علوم انسانی و علوم اجتماعیفلسفه و حقوق

بررسی واژه های حقوق بین الملل خصوصی 1

45 صفحه
709 بازدید
28 فروردین 1401

صفحه 1:

صفحه 2:
حقوق بین‌الملل, شاخه‌ای از علم حقوق است که شامل قواعد حاکم برتن دسته از روابط افراد. سازمان ها و دولت ها که دارای حدلقل یک عتضر خارجی و ب‌المللی باشند. ترسعه روز افرون راط دن ديلت ها و تراد و هی رولب اراد با بکدیگ در زندگی ‎Gane Cel tN‏ ديلت ها براى رفع نیازهای خود. قوائین و مقرراتی متناصب با نیازهای جولمع خود تصویب نمایند. حقوق بين الملل خصوصى در نظام حقوقى ايران سابقه طولانی دارد و در قآنون مدنی پیشبینی 2 است اما متاسفانه برخی از مقررات نبا نیازهای فعلی همخولنی نداشته و ضرورت اصلاح و مطابقت آنهابا مسائل روز احساس می گردد. در لین گفتاربه اختصار واه هلیی از لین علم در قللب اسلایدهایی بررسی حی شود . لازم.به ذکر است مبنای هر اسلاید بر اختصار گویی است که توضیحات کامل در تدریس قابل اجراست . تذکر ‏ در فوائین بين الملل داخل ایران قانون اساسی اصلی ترین منبع و دکترین های علم حقوق عامل مهم منابع غیر مستفیم می باشند

صفحه 3:
منابع بين المللى حقوق بين الملل خصوصى - مش ‎Gumi GUM ap‏ الصلشی , معاهدلتی که بین دیلت ها بصورت سند و معاهده نامه منعقد می شود . که بصورت دو جانبه یا چند جانبه بین المللی است برای تفسیر لین معاهدات دو مرجع وجود دارد : للف _ مراجع بين المللى : ١-مراجع‏ دولتى كه لين اسناد را تدوين و امضا نموده اند مثل وزارت خارجه ۳- مراجع بین المللی - دییاتهای بین المللی که دولتها آنها را انتخاب می نمایند ب- مراجع داخلی : مراجع اجرلیی شل وزارت خلنه ها - مراجع قانون كذارى مثل مجلس شيرا و اسلامی ب مراجع قضایی ۲- رویه قضایی بین المللی طرف دیوانهای حقوقی مثل دیوان لاهه ؟- صرف ‎gant‏ الجلطی , دارنده ی اين عرف دولتها هستند ۲- اصول کی حقوق بین الصکل . ماده ۳۸ اساسنامه دیوا را از منابع غير قراردادى و غير ارادى حقوق بين الملل مى دا عبن المللی: دانگنتزی متتو :تلقن

صفحه 4:
اصطلاحات حفوق بين الملل خصو صى liberties Civil és ضمانت های حقوقی از طرف حکومت های جامعه های دمو کراتیک, برای کاهش ندادن آزادی های فردی. آزادی برگذاری انجمن های صلح آمیز وحق برخوردار بودن از محاکمه جنایی نمنه های از آزادی های مدنی درجامعه دموکراتیکبه حساب می آیند. یا تضمین حمایت از حقوق افراد در مقلبل مداخله خود سرانه مقامات حکومتی می باشد . آ زادی های مدنی به ضملنت هلیی حقیقی ای گفته می شود که در جولمع دموکراتیک برای حفظ حقوق شهروندان شناخته شده است. به وسميت اقدام دیپلو ماتیک- 26۳۱6۲6۳6

صفحه 5:
Limitation (Security National) - (ciagame) gto sins! حفاظت امنیتی دولت در مقلبل تجاوز خارجی. جنگ داخلی, بحران های جدی اقتصادی, حادثات طبیمی, فتنه و آشیب. قتل عام. گوشش برای راه اندازی کومتا یا انقلاب و بی قائونی عامه که ثبات ملت زا تهدید کند. از نظر قائوئی حفاظت امنیت ملی به یک کشور آجازه میهد تا برای تطبیق بعضی از حقوق بشری محدودیت ایجاد کند. امثلا: دولت میتولند حق آزادی بیان رابا آنکه یک حق مسلم حقوق بشری است برای حفظ امنیت ملی اش محدود کند. Principle (Nondiscrimination) - gidaied ‏اصل عدم‎ اصل عدم تبعیض یکی از اصول حقوق بشر است که طبق آن هیچ کسی به حاطر وییه گی های نژادی, مذهبی, جنسی, اجتماعی, زبلنی وموقعیت های دیگر اش نباید در بهره برداری از حقوق بشری شان محروم گردند. ین اصل به این معنا است که دولت نباید براساس وییه گی های ذکرشده برای بهره مند شدن افراد از حقوق بشر شرط و قید و آن را محدود کند. دولت نمی تولند در بهره برداری افراد از حقوق بشر با ن ها رفتار تبعیض آمیز را در پیش گیرد زیرا هیج دلیل معقول و پذیرفتنی برای این کار وجود ندارد. بند عدم تبعیض در پیمان های حقوق بشر گنجانیده شده است و این بند به طور واضح اصل عدم تبعیض را بیان می کند.

صفحه 6:
Treaty — ghons در مفهوم عمومى. بيمان عبارت از يك قرارداد مذاکره شده میباشد که بصورت تحریری بين دو يا بيشتر مقامات سياسى (مثل دولتها و حاكميتها). رسماً توسط نمایندگان با صلاحیت امضاء گردیده و تیسط مقامات قانونگذار دولتها تصو: میگردد. ‎a‏ المللی به شکل : 2 پین المللی؛ چه در یک یا دو سند درج گردیده باشد یا در تعیین گردیده باشد. اداره میگردد. بیشتر اسناد مربوطه وجود داشته باشد و چه بطور Nationality - تابعیت عبارت از صفت یا نشلنه ای است که به واقعیت ارتباط یک شخص به ملتی یا دولتی. دلالت میکند. تابعیت. حالتی سیاسی فرد رابا توجه به وفاداری و تبعیت شخص, تعیین میکند و اقامتگاه حللت مدنی شخص راء یک فرد میتولند.با درنظر داشت مقتضیات قانین اساسی میک کشور دررابطه به قانون تابعیت و برخهرداری از تمام حقوق مدنی و سیاسی. تلبع آن کشور شود. تابعي یه پیمانی است که شخص تابع ملزم به وفاداری و تبعیت از کشور متبوع خود بوده و در عوض کشور متبوعش حفاظت تبعه ای خود را تضمین مینماید. میثاق پین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱ دسامبر ۱۹33 تصریح میدارد که هر کودکی حق تحصیل تابعیتی را ذارف د در حاليكه ميثاق آمريكليى حقوق بشر سال 191 تصريح ميدارد که هر شخص حق تابعیت را دارد. کلمه "كسب نا آمربكليى حقوق بشر. معتدل تر ميباشد. و همچنان کنوانسیون حقوق اطفال يا ذكر كلمه "كسب تابعيت' را ملايم تر ميسازد.

صفحه 7:
این واه دارای دومعنا است: ۱ .معنای اسمی لین واه موقعیت حقوقی یا سیاسی کسی را بیان می کند: یعتی تیعه یک کشور. ۲.معنای دوم(ملی) این لفظ عبارت است از مشحصات فره؛ نهاد با اشبایی که به یک کفور مربرط باشد در مقابل مشخصات ببن المللى كه به هيات واسازمان بين المللى تعلق دارد. جر انم بین الملتی - ۱8۲6۲۴۵۱۱۵۴۵۱ 06۳۱۴66 جرم هاى جهلنى جرم هايى لند كه برعليه نوع انسان باشد. لين جرم ها در بيمانهاى بين المللى و درمنلبع قانون عرفی بين المللى بیان شده است. در زبان لاتینی به لین جرم 061161 ‎gentium jursi‏ گفته می شود. سرقت دریایی. شکنجه نسل کشی, جنایات جنگی و جنلیت عليه انسانيت همه جرليم بين المللى به حساب می آیند. جرم نون ملت ها می باشد در حالی که جرایم داخلی بر خلاف قانون داخلی همان کشور است. هقوق بشر - ۲۱۸۲۱۵۲ 59۱۲ پرده داری: بين المللى بر خلاف حقوق بشر حقوق فطری و ذلتی انسانها که انسانهابه خاطر ویژ گی ها و حصوصیات انسانی شان اين حقوق را دارا می باشند و حقوقی نیستند که ازجلنب مقامات دیگر چون. دولت یا مقامات مذهبی قلبل اعطا باشند. اينها حقوقی لند که به انسان ها اجازه می دهد تا نگذارند عظمت فطری شان مورد سوء استفاده قدرت حکومت یا عاملین غیر حکومتی قرار گیرد. عاملینی که حفاظت افراد از شر لين عاملين وظيفه دولت وحق افراد بر دولت می باشد..به حقوق بشر حقوق اولیه و بنیادی نیز گفته می شود. لین حقوق بشر با حقوق مدنی که در ایالات متحده وجود دارد یکسان نیست زیرا حقوق مدنی در ایللت متحده حقوقی لند که از جلنب قوه مقننه به افراد اعطا می شود در حللی که حقوق بشر حقوق فطری و ذاتی انسانها است که از جانب کسی اعطام نمیشود.

صفحه 8:
‎Let Rn‏ تت ‎ ‏خودمختاری ارضی یکی ازاصول عمومی قانون بین المللی است که طبق آن یک دولت حق دارد اختبارات قانوئی اش را بالاى اشيا وامتخاصى كه در سسعدوده جتراقيليى اش قراردارد اجر) تمليد وكشرراى ديكر حق اتدارتد أخثارات قانونى شان را در محدوده جغرافيايى كشور ديكر بياده نمايئد. ‎ ‎Instrument- dt ‏عبارت است ازدیدگاه ها ورهکارهای رسمی نوشتاری دولت یا دولت ها که درسندی چون پیمان بیان می شود که در لن یک کشور توجه و نیتش را در باره حقوق بشر ابراز می کند.بعضی ازلین سندهای حقوقی اصول حقوق بشر غیر لازم الاجرا را بیان می کنند وبعضی دیگر از لین سندها حقوقی آن عده از اصول حقوق بشر را بیان می کند که بالای کشورهای تصویب کننده لازم الاجرا است.رایج ترین سندهای حقوق بشر پیمان ها وپیمان هایی اند که اصول ماهوی حقوق بشر ومیکانیزم اجرلیی حقوق بشر را بیان می کنند. به پیمان های چون "میثاق پین المللی حقوق سیاسی ومدنی " و "پیمان اروپلیی حقوق بشر" سند گفته می شود وبسیاری از سازمان ها می توانند ازلین پیمان ها به طور لایحه وظلیف استفاده کنند. مانند اسناد : ۱. سند جهلنی: لین سند شامل تمام کشورهای جهان می شود مثل قرارداد ژینو که سند جهلنی است. ۲ .سند منطقه ای: لین سند تنها کشهرهای خاصی را که درمنطقه مخصوص ولقع باشد يا درسازمان سیاسی مخصوص عضویت داشته باشد شامل هی شود. ۳ .سند ملی: تنها شامل یک کشور می شود ‏> .سند فرعی: موضوعات وموارد فرعی را شامل می شود مثل پیمان درباره مهاجرین. ۵ .سند قانینی: سندی که از نظر قانینی لازم الاجرا باشد. ‎٩‏ .سند غیر قانینی‌نسندی که از نظر قانینی لازم الاجرا نباشد. .سند سیاسی:سندی که از نظرقانینی لازم الاجرا نیست اما از نظر سیاسی اجباری است. ۸ .سند بخشی: سندی که حقوق بشر مخصوص یا گروء خاصی از مردم را شامل می شود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
در 6[1:۳771۳] جایگاه قانینی که در آن.افرادبه عنوان عضوجامعه کشور.هم دارای حق وهم دارای مسوولیت می باشند و لین مقام یا از طریق تولد درهمان کشوربه دست می آید و یا از طریق طبعیت گرفتن که عبارت است از روند اداری درخواست از حکومت برای اعطای تابعیت. من متتابل — ‎Reciprocal‏ اصل کلاسیک قانون بین المللی بدین معنی است که هر دیلت بلید به مقاد دیلت دیگر طوری کار کند که مفاد بعدی خود را داشته باشد. غیر از لین صواحت دارد. کشور خویشرا در مقلبل کشور "ب " انجام دهد بخاطریکه در انجام چنین کاری کشور "لل خود کمک خواهد کرد. در تحت اصل "عمل متقلبل " قانون بين المللی در نظر گرفته شده که از تعهدهای متقابل دولتها آماده گردد. عقد(پیمان) - 60۳0615100 یعنی روند انتخاب.تصدیق یک متن به عنوان متن لازم الاجرا واظهار رضایت اعضا ازاین انتخاب

صفحه 10:
‎dee ree‏ رت بت یت رازه۱ ‏اصل بنیادی حقوق بین الملل که درماده ۷.۲ منشور سازمان ملل متحد مقدس وگرامی شمرده شده است.این اه تمام کر ها ان می کت كه رياتس شارجی ورولیط بین الملل شان از مداعله درمسایلی که + طورعا: در ‎CSM‏ کنور دیگر است خودداری کنند. کشورهلیی که به نقض حقوق بشر متهم می شوند ازاین اصل به عنوان دفاع استفاده می کنند واتهام یا اتقاد دیگران را مداخله در امورداخلى کشورشان می دانند.لبته لین نوع دفاع دردنیای امروز هیچ گونه اعتبارندره زیرا نقض حقوق بشر از مسایل داخلی نیست که مداخله درآن جایزنباشد واین نکته قبلا نیز بیان شده است که در صورت نقض حقوق بشر توسط یک کشور کشورهای دیگر می توانند با بلند کردن صدای اعتراض شان در لین امر دخللت کنند وهیچ کشور حق ندارد در قلمرو اختیارات خودش مرتکب نقض حقوق بشر شود. ‎ ‏عهد نامه -۴۵0۲ ‎ ‏لفظ مترادف معاهده.یکی ازاصطلاحاتی که سند حقوقی بین المللی راییان می کند. عهد رسمی به معاهد. گفته می شود که بین دو یاچند کشور صورت گرفته وتوسط قانون بین المللی اداره شود.

صفحه 11:
اقدام معین را انجام دهد. پیمان های سازمان ملل خه معاهده است وثه اصل فائونی اما با مر انعطاف پذیر پذیرفته می شود. قانون عرف بین الملشی - 6۷5۲۵۲۳۵۲۷ ۱۸۵۵۲۵۵۲۱۵0۵۱ ۱3 درقانون بين الملل لين اصطلاح به منبع اصول قانون که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده وبر مبنای رضلیت کشورهای خود مختار باشد.دلالت دارد. اصول قانون عرغی پین المللی. توسط دو عنصر که یکی کمی ودیگری کیفی است.ساخته شده است: ۱ .جریان کار دایمی(استعمال): استعمال یا جریان کاردایمی بپی هم ویک شکل دولت ها در مسایل خاصی که در حوزه ارتباط جهانی واقع می شوند. در ظرف مدت قابل ملاحظه اما نا معلوم. ؟ .عنصر دوم: دولت ها بايد جنان اعمال را اجرا کنند. زیرا ّن ها لين كار را لازمه تعهد حقوق بين الملل عى دانند که تعهد به قانون جهانی. عنصر درونى در قانون بين الملل به حساب مى آيد. البته اين؛ بيرون از ضرورت و نزاکت صورت نمی گیرد بلکه بیرون از ادراک در عرصه تعهد قانینی بین المللی صورت می گیرد. وقتی جریان كار دایمی وعمومی توسط یک کشورهمراه‌با عنصر دوم از جلنب کشورهای متمدن صورت می گیردمّن وقت آن جریان کاربه شکل اصل قانینی رلیج بین المللی ظاهر می شود که لین اصل بالای همه کشورها ی جهان لازم الاجرا می شود. بعد از اصل های قانونی عرفی. اين دومین منبع اصل قانونی حقوق بشر است

صفحه 12:
كنوانسيون - 0ه 90۱۱/۹ توافق حقوقى لازم الاجرا و جند جانبه بين دولت ها براى مسايلى كه مربوط به همه آن ها مى شود و اين توافق توسط قانون بين المللى اداره مى شود لين اصطلاح در عنوان پیمان های خاص به کار برده می شود مثل کنوانسیون قریبابا الفاظی چون پیمان. میناق وعهد هم معا است که همه لین الفاظ به معنای سند حقوقی چند جانبه می باشند یعنی بين بیشتر از دو دولت ومعاهده.اصولی را تاسیس حی کند الفاظ ياد حقوق اطفال. لين بين المللى است.معاهده ها حقوقی بالای همه تن کشورهای که معاهده رابه تصویب رسانده لند لازم الاجرا است. | شده تفاوت های کوچک ومعنا دار وجود دارد.از نظر معنای روانشناسی معاهده به معنای گرد هم آمدن است. مهاجر ین- ۱۳۳۱9۲۵۳۲5 اتباع پیگلنه که به قصد اقامت دایمی یا نا معلوم به یک کشور داخل می شود و کشور قبلی را که قبلا در آنجا سکونت يا تابیت داشته ترک.می کند.مهاجر بر دو قسم است: قائونی وغیر قانوشی, اولی برای.حضور در قام تا درحالی که ‎lie‏ | ندارد. ‎The international impact of the righty 3 pple all:‏ تعارضی مربوط به دو کشور است و دو قانون یضع شده از طرف دو قانونگذار مختلف می باشند و هیچ یک از اين دی حق دخالت در امور دیگری را ندارد.لذا هر کشوری وظیفه دارد . حقوقی را که در ‎٠‏ کشوری دیگر به وجودآمده محترم بشمارد در صورتی که رابطه حقوقی که در کشوری ایجاد شده.در کشور دیگر معتبر نباشد . هیچگاه روابط در سطح بین المللی توسعه نمی یابد و در سطح داخلی باقی می ماند .

صفحه 13:
‎BST)‏ ل ال يت ۱/۱۹۱ توت و۱۱ ‎Affairs),‏ ‏هرگونه درگیری حکومتی در مسایل داخلی کشور دیگر.طبق ضولبط اخلاقی وحقوقی کشورها تباید در مسایلی که درحوزه اختیارات کشورهای دیگر قراردارد دخللت معلومات به ماده ۷ منشور ملل متحد مراجعه شود. لین اصل به نام اصل عدم مداخلت نیز ‎ob‏ می شود.البته اين اصل در صورت نقض حقوق بشر توسط کشوردیگر,جاری نمی شود. ‎ ‎ ‎ ‏مذاکره۵- ۱۱۵90۲1۵1101 ‎ ‎psa bl ara ak fouls ‏گفتگو می نشینند. اس بخش رسمی یک‎ ‏وپیشنهاد کردن وتصویب اصول تن پیمان بیان می شودروند واقعی بحث درباره اصل پیشنهاد شده وتصویب مواد قابل قبول درباره موضوع خاص. مسایلی که معنای دوم مذاکره را شامل می شود عبارت است از: بررسی يق ماده هاى بيمان. بيشنهاد تبديل واصلاح لَنْ هاء تفسير و تطبیق اصول پیمان که همه لین ها بعدا بخش اریخ قانون گذاری یک متن را تشکیل می دهد. ‏ریا سازمن هایبینالمللی برای حل وفصل قضیهمورد اختلاف با هم به که درتن روند جمع شدن نماینده گان با ۱ 7 ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
۱ لین اصطلاح حقوقی فرانسوی درماده های محدودیت بیشتر دیده می شود وعبارت است از تصوربزرگ از کلیت ونماميت زندگی درسطح سیاسی واداری, وسیاست عمومی که خواهان حفظ عمومی جامعه است.این,بیشتربه آمباشت عمومی شباهت دارد تا نظم عمومیبلین ال پرای محدودیت های مجازکه درماده های کمیسیون حقوق بشر اروپا دیده می شود نقش اساس رأ دارد. Clause Martens - gai ‏شرط مار‎ بند مارتین در اکثر پیمانهای بین المللی حقوق بشر وجود دارد که تحت کمیته پین المللی صلیب سرخ. اساساً قرارداد جهارم زنيو سال 1444 و پروتوکول های در سال ۱۹۷۷ اتخاذ گردید. (رجوع کنید به قرارداد چهارم ژئیی ماده ۲ ,+پروتوکول ۱ .ماده ۱ .(اين نوع بندها اصلاً در مقدمه کنوانسیون دوم هاگ سال ۱۸۹۹ وجود دارد. در ماهیت. اين جنين صراحت دارد که "تا وقتی که مجموعه مکمل تحریری قوانین بشری صادر گردیده است. طرفهای بلند پایه پیمان کننده لین را مصلحت آمیز میپندارند تا اعلام کنند که. در قضایلیی که شامل قواعد اتخاذ شده توسط آنها نیستند. ساکنان و متحاربین و قاعده اصول قانون ملتها. چنانکه از کاربردهای ساخته شده در میان مردمان متمدن, از قوانین بشریت و دیکته های وجدان عمومی منتج میشود. تحت حملیت قرار دارند. لین بند بعضی اوقات راجع میشود ‎Clause Martens de" .‏ . یک مصونیت قانینی خاص بطور هنجاری ساحاتی را احتوا میکند که توسط قانون قطعی کنوانسیون بشری احتیا نگردیده است. لین دولتهای طرف امتحاربین را وا میدارد تا یک راه حل برای مسائل وییه نظربه اصول اساسی بشری که هیچ نورم پیملنی برای لن وجود ندارد پیدا کنند تا عولقب مضر برخورد مسلحانه مقابل جنگجویان و غیر نظامیان را تخفیف يا به حد اقل برساند.

صفحه 15:
لقامتكامءء دء ل ادوع اهوهة1 اقامتگاه. که مراد از آن مقر قانونى شخص است. اقامتكاه مظهر انتساب اشخاص به دولتى معين و رابطهاى مادّى و حتوفى است که شخص را بدون توجه به تابعيت أو. به قسمتى از خاك يك دولت بيوند می‌دهد. در برخی نظامهای حقوقی. اقامتگاه شخص ممکن است با محل سکونت او یکسان نباشد. “Anse Shae aie ‏و‎ Bho eee ‏که‎ Se حقوقی حاکم است. مثلا اكر يك ايرانى و يك هندى در كشور ثالثى ازدواج كنند. ‏ کشور است؟ تعیین قانون صلاحیت‌دار حاكم پاسخهای متفاوت رو پهرو شده و مسئله تعارفن فوانین را پدید آورده است: قواعدی که در نظام حقوقی هر کشور به این پرسشها پاسخ می‌دهد. در حقود تعارض» نامیده می‌شود که قانون حاکم بر رابطه حقوقی را در برخى موارد به‌رغم ارتباط عمل حقوقی با دو يا جند كث

صفحه 16:
روبه قضایی ۳۳۵66۵06۳۲ یی بین المللی -به خصوص دیون بین المللی دادگستری سبه عتوان معتبرترین نهادهای رسمی بروسی و ‎ack‏ قواعد حقوقی. عملکردشان همواره آی آرزشمند در قلمرو شناسایی و احراز قواعد حقوق بین الملل عرفی بوده است. در لین قرضه به ویی چند دهه آخیر. متلثر از تحولات ناشی از رشد و تیسعه مفاهیم انسانی و اصول بشردوستی در جامعه بين المللی. رویکرد رویه قضلیی بین المللی نیز - در فرایند شناسایی قواعد عرفی مرتبط با حوزه ملاحظات انسانی - متحول گردیده است. رویکردی که مبتنی است بر احراز محوری و ‎Opinio)‏ ‏5 برخلاف نگرش سنتی که تکیه بر کشف پا و مقدم رویه بوده است. intentional ObligationS:cgbdaod! ‏معاهدات بین‎ ماده ۲ کنوانسیون حقوق معاهدات وین. معاهده را چنین تعریف نموده است: "معاهده میک موافقتنامه بین المللی است كه بين دیلت ها بصورت کتبی و تحت حقوق بین الملل در یک سند یاابه همراه سندهای مرتبط بهم منعقد شده باشد" با توجه به اینکه. معاهدات در تکوین قواعد حقوق بين الملل خصوصی. نقش به سزایی را ایفا می کند. لذا معاهدات. به عنوان يكى از منابع مهم حقوق بين الملل خصوصی محسوب می شوند. درماده ‎٩‏ قانون مدنی ‎Oly!‏ معاهداتی را که بین دیلت ایران و دولتهای دیگر منعقد می شوند را در حکم قانون قلمداد کرده است. هدف معاهدات بین المللی در حقوق بين الملل خصوصی. حل نمودن مشکلات ناشی از اختلاف قوائین کشورها. درمورد مساله تابعیت. جلوگیری از ایجاد تابمیت مضاعف. برخورداری بیگانگان از برخی حقوق مدنی و اجتماعی در کشورهای یک طرف معاهده و مساله تعارض قوانین است.

صفحه 17:
عهد نامه ۰ ۲۲6۵۱ ساير معانی : پیمان, ‎Oley‏ نامه میثاق معاهده لین واه عبارت از توافقی است که‌به صورت کتبی میان دولت ها منعقد شده و مشمول حقوق بین الملل باشد. اغلب توافقات مهم سباسى: نظامی و آقتصادی بين كشورها تحت عنوان عهدنامه تنظیم می شود. منشور : 02۲6۲ لین واه غالبا برای اسناد تاسیس سازمانهای بین المللی بکار می رود و معمولا در آن اهداف. اصول. حدود اختیارات. تشکیلات و نحوه ی فعالیت سازمانها ذکر می شود. اما شهرت پیشتر منشور ناشی از لین است که لین عنوان برای سند تاسیس سازمان ملل متحد بکار رفته است؛به طوری که از یاه ی منشور فقط برای اساسنامه و سند تاسیس سازمان ملل متحد استفاده ی شود و سایر کاربردهای خودرا از دست داده است. البته در مواردی منشور به سندی که حاوی اصول و موازین مورد نظر چند کشور باشد نیز اطلاق شده است؛ شل منشور آتلانتیک که در سال ‎٩۱۱۹‏ بین روزولت )آمریکا( و چرچیل )انگلستان( مورد موافقت قرار گرفت »

صفحه 18:
‎ed‏ نیت ینت۱ کنوانسیون که در زبان فارسی به آن مقاوله نامه گفته می شود در بر دارنده ی قواعد بنیادین بین المللی است . کنوانسیون بر خلاف معاهده بين دو دولت یا کشور نیست و گاهی مجموعه ی کشورها را در بر گیرد .مثل کنوانسیون حقوق دربایی در سال 1۹۸۲ ‎Pact ۰ ‏پیمان‎ ‏لین وائه برای اسنادی است که معمولاً کشورها در زمینه حفظ صلح و همکاری های نظامی و دفاعی منعقد می سازند؛ مثل پیمان صلح پاریس ‎٩۱۲۹‏ موسوم به پیمان بریان کلوگ ‎Agreement : oli ‏موافقت‎ ‏لین واه معمولاًبرای اسناد دو جانبه کشورها که توسط قوه مجریه در زمینه های مختلف اقتصادی: فرهنگی: علمی و ..متعقدمی شونده اطلاق.من شود؛ به این گونه استاد موافقت نامه های ساده یا اجرایی نیز گفته:می شوده ‎

صفحه 19:
تس ون این واژه در چهار معنی به کار می رود: ۳ للف(به سندی که‌به میک معاهده ضمیمه می شود. پریتکل گفته می شود که لین سند ضمیمه غالبا برای تکمیل. تفسیر و یا اصلاح یک معاهده به کار برده می شود که در هنگام تدوین و یا بعدا ضمیمه معاهدات ای می شود سل پروتگل های انشمامی عهذنامه ۱۹۵٩الجزایر‏ در مورد مرزهای ایران و عراق. به همین خاطر اطلاق پروتکل به موانقت نامه های مستقل. خلاف عرف نام گذاری اسناد بين المللی است. ب( در مواردی منظور از پروتکل. صورت جلسه کنفرانسی است که نمایندگان کشورها موافقت خود را با آن اعلام می کنند مثل پروتکل ‎٩۱۲۵‏ ژنو راجع به منع کاربرد سلاح های شیمیایی. ج( گاهی به سند امضای یک معاهده: )پروتکل امضاء( گفته می شود. د( گاهی به سند مبادله یک معاهده: )پروتکل مبادله( گفته می شود. سند : ۸۵1 واژه ای است که برای بیان قواعد حقوقی مربوط به یک کنوانسیون بکار می رود و بعضا به اسنادی که ایجاد کننده ی یک رژیم خاص می باشند نیز اطلاق شده است شل سند قیمومت شورای جامعه ی ملل که در مورد واگذاری اداره و سرپرستی نامیپیا به کشور آفریقایجنوبی صادر شد؛ مانند سند نهایی سومین کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها که در واقع جزء لاینفک کنوانسیون۱۹۸۲ حقوق دریاهاست

صفحه 20:
Memorandum of ۱۳۰ | understanding ‎a 3S 98 Gl el Olle Gils SG ed‏ های مختلف اقتصادی. سیاسی. فنی. علمی ‎Pa‏ گاهی یادهاشت تفاهم حاوی تعهدات نمی باشد و فقط متضمن توافق برای ادامه مذاکرات با انجام مذاکرات در آینده می باشد. ‎Joint statement ۰ ‏بیانیه‎ ‎ ‎ ‏امروزه عناوینی که معمولا برای لین نوع موافقت نامه هابه کار می رود بدون قید حصر عبارتند از: یادداشت تفاهم . اعلامية مشترک.بينية مشترک. اعلامية سران. تفاهم سیاسی, تفاهم نامه و صورت مذاکرات.موافقت نلمه های نزاکتی یا اخلاقی را معاهدات سیاسی نیز می نا نوع موافقت نلمه ها معمولاً توسط مقامات اجرلیی دو یا چندکشور و یا سازمان پين المللی منعقد می شوند و دارای ماهیت . خصوصیت و آثار غیر حقوقی است و موضوع آنها می تواند هر چه باشد. ‏از جمله در مورد بيانية لوزان كه موصوع آن برنامة هسته اى ايران است. ‏لین گونه اسناد گاهی متضمن تعهدات سیاسی یا غیر حقوقی است. گاهی صرفاً برنامه ريزى براى مذاکرات لتی است. گاهی نحو؛ اجرای یک توافق دیگر را مشخص می کند و گاهی گام نخستین است برای رسیدن به یک توافق حقوقی جامع. ‎

صفحه 21:
LCC ee Tree اراده سیاسی یک دولت عبارت است از تصمیم ونیت حکومت برای انجام دادن يك عمل در سطح بين المللی.با اسفتاده ازوسایل سیاسیبه منظور رسیدن انفرادی یا دسته جمعی به مقصدی که تفع آن مشترک و بين المللی باشد. البته لین تصمیم و نیت حکومت به تعقيب معيارها. اصول و طرزالعمل های خاص ب جرد هی 7۲۳و ‎cat Cp MRTG aN‏ حقوق بشرء فرق دارد زيرا در ن لفظی و بدیعانه حکومت به نفع حقوق بش سیاست. عمل و حتی نیت واقعی کردن چنین موقعیت. وجود ندارد. بشر دوستانه ۰ ۳۱۵۱۵۵۱۱6۵۲۱۵۱ عبارت است ازهرچیزی که برای نوع بشر به طور عموم يا برای گروهی ازمردم در شرایط خاص مفید باشد واحترام به بزرگی فطری انسان را تضمین ‎AS‏ تبعه ؛ ‎National‏ ‏اين وازه داراى دومعنا است: ‎.١‏ معناى اسمى اين وازه موقعيت حقوقى یا سیاسی کسی را بیان می کند: یعنی تبعه یک کشور ۲. معنای دوم(ملی) اين لفظ عبارت است از مشخصات فرد. نهاد یا اشیایی که به یک کشور مربوط باشد در مقابل مشخصات بین المللی که به هيات و سازمان بين للمللى تعلق

صفحه 22:
(994 ba yagi gdaelocal law: ببه بیگلنه مقیم کشور خارجه علی الصول مقررات کشور خارجه مورد اقلمت او بکار میرود (یعنی قانون محی ر احراء نون کثور توع آو در حد وی جب استتانی داره (ماده پجم قانون مدنی) کل "گنه اینسبت ران آعم از اتباع داخله و تقارجه مطیع قوانین ایران خواهند بود مگر در مواردی که قانون استثنای کرده باشد مع 0061۲۳۴۱6۱۳ 0۲ ۰۱0611231100 مصلی‌سوسن‌تسنظیم‌لسناد ( از دیدگاه حقوق بین المللی خصوصی) سندی که تنظیم میشید از حيث تشریفات معاملات تلبع قوانین محل تنظیم سند است و ربطى به تابعیت هیچیک از طرفین معامله ندارد (ماده ‎۹3٩‏ قانون مدنی) اسناد از حیث طرز تنظیم تابع قانون محل تنظیم خود می باشند. : تسعاوض‌صسریح 60۳11161 أ املاع تعارض صریح. تعارضی است که به صورت صریح و آشکار بين قواعد حل تعارض کشورهای ذ وجود دارد. لین تعارض در بدو نظر. ظاهر است و ظهور تن تا حدی است که عدم اتفاق نظر سیستمهای ملی حل تعارض .برای قاضی مأمور رسیدگی به دعوی .کاملاً واضح و آشکار است . به عنوان مثال ۰ چون وضعیت و اهلیت افراد از لحاظ سیستم ایرلنی حل تعارض تلبع قانون ملی و از لحاظ سیستم انگلیسی - امریکلیی تلبع قانون اقامتگاه است ۰پس تعارض بین لین دو. یک تعارض صریح است. اين تعارض گاهی به صورت « تعارض منفی» و گاهی به صورت « تعارض cag

صفحه 23:
اقا متگاه. وجزااع0۷ اقامتگاه. اصطلاح حتوقی به معنی محل سکنای شخص و مرکز مهم آمور آو. افامتگاه همچون «آسم؟ از مشخصات هر شخص حنیتی و حقوفی است. اقامتگاه در حقوق داخلی و حقوق بین الملل خصوصی دارای اهمیت و آثار گوناگونی است. اقامتگاه در فقه اسلامی عنوان خاصی ندارد و مواد ۱۰۰۲ تا ۱۰۱۰ قانون مدنی ایران با استفاده از حقوق جدید اروپا. به ویژه از قانون مدنی فرانسه اقتباس- شده است. اقامتگاه در لغت به معنی محل سکنا به کار رفته. و در اصطلاح حقوقی اقامتگاه هر شخصی عبارت از محلی است که شخص در آنجا سکونت داشته و مرکز مهم امور او نیز در آنجا باشد...» حو‌مطلی : 5:9۴ داعم حقی که در تمام مدت وجود دارد و میشود که از ن. بدون توجه به در میان آمدن حالات. دفاع کرد. لین حق نمیتولند که محدود یا مقید باشد. لين حق غير قلبل تعلیق میباشد حتی در حالات اظطراری عمومی. آزادی از شکنجه یک مثال از حق مطلق بشری میباشد. لین در نظر اول متبلین با حقوق بشر است که میتواند محدود يا فسخ كردد

صفحه 24:
:۲ ۴:۵1 سند نهایی يك بيانيه رسمى نيا خلاصة مذاکرات کنگره با مجلسی است که در ن معاهدلتی که مورد مذاکره قرار گرفته. نام برده شده يابه اختصار توضیح داده شده است. البته امضاء لين سند به منزله قبول تعهدلتی که در آن ‎el‏ بلکه باید هر معاهده ای به طورجداگانه امضاء شود؛ مانند: سند نهایی کنفرانس صلح ۱ لاهه: یا سند نهایی دور اروگوه )گات: سند عمومی: ۵۸۱ 6606۲۵۱ این واژه همانند سند نهایی است منتهی با اين تفایت که در اين سند علاوه بر اينکه نام و تعداد معاهدات مورد مذاکره در کنفرانس اشاره می شود. خود اين سند نیز در پایان به صورت یک معاهده در می آید به نحوی که هر یک از معاهدات مذ کور در آن. بخشی از آن سندعمومی را تشکیل می دهد. مانند سند عمومی کنفرانس برلن که به مسایل مختلفی چون اصل آزادی کشتیرانی در رودخانه های کنگو و نيجر يرداخته است. 1 سند عمومی کنفرانس ‎٩۱۲۹‏ ژوئن راجع به حل مسالمت آميز اختلافات بين المللى

صفحه 25:
0105101015 © صلح نامه يا مصالحه نامه لین واه به اسنادی اطلاق می شود که‌به منظور ارجاع اختلافات.به مراجع قضلئى و داورى منعقد می شودبه دیوان داوری؛ » ایرآوز « مثل مصالحه نامه ۹۱۹۹ فرانسه و ‎esi‏ ‏حدود فلات قاره دریای مثل صلح نلمه ی کشور سنت وینسنت و گرناد خود به دادگاه بين المللی حقوق دریا. Association ۰ ‏اساسنامه‎ ان در مورد ارجاع تحدید زبا گینه در مورد ارجاع اختلاف لین واه عموماً برای معرفی سند تأسیس سازمان ها و دیوانهای بين المللی.به کار می رود؛ مثل اساسنامه یونسکو؛مانند اساسنامه ی دیوان بين المللی دادگستری؛ اساسنامه ی سازمان بین المللی کار ؛ اساسنامه ی سازمان جهانی تجارت Modus Vivendi: «sige 5! 54 به اسنادی که برای مدت زمان کوتاهی و به طور موقت ایجاد تعهد می کند. اطلاق می شود.

صفحه 26:
Bac eee همکاری کشورها در توسعة اقتصادی یا محیط زیست و ... غالاً در چهارچوب سندی که طرح يا برنلمه نامیده می شود. صورت می گیرد؛ مانند برنامه ی سازمان ملل متحد برای توسعه . در برخی موارد؛ ببه تصمیمات برخی ارکان سازمان ملل متحد در مورد اقدامات اجرلبی در برخی گشورها نیز اطلاق شده است. مثل برتامه ی جهانی نفت در برابر غذا برای عراق. ami CODE ‏است.‎ pol ‏قلمرى قائوتى‎ Ky yd Ua calle ‏یک مجموعه سیستمائیک از قوائین» مقررات» و یا‎ 0۳0۳۳6۵۲۵1۵1 0006 ‏قانون تجارت‎ Civil Code ‏مانند: قانون مدنی‎ 11551 56601۱03۲۷ : لحاس دوجه دیم قانون خارجی که صلاحیتدار تشخیص داده شده . و خود را صالح ندانسته. موضوع را به قانون کشور مقر دادگاه احاله نمی دهد .بلکه به قانون کشوری الث . احاله می نماید . ba! ‏لحاسه دوجه‎ ۲۱۲5۲ class referral احاله قانون خارجی . به قانون کشور مقر دادگاه را احاله درجه اول گویند.

صفحه 27:
یت یه ۱۳۱ قانینی است که از بين قوانین متعارض بايد بر موضوع مورد بحث حاکم گردد.فرض کنید یک زن فرانسوی با یک مرد روسی . در فرانسه ازدواج کند و آن گاه زوجین ولد رف و ۶ر آنها آنادک کزبظ یی ارمسی جا توفق بکدیگر و ر متقلبل از هم طلاق بگیرند و سپس زن با یک مرد فرانسوی ازدواج کند. حال تشخیص لین که در خصوص طلاق. قانون اک از وهای ‎hey‏ اج خوام بود.يه صلاحبت انود كذارى تير مى شود شايد از آن جهت كه در واقع آن كشور صلاحيت وضع قانون براى اين مسئله را داشته 0211165 ]اناه © تعار ض دادقامها مقصود از صلاحيت قانون كذارى. تعارض دادكاهها عبارتست از بررسى صلاحيت دادكاهى كه بواسطه دخالت يك يا جند عامل خارجى .نسبت به دادگاههای سایر کشورها . صلاحیت رسیدگی به یک موضوع را دارا ست. Footing : ‏وضعیت‎ وضعیت عبارت است از مجموع اوصاف حقوقی انسان و شلمل بیک رشته اموری است که قانون بر آنها آثار حقوقى بار می کند و اهم تن امور عبارتند ازننکاح. طلاق, سن. نسب. حجر و غيره. وضعیت میک فرد معلوم هی نملید که آن فرد متأهل است یا مجرد.صغیر است یا کبیر و.س وضعیت منشأ حقوق و تكاليف است. مثلاً در نتيجه عقد نکاح و برقراری رابطه زوجیت میان زن و شوهر .حقوق و تکالیف متعدد ایجاد می شود.

صفحه 28:
Ey ‏ا‎ eel ‏رات‎ منظور از لين نوع قانون .قانون کشوری است که دعوی در آنجا مطرح و درجریان می باشد و در حقیقت متبوع دادگاهی است که به دعوی مطروحه رسیدگی می کند. كلما ۵ 1121( صلاحبتت‌ضایی ر از صلاحیت قضلیی .تشخیص دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به موضوع مورد بحث را دارد. در ‎ally‏ صلاحیت قضلیی از آند کشوری است که دادگاهش خود را .برای رسیدگی به مسئله یا قضیه حقوق خصوصى كه به كشور يا کشورهای دیگر نیز مرتبط است .صالح می داند. احاله (ار جاع ) ۰ ۲۲۵5۲6۲ از تعارض منفی .مساله ای به نام " احلله" ایجاد می شود. هرگاه قاعده حل تعارض کشورمقردادگاه ؛ قانون خارجی را صالح بدلند . ولی ن قانون خارجی به موجب قاعده حل تعارض خود . خود را صللح نداند و اجرای ‎gt‏ مقر ‎jas las‏ بری دیگر را صللح بداند . احاله به وجود می آید * احاله درصورتی انجام می گیرد که علاوه برقانون مادی (ماهوی) . قانون حل تعارض (قانون راهنمای قاضی) را هم درنظر بگیریم .مثلاً درمورد احوال شخصيه .به قانون بيكانه هم توجه كنيم

صفحه 29:
اهليت ؛ كع دمهك ادوع اهلیت عبارت از صلاحیت قانینی شخص است برای دارا شدن حق با اعمال و اجرای لَنْ .بس اهليت ير دو قسم است یکی اهلیت دارا شدن حق .دیگری اهلیت اعمال و اجرای حق. قسم اول اهلیت تمتع و قسم دوم را اهلیت استیفا گویند. آفزاد ندون تابعیت (اباتر ید )۰ ۱۵9۲۵06 افرادی هستند که تابع هیچ دولتی نبوده و قانون ملی ندارند تا بر احوال شخصیه آنان حکومت کند. قا نون ملی ۰ ۱۵۷۷ ۱۱۵۲۱۵0۵۱ قانون متبوع و یا حاکم بر اشخاص که دارای تابعیت یک کشور را گویند قانون ملی در حقیفت. قانون کشور متبوع شخصی است که راجع به او موضوعی حقوقی مطرح می شود , مانند اينکه املیت یک خارجی در ایران «تابع قانون ملی آن شخص می باشد. قانون اقامتگاه : ۱3۷۷ 0606ز5ع5 منظور قانون کشوری است که شخص در سرزمین تن کشور اقامت گزیده است . مانند بحث اموال شخصیه در قانون کشور انگلستان که تابع اقامتگاه شخص می باشد.

صفحه 30:
Conflict resolution system . ya jhai Ja pion هر گاه دعولیی که دارای« علمل خارجی » است در کشوری مطرح باشد .دادگاه آن کشور باید قواعد و احکامی را كه فانینگذار کشور خود تجویز کرده است .به موقع اجرا بگذارد. قواعد و احکلمی که دادگاه را در انتخاب قانون لازم الاجرا قدلیت می کند و راه حل تعارض بین قيانين كشورها را آرلنه عى دهد. مجموعه اى را به وجود مى أورد كه ؛ سيستم حل تعارض » ناميده مى شود. مهاجر ۰ 1۳۱۳۱۱9۲۵۳۲ در اصطلاح حقوقی مهاجر کسی است که اقدام به تغیبر محل اقامت خود نماید با رعایت تشریفات قانونی یا بصورت گروهی یا فردی يا اختیاری و یا اج پناهنده ۰ 06۲660۲ فردی که به علل سیاسی . مذهبی . نژادی از ترس جان خود می خواهد خود را تحت حمایت قانونی کشوری قرار دهد . ‎Civil liberties‏ آز ادی‌های‌مدنی ‎ ‎ ‏ضمانت های حقوقی از طرف حکومت های جامعه های دموکراتیک, برگذاری انجمن های صلح آمیز وحق برخوردار بودن از محاکمه جنایی نمونه های دموکراتیک به حساب می آیند یا تضمین حمایت از حقوق افراد در مقاپل مداخله جود سرانه مقامات حکومتی می باشد آ زادی های مدنی به ضملنت هلیی حقوقی ای گفته می شود که در جوامع دموکراتیک برای حفظ حقوق شهروندان به ‏رسمیت شناخته شده است. ‎

صفحه 31:
۱۳7 کشور یا شخصیت حقوقی که توسط نماینده دیپلوماتیک وبا اختیارش سند معاهده حقوقی را امضا می کند ونیتش برای تعهدقانونی به معاهده از طریق تصویب بعدی آن (امضاء) را اظهار می کند. دربعضی شرط های صحیح معاهده. این نکته ذکرشده است که برای ملزم شدن به معاهده, تتها امضا کافی است ومعاهده بعد ازامضاء لازم الاجرا می گرد که چنین آمضاء.در تام قضایا در معرض استثناء بيانيه يا تفاهمى كه ازجانب کشور امضا کننده ارایه می شود قراردارد. ۶ . لمضا امضاء عملی است که دولت یا شخصیت حقیقی دیگر توسط نماینده تام الاختیارش لَن را انجام می دهد وبا این امضاء را برای تعهدبه معاهده از طریق تصویب بعدی امضاء. اظهار عی کند. بعض معاهده ها طوری است که صرف امضا ‎ol‏ را بالای کشور امضا کننده لازم الاجرا می سازد یعنی برای لازم الاجرا شدن یک معاهده: تنها امضای لَن كلفى است بى آنكه هيج نيازى .به تصويب بعدى لَن باشد. زمان امضا ‎ce‏ بعد از اتفاق آراء تمام شر کای معاهده در باه انتخاب متن درست و دقیق آن. آغاز می شود. ۵۵۷ 50۷۰۲۰۱۱ . اصل‌تسساهی‌حاکمست طبق لین اصل حقوقی بين المللى تمام كشورها صرف نظر از جمعیت. وسعت خاک قدرت وغیره: از حقوق مساوی طبق قانون بین المللی. تمام کشورها در قلمرو جامعه جهلنی هیچ گونه برتری حقوقی ندارند وهمه دارای حقوق مساوی و یکسان می باشند.

صفحه 32:
و ۱ عبارت است از اقدام دیلت برای اخرا از آنجاآمده است. دیلت لین اقدام را از برای آمنیت ملی و آسایش مردم زیان آور می ‎Extradition (of criminal suspict)‏ استرداد (مظنون جنابى) ‎ ‏تبعه بیگلنه وخارجی از کشور وفرستادن وی‌به کشوری که قبلا لین شخص جهت انجام می دهد که حضور لین شخص را در کشور, فیرقانوئی و ‎ ‎ ‏عبارت است از تسلیم شدن متهم یا محکوم‌به جرم. توسط میک کشور و فرض لین است که شخص متهم چرم را در قلمروارضی کشور دیگر انجام داده باشد و کشور تقاضا کننده از کشور دیگر یا مقامات قانینی دیگرکه توانایی پیگرد قانونی راداشته باشد تقاضا می کند تا متهم را به اين کشور تسلیم کنند. استرداد فراری مجرم چه محکوم باشد یا مظنون معمولا براساس شرلیط پیمان دوجانبه بین دو کشهر استواراست و پیمانها يا قانون دوجانبه بین کشورتقاضا کننده يا کشور ومقامات قانونی کشور دیگر. اساس قانون تبادله مجرم را تشکیل می دهد. ‎ ‏الحاق (نورمهای بین المللی) ‎Incorporation (of International Norms)‏ ‏اصلی که براساس آن بعضی از قوانین و حقوق پین المللی بخشی از حقوق شهری یا داخلی به حساب می آید. تبديل شدن قوانين بين الملل .به قانون داخلی و ملی. در برخی از کشورها قوانین بین المللی خودبه خود به قانون داخلی بدون روند الحاق تبدیل نمی شود. ‎ ‎

صفحه 33:
giki)jeot: Principle (of Law) عبارت ازتانون جامع وبنیادی, دکترین یا فرضیه. قاعده عمومی یا ضوابط اخلاقی وعملی می باشد که در اصول قانون گذاری مراعات می شود. اصول عبارت لند از بنیههای عمومی گرفته شده از قانين های حقوقی مخصوص برای فراهم کردن دلیل های معین برای آ اصول "چرا" قواعد را برای ما توضیح می دهد. مثلاً در جنگ. اصل تشخیص بین تظامیان وغیر نظامیان. لین نکته را تضمین می کند که تنها نظامیان هدف حمله قرارگیرند وغیر نظامیان از آسیب محفوظ بمانند. (صمننهوز یل ادت‌ناز ۵۲) ۳۲۱۱۸۵۷ :۰ پسر تری اولویت حقوقی وقضایی یک محکمه نسبت به محکمه ديكر به نام برترى قضايى ياد مى شود. وقتی برای قضاوت کردن در برد تفه موره ‎ees pete reels‏ اشته باشد. حق تضاوت نهایی برای محکمه ای است که از حق اولیت و برتری حقوقن پرعوودار باشد. محکمه ای که برتری قضاین:دارد. می تواند. محکمه دیگر را کتار زند و تضاوت نهایی در باره قفیه را شود به دست كيرف معمولا برتری در کند. مثلا طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد. درمو متحد به محكمه جنابى بين المللى براى يوكسلاوى سابق, برمحاکم داخلی. حق برتری اعطا شده بود یعنی برای تعقیب قانونی مجرمان جنگی, محکمه جنایی پين المللی نسیت به محاکم داخلی حق برترى حقوقی داشت. 061515 53۲ . پسیرهیاز رویه تسضلیی قانون مشترک ودکترین بنیادی فلسفه حقوق مشترک. یعنی محکمه وظیفه دارد تا در باره یک قضیه مثل فیصله های سابق باره قضیه های دیگر فیصله کند و صدور رای ‎LL‏ پرمبنای فیصله سابق باشد. یعنی مدعی می تواند باره قضیه های سابق صورت گرفته است استناد کند.

صفحه 34:
اد ا 2000 عبارت أست ازكسى كه از كدورش به كشور ديكر فراركرده وائمى خواهد با شمی تولئد مثل پناهده پیمانی خوامان شناسایی حقوقی شود يا كسى كه به دلايل معقول نمى تواند يا نمى خواهد به كشور اصلی اش برگردد ۳0۷ .بسناهندگی‌سباسی | Asylum وضعیت یا دعوای پناهندگی سیاسی را کسی می تواند داشته باشد که به خاطرعقیده سیاسی اش در کشورش يا آخرین کشور اقامتگاهش مورد اذیت و آزار قرار گرفته است يا از اذیت شدن در کشورهای یاد شده هراس دارد. ‎Preventative Detention‏ . تسوقبضاحتباطضی گاهی حکومت فردی را پیش ازحاضر شدن در محکمه و پیش از ثلبت شدن جرمش‌به زور زندلنی می کند. ز طبق باور و گمان مقامات اجرایی مسئول. آن شخص برای امنیت ملی و حفاظت عموعی تهدید به حساب می آید. بیم دولت ازعضویت فرد مظنون در باندها و حرکت های (از قبیل بم گذاری های تروریستی) و سهمگیری احتمللی وی در حرکت های خشونت آمیز باعث می شود تا قبل ازمعلیم شدن حقیقت برای جلوگیری از پیامد های سوء احتمالی, فرد مشکوک را توقیف کند. ۸ ۵21۱31 . تسبعیض‌نسزاسی در ماده اول کنوانسیون ملل متحد (سال ۱۹3۵ » تبعیض نژادی چنین تعریف گردیده است:" تبعیض نژادی اطلاق یا رجحلنی که براساس نواد وینگ یا نسب ویامنشا ملی. قومی

صفحه 35:
و اعمال ثلافى جويائه شان مى خواهند از تعدی ها و تجاروهای بیشتر کشو, ‎SON Geel gall‏ ره که 0ر01[ فر شرن أعازكسد. تخلف, به تن دادن به صلح و مسالمت ‎yess pes‏ باز ال دن دكر بن للاتاكة باید اعمال تلافی جویانه مسبوق به هشدار باشد تا کشور متخلف ‎Retaliation‏ , تسلافی‌جو بانه ‏اصطلاح به عمل ثلافى جويلنه وأتقام جويلنه كه از جلنب یک کشور در عکس العمل به عمل مضر وتهاجمی اين اصطلاح از لحاظ معنا با کلمه تلافی 860۲1531 چندان تفاوتی ندارد و تقريبا هم معنا است. ‏تعز بر ات ‏عبارت است از اقدامات اتخاذ شده ازجلنب مقامات با صلاحیت سازمان ملل متحد مانند یک یا چند کشور. برای حملیت ازتانون و برخلاف کشور دیگری به اتهام نقض حقوق بشر. ممکن است کشوری. کشور دیگر رابه خاطر نقض تعهد حقوقی اش مجازات کند. محکوم کردن کسی به زندان. بر کناری مقامات حکومتی از مقام های شان. تحريم ‎sibel‏ محاصره دریلیی با هولیی.اخراج دیپلومات ها وجه تمیق آوردن یا لفیکردن عضویت کسی در یک سازمان بین المللی همه از موارد مجازات به حساب می آیند. ‎ ‎

صفحه 36:
لاا ل ل ۱۳۰ توانابى محكمه يا ديوان براى بررسى و مرور تصميم يا عمل دولت به منظور بررسى مشروعيت وعدم مشروعيت آن. اختيارات قضايى براى تابيد يا رد تصميم دولت. بررسى ارزش ها و اعتبارات یک اقدام. توسط محکمه عالی یا بالاتریعد درخواست از جانب طرف دعوا تابعیت بر اساس خاک ‎Jus Soli (Principle of Citizenship)‏ ترجمه تحت الفظی این آصطلاح عبارت از ( قانون خاک ) می باشد. این اصل اساس دیگر حق تبعیت را بیان می کند.این 2 بل تولد شدن در یک کشوررا اساس تابعیت می داند. ویا اصلی که به موجب آن تابعیت شخص به وسیله محل تولد وقتی کسی در یک کشور تولد می شود خود به خود حق تابعیت آن کشور را حاصل می كند. ۷ : تسنا سب در تمام قوا المللی لین است که دیلت و تمام نمایند گان و دستگاه های آن از قبیل ‎i‏ + قضات. قانونگذاران, تنها حق دارند تدابیری را اتخاذ کنند که معقول بوده و با هدف و مقصد خودش در تضادنباشد. وضع کردن مجازات جنلیی. تاکید برعمل دفاعی مسلحانه یا انتقام نظامی همه ازجمله مثال هاى اين تدابير به شمار می آید . موأ معع . تسو قیف ت از محروم ساختن شخص از آزادی های او میباشد که توسط مقامات با صلاحیت و قانونی به حیث اقدام تیاطی در جریان کشف و تحقیق صورت است از تحت نظر گرفتن شخص توسط مقامات با ملاحیت: به نظو كرفت جراب نه أتهامانى ناس كد ‎Gil) MELD‏ امد

صفحه 37:
ادا دول ۳ واژه فرانسوی و عبارت است از دست کشیدن از اقدام حقوقی درمورد شکایت حقوق بشر.اين معمولا وقتى اتفاق مى افتد كه شكايت کننده و مدعی علیه از اه حل صلح آمیز به تواقق می رسند و شکایت کننده نمی خواهد برای گرفتن حکم از محکمه در باره شکایت خودش بیشتر اقدام کند. اين مورد شبیه ناکامی در پیگرد قانونی یا سرپیچی از پیگرد قانونی یک عمل مدنى است. ابن عمل به اين معنا است كه شكايت یا دعوا عفو شده و بیشتر مورد بررسی قرار نمی گیرد. aes py, Core Crime جرم عمده در حوزه قضایی بین المللی مساله اصلی و مورد بحث به شمار می آیند. و اين لفظ برای تعیین جرایم نهایت مهم که در محکمه با آن ها پرداخته مى شود و همچنان به جرایمی که در حوزه قدرت ذاتی این محکمه قرار دارند اطلاق می شود. جرم عمده که در حوزه صلاحیت محکمه جنایی بین المللی قرار دارند به کارمی رود. عبارت اند از نسل کشی: جرایم جنگی, جنایت علیه بشریت و در آینده جنایت تجاوز و تعرض ۵۲۵55 , جبرلن‌خساوت عبارت از به کار گرفتن وسایل و امکانات برای جبران کردن نقصان عایده و موارد ایجاد نقض می باشد 11 » ر. جبرلن عبارت است ازپرداخت پول ازجللب یک کشور برای مشخص شدن تعهد قانونی ن کشور, به حکم محکمه قضلیی یا شبه قضایی, به آنهايى كه طبق حقوق جهلنى .حقوق انسانى لَن ها پایمال شده باشد.پرداخت غرامت یا ارفاقی پرداختی است که یک دولت بعد از مذاکره وبحث آن را می پذیره اگرچه آن کشور هنوز به خطا وتخلفش اعتراف نکرده باشد و یا هنوزتخلفش ثابت نشده باشد.

صفحه 38:
ال روت ‎fete‏ ‏جرم هاى جهانی جرم هایی اند که برعلیه نوع انسان باشد. این جرم ها در پیمانهای بین المللی و درمنابع قانون عرفی بين المللی بیان شده است . شکنجه. نسل کشی, جنایات جنگی و جنایت علیه انسائیت همه جرایم بین المللی به حساب می آیند. جرم بين المللى بر خلاف قانون ملت ها می باشد در حالی که جرایم داخلی بر حلاف قانون داخلی همان کشور 1 ۳ . حامل داونده شخصیت حقوفی چه یک کشور باشد. یک گروه با یک فرد هر کسی که موضوغ حقوق میباشد. در قوائین بین المللی موضوع حامل یا دارنده حقوق شناخته شده است. دارنده یا حامل حقوق هردو همسان هستند. کسی که دارنده و مالکیت پرحقوق را دارد یا ميتواند قانوناً ادعا حقوق بنماید. این همچنان به شخصی اطلاق میگردد که حق دفاع از چنین حقوقی رادارد. بشر اصل حاملین حقوق می باشد نه کشورها 6و5 ۱0۵۱160۵0۱6 . حقوی‌فیر قلبن‌انتتلل حقوقی را توصیف می کند که حد اقل درحد تیوری و نظری به هیچ وجه قابل انتقال نباشند. حقوقی که دارنده گان آن به صورت داوطلبانه یا غیر داوطلبانه نمی توانند به کسی دیگر واگذار کنند یا نتقال دهند و هیچ کشور یا کسی دیگر نمی تواند این حقوق را از دارند گان آن ها سلب یا اخذ کند. این به این جهت است که حقوق بشر در انسان ها به طور ذاتی و نطری دارد که این حقوق گرفتنی یا دادنى نيست.

صفحه 39:
Peery ‏وت‎ |e مجموعه قواعد تعهد آور برای دول و سایر اشخاص بین المللی در رابطه متقابل آنها و یا حقوق بين المللى عبارت است از معیارهای رفتار برای کشورها یا نهاد هایی که موضوع هیات لین قانون باشد. رولبط دو جانبه پا چند جانبه ین دولت ها بين دولتها و نهادهاى بين المللى؛ روابط بین افراد و نهاد های غیر دولتی, حقوق افراد و نهادهای غیر دولتی که برای جامعه جهانی اهمیت داشته باشد. همه در حقوق بین المللی گنجانیده شده است. 5[ . هتو ق نسطر ی لین لفظ لاتینی وبه معنای قانون طبیعی است. ضروریات اخلاقی که به هیچ نهاد انسانی وابسته نباشد و از درست ومحکم بناء یانته باشدیک بدنه قانون که در چگونگی طبعیت وجود دارد که جهان و انسانها بطور لازم به عمل کنند. یک بدنه قانون یا یک اصل مشخص که از طبیعت گرفته شده است و بالای اجتماع انسانی در غیاب يا علاوه بر قانون مثبت الزامی مى باشد. ۵۵ ۱۵00۳ . هقوق کسار یک نوع حقوق بشر که هدف آن حمایت از حق کار کردن و سر و سامان دادن دستجمعی برای منافع عمومی میباشد. اين» شامل حق معاملات دستجمعی و اعتصاب کردن, مزد مساویانه برای کار مساویانه. فراغت و استراحت و محیط امن کاری میباشد. اکثر حقوق کارگری در پیمان قانون سازمان بین المللی کار وجود دارد ولی اعلامیه جهانی حقوق بشر و المللی حقوق اقتصادی. اجتماعی و فرهنگی نيز شامل اين نوع حقوق مى باشند. 115 ادوعء! .حقوؤقانونفى حقوقی که توسط یک مقام باصلاحیت تضمین و پرسمیت شناخته شده است تا علا محکمه که آنرا حکم میکند از آن دفاع گرد تضمین شود و در حضور یک

صفحه 40:
6و۳ ۷۵۲۵۱ . هقوق معنو: ارزش هایی که توسط گروها با افراد روی اصول بیطرفی در عرف. نژاد. عدا حقوق معنوی قانوناً عهدی نمی باشند. ها ۱۸۲۵۲۸۵۲۵۸۵۱ 1]6دابط . : هقو ق بسیناساملل‌عمو مس نظام قائوئی که روابط بین کشورها . بین کشوز ها و آفرده بين كشيرها و كروه هايا بين كشورها و سازمان هاى بين المللی را تنظیم می کند. قانون حقوق بشر ملل متحد مجموعه ای از قانون بين المللی عامه است. هو‌نندگی لین حق بلید توسط قانون دیلت یا قوائین حوزه . حمایت گردد. هیچ شخصی را نمی توان خود سرانه ( بدون مجوز قانونی ‏ از زندگی محروم کرد. لین یک نوع وجیبه دیلت است‌تا کسی یا کشوری دیگری نتولند از حق حیات. کسی را خود سرانه محروم سازند. ممنوعیت از گرفتن حق حیات کسی به شکل خود سرانه از جمله قواعد طی مراحل قانونی است که هر گاه شخص در معرض خطر قضاوت خود سرانه قرار گیرد. از آن جلوگیری نماید. یا معتقدات مذهبی صورت The Right to Life ‘eth jn : Damages ونی بین الللیبه فراد یا درایی آن ها وارد می شود که این ضورها عبارت است از ضررهايى كه در نتيجه اعمال غير از طریق پرداخنت غرامت یا پول با ید جنران شود

صفحه 41:
‎TT enol ie‏ رس ‏نظم عمومی مبارت است از نظریه ومیم تمامیت زندگی دریگ جامعه در سح اداری وسیاسی این اصطلام که درسیاری از ماده های شرطی یا قیدی حقوق بین الملل موجود است یکی ازهدف های قانوئی ومشروع محدود سازی حقوق به حاب می آبدلین اسطاح ‎ares ee‏ نس نماند که ظری مطلق وفسخ ناشالتی درهیج شرایط وحتی برای حفظ نظم عمومی. هیچ نوع محدودي ۳ ۳ 0۲۵۲ : نسظم صمومی ‏این اصطلاح حقوقی فرانسوی درماده های محدودیت پیشتر دیده می شود وعبارت است از تصوریزرگ از کلیت وتما زندگی درسطح سیاسی واداری, وسیاست عمومی که خواهان حفظ عمومی جامعه است.این,بیشتربه سیاست عمومی شباهت دارد تا نظم عمومیبلین اصل برای محدودیت های مجازکه درماده های کمیسیون حقوق بشر اروپا دیده می شود ‎ ‎ ‏را نمی ‎ ‎ ‎ ‏۲ . مرتکنسخطی‌ها) مرتکب. فردیا دولتی است که حقوق فردی یا اجتماعی را نقض می کند وگاهی لین اصطلاحبه کسی استعمال می شود که باعث نقض حقوق بشر می شود.مرتکب ممکن است فره.دولت یا گروه باشد لما بیشتر لین کلمه برای افراد استعمال می شود. ‎ ‏7 , مسکلف تسعهد المللی از نظر قنوفی به انجام دادن يك عمل یا خودداری از یک عمل مکلف وملزم فیت یعنی خواسته ای که ازجانب قانون بین الملل یا توافقی که طبق قانو کسی أكروهى ادولتى وضع مى كردد ولين فرداكروءاديلت بايد ن خواسته را برأورده كند. اصول حقوق مطزراعترامنهادن به حقوق انسانها بای کشورها تکلیف می آفرپندنقض, این حقوق عدبیز اجرایش. ‏گاهی فرد. دولت یا سازمار ‎ ‏الاجرا است. بالای الملل به ‎

صفحه 42:
0011 Coley ‏ارزشهای قبول شده یک جامعه چنانکه در عرفها: عادات یا عملکردها..به اساس اینکه جامعه اخلاقاً آنها را درست‎ ‏ی شمارد. نمودار میباشد. ریشه ی لین ارزشها گاهی اعتقادات و اصول اعتقادی انسانه می باشد از لین جهت بسیار‎ مقدس و ارزشمند است ارگان قضایی ملل متحد که اختیارات قضایی اش فضیه های متنازع فیه بین کشورها را دربرمی گيرد. ارگان ها و نمایند گیهای دیگر اين هیات ازنظرهای مشورتی این ارگان استفاده می کنند. ‎Court‏ . محکمه محکمه عبارت است از یک هیات قضایی برای انجام دادن امورات قضایی مثل تصمیم كيرى درباره قضيه هاى خصمانه ‏واظهار نظرهای مشورتی. انین را اجرا و تفیرنموده ودرباره ارزش و واقعیت قضیه های متنازع فیه تصمیم می گیرند وبعد از ثبوت حقیقت توسط مدارک. قانون را اجرا از نظرقانونی بالای كروه ها لازم الاجرا عى باشند. به بعضى ‎ ‎ ‎ ‎Quo‏ ۳۲۵ 010 .سعاوضت چیزی که به طورمعاوضه برای حاصل کردن چیزدیگر داده یا پذیرفته می شود.چیزی که کسی برای حاصل کردن هدف نهایی ورسیدن به آرزوی نهایی اش با آن معامله می کند يا به آن راضی می شود.بطورمثال اگر ت به شخص عارض مقداری پول بپردازد ودر عیض از شاکی بخواهد تا از شکایتش صرف نظر کند در اين صورت به پول پرداخت شده. معاوض ‎(Quid Pro Quo) 245 4 i‏

صفحه 43:
اسلا از اصطلاح حقوقی که بیانگر نوع یک اصل قانونی است به عنوان استاندارد رفتار که یک دولت باید ازلحاظ قانونی از آن پیروی کند. این یک نیاز مندی واجب و لازم الاجرا است. این اصطلاح برای توصیف قراردادی است که توسط حکومت تصويب شده أست. بعد از تصويب معاهده توسط دولت و ورود مند به مرحله الفاف معاهده براى حكومت لازم الاجرا و ۱ ۱ ۱۱ شل ریق 11297 [(۳ ار باید با هیچ تفاهم بانیه ر مصلحت همراه نبا شد. سر بجر کات از معاقله لازم الاجرا؛ به نقض معاهده منجر می شود. ‎Genie Shag gems: Developing Countries‏ سعه عبارت است ازکشور دیلت یا ملتی که درآمد حد وسط تن کمترازدرآمد کشورهای صنعتی جهان بوده واساس عمده اقتصادش صادرات محصولات اندک باشد. که به لین کشورها کشورهای توسعه نبافته نیزگفته می شود. این اصطلاح.به طور ضمنی لین معنا رای رساند که لین کشورها برای بالابردن معیارهای ند كى شان درروند توسعه قرار دارند. ‎ ‎ ‎ ‏۷۶ 00660۲ ۳۵۲55۲6۱۲ . قساعدف سعتر ض فصر تلوری قانون عرفی بین المللی. صراحت دارد که یک کشور توسط یک قانون عرفی بین المللی ملزم نخواهد بود در صورتیکه بطور پیوسته و از همان آغاز رای مخالف با عقاید عمومی داشته باشد . عده ای می گویند که موجودیت. معترض مُصر عرف عمومی را مللع خواهد شد؛ بعضی هامی گویند که اینطور نخواهد شد. لین استدلال نظر به مفهوم قانون بین المللی است که بر اساس رضایت دولت حاکم میباشد. ‎ ‎International law‏ 6۲۵۲۱۰۵۲۷ : قانون عرف بین المدلی درقانون بين الملل اين اصطلاح به منبع اصول قانون كه در سطح بين المللی به رسمیت شناخته شده وبر مبنای رضایت ورهای خود مختار ب لت دارد. اصول قانون عرفی بين المللى؛ توسط دو عنصر كه يكى كمى وديكرى كيفى ‏استساخنه .شاه است. ‎

صفحه 44:
‎toa)‏ ال ا قانون بنیادی که توسط آن یک دولت پا یک سازمان بنیانگذاری وادا سازمان یا یک دولت .مقاصد و آرگان های دایمی آن ‎ ‏عى شودافائون اساسى معمولا ليل هاى تاسيس بق | (از قبيل قوه مقننه» قوه اجراييه,نظام قضايىء ادارات. مجلس عمومی مک یا دی خانه) یال ‎ES‏ بعضی اوفات قانون اساسی اصول وحعوی بیادی را که بر اساس آن دول مان اسنواراست بیان می کند قانون انتاتتی همچنان حقوق قضابی خاص را نیز بیان می کند. چنانچه امروز عده از قانون های اناسی على این کار رای کته ‎ ‎ ‎ ‏۷ . قساعدهدختصاص طبق اين قاعده كه به طرزالعمل استرداد مجرم مربیط می شود. کشوری که از کشور دیگر استرداد مجرم را تقاضا می کند باید صرف فرد مجرم را به خاطر جرم معینش محاکمه کند.حکومت حق ندارد کس دیگر را یا مجرم را به جرمی که آن رامرتکب نشده است محاکمه کند. ‎Breach‏ قانو ن‌شسکنی ‏نقض تعهد حقوقی یک کشور, ناکا می ن در اطاعت از اصل حقوقی جهلنی است. به کشوری که رفتارها یش طبق اصل حقوقی جهانی نباشد. قانون شکن و ناقض تعهد گفته می شود. | گر قانون شکنی از قببل قانون شکنی مادی با شدءلين به لين معنا است كه دولت یا رسما تعهد حقوقی خود را رد می کند و یا اينکه شرط لازم برای تکمیل اهداف ومقاصد تعهد را انجام نمی دهد.

صفحه 45:
414 ‏چاب چهاردهم: ص‎ , ٩۳۹۱ ‏ضبائى بيكدلى؛ محمد رضا؛ حقوق بين الملل عمومى. تهران. كنج دائش:‎ -١ ) ‏ان حموقی‎ Bie ‏۲-سابت 0۲9 :۲۵13۷۷11611088۲۷ ۱۷۷۷۷۷۷ تر‎ ۳ فرهنگ حقوقی ؛ عباس یوق انتشارات رهتما ۹۳۹۹ ۰ ص ‎۹٩‏ 6- موسی راد زض؛ بایسته های حقوق بین الملل عمومی. تهران میزان, ‎٩۳۹۱‏ . چاپ اول. ص ‎٩۳۱‏ 0- جعفری لنگرودی. محمدجعفر؛ ترمینولوژی حقوق, تهران, انتشارات گنج دانش, ۰۹۳۹۱ چاپ یازدهم ص ‎٩۲٩‏ ‏- فلسفی, هدایت ا..: حقوق بین الملل معاهدات تهران. نشر نو, ‎٩۳۹۱‏ ۰ چاپ اول. ص ‎٩۲۵‏ ۷- مدنی, سیدجلال الدین ( ‎(aye‏ حقوق بين الملل خصوصى ‎٠‏ تهران: انتشارات گنج دانش ۸ناصرزاده, بابک ( ۱۳۸۵ ). معاهدات. کنوانسیو نها و سازما نهای بین المللی » تهران: بهنامی. 4- نصیری, محمد ( ۱۳۷۵ ). حقوق بین الملل خصوصی . تهرا ۰- نیاکی, جعفر ( ۱۳۵۷ ). حقوق بين الملل عمومى . جزوه درسی دانشگاه ملی(شهید بهشتی) ۱- هاشمی, سيد محمد ( 1781 ). حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران ج ۲. تهران: نشر میزان ۲- مدنی, سید جلال الدین( ۱۳۷۶ ). مبانی و کلیات علم حقوق , تهران: نشر همراه. ۳- جعفری لنگرودی . محمد جعفر( ۱۳۸۵ ). ترمینولوژی حقو ق تهران: انتشارات گنج دانش,چاپ شا 6- حلمی, نصرت اله ( ۱۳۸۷ ). مسزلیت بین المللی دولت و حمایت سیاسی تهران: تشر میزا 6 ابراهيم: فضل الله (بى تا). داثر ه المعارف حقوقی - حقوق بین الملل خصوصی. - بالا زاده. زهره ( ۱۳۸۳ ). حقوق بین الملل خصوصی تهران: نشر مردم سالاری: ارات آگا» چاپ سوم ومن اه التوفیق - خرداد ماه ۱۶۰۰ (محمد. رضایی)

70,000 تومان