کسب و کار مدیریت و رهبری

برنامه های راهبردی طراحی و استقرار مدیریت دانش

barnamehaye_rahbordiye_tarahi_va_esteghrare_modiriyate_danesh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “برنامه های راهبردی طراحی و استقرار مدیریت دانش”

برنامه های راهبردی طراحی و استقرار مدیریت دانش

اسلاید 1: برنامه هاي راهبردي طراحي و استقرار مديريت دانش دكتر محمدرضا حميدي زادهعضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي

اسلاید 2: دکتر محمدرضاحمیدی زاده2استقرار نظام نامه مديريت دانش در هر سازمان نه تنها به آمادگي و شرايط پذيرش درون سازماني بستگي دارد بلکه تدوين برنامه هاي راهبردي ضرورتي تاکتيکي است. موفقيت و يا شکست نظام نامه مديريت دانش سازمانها بر پايه توانمنديهاي محوري قرار دارد. هر يک از اين برنامه ها نيازمند داشتن نقشه اجرايي هستند.در اين مقاله، با هدف ارائه الگوي تدوين برنامه راهبردي مديريت دانش ، توانمندي طراحي و استقرار نظام نامه مديريت دانش مورد بررسي قرار گرفته و در راستاي تقويت برنامه ها، نقشه اجرايي پيشنهاد و نمونه اي از آن هنگام ارائه راهکارهاي معين استقرار مديريت دانش عرضه مي شود.

اسلاید 3: دکتر محمدرضاحمیدی زاده3مقدمهدر محيط دانشي عصر حاضر، مديريت دانش، از اجزاي لاينفک و بنيادي راهبردهاي عملیات است. اين مهم به سازمانها کمک کرده تا در بستر يادگيري سازماني و استقرار نظام مديريت دانش، فرصتهاي جديد را بشناسند و چالشهاي پيش روي را به خوبي اداره کنند .ارتقاي انعطاف پذيري فرايندهاي دروني سازمانها و گشايش پنجره هاي نو و جديد در تجارت بر پايه نحوة بهره گيري از فنآوريهاي نوين دانش مدار است.

اسلاید 4: دکتر محمدرضاحمیدی زاده4مديريت دانش، فرايند شناسايي، غني سازي و توسعه دارائيهاي دانش سازماني جهت کسب مزيتهاي کسب و کار براي سازمان، مطابق مأموريت و مشتريان آن است .اين مقاله برنامه هاي راهبردي استقرار نظام مديريت دانش را مورد بررسي قرار مي دهد. هدف اين برنامه ريزي شناسايي منابع دانش و راهکارهاي توليد و تحول در دانش و نحوة بهره گيري از آن است تا امکان تداوم اجراي آن ميسر شود.

اسلاید 5: دکتر محمدرضاحمیدی زاده5عوامل موفقيت در مديريت دانش امروزه در عصر جهاني شدن ، سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند در سطح گسترده از اندوخته هاي دانشي کليه کارکنان خود در تمامي سطوح، استفاده مؤثر کنند. عوامل موفقيت را مي توان در سه گروه: عوامل داخليمياني (مرزي) خارجي ملاحظه کرد.

اسلاید 6: دکتر محمدرضاحمیدی زاده6عوامل موفقيت در هدايت برنامه هاي مديريت دانش

اسلاید 7: دکتر محمدرضاحمیدی زاده7سازمانها نياز دارند تا مديريت دانش را با نگرش راهبردي نظام نامه اي هدايت کنند. نظام نامه مديريت دانش مبناي تدوين برنامه هاي سازمان است.بهره گيري ازمديريت دانش دو مرحله دارد: مرحله طراحي برنامه هاي راهبردي و عملياتي و مرحله استقرار و اجرا.در آيين نامه هاي اجرايي مديريت دانش لزوم تبديل هدفهاي بلندمدت و راهبردي سازمان به تاکتيکها و روشهاي اجرايي گنجانده مي شود.

اسلاید 8: دکتر محمدرضاحمیدی زاده8چشم انداز برنامه و مدلهاي راهبردي مديريت دانشاستقرار نظام نامه مديريت دانشراهکارهاي معيننقشه هاي اجراييبرنامه هاي راهبردي سناریوهابرنامه ريزي راهبرديعوامل موفقيت

اسلاید 9: دکتر محمدرضاحمیدی زاده9استقرار و بهره گيري مؤثر از مديريت دانش به زيرساختارهاي سيستمي و فنآوري هاي مربوط و نيز تعهدات سازماني براي کاربرد دانش در فعاليتهاي جاري کليه سطوح سازمان نياز دارد. راه حلهاي پيشنهادي مديريت دانش موجب تسهيل فرايند خدمت رساني به مشتريان مي شود. اين سيستمها امکان دسترسي کارکنان، شرکاي تجاري، و مشتريان سازمان را به پايگاه و ذخيره کردن دانش ميسر مي نمايد. مديريت دانش بازه زماني کشف مسئله و حل آن را به کمترين حد ممکن مي رساند، همين قابليت مديريت دانش، موجب تسريع فعاليتهاي بازاريابي سازمانها مي شود و سازمان را قادر به تأمين سريع تر نيازهاي مشتريان مي کند و نزديکي سازمان با مشتريان بيشتر مي شود. از اين رو، انتظار مي رود رضايتمندي مشتريان با شناسايي و حل سريع مشکلاتشان بالاتر رود.

اسلاید 10: دکتر محمدرضاحمیدی زاده10برنامه ريزي راهبردي برنامه ريزي راهبردي، تلاشي نظام مند براي نيل به هدفها، و تصميمهاي بنيادي و اجراي اقدامات اساسي مربوط در مديريت دانش است که ماهيت و جهت گيري دارائيهاي دانشي سازمان را تعيين و راهبري مي کند. اين برنامه ريزي به آن مجموعه از تصميمها و فعاليت هاي مديريت دانش اطلاق مي شود که هدايت و تعيين عملکرد بلند مدت سازمان را بر عهده دارد.

اسلاید 11: دکتر محمدرضاحمیدی زاده11استراتژي نهفته در برنامه هاي دانشي خصوصیات زير را دارد:مهمترين هدفها و کارهاي دانشي قابل حصول و فرايندهاي کاري برنامه هاي سازمان؛اولويت بندي هدفها و کارهاي دانشي مذکور در چارچوب اولويت هاي برنامه هاي سازمان و فرايندهاي مربوط؛سياستها و روشهاي بسيار ضروري براي هدايت منابع و تنظيم عمليات دارائي هاي دانشي؛تنظيم توالي برنامه هاي دانشي و نقشه هاي دانش و عمليات اساسي برنامه هاي مربوط؛تبيين راهکارهاي دستيابي به هدفها و دارائيهاي دانشي.

اسلاید 12: دکتر محمدرضاحمیدی زاده12برنامه ريزي راهبردي مديريت دانش تبيين شکلهاي گوناگون دانش و هدايت فعاليتها مطابق شکلهاي دانشي استقرار نظام نامه مديريت دانش؛ استفاده از فنآوري اطلاعات براي کسب و بکارگيري، غني سازي، توزيع، تسهيم و اشاعه دانش پايه قراردادن دانش صريح و ضمني در تصميمهاي راهبردي؛ بهره گيري از نظامهاي خبره مبتني بر دانش براي اخذ و پيشبرد تصميمها سرمايه گذاري بر مديريت دانش با رويکرد بلندمدت براي استفاده مستمر و ارتقاي سطح دانش پايدارهدفها طراحي و استقرار مدلهاي عملياتي زنجيره هاي ارزش دانش تدوين راهنماي کار با فرايندهاي مديريت دانش؛ اعطاي امتياز و پاداش به دانشکاران و دانش نگاران ارتقاي سطح سود آوري، ارتقاي سطح هوشمندي سازمان، به دست گرفتن راهبري بازاربودجهراهبردهاي اجراسیاستها منظور نمودن 5درصد درآمد خالص براي تقويت بنيانهاي فرايند مديريت دانشچشم انداز (ها)کنترل و ارزشيابي. شناسايي و غني سازي مديريت دانش براي دستيابي به مزيت رقابتيمأموریتاستراتژي هاتصميمهاي راهبرديبرنامه هاي عملياتيروشهاي متنوع کار

اسلاید 13: دکتر محمدرضاحمیدی زاده13طراحي و کاربرد خلاقانه نظامنامه مديريت دانش در سازمانها با تعيين چشم انداز، مأموريت و تعريف مجموعه اي از هدفها آغاز مي شود. راهبرد طراحي و استقرار برنامه هاي مديريت دانش جهت دستيابي به اين هدفها، بايد با توجه به مصاديق واقعي کاربرد دانش در فعاليتهاي واحدهاي مختلف باشد. با تعريف و شناسايي حوزه هاي کاربرد دانش در سازمان که زمينه هاي بالقوه خلق ارزش به شمار مي روند، امکان افزودن ارزش به فعاليتهاي مختلف و زمينه توسعه فراگردهاي ارزش زا در توليد محصولات و خدمات فراهم مي شود.

اسلاید 14: دکتر محمدرضاحمیدی زاده14چشم انداز:تبديل شدن به يک سازمان توليدي و پژوهشي دانش محور در تراز جهاني، متعالي و سرآمد.

اسلاید 15: دکتر محمدرضاحمیدی زاده15مأموريت دانشی سازمان:توليد و نگهداشت دارائي هاي دانشي شرکت و توسعه و غني سازي آنها؛تبديل شدن به شرکتي هوشمند و دانش محور؛کسب رهبري بازار کشور و منطقه براي عرضه فناوري و پژوهش از طريق مديريت دانش؛ارتقاي انعطاف پذيري فرايندهاي کسب و کار شرکت براي کنش پذيري سريع و پاسخگويي به ملزومات محيطي (کارکنان، همتايان، مشتريان، مراجع قانون گذار ذيربط، تأمين و پشتيبان کنندگان و محدوديتهاي محيطي).

اسلاید 16: دکتر محمدرضاحمیدی زاده16هدفها:شناسايي منابع و راهکارهاي توليد دانش شرکت؛غني سازي دانش آشکار و تبديل دانش ضمني به دانش آشکار؛دستيابي به مزيت هاي رقابتي در پژوهش و فناوري در چارچوب شرکت دانش محور؛زمينه سازي براي تسهيم دانش و تبديل دانش به توانمندي هاي محوري شرکت.

اسلاید 17: دکتر محمدرضاحمیدی زاده17راهبردها:ايجاد نظام پويا و گسترده در سطح صنعت ، براي شناسايي و مستندسازي دانش هاي موجود؛سرمايه گذاري بر فرايندهاي شناسايي منابع و راهکارهاي توليد، غني سازي و بسط زمينه هاي تسهيم دانش؛تشويق و ترغيب نيروي انساني شاغل در سطح صنعت براي مشارکت در امر مديريت دانش؛بهبود قابليت ها و توانمندي هاي کارکنان از طريق تشويق به يادگيري فردي و سازماني؛توسعه مستندسازي و ثبت دانش صنعت در قالب اختراعات و اکتشافات و توليد فناوري؛ارتقاي استانداردهاي زيست محيطي و اجتماعي در فعاليت هاي تجاري، بازاريابي و فروش دانش.

اسلاید 18: دکتر محمدرضاحمیدی زاده18برنامه ها:بررسي و شناسايي منابع فرايندهاي توليد دانش شرکت و صنعت توسعه فرهنگ تعاون عمومي در امر مديريت دانش به منظور استقرار نظام نامه مديريت دانش؛تهيه و توزيع منابع علمي ـ کاربردي مرتبط با مديريت دانش؛برگزاري دوره هاي آموزشي براي ارتقاي مهارت هاي يادگيري و دانشي پژوهندگان، مسئولان و کارشناسان و آشنايي با فرايندهاي مديريت دانش؛تهيه و به کارگيري بستة نرم افزاري مديريت دانش.

اسلاید 19: دکتر محمدرضاحمیدی زاده19مأموريتها: شناسايي منابع توليد دانش سازمان؛غني سازي دانش آشکار و تبديل دانش ضمني به دانش آشکار؛دستيابي به مزيتهاي رقابتي در چارچوب سازمان دانش محور.

اسلاید 20: دکتر محمدرضاحمیدی زاده20برنامه هاي مديريت دانش بايد با توجه به مدلهاي عملياتي سازمانها طراحي شوند تا امکان خلق ارزش در حيطه عملياتي جاري سازمان فراهم شود. طراحي اين نوع برنامه ها، نه تنها قابليت توان افزايش دانش سازماني را بکار مي گيرد، بلکه قابليت بالقوّه مدلهاي عملياتي سازمان را در چارچوب ظرفيت پذيرش و بکارگيري دانش، و قابليت خلق ارزشهاي جديد نشان مي دهد. تعيين قلمرو طبقه بندي و دانش سازماني به صورت مدلهاي برنامه راهبردي، بنگاه هاي اقتصادي را قادر مي سازد از نظام نامه مديريت دانش خود با رويکرد سيستمي ارزش بيشتري دريافت کنند و ارزشهاي کنوني خود را در نقاط دانش خيز بهبود و توسعه بخشند.

اسلاید 21: دکتر محمدرضاحمیدی زاده21راهبردهاي طراحي و استقرار مديريت دانش که به منظور دستيابي به هدفهاي مذکور طراحي مي شوند براساس مفروضات زير بايد تدوين شوند:مشخص بودن بوجود آورندگان دانش آشکار و دانش ضمني؛شناسايي و طبقه بندي دارائيهاي دانشي در حوزه کارهاي اصلي سازمان؛شناسايي و طبقه بندي مهم ترين کارهاي دانشي سازمان؛تبديل مدلها و فرايندهاي عملياتي کنوني سازمان به فرايندهاي دانش محور؛با ساختار بودن نحوه کار با فرايند و شکلهاي گوناگون دانش در شبکه اينترانت سازمان. راهبردهاي مديريت دانش از طريق برنامه هاي کوتاه مدت عملياتي مي شوند. اين برنامه ها بايد با پيشنهادهاي کسب ارزش افزوده دانش سازمان و شاخصهاي کارت امتيازي متعادل و متوازن مالي، مشتري، فرايندهاي سازماني و رشد و يادگيري مطابقت داشته باشند.

اسلاید 22: دکتر محمدرضاحمیدی زاده22راهبردهاي طراحي و استقرار مديريت دانش:راهبردهاي يک بنگاه اقتصادي مي تواند موارد زير باشد: کسب رهبري بازار براي فرآورده ها و خدمات خاص؛ارتقاي کاربست هاي سودآوري سازمان؛تدوين چارچوب قابليتهاي عملياتي برتر؛تقويت روابط نزديک و صميمانه با مشتريان؛بهبود قابليتها و توانمنديهاي کارکنان؛ارتقاي استانداردهاي زيست محيطي و اجتماعي در فعاليتهاي تجاري.در راستاي هر يک از راهبردهاي مذکور بايد با تبيين سياستها، خطوط راهنماي کار، راهبردهاي اجرايي ويژه اي طراحي شوند.

اسلاید 23: دکتر محمدرضاحمیدی زاده23براي بهره گيري مناسب از روشها و اجراي موفقيت آميز برنامه هاي مديريت دانش، بايد آن را، از زواياي نيازها، درخواستها، عمليات، فنآوري اطلاعات، فرايندها و سطح پوشش مورد بررسي و ارزيابي قرار داد.

اسلاید 24: دکتر محمدرضاحمیدی زاده24کاربست هاي مديريت دانش برحسب زواياي بنياديزواياکاربستنيازهامديريت دانش، ساماندهي و تحليل اطلاعات در پايگاه هاي داده اي رايانه اي سازمان است؛ اين اطلاعات قابل انتقال به کليه سطوح سازمان است و به مکان و تنظيم توليد آن تعلق ندارد؛مديريت دانش، درصدد کسب کليه اطلاعات و دانش درون سازماني و غربال کردن آنها با تحليلهاي مربوط براي رسيدن به پاسخهاي مناسب جهت تأمين نيازهاي حرفه اي و سازماني و انساني است. مديريت دانش براي در اختيار گرفتن، طبقه بندي، نشر و اشاعه آگاهيها، دانائيها، تجربيات، و دانشي است که در ذهن و سليقه کارکنان وجود دارد؛مديريت دانش، مديريت منابع دانش براي تسهيل در دستيابي به کليه اطلاعات درون سازماني و استفاده مؤثر از دانش سازمان با استفاده از فنآوري اطلاعات است. مديريت دانش داراي نظام نامه است تا دانش سطوح مختلف سازمان جمع آوري شوند و در شکلهاي گوناگون دانش در چارچوب هاي معين در پايگاه هاي دانش ذخيره و طبقه بندي شده و مورد استفاده قرار مي گيرند.درخواستهامديريت دانش متقاضي کسب، ساماندهي، نشر و اشاعه اطلاعات از منابع مختلف نظير پايگاه هاي داده اي، اسناد رسمي، گزارشهاي منظم و ادواري و ذخاير اطلاعاتي کارکنان است؛شناخت برهان، نوع و نحوه تفکر کاربران اطلاعات، آگاهي از آگاهيها، دانش و طرز فکر کاربران، نحوه اخذ تصميم تعامل با ديگران؛تلفيق شاخصها و نماگرها، جستجوگري و بهره گيري از فناوري براي سازماندهي داده هاي منابع مختلف و عرضه اطلاعات مربوط براي استفاده کاربران؛سياستها، روشها و فنآوريها براي روز آمدن کردن مستمر شبکه اي پايگاه داده ها؛شناسايي مجموعه هاي دانش مورد نياز براي پشتيباني استراتژيهاي جامع کسب و کار، ارزيابي وضعيت کنوني دانش سازمان و انتقال دانش به پايگاه هاي قدرت مندتر دانش با پُرکردن شکافهاي دانشي؛بوجود آوردن محيط پرورشي و اجرايي براي استفاده از توانمنديهاي سيستمهاي خبره.عملياتدر اختيار گرفتن دانش و تخصص دانشکاران و احتمالاً به کمک دانش نگاران در چارچوب حوزه هاي کاري آنها و قابل دسترس کردن آن براي ساير حوزه ها؛پشتيباني شبکه هاي دانشي با بهره گيري از فنآوري برتر در دستيابي به هدفها و درگاه ـ هاي دانشي؛انتقال دانش ضمني به سطوح عملياتي و تبديل داده هاي پراکنده به اطلاعات کاربردي و تقويت نوآوري مستمر آن.

اسلاید 25: دکتر محمدرضاحمیدی زاده25زواياکاربستفنآوري اطلاعاتدرک روابط ميان داده هاي مختلف، شناسايي و مستندسازي روشهاي مديريت بر داده ها؛برقراري کنترل و ايمني براي بالابردن دقت در داده ها و حفظ يکپارچگي آن ها؛تسهيل قابليت هاي انطباق پذيري خرده سيستمهاي غيرمتمرکز و برقراري سازگاري و انسجام ميان هدفهاي آنها؛نقشه کشي منابع اطلاعات و دانش به صورت جاري و بلادرنگ و غيرمستقيم، راهنمايي و آموزش کاربران با استفاده از ابزارهاي دانشي، پايش مستمر اخبار و اطلاعات محيط بروني.فرايندهافرايندهاي در اختيار گرفتن، نشر و اشاعه و استفاده مؤثر از دانش؛خلق، غني سازي و انتقال دانش و اصلاح رفتار سازماني بر پايه دانش جديد و بينشهاي نوين؛فرايند گردآوري، سازماندهي، طبقه بندي، توزيع اطلاعات در سرتاسر سازمان و انطباق پذير کردن آن با نيازهاي کاربران.سطح پوششبهره گيري مديريت دانش از فرايندهاي خاص نظام مند و سازماني براي در اختيار گرفتن، ساماندهي و برقراري تعامل با دانش آشکار و دانش ضمني کارکنان براي ساير افراد جهت استفاده مؤثرتر و کارامدتر در محيط کار؛ساماندهي و تسهيل مديريت دانش براي در دسترس قراردادن فنآوريهاي مهم، در مکان و زمان مورد نياز؛فراهم کردن و شفاف نمودن فرايندها، روشها، اختراع نامه ها، کارهاي مرجع، فرمولها، بهترين روشها، روشهاي پيش بيني و استقرار؛بهره گيري از فنآوريهاي اينترنت، گروه افزارها، پايگاه هاي داده هاي، شبکه ها، نشريه هاي تخصصي، کنفرانسهاي ويدئوئي براي ذخيره کردن، نشر و اشاعه سرمايه هاي فکري؛کاربرد راهبردي مديريت دانش براي تجميع دانش سازمان و کسب توانايي ايجاد سود و گسترش سهم بازار؛خلق دارائيهاي دانشي (ايده ها، مفاهيم و فنآوري) از طريق شبکه هاي رايانه اي، ذخيره کردن، تسهيم و برقراري تعامل ميان مخازن دانشي سازمان؛بهره گيري از فنآوريهاي پيشرفته براي گسترش حافظه سازمان و ارتقاي امکان پذيري ذخيره ـ کردن ايده هاي مطرح در سازمان.ادامه جدول کاربستهاي مديريت دانش ....

اسلاید 26: دکتر محمدرضاحمیدی زاده26نقشه هاي اجرايیبراي عملياتي کردن برنامه هاي راهبردي مديريت دانش، لازم است علاوه بر طراحي دانش، نقشه هاي اجرايي تدوین شود، که خصوصيات زير را داشته باشند:در برداشتن کليه ابعاد دانش. تهيه نقشه بايد توسط مديران و کارشناساني صورت گيرد که به کليه ابعاد دانش واحد يا سازمان واقفند. نقشه ها بايد بتوانند قدرت مشخص کردن راه دستيابي به هدف را در طول مسير اجراي مديريت دانش داشته باشند. در صورت تهيه نکردن نقشه تفضيلي مدلهاي عملياتي زنجيره هاي ارزش، بين برنامه هاي راهبردي مديران ارشد با فعاليتهاي اجرايي کارکنان در سطوح عملياتي شکاف بروز مي کند و انتظارات برنامه ها را، کارکنان تأمين نخواهند کرد. مديران ميداني بايد با ايجاد چارچوب مناسب نحوه عملياتي کردن برنامه هاي راهبردي مانع از بروز اين شکاف شوند و در صورت وقوع به رفع آن مبادرت ورزند.روز آمدي مستمر دانش. کارکنان و سازمان بايد به کمک پايگاه هاي دانشي در چارچوب نظام نامه مديريت دانش به روز آمد کردن دانش حوزه هاي خود بپردازند. نظام نامه مديريت دانش بايد چرخه هاي مختلف فرايند مديريت دانش را پوشش دهد تا دانش سازماني موجود درکليه سطوح سازمان جمع آوري، طبقه بندي و غني سازي شوند. غني سازي دانش بايد در چارچوب نقشه هاي اجرايي و برنامه هاي راهبردي باشد.شکلهاي مختلف دانش. شکلهاي مختلف دانش و برنامه اجرايي آنها بايد براساس ساختار واقعي و فرايندهاي کاري سازمان تهيه شوند. چارچوب مديريت دانش بايد مؤلفه هايي را مورد توجه قرار دهد که زنجيره ارزش بر آن اساس شکل يافته است.نمونه اي از نقشه اجرايي طراحی و استقرار مدیریت دانش در جدول زیر ارائه شده است:

اسلاید 27: دکتر محمدرضاحمیدی زاده27برنامه هاي راهبردي براي مديريت دانش مؤلفه هاي مدلبسترهاتوانمنديهاي کارکنانمديريت و سبک رهبريتعالي عملياتملاحظات محيطيقرابت با مشتريتوسعه و بهبود روابط با تأمين کنندگانساختار مناسب بازخوردي و فرايندهاي تصميم گيريرهبري در فرآورده ها و خدمات پس از فروشفرايندهاي عمده کسب و کارتمرکز بر توسعه انساني، ارتقاي توان کارشناسي، مديريت عملکرد، تسهيم دانشتقويت شبکه هاي مجازي براي توسعه ساختارهاي سازماني جهت تسريع در تعامل با محيط کسب و کارتضمين عرضه مستمر فرآورده ها و خدمات مديريت فرايند تأمين تقاضا و استفاده از مخازن دانش مربوططراحي و مهندسي فرايندهاي کاهش ضايعات و آلودگيها، تمرکز بر دانش مواد قابل بازيافتتمرکز بر توسعه راه حلها و فرايندهاي کسب و کار مشتري محور، مديريت بر روابط با مشتري، خدمات و حمايتهاي پس از فروشتوسعه چشم انداز زنجيره عرضه با تأکيد بر تسهيم دانش، استفاده از دانش گذشته براي تقويت بنيانهاي برنامه ريزي متمرکزطراحي الگوها و فرايندهاي تصميم گيري و استقرار ساختار بازخوردي هوشمندانه مطابق با هر برنامه کسب و کارفراهم کردن رمينه هاي تسهيل در نوآوري فرآورده ها و خدمات، توسعه محصولات براساس دانش بازار و تقاضاي مشتريانسازمان و ساختارباخورد دانش سازمان براي کارکنان از طريق دسترسي آسان به مخازن دانش، برقراري نظام ارزش آفريني براي حفظ کارکنان با تجربهشناخت سبک دلبستگي کارکنان و ميزان تعهد آنها و انتخاب سبک رهبري متناسب با آنها و تأکيد بر الگوي مديريت مبتني بر فرايندهاي کارتوسعه تدريجي زنجيره هاي منعطف عرضه، شناسايي مهارتهاي موجود در سازمان، از بين بردن شکافهاي موجود دانش، تقويت مخزن مرکزي دانشبرقراري نظام زيست محيطي براي سازمان، سازمان دهي مجازي فناوري، افراد و فرايند تسهيم دانش، ايجاد تيمهاي مجازي برحسب نيازتقويت دانش آشکار برقراري تعاملات نزديکتر، مديريت بر پايگاه دانشي مشتري محور در چارچوب زمان واقعيتدوين چارچوب تعاملات پشتيباني با عرضه کنندگان، فراهم کردن امکان سنجش ادواريتأکيد بر ارتباطات درون سازماني و برون سازماني بر پايه فنآوري اطلاعات و شبکه هاي اينترنتيتوسعه فرايندهاي توليد صورت ارگانيک و منعطفاستفاده از تيمهاي دانشي براي هدايت و ارتقاي نوآوري در محصولاتسيستمهاي مديريتبرقراري تعاملات فردي و گروهي، مديريت بر يادگيري و در اختيار گرفتن دارائيهاي ضمني، مديريت بر تبديل دانش ضمني به دانش آشکاربهره گيري از تفکر و رويکرد سيستمي در راهبري برنامه هاي دانشدر اختيار گرفتن دانش و حمايت از ساختار مديريتي بدون سلسله مراتب؛ مديريت جامع کيفيت و مستند سازي دانشتدوين برنامه هايي براي آگاهي از تحولات محيطي، مديريت بر مواد بلا استفاده نگهداري و استفاده از دانش رفتارهاي بازخوردي، مديريت بر نتايج، مديريت بر نشر و اشاعه دانش مشتري براي کارکنانحمايت از محيط کارآمد شغلي و برقراري تعامل با دانش زنجيره ارزش شرکا، مديريت بر فضاي اعتماد و حُسن روابط متقابل، مديريت بر کسب و اشاعه مهارتها و يادگيريتأکيد بر رويکردهاي سيستمي براي حل مسائل و اتخاذ تصميم ها براساس معيارهاي چندگانهتقدير از نوآوريهاي فردي و موفقيت در عرضه محصولات جديد مديريت بر ريسک و کسب دانش

اسلاید 28: دکتر محمدرضاحمیدی زاده28برنامه هاي راهبردي براي مديريت دانش (ادامه) مؤلفه هاي مدلبسترهاتوانمنديهاي کارکنانمديريت و سبک رهبريتعالي عملياتملاحظات محيطيقرابت با مشتريتوسعه و بهبود روابط با تأمين کنندساختار مناسب بازخوردي و فرايندهاي تصميم گيريرهبري در فرآورده ها و خدمات پس از فروشفرهنگ: چارچوبهاي ذهني و رفتاريتشويق يادگيري براساس چارچوبهاي ذهني يادگيري و تسهيم دانش، تأکيد براستفاده هاي مکرر از دانش و تقويت بنیانهای تسهيم دانشايجاد اعتماد و وجوه مشترک، با هم بودن تقويت معيارهاي تسهيم دانش و غني سازي دانش آشکار بر مبناي دانش ذهنيحمايت از فرايندگرايي و همگرايي، تأکيد بر کارايي، تعاملات تيمي، تسهيم ايده ها و گزارشهاحمايت از يادگيري از طريق چارچوبهاي معين ذهني در راستاي تسهيم و يادگيري، تأکيد بر استفاده از فرآورده هاي سازوکار با محيطحمايت از برقراري ارتباط نزديک با مشتري و اعلام همراهي با آنها، تأکيد بر راه حلهاي کاملحمايت از برقراري روابط کارآمد و تقويت چارچوبهاي ذهني، کسب کاميابي و موفقيت، تأکيد بر يادگيريها و بازخوردهاي مربوطتوسعه ارزشها و باورهاي پاياسازي تصميمهاتقويت فرهنگ شفاف سازي در تصميم گيريهاحمايت از آزمايشها و مفهوم سازي بدون توجه به چارچوب هاي موجود ذهني، تأکيد بر نوآوري و ابتکاراتفنآوري اطلاعات و شبکهفراهم کردن امکان دسترسي به دانش فردي، حرفه اي و زمينه اي با استفاده از اينترنت، مخازن مرکزي دانش و نرم افزارهاي تعاملات گروهيبهره گيري از معماري دانش و فناوري اطلاعاتتأکيد بر يکپارچه سازي اطلاعات، تشکيل پايگاه داده ها براي حمايت از تصميمات، ثبت و نگهداري تجربياتفراهم کردن امکانات تبديل فرآروده هاي فيزيکي به فرآورده هاي ديجيتالي، صرف جويي در مخارج اجتماعيفراهم آوردن خدمات پس از فروش شخصي و حمايت از طريق شبکه ها، حمايت از مشتريان با استفاده از پُست الکترونيکي، و مراکز خودکاريکپارچه کردن مخازن قابل تسهيم شرکاي زنجيره عرضه و استفاده از اينترانت براي شبکه، و دسترسي ديجيتالي منسجم براي تسهيم اطلاعاتتوسعه سيستمهاي اطلاعات وظيفه اي مديريت براي سطوح مختلف سلسله مراتب سازمانياستفاده از فنآوري اطلاعات و شبکه براي استفاده هاي مستمر از دانش، استقرار سيستمهاي خبره، طراحي و ساخت به کمک رايانه و مانند اينها در نوآوري براي ارائه محصولات جديد

اسلاید 29: دکتر محمدرضاحمیدی زاده29نتيجه گيري و راهکارهاي معينبرنامه هاي راهبردي، توانمندي طراحي و بکارگيري نظام نامه مديريت دانش، توليد و توسعه منابع ارزش آفريني را براي سازمانها فراهم مي نمايند. فرايند تدوين برنامه هاي راهبردي مديريت دانش، زمينه تفکيک دانش جامع سازمانها را به حوزه هاي مختلف تخصصي خلق ارزش در زمينه هاي عملياتي به وجود مي آورند.اگر برنامه هاي راهبردي تحقق يابد، دانش آفريني و غني سازي آن در سازمان جنبه پويا و مستمر پيدا مي کند. برنامه راهبردي، راهنماي طراحي، تبيين چارچوب و برنامه هاي اجرايي فرايند مديريت دانش تلقي مي شود. اين رويکرد، توانمندي اجرايي و واقعي براي فرايندهاي مديريت دانش بوجود مي آورد.باتوجه به لزوم حذف شکاف ميان برنامه هاي راهبردي مديران ارشد و برنامه هاي عملياتي مديران رده هاي پايين سازمانها، چارچوب و فرايند مديريت دانش بايد توسط مديران مياني (تاکتيکي و فني) طراحي شود. اين چارچوب بر مبناي ملزومات عملياتي واحدهاي سازماني طراحي شده و در تهيه و طراحي آن تعامل شکلهاي گوناگون دانش سازمان و مدلهاي عملياتي ديده مي شود.

اسلاید 30: دکتر محمدرضاحمیدی زاده30چارچوب استقرار و بهره گيري مستمر از مديريت دانش بر مبناي طراحي ساختار سازماني دانش محور، ثبت و بکارگيري دانش، کاربري ابزارهاي کمکي و مشتري گرايي، با راهکارهاي معين بشرح زير پيشنهاد مي شود:

اسلاید 31: دکتر محمدرضاحمیدی زاده31بهره گيري مستمر از مديريت دانش براي نيل به مشتري گرايي مشتري گراييطراحي ساختار سازماني دانش محورثبت و بکارگيري دانشابزارهاي کمکي

اسلاید 32: دکتر محمدرضاحمیدی زاده321. طراحي ساختار سازماني دانش محور براي کاربرد دانش در کليه سطوح و فعاليتهاي سازمان.اين طراحي بر پايه قدرت دانش و تجارب گذشته سازمان با تأکيد بر توسعه فرآورده هاي سازمان و فرايندهاي درون سازماني براي انطباق با نيازهاي مشتريان و شرايط پوياي بازار هدايت مي شود؛ايجاد پايگاه دانش مرکزي براي ذخيره سازي، استفاده مکرر، نشر و اشاعه وسيع دانش سازمان؛استفاده از دانش فني شرکاي تجاري سازمان براي از بين بردن شکاف ميان برنامه هاي راهبردي و عملياتي و تطبيق دادن فرايند هاي عملياتي با محصولات توليد شده؛طراحي ساختار مناسب براي تسهيل در دسترسي سريع و آسان به اطلاعات و دانش زنجيره هاي ارزشي جهت بهره گيري افراد، محصولات، فرايندها، فنآوريها، کارکنان و واحدهاي سازماني؛اختصاص بخشي از پايگاه دانش به اطلاعات مشتريان به طور خاص براي توسعه راهکارهاي مناسب جذب و حفظ مشتريان و استفاده از اين اطلاعات براي پيش بيني سطح تقاضاي آتي بازار و تنظيم ميزان توليد؛

اسلاید 33: دکتر محمدرضاحمیدی زاده332. ثبت و بکارگيري دانش موجود در پايگاه دانشي سازمان درکليه زمينه هاي عملياتي؛ جمع آوري و ذخيره کردن مؤلفه هاي دانش موجود در کليه سطوح سازمان؛جمع آوري دانش ضمني متخصصان با استفاده از ابزارهاي متنوع و ذخيره سازي کليه اطلاعات محصول و فرايندهاي عملياتي؛جمع آوري دانش فنآوري اطلاعات و فنآوريهاي نوين و پيچيده و الحاق آنها به پايگاه دانشي موجود؛منسجم کردن کليه پايگاه هاي داده اي و اطلاعات موجود در سازمان به صورت پايگاه دانش جامع براي يکپارچه سازي آنها؛فراهم آوردن دستيابي راحت، سريع و شخصي به طرق مختلف به اطلاعات پايگاه دانش براي کليه افراد و واحدها جهت کسب آگاهي از نظرات و انتظارات مشتريان واقعي و بالقوّه و خصوصيات جمعيت شناسي و رفتاري آنها؛انعطاف پذير کردن ساختار رسمي و غير منعطف محصول و فرايندها براي کسب سهم بيشتري از بازار و استفاده از دانش به مشتري براي ارائه خدمات بهتر و موردي؛قرار دادن نتايج آزمون بازار در دسترس کليه کارکنان براي ايجاد زمينه هاي نوآوري در ارائه خدمت به مشتريان؛بهبود مستمر زيرساختهاي عملياتي سازمان براي ارتقا و اشاعه نوآوري در عرصه هاي مختلف مأموريت سازمان؛استفاده از دانش مديران ارشد و مياني شرکاي تجاري براي افزايش اثربخشي عملکرد کارکنان سازمان؛تشکيل مستمر تيم هاي مجازي با مشارکت و همکاري شرکا جهت ارتقاي سطح و ميزان يادگيري سازماني و توسعه دانش و خرد جمعي در زمنيه هاي تخصصي؛ايجاد يک پايگاه دانشي منسجم براي ترکيب دانش ضمني موجود در پايگاه هاي دانشي شرکاي تجاري با مجموعه دانش آشکار سازمان؛ايجاد کانالهاي کسب اطلاعات مربوط به تعامل با مشتريان برحسب نوع تعاملات و استفاده از فنآوري اطلاعات براي تسهيل آن تعامل؛استفاده از دانش کنوني جهت انجام پيش بيني در زمينه امکان موفقيت نوآوري در محصولات، فرايندها و اصلاح ساختارها و روشها؛

اسلاید 34: دکتر محمدرضاحمیدی زاده343. استفاده از سيستمهاي مديريت، فرهنگهاي دانش محور و فنآوري اطلاعات و رويکردهاي برنامه ريزي و تبيين مدلهاي عملياتي زنجيره هاي ارزش براي تقويت راهبردهاي اجراطراحي و ايجاد ساختار مديريت مشارکتي و تمرکز بر توسعه و بالندگي مديريت بر ايده ها؛استفاده از شبکه هاي رايانه اي هوشمند براي رسيدگي به درخواستهاي تلفني مشتريان؛فراهم آوردن قابليتهاي برقراري ارتباط مناسب در سطح شخصي با مشتريان و پشتيباني از کارکنان مسئول اين نوع ارتباطها؛استفاده از ابزارهاي ثبت و بازخواني موضوعي اطلاعات تعامل با مشتريان در پايگاه دانشي سازمان براي تحليل و پيش بيني دقيق رفتار مشتريان.

اسلاید 35: دکتر محمدرضاحمیدی زاده35

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید