علوم انسانی و علوم اجتماعیفلسفه و حقوق

بندهای قانونی حق اشتغال کارمندان رسمی

صفحه 1:
انواع سابقه دولتی * بازنشستگی © تجربی ( مربوط - مشابه - غير مربوط ) ©

صفحه 2:
قانون وظایف ؛( اولین قانونی که در ایران . پیوند استخدامی مستخدم را بادولت تعریف می : ۱۲۸۶ ‎٩‏ ‏کند.) / انون مدون استخدامی : ۱۳۰۱ 6 قانون استخدام کشوری ؛ :۱۳۴۵/۳/۳۱ 9 مباحثی نظیر طبقه بندی مشاغل - تشکیلات و روش ها - آموزش - تکالیف کارمندان - شرایط ورود به خدمت - حقوق و مزایا.و انون نظام هماهنگ پرداخت؛(پرداخت حقوق و مزایای مساوی به مستخدمان اداری : ۱۳۷۰/۶/۱۳ ‎٩‏ ‏با کار برابر در سازمان های عمومی کشور) اجرای برنامه های تحول در نظام اداری کشور ؛ : ۱۳۸۱/۲/۸ 6 اولین مصوبه مجلس هفتم مبنی بر اقدام دولت به تقدیم لايحه نظام هماهنگ پرداخت ۰ :۱۳۸۳ ‎٩‏ ‏تقدیم لايحه مدیریت خدمات کشوری به مجلس شورای اسلامی ؛ : ۱۳۸۵/۱۰/۱۳ ‎٩‏ تصویب لایحه توسط کمیسیون مشترک مجلس شورای اسلامی ؛ : ۱۳۸۶/۷/۸ 6 ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری توسط رییس مجلس شورای اسلامی به ری : ۱۳۸۶/۷/۲۴ 6 جمهور؛ ابلاغ قانون مدیریت خدمات کشوری از سوی رییس جمهور به معاونت توسعه : ۱۳۸۶/۸/۳۳ ‎٩‏ ‏مدیریت و سرمایه انسانی ربیس جمهور

صفحه 3:

صفحه 4:
فمل اول : قعار يف .اين فصل با عنوان « قعاريف » شامل 17 ماده ( مواد ‎١‏ تا ۱۲) و ۳ تبصره است : نكات مهم اين فصل: تفکیک امور چها رگانه تعریف وزارتخانه ‎-١‏ امور حاكميتى © دک ‎on‏ ‎gO eae OIA‏ لجتماعی فرهنگوو -2 ۰ یه فرهنگیو ۳ - امور زیر بنایی تعریف نهاد عمومی غیردولتی ۶ ۴- امور اقتصادی تعریف دستگاه اجرایی 6 تعریف پست سازمانی = تعریف سازمان .تعاریف مذکور به تفکیک تشریح شده است تعریف شرکت دولتی ‎٩‏

صفحه 5:
ماده 8- امورحاکمیتی: آن دسته از اموری است که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره‌مندی | نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران تمی‌شود. از قبيل: لف- سیاستگذاری,برنمه‌ریزی و نظارت در بخشهای افتصادی. اجتماعی. فرهنگی و ب- برقراری عدالت و تأمین اجتماعی و باز توزیع درآمد. چ- ایجاد فضای سالم یرای رقابت و جلوگیری از انحصار و تضییع حقوق مردم. د- فراهم‌نمودن زمینه‌ها و مزیتهای لازم برای رشد و توسعه کشور و رفع فقر و بیکاری. هد قاننگذاری, امور ثبتی. استقرار نظم و امنیت و ادره امور قضائى. و- حفظ تمامیت ارضی کشور و ایجادآمادگی دفاعی و دفاع ملی. ز- ترویج اخلاق. فرهنگ و مبانی اسلامی و صیانت از هویت ایرانی» اسلامی. ح- ادرهامور داخلی. مالیه عمومی, تنظیم روبط کار و روابط خارجی. ط- حفظ محیط زیست و حقاظت از مثانع طبیعی و میراث فزهنگی. ی- تحقیقات بنیادی, آمار و اطلاعات ملی و مدیریت فضای فرکانس کشور. ك- ارتقاء بهداشت و آموزش عمومى. كنترل و بيشكيرى از بيماريها و آفتهاى واكير. مقابله و كاهش اثرات حوادث طبیعی و بحرانهاى عمومى. ل- بخشى از امور مندرج در مواد(9). (10) و (11) اين قانون نظير موارد مذكور در اصول قانون اساسى كه انجام آن توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مؤسسات عمومى امکانپذیر نمی‌باشد. م- سایر مواردی که ‎lesb‏ ‏آمور قرار می‌گیرد. و نهم (29) و سی‌ام(30) غیردولتی با تأیید هیأت‌وزیران ت سیاستهای کلی مصوب مقام معظم رهبری به‌موجب قانون اساسى در قوانين عادى جزء اين

صفحه 6:
ماده 9 - امور اجتماعی, فرهنگی و خدماتی: آن دسته از وظایفی است که منافع اجتماعی حاصل از آنها نسبت به منافع فردی برتری دارد و موجب بهبود وضعیت زندگی افراد می گردد. از قبیل: آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای, علوم و تحقیقات, درمان, توانبخشی. تربیت بدنی و ورزشء اطلاعات و ارتباطات عمومی و امور فرهنگی, هنری و تبلیغات اسلامی. ماده 10 - امور زيربنايى: آن دسته از طرحهاى تملك داراييهاى سرمايهاى است كه موجب تقويت زیرساختهای اقتصادی و تولیدی کشور می گردد. از قبیل : طرحهای آب و خاک و شبکه‌های انرژی» ارتباطات و راه.

صفحه 7:
هاده 13 - انور اقتصادی: آن دسته از آموری است که دولت: متصدی آداره و بهر‌برداری از اموال جامعه است و مانند اشخاص حقیقی و حقوقی درحقوق خصوصی عمل می‌کند. از قبیل : تصدی در آمور صنعتی, کشاورزی» حمل‌ونقل. بازرگانی مسکن و بهره‌برداری ازطرحهای مندرج درماده(10) این‌قانون.

صفحه 8:
ماده 13 - امور تصدیهای اجتماعی: فرهنگی و خدماتی با ‎cule,‏ اصول بیست و نهم (29) و سی‌ام (30) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیتشقه وبا نظارت و حمایت.فولت وبا استفاده از قبوههای ذیل اتجام من گردد: [- اعمال حمایتهای لازم از بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مجری این وظایف. 2- خرید خدمات از بخش تعاونی وخصوصی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی. 3- مشارکت با بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی از طریق اجاره. واگذاری امکانات و تجهیزات و منابع فیزیکی . 4- واگذاری مدیریت واحدهای دولتی به بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی با پرداخت تمام و یا بخشی از هزینه سرانه خدمات. 5- ایجاد و اداره واحدهای دولتی موضوع این ماده توسط دستگاههای اجرائی. تبصره 1-اگر انجام امور موضوع این ماده به یکی از طرق چهارگانهفوق ال ذکرّلفایت4) مقدور نباشد ایجاد و اداره واحدهای دولتی وظیفه دولت است. آموزشی, بهداشتی و فرهنگی اشتفال خواهند داشت استانداردهای مربوط و کیفیت و قیمت خدمات نیز مطابق قوانین و مقررات یواست

صفحه 9:
ماده 14 - امور زیربنایی با مدیریت. حمایت و نظارت دستگاههای اجرائی توسط بخش غیردولتی؛ (تعاونی و خصوصی و نهادها و مسسات عمومی غیردولتی) انجام خواهد شد و در موارد استثناتی با تصویب هیأت وزیران توسط بخش دولتی انجام خواهد شد. ماده 15 - امور تصدیهای اقتصادی با رعایت اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری به بخش غیردولتی واگذار می گردد. دولت مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط از ایجاد انحصار. تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرگ‌کنندگان جلوگیری و فضای رقایت سالم و رشد و توسعه و امنیت سرمایه گذاری و برقرارى عدالت و تأمین اجتماعی و بازتوزیع درآمد و فراهم نمودن زمینه‌ها و مزیت لازم و رفع بیکاری را فراهم نماید.

صفحه 10:
ماده 16- به منظور افزايش بهردورى و استقرارنظام كنترل نتيجه و محصول (ستانده) و كنترل مراحل اتجام كار و با هردو. جلوگیری از تمرکز تصمي د كيرى و اعمطك اختيارات لازم به مديران برلى أداره واجدهلى تحت سريرستى خود وراساس ‎lai‏ توسط سازمان تهيه و به تصويب. هیأت وزیران می‌رسد دستگاههای اجرانی موظفند اقدامات ذیل را به‌عمل آورند. إلف - فیس تنايددة اتعاليتها و غندنات ومتخولات وادعاى مجرى ازقبيل ‎Ny eb By‏ تولیدیو اناري متسب با نیت و معل جنرانیانن ره لته و عنسات, در چهارچوب ویس قیمت مام شيم تا بودجه مصوب سالنه ملی و استانی با تیید سازمان مدیریت و برنمهریزی کشور یا استان. ب - تعیین شاخصهای هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات و پیش‌بینی سازوکارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه ‎ltd =‏ طاهسانه با معیانواشد‌های مجوی باسلی جع قنایتا و خنعات و قیمت سارشته آن وجمین سهدات ‎sab‏ ‏اننا الكتيارات ازع يراى ‎ety‏ جاة میس قول رای مرت عدکیر با کورای بقلم بزی اسر در هار جوب اعکام نون بو سالاته جابدجابى اعتبارات ملى براساس احكام قانون يودجه سالاته خواهد يو 0 ‏ه- بای اجره نظام قیمت تمم‌شده اختبارات ارم رین ومالی به مدیران» به موچب آفن‌نمه‌ای که با پیعدهاد سازمان به تصویب میأت چزیزان می‌رسد تعیین می گردد ‏و - اخباتی كه براساس قيمت تمام شنده فر اختيار واحدها قرار م ئ گنرد ه نون کنک تلقی شنده و پس از پرداشت به حساب بانکی واخدهای خعویط هیده قعلمی منظرر تی گرد مدیران حنتکآههای |جرنی تتبت بهجعقق اهتاف و تتایجپیش‌بیس ‎oad‏ افلعينامه قدت مدیریت: خود مسژول و به نهادهای تظرتی پاسخگو خواهند بود و موظفند گزارش اقدامات مربطه را هر ششماه يكبار به سازمان ارائه تمايند و سازمان نيز مكلف است گزارش عملکرد این ماهر یک مه قبل از ارساللویجبودجه سالانه به مجلس تقدیم تماد. ‏تبصره 1 - دستكاههايى كه با بيشنهاد سازمان و تصويب هیأت وزیران امکان محاسبه اطريق مكاسية عزينه تنام جه أقدام خبواميد نيد ‏تبصره 2 - احكام اين ماده مويايد ظرف يكسبال توسط سازمانمدیریت و را ریزی شور اجره شدم و از سال 1387 بودچه دستقاههای موش این اون فقط با رعایت ماد ‎eal gal‏ تنيع ب لرلله مرياشه ‎ ‎ ‎ ‏تمام شدة محصولات و خدمات خود را ند

صفحه 11:
ماده 17 - به دستگاههای اجرائی اجازه داده می‌شود ازطریق مناقصه و با عقد قرارداد با شرکتها و مسسات غیردولتی براساس فعالیت مشخص. حجم کار معین. قیمت هر واحد کار و قیمت کل به‌طور شفاف و مشخص بخشی از خدمات موردنیاز خود را تأمین نمایند. در صورت عدم مراجعه متقاضیان: اجازه داده می‌شود. با رعایت قانون برگزاری مناقضات و تأیید سازمان از ظریق ترگ تشریفات متاقصه اقدام گردد. تبصره - شرکتهای موضوع این ماده حسب وظایف مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا وزارت کار وامور اجتماعی تعیین صلاحیت شده و درصورت تخلف از حکم این ماده لغو صلاحیت می گردند.

صفحه 12:
ماده 24 - در راستای اجراء احکام اين فصل(دوم)(راهبردها و فناوری انجام وظایف دولت ) کلیه دستگاههای اجرائی موظفنداز تاريخ تصویب لین قانون اقدامات ذیل را انجام دهند: الف - حداکثر شثن‌ماه بس از تصويب این قانون آن‌دسته از وظایفی که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است را احصاء و با رعایت راهکارهای مطروحه در آین فصل ننبت به واگذاری آنهااقدام نمایند. به نحوی که طی هر برنامه بیست درصد(9620 ) از میزان تصدیهای دولت در امور قابل واگذاری کاهش یابد. ب - تعداد مجوزهای استخدامی مذکور در ماده(51) این قانون به نحوی تعیین گردد که تعداد کارمندان دستگاههای اجرائى كه به هر نحو حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و یا طرف قرارداد می‌باشند هر سال به میزان دو درصد(962) در آمور غیرحاکمیتی نسبت به سال قبل کاهش يايند ج - حداکثرممادل یک سوم کارمندان که به روشهای بازتشستگی, بازخریدی استعفاء و سایر مواد از خدمت دستگاههای اجرالی خارج می‌شوند استخنام نمایند تبمره 1-وفایق حاکمیتی موضوغ: مادم(8) این فلنون از شمول این فاده مستکتی هستد. تبصره 2- آئيننامه اجرائى اين ماده شامل وظيفه قابل واكذلرى درجهارجوب اين قانون. حمايتهاى دولت بيلى توسعه بخش غيردولتى و نحوه خريد خدمات از بخش خصوصى و تعاونى و تعيين تكليف كارمندان واحدهاى واكذار شده و سایر موارد با به پیشنهاد سازمانبه تصویب هیأت وزیران می‌رسد. تبصره 3- دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظفند اجراء این فصل را در دستگاههای اجرائی کنترل نموده و با مدیران متخلف برخورد قانونی نمایند.

صفحه 13:
ماده 32 - هریک از کارمندان دستگاههای اجرائی. متصدی یکی از پستهای سازمانی خواهند بود و هرگونه به کارگیری افراد و پرداخت حقوق بدون داشتن پست سازمانی مصوب يس از یک‌سال از ابلاغ این قانون معنوع است. تبصره- دستگاههای اجرائی می‌توانند در شرایط خاص با تأیید سازمان تا ده‌درصد(9210) پستهای سازمانی مصوب, بدون تعهد استخدامی و در سقف اعتبارات مصوب افرادی را به صورت ساعتی یا کار معین برای حداکثر یک‌سال به کارگیرند.

صفحه 14:
ماده 45- از تاريخ تصويب اين قانون استخدام در دستكاههاى اجرائى به دو روش ذيل انجام می‌پذیرد. الف - استخدام رسمی: برای تصدی پستهای ثابت در مشاغل حاکمیتی. ب - استخدام پیمانی: برای تصدی پستهای سازمانی موقت و برای مدت معین. تبصره 1 - کارمندانی که به موجب قوانین مورد عمل به استخدام رسمی درآمده‌اند با رعایت مقررات این قانون به صورت استخدام رسمی ادامه خواهند داد. تبصره 2 - مشاغل موضوع بند(الف) این ماده باتوجه به ویژگیهای مذکور در ماده(8) اين قانون بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. ه 3 - سن کارمند پیمانی در انتهای مدت قرارداد استخدام نباید از شصت و پنج‌سال و برای مشاغل تخصصی از هفتاد سال تجاوز کند . تبصره 4 - تعیین محل خدمت وشغل مورد تصدی کارمندان پیمانی در پیمان‌نامه مشخص می گردد و در مورد کارمتدان رسمی به‌مهده دستگاه اجرائی ذی‌ربط می باشد.

صفحه 15:
ماده 61 - اعزام کارمندان دستگاههای اجرائی از زمان نصویب این قانون برای طی دوره‌ها ی آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی و يا معادل آن می‌گردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاههای مربوطه و استفاده از مأموریت آموزشی ممنوع می‌باشد. تبصره -ایثارگران مشمول مقررات خاص خود می‌باشند.

صفحه 16:
ماده 84 - کارمندان دستگاههای اجرائی سالی سی روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایای مربوط را دارند. حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان .درهر سال قابل ذخیره شدن لاست ماده 37 - ساعات کار کارستدان دولت چهل و چهار ساعت در هفته مي‌باشد و ترخیب و ظیم. ساعات کار ادارات با نهاد سازمان و تصویب میأت‌وزیران تعیین می‌گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضاء هیات علمی از ساعات موظف. درطرحهای طبقه بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد. تبصره 1 - کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجراثی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر 11 ساعت) تقلیل دهند.

صفحه 17:
ماده 91 - اخذ رشوه و سوء استفاده از مقام ادارى ممنوع مىباشد استفاده از هركوتة 5 تسهیلات. حق مشاوره. هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاههای اجرائی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به‌جز دستگاه ذی‌ربط خود تخلف محسوب می شود. تبصره 1 - دستگاههای اجرائی موظفندعلاوه بر نظارت مستقیم مدیران از طریق انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص در اجراء این ماده نظارت مستقیم نمایند. چنانچه تخلف هر یک از کارمندان مستند به گزارش حداقل یک بازرس معتمد به تأییدمدیر مربوطه برسد بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقامات و مدیران مجاز می توانند دستور اعمال کسر یک سوم از حقوق, مزایا و عناوین مشابه و یا آنفصال از خدمات دولتی برای مدت یک ماه تا یک سال را برای فرد متخلف صادر نمایند. تبصره 2 - در صورت تکرار این تخلف به استناد گزارشهایی که به تأييد بازرس معتمد و مدير مربوطه برسد پرونده فرد خاطی به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع و یکی از مجازاتهای بازخرید. اخراج و انفصال دائم از خدمات دولتی اعمال خواهد شد. تبصره 3 - دستگاههای اجرائی موظفند پرونده افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرائی را جهت رسیدگی و صدور حکم قضائی به مراجع قضاتی ارجاع نمایند. تبصره 4 - سازمان موظف است اسامی افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان .دستگاههای اجرائی را جهت ممنوعیت عقد قرارداد به کلیه دستگاههای اجرائی اعلام نماید

صفحه 18:
ماده 92 - مدیران و سرپرستان بلافصل, مسوول نظارت وکنترل و حفظ روایط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله می‌باشند و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند. در صورتی که کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر و زیان دولتگردند و یا تخلفاتی نظیر رشوه و يا سوءاستفاده در حیطه مدیریت مسوولین مزبور مشاهده و اثبات گردد. علاوه بر برخورد با کارمندان خاطی با مدیران و سرپرستان کارمندان (حسب مورد) نیز که در کشف تخلف یا جرایم اهمال نموده باشند مطابق قوانین مربوط, با آنان رفتار خواهد شد. ماده 93 - کلیه کارمندان دستگاههای اجرائی موظفند در ساعات تعیین شده موضوع ماده(87) به انجام وظایف مربوط بپردازند و درصورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیاز باشد براساس اعلام نیاز دستگاه مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله در قبال حق الزحمه یا اضافه کاری برابر مقررات مربوط خواهند بود.

صفحه 19:
ماده 94- تصدى بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع می‌باشد. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسوول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی يا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز می‌باشد. تبصره - عدم رعایت مفاد ماده فوق الذکر توسط هر یک از کارمندان دولت اعم از قبول کننده پست دوم يا مقام صاد رکننده حکم متخلف محسوب و در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد. ماده 95 - ب هکارگیری بازنشستگان متخصص(با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر) در موارد خاص به عنوان اعضاء کمیته ها. کمیسیون‌ها. شوراها, مجامع و خدمات مشاوره‌ای غیرمستمر, ندریس و مشاوره‌های حفوقی مشروط براین که مجموع ساعت اشتغا ل آنها در دستگاههای اجرائی از ساعت ادار ی کارمندان موطف نجاوز نکند بلامانع می‌باشد. حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می گردد.

صفحه 20:
ماده 99 - پرداخت اضافه کاری تنها در قبال انجام کار اضافی در ساعات غی ر اداری مجاز می باشد و هرگونه پرداخت تحت این عنوان بدون انجام کار اضافی در حکم تصرف غیر قانونی وجوه و اموا ‎oe)‏

صفحه 21:
از شرایط زیر می‌تواتد کارمند خود را بازنشسته نماید الف) حداقل سی سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و سی‌وپنج سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالات ر از 30 سال . ب) حداقل شصت سال سن و حداقل بيست و بنج سال خدمت با بیست و پنچ روز حقوق. تبصره 1- سابقه مذکور در بند (الف) و همجنين شرط سنى مزبور در بند «ب» براى متصديان مشاغل ان و معلولان تا بنجسا لكمتر مى باشد و شرط سنى براى زنان منظور نمى كردد. تبصره 2- دستكاههاى اجرائى مكلفند كارمندانى كه داراى سىسال سابقه خدمت براى مشاغل سخت و زيا نآور و جانبا غیرتخصصی وشصت سال سن و همچنین کارمندانی که دارای سی و پنج‌سال سابقه خدمت برای مشاغل تخصصی وشصت و پنج‌سال سن می‌باشند را رأساً و بدون تقاضای کارمندان بازنشسته نمایند. تبصره 3- دستگاههای اجرائی موظفند کارمندانی را که درای شصت و پنج‌سال سن و حداقل بيست و بنج سال سابقه خدمت می‌باشند را بازنشسته کنند. ستقف سنی برای متصدیان مشاغل تخصصی هفتادسال است ,كارمندان تخصصى فو قالذك ركه سابقه خدمت آنها كم راز بيست و ينعسال الست:د رصورتوكه بيش از بيست سال سابقه خدمت داشته باشند م ىتوانند تا رسيدن به بيست و ينهسال سايقه. ادامه خدمت دهند و در غير اينصورت بازخريد مىشوند.

صفحه 22:
ماده 104- در هنگام تعیین حقوق بازنشستگی به کارمندان ی که بیش از سی سال خدمت دارند به آزاء هر سال خدمت مازاد بر سی سال,. دو و نیم درصد(22/5؟ ) رقم نعیین شده حقوق بازنشستگی علاوه بر حفوق تعیین شده محاسبه و پرداخت خواهد گردید. ماده 105- منظور از سابقه خدمت در اين قانون برای بازنشستگی, آن مدت از سوابق خدمت ندان می‌باشد که در حالت اشتفال به‌صورت تمام وفت اتجام شده و کسور مربوط را پرداخعت نموه با مي‌نماید و مرخضی استخقاقی و استعلاجی و عدت خدمت نیمه‌وقت بانوان به استتاد قانون راجع به خدمت نيمه وقث بانوان - مصوب 1362- (مشبروط بر اين كه كسور بازنشستكى بدطور كامل يرداخت شده باشد) و مدت. خدمت نظام وظیفه بفغنوان سابقه خدمت ‎sai‏ ‏محسوب می گردد. تبصره - مدت خدمت کارمندانی که در ابتداء پا حین خدمت به تحصیل مقاطع رسمی آموزشی یا معاد لآن اشتغال می‌یابند از مزایای تحصیلات مربوطه بهره‌مند می‌شوند جزء سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نع ‌گردد. مگ رآ که همراه با تحصیل حدافل سه چهارم از وقت اداری را به انجام وظایف محوله اشتغال داشته‌باشند. مأموریتهای تحصیلی و تعهدات خدمتی تحصیلی با رعایت ماده(61) ار مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می گیرد. قانون با موافقت سازمان

صفحه 23:
زماتی. ب - مرخصی استعلاجی . استحقاقی و بدون حقوق ج - آماده به خدمت به موجب ماده(122) این قانون . د انتقال با مأموریت به دستگاههای اجرائی دیگر و یا مأموریت آموزشی برای طی دوره ها ی آموزش کوتاه مدت و یا کا رآموزی. ه - انفصال موقت یا دائم و یا اخراج به‌موجب احکام قطعی مراجع قضائی و با هیًتهای رسیدگی به تخلفات اداری ویا احکام ماده(91) این قانون . و - استعفاء وبازخریدی به موجب احکام مذکور دراین قانون و قانون رسیدگی به تخلفات اداری. ز - سایر حالات که در قانون رسیدگی به تخلفات اداری و سایر قوانین پیش‌بینی شده .است

صفحه 24:
ماده 122 - کارمندان رسمی دستگاههای اجرائی در حالات زیر به صورت آماده به خدمت, که مد ت آن حداکثر یک سال خواهد بود درم ىآيند: 1- انحلال دستگاه اجرائی ذی‌ربط. 2 حذف پست سازمانی کارمندان . 3- نبود پست سازمانی بعد از اتمام مأموریت يا مرخصی بدون حقوق. 4- کارمندانی که براساس تصمیم مراجع مذکور در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری یا مراجع قضائی از خدمت معلق يا آماده به خدمت شده باشند. تبصره 1 - در دوران آمادگی به خدمت .به کارمندان مزبور حقوق ثابت پرداخت خواهد شد و در صورت عدم اشتغال در دستگاههای اجرائی دیگر کارمندا ن آماده به خدمت در صورت دارا بودن شرابط بازنشستگی, بازنشسته و در غیراین‌صورت با دریافت یک ماه و نیم حقوق و مزایای مستمر به ازاء هر سال سابقه خدمت و وجوه مرخصیهای ذخیره شده بازخرید خواهند شد. تبصره2 - کارمندان یکه براساس حکم مراجع قضائیو یا هيأنهاى رسي دكىبه تخلفات اداری ازاتهام مربوط برائت حاصل نمایند. حقوق و مزابای مستمرمربوط را براى مدت .آمادگی به خدمت دریافت خواهند نمود

صفحه 25:
ز ناریخ لازمالاجراء شدن این قانون آزمایشی این قانون پنج‌سال از تاریخ لازمالاج ماده 128 - مدت زما نآزمایشی این قانون پنج‌سال از خواهد بود .

صفحه 26:
احكم كار كزوعير rte crt tt eg Mae eg Sse Se at وت ورس همه sai a Se] eee gases iene ma کت ری وت سای وم سیر ی سای تسیب ‎iene‏ د عدوي 77 ‎Sas‏ ‎Bee] ae‏ ‎oS‏ ‎aaa‏ سم سس ‎ea‏ مه ۳ ‏هم مر‎ ae ee = 0 ‏ا‎ imei So — 5 mee ‏وی‎ aoa ae ‏ای رس کسوس ورس‎ ] SGT ERS SS ain ag IPRA ‏اج هون بودجه‎ Soe sae DRA ‏رساك‎ ‏یبد‎ he hea ae gat et SS Sa ae

صفحه 27:
4600 4800 5000 5200 5400 5600 5800 6000 4650 4850 5050 5250 5450 3600 3800 4000 4200 4400 4600 4800 5000 3650 3850 4050 4250 4450 4650 3600 3800 4000 4200 4400 313 = EEEEEESE EE

صفحه 28:
رک تعسيلى زير دييلم دیپلم دوره 12 20 0 آموزشی 0 فوق دیپلم مصوب 14 25 0 نیم امتیاز 1700 لیسانس 16 30 0 (حداکنر ‏ 2000 فوق 500 لیسانس

صفحه 29:
50% حطس‎ cs 2350 1900 1450 1000 550 سطح شهرسة دو ان 9630 20% law 600 1050 1500 1950 2400 Pe 50% law 650 1100 1550 2000 2450 as 2500 2050 1600 1150 700 سطح استان3 دو 50 2550 2100 1650 1200 750 سطح 20%

صفحه 30:
Flea 400 500 600 700 900 1000 1100 داوطلیا در جبهه 3-6 ماه تا 12 ماه تا 18 ماه تا 24 ماه تا 30 ماه تا 36 ماه تا 42 ماه تا 48 ماه 6-3 ماه تا 12 ماه تا 18 ماه تا 24 ماه تا 30 ماه تا 36 ماه تا 42 ماه تا 48 ماه

صفحه 31:
دارندگان نشانهای دولتی نشان عالى 0 امتياز © نشان تخصصى و عومى درجه 1 650 امتياز © نشان تخصصى و عمومى درجه 2 500 امتياز © نشان تخصصى و عمومى درجه 3 400 امتياز © چنانچه کارمندی بيش از يى نشان دولتى داشته باشد تا © حداکثر 800 امتیاز محاسبه مى شود

صفحه 32:
—— = وى تطییق حقوق و مزایای کارمندان در سال 1388 ۰ مرحله اول:_امتیاز حق شغل و شاغل و فوق العاده 6 مدیریت و ایثارگری ونشانهای دولتی وخدمت اداری در .مناطق < تعیین و در ضریب 500 ضرب خواهدشد در صورتیکه حقوق ثابت و فوق العاده های مشمول کسور # بازنشستگی به غیر از سختی شرایط محیط کار و ثوبت کاری نسبت به دریافتی قبلی بر اساس اخرین حکم کارگزینی سال 1387 کاهش یابد مابه التفاوت بعنوان تفاوت تطبیق پرداخت می گردد مرحله دوم؛_کل امتیازات مذکور با ضريب 600 محاسبه © ‎ro‏ شود.چنانچه حقوق کارکندان کمتر از 9۵15 افزایش

صفحه 33:
یافته باشد مابقی بعنوان جز ب بند 11 قانون بودجه * .8 نیز در حکم کارگزینی پرداخت می گردد در صورتیکه میزان افزايش حقوق و فوق العاده هاى © مشمول کسور بازنشستگی و کمک هزینه اولاد و عایله مندی نسبت به دریافتی قبلی (حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی و کمک هزینه عایله مندی و اولاد کمتر از 1000000 ریال باشد مابه التفاوت بعنوان جز بند ب قانون بودجه سال 1388 به کارمندان پرداخت می گردد.این مبلغ در مورد کارمندانی که ‎rio able jl‏ و اولاد برخوردار نمی باشند 600000 ریال خواهد بود.در مورد کارمندانیکه از کمک هزینه عایله مندی برخوردار نبوده ولی از کمک هزینه اولاد برخوردار هستند به ازای هر فرزند حداکثر سه فرزند

صفحه 34:
مبلغ یکصدهزارریال به ششصد هزارریال افزوده می © .شود ندسته از کارکنانی که در سال 1387 از حق © محرومیت از مطب و تمام وقتی برخوردار بودند به میزان سال 1387از مزایای فوق بهره مند خواهند .بود فقط 9۵20 کارکنان وزارت بهداشت مى توانند از © .اضافه کار مازاد بر ‎٩۵5۵‏ حقوق استفاده کنند -مبلغ هرساعت اضافه کار © مجموع امتیازات شغل و شاغل و مدیریت *600 © 176 9

صفحه 35:
دستورا برداحت. هزیته های رفاهی کارمندان کمک های رفاهی مستقیم و غیر مستقیم در 6 ‎a>‏ اعتبادات مصوب و برای هرماه قابل پرداخت است الف) کمک هزینه روزانه مستقیم یا غیر © مستفیم غذا برای کارمنداتیکه ساعت کار انان حداقل 8 ساعت کار در روز می باشد مبلغ ۰ ريال تعيين كرديد به) كمكه هزينه مستقيم يا غير مستقيم مهد © کودک برای کارمندان انان. که دارای فرزند زير 5 سال هستند ماهیانه 300000 ریال بازا هر گودک و حداکتر تا سبه کودک تعبین گردید Og ‏سیم با هیر خسن ابا‎ le ‏ذهاب‎

صفحه 36:
کارمندان‌که 44 (سرویس‌رفنو آمد © ساعندر هفته کار می‌کنندمشروط بر انکه از سرویس‌سازمانی‌استفادم نکننددر تهران‌ماهیانه مبلغ 450000 دیا-لو در شهرهاءپ انصدهزارنفر جمعیت و با لثر 300000 ریا لً عیین‌گردید

صفحه 37:

انواع سابقه دولتی بازنشستگي تجربي ( مربوط – مشابه – غیر مربوط ) تاريخچه مي  ۱۲۸۶ : قانون وظايف ؛( اولين قانوني که در ايران ،پيوند استخدامي مستخدم را بادولت تعریف کند). اولين قانون مدون استخدامی  ۱۳۰۱ : قانون استخدام کشوري ؛  ۱۳۴۵/۳/۳۱ : مباحثي نظير طبقه بندي مشاغل – تشکيالت و روش ها – آموزش – تکاليف کارمندان – شرايط .....ورود به خدمت – حقوق و مزايا.و قانون نظام هماهنگ پرداخت؛(پرداخت حقوق و مزاياي مساوي به مستخدمان اداري  ۱۳۷۰/۶/۱۳ : با کار برابر در سازمان هاي عمومي کشور) اجراي برنامه هاي تحول در نظام اداري کشور ؛  ۱۳۸۱/۲/۸ : اولين مصوبه مجلس هفتم مبني بر اقدام دولت به تقديم اليحه نظام هماهنگ پرداخت ؛  ۱۳۸۳ : تقديم اليحه مديريت خدمات کشوري به مجلس شوراي اسالمي ؛  ۱۳۸۵/۱۰/۱۳ : تصويب اليحه توسط کميسيون مشترک مجلس شوراي اسالمي ؛  ۱۳۸۶/۷/۸ : ابالغ قانون مديريت خدمات کشوري توسط رييس Uمجلس شوراي اسالمي به رييس ۱۳۸۶/۷/۲۴ : U جمهور؛ ابالغ قانون مديريت خدمات کشوري از سوي رييس جمهور به معاونت توسعه  ۱۳۸۶/۸/۲۳ : .مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور فهرست فصول پانزده گانه -1تعاریف -9توانمندسازی کارمندان -2راهبردها و فناوری انجام وظایف دولت - 10حقوق و مزایا -3حقوق مردم -4ساختار سازمانی -5فناوری اطالعات وخدمات اداری -6ورود به خدمت -7استخدام -8انتصاب و ارتقاء شغلی -11ارزیابی عملکرد -12حقوق و تکالیف کارمندان دولت -13تامین اجتماعی -14شورای عالی اداری و شورای توسعه مديريت و سرمايه انساني -15مقررات مختلف فصل اول :تعاريف .اين فصل با عنوان « تعاريف » شامل ۱۲ماده ( مواد ۱تا ) ۱۲و ۳تبصره است :نکات مهم اين فصل: تعريف وزارتخانه تعریف مؤسسه دولتي  اUمور اUجUتماعی ،فUرهUنگیو 2- خUدماتUی - 3امور زیر بنایی -4امور اقتصادی تعریف دستگاه اجرايي  تعریف پست سازماني  تعریف سازمان  تفکیک امور چهارگانه -1امور حاکمیتی  ‏ تعریف نهاد عمومي غيردولتي  .تعاریف مذکور به تفکيک تشريح شده است تعریف شرکت دولتي  ماده -8امورحاکمیتی :آن دسته از اموری است که تحقق آن موجب اقتدار و حاکمیت کشور است و منافع آن بدون محدودیت شامل همه اقشار جامعه گردیده و بهره‌مندی از این نوع خدمات موجب محدودیت برای استفاده دیگران نمی‌شود. از قبیل: الف -سیاستگذاری ،برنامه‌ریزی و نظارت در بخشهای اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی وسیاسی. ب -برقراری عدالت و تأمین اجتماعی و باز توزیع درآمد. ج -ایجاد فضای سالم برای رقابت و جلوگیری از انحصار و تضییع حقوق مردم. د -فراهم‌نمودن زمینه‌ها و مزیتهای الزم برای رشد و توسعه کشور و رفع فقر و بیکاری. هـ -قانونگذاری ،امور ثبتی ،استقرار نظم و امنیت و اداره امور قضائی. و -حفظ تمامیت ارضی کشور و ایجادآمادگی دفاعی و دفاع ملی. ز -ترویج اخالق ،فرهنگ و مبانی اسالمی و صیانت از هویت ایرانی ،اسالمی. ح -اداره امور داخلی ،مالیه عمومی ،تنظیم روابط کار و روابط خارجی. ط -حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی. ی -تحقیقات بنیادی ،آمار و اطالعات ملی و مدیریت فضای فرکانس کشور. ک -ارتقاء بهداشت و آموزش عمومی ،کنترل و پیشگیری از بیماریها و آفتهای واگیر ،مقابله و کاهش اثرات حوادث طبیعی و بحرانهای عمومی. ل -بخشی از امور مندرج در مواد( )10( ،)9و ( )11این قانون نظیر موارد مذکور در اصول بیست و نهم ( )29و سی‌ام()30 قانون اساسی که انجام آن توسط بخش خصوصی و تعاونی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی با تأیید هیأت‌وزیران امکانپذیر نمی‌باشد. م -سایر مواردی‌که با رعایت سیاستهای کلی مصوب مقام معظم رهبری به‌موجب قانون اساسی در قوانین عادی جزء این امور قرار می‌گیرد. ماده - 9امور اجتماعی‌ ،فرهنگـی و خدماتی :آن دسته از وظایفی است که منافع اجتماعی حاصل از آنها نسبت به منافع فردی برتری دارد و موجب بهبود وضعیت زندگی افراد می گردد ،از قبیل: ن ،توانبخشی ،تربیت بدنی و آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای‌ ،علوم و تحقیقات‌ ،درما ‌ ورزش‌ ،اطالعات و ارتباطات عمومی و امور فرهنگی‌ ،هنری و تبلیغات اسالمی. ماده - 10امور زیربنایی‌ :آن دسته از طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای است که موجب تقویت زیرساختهای اقتصادی و تولیدی کشور می گردد ،از قبیل :طرحهای آب و خاک و شبکه‌های انرژی‌ ،ارتباطات و راه‌. ماده - 11امور اقتصادی :آن دسته از اموری است که دولت‌ ،متصدی اداره و بهره‌برداری از اموال جامعه است و مانند اشخاص حقیقی و حقوقی درحقوق خصوصی عمل می‌کند ،از قبیل :تصدی در امور صنعتی‌ ،کشاورزی‌ ،حمل‌ونقل‌ ،بازرگانی‌ ،مسکن و بهره‌برداری ازطرحهای مندرج درماده( )10این‌قانون‌. ماده - 13امور تصدیهای اجتماعی‌ ،فرهنگی و خدماتی با رعایت اصول بیست و نهم ( )29و سی‌ام ( )30قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران از طریق توسعه بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی تعیین صالحیت شده و با نظارت و حمـایت دولت و با استفاده از شیوه‌های ذیل انجام می گردد: - 1اعمال حمایتهای الزم از بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مجری این وظایف‌. - 2خرید خدمات از بخش تعاونی وخصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی. - 3مشارکت با بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی از طریق اجاره‌ ،واگذاری امکانات و تجهیزات و منابع فیزیکی‌. - 4واگذاری مدیریت واحدهای دولتی به بخش تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی با پرداخت تمام و یا بخشی از هزینه سرانه خدمات‌. - 5ایجاد و اداره واحدهای دولتی موضوع این ماده توسط دستگاههای اجرائی. 1لغایت )4مقدور نباشد ایجاد تبصره - 1اگر انجام امور موضوع این ماده به یکی از طرق چهارگانه فوق‌الذکر( ‌ و اداره واحدهای دولتی وظیفه دولت است. تبصره - 2تأیید صالحیت علمی و اخالقی کلیه افراد موضوع این قانون که به موجب این ماده در بخشهای آموزشی ،بهداشتی و فرهنگی اشتغال خواهند داشت مطابق ضوابط فصل ششم این قانون و تأیید استانداردهای مربوط و کیفیت و قیمت خدمات نیز مطابق قوانین و مقررات مربوط است. ماده - 14امور زیربنایی با مدیریت‌ ،حمایت و نظارت دستگاههای اجرائی توسط بخش غیردولتی، (تعاونی و خصوصی و نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی) انجام خواهد شد و در موارد استثنائی با تصویب هیأت وزیران توسط بخش دولتی انجام خواهد شد. ماده - 15امور تصدیهای اقتصادی با رعایت اصل چهل و چهارم( )44قانون اساسی جمهوری اسالمی ایران و سیاستهای ابالغی مقام معظم رهبری به بخش غیردولتی واگذار می گردد .دولت مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط از ایجاد انحصار ،تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جلوگیری و فضای رقابت سالم و رشد و توسعه و امنیت سرمایه‌گذاری و برقراری عدالت و تأمین اجتماعی و بازتوزیع درآمد و فراهم نمودن زمینه‌ها و مزیت الزم و رفع بیکاری را فراهم نماید. ماده -16به منظور افزایش بهره‌وری و استقرارنظام کنترل نتیجه و محصول (ستانده) و کنترل مراحل انجام کار و یا هردو ،جلوگیری از تمرکز تصمیم‌گیری و اعطاء اختیارات الزم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود براساس آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد دستگاههای اجرائی موظفند اقدامات ذیل را به‌عمل آورند. الف -تعیین قیمت تمام‌شده فعالیتها و خدمات و محصوالت واحدهای مجری از قبیل واحدهای آموزشی ،پژوهشی ،بهداشتی ،درمانی ،خدماتی، تولیدی و اداری ،متناسب با کیفیت و محل جغرافیایی ارائه فعالیتها و خدمات ،در چهارچوب متوسط قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات مذکور در بودجه مصوب ساالنه ملی و استانی با تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا استان. ب -تعیین شاخصهای هدفمند و نتیجه‌گرا و استانداردهای کیفی خدمات و پیش‌بینی سازوکارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده. ج -انعقاد تفاهمنامه با مدیران واحدهای مجری براساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام‌شده آن و تعیین تعهدات طرفین. د -اعطاء اختیارات الزم برای پیشنهاد جابه‌جایی فصول و برنامه‌های اعتبارات مذکور به شورای برنامه‌ریزی استان در چهارچوب احکام قانون بودجه ساالنه جابه‌جایی اعتبارات ملی براساس احکام قانون بودجه ساالنه خواهد بود. هـ -برای اجراء نظام قیمت تمام‌شده ،اختیارات الزم اداری ومالی به مدیران ،به موجب آئین‌نامه‌ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد تعیین می گردد. و -اعتباراتی که براساس قیمت تمام شده در اختیار واحدها قرار می‌گیرد ،به عنوان کمک تلقی شده و پس از پرداخت به حساب بانکی واحدهای ذی‌ربط به‌هزینه قطعی منظور می گردد .مدیران دستگاههای اجرائی نسبت به تحقق اهداف و نتایج پیش‌بینی شده در تفاهمنامه در مدت مدیریت خود مسؤول و به نهادهای نظارتی پاسخگو خواهند بود و موظفند گزارش اقدامات مربوطه را هر شش‌ماه یک‌بار به سازمان ارائه نمایند و سازمان نیز مکلف است گزارش عملکرد این ماده را یک‌ماه قبل از ارسال لوایح بودجه سالیانه به مجلس تقدیم نماید. تبصره - 1دستگاههایی که با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران امکان محاسبه قیمت تمام شدة محصوالت و خدمات خود را نداشته باشند از طریق محاسبه هزینه تمام شده اقدام خواهند نمود. تبصره - 2احکام این ماده می‌باید ظرف یک‌سال توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اجراء شده و از سال 1387بودجه دستگاههای موضوع این قانون فقط با رعایت مفاد این ماده قابل تنظیم و ارائه می‌باشد ماده - 17به دستگاههای اجرائی اجازه داده می‌شود ازطریق مناقصه و با عقد قرارداد با شرکتها و مؤسسات غیردولتی براساس فعالیت مشخص‌ ،حجم کار معین‌ ،قیمت هر واحد کار و قیمت کل به‌طور شفاف و مشخص بخشی از خدمات موردنیاز خود را تأمین نمایند .در صورت عدم مراجعه متقاضیان‌ ،اجازه داده می‌شود با رعایت قانون برگزاری مناقصات و تأیید سازمان از طریق ترک تشریفات مناقصه اقدام گردد. تبصره -شرکتهای موضوع این ماده حسب وظایف مربوط توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا وزارت کار وامور اجتماعی تعیین صالحیت شده و درصورت تخلف از حکم این ماده لغو صالحیت می گردند. ماده - 24در راستای اجراء احکام این فصل(دوم)(راهبردها و فناوری انجام وظایف دولت ) کلیه دستگاههای اجرائی موظفند‌از تاریخ تصویب اـین قانون اقدامات ذیل را انجام دهند: الف -حداکثر شش‌ماه پس از تصویب این قانون آن‌دسته از وظایفی که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است را احصاء و با رعایت راهکارهای مطروحه در این فصل نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند .به نحوی که طی هر برنامه بیست درصد( ) %20از میزان تصدیهای دولت در امور قابل واگذاری کاهش یابد. ب -تعداد مجوزهای استخدامی مذکور در ماده( )51این قانون به نحوی تعیین گردد که تعداد کارمندان دستگاههای اجرائی که به هر نحو حقوق و مزایا دریافت می‌کنند و یا طرف قرارداد می‌باشند هر سال به میزان دو درصد( )%2در امور غیرحاکمیتی نسبت به سال قبل کاهش یابد. ج -حداکثرمعادل یک سوم کارمندان که به روشهای بازنشستگی ،بازخریدی ،استعفاء و سایر موارد از خدمت دستگاههای اجرائی خـارج می‌شوند استخدام نمایند . تبصره -1وظایف حاکمیتی موضوع ماده( )8این قانون از شمول این ماده مستثنی هستند. تبصره -2آئین‌نامه اجرائی این ماده شامل وظیفه قابل واگذاـری درچهارچوب این قانون ،حمایتهای دولت براـی توسعه بخش غیردولتی و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی و تعیین تکلیف کارمندان واحدهای واگذار شده و سایر موارد بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیراـن می‌رسد. تبصره -3دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور موظفند اجراء این فصل را در دستگاههای اجرائی کنترل نموده و با مدیران متخلف برخورد قانونی نمایند. ماده - 32هریک از کارمندان دستگاههای اجرائی‌ ،متصدی یکی از پستهای سازمانی خواهند بود و هرگونه به‌کارگیری افراد و پرداخت حقوق بدون داشتن پست سازمانی مصوب پس از یک‌سال از ابالغ این قانون ممنوع است‌. تبصره -دستگاههای اجرائی می‌توانند در شرایط خاص با تأیید سازمان تا ده‌درصد()%10 پستهای سازمانی مصوب ،بدون تعهد استخدامی و در سقف اعتبارات مصوب افرادی را به صورت ساعتی یا کار معین برای حداکثر یک‌سال به‌کارگیرند. ماده -45از تاریخ تصویب این قانون ،استخدام در دستگاههای اجرائی به دو روش ذیل انجام می‌پذیرد. الف -استخدام رسمی :برای تصدی پستهای ثابت در مشاغل حاکمیتی. ب -استخدام پیمانی :برای تصدی پستهای سازمانی موقت و برای مدت معین. تبصره - 1کارمندانی که به موجب قوانین مورد عمل به استخدام رسمی درآمده‌اند با رعایت مقررات این قانون به صورت استخدام رسمی ادامه خواهند داد. تبصره - 2مشاغل موضوع بند(الف) این ماده باتوجه به ویژگیهای مذکور در ماده( )8این قانون بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. تبصره - 3سن کارمند پیمانی در انتهای مدت قرارداد استخدام نباید از شصت و پنج‌سال و برای مشاغل تخصصی از هفتاد سال تجاوز کند . تبصره - 4تعیین محل خدمت وشغل مورد تصدی کارمندان پیمانی در پیمان‌نامه مشخص می گردد و در مورد کارمندان رسمی به‌عهده دستگاه اجرائی ذی‌ربط می باشد. ماده - 61اعزام کارمندان دستگاههای اجرائی از زمان تصویب این قانون برای طی دوره‌های آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی و یا معادل آن می‌گردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاههای مربوطه و استفاده از مأموریت آموزشی ممنوع می‌باشد. تبصره -ایثارگران مشمول مقررات خاص خود می‌باشند. ماده - 84کارمندان دستگاههای اجرائی سالی سی روز حق مرخصی کاری با استفاده از حقوق و مزایای مربوط را دارند .حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان .درهر سال قابل ذخیره شدن ا0ست ماده - 87ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت‌وزیران تعیین می‌گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط می‌باشد .میزان ساعات تدریس معلمان و اعضاء هیات علمی از ساعات موظف ،درطرحهای طبقه بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد. تبصره - 1کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرائی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر 11ساعت) تقلیل دهند. ماده - 91اخذ رشوه و سوء استفاده از مقام اداری ممنوع می‌باشد.استفاده از هرگونه امتیاز، تسهیالت ،حق مشاوره‌ ،هدیه و موارد مشابه در مقابل انجام وظایف اداری و وظایف مرتبط با شغل توسط کارمندان دستگاههای اجرائی در تمام سطوح از افراد حقیقی و حقوقی به‌جز دستگاه ذی‌ربط خود تخلف محسوب می شود. تبصره - 1دستگاههای اجرائی موظفندعالوه بر نظارت مستقیم مدیران از طریق انجام بازرسیهای مستمر داخلی توسط بازرسان معتمد و متخصص در اجراء این ماده نظارت مستقیم نمایند .چنانچه تخلف هر یک از کارمندان مستند به گزارش حداقل یک بازرس معتمد به تأیید‌مدیر مربوطه برسد باالترین مقام دستگاه اجرائی یا مقامات و مدیران مجاز ،می توانند دستور اعمال کسر یک سوم از حقوق ،مزایا و عناوین مشابه و یا انفصال از خدمات دولتی برای مدت یک ماه تا یک سال را برای فرد متخلف صادر نمایند. تبصره - 2در صورت تکرار این تخلف به استناد گزارشهایی که به تأیید بازرس معتمد و مدیر مربوطه برسد پرونده فرد خاطی به هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع و یکی از مجازاتهای بازخرید ،اخراج و انفصال دائم از خدمات دولتی اعمال خواهد شد. تبصره - 3دستگـاههای اجرائی موظفند پرونده افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان دستگاههای اجرائی را جهت رسیدگی و صدور حکم قضائی به مراجع قضائی ارجاع نمایند. تبصره - 4سازمان موظف است اسامی افراد حقیقی و حقوقی رشوه دهنده به کارمندان .دستگاههای اجرائی را جهت ممنوعیت عقد قرارداد به کلیه دستگاههای اجرائی اعالم نماید ماده - 92مدیران و سرپرستان بالفصل‌ ،مسؤول نظارت وکنترل و حفظ روابط سالم کارمندان خود در انجام وظایف محوله می‌باشند و در مورد عملکرد آنان باید پاسخگو باشند .در صورتی که کارمندان مزبور با اقدامات خود موجب ضرر و زیان دولت‌گردند و یا تخلفاتی نظیر رشوه و یا سوءاستفاده در حیطه مدیریت مسؤولین مزبور مشاهده و اثبات گردد ،عالوه بر برخورد با کارمندان خاطی با مدیران و سرپرستان کارمندان (حسب مورد) نیز که در کشف تخلف یا جرایم اهمال نموده باشند مطابق قوانین مربوط ،با آنان رفتار خواهد شد. ماده - 93کلیه کارمندان دستگاههای اجرائی موظفند در ساعات تعیین شده موضوع ماده( )87به انجام وظایف مربوط بپردازند و درصورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیاز باشد براساس اعالم نیاز دستگاه مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله در قبال حق الزحمه یا اضافه کاری برابر مقررات مربوط خواهند بود. ماده -94تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع می‌باشد. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسؤول مافوق تصدی موقت پست سازمانی مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز می‌باشد. تبصره -عدم رعایت مفاد ماده فوق الذکر توسط هر یک از کارمندان دولت اعم از قبول کننده پست دوم یا مقام صادرکننده حکم متخلف محسوب و در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد. ماده - 95به‌کارگیری بازنشستگان متخصص(با مدرک تحصیلی کارشناسی و باالتر) در موارد خاص به عنوان اعضاء کمیته ها ،کمیسیون‌ها ،شوراها ،مجامع و خدمات مشاوره‌ای غیرمستمر ،تدریس و مشاوره‌های حقوقی مشروط براین که مجموع ساعت اشتغال آنها در دستگاههای اجرائی از ساعت اداری کارمندان موظف تجاوز نکند بالمانع می‌باشد. حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعات کار هفتگی معادل کارمندان شاغل مشابه تعیین و پرداخت می گردد. ماده - 99پرداخت اضافه کاری تنها در قبال انجام کار اضافی در ساعات غیر اداری مجاز می باشد و هرگونه پرداخت تحت این عنوان بدون انجام کار اضافی در حکم تصرف غیر قانونی وجوه و اموال عمومی است. ماده -103دستگاه اجرائی با داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند کارمند خود را بازنشسته نماید: الف) حداقل سی سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و سی‌و‌پنج سال برای مشاغل تخصصی با تحصیالت دانشگاهی کارشناسی ارشد و باالتر با درخواست کارمند برای سنوات باالتر از 30سال . ب) حداقل شصت سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت با بیست و پنج روز حقوق. تبصره - 1سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان‌آور و جانبازان و معلوالن تا پنج‌سال‌کمتر می باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی گردد. تبصره -2دستگاههای اجرائی مکلفند کارمندانی که دارای سی‌سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی وشصت سال سن و همچنین کارمندانی که دارای سی و پنج‌سال سابقه خدمت برای مشاغل تخصصی وشصت و پنج‌سال سن می‌باشند را رأسًا و بدون تقاضای کارمندان بازنشسته نمایند. تبصره -3دستگاههای اجرائی موظفند کارمندانی را که دارای شصت و پنج‌سال سن و حداقل بیست و پنج سال سابقه خدمت می‌باشند را بازنشسته کنند .سقف سنی برای متصدیان مشاغل تخصصی هفتادسال است .کارمندان تخصصی فوق‌الذکر که سابقه خدمت آنها کمتر از بیست و پنج‌سال است ،در صورتی‌که بیش از بیست سال سابقه خدمت داشته باشند می‌توانند تا رسیدن به بیست و پنج‌‌سال سابقه ،ادامه خدمت دهند و در غیر این‌صورت بازخرید می‌شوند. ماده -104در هنگام تعیین حقوق بازنشستگی به کارمندانی که بیش از سی سال خدمت دارند به ازاء هر سال خدمت مازاد بر سی سال ،دو و نیم درصد( ) %2/5رقم تعیین شده حقوق بازنشستگی عالوه بر حقوق تعیین شده محاسبه و پرداخت خواهد گردید. ماده -105منظور از سابقه خدمت در این قانون برای بازنشستگی ،آن مدت از سوابق خدمت کارمندان می‌باشد که در حالت اشتغال به‌صورت تمام وقت انجام شده و کسور مربوط را پرداخت نموده یا می‌نماید و مرخصی استحقاقی و استعالجی و مدت خدمت نیمه‌وقت بانوان به استناد قانون راجع به خدمت نیمه وقت بانوان ـ مصوب ( -1362مشروط بر این که کسور بازنشستگی به‌طور کامل پرداخت شده باشد) و مدت خدمت نظام وظیفه به‌عنوان سابقه خدمت کارمندان محسوب می گردد. تبصره -مدت خدمت کارمندانی که در ابتداء یا حین خدمت به تحصیل مقاطع رسمی آموزشی یا معادل آن اشتغال می‌یابند و از مزایای تحصیالت مربوطه بهره‌مند می‌شوند جزء سابقه خدمت برای بازنشستگی منظور نمی‌گردد .مگر آن‌که همراه با تحصیل حداقل سه چهارم از وقت اداری را به انجام وظایف محوله اشتغال داشته‌باشند ،مأموریتهای تحصیلی و تعهدات خدمتی تحصیلی با رعایت ماده( )61این قانون با موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می گیرد. ماده -120کارمندان رسمی دریکی از حاالت ذیل قرار خواهند داشت : الف -اشتغال در یکی از پستهای سازمانی. ب -مرخصی استعالجی ،استحقاقی و بدون حقوق ج -آماده به‌خدمت به موجب ماده( )122این قانون . د -انتقال یا مأموریت به دستگاههای اجرائی دیگر و یا مأموریت آموزشی برای طی دوره های آموزش کوتاه مدت و یا کارآموزی. هـ -انفصال موقت یا دائم و یا اخراج به‌موجب احکام قطعی مراجع قضائی و یا هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ویا احکام ماده( )91این قانون . و -استعفاء وبازخریدی به موجب احکام مذکور دراین قانون و قانون رسیدگی به تخلفات اداری. ز -سایر حاالت که در قانون رسیدگی به تخلفات اداری و سایر قوانین پیش‌بینی شده .است ماده - 122کارمندان رسمی دستگاههای اجرائی در حاالت زیر به صورت آماده به خدمت، که مدت آن حداکثر یک سال خواهد بود درمی‌آیند: -1انحالل دستگاه اجرائی ذی‌ربط. -2حذف پست سازمانی کارمندان . -3نبود پست سازمانی بعد از اتمام مأموریت یا مرخصی بدون حقوق. -4کارمندانی که براساس تصمیم مراجع مذکور در هیأت رسیدگی به تخلفات اداری یا مراجع قضائی از خدمت معلق یا آماده به خدمت شده باشند. تبصره - 1در دوران آمادگی به خدمت ،به کارمندان مزبور حقوق ثابت پرداخت خواهد شد و در صورت عدم اشتغال در دستگاههای اجرائی دیگر کارمندان آماده به خدمت در صورت دارا بودن شرایط بازنشستگی ،بازنشسته و در غیراین‌صورت با دریافت یک ماه و نیم حقوق و مزایای مستمر به ازاء هر سال سابقه خدمت و وجوه مرخصیهای ذخیره شده بازخرید خواهند شد. تبصره - 2کارمندانی‌که براساس حکم مراجع قضائی‌و یا هیأتهای رسیدگی‌به تخلفات اداری ازاتهام مربوط برائت حاصل نمایند ،حقوق و مزایای مستمرمربوط را برای مدت .آمادگی به خدمت دریافت خواهند نمود ماده - 128مدت زمان آزمایشی این قانون پنج‌سال از تاریخ الزم‌االجراء شدن این قانون خواهد بود . نظام قدیم عالی خبره ارشد پایه مقدمات ی طبقات گروه5-1 ------- ------- ------- 2650 2400 طبقه یک گروه6 ------- ------- ------- 2850 2600 طبقه دو گروه7 -------- -------- ------- 3050 2800 طبقه سه گروه8 4600 4050 3600 3250 3000 طبقه چهار گروه9 4800 4250 3800 3450 3200 طبقه پنج گرو10 5000 4450 4000 3650 3400 طبقه شش گروه11 5200 4650 4200 3850 3600 طبقه هفت گروه12 5400 4850 4400 4050 3800 طبقه هشت گروه13 5600 5050 4600 4250 4000 طبقه نه گروه14 5800 5250 4800 4450 4200 طبقه ده گروه15 6000 5450 5000 4650 4400 طبقه جدول حق شاغل امتیاز تجربه مربوط و مشابه در هر سال امتیاز سنوات خدمت در هر سال امتیاز مهارت و توانایی ها امتیاز دوره های آموزشی امتیاز تحصیالت مدرک تحصیلی 8 10 200 به ازای طی هریک 1100 زیر دیپلم 10 15 250 ساعت دوره 1200 دیپلم 12 20 300 آموزشی مصوب 1400 فوق دیپلم 14 25 400 نیم امتیاز 1700 لیسانس 16 30 600 (حداکثر 500 2000 فوق لیسانس جدول حق مدیریت مدیر کل معاون معاون موسسه و همتراز مدیر کل و و همتراز همترلز رییس اداره و همتراز معاون اداره و همتراز سطوح مدیریت 2300 1850 1400 950 510 سطح یک 50% 2350 1900 1450 1000 550 سطح دو شهرست ان %30 2400 1950 1500 1050 600 سطح سه 20% 2450 2000 1550 1100 650 سطح یک 50% 2500 2050 1600 1150 700 سطح دو استان3 %0 2550 2100 1650 1200 750 سطح 20% جدول ایثارگری امتیاز خدمت داوطلبانه در جبهه مدت اسارت درصد جانبازی ردیف 400 3-6ماه 6 -3ماه 5درصد 1 500 تا 12ماه تا 12ماه تا 10 درصد 2 600 تا 18ماه تا 18ماه تا 15 درصد 3 700 تا 24ماه تا 24ماه تا 20 درصد 4 800 تا 30ماه تا 30ماه تا 25 درصد 5 900 تا 36ماه تا 36ماه تا 30 درصد 6 1000 تا 42ماه تا 42ماه تا 35 درصد 7 1100 تا 48ماه تا 48ماه تا 40 8 دارندگان نشانهای دولتی 800امتیاز نشان عالی نشان تخصصی و عومی درجه 650 1امتیاز نشان تخصصی و عمومی درجه 500 2امتیاز نشان تخصصی و عمومی درجه 400 3امتیاز چنانچه کارمندی بیش 9از یک نشان دولتی داشته باشد تا .حداکثر 800امتیاز محاسبه می شود تطبیق حقوق و مزایای کارمندان در سال 1388 مرحله اول :امتیاز حق شغل و شاغل و فوق العاده مدیریت و ایثارگری ونشانهای دولتی وخدمت اداری در .مناطق جنگی تعیین و در ضریب 500ضرب خواهدشد در صورتیکه حقوق ثابت و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی به غیر از سختی شرایط محیط کار و نوبت کاری نسبت به دریافتی قبلی بر اساس اخرین حکم کارگزینی سال 1387کاهش یابد مابه التفاوت بعنوان .تفاوت تطبیق پرداخت می گردد مرحله دوم :کل امتیازات مذکور با ضریب 600محاسبه می شود.چنانچه حقوق کارکندان کمتر از %15افزایش یافته باشد مابقی بع9نوان جز ب بند 11قانون بودجه 1388.نیز در حکم کارگزینی پرداخت می گردد در صورتیکه میزان افزایش حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی و کمک هزینه اوالد و عایله مندی نسبت به دریافتی قبلی (حقوق و فوق العاده های مشمول کسور بازنشستگی و کمک هزینه عایله مندی و اوالد کمتر از 1000000ریال باشد مابه التفاوت بعنوان جز بند ب قانون بودجه سال 1388به کارمندان پرداخت می گردد.این مبلغ در مورد کارمندانی که از عایله مندی و اوالد برخوردار نمی باشند 600000ریال خواهد بود.در مورد کارمندانیکه از کمک هزینه عایله مندی برخوردار نبوده ولی از کمک هزینه اوالد برخوردار هستند به ازای هر فرزند حداکثر سه فرزند م9بلغ یکصدهزارریال به ششصد هزارریال افزوده می  .شود ندسته از کارکنانی که در سال 1387از حق  م9حرومیت از مطب و تمام وقتی برخوردار بودند به م9یزان سال 1387از مزایای فوق بهره مند خواهند .بود فقط %20کارکنان وزارت بهداشت می توانند از  .اضافه کار مازاد بر %50حقوق استفاده کنند =م9بلغ هرساعت اضافه کار  م9جموع ام9تیازات شغل و شاغل و م9دیریت * 600 ‏ 176 دس0تورالعمل پرداخت 0کمک 0هزینه 0های رفاهی  کارمندان کمک 0های رفاهی مستقیم و غیر مستقیم در  ح0د اعتبار0ات 0مصوب 0و برای هرماه قابل پرداخت 0است0 الف)کمک 0هزینه 0روزانه مستقیم یا غیر  مستقیم غذا برای کارمندانیکه س0اعت 0کار انان ح0داقل 8ساعت کار در روز می باش0د مبلغ 18000.ریال تعیین گردید ب )0کمک 0هزینه مستقیم یا غیر مستقیم مهد  کودک 0برای کارمندان اناث 0که دارای فرزند زیر 5س0ال 0هستند ماهیانه 300000ریال بازا هر .کودک 0و حداکثر تا س0ه کودک 0تعیین گردید پ )0کمک 0هزینه 0مستقیم یا غیر مستفیم ایاب و  ذهاب ک00ار0م0ندا0نک00ه) 44 0س00روی0سر0ف0تو آ0مد( س00اعتدر هفته 0ک00ار م0یک00نندم0شرو0ط ب00ر ا0ن0که 0از س00روی0سس00از0مان0یا0س0تفاد0ه0 ن00کننددر ت000ه0را0نم0اهیان0ه 0م0بلغ 450000 و در ش 0ه0رهایپ00ان0صدهزار0ن0فر جمعیت ر0یا00ل ت000عیینگ00رد0ید .و ب00ا 0التر 300000ر0یا00ل

51,000 تومان