صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم حوزه نمايندكى ولى فقيه دربيمارستان شهيد آيت الله صدوقى ۵۳۵

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
واذقال ربک للملائكة انی جاعل فى الارض خليفة قالوا اتجعل فيهامن یفسدفیها ویسفک الاماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما لاتعلمون

صفحه 5:
7 ۳۳۳ Ld Pe RPS REET (Bo) eee eee ene) ‏الدیز‎ vo ns") ‏و:واقعه بين خداوندو فر شتكان رخ داده اسث‎ 5 1 ‏أقعه 1 ۲۳ خدا‎ 71 ١ ۱007 Ptr ‏عم فرشتگان 0:ارض ویژهگیهائی دارد‎ 1 9:سابقه داشته اين موذ ات 0 انم که شما نم دانید

صفحه 6:
0 چیستی انسان ویداخلق الانسان من طین ثم جعل نسله من سللة من ماء مهین

صفحه 7:
۱۳۳۰ (۱۱04 9 . ۱ رك لاون الاك اس سجده 6 0 خاک 0: آب بی ارزش

صفحه 8:
‎da‏ نا إن ككش فى زيب من أت ونا خلتشكم رمن رب تم طفة | ‎ale‏ من مطغة مخلفة ‏ خر ‎dal J sls be BOE SI oe al‏ مسالى ‎ja Stas SBaiL abs 1S Nib Se Si‏ وی ی رمتگم من بر لیآردل آلش لكلا بعل من تعد ‎le‏ ی ررض عامد؟اذ را للم مت و ‏السوره لمع ‏و ریت ین کل زو یی ف رصن

صفحه 9:
00: 5

صفحه 10:
ثم خلقناالنطفة علقة ‎sal 5‏ ا 5 ‎4a‏ ‏۱ ‏فکسوناالعظام لحما ):نطفه ©:خون بسته ©: يا كوشت “0:استخوانى ‎Aare‏ انشاناه ۳۹۳۹ اخر 00-7 ‏ا‎ co WEES مومنون 46

صفحه 11:

صفحه 12:
بخش سوم :ساختمان ظاهری وشکلی | نسان لقد خلقنالانسان فی احسن تقویم ‏ . تین 6 2 > ‏سة عع‎ Sel ‏کعاها‎ 2۶ SALT ke 2. 8% é J J i 7 & =e 5 0 afl) Sebel tt 2 ‏تاولص‎ Sle el

صفحه 13:

صفحه 14:
21011111 ی انسان سس ‎Eo‏ ‏شكل :زيباترين خلقت (نماوصورت ) روح :خدانی (آیت مره ‎(Corrects‏ فلذا سویته و (( نفخت فيه من روحی )) فقعوا له ساجدین

صفحه 15:

صفحه 16:
‎a‏ ن اینگونه است #فكناى ۱ ‏لقدخلقناالا نسان فی کبد ‏آيه<6سوره بلد ‏رنج - سختى - ناراحتى - فشار

صفحه 17:

صفحه 18:
خلق الانسان ضعیفا 0ساء خلق الانسان من عجل نا ان الانسان حلي .م انبياء 2١ 1 . 767

صفحه 19:
ضعيفا ‎Ne) s‏ 0ت ©:دربرابر هوى نفس وشهوت مقاومت ندارد ‎SS rTP sso)‏ ل ل “6:ناتوان از كشيدن بار تكليف لاجرم باررا سبك كرديم ©:اينكونه ساخته تا درتقصيرها زبان اعتذار داشته باشد

صفحه 20:
۴ 0:آدم که هنوز روح به تمام بدنش نرسیده بود می خواست که برخیزد ©:آدم كه مثل بقیه مراحل خلقت را طی نکرد 9:انسان بدون فکر بمجردتمایل به کاری عمل میکند <کنایه از شدت این صفت در آدمی است که گویاجزءوجوداوست

صفحه 21:
BOSS eae eK ‏وسريع المنع ازاداى حقوق واجبه‎ وبى صبردربليات ‎ep‏ سس :۱ دار نیست 3 ۷ vee el Ee ho)

صفحه 22:
خلق الانسان ضعیفا ‎elu‏ خلق الانسان من عجل ان الانسان خلق هلوعا © وانبياء

صفحه 23:

صفحه 24:
اوصاف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص 0 ان الانسان لظلوم کفار 96 ابراهيم 06 أده ‎wm td‏ © مه 1و 0 ل اس

صفحه 25:
اوصاف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص وکان النسان قتورا )سرام ) انسان تنگ نظراست

صفحه 26:
اوصاف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص وکان الانسان اکترشیءجدلا کف 49 انسان بیش از هرچیزمجادله میکند

صفحه 27:
اوصاف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص ان الانسان لکفورمیین )خرف 69 انسان آشکاراناسپاسی میکند

صفحه 28:
اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص ©:الانسان انه كان ظلوماجهولا 9 حزاب 60 انسان ستمگرنادانی است

صفحه 29:
اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات 9.آن الانسان لیطقی علق 66 انسان طغیانگراست

صفحه 30:
اوصا ف عرضى ناشى ازذاتيات ضعف تعجيل حريص مان الانسان لربه لکنود 9عادیات1060) انسان در برابر نعمتهای خدا ناسپاس ” یی

صفحه 31:
اوصاف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص ©:انه لحب الخیرلشدید عاديات 000 انسان شديدا مال دوست است

صفحه 32:

صفحه 33:
2200001 اوقاعدا اوقاتما ‎en‏ میرود | ضر مسه ‏عد

صفحه 34:
بچشانیم ‎a Aye‏ منا رحمة 0 ‎BY Yer ce!‏ نامیدوناسپاس هود©

صفحه 35:
۰ تسیا * عائه بالخیر 0 طلب میکند اسرا 00

صفحه 36:
فراموش میکنید ‎BIg PE Be COON a‏ من ۰ب [ - زوى ميكردانيد ‎ee‏ ‏9

صفحه 37:
BUN Pe Ser rs ‏وی میگرداند ۳ متکبرانه دورمیشود‎ ‏عرص وا‎ ‏انمه اشركل ين‎ ‏مایوس میگردد‎ اسرا 99

صفحه 38:
۳۳ 0 hie ener ‏©:واذامس الانسان ضر دعاربه‎ ‏بازميكردد عطاكرديم‎ ‏و‎ ‏نسی ماکان یدعوالیه من قبل‎ ‏فراموش میکند‎ (0

صفحه 39:
تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان ۱ ثم اذاخولناه نعمة مناقال انما اوتيته على علم بل هی فتنة . . ولکن اکثر هم لا یعلمون زمر ©6

صفحه 40:
0 بستم الانسان من دعاء خسته نمیشود الخیر وان مسه الشر 0 فصلت 68 مایوس وناامید

صفحه 41:
9واذاانعمناعلی الانسان روی میگرداند متکبرانه دورمیشود اعرض و اذا مسه الشرفذودعاء عريض . 2 فراوان ومستمر فصلت 60

صفحه 42:
تبعات اوصاف ذاتى وعرضى درانسان (:وانا اذاانقالانسان متارحمة فرح بها 5 0 سيثة بما قدمت ايديهم فان الانسان کفور

صفحه 43:
0اا مسه الشر جزوعا بی تابی وبیقراری ayy SAT tnie مانع دیگران 2

صفحه 44:
نسان تم وم و ‎١‏ ‏. فاما الانسان اذا ماابتلاه ر ‎RCS]‏ ۳ 0 ‎Ler eet)‏ 0 0ك 0 ‎Tete‏ ‎Hy Ale pall oDtistLe (ly‏ 99 ربی لهانن خواروبی مقدار . . .

صفحه 45:
هرجه نوربه زمين ميرسدازخورشيد ا ی

صفحه 46:
بى جارهائيم وبه رحمتت اميدوار

صفحه 47:

صفحه 48:
:شیطان دشمن انسان است ام ات طرسف كان الث ‎DU “u‏ أل خذولا

صفحه 49:
ویژه گیهای شیطان 0 الشيطان اذقال للانسان اكفر فلما كفر قال انى برىء منى انى اخاف الله رب العالمين حشر

صفحه 50:
0000 SES ENCE io! ver E Ey ۱ 0( ۱-0 پالفحشاء... © رت ی

صفحه 51:
9:هر بليدى ازاوست: ‎em ae‏ ل انماالخمروالمیسروالاتصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون ۰10۱ ‎gio erie’ | res) Byer vt ray‏ 9 ور

صفحه 52:
*:هدفش از وسوسها: ):عداوت وکینه ودشمنی ایجاد کند ©: مانع ياد خدا شود ©:مانع نماز شود :گمراه کندوبه بی راههاکشاند 0 أن يوقع بينكم العداوة والبغضاء فى الخمر والميصر ويصدكم عن ذكر الله وعن 03 i SD Pere Te eee nS. am ‏مائده‎ 90 200

صفحه 53:
۳ Leer eas wer Lad Sy 5 ASI) Gli paley pa 4S ay gk 59 ar] ‏بودند اوگول زده‎ پا بنی آدم لا یفتننکم الشیطان کما اخرج ابويكم من الجنه ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءاتهما مكهاعراف

صفحه 54:
SSS DO aes)" ‏فریب فخورید که او تولنائی‌زیادودارد:6‎ ‏و‎ col ‏من حیث لاترونهم‎ ‏رت‎

صفحه 55:
خداوند شیطان را برچه کسانی مسلط نموده است انا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین لایومنون لعرلنج»6

صفحه 56:
eS ES BTS eee): sneer ne ولولا فضل الّه علیکم ورحمته لاتبعتم الشيطان الا قليله سمه ۱ منکم من احد ابدا نور60

صفحه 57:
:عاقبت پیروی انسانهاازشیطان ‎eee Toot)‏ او ‎JETTY aE pve Gg rer Gin)‏ ‎slui (dO‏

صفحه 58:
PETES PSN ‏ان لا تعبدوا الشیطان‎ Be SONS Oe ee)

صفحه 59:

صفحه 60:
توصیه های خداوند 0 خویشتن داری ولقدوصیناالنین اوتواالکتاب من قبلکم وایاکم ان اتقواالله 0 نساء نمتیم اکنون شماراخطاب ‏ ازاین پیشتر هم بریاهل کتاب سفارش تمودیم کز, يب خويش بترسید وتقوی بگیریدپیش

صفحه 61:
نیکی به پدرومادر ووصیناالانسان لانسان بوا 4 سفارش نمودیم انسان نکوفی ‎iS‏ به مادر پدر نیکخوتی ©: تفرقه ايجاد نكردن درا 0 دين 00 ....الدين ولاتتفرقوا ف 9شوری _ مجوئیددردین ره اختلاذ ره اختلاف گریزیدپیوسته ازهرخلاف

صفحه 62:
9 به پاداشتن دين شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا والذی اوحیناالیکی وماوصینا به ابراهیم وموسی وعیسی ان اقیموا الدین 9شوری خداوندبهرشما مسلمین همان شرع واحکام دادی ودین که گفتابه نوح نبی زان اصول به موسی وعیسی خلیل رسول به بادی نجنبید هرزه زجای بداريد دين خدا را به پای ©: ارث مردوزن

صفحه 63:
توصیه های خداوند :یک سلسله معارف دینی در وصیت خداوند( دین شناسی ) قل تعالوا اتل ما حرم ربكم عليكم 0 الا تشرکوا به شینا وباوالينلحسانا :© بگوخود بیائید تاآنچه را حرامش نمودست یکتاخدا بکایگ نمایم شمارابیان امید است گریدیدررهروازآن نخست اينکه درهیچ هنگام وحال ‏ نگردید مشرک به رب جهان نمائید نیکی بروالدین شماراست بركردن ابن حق ودين

صفحه 64:
ولاتقتلوا اولادكم. من‌لملاق:9 نحن‌نرزفکم ولياهم :6 ولاتقربواافولحشماظهرمتهاومابطن:© ولاتقتلواا-لفساثىحرم الا ‎Or pS SL)‏ وصاکم به لعلکم تعقلون)19)لنعام. مبادا که فرزندخودرا کشید ازاینکه مبادا فقیری کشید که ماخویش از خوان بی انتها برآنها نمائیم روزی ‎Use‏ ‏نگردید نزدیک برکار زشت چه پنهان بودکاریا آشکار جو گردیده نفسی حرام از خدا به جز. حق نریزیدخون ورا سفارش نمودست پروردگار ه این حکمها وفرامین وکار كه شايد دراينها تعقل كنيد دراين مصلحتها تامل كنيد

صفحه 65:
ولاتقربوا مالل إتيم ا-لإالثىهىاحسنحتىي بلغ. لشدم :ج» واوفوا لکیل وا میزانب فسط 0۰ لا نکلف نفسا الاوسعها واذلقلتم فاعدلوا ولو كازذا قربى:.© وبعهداللب اوفوا :60 ذالکم وصاکم به لعلكم تذكرون ©©))نعام

صفحه 66:
ولنهذ صر لطی‌مستقیما 2 0 فا اتبعوه ولا تتبعواا لبلف تفر قبکم ۰ عن‌سبیله :68 ذا لكم وصاكم به لعلكم تت تتقوز نما

صفحه 67:
شرکبه خدا نیاورید :) ‎y’‏ ‏به پدر ومادر نیکی کنید : فرزندانتان را ازبیم فقرنکشید مابه شما وآنها روزی میدهیم 7 > به فحشا آشکارویا پنهان نزدیک نشوید ‎ae‏ ‏كسى را مكر به فرمان خدا نكشيد 2 به مال يتيم نزديك نشويد به وزن كردنهاو ترازوها دقت داشته باشيد جون سخن مى كوئيد به ‎aff dae‏ 0 به عهد خدا وفاكنيد 0: اين راه راست من است اين را ه را بپیمائید ‎de‏ راههای دیگر را نپیمائید ‏هه هد ون ۱

صفحه 68:
لعلکم تعقلون لعلکم تذکرون لعلکم تتقون تعقلوفی‌کردن) بیاد داشتن‌ومتوجه بودن6 خویشتن را حفظ کردن4

صفحه 69:

صفحه 70:
۱ ‎Pe) Peeew re‏ والعصر ان الانسان لفى خسر الا الذين آمنوا وعملواالصالحات وتواصوا بالحق وتواصوابالصبر لت 5-0 ©- سراسرزمان وتاريخ حر ۱۱۳ زندگی Oe) ‏اسن‎

صفحه 71:
یسم اه الرحمن الرحیم انسائها همه در ضرركردنتد وكسرى دادنئد وزيان نمودن هستند ‏ همهوهمه انسان دم و بازدمیست که اختیاری نیست با هر دم وبازدمی ‎١‏ ‏میلیونها آن میگذرد لحظه ای میگذرد ثانيه اى دقيقه اى ساعتى روزى هفتهاى ماهى سالى

صفحه 72:
بسم الله الرحمن الرحيم ‎Cee‏ ل 2 2 سرمایه وجود خود وخانواده خود مردیخ فروش :ارحموا من پذوب راس ماله امام هادى عليه السلامح الدنياسوق ربح فيها قوم وخسر آخرون

صفحه 73:
بسم ال الرحمن الرحیم هرضربان قلب يك قدم به مرك نزديك شدن است هرنفسى كامى به سوى مرك است ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوه الا بها ‎pe rn Eee ae‏ پس سرمایه را باید در قبال چیزی داد که ارزشمند باشد ‎Sore ney‏ ۱

صفحه 74:
بسم الله الرحمن الرحیم ۱ ‏پا‎ ‎Se sr ‏هزاران برابر‎ ere يا من يقبل اليسير ويعفو عن الكثير ايمان | 2 با خدا معامله کذ دعوت به حق 22 #ل” 5 دعوت به صبر ‎١‏ کوهی به کاهی میبخشد

صفحه 75:
0 0١ ‏ان للمتقين مفازا‎ 0 ‏وللعاقبة للمتقین ان اه مع المتقین‎ وازلفت الجنة للمتقین اک 9 آن المتقین فی جنات وعیون وجنةعرضهاالسموات والارض اعدت للمتقين

صفحه 76:
3000 Pee os) ۱ eee e WaPo or Tee cs ee fa paras <P EUR Wel uy la ents ‏فیهغ علي نآ‎ Parra Perl he birt ‏كَقَالَ رَجُلَان مِنْ أَصْحًا‎ ‏و وول الوص ده علي زأس عل‎ pray ‏هه هل لین‎ ‎x <‏ با قزله و قال سول اه ‎crear ney eo ‎ ‎ ‎00 yee ies 7 3 cr = ce ©00© : ‏بحا رالأنوار ج : © ص‎

صفحه 77:
‎ole alll‏ ۳۳| في تار ‎yo 27: colasVLLw‏ : 197

صفحه 78:

بسم هللا الرحمن الرحیم حوزه نمایندگی ولی فقیه دربیمارستان شهید آیت هللا صدوقی تقدیم می کند 22/7/1383 بسم هللا الرحمن الرحیم پیدایش :بخش1 چیستی :بخش2 ظاهری بخش:3شکل بخش:4روح بخش:5فضای خلقت بخش :6ذاتیات بحث خلقت انسانبابخ بخش:7عرضیات ناشی ازذاتیات ش بخش :8تبعات اوصاف ذاتی وعرضی بخش :9دشمن خداوندسفارشات10بخش عاقبت 11:بخش :بخش اول پیدایش انسان پیدایش :نحوه پیدایش اول :نحوه بخش اول بخش انسان انسان واذقال ربک للمالئکة انی جاعل فی االرض خلیفة قالوا اتجعل فیهامن یفسدفیها ویسفک الدماء ونحن نسبح بحمدک ونقدس لک قال انی اعلم ما التعلمون سوره بقره:آیه آنچه که دراین آیه آشکاراست: :1راوی واقعه خداوند :2مخاطب حضرت محمد(ص)وهمه مسلمانان تا قیام یوم الدین :3واقعه بین خداوندوفرشتگان رخ داده است :4موضوع واقعه (جانشینی خدا درروی زمین :5فساد وخونریزی ازویژگیهای خلیفه ارضی است :1ارض ویژهگیهائی دارد :6علم فرشتگان :2سابقه داشته این موضوع :فرشتهامیگویند:نمی خواهد .ماتو را تسبیح گفته وتقدیس میکنیم :8خدامیفرماید:من چیزی میدانم که شما نمی دانید بخش دوم : چیستی انسان وبداخلق االنسان من طین ثم جعل نسله من سللة من ماء مهین 8-7سجده بدأ :آغازکرد طین :خاک مهین :ضعیف -حقیروناچیز سللة :عصاره وفشرده خالص • چیستی انسان :1 :صلصال من حمأمسنون حجر26 • گل خشکیده که ازگل بدبوگرفته شده بود • • :2نسله من سللة من ماءمهین نسلش را از عصاره آب حقیروبی ارزش :1خاک سجده 8 :2آب بی ارزش (خاک)1: تراب (منی) 2: نطفه (خون بسته)3: علقه (پاره گوشت تمام ) :4مضغة مخلقه (پاره گوشت ناتمام ) :5غیرمخلقه (قراردادن دررحم )6: نقرفی االرحام نخرجکم طفال (خروج بصورت طفل ) 7: (به حدبلوغ رسیدن )8: لتبلغوااشدکم (مرگ )9: یتوفی یرد الی ارذل العمر (پیری وضعف )10: لکیال یعلم من بعد علم شیئا (نادانی بعددانائی)11: حج 5 ثم خلقناالنطفة علقة فخلقناالعلقة مضقة فخلقناالمضقة عظاما فکسوناالعظام لحما :1نطفه :2خون بسته :3پاره گوشت :4استخوانی :5پوشش گوشتی :6خلقت جدید ثم انشاناه خلقا اخر مومنون 14 :بخش سوم ظاهرانسان بخش سوم :ساختمان ظاهری وشکلی ا نسان لقد خلقنااالنسان فی احسن تقویم تین 4 :بخش چهارم روح انسان بسم هللا الرحمن الرحیم روح انسان جنس:1:خاک :2نطفه (خمیرمایه) شمع در بشکه سوراخ دار شکل :زیباترین خلقت (نماوصورت ) روح :خدائی (آیات 29سوره حجرو72سوره ص) فاذا سویته و (( نفخت فیه من روحی )) فقعوا له ساجدین :بخش پنجم فضای خلقت انسان اینگونه است انسان اینگونه برای انسان خلقت برای فضای خلقت ::فضای است لقدخلقنااال نسان فی کبد آیه4سوره بلد رنج – سختی – ناراحتی -فشار :بخش ششم ذاتیات انسان خلق االنسان ضعیفا 28نساء خلق االنسان من عجل 37انبیاء ان االنسان خلق هلوعا ضعیفا :1انسان در برابرجنس مقابل کم صبر است :2دربرابر هوی نفس وشهوت مقاومت ندارد :3ازآبی کم ارزش آفریده شده است :4ناتوان از کشیدن بار تکلیف الجرم بار را سبک کردیم :5اینگونه ساخته تا درتقصیرها زبان اعتذار داشته باشد عجل :1آدم که هنوز روح به تمام بدنش نرسیده بود می خواست که برخیزد :2آدم که مثل بقیه مراحل خلقت را طی نکرد :3انسان بدون فکر بمجردتمایل به کاری عمل میکند :4کنایه از شدت این صفت در آدمی است که گویاجزءوجوداوست هلوعا :1بسیار حریص بر جمع مال وسریع المنع ازادای حقوق واجبه وبی صبردربلیات :2بی تاب وطاقت است وخویشتن دار نیست :3شر به اورسد بی تاب وخیر به اورسدبخیل ومناع للخیراست خلق االنسان ضعیفا 28نساء خلق االنسان من عجل ان االنسان خلق هلوعا 19معارج 37انبیاء به قرینه های قرآنی فاعل این افعال مجهول خداوند متعال است بخش هفتم : اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات درانسان اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل :1ان االنسان لظلوم کفار 34ابراهیم 14 حریص اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل :2وکان النسان قتورا 100اسرا17 انسان تنگ نظراست حریص اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص :3وکان االنسان اکثرشیءجدال 54کهف 18 انسان بیش ازهرچیزمجادله میکند اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص :4ان االنسان لکفورمبین 15زخرف43 انسان آشکاراناسپاسی میکند اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص :5االنسان انه کان ظلوماجهوال 72احزاب23 انسان ستمگرنادانی است اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل :6ان االنسان لیطقی 6علق96 انسان طغیانگراست حریص اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل حریص :7ان االنسان لربه لکنود 6عادیات100 انسان در برابر نعمتهای خدا ناسپاس اوصا ف عرضی ناشی ازذاتیات ضعف تعجیل :8انه لحب الخیرلشدید 7عادیات100 انسان شدیدا مال دوست است حریص :بخش هشتم تبعات اوصاف ذاتی وعرضی در انسان تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان رسد زیان :1واذا مس االنسان الضر دعانا لجنبه اوقاعدا اوقائما میرود فلماکشفناعنه ضره مرکان لم یدعنا الی ضر مسه یونس 12 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان بچشانیم :2ولئن اذقنااالنسان منا رحمة بگیریم ثم نزعناهامنه انه لیوس کفور نامیدوناسپاس هود9 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :3ویدع االنسان بالشر دعائه بالخیر طلب میکند اسرا 11 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان فراموش میکنید :4واذا مسکم الضرفی البحرضل من تدعون اال ایاه فلمانجاکم الی البر اعرضتممیگردانید روی اسرا 167 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :5واذاانعمناعلی االنسان روی میگرداند متکبرانه دورمیشود اعرض ونئابجانبه واذامسه الشرکان یؤسا مایوس میگردد اسرا 83 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :6واذامس االنسان ضر دعاربه بازمیگردد عطاکردیم منیباالیه ثم اذاخوله نعمة منه نسی ماکان یدعوالیه من قبل فراموش میکند زمر 8 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :7واذا مس االنسان ضر دعانا ثم اذاخولناه نعمة مناقال انما اوتیته علی علم بل هی فتنة ولکن اکثر هم ال یعلمون آزمایش زمر 49 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :8ال یسئم االنسان من دعاء خسته نمیشود الخیر وان مسه الشر فیئوس قنوط مایوس وناامید فصلت 49 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :9واذاانعمناعلی االنسان روی میگرداند متکبرانه دورمیشود اعرض ونئابجانبه واذا مسه الشرفذودعاء عریض فراوان ومستمر فصلت 51 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :10وانا اذااذقنااالنسان منارحمة بچشانیم فرح بها وان تصبهم سیئة بما قدمت ایدیهم فان االنسان کفور شوری تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان :11اذا مسه الشر جزوعا بی تابی وبیقراری واذا مسه الخیر منوعا مانع دیگران معارج 20و21 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان آزمایش :12فاما االنسان اذا ماابتاله ربه گرامی فاکرمه ونعمه فیقول ربی اکرمن واذا ماابتاله فقدر علیه رزقه فیقول ربی اهانن خواروبی مقدار فجر 15و16 تبعات اوصاف ذاتی وعرضی درانسان خدا انسان خوبیها بدیها هرچه نوربه زمین میرسدازخورشید وهرچه تاریکی است مقصرزمین است خدایا ماهرچه هستیم وهرکه هستیم ازتوهستیم وعباد توئیم بی چارهائیم وبه رحمتت امیدوار :بخش نهم دشمن انسان :شیطان دشمن انسان است ان الشیطان لالنسان عدو مبین 5یوسف کان الشیطان لالنسان خذوال خوارکننده 29فرقان ویژه گیهای شیطان :1حیله گری ومکاره گی : الشیطان اذقال لالنسان اکفر فلما کفر قال انی بریء منک انی اخاف هللا رب العالمین 16حشر :2وعده فقروتنگدستی ودستوربه بدی وفحشا : الشیطان یعد کم الفقر ویامرکم بالفحشاء... 268بقره :3هر پلیدی ازاوست: یا ایهاالذین امنوا انماالخمروالمیسرواالنصاب واالزالم رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون 90مائده من یتبع خطوات الشیطان فانه یامر بالفحشاءوالمنکر 21نور :4هدفش از وسوسها: :1عداوت وکینه ودشمنی ایجاد کند :2مانع یاد خدا شود :3مانع نماز شود :4گمراه کندوبه بی راههاکشاند انما یرید الشیطان ان یوقع بینکم العداوة والبغضاء فی الخمر والمیصر ویصدکم عن ذکر هللا وعن الصلوة 91مائده یرید الشیطان ان یضلهم ضالال بعیدا نساء60 سفارش خداوند به فرزندان آدم :1مغرور نشوید که پدر ومادرتان راکه بزرگ شما بودند اوگول زده یا بنی آدم ال یفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنه ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءاتهما 27اعراف سفارش خداوند به فرزندان آدم فریب نخورید که او توانائی زیادی دارد2: انه یراکم هو وقبیله من حیث الترونهم اعراف27 خداوند شیطان را برچه کسانی مسلط نموده است انا جعلنا الشیاطین اولیاء للذین الیومنون اعراف27 خداوند انسانهای مومن را امیدوارمیکند : ولوال فضل هللا علیکم ورحمته التبعتم الشیطان اال قلیال نسا83 ء ولوالفضل هللا علیکم ورحمته مازکی منکم من احد ابدا نور21 :عاقبت پیروی انسانهاازشیطان ومن یتخذ الشیطان ولیامن دون هللا فقد خسرخسرانا مبینا 119نساء حجت خدا روز قیامت برعلیه انسانها: الم اعهدالیکم یا بنی آدم ان ال تعبدوا الشیطان انه لکم عدو مبین 60یس :بخش دهم سفارشات خداوند به انسان توصیه های خداوند :1خویشتن داری ولقدوصیناالذین اوتواالکتاب من قبلکم وایاکم ان 131نساء اتقواهللا نمائیم اکنون شماراخطاب ازاین پیشتر هم براهل کتاب سفارش نمودیم کز رب خویش بترسید وتقوی بگیریدپیش :2نیکی به پدرومادر ووصینااالنسان بوالدیه حسنا 8عنکبوت به مادر پدر نیکخوئی کند سفارش نمودیم انسان نکوئی کند :3تفرقه ایجاد نکردن دردین ....الدین والتتفرقوا فیه 13شوری مجوئیددردین ره اختالف گریزیدپیوسته ازهرخالف :3به پاداشتن دین شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا والذی اوحیناالیک وماوصینا به ابراهیم وموسی وعیسی ان اقیموا الدین 13شوری 6: خداوندبهرشما مسلمین که گفتابه نوح نبی زان اصول به بادی نجنبید هرزه زجای :5ارث مردوزن ..................... 11-12نساء همان شرع واحکام دادی ودین به موسی وعیسی خلیل رسول بدارید دین خدا را به پای توصیه های خداوند : 6یک سلسله معارف دینی در وصیت خداوند( دین شناسی ) قل تعالوا اتل ما حرم ربکم علیکم :1اال تشرکوا به شیئا بگوخود بیائید تاآنچه را یکایک نمایم شمارابیان نخست اینکه درهیچ هنگام وحال نمائید نیکی بروالدین وبالوالدین احسانا 2: حرامش نمودست یکتاخدا امید است گردیدرهروازآن نگردید مشرک به رب جهان شماراست برگردن این حق ودین والتقتلوا اوالدکم من امالق 3: نحن نرزقکم وایاهم 4: والتقربواالفواحش ماظهرمنهاومابطن 5: والتقتلواالنفس التی حرم هللا االبالحق ذلکم 6: وصاکم به لعلکم تعقلون 151انعام ازاینکه مبادا فقیری کشید مبادا که فرزندخودرا کشید که ماخویش از خوان بی انتها برآنها نمائیم روزی عطا چه پنهان بودکاریا آشکار نگردید نزدیک برکار زشت چو گردیده نفسی حرام از خدا به جز حق نریزیدخون ورا به این حکمها وفرامین وکار سفارش نمودست پروردگار دراین مصلحتها تامل کنید که شاید دراینها تعقل کنید وال تقربوا مال الیتیم االبالتی هی احسن حتی یبلغ اشده 7: واوفواالکیل والمیزان بالقسط 8:ال نکلف نفسا االوسعها واذاقلتم فاعدلوا ولو کان ذا قربی 9: وبعهدهللا اوفوا 10: ذالکم وصاکم به لعلکم تذکرون 152انعام وان هذا صراطی مستقیما 11:فاتبعوه وال تتبعواالسبل فتفرق بکم عن سبیله 12: ذالکم وصاکم به لعلکم تتقون 153انعام شرک به خدا نیاورید 1: :2به پدر ومادر نیکی کنید ف دی ن :3فرزندانتان را ازبیم فقرنکشید ی د ر :4مابه شما وآنها روزی میدهیم یا ن :5به فحشا آشکارویا پنهان نزدیک نشوید س ه آ هی :6کسی را مگر به فرمان خدا نکشید :7به مال یتیم نزدیک نشوید :8به وزن کردنهاو ترازوها دقت داشته باشید :9چون سخن می گوئید به عدل گوئید :10به عهد خدا وفاکنید :11این راه راست من است این را ه را بپیمائید :12راههای دیگر را نپیمائید م ع ار لعلکم تعقلون لعلکم تذکرون لعلکم تتقون تعقل وفکرکردن1: بیاد داشتن ومتوجه بودن2: خویشتن را حفظ کردن3: :بخش یازدهم عاقبت انسان عاقبت انسان دردنیا بسم هللا الرحمن الرحیم والعصر ان االنسان لفی خسر اال الذین آمنوا وعملواالصالحات وتواصوا بالحق وتواصوابالصبر العصر -1:وقت عصر -3عصرپيامبريا عصر زندگی -5انسانهای کامل (عصاره هستی) -2سراسرزمان وتاريخ -4انواع فشارهاومشکالت درطول -6نمازعصر بسم هللا الرحمن الرحیم انسانها همه در ضررکردنند وکسری دادنند همه وهمه وزیان نمودن هستند انسان = دم و بازدمیست که اختیاری نیست با هر دم وبازدمی میلیونها آن میگذرد لحظه ای میگذرد ثانیه ای دقیقه ای ساعتی روزی هفته ای ماهی سالی بسم هللا الرحمن الرحیم ان الخاسرین الذین خسرواانفسهم واهلیهم یوم القیامةاالذلک هوالخسران المبین سرمایه وجود خود وخانواده خود زمر15 مردیخ فروش :ارحموا من یذوب راس ماله امام هادی علیه السالم= الدنیاسوق ربح فیها قوم وخسر آخرون بسم هللا الرحمن الرحیم هرضربان قلب یک قدم به مرگ نزدیک شدن است هرنفسی گامی به سوی مرگ است لیس النفسکم ثمن اال الجنه فال تبیعوه اال بها امام علی علیه السالم پس سرمایه را باید در قبال چیزی داد که ارزشمند باشد خدا جانم معرفی کن تا یاد گرفته وعمل کنم بسم هللا الرحمن الرحیم ده برابر صد برابر صدها برابر میلیونها برابر هزاران برابر ........ یا من یقبل الیسیر ویعفو عن الکثیر ایمان عمل صالح دعوت به حق دعوت به صبر ان هللا اشتری من المومنین پس با خدا معامله کنیم چرا که کوهی به کاهی میبخشد بسم هللا الرحمن الرحیم ان للمتقین مفازا للمتقین وللعاقبة ان هللا مع المتقین وازلفت الجنة للمتقین ان هللا یحب المتقین ان المتقین فی جنات وعیون وجنةعرضهاالسموات واالرض اعدت للمتقین ازهمه مهمتر والیت است وبس َع ْن َأِبي َس ِع يٍد اْلُخ ْد ِر ِّي َقاَل َك اَن َر ُسوُل ِهَّللا ص َج اِلسًا َو ِع ْن َد ُه َنَفٌر ِم ْن َأْص َح اِبِه َو ِفيِه ْم َع ِلُّي ْبُن َأِبي َط اِلٍب ع َفَقاَل َر ُسوُل ِهَّللا ص َم ْن َقاَل اَل ِإَلَه ِإاَّل ُهَّللا َد َخ َل اْلَج َّنَة َفَقاَل َر ُج اَل ِن ِم ْن َأْص َح اِبِه َفَن ْح ُن َن ُقوُل اَل ِإَلَه ِإاَّل ُهَّللا َفَقاَل َر ُسوُل ِهَّللا ص ِإَّن َم ا ُتْق َب ُل َش َه اَد ُة اَل ِإَلَه ِإاَّل ُهَّللا ِم ْن َه َذ ا َو ِش يَع ِتِه َو َو َضَع َر ُسوُل ِهَّللا ص َي َد ُه َع َلى َر ْأِس َع ِلٍّي ع َو َقاَل َلُهَم ا ِم ْن َع اَل َم ِة َذ ِلَك َأْن اَل َت ْج ِلَس ا َم ْج ِلَس ُه َو اَل ُتَك ِّذ َب ا َقْو َلُه َو َقاَل َر ُسوُل ِهَّللا ص َم ْن َأْب َغ َض َن ا َأْه َل اْلَب ْي ِت َبَع َث ُه ُهَّللا َي ُهوِدّي ًا َو َلْو َأَّن َع ْبدًا َع َب َد َهَّللا َب ْي َن الُّر ْك ِن َو اْلَم َقاِم َأْلَف َس َن ٍة ُثَّم َلِقَي َهَّللا ِبَغ ْي ِر َو اَل َي ِتَن ا َأَك َّبُه ُهَّللا َع َلى َم ْن ِخ َر ْي ِه ِفي الَّن اِر َو َم ْن َم اَت اَل َي ْع ِر ُف ِإَم اَم َز َم اِنِه َم اَت ِم يَت ًة َج اِه ِلَّي ًة َو ِهَّللا َم ا َت َر َك ُهَّللا اَأْلْر َض ُم ْن ُذ َقَبَض آَد َم ِإاَّل َو ِفيَه ا ِإَم اٌم ُيْه َت َد ى ِبِه ُحَّج ٌة َع َلى اْلِع َب اِد َم ْن َت َر َك ُه َه َلَك َو َم ْن َلِز َم ُه َن َج ا َقاَل ُهَّللا َت َع اَلى ِفي َب ْع ِض ُكُتِبِه ُأَلَع ِّذ َب َّن ُك َّل َر ِع َّيٍة َأَط اَع ْت ِإَم امًا َج اِئرًا َو ِإْن َك اَنْت َب َّر ًة َت ِقَّي ًة َو َأَلْع ُفَو َّن َع ْن ُك ِّل َر ِع َّيٍة َأَط اَع ْت ِإَم امًا َه اِد يًا َو ِإْن َك اَنْت َظ اِلَم ًة ُم ِس يَئ ًة َو َم ِن اَّد َع ى اِإْلَم اَم َة َو َلْي َس ِبِإَم اٍم َفَقِد اْف َت َر ى َع َلى ِهَّللا َو َع َلى َر ُسوِلِه بحاراألنوار ج 27 :ص 202 : َأ الَّس اَل ُم ِف ي َم ْس ِج ِد اْلُكوَف ِة َو َق ْنَبُر َم َع ُه َف َر ى َأ ْل ْؤ َر ُج اًل َق اِئمًا ُيَص ِّلي َفَق اَل َيا ِم يَر ا ُم ِم ِنيَن َم ا َه َذا َفَق اَل َأ اًل َأ َأ اَل ي ًة َر ْيُت َر ُج ِم ْن ْح َس َن َص ِم ُر اْلُم ْؤ ِم ِنيَن َيا َق ْنَبُر َف َو الَّلِه َلَر ُج ٌل َعَلى َيِق يٍن ِم ْن َأ َأ ْل َل ْل َل ا ا َخ ُة َو اَل َيِتَنا ْه ِف َس َنٍة َبْيِت ْيٌر ِم َّم ْن ُه ِع َب َد َأ َأ َّل اَل ْل َّل ًا ْق َو َلْو َّن َعْبد َعَبَد ال َه َف َس َنٍة َي َبُل ال ُه ِم ْنُه َح َّتى َيْع ِر َف َو اَل َيَتَنا َأْه َل اْلَبْيِت َو َلْو َأَّن َعْبدًا َأ ْل ْث ي ا ا َعَبَد الَّلَه َف َس َنٍة َو َج َء ِبَع َم ِل َنْيِن َو َس ْبِع َن َنِبّيًا َم ا َيْق َبُل الَّلُه ِم ْنُه َح َّتى َيْع ِر َف َو اَل َيَتَنا َأْه َل اَّل َأ َك َّبُه اْلَبْيِت َو ِإ الَّلُه َعَلى َم ْنِخ َر ْيِه ِف ي َناِر َج َه َّنَم بحاراألنوار ج 27 :ص 197 : والسالم علی من اتبع الهدی

62,000 تومان