کسب و کار مدیریت و رهبری

بانک ها و تخصیص منابع

bankha_va_takhsise_manabe

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بانک ها و تخصیص منابع”

بانک ها و تخصیص منابع

اسلاید 1: بانكها و تخصيص منابعمليحه محصل جمشيديکارشناس ارشد مدیریت علوم بانکیmmjamshidi@yahoo.com

اسلاید 2: قانون عمليات بانكي بدون ربا 1- اهداف نظام بانكياستقرار نظام پولي و اعتباري بر مبناي حق و عدل به منظور تنظيم گردش صحيح پول و اعتبار در جهت سلامت و رشد اقتصاد كشور.فعاليت در جهت تحقق اهداف و سياستها و برنامه اقتصادي دولت با ابزار هاي پولي و اعتباري.ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش تعاون عمومي و قرض الحسنه از طريق جذب و جلب وجوه آزاد و اندوخته ها و پس انداز و سپرده ها و بسيج و تجهيز آنها در جهت تامين شرايط و امكانات كار و سرمايه گذاري.حفظ ارزش پول و ايجاد تعادل در موازنه پرداختها و تسهيل مبادلات بازرگاني.تسهيل در امور پرداختها و دريافتها و مبادلات و معاملات و ساير خدماتي كه بموجب قانون بر عهده بانكها گذاشته مي شود.

اسلاید 3: قانون عمليات بانكي بدون ربا 2- وظايف نظام بانكيانتشار اسكناس و سكه هاي فلزي رايج كشور طبق قانون.تنظيم و كنترل و هدايت گردش پول و اعتبار طبق قانون.انجام كليه عمليات بانكي ارزي و ريالي و تعهد و تضمين پرداخت هاي ارزي دولت طبق مقررات.نظارت بر معاملات طلا و ارز ،ورود و صدور پول رايج ايران و ارز و تنظيم مقررات مربوط به آنها مطابق قانون.انجام عمليات مربوط به اوراق و اسناد بهادار طبق مقررات و قوانين.اعمال سياستهاي پولي و اعتباري طبق قانون و مقررات.عمليات بانكي مربوط به آن قسمت از برنامه هاي اقتصادي مصوب كه از طريق سيستم پولي و اعتباري بايد انجام شود.

اسلاید 4: قانون عمليات بانكي بدون ربا 2- وظايف نظام بانكيافتتاح انواع حسابهاي قرض الحسنه و سپرده هاي سرمايه گذاري مدت دار و صدور اسناد مربوطه بر طبق قانون و مقررات.اعطاي وام و اعتبار بدون ربا اعطاي وام و اعتبار و ارائه ساير خدمات بانكي به تعاوني هاي قانونيانجام معاملات طلا ونقره و نگهداري و اداره ذخاير ارزي و طلاي كشورنگهداري وجوه ريالي موسسات پولي و مالي بين المللي يا موسسات مشابه و يا وابسته به اين موسساتانعقاد موافقت نامه پرداخت در اجراي قرارداد هاي پولي و بانكي و ترانزيتي بين دولت و ساير كشور ها.قبول و نگهداري امانات طلا و نقره و اشيائ گرانبها و اوراق بهادار و اسناد رسمي از اشخاص حقيقي و حقوقي و اجاره صندوق امانات.صدور ،تائيد و قبول ضمانتنامه ارزي و ريالي انجام خدمات وكالت و وصايت

اسلاید 5: قانون عمليات بانكي بدون ربا و تسهيلات اعطائي بانكيبانكها مي توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي گسترش فعاليت بخش هاي مختلف توليدي،بازرگاني و خدماتي قسمتي از منابع مورد نياز اين بخش ها را بصورت مشاركت تامين نمايند.بانكها مي توانند در امور يا طرح هاي توليدي عمراني مستقيما به سرمايه گذاري مبادرت نمايند.تبصره: بانكها به هيچ وجه حق ندارند در توليد اشياء تجملي و مصرفي غير ضروري سرمايه گذاري نمايند.بانكها مي توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش امور بازرگاني ،در چارچوب سياست هاي بازرگاني دولت منابع مالي لازم را بر اساس قرارداد مضاربه در اختيار مشتريان با اولويت دادن به تعاوني ها ي قانوني قرار دهند.تبصره:بانكها در امر واردات مجاز به مضاربه با بخش خصوصي نيستند.

اسلاید 6: قانون عمليات بانكي بدون ربا و تسهيلات اعطائي بانكيبانكها به منظور ايجاد تسهيلات لازم در گسترش امر مسكن با هماهنگي وزارت مسكن و شهر سازي ،واحد هاي مسكوني ارزان قيمت به منظور فروش اقساطي و اجاره بشرط تمليك احداث نمايند.بانكها مي توانند ،به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش امور صنعت و معدن،كشاورزي و خدمات ،اموال منقول را خريداري نموده و با اخذ تامين به صورت اقساطي به مشتري بفروشند.بانكها مي توانند ،به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش امور خدماتي ،كشاورزي،صنعتي و معدني،اموال منقول و غير منقول را خريداري و بصورت اجاره بشرط تمليك به مشتري واگذار نمايند.بانكها مي توانند ،به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تامين سرمايه در گردش واحد هاي توليدي به هر يك از عمليات ذيل مبادرت نمايند.

اسلاید 7: قانون عمليات بانكي بدون ربا و تسهيلات اعطائي بانكيبانكها مي توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تامين سرمايه در گردش واحد هاي توليدي به هريك از عمليات ذيل مبادرت نمايد.الف- مواد اوليه و لوازم يدكي مورد نياز واحد هاي توليدي را خريداري و بصورت نسيه به واحد هاي مذكور بفروشند.ب- آن قسم از توليدات اين واحد ها را كه سهل البيع باشد بنا به درخواست آنها پيش خريد نمايند.بانكها موظفند بخشي از منابع خود را از طريق قرض الحسنه به متقاضيان اختصاص دهند.بانكها مي توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي گسترش امور توليدي ،بازرگاني و خدمات مبادرت به جعاله نمايند.بانكها مي توانند اراضي مزروعي و يا باغات را كه در اختيار و تصرف خود دارند به مزارعه و مساقات بدهند.

اسلاید 8: مشاركت مدنيمشاركت مدني، عبارت است از درآميختن سهم الشركه نقدي و يا غيرنقدي به اشخاص حقيقي و يا حقوقي متعدد به نحو مشاع و به منظور انتفاع،‌ طبق قرارداد. مشاركت مدني توسط بانك‏ها به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي فعاليت‏هاي: توليدي، بازرگاني و خدماتي صورت خواهد گرفت؛ موضوع مشاركت بايد مشخص باشد. ‌شركت مدني در صورتي تشكيل و تحقق خواهد يافت كه شركا طبق قرارداد، سهم‏الشركه نقدي خود را به حساب مخصوصي كه در بانك براي شركت افتتاح مي‏گردد،‌ واريز نمايند و در صورتي كه تمام يا قسمتي از سهم الشركه غيرنقدي باشد، طبق مقررات مشاركت مدني، اين سهم الشركه به مدير يا مديران شركت مدني تحويل گردد. ‌پرداخت سهم الشركه شركاء در مشاركت مدني مي‏توانند،‌ طبق قرارداد، به دفعات صورت گيرد.مشاركت مدني پس از اتمام موضوع شركت، تصفيه و مرتفع مي‏شود. بانك‏ها مكلف‏اند در قرارداد مشاركت مدني تصريح نمايند كه مدير و يا مديران شركت‏هاي مدني كه طبق اين مقررات تشكيل مي‏شوند، ‌بيش از مال الشركه واريزشده به حساب و يا تحويل شده به مدير يا مديران شركت، مجاز به انجام معامله و قبول تعهدات مالي نمي‏باشند.

اسلاید 9: فروش اقساطيمنظور از فروش اقساطي عبارت است از: واگذاري عين به بهاي معـلوم به غير، به ترتيبي كه تمام يا قسمتي از بهاي مزبور به اقساط مساوي يا غير مساوي در سررسيد يا سررسيدهاي معين دريافت گردد.

اسلاید 10: فروش اقساطي (نسيه) جهت تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي: بانك‏ها مي‏توانند ، به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي مواد اوليه و لوازم يدكي و ابزار كار مصرفي و ساير نيازهاي اوليه مورد احتياج، اين واحدها را منحصراً بنا به درخواست كتبي و تعهد متقاضيان ،‌ مبني بر خريد و مصرف عوامل مذكور، خريداري و به صورت اقساطي به متقاضي به فروش برسانند. در برآورد ميزان نياز واحدهاي توليدي، حجم مواد اوليه متناسب با توليد براي نياز يك دوره توليد بايد در نظر گرفته شود.قيمت فروش اقساطي كالاهاي فوق، با توجه به قيمت تمام شده و سود بانك تعيين خواهد شد.مدت وصول قيمت فروش كالاهاي مذکور نبايد از يك دوره توليد و حداكثر از يك‏سال تجاوز نمايد. اين مدت در موارد استثنائي حداكثر تا يك‏سال ديگر، با موافقت بانك مركزي، قابل افزايش خواهد بود. در صورتي كه فروش اقساطي به منظور تأمين سرمايه در گردش طرح‏هاي توليدي جديد صورت گيرد، مدت وصول براي بيش از يك‏سال ـ حسب مورد ـ توسط بانك ذي‏ربط تعيين و مشخص خواهد شد.

اسلاید 11: فروش اقساطي وسايل توليد، ماشين آلات و تأسيسات: اين اموال شامل ماشين آلات و تاسيساتي مي‏باشد كه طول عمر مفيد آنها طبق جدولي كه توسط بانك مركزي تهيه خواهد شد،‌ بيش از يك سال باشد. بانك‏ها مي‏توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش امور: صنعت، معدن،‌ كشاورزي و خدمات، اموال مذکور را منحصرا‌ بنا به درخواست كتبي متقاضيان و تعهد آنها، مبني بر خريد، مصرف و يا استفاده مستقيم اين‏گونه اموال، خريداري و به صورت اقساطي به متقاضي، به فروش برسانندقيمت فروش اقساطي اموال مذکور، با توجه به قيمت تمام شده و سود بانك تعيين خواهد شد. مدت وصول قيمت فروش اقساطي اين اموال نبايد از طول عمر مفيد اين قبيل اموال به شرح جدول مربوط تجاوز نمايد . مبدا محاسبه طول عمر مفيد، تاريخ شروع بهره‏برداري، به تشخيص بانك خواهد بود.

اسلاید 12: اجاره بشرط تمليكاجاره به شرط تمليك، عقد اجاره‏اي است كه در آن شرط شود: مستأجر در پايان مدت اجاره و در صورت عمل به شرايط مندرج در قرارداد، ‌عين مستأجره را مالك گردد. بانك‏ها مي‏توانند ، به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش امور: خدماتي، كشاورزي ، صنعتي و معدني ـ به عنوان موجر ـ‌ مبادرت به معاملات اجاره به شرط تمليك بنمايند. بانك‏ها مي‏توانند منحصراً بنا به درخواست كتبي و تعهد متقاضي ، مبني بر انجام اجاره به شرط تمليك و استفاده خود ، اموال منقول و غيرمنقول براي ايجاد تسهيلات فوق را خريداري و به صورت اجاره به شرط تمليك، در اختيار متقاضي قرار دهند.

اسلاید 13: مضاربهمضاربه قراردادي است كه به موجب آن يكي از طرفين ( مالك ) عهده دار تأمين سرمايه ( نقدي) مي‏گردد؛ با قيد اينكه طرف ديگر ( عامل) با آن تجارت كرده و در سود حاصله شريك باشند. بانك‏ها مي‏توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت گسترش امور بازرگاني، به عنوان مالك، سرمايه نقدي (منابع) لازم را در اختيار عامل ـ اعم از شخص حقيقي يا حقوقي ـ قرار دهند. بانك‏ها در اعـطاي اين تسهيلات به تعاوني‏هاي قانوني اولويت خواهند داد. بانك‏ها در امر واردات مجاز به مضاربه با بخش خصوصي نمي‏باشند. انواع هزينه هاي قابل قبول در مضاربه، توسط بانك مركزي تعيين و اعلام خواهد شد.

اسلاید 14: جعالهجعاله عبارت است از: التزام شخص جاعل يا كارفرما به اداي مبلغ با اجرت معلوم جعل در مقابل انجام عملي معين ، طبق قرارداد. طرفي كه عمل را انجام مي‏دهد عامل يا پيمانكار ناميده مي‏شود.بانك‏ها مي‏توانند به منظور ايجاد تسهيلات لازم براي گسترش امور توليدي، بازرگاني و خدماتي، با تنظيــم قرارداد به عنــوان عامل‌‌ يا عندالاقتضاء به عنوان جاعل‌‌ مبادرت به جعاله نمايند.در مواردي كه بانك عامل جعاله مي‏باشد، بايد در قرارداد جعاله، ‌اختيار بانك براي واگذاري انجام قسمتي از عمل معين به غير، تحت عنوان جعاله ثانوي و يا هر عنوان ديگري قيد شود. در اين صورت، بانك مكلف است بر عمليات اجرائي و نحوه مصرف و واريز وجوه نظارت نمايد. در مواردي كه بانك جاعل جعاله باشد، عامل مي‏تواند با موافقت بانك انجام قسمتي از كار را به ديگري واگذار نمايد.تدارك مقدمات و تهـيه مواد و مصالح و ساير لوازم مورد نياز براي انجام عمل، مي‏تواند طبق قرارداد بر عهده جاعل و يا عامل باشد . دريافت يا پرداخت قسمتي از مبلغ قرار داد جعاله ، به عنوان پيش‏دريافت و يا پيش‏پرداخت، با رعايت ضوابط حداقل و يا حداكثر مقرر از طرف شوراي پول و اعتبار مجاز مي‏باشد.

اسلاید 15: سلفمنظور از معامله سلف پيش‏خريد نقدي محصولات توليدي به قيمت معين مي‏باشد.( با توجه به ضوابط شرعي )بانك‏ها مي‏توانند، ‌به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي ـ ‌اعم از اينكه مالكيت اين واحدها متعلق به شخص حقيقي و يا حقوقي باشد ـ منحصراً بنا به درخواست اين‏گونه واحدها، مبادرت به پيش‏خريدمحصولات توليدي آنها بنمايند.بانك‏ها از فروش محصولات توليدي پيش‏خريد شده، قبل از سررسيد تحويل ممنوع مي‏باشند. مگر اينكه مبيع قبل از سررسيد به بانك تحويل شده باشد.پيش‏خريد محصولات واحدهاي توليدي، ‌طبق قرارداد،‌ توسط بانك‏ها در صورتي مجاز است كه اين‏گونه محصولات :الف ـ توسط واحد درخواست‏كننده، توليد شود.ب ـ سريع الفساد نباشد. ( مگر اينكه امكان اقدامات احتياطي لازم جهت جلوگيري از فساددر فاصله تحويل و فروش وجود داشته باشد).ج ـ سهل‏البيع باشد.

اسلاید 16: سلفمنظور از عبارت سهل البيع آن است كه هنگام پيش‏خريد، بانك اطمينان حاصل نمايد كه محصولات توليدي مورد معامله در سررسيد تحويل به سهولت قابل فروش است. قيمت پيش‏خريد محصولات توليدي توسط بانك‏ها و با توجه به عوامل موثر در تعيين قيمت، از جمله: پيش‏بيني قيمت فروش آنها در سررسيد تحويل و همچنين سود بانك، تعيين خواهد شد. در هر حال، قيمت پيش‏خريد نبايد از قيمت نقدي اين‏گونه محصولات در زمان انجام معامله بيشتر باشد.بانك‏ها مكلف‏اند؛ در معاملات پيش‏خريد محصولات توليدي، موارد زير را رعايت نمايند و در قرارداد مربوط ملحوظ دارند:الف ـ تعيين مشخصات اصلي اين قبيل محصولات به نحوي كه مشخص‏كنندة قيمت باشد.ب ـ پرداخت تمام قيمت پيش‏خريد محصولات پيش‏خريد شده به فروشنده، در زمان انجام معامله.ج ـ تعيين تاريخ تحويل. تعيين مقدار، تعداد، ‌وزن و ساير مشخصات متعارف محصولات مورد معامله. هـ ـ تعيين محل تحويل محصولات پيش‏خريد شده .بانك‏ها در صورتي مجاز به پيش‏خريد محصولات توليدي مي‏باشند كه زمان تحويل كل محصولات به بانك (از تاريخ انجام معامله) حداكثر معادل يك دوره توليد باشد، مشروط بر اينكه به هرحال از يك‏سال تجاوز ننمايد.

اسلاید 17: مزارعهمزارعه یکی از روش‌های تامین مالی کوتاه مدت در بخش كشاورزي است،که به موجب آن یکی از طرفین در زمین دیگری به زراعت می‌پردازد و محصول را آن طور که عرفا رایج است تقسیم می‌کنند،یکی از شرایط شرعی مزارعه آن است که تمام محصول به یکی از طرفین اختصاص داده نشود.حداکثر طول مدت مزارعه یک سال است و اگر موعد محصول دهی زراعتی خاص بیش از یک سال باشد مدت مزارعه یک دوره زراعی است،همچنین اگر در طول زراعت به دلیل پیش‌آمد مشکلی ادامه کشت ممکن نباشد هرآنچه تا آن روز به دست آمده باید تقسیم گردد.

اسلاید 18: مساقات بانكها مي توانند اراضي مزروعي و يا باغات را كه در اختيار و نصرف خود دارند به مزارعه و مساقات بدهند.بانكها مي توانند به منظور افزايش بهره وري و توليد محصولات كشاورزي باغات و درختان مثمري را كه مالك عين و يا منفعت آنها باشند و يا به هر عنوان ،اجازه بهره برداري از آنها را كسب نمايد به مساقات دهند.

اسلاید 19: قرض الحسنهقرض‏الحسنه عـقدي است كه به موجب آن يكي از طرفين( قرض‏دهنده)، مقدار معيني از مال خود را به طرف ديگر ( قرض‏گيرنده) تمليك مي‏كند كه قرض‏گيرنده مثل و يا در صورت عــدم امكان، قيمت آن را به قرض‏دهنده رد نمايد. بانك‏ها ، به منظور تحقق اهداف مقرر در بندهاي: (2) و (9) اصل (43) قانون اساسي و همچنين رفع نيازهاي اساسي اشخاص، با تخصيص بخشي از منابع خود طبق ضوابطي كه به تصويب شوراي پول و اعتبار و تأييد رياست محترم جمهوري خواهد رسيد، در موارد ذيل مبادرت به پرداخت قرض‏الحسنه مي‏نمايند: الف- تأمين وسائل و ابزار و ساير امكانات، براي ايجاد كار جهت كساني كه فاقد اين‏گونه امكانات مي‏باشند، در شكل تعاونيب- كمك به امر افزايش توليد، با تاكيد بر توليدات كشاورزي ـ دامي ـ صنعتي. ج- رفع احتياجات ضروري هزينه هاي پرداخت قرض‏الحسنه در هر مورد، بر اساس دستورالعمل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران محاسبه و از قرض‏گيرنده دريافت خواهد شد.

اسلاید 20: ضمانطبق ماده 684 قانون مدني عقد ضمان عبارت است از اينكه شخصي مالي را كه بر ذمه ديگري است به عهده بگيرد .متعهد را ضامن ،طرف ديگر را مضمون له و شخص ثالث را مضمون عنه يا مديون اصلي ميگويند.بر اساس آئين نامه صدور ضمانت نامه ها ي مصوب شوراي پول و اعتباربانك ها مجاز به صدور ضمانت نامه براي بخش خصوصي و دولتي مي باشند.ليكن در خصوص صدور ضمانت نامه براي بخشهاي خصوصي بخاطر ريسك مترتب بر اين بخش قوانين و مقررات احتياطي بيشتري را مد نظر قرار مي دهند.

اسلاید 21: طبقه بندي تسهيلاتاز نظر مدت-بر اساس بخش هاي اقتصادي

اسلاید 22: از ديدگاه مدتكوتاه مدت: تسهيلات اعطائي زير يك سال را شامل ميگردد و به منظور اعطاي اين نوع تسهيلات مي توان از عقود ذيل استفاده نمود.مساقات ،جعاله،سلف،فروش اقساطي مواد اوليه،لوازم يدكي و ابزار كار،قرض الحسنه،مضاربه،مشاركت مدني ،مزارعه.-ميان مدت به تسهيلات اعطائي بين يك تا سه سال گفته مي شود و عقود ذيل در آن كاربرد دارد:قرض الحسنه ،مشاركت مدني (توليدي و خدماتي) فروش اقساطي وسايل توليد؛اجاره بشرط تمليك.بلند مدت: تسهيلات اعطائي بلند مدت به تسهيلات اعطائي با دوره بيش از سه سال اطلاق ميگردد و درآن از عقود زير استفاده مي شود:فروش اقساطي و اجاره بشرط تمليك.

اسلاید 23: تسهيلات بر اساس بخش هاي اقتصادي1- بخش بازرگاني: مضاربه ،مشاركت مدني و جعاله2- بخش صنعت و معدن: مشاركت مدني،فروش اقساطي،سلف،جعاله،اجاره بشرط تمليك،قرض الحسنه.3- بخش كشاورزي: مشاركت مدني،فروش اقساطي،اجاره بشرط تمليك،سلف،جعاله،مزارعه ،مساقات،قرض الحسنه .4- بخش مسكن و ساختمان:مشاركت مدني ،فروش اقساطي،اجاره بشرط تمليك5- خدمات : فروش اقساطي،اجاره بشرط تمليك،مشاركت مدني،جعاله

اسلاید 24: خدمات قابل ارائه توسط بانك ها -ريالي -اعطاي تسهيلات -ارزي - گشايش اعتبار اسناديارائه خدمات - بروات و اسناد وصولي - صدور ضمانت نامه

اسلاید 25: تسهيلات رياليتسهيلات تكليفيتسهيلات غير تكليفيتسهيلات از محل وجوه اداره شده

اسلاید 26: تسهيلات ارزي-ازمحل منابع داخلي-از محل حساب ذخيره ارزي

اسلاید 27: گشايش اعتبار اسنادياعتبار اسنادی یک روش و وسیله تضمین پرداخت است که به موجب آن یک بانک برای پرداخت مبلغ معینی به فروشنده کالا یا خدمات، متعهد میشود مشروط بر اینکه اسناد مقرر شده حاکی از ارسال کالا یا انجام خدمات در موعد مقرر توسط فروشنده ارائه شود.

اسلاید 28: انواع گشايش اعتبار اسنادي ديداري - گشايش اعتبار اسنادي وارداتي مدت دار ديداري - گشايش اعتبار اسنادي صادراتي مدت دار- گشايش اعتبار اسنادي داخلي

اسلاید 29: منابع تامين وجه اسنادازمحل منابع مشترياز محل تسهيلات بانكي ريالياز محل تسهيلات بانكي ارزياز محل خطوط اعتباري كوتاه مدت (ريفاينانس )از محل تسهيلات اعتباري خارجي (فاينانس)

اسلاید 30: مراحل انجام كار در گشايش اعتبار اسنادي از محل منابع متقاضيمراجعه مشتری به وزارتخانه ذیربط و ارائه پروفرما و دریافت مجوز ورودکالا مراجعه مشتری به وزارت بازرگانی واخذ مجوز ورود کالا ارائه اوراق ثبت سفارش ممهورشده به مهر وزارت بازرگانی، پروفرما، بیمه نامه و درصورت نیاز، مجوز سازمان حمل و نقل و پایانه های کشوربه یکی از شعب ارزی بانک ملت تبصره :‌ انجام تشریفات مناقصه ویاارائه مجوز ترک تشریفات مناقصه برای خریدهای دولتی بیش از یک میلیون دلارالزامی است. بررسی اهلیت اعتباری مشتری، صدور مصوبه اعتباری و تعیین درصد پیش پرداخت مورد نیاز تبصره :‌ میزان پیش پرداخت برای واردات کلیه کالاها توسط وزارتخانه ها و نهادهای دولتی که از بودجه عمومی استفاده می نمایند 100%  مبلغ اعتبار درروز گشایش تامین هزینه های افتتاح اعتباراسنادی توسط مشتری افتتاح اعتبار اسنادی از طریق ارسال پیام سوئیفتی حمل کالا و دریافت اسناد حمل از کارگزار تأمین ما به التفاوت وجه مورد نیاز تا مبلغ پیش پرداخت اولیه توسط مشتری، ظهر نویسی و تحویل اسناد به مشتری جهت ترخیص کالا

اسلاید 31: مراحل انجام كار در گشايش اعتبار اسنادي از محل منابع ريالي بانكمراجعه مشتری به وزارتخانه ذیربط و ارائه پروفرما و دریافت مجوز ورودکالا مراجعه مشتری به وزارت بازرگانی واخذ مجوز ورود کالا ارائه اوراق ثبت سفارش ممهورشده به مهر وزارت بازرگانی، پروفرما، بیمه نامه و درصورت نیاز، مجوز سازمان حمل و نقل و پایانه های کشوربه یکی از شعب ارزی بانک ملت تبصره :‌ انجام تشریفات مناقصه ویاارائه مجوز ترک تشریفات مناقصه برای خریدهای دولتی بیش از یک میلیون دلارالزامی است. بررسی اهلیت اعتباری مشتری، صدور مصوبه اعتباری و تعیین تسهيلات اعطائي تبصره :‌ میزان پیش پرداخت برای واردات کلیه کالاها توسط وزارتخانه ها و نهادهای دولتی که از بودجه عمومی استفاده می نمایند 100%  مبلغ اعتبار درروز گشایش تامین هزینه های افتتاح اعتباراسنادی توسط مشتری افتتاح اعتبار اسنادی از طریق ارسال پیام سوئیفتی حمل کالا و دریافت اسناد حمل از کارگزار تأمین ما به التفاوت وجه مورد نیاز تا مبلغ پیش پرداخت اولیه توسط مشتری، ظهر نویسی و تحویل اسناد به مشتری جهت ترخیص کالا

اسلاید 32: مراحل انجام كار در گشايش اعتبار اسنادي از محل حساب ذخيره ارزي بانكبه منظور حمایت و تامین مالی بخشی از نیازهای ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش های خصوصی و تعاونی، تسهیلات ارزی از محل حساب ذخیره ارزی که از مازاد درآمد حاصل از فروش نفت خام تامین می گردد، درقالب یکی از عقود اسلامی به واجدین شرایط تا پایان برنامه سوم توسعه اقتصادی به شرح ذیل اعطا می گردد:   اشخاص مشمولاشخاص حقیقی و حقوقی که اکثریت سهام آنها متعلق به بخش خصوصی و یا تعاونی است + بخش عمومی غیردولتی بخش های مجازصنعت، معدن، کشاورزی، حمل ونقل، خدمات فنی و مهندسی، خدمات ارز آور، صادرات فعالیت های قابل قبول کلیه فعالیت های سرمایه گذاری در طرح های تولیدی و کارآفرینی صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل و خدمات فنی – مهندسی بخش های تعاونی و خصوصی سرمایه گذاری برای ایجاد ظرفیتهای جدید از جمله خرید تجهیزات و ماشین آلات، دانش فنی و پرداخت هزینه های نصب و راه اندازی مربوط به طرحهای تولیدی و کارآفرینی صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی سرمایه گذاری برای توسعه و بازسازی ظرفیتهای تولیدی موجود از جمله ساختمان، ماشین آلات و تاسیسات صادرات کالاهای غیرنفتی توضیح : درکلیه موارد فوق، سرمایه گذاری در طرحهای بهینه سازی انرژی صنایع، فن آوری اطلاعات IT - Information Technology، فن آوری زیستی BT -Biological Technology، صنایع تبدیلی کشاورزی و دامی و صنایع تولید ابزارهای مکانیزاسیون کشاورزی از اولویت برخوردار خواهد بود.  

اسلاید 33: مراحل انجام كار در گشايش اعتبار اسنادي از محل حساب ذخيره ارزي بانكمراحل انجام کار مراجعه مشتری به شعبه ای که نزد آن حساب دارد و ارائه تقاضای دریافت تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی انجام بررسی های مقدماتی فنی، اقتصادی و مالی طرح توسط اداره کل اعتبارات بانک ملت جهت ارائه به مدیریت بانک اخذ تاییدیه قیمت ماشین آلات از وزارتخانه ذیربط صدورمصوبه پذیرش طرح توسط هیات مدیره بانک ملت درصورت موجه بودن طرح تهیه گزارش جامع کارشناسی جهت بررسی فنی – مالی و اقتصادی طرح و ارسال آن به وزارتخانه ذیربط اخذ تائیدیه از شرکت های بازرسی کننده و یا  وزارتخانه ذیربط توسط اداره کل اعتبارات بانک ( مندرج در بند 5 ) صدورمصوبه نهائی توسط هیات مدیره بانک ملت متعاقب ارائه گزارش کامل مشتمل بر تعیین وثایق و میزان پیش پرداخت توسط اداره کل اعتبارات ارائه اوراق ثبت سفارش به اداره کل عملیات ارزی بانک ملت توسط مشتری جهت ممهور نمودن به مهر از محل حساب ذخیره ارزی ارائه اوراق ثبت سفارش به وزارت بازرگانی جهت ممهورنمودن به مهر آن وزارتخانه اخذ وثائق تعیین شده در مصوبه و انعقاد قرارداد توسط بخش اعتبارات شعب ارزی – ریالی ارائه مدارک ثبت سفارش و تائیدیه اخذ وثائق به شعبه ارزی ذیربط بانک ملت، تامین هزینه های گشایش توسط مشتری وافتتاح اعتباراسنادی صدورگواهی ثبت آماری توسط ادره کل عملیات ارزی بانک ملت

اسلاید 34: مراحل انجام كار در گشايش اعتبار اسنادي از محل حساب ذخيره ارزي بانكمراحل انجام کار مراجعه مشتری به شعبه ای که نزد آن حساب دارد و ارائه تقاضای دریافت تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی انجام بررسی های مقدماتی فنی، اقتصادی و مالی طرح توسط اداره کل اعتبارات بانک ملت جهت ارائه به مدیریت بانک اخذ تاییدیه قیمت ماشین آلات از وزارتخانه ذیربط صدورمصوبه پذیرش طرح توسط هیات مدیره بانک ملت درصورت موجه بودن طرح تهیه گزارش جامع کارشناسی جهت بررسی فنی – مالی و اقتصادی طرح و ارسال آن به وزارتخانه ذیربط اخذ تائیدیه از شرکت های بازرسی کننده و یا  وزارتخانه ذیربط توسط اداره کل اعتبارات بانک ( مندرج در بند 5 ) صدورمصوبه نهائی توسط هیات مدیره بانک ملت متعاقب ارائه گزارش کامل مشتمل بر تعیین وثایق و میزان پیش پرداخت توسط اداره کل اعتبارات ارائه اوراق ثبت سفارش به اداره کل عملیات ارزی بانک ملت توسط مشتری جهت ممهور نمودن به مهر از محل حساب ذخیره ارزی ارائه اوراق ثبت سفارش به وزارت بازرگانی جهت ممهورنمودن به مهر آن وزارتخانه اخذ وثائق تعیین شده در مصوبه و انعقاد قرارداد توسط بخش اعتبارات شعب ارزی – ریالی ارائه مدارک ثبت سفارش و تائیدیه اخذ وثائق به شعبه ارزی ذیربط بانک ملت، تامین هزینه های گشایش توسط مشتری وافتتاح اعتباراسنادی صدورگواهی ثبت آماری توسط ادره کل عملیات ارزی بانک ملت

اسلاید 35: گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی حداکثر یکساله (ریفاینانس )اشخاص مشمول:  کلیه واردکنندگان اعم از تولیدی و تجاری که نسبت به واردات کالا، مواد اولیه، قطعات یدکی، ماشین‌آلات خطوط تولیدی و خدمات اقدام می‌نمایند، می‌توانند با استفاده از خطوط اعتباری بین بانکی حداکثر یکساله اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی ریفاینانس نمایند. اشخاص مجاز: اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از تولیدی و تجاری با سابقه اعتباری حداقل 5 سال، تولیدکنندگان و وارد کنندگان د ارو و مواد دارویی، خودروسازان و قطعه‌سازان کالاهای مجاز: کالا، مواد اولیه، قطعات یدکی، ماشین‌آلات خطوط تولیدی و خدمات قابل ورود به کش

اسلاید 36: گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از خطوط اعتباری کوتاه مدت بین بانکی حداکثر یکساله (ریفاینانس )مراحل انجام کار 1 - مراجعه مشتری به شعبه ریالی که نزد آن حساب دارد و ارائه تقاضانامه استفاده از تسهیلات. 2 - صدور مصوبه اعتباری توسط مراجع ذیربط (شعبه، مدیریت امور شعب، اداره کل اعتبارات و هیأت مدیره بانک ملت) براساس حدود اختیارات تفویضی.  3 - انعکاس تقاضا از طریق شعب ارزی به ضمیمه تصاویر مصوبه، اوراق ثبت سفارش و پروفرما به اداره کل عملیات ارزی و یا اداره کل خارجه.  4 - اخذ مجوز از اداره تأمین اعتبارت ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اختصاص خط اعتباری توسط اداره کل عملیات ارزی و یا اختصاص خط اعتباری توسط اداره کل خارجه از محل قراردادهای منعقده . 5 - ارائه بیمه‌نامه، تأمین هزینه گشایش و پیش‌پرداخت به میزان 5 درصد اصل و فرع اعتبار اسنادی توسط مشتری و متعاقباً افتتاح اعتبار اسنادی از طریق ارسال پیام سوئیفتی.6 - صدور گواهی ثبت آماری توسط اداره کل عملیات ارزی بانک ملت پس از دریافت نسخ سند گشایش اعتبار، اوراق ثبت سفارش و پروفرمای مربوطه از شعب ارزی. 7 - ارائه نسخه‌ای از پیام سوئیفتی گشایش اعتبار به اداره تأمین اعتبارات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت صدور LETTER OF INCLUSION برای آن دسته از قراردادهایی که نیاز به صدور LOI دارند. 8 - تأمین 5 درصد اصل و فرع اعتبار توسط مشتری در زمان معامله اسناد، ظهرنویسی و تحویل اسناد به مشتری. 9  - تأمین 90 درصد مابقی اصل و فرع اعتبار توسط مشتری در سررسید پرداخت وجه به کارگزار

اسلاید 37: گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی   اشخاص واجد شرایط اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی نوع کالاهای قابل ورودکالاهای سرمایه ای جهت پروژه های تولیدی   (ماشین آلات خط تولید و هزینه نصب، ساخت و راه اندازی و آموزش) بخش دولتی :- مراجعه متقاضی به دبیرخانه هیات راهبری مستقر در سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران.- ارائه درخواست متقاضی از سوی دبیرخانه هیات راهبری به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت مسدودی ارز .- صدور مصوبه شورای اقتصاد و اعلام مراتب به متقاضی ، دستگاه اجرایی ، بانک مرکزی جمهور ی اسلامی ایران و هیات راهبری- اعلام تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبنی بر تامین اقساط بازپرداخت تسهیلات به بانک عامل. - پذیرش اولیه عاملیت و اخذ اسناد و مدارک مورد نیاز از متقاضی جهت انجام بررسی های جامع و صدور مصوبه نهایی اعتباری از سوی بانک عامل (بر اساس اخذ تاییدیه سازمان/تودیع وثایق کافی از سوی متقاضی). - اخذ و بررسی قرارداد تجاری منعقده فی مابین متقاضی و فروشنده (تایید شده از سوی وزاتخانه ناظر) توسط بانک عامل و صدور تاییدیه مفاد قرارداد تجاری از لحاظ انطباق با مقررات ارزی جاری و بلامانع بودن گشایش اعتبار اسنادی فاینانس و اعلام نتایج حاصله به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیات راهبری.

اسلاید 38: گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی  - تعیین منبع تامین مالی کننده طرح ( Financer) از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اعلام بلامانع بودن اخذ و انعقاد قرارداد فرعی (Individual Facility Agreement) به بانک عامل و نیز اعلام مراتب به هیات راهبری.- انجام مراحل ثبت سفارش در اداره کل دفتر ثبت سفارش و نظارت بر مبادلات بازرگانی وزارت بازرگانی.- انعقاد قرارداد مالی ، گشایش اعتبار اسنادی ، ارسال نسخه مصدق قرارداد مالی منعقده و اعتبار اسنادی مفتوحه به انضمام گواهی اخذ وثایق کافی به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت صدور ضمانتنامه L.O.I (Letter of Inclusion) تحت ضمانتنامه اصلی صادره وزارت مذکور (Sovereign Guarantee) توسط بانک عامل و اعلام مراتب به بانک مرکزی جمهور ی اسلامی ایران جهت صدور جدول پیش بینی بازپرداخت و گواهیهای ثبت آماری . - حمل کالا ، ارائه و معامله اسناد به روال معمول ، استفاده از تسهیلات و پرداخت وجوه میان پرداخت.- پرداخت هزینه و سود دوران ساخت مطابق قرارداد مالی. - راه اندازی طرح توسط مجری.- بازپرداخت اقساط و سود مترتبه.

اسلاید 39: گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی  بخش خصوصيمراجعه متقاضی به دبیرخانه هیات راهبری مستقر در سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و انعکاس درخواست مطروحه و سایر مدارک مربوطه به بانک عامل به منظور پذیرش عاملیت و نیز به دستگاه اجرایی ذیربط به منظور اخذ موافقت در خصوص پذیرش طرح. - انجام بررسی های کارشناسی توسط دستگاه اجرایی و اعلام نظر به بانک عامل جهت انجام بررسی توجیه اقتصادی ، فنی و مالی طرح و نیز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت انسداد سهمیه ارزی.- پذیرش اولیه عاملیت و اخذ اسناد و مدارک مورد نیاز از متقاضی جهت انجام بررسی های جامع و صدور مصوبه اعتباری از سوی بانک عامل.- اخذ و بررسی قرارداد تجاری منعقده فی مابین متقاضی و فروشنده (تایید شده از سوی وزاتخانه ناظر) توسط بانک عامل و صدور تاییدیه مفاد قرارداد تجاری از لحاظ انطباق با مقررات ارزی جاری و بلامانع بودن گشایش اعتبار اسنادی فاینانس و اعلام نتایج حاصله به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و هیات راهبری.- تعیین منبع تامین مالی کننده طرح ( Financer) از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اعلام بلامانع بودن اخذ و انعقاد قرارداد فرعی (Individual Facility Agreement) به بانک عامل و اعلام مراتب به هیات راهبری.

اسلاید 40: گشایش اعتبارات اسنادی با استفاده از تسهیلات اعتباری خارجیانجام مراحل ثبت سفارش در اداره کل دفتر ثبت سفارش و نظارت بر مبادلات بازرگانی وزارت بازرگانی.- انعقاد قرارداد مالی ، گشایش اعتبار اسنادی ، ارسال نسخه مصدق قرارداد مالی منعقده و اعتبار اسنادی مفتوحه به انضمام گواهی اخذ وثایق کافی به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت صدور ضمانتنامه L.O.I (Letter of Inclusion) تحت ضمانتنامه اصلی صادره وزارت مذکور (Sovereign Guarantee) توسط بانک عامل و اعلام مراتب به بانک مرکزی جمهور ی اسلامی ایران جهت صدور جدول پیش بینی بازپرداخت و گواهیهای ثبت آماری .- حمل کالا ، ارائه و معامله اسناد به روال معمول ، استفاده از تسهیلات و پرداخت وجوه میان پرداخت.- پرداخت هزینه و سود دوران ساخت مطابق قرارداد مالی.- راه اندازی طرح توسط مجری.- بازپرداخت اقساط و سود مترتبه. 

اسلاید 41: بروات و اسناد وصولي اسناد وصولياسناد و بروات اسنادي وصولي برات وصولي ساده بروات اسنادي وصولي ديداري بروات اسنادي وصولي بروات اسنادي وصولي مدت دار

اسلاید 42: مراحل انجام كار درثبت بروات و اسناد وصولي مراجعه مشتری به وزارتخانه ذیربط و ارائه پروفرما و دریافت مجوز ورود کالا و یا کالا/خدمات- مراجعه مشتری به وزرات بازرگانی و اخذ مجوز ورود کالا - ارائه اوراق ثبت سفارش ممهورشده به مهر وزارت بازرگانی، پروفرما، بیمه نامه و درصورت نیاز، مجوزسازمان حمل ونقل و پایانه های کشوربه یکی ازشعب ارزی بانک ملت- بررسی اهلیت اعتباری مشتری، صدورمصوبه اعتباری و تعیین درصد پیش پرداخت درصورت لزوم - ابلاغ شماره ثبت سفارش به مشتری- دریافت اسناد حمل منضم به برات از طریق بانک کارگزار - درمورد بروات دیداری، تامین وجه توسط مشتری، ظهرنویسی و تحویل اسناد به مشتری و حواله وجه- درمورد بروات مدتدار، قبولی نویسی توسط مشتری، تضمین پرداخت توسط بانک ملت (در صورت درخواست) ، ظهر نویسی و تحویل اسناد حمل به مشتری جهت ترخیص کالا

اسلاید 43: اسناد وصوليساده ترين تعريفي كه براي اسناد وصولي مي توان نمود عبارتست از اينكه بانكي به نمايندگي از طرف فروشنده اسناد حمل را زماني در اختيار خريدار قرار مي دهد كه خريدار وجه اسناد را بپردازدو چنانچه اسناد حمل در مقابل قبولي برات مدت دار باشد ،برات مدت دار را قبولي نويسي كند.

اسلاید 44: مدارك و مجوزات مورد نيازصرف نظر از نوع تسهيلات درخواستي و شخصيت حقوقي درخواست كننده تسهيلات مدارك و مستندات مورد نياز بانك ها جهت تصميم گيري در خصوص اعطاي تسهيلات به چند گروه كلي ذيل تقسيم ميشود:مدارك و مستندات مربوط به شناسائي شخصيت حقيقي و حقوقي.مدارك و مستندات مربوط به شناسائي نوع فعاليت متقاضي.مدارك و مستندات مربوط به دارائي و وضعيت مالي فعلي و آتي متقاضي .مدارك و مستندات مربوط به سابقه اعتباري متقاضي.

اسلاید 45: وثائقبر اساس ماده 6 آئين نامه اجرائي فصل سوم قانون عمليات بانكي بدون ربا ،اعطاي تسهيلات عنداللزوم به تشخيص بانك ،منوط به اخذ تامين كافي براي حفظ منافع بانك وحسن اجراي قرارداد ها و مالا بازگشت منابع و سود مورد انتظار مي باشد.

اسلاید 46: انواع وثائق منقولاموال غير منقول رسمياسناد تجاري عادي

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید