صفحه 1:
10 رز 9۱۱۳۶۱۰

صفحه 2:

صفحه 3:
CCUPATIONAL ‏م2‎

صفحه 4:
" کار از تجارب مهم زندگی (صرف یک سوم زمان زندگی) تغييرات زياد در ماهیت .محیط‌نیرو در سال ۱۹۹۹ سازمان بین المللی کار در کنفرانس برزيل اعلام نمود که در هر سال ۰ میلیون حادثه ناشی از کار در جهان بوجود می آید که یک میلیون آن منجر به مرگ می شود. نتيجه حوادث: مرگ از کار افتادگی دائمی يا موقتی, اتلاف روزهای کاری» عوارض جسمی و روانی و خسارات مالی.

صفحه 5:
تاریخچه (حهان) * ۴۰۰ سال قبل از میلاد:بقراط (مواجهه با سرب) * پلنی (رومیان): ترکیبات روی و گوگرد * سال ۱۴۷۳:النبوگ (نخستین نشریه بهداشتی بیماریهای شغلی) * ۱۵۶۷ پاراسلسوس (بررسی بیماربهای فلزکاران) * ۱۷۰۰ رامازینی (پدر طب ‎OE‏ توسعه واقعی طب صنعتی در انگلستان * اولین قانون کارگری همه جانبه دنیا:۱۸۳۳ انگلیس * ۱۸۹۳ آلیس هامیلتون امریکایی (دختر رامازینی)

صفحه 6:
تاریخچه (پرستاری) 0 پرستاری صنایع (۱۸۸۸) * انجمن يرستارى صنايع آمريكا(؟15) با هدف ارتقاءآموزش و عملكرد يرستارى صنايع

صفحه 7:
تاریخچه (ایران) * ۱۳۲۵: تشکیل وزارت کار و امور اجتماعی؛قانون موقت کار * ۱۳۳۷: اصلاح و تصویب قانون کار؛اجرای قانون کار توسط اداره کل بازرسی کار * ۱۳۴۶: تشکیل اداره بهداشت محیط کار در وزارت بهداری ‎TRY *‏ تشکیل اداره کل بهداشت حرفه ای ۹ تصویب قانون جدید کار(وزارت بهداشت:بهداشت و درمان ‏کارگران؛وزارت کارنایمنی کارگران) ‏ادغام فعالیت واحد بهداشت حرفه ای در سیستم شبکه (۱۳۷۵)

صفحه 8:
بهداشت حرفه اي شاخه ای از علم بهداشت که با شناسایی» ارزیلبی و کنترل عوامل زیان آور محیط کار از بروز بیماریها. مسمومیتها وحوادث ناشی از کار علمی انتث که با مسائل بهداتی محیط کار ‎AS" ge Ng DLS‏

صفحه 9:
تعریف کمینه مشترک ۱109۱۷۷۲0 * تامین و ارتقای عالیترین سطح سلامت جسمیروانی و اجتماعی برای: کارگزان: همة: مشاغل,پیشگیری: از بیمازیهای ناشیی از کاربکار گمازقن: ثیروق کار ار مخیظ و شنفلن که نطو خسمیعرو روای: قدرت انجام آنرا دارد. بطور خلاصه * تطابق کار با انسان و در صورت عدم امکان.تطابق انسان با کار

صفحه 10:
اهداف بهداشت حرفه اي ۱- حفظ و ارتقاء عللی ترین درجة ممکن وضع جسمی. روانی و اجتماعی کارکنان ۲- جلوگیری از بیماریها و حوادث شغلی ۳- انتخاب کارکنان برای محیط کار که از نظر جسمانی و روانی توانلیی انجام آّن را دارد و یابه طور خلاصه. تطبیق کار با انسان و در صورت عدم امکان. تطبیق انسان با کار

صفحه 11:
دامنه فعاليتهاي بهداشت حرفه اي شناخت. ارزیابی و کنترل بیماریهای شغلی و بیماریهای ناشی از کار شناسایی و ارزشیابی و کنترل عوامل زیان آور محیط کار مسائل ارگونومی در صنعت اصول بهسازی محیط کار معاینات شغلی در صنعت کنترل بیماریها و حوادث شغلی

صفحه 12:
= همه مردم مستند ‎sles‏ = كاركران - خانودهکارگران محیط بیروتی = ‎ae‏ ‏فاکتورهای موثر ‎gate‏ ‎es abe Jae Js =‏ ‎es t‏ معیط عامل مدل اپيدميولوژي : مجموعه اپيدميولوژي براي ارتباط بين کار و بهداشت حرفه اي و با تمرکز به ايمني و بهداشت کارکنان » حوادث مربوط به كار و افراد مستعد كاربرد دارد.

صفحه 13:
وظایف ۱10 ۱- بهبود ایمنی و بهداشت کار و جلوگیری از حوادث و بیماریهای شغلی ۲- ایجاد و تقویت موسسات تخصصی مانند سازمانهای کشوری کار - مراکز بهداشت و آزمایشگاهی ۳- رسیدگی به مسائل مربوط به زمان کار (حداکثر کار قانوتی» اضافه کاری» نوبت کاری) مسائل پزشکی - اقتصادی و اجتماعی ۴- تعیین محتوی مشاغل

صفحه 14:
وظایف ۱10 ۶- آسایش روانی یا خدمات رفاهی کارگران (مسکن - تغذیه - آموزش) ۸- کمک مستفیم به دولتهای عضو (اعزام کارشناس, اعطای بورس, تهیه تج تخصصی, تدوین آئین نامه ها و ..) *- کمک به سازمانهای کشوری و ملی ایمنی و بهداشت کار و مراکز تحقیقات

صفحه 15:
پرستاری بهداشت حرقه اک عملکرد تخصصی که بر ارتقا؛پیشگیری و بازیلبی سلامت در زمینه یک محیط سالم و امن تاکید دارد * پیشگیری از تاثیرات نامطلوب مخاطرات محیطی و شغلى

صفحه 16:
۰ نقش پرستاربهداشت حرفه اک * متخصص بالینی؛ آموزشگر * مدیر موردی؛ سرپرست گروه * هماهنگ کننده؛ مشاور پرستار متخصص؛ پژوهشگر متخصص ارتقا سلامت؛مدیر

صفحه 17:
بیماریهای ناشی از کار * عوامل فیزیکی * عوامل شیمیایی * عوامل بیولوژیکی * عوامل مکانیکی * سرطانهای شغلی

صفحه 18:
عوامل زیان آور محیط کار: مکانیکی ارگونومیکی روانی بیولوژیکی

صفحه 19:
عوامل فيزيکي سر وصدا ارتعاش (رینود) (سندرم ارتعاش دست باز) 9 گرما (خستگی.کرامپ عضلانی) (Engelure & Gelurey.,. * ‏فشار(کیسن)‎ * * نور (نيستاكموس معدنجيان) 2 « نیزان (سرطان) ب- غیر یونیزان (کاتاراکت)

صفحه 20:
عوامل شيميايي * حالت فیزیکی )گازها و بخارات - مواد معلق( * ترکیب شیمیایی ( آلی و مواد معدنی( * _اثرات فیزیولوژیکی )محرک خفه کننده. سموم عصبی, سموم سیستمیک * پنوموکونیوزیس؛آزیستوزیس؛ سرطان ریه.پوست و مثانه

صفحه 21:
عوامل بیولوژیکی * هپاتیت, ایدز. سل. هاری.تب مالت» سياه زخم. تب 0)ءتولارمى

صفحه 22:
عوامل ایجاد کننده استرس عدم امنیت شغلی ,تراکم کاری. ابهام نقشب رولبط باهمکاران. رولبطبا مافوق, رولبطبا زیردستان بیماریهایی مانند حساسیتها. سردردهای میگرنسی. فشار خون, ناراحتیهای قلبی. زخمهای گوارشی با فشار هیجانی ارتباط دارند. خشونت در محل کار ( از مسائل اساسی کارکنان بهداشتی)

صفحه 23:
تکنیک های مقابله با استرس * به بسالانسگاه کسنید: با لحساسانشدید ماهیچه های-1 * گردنحا للنقاض‌بیلا کرده سر بسه زیر لنللخته موشود . به با لالكاءم كنيم؛ لستر سک اهشرمیبابد شلنه هارا بليبرسياوويد: تحلسترسشانه هابا لا-2 * نگاه دلشته می‌شود پابیلنداخترشانه ها موجرلمش‌خولهد شد جريانفكر خود را آرام نطييد: تحلسترسجريان-3 * فكر ير اكنده لستجملاتوا كاملبيانتهود لي إحساسرا ليجاد .كرد كه قادر به كتترلهستيم به خودحكستويهاوهمثبه دههد: با بيانعبارتهايمانند -4 * .مىتولنمآرلم باشم... موجبكاهثاضطرلبسوشود در چهره خود تغییر لیجاد كنيد: تغيبر جهره بيام -5 * فیزیولوژیکیبه نهزارسا لمیک ند که موجبتس‌غییر در روحیه .و حالتعاطفی‌می‌گردد

صفحه 24:
نوبت کاری: پیامدهای بهداشتی نوبت کاری: ‎<i ©‏ ‎ae‏ * دستگاه گوارش هن * مختل شدن زندگی اجتماعی يهبود نوبت کاری: روشنایی مطلوب در هنگام تاریکی به کار بگیرید. سعى كنيد برنامه نوبت كارى شما منظم بوده و چرخشی باشد. * درصورت داشتن مشكلاتى نظیر سن بالای ۵۰. داشتن ناراحتيهاى كوارشى. ابتلا به صرع. پیشینه بيمارى روانى و بيشينه بيمارى قلبى در برنامه نوبت كارى شركت نكنيد.

صفحه 25:
امل رواني: ارتباطات انساني در صنعت

صفحه 26:
عوامل مکانیکی * در ارتباط با فرآیندکار - حرکات مداوم (2۲5)) < عدم تناسب کارگر با وسیله - جابجاکردن وسایل (عضلانی اسکلتی) - حوادث حين كار ‎cule,‏ ۳ اصل جهت پیشگیری از حوادث پیش بینی؛ پیشگیری؛کمکهای اولیه ‎

صفحه 27:
ار گونومی انستیتو بین المللی ارگونومی * " علم اصلاح و بهینه سازی" محیط. مشاغل و تجهیزات به گونه‌ای که متناسب با محدودیت‌های انسان بوده؛ دو هدف کلی را دنبال می‌کند: ۱- ایمنی و بهداشت ۲- تولید و بهره وری

صفحه 28:

صفحه 29:
اهداف اختماصی toe Des ol هار می دهد هه اطع می ده ‎Re EE Uy JA ale sete sees‏ أبعت أسيب هاى شفلئ أسيب هاو بيمارها يعلث فشارهاى روحى و DEI ‏شفلى بعلت كا تمام وقث در بين‎ oy che] (ei ‏شاغلين به +8 نفر يا بيشتر جهت تلمين برتامه‎ ‏تيدل لسثيك هر بين كاركتان مراقيت‎ tt ‎I‏ مصرف الكل ومواد مخدر هر محل كار ‏ممنوهيث استعمال دخانيات در واحدهاق ادارزق ‎ ‏أهداف مردم سالم تا سال 0009© در حوزه بهاشت حرفه اي ‎1484 ‏سال‎ ‎NA ‎NA ‎NA ‎11 ‏مر‎ 1 NA NA ‎NA ‎ ‎ue ‎NA ‎NA ‎NA ‎NA ‎NA ‎NA ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:
وضعیت مناسب بلند کردن اشیاء * ابتدا با ز| نو های خمیده در جلوى شيئ * پاها باید با فاصله . معمولابه عرض شانه .از یکدیگر قرار گیرند. ترجیحاً یک پا کمی جلوتر از پای دیگر قرار بگیرد. * شانهها بايد به طور قرينه قرار گرفته باشند و هرگز آرنج خم نشود. * در ابتداباید کمر صاف و یا با مقدار کمی گودی در ناحية كمر باشد. * بلندكردن جسم با صافكردن زانو شروع می‌شود و پس از آن مفصل ران صاف می‌شود. * هیچ‌گاه شیء را در نیمه راه و در حالت خمیده نگه ندارید چرا که موجب آسیب به ستون فقرات می‌گردد. * هیچ‌گاه در حین بلندکردن اجسام تغییر جهت اگهانی ندهید. * در زمین گذاشتن اجسام. ابتدا کمر را راست نگه داشته و سپس زانوها را بتدریج خم کنید تا جسم روی زمین قرار گیرد. هیچگاه جسم را به طور تاگهانی رها نکنید.

صفحه 31:
وضعیت مناسب حمل اشیاء الف) اصول اولیه حمل اشیاء دو اصل مهم برای حمل اشیاء. محاسبهٌ قبل از حرکت و برداشتن صحیح شیء در حین حرکت می‌باشد. اینکه: آیا شما توانایی کافی جهت بلندکردن و يا حرکت‌دادن شیء مورد نظر را داربد یا خیر اگر شیء آنقدر سنگین است که نمی‌توانید آن را حرکت دهید. در صورت امکان آن را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید. و گرنه از دیگران کمک بگیرید و اگر بلندکردن شیء غیر ممکن است. آن را بکشید و يا هُل دهید. اگر گرفتن شیء سخت است از دستگیره. کمربند و یا طناب. جهت گرفتن آن استفاده کنید.

صفحه 32:
نحوه صحیح حمل بار در حمل بار در صورتيكه شىء را با دو دست حمل می‌کنید آن را هر چه بیشتر به بدن نزدیک کرده و حتی ترجیحا به بدن بچسبانید یا اینکه آن را روی یک شانه قرار داده و حمل کنید. 11311

صفحه 33:
وضعیت مناسب کشیدن و هل‌دادن اشیاء الف) کشیدن اشیاء هرگز در حالتی که سر نزدیک شیء و پشت خمیده است. شیء را نکشید. دستهای خود را طوری به شیء بگیرید که بین شانه و کمر قرار بگیرد. شما مى توانيد هم در حالتی که رو به شیء ایستاده‌اید در حالتی که پشتتان به آن است. شیء را اگر در حالتی اقدام به کشیدن شیء می‌کنید که روبه‌روی شیء ایستاده‌اید. باید پاها را طوری قرار دهید که بتوانید به آهستگی به سمت عقب حرکت کنید. در تمامی این مراحل کمر باید صاف بوده و چرخش لگن رو به عقب باشد. ees

صفحه 34:

صفحه 35:

In The Name of GOD In GOD We Trust - کار از تجارب مهم زندگی (صرف یک سوم زمان زندگی) تغییرات زیاد در ماهیت ،محیط،نیرو در سال 1999سازمان بين المللي كار در كنفرانس برزيل اعالم نمود كه در هر سال 250ميليون حادثه ناشي از كار در جهان بوجود مي آيد كه يك ميليون آن منجر به مرگ مي شود. نتيجه حوادث :مرگ ،از كار افتادگي دائمي يا موقتي ،اتالف روزهاي كاري ،عوارض جسمي و رواني و خسارات مالي.  400سال قبل از میالد:بقراط (مواجهه با سرب) پلنی (رومیان) :ترکیبات روی و گوگرد سال : 1473النبوگ (نخستین نشریه بهداشتی بیماریهای شغلی) : 1567پاراسلسوس (بررسی بیماریهای فلزکاران) ‏ :1700رامازینی (پدر طب کار) توسعه واقعی طب صنعتی در انگلستان اولین قانون کارگری همه جانبه دنیا 1833:انگلیس : 1893آلیس هامیلتون امریکایی (دختر رامازینی) ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏  پرستاری صنایع ()1888 ‏ انجمن پرستاری صنایع آمریکا( )1942با هدف ارتقا،آموزش و عملکرد پرستاری صنایع  :1325تشکیل وزارت کار و امور اجتماعی؛قانون موقت کار :1337اصالح و تصویب قانون کار؛اجرای قانون کار توسط اداره کل بازرسی کار :1346تشکیل اداره بهداشت محیط کار در وزارت بهداری ‏ :1362تشکیل اداره کل بهداشت حرفه ای :1369تصویب قانون جدید کار(وزارت بهداشت:بهداشت و درمان کارگران؛وزارت کار:ایمنی کارگران) ‏ ادغام فعالیت واحد بهداشت حرفه ای در سیستم شبکه ()1375 ‏ ‏ ‏ شاخه اي از علم بهداشت كه با شناسايي ،ارزيابي و كنترل عوامVVVل زيان آور محيط كار از بروز بيماريها ،مسVVموميتها وحVVوادث ناشVVي از كار پيشگيري مي كند. علمي است كه با مسائل بهداشتي محيط كار ارتباط پيدا مي كند  تامین و ارتقای عالیترین سطح سالمت جسمی،روانی و اجتماعی برای کارگران همه مشاغل،پیشگیری از بیماریهای ناشی از کار،بکار گماردن نیروی کار در محیط و شغلی که از نظر جسمی و روانی قدرت انجام آنرا دارد. بطور خالصه تطابق کار با انسان و در صورت عدم امکان،تطابق انسان با کار - 1حفظ و ارتقاء عالي ترين درجة ممکن وضع جس مي ،رواني و اجتماعي کارکنان - 2جلوگيري از بيماريها و حوادث شغلي -3انتخاب كاركنان براي محيط کار که از نظر جس ماني و رواني ار با توانايي انجام آن را دارد و يا به طور خالصه ،تطبيق ک انسان و در صورت عدم امکان ،تطبيق انسان با کار  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شناخت ،ارزيابي و كنترل بيماريهاي شغلي و بيماريهاي ناشي از كار شناسايي و ارزشيابي و كنترل عوامل زيان آور محيط كار مسائل ارگونومي در صنعت اصول بهسازي محيط كار معاينات شغلي در صنعت كنترل بيماريها و حوادث شغلي مدل اپيدميولوژي :مجموعه اپيدميولوژي براي ارتباط بين كار و بهداشت حرفه اي و با تمركز به ايمني و بهداشت كاركنان ،حوادث مربوط به كار و افراد مستعد كاربرد دارد. -1بهبود ايمني و بهداشت كار و جلوگيري از حوادث و بيماريهاي شغلي -2ايجاد و تقSSويت موسسات تخصصSSي ماننSSد سازمانهاي كشSSوري كار – مراكز بهداشت و آزمايشگاهي -3رسيدگي به مسائل مربوط به زمان كار (حداكثر كار قانوني ،اضSSافه كاري ،نSSوبت كاري) مسائل پزشكي – اقتصادي و اجتماعي -4تعيين محتوي مشاغل -6آسايش رواني يا خدمات رفاهي كارگران (مسكن – تغذيه – آموزش) -7تهيه نشريات ايمني و بهداشتي -8كمك مستقيم به دولتهاي عضو (اعزام كارشناس ،اعطاي بورس ،تهيه تجهSSيزات تخصصي ،تدوين آئين نامه ها و )... -9كمك به سازمانهاي كشوري و ملي ايمني و بهداشت كار و مراكز تحقيقات  ‏ عملکرد تخصصی که بر ارتقا،پیشگیری و بازیابی سVVالمت در زمینVVه یک محیط سالم و امن تاکید دارد پیشگیری از تاثیرات نامطلوب مخاطرات محیطی و شغلی  ‏ ‏ ‏ ‏ متخصص بالینی؛ آموزشگر مدیر موردی؛ سرپرست گروه هماهنگ کننده؛ مشاور پرستار متخصص؛ پژوهشگر متخصص ارتقا سالمت؛مدیر  ‏ ‏ ‏ ‏ عوامل فیزیکی عوامل شیمیایی عوامل بیولوژیکی عوامل مکانیکی سرطانهای شغلی فيزيكي شيميايي مکانیکی ارگونوميكي رواني بیولوژیکی  سر وصدا ‏ ارتعاش (رینود) (سندرم ارتعاش دست باز) ‏ گرما (خستگی،کرامپ عضالنی) ‏ سرما()Engelure & Gelure ‏ فشار (کیسن) ‏ نور (نیستاگموس معدنچیان) ‏ تشعشعات الف -يونيزان (سرطان) ب -غير يونيزان (کاتاراکت)  ‏ ‏ ‏ ‏ حالت فيزيكي )گازها و بخارات – مواد معلق( تركيب شيميايي ( آلي و مواد معدني( اثرات فيزيولوژيكي )محرك ،خفه كننده ،سموم عصبي ،سVVVموم سيستميك پنوموکونیوزیس؛آزبستوزیس؛ سرطان ریه،پوست و مثانه  هپاتیت ،ایدز ،سل ،هاری،تب مالت ،سیاه زخم ،تب ،Qتوالرمی عدم امنيت شغلي ،تراكم كاري ،ابهام نقش ،روابط باهمكاران ،روابط با مافوق ،روابط با زيردستان بيماريهايي مانند حساسيتها ،سردردهاي ميگرني ،فشار خون ،ناراحتيهاي قلبي ،زخمهاي گوارشي با فش هيجاني ارتباط دارند. خشونت در محل کار ( از مسائل اساسی کارکنان بهداشتی) ار تكنيك هاي مقابله با استرس به باال نگاه كنيد :با احساسات شديد ماهيچه هاي گردن  1- حالت انقباض پيدا كرده سر به زير انداخته مي شود به باال نگاه كنيم ، .استرس كاهش مي يابد شانه ها را پايين بياوريد :تحت استرس شانه ها باال نگاه  2- .داشته مي شود پايين انداختن شانه ها موجب آرامش خواهد شد جريان فكر خود را آرام نماييد :تحت استرس جريان فكر 3- پراكنده است جمالت را كامل بيان نمود اين احساس را ايجاد كرد .كه قادر به كنترل هستيم به خوددستورهاي مثبت بدهيد :با بيان عبارت هايي مانند 4- .مي توانم آرام باشم ...موجب كاهش اضطراب مي شود در چهره خود تغيير ايجاد كنيد :تغيير چهره پيام  5- فيزيولوژيكي به ذهن ارسال مي كند كه موجب تغيير در روحيه و .حالت عاطفي مي گردد ‏ ‏ ‏ نوبت كاري: پيامدهاي بهداشتي نوبت كاري: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ قلب مغز دستگاه گوارش خستگي مختل شدن زندگي اجتماعي بهبود نوبت كاري: ‏ ‏ ‏ روشنايي مطلوب در هنگام تاريكي به كار بگيريد. سعي كنيد برنامه نوبت كاري شما منظم بوده و چرخشي باشد. در صورت داشتن مشكالتي نظير سن باالي ، 50داشتن ناراحتيهاي گوارشي ،ابتال به صرع ،پيشينه بيماري رواني و پيشينه بيماري قلبي در برنامه نوبت كاري شركت نكنيد.  - در ارتباط با فرآیندکار حرکات مداوم ()CTS عدم تناسب کارگر با وسیله جابجاکردن وسایل (عضالنی اسکلتی) حوادث حین کار رعایت 3اصل جهت پیشگیری از حوادث پیش بینی؛ پیشگیری؛کمکهای اولیه انستیتو بین المللی ارگونومی " علم اصالح و بهینه سازی" محیVVط ،مشVVاغل و تجهVVیزات بVVه گونه‌ای كه متناسب با محدودیت‌های انسان بوده؛ دو هVVدف كلی را دنبال می‌كند: ‏ -1ایمنی و بهداشت -2تولید و بهره وری اهداف مردم سالم تا سال 2010در حوزه بهداشت حرفه اي سال 1998 هدف اهداف اختصاصي -1رفع اختالف سن استخدام كاركنان بزرگسال بدون نا توا نی %52 %82 -2افزايش نسبت كارمنداني كه در توسعه فعاليت ها مشاركت دارند %28 %50 -3افزايش كنترل واحدهاي اداري ‏NA ‏NA -4افزايش نسبت سياست هاي بيمه بهداشتي كه قراردادهاي توليدي و خدماتي را پوشش مي دهند . ‏NA ‏NA -5افزايش كاربرد واكسيناسيون هپاتيت Bدر ميان كارگران در معرض مخاطره شغلي %71 %98 -6افزايش نسبت افراد 20سال و بيشتر زماني كه عارضه قلبي در خارج از بيمارستان براي آنها رخ مي دهد به اداره CPRاطالع مي دهند. ‏NA ‏NA -7افزايش نسبت توصيه هاي تغذيه اي براي كنترل وزن كاركنان توسط مشاور %55 %85 -8كاهش مرگ بعلت آسيب هاي شغلي 000/100در 5/4% 000/100در 2/3% -9كاهش نسبت آسيب ها و بيماريها بعلت فشارهاي روحي و تالش هاي مكرر روزانه 00/100در 675% 000/100در 338% -10كاهش بيماريهاي پوستي شغلي بعلت كار تمام وقت در بين كارگران 000/100در 67% 000/100در %47 -11افزايش نسبت شاغلين به 50نفر يا بيشتر جهت تامين برنامه هاي پيشگيري يا كاهش استرس هاي شغلي 37% %50 -12كاهش آسيب هاي ناشي از نيدل استيك در بين كاركنان مراقبت بهداشتي 600./000 000/4200 -13افزايش نسبت توصيه برنامه هاي تندرستي و فعاليت هاي جسمي در محل كار شاغلين %36 %75 -13كاهش هزينه ناشي از مصرف الكل و مواد مخدر در محل كار ‏NA ‏NA -14افزايش سياست ممنوعيت استعمال دخانيات در واحدهاي اداري 79% 100% -15كاهش آسيب هاي چشمي ‏NA ‏NA -16افزايش استفاده از محافظ گوش و تجهيزات مجهز در مواقع ضروري ‏NA ‏NA وضعيت مناسب بلندكردن اشياء • ابتدا با ز ا نو های خمیده در جلوی شیئ بنشینید • پاها بايد با فاصله ،معموالبه عرض شانه ،از يكديگر قرار گيرند .ترجيحًا يك پا كمي جلوتر از پاي ديگر قرار بگيرد. • شانه‌ها بايد به طور قرينه قرار گرفته باشند و هرگز آرنج خم نشود. • در ابتدا بايد كمر صاف و يا با مقدار كمي گودي در ناحية كمر باشد. • بلندكردن جسم با صاف‌كردن زانو شروع مي‌شود و پس از آن مفصل ران صاف مي‌شود. • هيچ‌گاه شيء را در نيمه راه و در حالت خميده نگه نداريد چرا كه موجب آسيب به ستون فقرات مي‌گردد. • هيچ‌گاه در حين بلندكردن اجسام تغيير جهت ناگهاني ندهيد. • در زمين گذاشتن اجسام ،ابتدا كمر را راست نگه داشته و سپس زانوها را بتدريج خم كنيد تا جسم روي زمين قرار گيرد .هيچگاه جسم را به طور ناگهاني رها نكنيد. وضعيت مناسب حمل اشياء الف) اصول اوليه حمل اشياء دو اصل مهم براي حمل اشياء ،محاسبة قبل از حركت و برداشتن صحيح شيء در حين حركت مي‌باشد .اینکه: آيا شما توانايي كافي جهت بلندكردن و يا حركت‌دادن شيء مورد نظر را داريد يا خير اگر شيء آنقدر سنگين است كه نمي‌توانيد آن را حركت دهيد ،در صورت امكان آن را به قطعات كوچكتري تقسيم كنيد ،و گرنه از ديگران كمك بگيريد و اگر بلندكردن شيء غير ممكن است ،آن را بكشيد و يا ْه ل دهيد. اگر گرفتن شيء سخت است از دستگيره ،كمربند و يا طناب ،جهت گرفتن آن استفاده كنيد. نحوه صحيح حمل بار در حمل بار در صورتيكه شيء را با دو دست حمل مي‌كنيد آن را هر چه بيشتر به بدن نزديك كرده و حتي ترجيحًا به بدن بچسبانيد يا اينكه آن را روي يك شانه قرار داده و حمل كنيد. . غلط غلط صحيح صحيح صحيح وضعيت مناسب كشيدن و ْه ل‌دادن اشياء الف) كشيدن اشياء هرگز در حالتي كه سر نزديك شيء و پشت خميده است ،شيء را نكشيد. دستهاي خود را طوري به شيء بگيريد كه بين شانه و كمر قرار بگيرد. شما مي‌توانيد هم در حالتي كه رو به شيء ايستاده‌ايد و هم در حالتي كه پشتتان به آن است ،شيء را بكشيد. اگر در حالتي اقدام به كشيدن شيء مي‌كنيد كه روبه‌روي شيء ايستاده‌ايد ،بايد پاها را طوري قرار دهيد كه بتوانيد به آهستگي به سمت عقب حركت كنيد .در تمامي اين مراحل كمر بايد صاف بوده و چرخش لگن رو به عقب باشد. غلط صحيح موفق باشيد

51,000 تومان