کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه ریزی راهبردی (استراتژیک)

barnamerizie_rahbordi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه ریزی راهبردی (استراتژیک)”

برنامه ریزی راهبردی (استراتژیک)

اسلاید 1: 1

اسلاید 2: 2 برنامه ريزي راهبردي (استراتژيك) بسمه تعالی

اسلاید 3: 3تعريف استراتژيواژه استراتژي را كه از لغت يوناني استراتژيا گرفته شده و ابتدا در علوم نظامي مطرح شده است . (ريشه اين لغت ،كلمه استراتگوس به معناي فرمانده لشكري – كشوري است) استراتژي يك برنامه واحد ، همه جانبه و تلفيقي است كه محاسن يا نقاط قوت اصلي سازمان را با عوامل و تغييرات محيط مربوط مي سازد و به نحوي طراحي مي شود كه با اجراي صحيح آن از دستيابي به اهداف اصلي سازمان اطمينان حاصل شود.

اسلاید 4: 4مديريت استراتژيك چيست ؟مديريت استراتژيك فرايندي است كه به وسيله آن مديران براي ، دراز مدت ،فعاليت هاي سازمان و اهداف را تعيين كرده و استراتژي هاي نيل به اين اهداف را با توجه به شرايط داخلي و خارجي طراحي و برنامه هاي عملي ( عملياتي ) براي اجراي استراتژي ها را انتخاب مي كنند.مديريت استراتژيك فرايندي پويا است .

اسلاید 5: مجموعه تصمیم هاو اقدامات مدیریتی است که عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند.5

اسلاید 6: 6

اسلاید 7: 7سطوح درگير در برنامه ريزي استراتژيكبرنامه ريزي استراتژيك نبايد به عنوان يك تخصص مديران سطح بالا شمرده شود وتوسط برنامه ريزان حرفه اي انجام گرفته و سپس از طرف مديرعامل تصويب و توسط مسئولان قسمت ها به مورد اجرا گذاشته شود . بلكه استراتژي سازي و اجراي استراتژي وظيفه اي است كه شامل دخالت مديران آن بخش هايي از بيمارستان می باشد كه انتظار مي رود نتايج استراتژيك در آن ها حاصل شود . محول كردن مسئوليت و اختيار طراحي استراتژي به كساني كه در نهايت بايد آن را عمل كرده و به كار گيرند ، سبب ايجاد تعهد مستقيم در قبال موفقيت يا شكست استراتژيك در بين آنها مي شود .

اسلاید 8: 8

اسلاید 9: 9مزاياي مديريت استراتژيك سطوح مختلف مديريت بيمارستان را در تعيين اهداف ، هدايت و راهنمايي مي كند . شناسايي و پاسخ گويي به موج تغييرات ، فرصت هاي جديد و تهديدهای در حال ظهور را تسهيل مي كند .كليه تصميم گيري هاي مديران در زمينه استراتژي را در كل بيمارستان هماهنگ مي نمايد. سازمان را قادر مي سازد كه موقعيت واكنشي (Reactive) خود را به وضعيت كنشي و آينده ساز (Proactive) تبديل كند .

اسلاید 10: 10مزاياي مديريت استراتژيكمزيت هاي رقابتي يك بيمارستان را از طريق : افزايش نقاط قوت درونيكاهش نقاط ضعف دروني استفاده از فرصت هاي محيطي رفع تهديدهاي محيطي ارضاي ذينفع هاي حمايت كننده دروني و بيروني در مقايسه با رقبا افزايش داده و عوامل فوق را جهت نيل به اهداف و ماموريت بيمارستان ، هماهنگ مي سازد .

اسلاید 11: 11

اسلاید 12: اجزای مدیریت استراتژیک تدوین استراتژیاجرای استراتژیارزیابی و کنترل12

اسلاید 13: 13مراحل برنامه ريزي استراتژيك آغاز كار و حصول توافق درباره‌‌ي آن؛ تعيين و شناسايي سياست ها ي سازمانتدوين رسالت و ارزش‌هاي سازماني؛ تدوين چشم انداز،ارزيابي محيط داخلي (نقاط ضعف و قوت)؛ ارزيابي محيط خارجي (فرصت‌ها و تهديدها)؛ تنظيم استراتژيها

اسلاید 14: 14انواع استراتژي ها:استراتژيهاي يكپارچگياستراتژيهاي متمركزاستراتژيهاي تنوعاستراتژيهاي تدافعي

اسلاید 15: 15انواع استراتژي :توسعه نفوذ و ادغام : با استفاده از توانايي ها يا نقاط قوت داخلي اقدامات زير را به عمل آورد. 1- بهره برداري از فرصت هاي خارجي 2- برطرف كردن نقاط ضعف داخلي 3- پرهيز از تهديدات خارجيحفظ و نگه داري : حفظ شايستگي هاي اصولي سازمان و دوري جستن از خطرهاي بزرگتقويت دروني – تدافعي : سازمان بايد نقاط ضعف داخلي را اصلاح كند و از تهديدات خارجي پرهيز نمايد. شامل: كاهش دادن فعاليت ها ، فروش يا واگذاري بخش هايي از سازمان

اسلاید 16: 16UisionmissionGoalsObjectivesActionرسالتچشم اندازاهداف كلاناهداف عينيفعاليتهاFrom Vision To Actionاز چشم انداز تا اجرا

اسلاید 17: 17رسالت اهداف(كلان)استراتژيهااهداف عينيطرح هابرنامه اجرائيپروژه هاProgramsMGSOACTبرنامه استراتژيك

اسلاید 18: 18چشم انداز (دورنما) (Vision) محيط تاريخچه سازمان ظرفيت داخلي دورنما آن چه كه سازمان آرزو دارد بشود.

اسلاید 19: 19خصوصيات چشم انداز خوبآرزويي روشن براي آيندهچالش بر انگيز و رو به كمالمحكم ولي انعطاف پذير و آماده تغيير در زمان معني دار براي ذي نفعان و مايه شوق و اميدساده و به يادماندنيكوتاه

اسلاید 20: 20مثال چشم انداز ما اولين سازنده دارو با پيشرفته ترين پژوهش ها براي همه انواع بيماريها خواهيم شد. تحقيق هايي برتر از هر جاي ديگر عالم .بيمارستان اطفال نمونه در ساحل شرقي خواهيم بود.يك سازمان مراقبت هاي درماني خواهيم بود كه بدليل تعهد نسبت به بيمار بسيار مورد احترام خواهد بود.

اسلاید 21: 21رسالت (mision)به سوالات هويت سازمان پاسخ مي دهد.ما كيستيم ؟ چه مي كنيم ؟ چرا هستيم ؟ مشتريان ما چه كساني هستند ؟بطوركلي بيانيه مأموريت سازمان علت وجودي سازمان است و سه جزء عمده را در بر مي‌گيرد : 1- تعريفي از كسب و كار سازمان2- اهداف اصلي سازمان3- فلسفه سازمان

اسلاید 22: 22رسالت وزارت بهداشت ………. رسالت وزارت بهداشت، ارتقاء سلامتي و سعادتمندي مردم ……………………از طريق ارائه اثر بخش خدمات سلامت ، تقويت وترويج مستمر علوم پزشكي، بهداشت عمومي و خدمات اجتماعي است .

اسلاید 23: 23Goalsاهداف كليهمان مقاصد(Purposes) سازمان مي باشند كه هنگام تدوين رسالت بيان ميشوند و در سطح پائين تر بعنوان اهداف كلي يا Goals بكارمي روند.

اسلاید 24: 24تفاوت بين هدف، رسالت و استراتژيرسالت (Mission ) علت وجودي بيمارستان را بيان مي كند.اهداف(Goals) مشخص مي كند كه بيمارستان به دنبال چيست؟استراتژي راه هايي را كه بيمارستان براي رسيدن به اهداف خود دارد مشخص مي‌كند.

اسلاید 25: 25Situational analysisتحليل وضعيت موجود:InternalExternal

اسلاید 26: 26تحليل درونيStrengths نقاط قوتWeaknessesنقاط ضعف

اسلاید 27: 27(IEF1) عوامل دروني نقاط قوت : (Strenghts) هريك از عواملي كه در داخل سازمان به تحقق رسالت و چشم انداز كمك مي كنند. نقاط ضعف : (Weakness) هريك از عواملي كه در داخل سازمان مانع از تحقق رسالت و چشم انداز مي شوند. 1- Internal Environmental Factors

اسلاید 28: 28تحليل برونيOpportunitiesفرصت هاThreatsتهديدها

اسلاید 29: 29عوامل بيروني (EEF1)فرصت ها :(Opportunities) هريك از عواملي كه در خارج سازمان به تحقق رسالت و چشم انداز آن کمک می کنند. تهديدها : (Threats) هريك از عواملي كه در خارج سازمان مانع از تحقق رسالت و چشم انداز آن مي شوند. 1- External Environmental Factors

اسلاید 30: 30

اسلاید 31: 31فرم بررسي عوامل دروني (IEF)

اسلاید 32: ضریب اثر: نشان دهنده اهمیت نسبی آن عامل است.از صفر تا 1و جمع آن 1 می شود . رتبه :از 1تا 4 و نشان دهنده شدت ضعف یا قوت است .1 ضعف اساسی2 ضعف کم3 نقطه قوت4 قوت بسیار بالااگر جمع نمرات مساوي يا بزرگتر از 2/5باشد بيانگر اين است كه سازمان از نظر عوامل داخلي داراي قوت است.اگر جمع نمرات از 2/5 كمتر باشد نشانگر اين است كه سازمان از نظر عوامل داخلي دچارضعف است.32

اسلاید 33: 33فرم بررسي عوامل دروني (IEF)

اسلاید 34: 34فرم بررسي عوامل بيروني (IEF)

اسلاید 35: 35فرم بررسي عوامل بيروني (IEF)

اسلاید 36: 36 . نمره ی درونینمره ی بيرونیفرم تعيين وضعيت سازمان جمع نمره‌هاي نهايي كه از فرم‌‌هاي بررسي وضعيت دروني و بيروني استخراج مي‌شود، به ترتيب روي محورهاي افقي و عمودي جدول جاگذاري مي‌شوند. نقطه‌ي تقاطع اين دو عدد روي جدول، وضعيت موجود سازمان را نشان مي‌دهد

اسلاید 37: 37نکاتی در باره نحوه کار با جدول عوامل درونی و بيرونی محدوديتی در انتخاب تعداد نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهديدها وجود ندارد.عوامل درونی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل بيرونی ( فرصت ها و تهديدها )را در دو فرم جداگانه پشت سرهم ليست می شود.

اسلاید 38: 38ادامه :برای هريک از عوامل بر حسب ميزان پاسخی که سازمان توانسته است به آن بدهد در ستون ” درجه پاسخ گويي ” ، نمره 1 تا 4 بدهيد. به عبارتی برای نقاط قوت ميزان استفاده از نقطه قوتبرای نقطه ضعف ، ميزان توانايي سازمان برای برطرف کردن نقطه ضعفبرای فرصت ها ، ميزان توان سازمان برای بهره گيری از آن هابرای تهديدها ، ميزان توان سازمان برای مهار کردن اثرات منفی تهديدها از حاصل ضرب درجه پاسخ گويی در ضريب اثر ، نمره هر عامل را به دست آورده و در ستون ” نمره نهايي“ درج نماييد. جمع ستون نمره نهايي جايگاه سازمان را از نظر عوامل درونی و بيرونی نشان می دهد.

اسلاید 39: 39ادامه :محدوده ي درون و بيرون سازمان تعيين شود. تا بر اساس آن نقاط قوت و ضعف و نقاط فرصت و تهديد جا به جا ليست نشود .به عنوان مثال وجود قوانين و مقررات از جمله عوامل بيروني مي باشد. وجود نقاط كور در جمعيت تحت پوشش مي تواند به عنوان يك تهديد در نظر گرفته شود. يا مشكلات تاخير در گردش نامه ها بعنوان نقطه ضعف قابل طرح مي باشد. وهمچنين نبود بانك اطلاعات جامعي از پرسنل مي تواند بعنوان نقطه ضعف مطرح شود.

اسلاید 40: 40تجزيه و تحليل SWOT پس ازتعيين نقاط قوت و نقاط ضعف (عوامل دروني) وفرصت‌ها و تهديدها (عوامل بيرونی) ،كليه عوامل با يك ديگر مقايسه و تحليل نهايي صورت مي‌گيرد. تحليل فوق به تجزيه و تحليل SWOT ها معروف است.Strenghts- Weakness- Opportunities- Threats))

اسلاید 41: 41ماتريس استراتژي SWOT فرصتهاتهديدهانقاط قوت SOSTنقاط ضعفWOWTداخليبيروني

اسلاید 42: 42عوامل بيرونی ايجاد تهديد مي كند منابع دروني وجود دارد و استفاد مي شودعوامل بيرونی ايجاد فرصت مي كند منابع دروني وجود دارد و استفاده مي شودعوامل بيرونی ايجاد تهديد مي كند منابع دروني وجود ندارد و يااستفاده نمي شودمنابع دروني وجود ندارد و يا استفاده نمي شود عوامل بيرونی ايجاد فرصت مي كندتجزيه و تحليل SWOT

اسلاید 43: 43ایجاد بخش دیپلماتتعطیلی بخش 2تجزيه و تحليل SWOTافزایش پوشش بیمهدو زبانه نمودن کادر پذیرش

اسلاید 44: 44معيارهاي الويت بنديقابليت فراهم آوري هزينه سازي عوارض جانبي اثر بخشيمقبوليتزمان بري AttainabilityCostingComplicationEffectivenessPopularityTimingA.C.C.E.P.T.

اسلاید 45: 45اولويت بندي استراتژيهازياد =3 متوسط=2 كم وپائين=1

اسلاید 46: 46عناوين استراتژيهاACCEPTscore11131183322231522313213اولويت بندي استراتژيهازياد =3 متوسط=2 كم وپائين=1

اسلاید 47: 47

اسلاید 48: برنامه عملياتي

اسلاید 49: 49جدول استراتژي‌ها و اهداف عيني

اسلاید 50: 50اهداف عيني Objectivesهمان اهداف عيني هستند كه داراي قيد زمان و مكان ، شرايط وقوع و قابليت اندازه گيري بوده و هنگام تدوين برنامه عملياتي در سطوح پائين تر تعريف مي شوند.

اسلاید 51: 51خصوصيات اهداف عيني اختصاصي/واحد: اهداف بايد كاملا شفاف و مشخص باشندواز ذكر عبارات كلي و گنگ در آن ها پرهيز شود. همچنين در هر هدف تنها به يك موضوع پرداخته شود.قابل اندازه گيري : اهداف بايد قابليت اندازه گيري داشته باشند تا امكان پايش و تعيين ميزان تحقق آن ها ميسر شود.قابل دسترسي : اهداف بايد قابل دسترسي باشند، نه بيش از حد آسان و نه بيش از حد دشوار.واقع بينانه: اهداف بايد با واقعيت هاي سازمان تناسب داشته باشند و بيش از حد آرمان گرايانه نباشند.زمان مند : براي تحقق هر هدف بايد زمان مشخصي به عنوان مهلت در نظر گرفته شود.

اسلاید 52: 52Activities فعاليتفعاليت هايي است كه براي دستيابي به اهداف عيني انجام مي شوندجايگاه Activities برنامه عملياتي است

اسلاید 53: 53فرم برنامه‌ي عملياتي سالانه شاخص سنجش: عنوان هدف عيني :

اسلاید 54: 54جدول گانت شاخص سنجش: عنوان هدف عيني :

اسلاید 55: 55ارزيابي

اسلاید 56: 56پايانسپاسگزارم

32,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید