باغ های کهن
اسلاید 1: باغهای کهن
اسلاید 2: باغ های بین النهرینمقدمهافسانه ها و کتیبه هاباغ های معلق بابلپاسارگادعمارت خسرو پرویز دوم (قصر شیرین)باغ های تیسفونباغ های هندمقدمهمبانی و مفاهیمتاج محلباغ شالیمارباغ های مصریمقدمهمبانی و مفاهیمکاخ حتشبسوتباغ های خاور دورمقدمهمبانی و مفاهیمانواعباغ shitennojiباغ Saihojiباغ Ninnajiباغ Katsuraفهرست
اسلاید 3: باغهای بینالنهرینتقسیم باغ غالبا به چهار بخش استفاده از خطوط راست در طراحیوجود یک کوشک یا بنا در مرکز یا بلندترین قسمت باغاستفاده از یک جوی اصلیاستفاده از استخرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز مقابل کوشکرابط نزدیک با طبیعتفقدان فضای سبز بیهوده و ...
اسلاید 4: اولین باغها (در کتیبهها و افسانهها)باغهای به جا مانده از تمدن کهن.(کتیبه به جا مانده از آشور بانیپال در سرزمین سومر)جمشید، شاه باغی را برای در امان نگاه داشتن مردم می سازد. باغ به عنوان عنصری کهن با تاریخی برابر با تاریخ حضور آدم بر زمین
اسلاید 5: بابلبرج به شکل مربع با اضلاع 90 متر در پایه و ارتفاع 90 متر میباشدتراسها در طبقاتی روی یکدیگر واقع شده بودند و هرکدام دارای ستونهای سنگی مکعب شکل توخالی بودهاند که توسط گیاهان پوشیده شده بود. تحقیقات بیشتر در منطقه بابل منجر به یافتن پایههای این ستونها شدهاست. این باغ نه تنها به خاطر زیبایی بلکه به خاطر پیچیدگی ساختمان و نحوه آبیاری آن حائز اهمیت می باشد. باغها تا این دوره از هندسه خاصی پیروی نمیکنند.
اسلاید 6: بابلاین باغ در زمان بختالنصر و تقریبا همزمان با کورش و قبل از آن ساخته شده است. ترسیمات متفاوت و بعضا نادرست، نشان از قطعی نبودن موجودیت این مکان دارد.
اسلاید 7: باغ ایرانیچارباغ نشان از چهار بخش جهان و تقسیم شدن با چهار نهر متقاطع به نشانه چهار رودخانه مقدس از دریای «وورکشه» منبع روشنایی سرچشمه می گیرد. این مفهوم ریشه در باورهای قدیم ایرانی دارد که در هر فرهنگ و دوره ای پابرجا مانده است.
اسلاید 8: طراحی منظم و هندسی با آبراه طراحی شدهکاخ بدون حصاراولین الگوی چار باغ کاخ های ایوان دار موجب تداخل باغ و ساختمان میشود که میتوان آنها را به نوعی اولین کوشکهای ایرانی نامید.پاسارگاد
اسلاید 9: پیرنیا: تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی نمیکند و شبیه به باغهای آشوری، بی نظم بوده است.خوانساری: تخت جمشید از الگوی چارباغ پیروی میکرده اما تقسیمبندی با آب صورت نگرفته است. هر دو نظریه نشان از وجود باغ و اهمیت آن در این بنا میباشد.تخت جمشید
اسلاید 10: در دورهی شیوهی پارتی آب در معابد ایرانی در کنار آتش به صورت چارباغ یا غیر آن استفاده میشده است. آب به عنوان یکی از مهمترین و مقدسترین عناصر طبیعی همواره در فرهنگ ایرانی از جایگاه بالایی برخوردار بوده است.شیوه پارتی
اسلاید 11: در این شیوه، در ساخت کاخها باغ به عنوان عنصری مهم و واجب مورد نظر قرار میگیرد. کاخ خسرو، نشان از طرحریزی دقیق هندسی و همراهی نزدیک کاخ کوشک و باغشیوه پارتی
اسلاید 12: اهمیت باغ آنقدر زیاد است که به علت وجود محدودیتهای موجود در منطقه با فاصله نسبت به کاخ ساخته میشود.شیوه پارتی
اسلاید 13: سلسله مراتبتقارنمرکزیتریتماستقلال و تشخیص فضاتنوع و وحدتطبیعت گرایی گسترش اسلام موجب شد شیوه باغسازی ایرانی فراتر از مرزهای این کشور پیشروی کند و از کشورهای عربی به اسپانیا برسد.خصوصیات باغ ایرانی از ورود اسلام در ایران تا دورهی قاجار
اسلاید 14: بابر، اولين موسس و بنيانگذار معماری و باغسازی گورکانی، به باغ بيشتر بهعنوان یک منظر زیبا و محيطی برای خوشی و لذت علاقهمند بود تا به عنوان یک انعکاس انسانساخت از تصویر قرآنی. او بهعلت مشکل کمبود آب در هندوستان، برای اقامت راحتتر در این منطقه، آب را به سطح زمين آورد و به جریان درآورد و از همین جریان آب برروی زمین برای تقسیم نمودن زمین استفاده مینمودباغهای هند
اسلاید 15: ساخت: سال 1040هجري قمري تا سال 1057هجري قمري بدست 20000کارگر و بنّا و سنگ تراش با استفاده از سنگ مرمر سفيد، ماسه سنگ و سنگ های قيمتی آورده شده از سرزمینهای دور. معمار: ملا مرشد شيرازیتاج محل
اسلاید 16: دارای شکلی مستطيلی در راستای محور شمالی - جنوبی، کناره رودخانه جمنا با ابعادي حدود 304× 579 متراین باغ در سه بخش، مجزا شده است:الف) محدوده ورودی باغب) باغ مرکزیج) صفهای به ارتفاع 6-7 متر که مزار روی آن قرار گرفتهاست. معرفی پلان
اسلاید 17: در این باغ دو نوع دروازه ورودی وجود دارد:1.ورودی از سمت رودخانه جمنا2. مجموعه دروازه ورودی در جنوب باغمحدوده های ورودی باغ
اسلاید 18: 1. شکل باغ مربع کامل 304×304متر.2. باغ تقسیم شده به 4قسمت توسط نهرهای آب.3. قرارگيری نهر پهن در راستای آکس4. محصور بودن باغ از سه طرف و باز بودن آن از سمت چهارم به رودخانه.باغ مرکزی
اسلاید 19: 4. آکس اصلی باغ که در راستای ساختمان مزار قرار گرفتهاست.1. مزار قرار گرفته بر روی دو سکو(صفه) به ارتفاع 6-7 متر2. سکوی مربع شکل اول9216 مترمربع.3. در سمت غرب ساختمان مزار، مسجد و در شرق آن مهمانپذیر قرار گرفته است.صفه و مزار
اسلاید 20: باغی دارای شکلی متوازیالاضلاع کشيده و یا مستطيل مورب در جهت شمال به جنوب، که با دیوارههای بلند آجری احاطه شدهاست. دارای ابعاد 658 متر از شمال به جنوب و 258متر از شرق به غرب. این باغ در سه سطح از جنوب به شمال طبقهبندی شده که هریک از سطوح 4-5متر با سطح دیگر اختلاف دارد.باغ شالیمار و لاهور
اسلاید 21: الف) نهر شاهی (برای آبياری باغ)عناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار
اسلاید 22: ب) 410فوارهدر تراز پایينی 153فوارهدر تراز ميانی 152 فوارهدر تراز بالای 105 فوارهعناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار
اسلاید 23: د) درختان باغ شامل1. انواع درختان مثمر 2. انواع درختان سایهانداز 3. درختچهها و نهالهایی از قبرس.4. انواع گلهاج) مجموعه ساختمان های باغعناصر بشکیل دهنده باغ شالیمار
اسلاید 24: 1. برپایی باغ از توپوگرافی زمين تبعيت میکند؛ گاهی مسطح است، مانند«تاج محل» و گاهی شيبدار، مانند« شاليمار»2. باغات در کنار مسير رودخانه و یا دریاچه برپا میگردد.3. سيستم آبياری توسط حفر چاه و قنات و آوردن آب از رودخانه و تجمع آن در مخازن بزرگ آبی که در وسط باغ قرارداشت و هدایت آن به سطح باغ به کمک نهرها و کانالها صورت میگرفت.4. طرح باغها، هندسی، منظم و متقارن با تقسيمات اصلی و فرعی به صورت چهار باغ میباشد.5. استفاده از اعداد و نماد مقدس.6. محصوریت کامل باغ در صورتی که کنار رودخانه نباشد. تلفیق اصولی از باغهای ایرانی با عناصر محلی هندی
اسلاید 25: طبيعت و آثار طبيعت در طول تاريخ هميشه منبع الهام و سرمشق خلاقيتهاي انسان مصر باستان بودهاست. در اين سرزمين رابطه انسان با طبيعت مبتني بر الهام از طبيعت و آميختگي معماري با طبيعت قرار داشت. طبيعتي كه به طور نمادين و سمبليك وارد باغسازي و معماري شده و به گونهاي رمزآلود نمايان شده بود.باغ مصری
اسلاید 26: مصریان باستان براي آبياري باغهای خود به دو روش عمل ميكردند1. تا اوايل پادشاهي جديد این عمل بهصورت انساني انجام میشد.2. كانالهايي که از نيل جدا ميشد و از آنها براي پركردن استخرها و چاههای موجود در باغها استفاده ميشد.
اسلاید 27: 1. پلان قرينه 2. استخري مستطيل يا تيشكل در جلوي عمارت يا در محور طولي3. رديفي از درختان يا ديواري دور باغ را احاطه كند.4. آلاچيق در محور اصلي يا اطراف استخر5. درختان ميوه (انجير،انار،خرما) كاشت انواع نخلها در حاشيه و رديفهاي خارجي و كاشت درختان كوتاهتر در رديفهاي جلوييخصوصيات باغ مصري
اسلاید 28: باغ مصري، سمبلهاي طبيعيدر اين سرزمين، رابطه انسان با طبيعت مبتني بر الهام از طبيعت و آميختگي معماري با طبيعت قرار داشت و ويژگيهاي آن بدين شرح قابل جمعبندي است:1. طبيعت پايه الهام معماري بناي معابد مصري به شمار مي رفت.2. سيستم باغسازي در مصر باستان به صورت باغهاي كشاورزي بوده است.3. باغهاي مصر باستان، قطعات مسطح مستطيل شكلي بودند و گياهان در آن با فرمهاي منظم كاشته ميشدند و ديوارهاي بلندي آنها را احاطه ميكرد.4. در كنار اين كانالهاي آب، گذرهايي نيز براي ارتباط قسمتهاي مختلف در نظر گرفته ميشد.5. داربست مو نيز در اين باغها از در ورودي تا آستانه محل اقامتگاه امتداد ميیافت.6. در مواردي وسط اين باغها حوض آبي تعبيه ميشد كه عمدتاً از زهكش آبهاي زميني تغذيه ميشدند.7. در اطراف اين باغها يك رديف درخت در كنار ديوار باغ كاشت ميشد تا از نفوذ بادهاي صحرا به داخل آن جلوگيري به عمل آيد.8. در مجموع طراحي اين باغها بر اساس فاكتورهاي اقليمي و محيطي بوده و باغها مكاني براي زندگي خصوصي محسوب ميشدند.
اسلاید 29: بر اساس اعتقادات مصریان باستان از تقاطع مسیر حرکت خورشید و مسیر جریان رود نیل دستگاهی چلیپایی مقدسی بوجود میآید که در معماری و هنر آنان نمود این دستگاه عینا نمود می یابد. از نمونه های توجه به این دستگاه هندسی طبیعی می توان به این مورد اشاره نمود که اهرام در طرف چپ نيل ساخته شده اند یا به عبارتی اجساد فراعنه در طرفي كه خورشيد غروب مي كرده دفن شده است. اندازهگيريهاي بعدي نشان داده كه جهت ساختمان اهرام تنها چند دقيقه با جهات اربعه زاويه دارند.باغ مصري، سمبلهاي طبيعي
اسلاید 30: به طور كل حدود 18گونه از درختان به وسيله مصريان باستان كاشته ميشد؛ گلها نيز فراوان کاشته میشدند و شامل آفتابگردان، گلهاي ذرت، رز، زنبق، سوسن، گل ياس، ميخك، پيچ رونده، نرگس، پاپيتال، مرزنگوش، حنا، برگ بو، داودي، پاپیروس، نیلوفر آبی، مو و خشخاش بودند. هر درخت داراي معني خاص خود
اسلاید 31: نمایش اعتقادات و باورهای مصریان بوسیلهی درختان مختلف؛ اجرای مراسم مختلف برای تدفين مردگان و اعمال سنتی پس از آن؛براي توليد غذا نيز كاربرد داشتند و سبزيجات و شراب ازآنها تهيه ميگشت. تفريح؛کارکردهای مختلف باغهای مصری
اسلاید 32: 1. اهرام مصر، سمبلي از كوه و استقامت2. رود نيل، مظهر زندگي و بقاء3. اپيروس و لوتوس به ترتيب نمادي از مصر سفلي و عليا.4. درختان، هر كدام نمادي از خدايان5. برگ نخل و پاپيروس و غنچه نيلوفر وارد معماري و منظره پردازي شده اند. به طور مثال در سرستون هاي كوتاه و كلفت به کرات استفاده شده است.6. پرستش خورشيد(رع) با پيشرفت كشاورزي به عنوان سمبلي از حاصلخيزي.توپوگرافي و شيب زمين نيز در شكل گيري باغ بسيار تاثيرگذار بوده اند. به طور مثال در باغ معبد هت شپ سوت در ديري البحري تراس هاي آن با آمفي تئاتر طبيعي آميخته شده است و آخرين تراس آن به عنوان المان نهايي بنا به كوه متصل مي شود.عناصر طبيعي كه وارد منظرسازي مصر شده و جنبه سمبليك به خود گرفته اند
اسلاید 33: باغهای مصری را ميتوان براساس نوع گياهان آنها نیز بهصورت زیر طبقهبندی کردباغ داروییباغ سبزیجاتباغ کرت انگورباغ سبزیجات
اسلاید 34: ژاپن در زمينهی فرهنگ، هنر و تمدن بسيار مدیون فرهنگ چين است.آیين باستانی سرزمين ژاپن«شين تو« به معنی راه خدایان است.کليه امور جهان با همکاری و هماهنگی کامی ها که هر یک وظيفه ی خاصي بر عهده دارند به انجام می رسد.کامی ها دامنه وسيعی از اشيا و پدیدهها را شامل میشوند؛ پدیدههایی مانند باد، رعد، اشيا طبيعی مانند»خورشيد و ماه، کوهها، رودها، درختان، جانوران غرض از تائو راهی است که منجر به تعادل و توازن گردد. تائو معنای راه را در سکوت و خلوت تفکر می یافت، در نگریستن در طبيعت، رها شدن از خود و فراق ذهن میداند و دوری از هر نوع عملی که مخالف نظام طبيعی جهان باشد.باغهای خاور دور
اسلاید 35: باغ ژاپنیخصوصیات و عناصر کلیآب، واقعی یا به صورت انتزاعیصخره و سنگفانوس معمولا از جنس سنگخانه چای یا کوشکپرچین، یا فنس یا دیواری به همراه نقش های سنتیپلی برای رسیدن به جزیره ها یا راههای سنگی
اسلاید 36: انواع باغ ژاپنیباغ های کاراسنسویی (باغ سنگی)هیچ ابی در این نوع باغ وجود ندارد. با این حال آب را بوسیله سطوح پوشیده شده از سنگ ریزه هایی که شیار کشی شده است به صورت انتزاعی شبیه سازی شده است.خزه و سنگ برای نمایش دریاچه، جزیره ها، قایق ها، دریاها و رودها و کوه ها که بر دوی این سنگریزه ها جای می گیرد.باغ های تسوکیاما (Tsukiyama)این شیوه باغ سازی شهرت بیشتری دارد و الگوبرداری هایی زیادی از آن در سراسر جهان شده است. در این باغ ها از درختان برای بستن دید به بناهای اطراف استفاده می شود. ساختار باغ تلاش دارد تا دید تماشاگر را بر روی مناظر اطراف متمرکز سازد.شیوه چانیوا (Chaniwa)باغ ها دراین شیوه برای برگزاری میهمانی چای ساخته می شود.که برای راهنمایی میهمانان به خانه چای از سنگ چین هایی (stepping stone) و فانوس سنگی استفاده می شود.باغ ژاپنی
اسلاید 37: خانه ی چای رنچی تی ایسادگی و بی پیرایگی خاص خانه ی چای نشان دهنده ی تمامی اهدافی است که برای آن ساخته شده :خلق فضایی صمیمی برای میهمانان و اعتراض به سبک های مجلل که تنها نجبا و ثروتمندان توان پرداختن به آنها را داشتند.در ورودی این خانه مانند تمام نمونه های مشابه حوضچه ای است برای شست و شوی دست و دهان.باغ ژاپنی
اسلاید 38: رایوآنجی زیباترین و معروفترین باغ سنگی ژاپنی است .این باغ در ابعاد 30×10 متر به صورت مستطیل طراحی شده است با 15 سنگ که در 5 گروه دسته بندی شده اند.
اسلاید 39: نقطه ی تعیین شده ای در ایوان مشرف به باغ وجود دارد که می گویند با استقرار در آن حسی مثل خواب آلودگی یا خلسه به انسان دست می دهد که زمینه ی مناسبی برای تمرکز و مدیتیشن فراهم میکند و به هدف ایجاد معبد که همانا خلق محیطی مناسب برای رسیدن به آگاهی است کمک می کند.ورودی باغ
اسلاید 40: مصالح استفاده شده در این راهها شامل طیف وسیعی از سنگ های مسطح است.گاهی این راهها طوری ساخته می شوند که بیننده مجبور شود به آرامی و به دقت در باغ حرکت کند و به برای توجه به چشم اندازها، وقت بیشتری را صرف کند. در این باغها راهها منظم و خط کشی شده نیستند.خم می شوند- دور می زنند –به نفع یک درخت کنار می روند اما هرگز خود راتحمیل نمی کنند.در باغ های چای برای نشان دادن مسیردرست حرکت به مهمان از راه های سنگی استفاده می شد.راهها
اسلاید 41: Katsura
اسلاید 42: Katsura
اسلاید 43: Ninnanji
اسلاید 44: Ninnanji
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.