برنامه درسی پوچ و پنهان
اسلاید 1: برنامهی درسی پوچ و پنهان
اسلاید 2:
اسلاید 3: برنامه درسی پنهانHidden Curriculumصرفنظر از اینکه: معلمان مدرسه تا چه اندازه متبحر و شایستهاند، یا برنامه درسی تا چه حد پیشرفت کرده است، دانش آموزان، اتفاقا در معرض چیزی قرار میگیرند که هیچ گاه سخنی از آن در میان نبوده است. آنها، به مرور تحت تأثیر برنامه درسی پنهان مدرسه، رویکرد خاصی نسبت به زندگی، و نگرش خاصی نسبت به تحصیل و یادگیری پیدا میکنند. دید کلی:
اسلاید 4: تاریخچه:اصطلاح «برنامه درسی پنهان» را اولین بار فیلیپ جکسون (P.W.Jackson) در کتاب «زندگی در کلاس درس» بکار برد.بنسون اسنایدر (Benson snyder ) در 1971 آن را رواج داد.
اسلاید 5: نگرش هاگرایش هاراهبردهاي فراگير در عبور موفقيت آميز از مانع برنامه ي درسي رسمي يا طرح ريزي شدهبرنامه درسی پنهان (ضمنی)به عبارت ديگر، برنامه ي درسي پنهان بخشي از فرآيند آموزشي مدرسه است كه به سادگي قابل درك نيست ولي بخشي از آن چه را كه فراگرفته مي شود، تشكيل مي دهد
اسلاید 6: کارکرد اصلی آن را کنترل و نظارت اجتماعی است.دانش آموزان در مواجهه با برنامه درسی پنهان، موقعیت خود را تشخیص داده به نحوی با آن سازگار میشوند. مدرسه از طریق برنامه درسی پنهان، به باز آفرینی طبقه اجتماعی دانش آموزان پرداخته و آنها را، بطور ضمنی، برای پذیرش موقعیت اجتماعی آینده شان آماده می سازد.دستور کار سیاسی-اقتصادی دارد. مسئولیت آن، جداسازی طبقاتی است. نخبگان را آزادی و فرصت پیشرفت، ارزانی میدارد و غیرنخبگان را میآموزد که در آینده، قسمت و سرنوشت خود را به عنوان کارگران منضبط و فرمانبردار پذیرا باشند. اغلب دانش آموزان میآموزند که بپذیرند نظام سیاسی - اقتصادی آنها، صرفنظر از اینکه خود در آن چه موقعیتی دارند، بهترین است. تعاریف و نظریاتبولزوگین تیس (1976)
اسلاید 7: در مدرسه، بسیاری چیزها آموخته میشوند که با محتوای رسمی دروس، هیچ ربطی ندارند. مدرسه ، با خصلت تأدیبی و نظم دهی ساختار و مقرراتش، پذیرش بیتمییز و چشم بسته نظم اجتماعی موجود را تلقین میکند. این درس، آگاهانه تعلیم داده نمیشود و رویهها و سازمان مدرسه متضمن آن است. به کودکان میآموزد که نقش آنها در زندگی ، این است که موقعیت خود را تشخیص دهند و با آن بسازند. تعاریف و نظریاتایوان ایلیچ (1971)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.