برنامه ریزی و بهبود مدیریت آموزشی
اسلاید 1: 1وزارت آموزش و پرورشمعاونت آموزش متوسطه دفتر آموزش متوسطه راهنمايي تحصيلي90-1389مشاهده كامل طرح ”مدام“ در سايت www.lsp.medu.irما نمي توانيم آرام ومعمولي حركت كنيم بايد با شتابي حساب شده ومنظم پيش برويم بايد بتوانيم كارهايي را كه براي نسل هاي آينده ماندگارخواهد بود، انجام بدهيم. (رهبر معظم انقلاب اسلامي مدظله العالي)برنامه ريزي بهبود مديريت آموزشگاهي
اسلاید 2: آيا تغيير نياز است؟2
اسلاید 3: Management and Principals مديريّت و مديران مديريت فعاليتي است منظم درجهت تحقق اهداف معين ازطريق ايجادروابط ميان منابع موجود، انجام دادن كاربامشاركت معلمان ، اولياء و دانش اموزان وشركت فعال در تصميم گيري 3فرآيند انجام كارها بهطور اثربخش و كارآ بهوسيله ديگران
اسلاید 4: مهارتهاي اساسي مديران صاحبنظران مديريت آموزشي مهارتهاي زير را اصلي ترين مهارتهاي مديران مدارس به حساب مي آورند: مهارت در برنامه ريزي و سيستماتيك سازي فعاليت هاي مدرسه و كاركنانمهارت در برقراري روابط انسانيمهارت در هدايت و رهبري گروهيمهارت در امور آموزشي و پرورشيمهارت در مشاركت دهي فعالانه دانش آموزان،اوليا و كاركنان در امور مرتبطمهارت در سازماندهي امور اداري، مالي و تداركاتيمهارت در امور ارزشيابي4
اسلاید 5: در تصمیم گیری برای برنامه ریزی سه مفهوم مستتراست: * مفهوم انتخاب * مفهوم ریسک (خطر) * مفهوم محدودیت
اسلاید 6: مفهوم انتخاب: وجود شقوق و راه بردهای مختلف برای رسیدن به مقصد موجب می شود، برای پی بردن به مزایا و معایب هر یک، به تجزیه و تحلیل عوامل و عناصر آن ها بپردازیم. و با مطالعه و تحقیق، راه بردها ی مورد نظر را انتخاب کنیم.مفهوم ریسک(خطر): وجود عوامل نا معلوم که منتج به خطر و ریسک های تصمیم گیری است.، موجب می شودکه مکانیسم تصمیم گیری اهمیت خاصی را در سازمان برنامه ریزی پیدا کرده ، و به اصل مشارکت رو آوریم.مفهوم محدودیت: محدودیت منابع در مقابل خواست ها موجب می شود تا به تعیین اولویت ها بپردازیم.
اسلاید 7: اهم اصول برنامه ریزی الف : اصل جامعیت ب : اصل مشارکت ج : اصل تعهد د : اصل واقع بینی ه : اصل استمرار و : اصل توجه به نوآوری ها ز : اصل انعطاف پذیری
اسلاید 8: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام8توجه به مباحث مديريت آموزشگاهي و شوراي معلمان ،به ويژه مشاركت دانش آموزان در امور آموزشي اداره مدرسه در پروژه هاي تحقيقاتي و پايان نامه هاي دوره هاي تكميلي دانشگاهها توجه سازمانها و نهادهاي دولتي و غير دولتي به مقوله هاي آموزش و ارتقاء تعاون و مسئوليت پذيري در جامعهتوجه مؤلفين و نويسندگان به بسط و توسعه روابط انساني در محيط هاي آموزشيتوجه به مشاركت دانش آموزان در طرح هاي مختلف نظير: طرح مدرسه زندگي ، يك روز براي فردا (نسخه قبلي طرح كه از طريق همين معاونت پيگيري مي گرديد). برنامه ريزي براي مشاركت دهي دانش آموزان در امور مدرسه
اسلاید 9: مشاركت دانش آموزان دراداره امور مدرسهطرح مداممديريت روا داري سخت كوشي وپشتكارانتقاد پذيريتعاون وهمکاریرفتارمطلوب اجتماعیتعامل وهم اندیشیمسئولیت پذیری و اعتماد به نفسفعال سازي شورايمعلمانطرح ”مدام“
اسلاید 10: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام10اهم اهداف طرحالف – افزايش سطح مشاركت معلمان : بر نامه ريزي ، هدايت و نظارت طرح توسط شوراي معلمان ب- رشد و پرورش مهارتهاي زندگي و اجتماعي دانش آموزان و تقويت حس مسئوليت پذيري و افزايش سطح علاقمندي به محيط مدرسه از طريق مشاركت عملي و تجربي ج- زمينه سازي براي تصميم گيري وتصميم سازي هاي مشترك و تعامل بيشتر و سازنده تر ميان دانش آموزان و اولياء مدرسه به منظور تقويت و بهبود مديريت آموزشگاهي د- افزايش روحيه خود باوري ، اعتماد به نفس ، خلاقيت و نشاط بيشتر دانش آموزان در فعاليت هاي مدرسه و رفع مشكلات موجود با كمك آنان .
اسلاید 11: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام11 نكات مهم قابل توجه مدير مدرسه پس از دريافت و مطالعه شيوه نامه در اولين نشست شوراي معلمان براي اجراي طرح:1- طرح مسأله براي عوامل محترم مدرسه،ايجاد نگرش مثبت و انگيزه كافي براي اجراي طرح وتوجيه انجمن اولياومربيان و دانش آموزان 2- نظر خواهي از معلمان و اوليا واحصاي نظرات و راهكارهاي مناسب براي اجراي مناسب طرح3 - تعيين وتصويب تاريخ وروزهاي برگزاري طرح و همچنين جلسات شوراي معلمان پس ازتأييد شوراي مدرسه و اعلام به كارگروه علمي واجرايي منطقه /ناحيه بر اساس نمون برگ الف تا آخر مهرماه
اسلاید 12: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام12
اسلاید 13: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام134- انجام اقدامات تبليغي نظيرتهيه /توزيع بروشور و.... ازمهرماه5- تعيين ملاك ومعيار(درشوراي معلمان) وانتخاب و معرفي دانش آموزاني كه قراراست با همكاري عوامل آموزشي واجرايي مدرسه درايام اجراي طرح نقش مدير، معاونان، دبيران و........را درمدرسه ايفا كنند.6- معرفي دانش آموزان نقش آفرين به منطقه( قبل از اولين اجراي ”مدام“) بر اساس نمون برگ (ب) و ارايه آموزش هاي لازم به آنان توسط عوامل آموزشي يا اجرايي مدرسه
اسلاید 14: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام14طرح مسأله و برگزاري جلسه توجيهي طرح باحضور عوامل آموزشي و اجرايي مدرسه در قالب شوراي دبيران و به خصوص توجيه اوليا و انجمن اوليا و مربيان. طرح براي اجرا در 4-3 روز در سال در نظر گرفته شده است. تعيين دقيق تعداد روزهاي اجرا بر اساس هماهنگي مدارس مجري و منطقه خواهد بود. تشكيل جلسات معمول شوراي دبيران در داخل مدرسه درطول ساعات اجراي طرح. نماينده اي از طرف مدير مدرسه مي تواند بر كار دانش آموزان نظارت كند.انجام فعاليتهاي تبليغي لازم نظير سخنراني،توليد پوستر،بروشور و.. استفاده از ابزارهاي در دسترس( روزنامه هاي محلي، وب لاگ مدرسه،..) به منظور پوشش مناسب فعاليت.انتخاب دانش آموزان مجري و ايفا كننده نقش هاي دبيران، مدير،معاونان، معلم و... (بر اساس ملاك ومعيارهاي قدرت رهبري،مقبوليت و سطح علمي و قدرت بيان آنان) توسط مدير وشوراي دبيران يا برگزاري انتخابات داخلي توسط تمامي دانش آموزان با نظارت عوامل آموزشي و اداري مدرسه .ضمناً درفرايند انتخاب ومعرفي دانش آموزان منتخب درحيطه« آموزشي » اولويت بادبيراني است كه درروز اجراي طرح كلاس داشته ودرمدرسه حضور دارند.ملاحظات مهم
اسلاید 15: مشاركت دانش آموزان در امور مدرسه : مدام15
اسلاید 16: چند سؤال اساسي و مهم در اجراي طرح مدام
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.