صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
بخشنامه نظام آموزش
كار ۹
صفحه 3:
مأموریت سازمان
0
استراتؤى توسعه منايع انسانى
خطمشي هاء برنامه ها و اقدامات توسعه eer es 0[
ey 000 ۱[
صفحه 4:
صفحه 5:
بخشنامه به تمام its هاي اجرايي
مشمول قانون مدبربت خدمات كشوري
در اجراي ماده 58 قانون مديريت خدمات كشوري و ماده 2 آيين نامه
اجرليي فصل نهم قانون مذکور. «نظام آموزش كارمندان دستكاه هاي
اجرابي» با توجه به موارد زير براى اجراء ابلاغ مي گردد:
1- تمامی کارمندان رسمي و پيملني(اعم از مدیران وکارکنان) در شمول
لین نظام آموزشي قرار داشته و شرکت کارمندان قرارداد کار معين نيز در
دوره هاي آموزشي موضوع لین نظام براساس مفاد لین بخشنامه و نیاز
دستگاه اجرايي. الزامی است.
صفحه 6:
تطبیق آموزش های کارمندان با نظام جدید
آموزش های مصوب طی شده توسط کارمندان بر اساس نظام قبلی
آموزش کارکنان در چارچوب این نظام پذیرفته است.
دستورالعمل نحوه تطبیق آموزشهای قبلی با نظام جدید آموزش کارمندان
تهیه وابلاغ خواهد شد
صفحه 7:
2- آموزش های مصوب طی شده توسط کارمندان بر اساس
نظام قبلی آموزش کارکنان (موضوع بخشنامه شماره
5 مورخ 28/12/1380) و مقررات مربوط. در چارچوب
لین نظام قلبل احتساب ی باشد.نحوه احتساب آموزش های
طی شده توسط کارمندان وتطبیق آنها با این نظام در
دستورالعمل های نظام مشخص و ابلاغ خواهد شد.
صفحه 8:
سامانه وبرنامه آموزش مدیران
#برنامه آموزش مدیران توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی طراحی وپس
از تصویب معاونت توسعه مدیریت ابلاغ می شود.
بازنگری آموزشهای بهبود مدیریت بر اساس سطوح مدیریت حرفه ای
صفحه 9:
3- در اجرای ماده 56 قانون مدبربت خدمات کشوری
وبند4اللف نظام آموزش کارمندان. سامانه وبرنامه آموزش
مدیران توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی طراحی ويس از
تایید معاهنت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس جمهور
به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.
صفحه 10:
تعیین صلاحیت وتشکیل بانک مدرسان
* آموزشهای مدیریتی
* آموزشهای عمومی
* آموزشهای مشاغل عمومی
۰ آموزشهای مشاغل اختصاصی
صفحه 11:
4 مرکز آموزش مدبیریت دولتی موظف است با همکاری
دستگاه های اجرایی به منظور تعیین صلاحیت مدرسان
آموزشهای پیش بینی شده درنظام آموزش کارمندان. نسبت
به آموزش. سنجش و ارزیلبی مدرسان و تشکیل بانک
اطلاعات مدرسان اقدام نماید.
صفحه 12:
ae نایم آمو زش استاندارد
تهيه وتدوين محتوى ومنابع اموزشى ا 3
١
* آموزشهای مدیریتی
* آموزشهای عمومی
* آموزشهای مشاغل عمومی
۱
9 آموزشهای مشاغل اختصاصی
صفحه 13:
5- مواد و محتوای آموزشی مورد نیاز دوره های عمومی و
فرهنگی. مسيران و مشاغل عمومی به صورت استاندارد
توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی برای استفاده دستگاه
های اجرايي. تهیه و تدوین می شود.
صفحه 14:
نظارت وارزشيابى بر آموزش کارمندان
دستكاههاى اجرايى
صفحه 15:
6- نظارت و ارزشيابي فرآيندهاي آموزش کارمندان و مفاد
مندرج در لین نظام آموزشي برعهده معاهنت راهبردی منابع
انسانی معاونت توسعه مدیریت وسرمایه انسانی رییس
جمیور بوده و دستگاههاي اجرليي مکلفند تا گزارشهاي
عملکرد خود را براساس چارچوبهاي تعیین شده به این
معاونت ارائه نمایند.
صفحه 16:
7- بخشنامه ها و مقررات مغلیربا لین بخشنامه ونظام پیوست
آن. ملغی اعلام میگردد.
مسئولیت حسن اجراي لین بخشنامه برعهده بالاترین مقام
دستگاه اجرایی می باشد.
لطف اله فروزنده دهكردي
صفحه 17:
—
نظام آموزش
کارمندان دستگاه هاي اجرايي
صفحه 18:
بخش اول:
pls OLS آموزش
صفحه 19:
#قانون 0
©دستكاه اجراب
5
sas ۰
زش کارمندا
آموز:
معين
كار معي
مندان قرارداد
0 آموزش
© راهيرد a
a آموزشى
2
و .0 سپاری ۲
بروا =
es
آموزش
شغلی
#مهارت
صفحه 20:
ماده 1: تعاریف و اصطلاحات
- قانون: منظور قانون مدیریت خدمات کشوری است که به
اختصار به آن قانون اطلاق مي شود.
- دستگاه اجرليي: به دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده 5
قانون با رعلیت مستثنیات ماده 117 نامیده می شود.
صفحه 21:
- آموزش کارمندان: تمامي برنامه ها و فعالیت هاي آموزشي
است که در چارچوب نظام آموزش کارمندان در راستاي
افزلیش و بهبود سطح شايستگي و توانمندي کارمندان (اعم از
کارکنان و مدیران) رسمي. پيملني و انجام کار معین به منظور
ارتقاء بهره وري و كارآمدي دستگاه هاي اجرليي طراحي و اجرا
مي شود۵.
صفحه 22:
کارمندان قرارداد کار افرادی که در اجرای تبصره ماذه ۳۲
قانون مدیریت خدمات کشوری به کار گرفته می شوند و یا بر اساس
مصوبه ۸۴۵۱۵ا ۳۴۶۱۳ ه مورخ ۱۵/۱۳/۱۳۸۴ هثیت وزیران تبدیل
وضع گردیدهاند.
راهبرد آموزش: به رویکردهای کلی آموزش اطلاق می کردد که
چکونکی تحقق اهداف آموزشی یک دستگاه اجرایی را مشخص می
کند.
صفحه 23:
- بورس آموزشي: فرصت و امكلني است که يك دهلت خارجي و یا
موسسه بينالمللي دراختیار دیلت جمهوري اسلامي ایران قرار ميدهد
و کارمندان و مدیران مي توانند.با استفاده از ُن دريك یا چند دوره
آموزشي کوتاه مدت خارج از کشور کهبا شغل و وظلیف جاري یا آینده
آنان ارتباط داشته و موجب افزلیش دلنش و مهارت هاي شغلي آنان مي
شود. شرکت نمایند.
صفحه 24:
- برنامه آموزش: مجموعه اقدامات و فعالیت هاي آموزشي هدفمند
است که براساس اهداف و راهبردهاي آموزشي دستگاه اجرليي در سه
سطح راهبردي. میان مدت (پنجساله) وکوتاه مدت لیک ساله) طراحي
مي شود.
- برون سپاري آموزش: انتقال و محول نمودن يك فعالیت خاص آموزشي
را داخل يك سازمان به يك منبع خارج آن و اجراي آن توسط آن منبع را
برون سپاري آموزش مي گویند.
صفحه 25:
- مدیران حرفهاي: تمامي عنامین پست هاي مديريتي و سرپرستي
دستگاه هاي اجرلیی سبه استثناء سمت هاي مدیریت سیاسی موضوع
ماده 71 قانون مدیربت خدمات کشوری و همتراز آنان. مدیران حرفه
اي تلقي مي شوند.
صفحه 26:
- آموزش مدیران: تملمي برنلمه ها و فعالیت هاي آموزشي که به منظور
افزلیش بینش و دلنش و ایجاد و بهبود مهارت هاي فني. انساني و
ادراكي وتعللي معنوي مدیران حرفه اي و مقامات. در چارچوب نظام
آموزش کارمندان و مدیران با عنلیت به سامانه و برنامه هاي اجرایی
آموزش مدیران طراحي و اجرا مي گردد.
صفحه 27:
- مهارت شغلی: توانلیی وظرفیت شناختی.فنی و ارتباطی کسب شده
توسط کارمندان در طی سنوات خدمت از طريق آموزش .يا تجربه که
موجب انجام درست ودقیق وظایف یک شغل می گردد.
صفحه 28:
ae اصول ها
J al cin fou بر آموزش
همکاری و
سس مثارکت 7
Jt اصل نگرش
جامعیت راهبردی
اصل توجه اصل اصلاح
به تغييرات = و بازخرید
صفحه 29:
به شرح بند هاي ذیل است:
الف) اصول حاکم بر آموزش کارمندان دولت:
اصل نگررش سیستمی
ببرقرراری ارتباط درونی بین اجزراء نظام آموزش از یک طبرف و ارتباط
بیرونی بین نظام آموزش با سایر نظام های مدیریت منابع انساني
صفحه 30:
اصل جامعیت
در نظر گرفتن تمامي نیازهای آموزشی مشاغل عموصي و اختصاصي در
جنبههای عمومي. شغلي و مديريتي در ساختار دورهها
اصل توجه به تغییرات
بازنگری و بازطراحی آموزشها و استمرار آنها مبتتی بر تغییرات. تحولات و
پیشرفت های علمی و فتآوری روز
صفحه 31:
اصل نگررش راهبردي
همسوسازي Sloat راهبردها و برنامه هاي آموزش کارمندان
دستگاههابا چشم انداز. هدفهاء و خطي مشي هاي کلان و برنامه هاي
توسعه ملي و سازماني
اصل همکاری ومشا رکت
مشارکت مراکز و موسسات آموزشي و پژوهشي دولتي و غيردولتي در
فرآیند آموزش و توانمندسازي کارمندان دولت
صفحه 32:
اصل اصلاح و بازخورد مستمس
آسیب شناسی و بررسی مستمر نظام آموزش و فراهم نمودن بازخورهای
لازم جهت اصلاح و بازنگری آن
صفحه 33:
ايجاد و توسعه دانش + مهارت + تكرش شغلى و سازمانى
ee Sere Sr We CN esIres]|
ere i esr
توسعه آ گاهیها و دانش, مهارت و نگرش
(فرهتكى و اجتماعى) كارمندان
توسعه و نربيت مديران حرفه اى > ايفاى نقشها و
وك
صفحه 34:
ب) هدف های کلان آموزش کارمندان دولت
1 فرایش اثربخشی و کارائی در ارائه خدمات دولتی از طريق توسعه
بینش,دانش و مهارت هاي متصدیان مشاغل
2- ارتقاء سطح کیفی سمایه انسانی بخش دولتی از طبریق افرایش سطح توانايي
دانش و مهارت کارمندان دولت
۳- افزرایش سطح پاور واعتقادات کا رکنان ومدیرران نسبت به ارزشهای اسلامی
4- توسعه آگاهیهای عمومی کارمندان دولت در ابعاد مختلف فرهنگي و
اجتماعي
صفحه 35:
5- توانمندسازی و توسعه مدیرران جهت ايفاي موّ ثر نقشها وظاین مدیرریتی
6- آماده سازی کارمندان دولت از بعد دلنش. مهارت و شايستگي هاي شغلي براي ارتقاء
به رده هاي شغلي بالاتر
7- توسعه اخلاق اسلامی وفرهنگ سازمانی بر مبنای ارزشهای انسانی و کرامت انسانی و بهبود
روابط انسانی
8- روزآمدسازي و ارتقاء سطح دانش. مهارت و نگرش معنوي و بصيرتي کارمندان
صفحه 36:
همسو سازي آموزش با راهبردي هاي سازماني
رویکرد فرآيندهاي تعامل بین فرآيندهاي آموزشي
تناسب آموزش با نيازهاي کارکنان
انگيزش دروني براي يادگيري و توسعه
افزایش سطح تعههد مدیران به آموزش
افزایش اثربخشي آموزش
استفاده از ظرفیت هاي درون و برون سازماني
استانداردسازي آموزش
استفاده از روشها و مدل هاي نوين آموزشي
تفویض اختیارات به دستگاه ها
نظارت بر آموزش دستگاه ها
صفحه 37:
) راهیمدهای آموزش کارمندان دولت
1- ایجاد نگرش راهبردي و همسوسازي برنامههاي توانمندسازي و توسعه
منابع انساني با اهداف راهبردي سازماني
2- ایجاد بكپارچگي و تعامل بین عناصر فرآیند آموزش به عنوان
رویکرد فرآيندي- تعاملي
3- ایجاد تناسب بين برنامه ها. فرصت هاي آموزشي و يادگيري با
نيازهاي آموزشي شغلي و سازماني و اجتناب از آموزشهاي غیرضرور
صفحه 38:
4- ایجاد انگیزه خودسازی ورشد معنوی.مادی .مهایتی ودانشی کارکنان
بصورت خودکنترلی
5- ارتقاء سطح باور واعتقاد مدیران جه توانمندسازی وارتقاء سرمایه
انسانی از طریق آموزش
6- افزلیش اثربخشي برنامه ها و فرصت هاي آموزشي و يادگيري در
سطوح مختلف
7- استفاده از منلبع و ظرفيتهاي درون و برون سازماني در تعیین و
تأمین خدمات آموزشی
صفحه 39:
8- کاربرد استانداردهاي ملي و بین المللي در مدیریت و راهبري فرآیند
آموزش
9- استفاده از رویکردها. مدل هاء روش ها و فنآوري هاي نوين مديريت
براى اجراء و ارزشيابي آموزش
0- واكذاري اختيارات مديريت آموزش به دستكاه هاي اجرابي
براساس توانمندي اجرابي آنها
1- تمركز بر رويكرد آموزش هاي كوتاه مدت و كاربردي
2- نظارت بر فعاليتهاي آموزشي دستكاههاي اجرليي و اخذ بازخورد از
عملکرد آموزش
صفحه 40:
—
بخش دوم:
ساختار مدیریت و راهبري
آموزش کارهندان دولت
صفحه 41:
و برنامه ريزي آموزشي.
اجرا. نظارت و ارزشيابي آموزشي. مراحل اصلي چرخه آموزش
کارمندان در دستگاه هاي اجرلیی است که مجموعه آنها ساختار
مدیریت و راهبري آموزش کارمندان را تشکیل مي دهد.
صفحه 42:
مدل ها واستانداردهای اموزشی
استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵
استاندارد 11۳
#استاندارد ۳15
#مدل سیستمی آموزش
صفحه 43:
= <<
Udo تعالی آموزش
(استاندارد مدیریت کیفیت آموزش کارمندان)
. خود ارزیابی آموزشی سازمانها ودستگاههای اجرایی
. حرکت وهدایت سازمانها به سمت تعالی آموزش واستقرار نظام
آموزش متعالی
. استاندارد سازی فرایندهای آموزشی در دستگاهها
. شناسایی سازمانهای برتر ومعرفی آنهابه عنوان الگو به دیگران
صفحه 44:
مدل ارزیابی تعالی آموزش در سازمان
(استاندارد مدیریت کیفیت آموزش کارمندان )
افزایش تونمندي و eau
شايستگي منابعانساني ein
خط مشي
تغییرات در عملکرد ما 5 33
تغییر ی Isl, | گذاري آموزشی
تغییرات
در عملکرد سازماني
ia
صفحه 45:
وس سوت وفرعت وامتبازات a
0 | جهت گیرری استراتتیک آموزش سازمان
= 0 | رهبری و خط مشی | 1
0 | نگرش سیستمی به آموزش سازمان گذاری آموزشی
0 .| فرهنگ یادگیرری و تعهد به آموزش و توسعه
5 | تجزیه و تحلیل و تعیین نیازهای سازمانی
0 | تجزريه و تحليل وتعيين نيازهاى شظلى چرر | نبازسجی آموزشی | و
0 | تجزريه و تحليل و تعيين نيازهاى ضردى
0 | تجزيه وتحليل وتعيين نيازهاي آموزش وتوسعه
مديران
0 | الويت بندى نيازها وجهت دهى آنها
0 | سرون آورى وبازتحليل نيازها
صفحه 46:
50
25
15
100
تعیین عنوان و اهداف آموزش
شرایط شرکت کنند گان در آموزش
طرراحي محتواى (مسر فصل ) آمورش
تعيين روش آموزش و ارزشیابی
تدوين برنامه جامع آموزش سازمان
طبراحی ببرنامه سالانه آموزش سازمان
125
175
صفحه 47:
30
20
20
50
20
30
40
35
1000
معيار فرعي
سازماندهى آموزش سازمان
ف آيندها و روش های کاری آموزش
سیستم مدیرریت آموزش سازمان
نظارت بس اجرای آموزش
انتقال ياد كيمرى
سطوح ارزشیابی
ارزیابی کمی آموزش
تعیین شاخصها و معیارهای سنجش عملکررد
پایش فرآیندها و تعيين كيذيت و كميت آنها
دریافت با زخورد و انج اقدامات اصلاحى لازم
150
175
1000
ارزشیابی؛پایش و
بهبود فر آیند
آموزش
جمع امتیازات
صفحه 48:
1-3) دستگاه هاي اجرليي موظفند براساس استاندارد مدیریت کیفیت
آموزش کارمندان در دستگاه هاي اجرليي. مراحل اصلی آموزش شامل
خط مشي گذاري آموزشي.طراحي و برنلمه ريزي آموزشي, اجرا . نظارت
و ارزشيابي آموزشي را طراحي و مستند سازي نمایند.
تبصره: استاندارد مدیریت کیفیت آموزش کارمندان دستگاه هاي
اجرلیی متعاقباً توسط معاینت توسعه مدیریت طراحي وبه دستگاه هاي
اجرایی ابلاغ خواهد شد.
صفحه 49:
کمیتهی رلهبری آموزش
وتوانمندسازی دستگاه
واحد سازمانی مستول آموزش دستگاه
(دییرخانه کمیتهی راهبری آموزش)
كميته اجرايى gird )| | کمیته اجرایی آموزش
ote
واحد آموزش استان
صفحه 50:
2-3) سیاستگذاری و مدیرربت کلان آموزش کارمندان در دستگاههای اجرایی(اعم
از سازمانهای وابسته به ریاست جمهوری» وزارتخانه ها و سازمانهای وابسته به
آنها ) بر عهده" کمیته راهبرری آموزش و توانمندسازی" از کمیتههای ضرعی زیس
مجموعه شورای تحول اداری در ستاد دستگاه و " کمیته اجرایسی آموزش و
توانمندسازی" در استانها با کیب اعضباء و وظایف زیر می باشد:
صفحه 51:
تر کیب اعضای کمیته راهبری آموزش وتوانمندسازی
دستگاههای اجرایی
صفحه 52:
اعضاء کمیته راهبمری آموزش وتوانمندساز,
1- بالاترين مقام مسئول آموزش كارمندان دستكاه به عنوان رييس كميته (معاون
آموزش ,معاون ادارى ومالى ويا عناوين مشابه)
2- مدیرر آموزش وتوسعه منابع انسانی دستگاه یا عناوین مشابه به عنوان دبیر کمیته
صفحه 53:
3- نماینده معاونت توسعه مدیرریت به عنوان عضو و ناظر کمیته.
4- مدیس امور اداری و منابع انسانی دستگاه بعنوان عضو کمیته (در صورتی که
وظینه آموزش در حوزه امور اداری باشد ردیف ۴ و 4 یکی خواهد بود.)
5- مديى امور مالى دستگاه به عنوان عضو کمیته
6- مدیم آموزش وقوسعه منابع انسانی دستگاه اجبرایی وابسته يا عناوين مشابه به
عنوان نماینده آآن دستگاه و عضو کمیته( در صورتیکه فاقد کمیته راهبری آموزش
پطور مستقل باشند حسب مورد.)
صفحه 54:
7- یک نف ا زکارشناسان آموزش دستگاه اجرایی به عنوان عضو كميته a
انتخاب مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی يا عناوين مشابه
8- مدیرران یا نمایندگان واحدهای سازمانی تخصصی دستگاهها (حسب مورد
و بر اساس موضوعات ممرتبط)
در صورت نیان دستگاه های اجرایی می توانند با تایید اعضا کمیته» اضراد
یا متام مسئول دیگری علاوه بر بندهای ۱ تا ۸ را به عنوان عضو کمیته
تعیین نمایند.
صفحه 55:
|
* تعیین اهداف و استراتژی های
آموزش
* تعیین اختیارات ستاد دستگاه و
واحدهای استانی
* وتایید دستورالعمل ها ورویه
های آموزشی
۰ تصویب پروژه ها و طرح های
مطالعاتی و کاربردی
بین سباست های برخورداری
از سازو کارهای انگیزشی
* تأیید نهیی
دستگاه
*تصویب پرنامه هی آموزشن
کارمندان و مدیران
* پیشنهاد اعتبارات موردنیاز آموزش
و توانمندسازی
Sales SE Gaon -
آموزشی
سياستكزارى آموزشى طراحی وبرنامه ریزی آموزشی ۱
* نظارت بر انتخاب موسسات
مجری و یا مشاور
* بررسى وتاييد اوليه كواهينامه
انوع دوم كارمندان
* نظارت بر عملكرد و فعاليت
های آموزش
* ارزشیابی آموزشی اهداف
آموزش دستگاه وسنجش
کارآمدی آموزش
صفحه 56:
ظایف کمیته را
1- برررسی وتعیین اهداف واسترراتتری های آموزش وتوانمندسازی کارمندان دستگاه
ری آموزش
اجرایی
2- ببررسی و تأیید نهایی نیازهای آموزشی دستگاه که براساس تحلیل سازمان» شغل و
فرد صورت گرفته است.
3- برررسی و تصویب برنامه های آموزشی کارمندان و مدیرران دستگاه اعم از برنامه
راهبردی ؛سالانه و پنجساله.
4- بررسی و پيشنهاد اعتبارات موردنیاز آموزش و توانمندسازی کارمندان و
مدیرران برراساس بررنامه آموزشی مصوب بررای پیش بینی در بودجه سنواتی.
صفحه 57:
5- بررسی و پی گیرری هنرینه کرد اعتبارات آموزشی پیش بینی شده در بودجه سنواتی
دستگاه رای آموزش و توانمندسازی برراساس ببرنامههای مصوب.
6- ببررسی وتایید دستورالعمل ها ورویه های آموزشی مورد نیاز دستگاه اجرایی
7- برررسی وتایید محتوا ومواد آموزشی مورد نیاز دوره های آموزشی به صورت چاپی
والکترونیکی بم اساس سرفصل های آموزشی مصوب
8- برررسی و تصویب پروژه ها و طبرح های مطالعاتسی و کاربرردی آموزش و
توانمندسازی.
صفحه 58:
9 برررسی و تعیین اختیارات ستاد دستگاه و واحدهای استانی ببرای ببرنامه ریزی و "
اجرای ببرنامه های آموزشی و توانمندسازی کارمندان.
0- تصمیم گیرری درخصوص دوره های آموزشی دستگاه که به صورت ملی یا منطقه
ای پاید اجرا گرردد.
1- نظارت بر انتخاب موسسات مجرری و یا مشاور(مورد تأیید معاونت توسعه مدیرریت)
در حوزه نیازسنجی» طبراحی » اجبرا و ارزشیابی آموزشی .
2- تعیین سیاست های برخورداری از سازوکارهای انگیزشی درچارچوب قوانیین
ومقررات.
صفحه 59:
3- برررسی وتایید اولیه گواهینامه نوع دوم کارمندان وتطبيق شرایط اخذ گواهینامه با
پرونده آموزشی کارمندان وتعیین راهکارهای برررسی وتایید گواهینامه ها بر اساس نظام
آموزش وارسال آن به معاونت توسعه مدیرریت ببرای تایید و صدور گواهینامه
-4 نظارت بر عملکرد و فعالیتهای آموزش و توانمندسازی دستگاه و کمیته های
اجبرایی آموزش مستقر در استان و اخذ گرارشات ادواری.
صفحه 60:
5-رائه صورت جلسات کمیته به معاونت توسعه مدیرربت و سرمایه انسانی رئیس
جمهور(توسط دبیر جلسه)
6- انجام سایر وظایفی که برراساس نظام آموزش کارمندان و مدیران مشخص می شود و یا
موارد پیشنهادی از سوی دستگاه اجرایی در حوزه آموزش و توانمندسازی کارمندان.
صفحه 61:
دیعس کمیته
1
ستول آموزش 32100
دستگاهاسانی a dig hea essed
(عضو ودير كمىته) استانداريها (عضو وناظر)
مدير امور ادارى و منابع
انسانی دستگاه استانی
(عضو کمیته)
إيكك نفر از كارشناسان آموزش
(عضو كمىته)
صفحه 62:
وظایف واختیارات کمیته اجرایی آموزش وتوانمندسازی استانی
200 ors eh Oe ie
* بررسی و شناسایی نیازهای آموزشی استان جهت ارسال * نظارت بر انتخاب مؤسسات مجرى و يا مشاور
به کمیته راهبری آموزش * بررسی وتایید اولیهگواهینامه نوع دوم کارمندان
* تصویب برنامه هاي آموزشی کارمندان و مدیران استان جهت ارسال به ستاد دستگاه
* پیشنهاد اعتبارات موردنیاز آموزش و توانمندسازی نظارت بر عملکرد و فعالیت های آموزش
بررسی و تایید محتوا ومواد آموزشی * سنجش ثربخشی اموزشی دوره ها
* تهیه گزارشات آماری وتحلیلی آموزشی
صفحه 63:
اعضاء کمیته اجرایی آموزش وتوانمندسازی
1- بالاترین مقام دستگاه استانی به عنوان رییس کمیته
2- مسئول آموزش وتوسعه منابع انسانی دستگاه استانی یا عناوین مشابه بعنوان دییس
کمیته
3- نماینده معاونت توسعه مدیرریت و منابع استانداریها بعنوان عضو و ناظر کمیته.
4- مدیر امور اداری ومنابع انسانی دستگاه استانی پعنوان عضو کمیته (در صورتیکه
وظیفه آموزش در حوزه امور اداری باشد ردیف ۲ و4 یکی خواهد بود.)
5- یک نف ا زکارشناسان آموزش دستگاه استانی به عنوان عضو کمیته
صفحه 64:
وظایف کمیته اجررایی آموزش و توانمندساز
1- برررسی و تایید نیازهای آموزشی سالانه دستگاه استانی
2- پیش بینی اعتبارات آموزشی کارمندان موردنیاز واحد استانی بر اساس سرانه
آموزش مصوب.
3- برنامه ريزى بسراى اجراى دوره هاى آموزشى برمبناى سياستهاء خط مشى هاو
برنامه هاى اعلام شده از سوى كميته راهبسرى.
4- بررسی و انتخاب موسسات مجرى و مشاور در حوزه نيا زسنجى؛ طبر احى؛ اجررا و
ارزشيابى آموزش كه صلاحيت تخصصى و فنى آنها به تأييد رسيده است.
صفحه 65:
5- اجرای تصمیمات کمیته راهبمری در حوزه آموزش در استان.
6- نظارت بر عملکرد و فعالیت های آموزش در استان و ارائه گنرارشات از عملکرد
واحدهای استانی به کمیته راهبرری آموزش,
7- برررسی وتایید اولیه پررونده های آموزشی کارمندان بررای اخذ گواهینامه نوع دوم
واعلام به کمیته راهببری آموزش وتوانمندسازی ستاد مکنری دستگاه
صفحه 66:
بخش سوم:
فرآیند آموزش کارمندان دولت
صفحه 67:
صفحه 68:
آیند آموزش کارمندان دولت به
الف : خط مشي گذاري آموزشي
تعیین اهداف و راهبردهاي کلان آموزش کارمندان دهلت به شرح زیر
صورت مي پذیرد:
1- اهداف و راهبردهاي کلان آموزش کارمندان دیلت براساس. چشم انداز
بیست ساله.سیاستهای نظام اداری. قانون برنامه هاي توسعه کشور و
همچنین راهبردهاي دهلت در حوزه منلبع انساني توسط معاونت توسعه
مدیریت. تعریف. تدوین و جهت اجراء به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ
ميشود.
صفحه 69:
2- دستگاه هاي اجرييي موظفند براساس اهداف و راهبردهاي OW
آموزش ابلاغ شده توسط معاهنت توسعه مدیریت. اهداف و راهبردهای
آموزش دستگاه خود را تدوین و چس از تصویب در کمیته ي راهبري
آموزشء عملياتي نمایند.
صفحه 70:
بخش ب : طراحي و برنامه ريزي آموزشي
مرحله طراحي و برنلمه ريزي آموزشي کارمندان شامل دو فعالیت اصلي
زیر است:
1- نيازسنجي و طراحي آموزش ها
دستگاه هاي اجرليي موظفند براساس اهداف و راهبردهاي آموزش.
نيازهاي آموزشي سازماني. شغلي. و فردي کارمندان و مدیران را
شناسايي و براي مرتفع نمودن آنها دوره ها و پودمان هاي آموزشي
مناسب طراحي نموده و به طور مستمر نیازها و دوره ها را روز آمد کنند.
صفحه 71:
2- تدوین برنامه هاي آموزش
دومین مرحله برنامه ريزي آموزشي. طراحي و تدهین برنامه هاي آموزشي
دستگاه است. برنامه آموزش دستگاه اجرايي باید در سه بازه زماني
راهبردی, پنجساله و یکساله بايستي طراحي گردد. درطراحي برنامه هاي
آموزشي. بلید اهداف و راهبردهاي کلان آموزش کارمندان دولت. اهداف و
راهبردهاي آموزش کارمندان دستگاه و نيازهاي آموزشي و توسعه اي
کارمندان و مدیران مورد توجه قرارگیرد.
- برنامههاي آموزش دستگاه اجرايي پس ازتصویب کميتهي راهبري آموزش
جهت اجرا به واحد آموزش ابلاغ ميشود.
صفحه 72:
1 اجراي آموزش ها
مديريت و راهبري برنامه هاي تدوين شده آموزش و جكونكي فراهم
نمودن امكانات و منلبع كافي براي اجراي دوره هاي آموزشي در اين
مرحله از فرآيند آموزش صورت مي كيرد.
واحد سازماني متولي آموزش دستكاه اجرليي. مسئوليت اجرليي برنامه
هاي آموزش را تحت نظارت کمیته ي راهبري آموزش دستگاه برعهده
خواهد داشت.
صفحه 73:
د: نظارت و ارزشيابي آموزشي
نظارت بر کیفیت اجراي فرآیند نظام آموزش کارکنان در دستگاههاي
اجرليي با معاینت توسعه مدیریت ميباشد. (فرایندها؛محتوی آموزشی.
مدرسین. آزمون واثربخشی دوره ها)
ارزشيلبي برنامه هاي آموزشي (ارزشيلبي از فراگیر.ارزشيلبي از مدرسین.
ارزشيلبي مدیربت اجرليي. بررسي اثربخشي برنلمه هاي آموزشي و غیره)
بر عهده دستگاه اجرايي مي باشد.
- دستورالعمل هاي مربوط به فرایند آموزش کارمندان(فرایندهای
فوقالذکر) توسط معاونت توسعه مدیریت تهیه و ابلاغ خواهد شد.
صفحه 74:
ee
بخش چهارم:
ساختار آموزشهاي
کارمندان و مدیران
صفحه 75:
ع آموزشهای کوتاه مدت بوده وبا
عنایت به زمان اجراء؛ ماهیت و محتوای آنها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
صفحه 76:
1- آموزش هاي توجیهی وتصدی شفل بدو خدمت
2 آموزش هاي شغلي شامل:
آموزش هاي ویژه کارمندان استخدام آزمايشي
* آموزش هاي ارتقاء شغلي
آموزشهای ویژء تمدید قرارداد کارمعین
آموزشهای کوتاه مدت خارج از کشور(بورس آموزشی)
3- آموزش هاي فرهنگی وعمومی
4- آموزش هاي مديران
صفحه 77:
5 آموزش هاي توجيهي وتصدی شغل بدو خدمت |
تعريف: به آموزش هایی اطلاق میگردد که با د و هدف ۱- آشنا ساختن کارمندان
جدیدالاستخدام با اهداف و وظایف دستگاه اجرایی محل خدمت آنهاء قوانین و مقرررات
استخدامی» کلیات قانون مدیرریست خدمات کشوری » حقوق فرردی وشفلی» محیط کار
قانوناساسى نظام جمهوری اسالامی ایرران و نظاع اداری و ۲- ایجاد توانایی های شظی
(دانش, مهارت و نگررش) مورد نياز بسراى تصدى شغل توسط کارمندان جدید الاستخدام
(رسمی؛پیمانی وقراردادی ) در بدو ورود به خدمت طراحی واجراء می گردد. صدور
حکم کا رگنرینی کا رکنان جدیدالاستخدام منوط به طی این آموزشهاست.
صفحه 78:
- هدق :
-١ ياي هكذارى ارتباط سالم کارمند با نظام اداری و دستگاهی است که فرد کار
خود را در آن آغاز میکند
۳- ایجاد دانشء مهارت و نگرش شفلی اولیه در کارمندان جهت تصدی شغل در
بدو ورود به خدمت يا تغييس شغل.
صفحه 79:
- محتوای دوره: آگاهیهای عمومی در زمینه نظاع جمهوری اسسللامی lal
قانون اساسى جمهورى اسلامى ايررانه تشکیلات دولتهنظم اداری و اصسول»
راهپردها و اهداف حاکم بر آن» قوانین و مقررات استخدامی» آشنایی با قانون
مدیرریت خدمات کشوری» آشنایی با ببرنامههای توسعه و اصول وسیاستهای حاکم
بر آن» آشنایی با وظاینه مسئوليتهاه حقوق و محیطی که کارمند قررار است در آن
مشغول به کار شود؛ اخلاق کارگزاری و روابط انسانی در محیط کار و دانش؛
مهارت و نگررش تخصصی مورد نیاز انجام وظاین شظلی در بد ورود به
خدمت
صفحه 80:
مسئول نیازسنجی و طبراحی دوره : معاونت توسعه مدیرریت در بخش آموزش توجیهی
و آموزشهاى تصدى شخل بس اساس شرايط احرراز شخل
- ذمان ب كلزارى دوره : بدو ورود به خدمت قبل ازصدور حکم کارگزینی
-شرکت در دوره : بررای کلیه کاررمندان رسمی» پیمانی جدیدالاستخدام وکارمندان
قرراردادی النرامی است.صدور حکم کا رگرینی افرراد قبل از طبی آموزشهای توجیهی
ممنوع است.
صفحه 81:
-مجری دوره : مکسن آموزش مدیرریت دولتی»دفاتم آموزش وپوهش استانداریها و
دستگاه های اجرایی ببرای آموزشهای توجیهی
دستگاههای اجرایی ومراکز وموسسات تایید صلاحیت شده بررای آموزشهای تصدی شغل
- روش اجرای دوره : حضوری و یا غیرحضوری
-مدت ساعت دوره : مدت ساعت دوره برراساس سمرفصل های آموزشی در زمان طبراحی
تعیین خواهد شد.
-مالاک موفقیت در دوره : کسب حد نصاب نم (1/0) از آزمونی که در پایان دوره
بعمل میآید.
صفحه 82:
نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر کیفیت اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت مي باشد.
- ارزشيابي دوره های آموزشی (ارزشيابي از فراگیر. ارزشيابي از
مدرسین, ارزشيلبي مدیریت اجرليي. بررسي اثربخشي دوره هاي
آموزشي و غیره) بر عهده دستگاه اجرايي مي باشد.
صفحه 83:
آموزشهای شظلی به چهار دسته تقسیم می شوند: ۱- آموزش های ویشه کارمندان
استخدام آزمایشی ۲- آموزشهای ارتقاء شخلی ۳- آموزشهای تمدید قرارداد کارمعین
6- آموزشهای کوتاه مدت خارج از کشور
5 )آموزش هاي ویژه کارمندان استخدام آزمايشي
تعریف: به آموزش هایی اطلاق می شود كه به منظور ايجاد دانش» مهارت و نگرش
شغلى کا رکنان آزمایشی در طول دوران استخدام آزمایشی ارایه می گرردد و طبی این
آموزشها برای تبدیل وضع استخدام آزمایشی به رسمى قطعىء النامی استه.
صفحه 84:
- هدف: ایجاد و توسعه دانش, مهارت و نگررش شلی و شناخت تحلیلی کارمندان از
ماموریت ها و وظایف سازمانی و شغلی به منظور جهت گیمی راهبرردی در رابطبه با
توسعه عملكرد شخلى
- محتواى دوره: دانش ومهارت مورد نياز شغل
مسئول نیازسنجی و طبراحی دوره: دستگاه های اجرایی براساس ماموریتها و وظایف
تخصصی سازمانی و مشاغل کارمندان استخدام آزمایشی مسئول نیازسنجی و طبراحی
این دوره ها هستند.
زمان بگنزاری دوره: در طول دوره خدمت آزمایشی کارمندان
صفحه 85:
سشرکت در دوره: gl کا رکنانی که در مشاغل حاکمیتی استخدام می شوند قبل از اتمام
دوره سه ساله آزمایشی» گذراندن این دوره ها النامی است.
-مجری دوره: دستگاه های اجرایی و مراک و مؤسسات آموزشى مورد تأييد معاونت
توسعه مدیرریت
روش اجرای دوره: حضوری یا غیمحضوری برمبنای ماهیت و اهداف آموزشی دوره
-مدت ساعت دوره: مدت ساعت دوره ببرراساس مسرفصبل های آموزشی در زمان طراحی
تعبین خواهد شد.
صفحه 86:
مللاک موفتیت در دوره: کسب حد نصاب نم (70/) از آزمونی که در پایان دوره
بعمل میآید.
سنظارت و ارزشيابي دوره
سنظارت بر حسن اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت مي باشد.
سارزشيابي دوره های آموزشي (ارزشيابي از فراگير.ارزشيابي از مدرسین.
ارزشيلبي مدیربت اجرليي. بررسي اثربخشي دوره آموزشي و غیره) بر
عهده دستگاه اجرایی می باشد.
صفحه 87:
5 آموزش های ار
تعرییف: به آموزشهایی اطلاق میگرردد که توانایی های شغلی (دانش» مهارت و نگرش)
مورد نیاز کا رکنان رسمی؛پیمانی وقرارداد معین را به منظور انجام صحیح وظایف شفل
وارتقاء در طول مسیم شظلی فراهم می نماید و ارتقا ء شظی آنها وتمدید قررارداد پیمانی
و قررارداد معین کار منوط به طی آین آموزشهاست.
- هدف: ایجاد و توسعه دانش» مهارت و نگرش شظی در متصدیان مشاغل عمومی و
اختصاصی و روز آمد کردن توانایی های آنان با توجه به تفییررات علمی و فنآوری در
زمینه شغل مورد تصدی در طول مسیم شظی کارمندان.
صفحه 88:
محتوای دوره: دانش؛ مهارت ونگرش شغلی مورد نیاز رتبههای شغلی
مسئول نیا زسنجی و طبراحی دوره : ۱- معاونت توسعه مدیرریت براساس شررح وظایف
مشاغل عمومی؛ آموزشهای هرریک از رتبه های شظی مشاغل عمومی را طبراحی می
نماید. دستگاه های اجرایی می توانند علاوه بر آموزش های طراحی شده توسط معاونت
توسعه مدیرربت »نیازهای آموزشی اختصاصی خود را در خصوص مشاغل عمومی
طبراحی و پس از تصویب کمیته راهبرری آموزش و توانمندسازی اجرا نمایند.
صفحه 89:
۲- دستگاه های اجرایی موظفند برراساس شرح وظایف مشاغل اختصاصیء آموزش های -
همریک از طبقات و رتبه های شظی مشاغل اختصاصی را طبراحی و به تصویب کمیته
راهیرری آموزش بررساند.
- زمان بگززاری دوره: در طول خدمت مستخد برراساس مسیر شغلی در رتبه های
= کارمندان
-شرکت در دوره: شرکت کلیه کارمندان رسمی وپیمانی دراین آموزشها پرراساس
رتبه شظی الزامی است.
-مجری دوره : دستگاههای اجرایی ومراکز و موسسات آموزشی مورد تأیید معاونت
توسعه مدیریت
صفحه 90:
روش اجرا : حضوری و غیحضوری بررمبنای ماهیت دوره و اهداف آموزشی.
-مدت ساعت دوره : مدت ساعت دوره برراساس سسرفصبل های آموزشی در زمان طبراحی
تعیین خواهد شد.
ملاک موفقیت در دوره : کسب حد نصاب نمره (1/7۰) از آزمونی که در پایان دوره
dew میآید.
صفحه 91:
نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر حسن اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت می باشد.
- ارزشيلبي دوره های آموزشی (ارزشيلبي از فراگیر. ارزشيلبي از مدرسین.
ارزشيلبي مدیریت اجراييي. بررسي اثربخشي دوره آموزشي و غیره)
برعهده دستگاه اجرايي مي باشد.
صفحه 92:
- تعریف : به آموزشهایی اطللاق میگردد که به منظور ایجاد تواناییهای شظطی
(دانش مهارت و نگررش) مورد نیاز بررای کارمندان قیرارداد کار معیسن طرراحسی
واجرا می گردد.تمدید قررارداد اینگونه کارکنان منوط به طی این آموزشهاست.
-هدف: ایجاد دانشء مهارت و نگرش شظی در کاررمندان قرارداد کار معین.
- محتوای دوره: دانش » مهارت ونگرش تخصصی مورد نیاز انجام وظاین شلی
صفحه 93:
مسئول نیازسنجی و طبراحی دوره : دستگاه های اجبرایی ببراساس شرح وظایف مشاغل
وتوانمندی مورد نیاز کارمندان قررارداد کار معین
زمان بگزاری دوره: حین خدمت کارمندان
-شرکت در دوره: شرکت کلیه کارمندان قرارداد معین کار در این آموزشها الزامی
است.
-مجری دوره : دستگاه های اجررایی و مراک و موسسات آموزشی مورد تأیید معاونت
توسعه مدیریت
روش اجرا : حضوری و غیحضوری برمبنای ماهیت دوره و اهداف آموزشی.
صفحه 94:
-مدت ساعت دوره : مدت ساعت دوره پرراساس سفصل های آموزشی در زمان طراحی
تعیین خواهد شد.
مللاک موفقیت در دوره : کسب حد نصاب نمم» (107۰) از آزمونی که در پایان دوره
بعمل میآید.
نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر حسن اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت می باشد.
- ارزشيلبي دوره های آموزشی (ارزشيابي از فراگیر.ارزشيلبي از مدرسین.
ارزشيلبي مدبریت اجرليي. بررسي اثربخشي دوره هاي آموزشي و غیره)
بر عهده دستگاه اجرایی می باشد.
صفحه 95:
تعریفه هدفه نحوء نیازسنجی و So اطلاعات مربوط به آموزشهای کوتاه مدت
خارج کشور براساس دستورالعمل ماده 7 آیین نامه اجرايى فصل نهم قانون مدیرریت
خدمات کشوری خواهد بود.
5 آموزشهای فرهنگی و عمومی
صفحه 96:
* فرهنگی و اجتماعی
te
تواتمتديهاى ادارى *
**عمومي فناوري اطلاعات
صفحه 97:
)315 آموزشهاي فرهنگي و اجتماعي_ | ۱
تغربف: به آموزش هاري الاق مىكرردد كة به ننظور رش د فقوايل اخالاقي,محدوى ۲۳
فرهنگ پذییری سازمانی و بهینهسازی روابط انسانی کارمندان و مدیرران در نظام اداری
ارائه میگرردد.
هدف: آگاهی دادن به کارمندان در زمینههای فرهنگ اسللامی و سازمانی به منظور رشد
فضبایل اخالاقی» فرهنگ و روابط سازمانى؛ و بهیود روابط انسانی در نظام ادارى كشور.
-محتوی دوره: عمومی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی متتاسب با نیاز کا رکنان در
کلیه دستگاه های اجرایی
مسئول نيا زسنجى و طبراحى دوره : معاونت توسعه مدیرریت با همكارى و مشاركت مراجع
تخصصى ذيربط
صفحه 98:
- زمان برگنراری دوره : در طول خدمت کارمندان ببراساس بررنامه آموزش دستگاه
اجرايى
شركت در دوره : النرامی یا اختیاری بودن دوره توسط معاونت توسعه مدیرریت تعیین می
گرردد.
-مجری دوره : دستگاههای اجرایی » مکن آموزش مدیرریت دولتی . دفات آموزش و
پژوهش استانداریها و مراک و موسسات آموزشی مورد تائید معاونتا توسعه مدیریت
- روش اجرای دوره: حضوری و غیحضوری بررمبنای ماهیت دوره و اهداف آموزشی
صفحه 99:
-مدت ساعت دوره: مدت ساعت دوره براساس سرفصل های آموزشی به هنگام طبراحی
دوره تعیین می گردد.
مللاک موفتیت در دوره : کسب حدنصاب نمره (7۰/) از آزمونی که در پایان دوره
برگنزار میگرردد.
- نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر حسن اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت می باشد.
- ارزشيابي دوره های آموزشی (ارزشيابي از فراگیر. ارزشيابي از مدرسین.
ارزشيلبي مدیریت اجرليي. بررسي اثربخشي دوره آموزشي و غیره) بر
عهده دستگاه اجرایی می باشد.
صفحه 100:
5 آموزشهای توان ادا
تعربف: به آموزش هایی اطلاق میگردد که به منظور افنرایش دانش, مهارت و تكرش
عمومی مرتبط با مأموریت و وظایف عمومی دولت و دستگاه اجرایی و یا توانمندیهای
فرردی طبراحی و اجررا می گرردد.
هدف: افزرایش توانمندی اداری کارمندان دولت در حوزه مأموریت و وظایف عمومی دولت
و نیازهای فردی و محیطی
-محتوی دوره محتوای این آموزش ها برراساس نیازسنجی درسطح مأموریت و وظایف
عمومی دولته نیازهای فردی و محیطی طرراحی میگردد.
صفحه 101:
-مسئول نیازسنجی و طبراحی دوره : معاونت توسعه مدیرریت با همکاری و مشا رکت
del
- زمان بگنراری دوره: در طول دوران خدست کارمندان برراساس برنامسه آموزش
دستگاه های اجرایی
-شرکت در دوره: النرامی یا اختیاری بودن دوره توسط معاونت توسعه مدیریت تعیین
می گردد.
-مجری دوره: دستگاه های اجرایی: رکسن آموزش مدیررست دولتی»دفاتس آموزش
وپژروهش استانداریها و مراکز ومقسسات آموزشی مورد تأیید معاونت توسعه مدیرریت
صفحه 102:
— روش اجرای دوره: حضوری و غیرحضوری براساس ماهیست دوره و اهداف
آموزشی.
- مدت ساعت دوره: مدت ساعت دوره ببراساس سرفصلهای آموزشی به هنگام طبراحی
دوره تین می گردد.
-ملاک موفتیت دردوره: کسب حدنصاب (7060) نمره از آزمونی که در پایان دوره
Se iS
صفحه 103:
نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر حسن اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت می باشد.
- ارزشيابي دوره های آموزشی (ارزشيابي از فراگیر. ارزشيابي از
مدرسین. ارزشيابي مدیریت اجرليي.بررسي اثربخشي دوره آموزشي و
غیره) بر عهده دستگاه اجرايي مي باشد.
صفحه 104:
تمریف: به آموزشهایی اطلاق می گرردد که توانمندیهای کا رکنان را در حوزه فنآوری
اطلاعات در سطح عمومی ارتقاء می دهد.
- هدف: ايجاد وارتقاء دانش و مهارتهای عمومسی فناوری اطلاعات و ارتباطات در
راستای تحقق دولت الکترونیک و استفاده موش و مدیرریت رایانه و نرع افزارهای مربوط
در نا اداری.
- محتوای دوره: مهارت های عمومی فنآوری اطلاعات و ارتباطات و دولت الکترونیک
-مسئول نیا زسنجی و طبراحی دوره: معاونت توسعه مدیمریت
صفحه 105:
زمان بر گنراری دوره: پدو خدمت و در طول خدمت کارمندان حسب نوع آموزش
-شرکت در دوره: ببرای کلیه کارمندان دولت اعم از رسمی» پیمانی و کار معین طی این
آموزش الزامی است.
-مجری دوره ندستگاه های اجبرایی و مراکن و موسسات آموزشی مورد تایید معاونت
توسعه مدیربت
روش اجراى دوره: حضورى ويا غير حضورى براساس ماهيت دوره و اهداف
آموزشى آن.
صفحه 106:
-مدت ساعت دوره: مدت ساعت دوره برراساس سرفصل های آموزشی به هنگام طبراحی
دوره تعیین می گردد.
ملاك موفقيت در دوره : کسب حدنصاب (07۰ ) نم» از آزمونی که در پایان دوره
در مراک آزمون معتبس ب كدزار م ى كردد.
نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر حسن اجراي دوره با معاونت توسعه مدیریت می باشد.
- ارزشيلبي دوره های آموزشی (ارزشيلبي از فراگیر.ارزشيلبي از مدرسین.
ارزشيلبي مدیریت اجرليي. بررسي اثربخشي دوره آموزشي و غیره) بر
عهده دستگاه اجرایی می باشد.
صفحه 107:
5 آموزش های مدیران
تعریف: به آموزش هایی اطللاق میگررده که در راستای تعالسی معنوی و حرضه ای
مدیرران در زمینههای بهبود نگررش و بصیرت افنرایسی و توسعه مهارتهای انسانی»
ادراکی و فتی در چارچوب «سامانه وبرنلمه آموزش مدیران» طراحي و اجرا
میگرردد. طسی ایسن آموزشها بر اساس بررناسه آموزش مدیرران بررای انتصاب »ارتقاء
وتمدید مدت مدیرریت حرفه ای الزامی است.
صفحه 108:
-هدق:
الف ) ارتقاء وتعالى معنوى و توسعه مهارتهاى فنى؛ انسانى و ادراكى مديران ومتناسب
ساحتن توانائيهاى آنان با بيشرفت دانش و فنآورى در زميندهاى برنامه ريزى»
سازماندهى؛ نظارت» هدايت وارزشيابى ونقش هاي مديربتي.
ب) آماده ساختن مديرران حرفداي و كارمندان براى يذيرش مسئوليتهاى جديد
آموزش های مدیرران به دو بخش زیم طبقه بندى مى شوندة
الف- تعالی معنوی مدیران
ب- تعالی حرفه ای مدیران
صفحه 109:
-محتوای آموزشی : دانش ومعارف اسلامی ؛دانش ومهارت های عمومی مدیرران و دانش
ومهارت اختصاصى مديران
-مسئول نیازسنجی و طبراحی دورءها : مک آموزش مدیرریت دولتی با تأیید معاونت
توسعه مدیرریت
تبصره: دستگاه های اجرایی می توانند آموزشهای اختصاصی مدیرربت موردنیاز مدیرران
خود را طراحی و پس از تصویب در کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی اجرا نمایند.
حضور نماینده مرکز آموزش مدیریت دولتی در جلسات بررسی وتایید
آموزشهای اختصاصی مدیران الزامی است.
صفحه 110:
-زمان برگنراری دوره: بر اساس برنامه وسامانه آموزش مدیرران
-شرکت در دوره : ببرای کلیه کا رکنان و مدیرران جهت انتصاب و ارتقاء در پست های
مدیرریتی الزامی استه.
سس مجرى دوره: مجری دورههای آموزشی مدیرران ببرای مقامات (موضوع ماده ۷۱ قانون
مدیرریت خدمات کشوری ) صرفا مک آموزش مدیرریت دولتی و برای مدییرران حرفه ای»
كن آموزش مديرربت دولتى؛ دفاتم آموزش وپتروهش استانداریها «دستگاههای اجرايى
ومراکن و مقسسات آموزشی مورد تأیید معاونت توسعه مدیریت می باشد.
صفحه 111:
روش اجرای دوره : حضوری و غیر,حضوری برراساس ماهیت دوره و اهداف
آموزشی.
-مدت ساعت دوره : مدت ساعت دوره براساس سرفصل های آموزشی دوره به هنگام
طراحی تعیین می گردد.
- ملاك موفقيت در دوره : کسب حدنصاب نمره (۶660) از آزمونی که در پایان دوره
توسط مک مجرری بعمل میآید.
صفحه 112:
نظارت و ارزشيابي دوره
- نظارت بر حسن اجراي برنامه هاي آموزشيبا معاونت توسعه مدیربت
مي باشد.
- ارزشيابي برنامه های آموزشي (ارزشيابي از فراگير.ارزشيابي از
مدرسین. ارزشيابي مدیریت اجرايي. بررسي اثربخشي دوره هاي
آموزشي و غیره) بر عهده دستگاه اجرايي مي باشد.
صفحه 113:
صفحه 114:
ماف 6 أستكاهياى اجرليى موظفند le ote مود نیز مشفل
اختصاصی خود را احصاء و استاندارد مهارتی مشاغل را تدوین نموده و
کارمندان را بر اساس ن مورد سنجش قرار دهند.در صورت احراز هر
یک از مهارتها توسط کارمند. عنوان آن مهارت در شناسنامه آموزشی و
مهارتی کارمند ثبت عی کردد. استاندارد مهازقی مشاغل عمومی توسط
معاونت توسعه مدیریت تدوین خواهد شد.
صفحه 115:
ron | كسب شده توسط کارمندان در ارتقاء شغلی آنان.
اغذ کواهینامه نوع دوم و امتیازات حق شاغل محاسبه مى شود.
دستورالعمل نحوه احصاء و سنجش مهارتهای شغلی. معادل سازی آن
با ساعات آموزش و نحوه محاسبه آنها توسط معاهنت توسعه مدیریت
تدوین و ابلاغ میگردد.
صفحه 116:
of & هه
بحس سم
برون سپاري فعاليتهاي
صفحه 117:
اه های اجرایسی مسی توانند بررای انجام فعالیست های آموزشی و
توانمندسازی کارمندان خود از قبیل نیازسنجی» طبراحی» اجرا و ارزشیابی؛ علاوه
بر استفاده از ظررفیتهای آموزشی درون دستگاهی به روشهای زیر نیم عمل نمایند:
صفحه 118:
الف: انعقاد قررارداد با دانشكاهها و مؤسسات آموزش عالى دولتى و غیرردولتی؛ مرک
آموزش مديربت دولتى؛ دفاتس آموزش و يؤزوهش استانداريهاى مسراس كشور و
سایر مراکز و مسسات آموزشی دولتی و غیرردولتی که صلاحیت فنی و تخصصی
آنان به تأييد معاونت توسعه مدیرریت می رسد.
ب: اناد قررارداد با موسسات پتروهشی که با مجوز شورای گسترش آموزش عالی
فعاليت مى نمايند براى انجام امور نیا زسنجی» طراحی و ارزشیابی برنامه های
آموزش و توانمندسازی کارکنان و مدیران.
صفحه 119:
بخنی هفتم
گواهینامههای آموزشی »
امتیازات وساز و كارهاي انگيزشي آموزشها
صفحه 120:
| گواهینامه های آموزشی به دو دسته زیر طبقهبندی موشوندة
۱- گواهینامه های نو اول: گواهینامه هایی که در پایان هیک از دورههایا
پودمانهای آموزشی کوتاه مدت به شرکت کنندگان اعطا میگدد.
صفحه 121:
۲- گواهینامه های نوع دوم: گواهینامه هایی که دارندگان آمن می توانند از
منرایای استخدامی آسن نظیس دارندگان مدارک تحصبیلی فوق دیپلم» لیسانس» فوق
لیسانس و دکتررا در شرایط احراز مشاغل مربوطه در چارچوب رعایت کلیه قوانین
ومقرررات ممربوطبه برخوردار گردند. کارمندان و مدیرران سی توانند حداکشر دو
سطح از گواهینامه های نوع دوم را دریافت نمایند.دارندگان مدرک تحصیلی معادل
حدا کش مجاز به اخذ یک سطح از گواهینامه های نوع دوع می باشند.
صفحه 122:
تبصره: منظور از مدارک معادل ءآنن دسته از مدا رکی است که به استناد مجوزهای
صادره از سوی سازمان اموراداری واستخدامی کشور و یا سازمان مدیرریت و برنامه
ریری کشور وقت اجرا شده و مدارک معادل دانشگاهسی است.دوره های ارزشیابی
شده ملاک عمل نمی باشد.
صفحه 123:
گواهینامه های نوع دوم عبار تند از:
کر
- گواهینامه تخصصی
- گواهینامه تخصصی پژوهشیسطح یک
- گواهینامه تخصصی- پژروهشی سطح دو
صفحه 124:
ازوکار اخذ گواهینامههای نوع دوم
گواهینامه مهارتی:
شررایط لازم ببرای اخذ گواهینامه مهارتی:
۱) دا رابودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
۲)طی ۱۲۰۰ ساعت آموزش مصوب با شرایط زیر:
**حداقل 2/3 آموزشها در زمینه آموزش های شغلی باشد
ey
* ۱۲۰۰ ساعت آموزش حداقل در ٩ سال طی شود.
* احتساب حداکش ۲۰۰ ساعت آموزش در طول یک سال
صفحه 125:
تبصره: پیشنهادات جدید؛ ابتکارات » تألیف » تررجمه کتب و مقالات وستندسازی
تجرربياتى كه موجب افزايش بهس«ورى كار و بهبود عملكرد ضردى وسازمانى
میگردده يس از تاييد كميته راهبرى آموزش حداكش میتواند تا معادل ۲۰۰ ساعت
آموزش براى ضرد درنظس كرفته شود .ساعات آموزشى معادل سازى شده از ميزران
ساعات تعیین شده(۱۲۰۰ ساعت ) کسس می گردد.
صفحه 126:
گواهینمه تخصصی
شرايط لازم ببرای اخذ گواهینامه تخصصی:
۱) دارابودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم یا گواهینامه مهارتی
۳) طی ۱۳۰۰ ساعت آموزش کوتاه مدت مصوب با شررایط زیس:
** حداقل3/4 آموزشها در زمینه آموزشهای شغی یا آموزش مدیران باشد. ۱۰۰۰ ساعت آموزش
حداقل در ۵ سال طی شود.
* احتساب حداکش ٠٠١ ساعت آموزش درطول یک سال گرردد.
صفحه 127:
تبصره: پيشنهادات جدید ابتکاراته تألیسفه ترجمه کتب و مقالات و مستندسازی
تجربیاتی که موجب افزایش بهمموری کار و بهبود عملکررد فرردی و سازمانی گردده
پس از تایید کمیته راهبری آموزش حداکشر میتواند تا معادل ۲۰ ساعت آموزش
بررای فررد در نظس گرفته شود. ساعات آموزشی معادل سازی شده از مینران ساعات
تعیین شده(۱۳۰۰ ساعت) کسس می گرردد.
موه
صفحه 128:
گواهینامه تخصصی - پژوهشی سطح یک
شرايط لازم براى اذذ كواهينامه تخصصى يثوهشى:
١)دارابودن مدر تحصيلى ليسانس يا كواهينامه تخصصي
؟ ) طى /٠٠١ ساعت آموزش كوتاه مدت مصوب با شرايط زيسة
حداقل 3/4 آموزشها در زمينه آموزشهاى شغلى يا آموزش مديران باشد. ۸۰۰ ساعت
آموزش حداقل در © سال طى شود.
احتساب حداكش 1١ ساعت آموزش در طول يك سال
3) شركت در آزمون جامع و كسب حد نصاب 9660 امتياز آزمون
ع ) هیه یک طبرح تحقیقی در زمینه شغل مورد تصدی ویژْه اخذ گواهینامه تخصصی -
پخوهشی
صفحه 129:
تبصه: پیشنهادات جدید ابتکارات؛ تألین » ترجمه کتب و مقالات ومستندسازی
تجرربياتى كه موجب افزرايش بهرره وری کار و بهبود عملکرد فرردی و سزمانی
گردد» پس از تایید کمیته راهبرری آموزش حداکشر میتواند تا معادل ۲۰۰ ساعت
آموزش بای فرد در نظم گرفته شود. ساعات آموزشی معادل سازی شده از مینران
ساعات تعیین شده(۸۰۰ ساعت) کسس می گردد.
صفحه 130:
گواهینامه تخصصی - پژوهشی سطح دو
شرايط لازم بررای اخذ گواهینامه تخصصی -پخروهشی سطح دو:
۱) دارابودن مدرک تحصیلی فوق لیسانس یا گواهینامه تخصصی - پژوهشی سطح یک
۲) طی ۲۰۰ ساعت آموزش کوتاه مدت مصوب با شرایط زیر:
**حداقل3/4 آموزشها در زمیده آموزش های شغلی ی آموزش مدیرانباشد.
** ۷۰۰ ساعت آموزش حداقل در © سال طی شود.
** احتساب حداکش ۱۲۰ ساعت آموزش در طول یک سال
3) شرکت در آزمون جامع وکسب حد نصاب ۶۶60 امتیاز آزمون
صفحه 131:
4) تهيه يك طررح تحقيقى علمى - كاربردى يا علمى- توسعه اى در زمینه شفل
مورد تصدى و تأیید آن توسط کمیته علمي طي برگزاري جلسه دفاعیه
۵) داشتن حداقل دو خدمت بررجسته شامل: پيشنهاد, ابتكارء تأليف يا ترجمه كتاب و
مقاله و مسستندسازی تجربیات که موجب افزایش بهره ورى كار و بهبود عملكرد
فردی و سازمانی 0S
صفحه 132:
7 اداشتن شرایط زیس علاوء بر بندهای ۱ تا 9 ببرای دریافت گواهینامه تخصصی
پژوهشی سطح دو الزامی است:
- برخورداری از معدل ۱۲ به بالا در متطع فوق لیسانس یا کسب حداقل ۸۰ درصد
امتیاز آزمون جامع گواهینامه تخصصی - پژوهشی سطح یک
- برخوردارى از امتياز 66 به بالا در ارزشيابى عملكرد © سال منتهى به صدور
گواهینامه
صفحه 133:
تبصره1:ساعات آموزشی ذکر شده درهر گواهینامه صفا بمرای همان سطح محاسبه
گردیده وسطوح بعدی نیازمند آموزشهای جدید میباشد.
تبصره2:تأیید نهایی و صدور گواهینامهای نوع دوم توسط معاونت توسعه مدمريت
صورت میگیررد.
تبصره3: ظررفیت صدور گواهینامههای سطوح تخصصی پخوهشی یک و دو بای هر
دستگاه سالانه توسط معاونت توسعه مدیرریت تعیین میگرردد.
صفحه 134:
زش هايي که از شرایط ذیل برخوردار باشند در چارچوب
نظام آموزش کارمندان محسوب می شود و کارمندان و مدیران
رسمي و پيملني شرکت کننده در لین گونه آموزشها ميتوانند از
كاربردهاي آن در نظام هاي مختلف منابع انساني طبق قانون مدیربت
خدمات کشوری بهرهمند شوند.
صفحه 135:
1- دوره هاي آموزشي بايستي براساس ماده پنج لین نظام طراحي و
توسط مراجع تعیین شده تصویب شده باشند.
2- دوره هاي آموزشي در برنامه آموزش سالانه دستگاه اجرليي پیش
بيني و به تصویب کمیته راهبري آموزش رسیده باشد.
3- دوره هاي آموزشي در شناسنامه آموزشي کارکنان و مدیران درج
شده باشد.
4- کارکنان. امتیازات لازم را از سیستم ارزشيلبي دوره کسب کرده
صفحه 136:
ستگاه هاي اجرليي موظفند براساس شرایط ماده (11) و
جدول نحوه احتساب آموزش هاي کارمندان و مدیران دولت (جدول
شماره يك). دوره هاي آموزشي کارکنان و مدیران را بررسي و پس از
تایید احراز شرلیط. نسبتبه اعطاي امتیازاتبه طور همزمان در مربع
هليبي كدبا علامت ضربدر مشخص شده استنبا ذر نظر كرفتن موارد
زیر اقدام نمايند:
صفحه 137:
- همليش ها.سمينارها و كردهمليي هاي بين المللي.ملي ويا استاني كه 2
درموارد خاص به منظور تبيين وتشريح مسائل
فرهنكى .اقتصادى .اجتماعى ....يا ارلئه يافته هاي پژوهشی در حوزه هاي
مختلف علمي از سوي اركان ها و سازمان هاي كشور بركزار مي كردد
براي احتساب امتيازات محاسبه نمي كردد.بديهي است اعزام كارمندان
براي بهره مندي از توليدات دانشي اين كونه مجامع علمي با رعايت
مقررات مربوط بلامانع است.
- ميزان ساعات دوره هاي آموزش هاي عمومي فناوري اطلاعات براي
شاغلين مشاغل رسته فناوري اطلاعات براي برخورداري از امتيازات قابل
صفحه 138:
-کارکنان رسمي و پيملني دستگاههاي اجرليي که در اموري چون شرکت
هاي تعايني .هیات و شوراهاي حل اختلاف. فدراسیون هاي ورزشي و ...
عضویت دارند و براي انجام وظلیف محوله دوره هاي آموزشي را طي مي
نمایند. لین دوره هاي آموزشي براي برخورداري از امتیازات مترتب بر نظام
نمي تواند ملاك عمل قرار گیرد.
- در صورت تغییر رشته شغلي . صرفاً دورهاي آموزشي فرهنگي و عمومي
آموزش های مدیران و آموزش های شغلی مرتبط به تشخیص کمیته
راهبردی آموزشی قابل محاسبه است.
صفحه 139:
احبر و CRIA
> 3 اراكاء يسنهاي . کار قرارداد
(oe مديريت ٠ (رتبه شغلي) ١ معين
۳
9ه 5 5 5 * |آموزش توجبهي و تصدى شغل بدوخدمت
+« | #»* * * * | آموزش ويزه كارمندان استخدام آزمايشي
* * * 5 5 5 * | آموزض هاي ارتقاء شغلي
* * آموزشهای تعدید قرردد نجام كار معين
آموزشهاي کوتاه مدت خارج کشور
* ی * * * * * آموزشهاي فرهنگي و عمومي (آموزشهای
الزامى)
* * * * * * | آموزشهاي مدیران
صفحه 140:
—
: 5 5 0 بل مه
مدیریت اطلاعات و ارزشيابي
آموزش کار مندان دولت
صفحه 141:
كاه هاي اجرليي موظفند براي هريك از کارکنان و مدیران
(پيملني و رسمي) شناسنامه آموزشي طبق کاربرگ شناسنامه آموزشي
کارمندان(بر اساس دستورالعمل ). تهیه نموده و اطلاعات آموزشي آنها را
به طور مستمر مورد بازنگري و به روز نمایند. اطلاعات مندرج در
شناسنامه آموزشی چس از تأیید واحد آموزش دستگاه اجرایی مبناي
محاسبه کاربردهاي آموزش در نظام هاي منابع انساني (حقوق و
دستمزد. ار تقاء شغلی. ارزشیابی عملکرد و ...) خواهد بود.
صفحه 142:
ه هاي اجرليي موظفند تمامي داده ها و اطلاعات آموزش
را درقللب يك سامانه رایلنه اي تحت عنوان«مدیریت اطلاعات آموزش
کارمندان» ذخیره ۰ پردازش. نگهداري و به روز نمایند. این سامانه
بايستي به گنه اي طراحي و استقرار یلبد که مبناي برنامه ريزي هاي
دستگاه در زمینه آموزش کارمندان باشد و حداقل دربردارنده محورهای
اطلاعاتي زیر باشد:
صفحه 143:
a
2
GB
(4
(5
(6
شناسنامه آموزش کارکنان و مدیران
مشاغل و پست هاي دستگاه اجرايي
اطلاعات کامل منابع انسانی دستگاه
دوره هاي آموزشيبه تفكيك شغلي. عمومي. مديريتي. سازماني و ...
و ارتباط آن با مشاغل
برنامه هاي آموزشي راهبردی. پنج ساله و سالانه (تقویم آموزشی)
بودجه آموزش دستگاه
صفحه 144:
هنت توسعه مدیریتبه منظور ارزيلبي عملکرد آموزشي
دستگاه هاي اجرليي. گزارشات مستمر از عملکرد آموزش دستگاه
اجرليي را براساس شاخص هاي که هر سال تدوین عي نملید از طربق
سامانه مدیریت اطلاعات آموزش کارمندان دملت. اخذ و گزارشات
آماري و تحليلي مورد نیاز را به نحو مقتضي ارائه خواهد نمود
صفحه 145:
اهنت توسعه مدیریت پس از انجام مطالعات و اخذ نظرات و
دیدگاههای کارشناسی و تجربی دستگاه های اجرایی. نسبت به
بازنگری و طراحی شبکه آموزش مدیران وکارمندان دولت با هدف
ساماندهی. هم افزلیی و افزایش بهره وری آموزش در نظام اداری اقدام
خواهد نمود.
صفحه 146: