موتورهای ترنت و ام واگرهای مونجودمطرح بی کید

صفحه 14:

صفحه 15:
برآورد ضرر حادثه کانتاس تا همین امروز با خسارتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بر اثر بروز این سانحه مواجه است به طوری که تنها نزدیکک به ۷۰ میلیون دلار آن خسارت وارده به خود هواپیماست (برآورد شرکت بیمه ۸012 ) به اين مبلغ بايد رقم ۲۶ تا ۰ میلیون دلاری حاصل از زمینگیر شدن تمامی ناو گان 22380 این شرکت برای نزدیکک به سه هفته را نیز اضافه کرد تا دلیل محکمتری برای پیوستن اين شركت به صف شکایت کنند گان از رولزرویس باشد. از طرف دیگر ؛ رولزرویس اگر چه حتی با یک مورد انصراف از سوی سفارش دهد گانش مواجه نشده اما در آینده مشکلات بزرگتری وجود خواهند داشت که شاید کوچکتری اين شركت به شمار آيد . .

صفحه 16:
با تشکر از توجه شما «بایان «

ه موضوع ژپو ش: يم ن ن ي پي م ه ا ي رپواز و سوا ح هوا ي وا مااهي سارف ربي ج هان انم و انم خانوادگي: خلي ل رمتضوي اقدم علم ن دا ش گاه جامع ي كارربدي ملك فورنيا رفوردين 1391 مقدمه به نام ايزد منان و به نام هستي بخش جهان .مجموعه به دست آمده پژوهشي در مورد ايمني پرواز و سوانح هوايي هواپيماهاي مسافربري جهان است .با توجه به حوادث و تصادفات ماشين ها و وسايل نقليه زميني سفر هاي هوايي نيز بدون سانحه نبوده و هميشه شاهد تلفات و حوادث پرواز هاي هواپيماهاي مسافري و همچنين ديگر وسايل پرنده هستيم .اين حقير دانش آموز رشته ي رياضي با توجه به عاليق وافر خود به رشته هوانوردي (رشته خلباني مسافربري ) مطالعات زيادي در اين باره نموده و اطالعاتي گسترده كسب نموده ام و در مجموعه اي تقريباً كامل و فشرده جمع آوري نموده و بدين وسيله آن را در اختيار هم نوعان و دانش آموزان عزيز ايران اسالمي قرار مي دهم ايمني اولين چيزي است كه هر يك از پرسنل كادر پرواز فرا مي گيرند و اين مقوله در راس اهداف كليه بخش هاي دفتر عمليات پرواز قرار دارد .در اين راستا ،در شركت ايران اير همواره باالترين ضريب ايمني را رعايت م ي شود .براي مثال ،محاسبات براي برخاستن يك هواپيماي ايرباس با دو موتور و ظرفيت پر مسافر بر اساس اين احتمال است كه هواپيما هنگام برخاستن ،يك موتور خود را از دست بدهد .بدين ترتيب ،در همه محاسبات يك موتور را كنار گذاشته و براساس آن ،تعداد مسافر ،تناژ بار و ...را تعيين مي شود. وقتـي سازمان هــواپيمايـي كشـوري گـواهينامـه قابليت پرواز بـه هواپيمايي مي دهد ،يعني آن هواپيما مي تواند پرواز كند .وقتي قسمت فني ما اين هواپيما را تاييد مي كند و زير نظر عمليات مي آيد ،خلبان آن پرواز بعد از چك آن هواپيما ،پرواز را قبول مي كند. ايمني هوايي يكي از مهم ترين وظايف سازمان هاي ايكائو و ياتا ،نــظارت بر ايـمـنــي هــوايــي و زمـيـنـي شركت هاي حمل ونقل هوايي است. حمایت از مدیریت هوانوردی کشور نقطه آغازین هر برنامه بلند مدتی با تصمیم گیری همراه است که محدودیت و قلمرو آن را مشخص می نماید . شناخت روش انجام کار ،منابع مورد نیاز ،خروجی های عمده و ساختار ،مستلزم تصمیم گیری است .اما مولفه های تاثیر گذار در بافت آن به هنگام مطالعه و اقدام ،تغییرات اجتناب ناپذیری را سبب می گردند و الجرم راه های دیگری را پیش رو می نهند که اگر در اتخاذ تصمیم اولیه با تعیین اهداف ،مشارکت ها ،رش ها و مرزها ،بهتر مورد مالحظه قرار گرفته باشند ،تشکیل و زمان بندی را منطبق می سازد و به نتیجه مطلوب نزدیکتر می نماید . نگاهی گذرا به سوانح هوایی نیمه نخست سال 2010میالدی دنیا حاکی از آن است که با کاهش میزان سوانح هوایی نسبت به سال های گذشته ،شمار تلفات جانی این سوانح به نسبت کاهش یافته است .با بررسی نمودارهای مربوط به سوانح هوایی نیمه اول سال های اخیر می توان دریافت که خوشبختانه شمار سوانح هوایی از سال 2008به بعد ،نرخ نزولی طی کرده که نشان از توجه ویژه مسئوالن خطوط هوایی و کارشناس ان ایمن ی ب ه این موضوع اس ت .از ژانویه ت ا ژوئ ن سال جاری میالدی خطوط هوایی متحمل 9سانحه مرگبار شده اندکه درپی آن 415نفرکشته شده اند . وضعیت آب وهوایی تابع تغییرات پارامترهایی همچون دما ،باد ،بارش ،میزان دید و ...می باشد .به همین علت است که اجرای عملیات هوایی در مسیرهای پروازی نیازمند بدست آوردن و داشـتن وضعیت آب وهوایی لحظه ای ودر عین حال دقیق ( )real-timeدر مناطق مختلف می باشد پیشتر پیش بینی و دانستن اینکه آب وهوا در 24ساعت ،روزها و حتی هفته های آینده چگونه خواهد بود جزو آرزوی بشر بوده است .آرزویی که امروزه عملی گردیده و با رشد دانش بشر در حوزه فناوری های هوایی و لزوم داشتن اطالعات در زمینه آب و هواشناسی فرودگاهی نقش مهمی ایفا می کند . تشکیل یک گروه عملیاتی ویژه به منظور گسترش و بهبود روش ها ونتایجی که به تصمیم گیری کارکنان هوایی در موقعیتهای بحرانی کمک نماید ،یک ضرورت انکار ناپذیر است .از آن جا که تصمیم گیری ضعیف به عنوان دلیل اصلی دربیش از 70درصد سوانح هوایی سی سال اخیر ثبت شده است ،این یکی از مهمترین حوزه ها در جهت بهبود ایمنی هوایی است .همچنین این مورد از جمله دشوارترین چالش های موجود در صنعت هوایی نیز محسوب می شود و تنها حوزه ای است که در آمار ایمنی هوایی ،پیشرفتی را نشان نمی دهد .به دلیل پیشرفت در طراحی ،ساخت ، وتعمیر و نگهداری هواپیما ها ،نقص فنی در حمل و نقل هوایی تنها در 12درصد سوانح اخیر علت اصلی بوده است .بنابراین همانگونه که ذکر شد ،ضرورت بهسازی تصمیم گیری های تاکتیکی ،امروزه بیش از پیش احساس می شود . نود ثانيه فرصتی که مسافران از لحظه باز شدن درهای هواپیما در مواقع خروج اضطراری در اختیار دارند تا خود را نجات دهند ؛ « زمان طالیی» این جمالت هر چند نا آشنا ،اصلی ترین راهنمایی یک مهماندار هواپیما برای انجام دستور خروج اضطراری است ... مهماندارانی که در هواپیما می بینند ،اکنون با تکیه بر قوانین و مقررات صادر شده توسط یاتا ، ایکائو ،سازمان هوانوردی فدرال ایاالت متحده ،آژانس ایمنی هوایی اروپا و سایر مراجع هوانوردی معتبر ،موفق به گذراندن و تکمیل دوره های آموزشی مربوط به اصول کمک رسانی در مواقع ضروری ،راهکارهای خروج از هواپیما ،امداد و کمک اولیه و مبارزه با آتش گردیده اند .آنان همه ساله در دوره ها و کالس های آموزش و باز آموزی موارد مربوط به ایمنی هواپیما و هوانوردی شرکت می کنند و تمام اقدامات ضروری و مورد نیاز شغل خود را تمرین می نمایند .شرکت ها و خطوط هوائی نیز خود را ملزم می دانند تا با برگزاری این دوره ها بر ضریب ایمنی پروازهای خود بیفزایند . وقتی غول ها می لززند بحران پیشرانه های رولزرویس ارباس A380 وقتی که ارباس A380شرکت کانتس در اوایل آوریل امسال به علت بروز نقص فنی جدی در موتورهای ساخت رولزرویس ناچار به فرود اضطراری گردید یک بار دیگر انگشت تردید و اتهام به سوی موتورهای غول آسای ترنت 900نشانه رفت ،موضوعی که آنقدر مهم بود که کانتاس را ناچار کرد با متحمل شدن نزدیک به 30میلیون دالر ضرر کل ناوگانش را برای چند هفته زمینگیر کند . پیشرانه های پرتردید دقیقا سه ماه پیش از بروز حادثه آژانس امنیت اروپا اطالعیه ای صادر کرد که تلویحا نسبت به وجود برخی نقایص فنی در موتور های ترنت 900ارباس هشدار می داد اگر چه لحن هشدار صادره آنقدرها محکم نبود تا توجه زیادی را به خود جلب کند و همین موضوع اکنون سوالهای زیادی را پیرامون محدوده اطالع این نهاد از ایرادات احتمالی موتورهای ترنت و اما و اگرهای موجود مطرح می کند . برآورد ضرر حادثه کانتاس تا همین امروز با خسارتی بیش از 100میلیون دالر بر اثر بروز این سانحه مواجه است به طوری که تنها نزدیک به 70میلیون دالر آن خسارت وارده به خود هواپیماست (برآورد شرکت بیمه ) Aonبه این مبلغ باید رقم 26تا 60میلیون دالری حاصل از زمینگیر شدن تمامی ناوگان A380این شرکت برای نزدیک به سه هفته را نیز اضافه کرد تا دلیل محکمتری برای پیوستن این شرکت به صف شکایت کنندگان از رولزرویس باشد .از طرف دیگر ،رولزرویس اگر چه حتی با یک مورد انصراف از سوی سفارش دهدگانش مواجه نشده اما در آینده مشکالت بزرگتری وجود خواهند داشت که شاید کوچکترین آنها اعالم شکایت ارباس از این شرکت به شمار آید . با تشكر از توجه شما «پايان»

51,000 تومان