صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
موضوع : بهداست مدر اهداف کلی : آشتنایی دانشجویان با تعریف . اهداف آموزش بهداشت؛ سطوح پیشگیری : غربالگری» مردم سالم تا سال ‎7١16‏ در مدرسه مى ‎eal‏ اهداف جزئی : دانشجویان قادر باشند : - اهذاف بهداشت مدوسه را توضیح دهند ؛ - برنامه های بدا -ختمات بهذاشت مذارسس را تحلیل تماید» - سطوح پیشگیری ۱۲۱-1 در مدرسه را تفسیر کند. - موردیابی در مدرسه را بحث نماید. مرجم سالم تاسال ۲۰۱۵ در مدرسه را تجزیه و تحلیل نماید . ت مدرسه را تفسیر نماید .

صفحه 4:
سس سس بهداشت ‎Grkool Wells (y jlo‏ تعریف بهداشت مدارس : شامل یک سلسله فعالیت ها و اقدامات مستمر و پیوسته ای است که هدف آن تشخیص, تامین و حفظ » ارتقاء سلامت جسمی ۰ روانی و اجتماعی دانش seal dupe fag gale

صفحه 5:
بهداشت مدارس اهداف بهداشت مدارس : ۱- ایجاد نشاط در دانش آموزان . ۲- آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی سالم و مفید . ۳- آموزش اصول درست بهداشت و تشویق آنان به اجرای آن. تکرار به عادات و تمرين های بهداشتی . ۴- ایجاد میل به شناسایی اصول علمی و عملی بهداشت در دانش آموزان. ۵- پیشگیری از بیماری های واگیرداره عفونی و ايمن سازی آن ها . ۶- حفاظت دانش آموزان از حوادث ناگوار که می تواند نقص عضو به بار آورد .

صفحه 6:
بر 0 تامين محيط آموزش سالم و محيط فيزيكى؛ روانی . اجتماعى . ۲- آموزش بهداشت . ۳- خدمات بهداشتی در مدرسه خدمات بهداشتی مدرسه شامل موارد زیر است : ۱- تعیین نیازهای بهداشتی دانش آموزان . ۲- پیگیری و تماس با دانش آموزان بیمار پس از تشخیص. ۳- مراقبت از دانش آموزان با بیماری های واگیردار و اورژانس و سوانح . ۴- پیشگیری و کنترل بیماری ها .

صفحه 7:
۰ بهداشت محیط مدرسه شامل: * ین آب‌سالم * دفع فاضلاب و زباله. تامین دستشویی و توالت های بهداشتی, * بهداشت ساختمان مدرسه آشپزخانه. ناهارخوری» زمين ورزش.

صفحه 8:
تامین آب سالم: مصرف آب سالم برای تندرستی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا بیماریهایی مانند تیفوئید . وبا ء اسهال . انگل های روده ای ۰ پولیومیلیت و ... توسط آب آلوده صورت مى كيرد . * دفع فاضلاب : © بهداشت ساختمان مدرسه : ‎ae‏ بهداشت کلاس های درس :

صفحه 9:
آموزش بهداشت در مدارس : - افزایش شناخت درباره فلسفه علم . بهداشت فردی . اجتماعی - بهبود نگرش نسبت به اتخاذ رفتارهای موثر بر سلامت آنان - تقویت مهارت ها و تمایلات افراد در ایجاد رفتارهای موثر در بهداشت - كسترش مهارت هاى افراد در حفظ و كسترش بهداشت خانواده و جامعه

صفحه 10:
۴- آموزش دسته جمعی در کلاس . ۵- آموزش از طریق برگزاری بحث ها . کنفرانس ها و سمینارها #-استفاذه.از وسايل كمك آموزشى شامل: يمقلت ورب ۷- آموزش فردى و مشاوره اى براى حل مشكلات دانش آموزان . ۸- استفاده از روش آموزش همسالان مانند اجرای نمایش و ایفای نقش.. ‎-٩‏ آموزش های عملی . اجرا برای آموختن . ۰- تشکیل نمایشگاه های گوناگون . كردش علمى. 10

صفحه 11:
* آموزش مهارت های زندگی : هدف از اجرای این برنامه افزايش توانایی های روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان می باشد تا آنها را قادر سازد که با تضادها و کشمکش های زندگی روزانه به طور منطقی مقابله نمایند. ‎(wk IQ99)‏ مهارت ها شامل : ۱- مهارت های مربوط به امرار معاش مانند اینکه چگونه فرد مشغول کار می شود . ۲- مهارت های مراقبت از خود مانند مصرف غذاهای سالم» درست مسواک زدن و... ۳- مهارت هایی که ‎Gly‏ پرداختن به موقعیت پرخطر زندگی استفاده می شوند مانند توانایی نه گفتن در مقابل فشار جمع استفاده از مواد مخدر. 21

صفحه 12:
۱- دانش آموزان قادر به درک مفاهیم مربوط به ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری خواهند شد . ۲- دانش آموزان برای دستیابی به اطلاعات با ارزش بهداشتی و محصولات و خدمات ارتقاء دهنده بهداشت توانایی خود را نشان خواهند داد . ۳- دانش آموزان برای عمل به رفتارهای بهبود سلامت و کاهش دهنده خطرات سلامتی توانایی خود را نشان خواهند داد . ۴- دانش آموزان قادر خواهند بود که عوامل اثر گذار بر بهداشت مانند فرهنگ, رسانه ها و فناوری ها را تجزیه و تحلیل کنند. ه- دانة آموزان توانایی خود را در راستای استفاده از مهارت هاى ارتباط بين فردى براى بهبود و توسعه بهداشت را نشان خواهند داد. 12

صفحه 13:
روش های آموزش بهداشت در مدارس : ۱- آموزش بهداشت با بهره گیری از فرصت ها و موقعیت ها پیش آمده . ۲- گنجاندن مطالب بهداشتی در کتب درسی . ۳- استفاده از کتاب های منبع آموزش بهداشت برای دانش آموزان ‎ae‏ ‏2 منبع اموزش بهدا بای تس اموزان و 13

صفحه 14:
براقا 01 3 ار ی توان مهارت ها اساسى زير را در برنامه ارتقاى سلامت كودكان و نوجوانان اجرا نمود - توانایی تصمیم گیری - توانایی حل مشکل -توانابی تفکرخلای. - توانایی تفکر تفادانه - توانایی برقراری ارتباط موثر - توانایی برقراری ارتباط بین فردی - توانایی آگاهی از خود - توانابی همدلی و همدردی با دنگزان - برخورد مناسب با هیجان ها - برخورد مناسب با فشارهای عصبی 14

صفحه 15:
کسب اطلاعات در زمینه موارد ‎ii‏ كام اساسى در آموزش مهارت زندا 2 برای نوجوانان دانش آموزی باشد . - نوع و میزان مصرف مواد مخدر و سوء مصرف داروها در بين نوجوانان - شیوع 16۱/۹6۵" - رفتارهای جنسی و بهداشت بارداری - میزان خودکشی نوجوانان و علل آن ها - میزان بروز اختلالات روان پزشکی و مشکلات روانی اجتماعی دوران کودکی - میزان خشونت در مدارس 15

صفحه 16:
ارتقاء سلامت مدارس : مدارس مکان یادگیری» سرمایه گذاری برای آموزش افراد. جوامع و ملت ها می باشد. برای مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی افزایش سودمندی و کیفیت بهتر زندگی برای همه مدارس, جایگاه ویژه ای هستند . 16

صفحه 17:
سکس ی-< مدارس مروج بهداشت: مدارس ارتقا دهنده سلامت ابو پپشسم< لور - خدمات بهداشتی در یک مدرسه - سیاست و مدیریت مدرسه در ارتباط با بهداشت - نظافت و تمیزی مدرسه - آموزش و فراگیری مدرسه - فعالیت هایی که برای گسترش بهداشت از مدرسه به جامعه انجام می گیرد 17

صفحه 18:
سح 7.۳ مدارس مروج بهداشت: مدارس ارتقا دهنده سلامت Weds Prowotay school : ‏تعریف ار تقاء سلامت مدرسه‎ ‏ارتقاء سلامت مدرسه شامل تمام ابزاری است که یک مدرسه به کار می گیرد تا مدرسه‎ ‏ای سالم. باشد؛اسلو9) رورا‎ ‏یعنی سلامتی را به آن هایی که در آن جا حضور دارند و کار می کنند و به خانواده ها‎ . ‏و جوامع خود گسترش دهند‎ 18

صفحه 19:
3 = - ——— 9 شامل ارائه رزيم غذايى مناسب به دانش آموزان ۰ نگهداری ۰ توزیع ۰ كنترل محل نكهدارى آن ها در مدرسه است . جهت بهبود تغذیه دانش آموزان می توان اقدامات زیر را انجلم داد: - آموزش بهداشت تغذیه بر حسب سن » جنس دانش آموزان . (نقش مواد مغذى در بدنء نقش تغذیه در رشد و یادگیری, نحوه تهیه. نگهداری» طبخ و ..). - تشویق دانش آموزان به خوردن غذا در زمان مناسب . - کنترل مواد غذایی که دانش آموزان به مدرسه می آورند . - نظارت بر مواد غذایی که در مدرسه توزیع می گردد. - نظارت و هدایت افرادی که با مواد غذایی سر و کار دارند بخصوص از نظر معاینات - معینات دانش آموزان برای تشخیص اختلالات تغذیهآنان و ارجاع جهت درمان.

صفحه 20:
۱- نزدیک بودن به مسیر وسایل نقلیه عمومی. دور بودن از خطوط راه آهن. بزرگراه هاء بیمارستان ها؛ کارخانه ها و ‎on‏ ۷-میارهلی فیواز کلامی,فاء کف کلاین هاء سقف کلانن ها و«محل 'تصب تابلو مشخص شود ۳- برای هر دانش آموز حداقل ۳/۹۰ متر مکعب فضا در نظر گرفته شود. حداکثر ابعاد برای هر كلاس درس ۸ متر طول و ۷ متر عرض باشد . ۴- ضوابط برای پله ها. پنجره ها و بالکن در نظر گرفته شود. 4- تعداد توالت در هر مدرسدديه ازاء هر 8؟ نفر یک توالت و به ازاه هر *#نفر یک فستضوبی منظور شود. ۶- فضا برای کلاس های عملی در مدارس حرفه ای. فضا برای زمین ورزش دانش آموزان «مشخص گردد.

صفحه 21:
۱- حوادث محیط مدرسه ۲- حوادث بین راه مدرسه ۳- حوادث در محیط خانه نقش مدرسه در پیشگیری از حوادث: ۱- آموزش برای پیشگیری و حفاظت کودکان و نوجوانان . ۲- ایجاد فرهنگ ایمنی . ۳- رعایت قوانین و مقررات ایمنی. 21

صفحه 22:
ات عمومی و سوا - ارزیابی مقدماتی دوره ابتدایی . - وضعیت ایمن سازی . - نمودار تغییر قد و وزن . - آزمون های ورزشی مرتبط با سلامتی . - معاینات عمومی پزشکی . - نتایج معاینات پزشکی برای پایه دبستان . - نتایج معاینات پزشکی برای پایه اول راهنمایی و اول متوسطه . - اختلالات و بیماریهای تشخیص داده شده در طول تحصیل . پیگیری ارجاع ها و توصیه ها .

صفحه 23:
کنترل بیماریهای واگیردار بررسى وضعيت روآن ذر مدرسه آموزش بهداشت ارزیابی سلامت معلمین و دانش آموزان استفاده از زمان آموزش 23 بهبود محيط فيزيكى مدرسه کارگاه برای معلمین برای رشد و توسعه دانش آموزان . کمک های اولیه . ۰.68 ۲(:6۳. مفاهیم طبقه بندی شده بهداشت روان پیش بینی راهنمایی لازم ایمن سازی - مشاوره دانش آموزان- ارتقاء والدین- برنامه های ورزشی- برنامه های کاهش استرس

صفحه 24:
شناسايى سريع دانش آموزان که دارای مشکلات باد گیری, احساسی» جسمی و ارتباطی, استفاهه از مواده غیبت از مفرسه پیش از 1۴ سورد در مدث يك سال و دانش آموزانی که مشکل خانواده دارند . پیگیری غربالگری بررسی. مشاهده هماهنگی در خدمات ‎ail sls‏ بازدید منزل 24

صفحه 25:
شناسایی کودکان با مشکلاتی که وجود دارد و تحت درمان نیستند. شناسایی دانش آموزانی که مشکلاتشان تشخیص داده شده و تحت درمان هستند. " پیگیری و ارجاع مداوم - برخورد مناسب با دانش آموزان - حقظ اسناد ویمبا رک - لیست کزدن مشکلات و درمان آنان - بررسی کردن مشکلات و درمان آنان - بررسی نکات بهداشتی - بازدید منزل وه کنفرانس های گروهی برای طراحی خدمات ضروری .

صفحه 26:
26 ‎-١‏ نقش اجرايى ۲- نقش مراقبتی ‏۳- عضوی از تیم بهداشتی ‏۴- نقش موردیابی ۵- نقش آموزشی ۶ نقش مشاوره ‏۷- نقش حمایتی ‎

صفحه 27:
سح خم در اين مورد پرستاران با گروه و اجتماع کار می کنند مانند: انجام تست های غربالگری ‏ کنترل و پیشگیری از بیماریهای مسری و ایمن سازی و -. ۲- نقش مراقبتی : در این قسمت پرستار معمولاً به ارائه مستقیم خدمات بهداشتی می پردازد مانند مراقبت از دانش آموزان در موارد خاص ۰ کلاس های آموزش بهداشت . انجام تست های موردیابی . ۳- عضوی از تیم بهداشتی : يرستار در اين مورد-عضوى از تيم بهذاشتى: مدرسة:است كه اعضاى ديكر أن يز: مشاوره روان» فيزيولوزيست , معلمین ۰ نقش پرستار در اين تیم هماهنگی است . 27

صفحه 28:
8 سس سس پرستار کودکانی که در معرض مشکلات و خطرات بهداشتی قرار دارند پیگیری می نماید مانند کودکان دیابتی ۵- نقش آموزشی: اصلی ترین وظیفه او در این مورد آموزش بهداشت و تشخیص راه های است که توسط آن می توان با ایجاد دانش عادات مطلوب بهداشتی را منتقل نمود مثال آموزش تغذیه صحیح و ورزش ۶- نقش مشاوره : یکی از مهمترین وظایف تیم بهداشتی است . ۷- نقش حمایتی: در این مورد پرستار علاقه های نوجوانان ۰ نیازهای خاص آنان را در مدرسه و اجتماع حمایت می کند. 28

صفحه 29:
اهداف: ايش دبيرستان ها #افزايش سال سوم و بالاتر در دبيرستان ها . ©آموزش بهداشت . © بيشكيرى از مشكلات بهداشتى و ييكيرى © ييشكيرى از آسيب ها. خشونت .خودكشى .استعمال دخانيات .اعتياد به الكل و دارو هاى ديكر 29

صفحه 30:
الکو ها: #فعالیت های فیزیکی کافی. محیط سالم دانشجویان دانشکده ها #آموزش بهداشت. فعالیت های توسعه بهداشت. آموزش به جوانان درباره اهمیت سلامتی و تشویق به طول عمر و ملزم نمودن به پیگیری خدمات سلامتی. #آشنا کردن جوانان به سلامت جسمی و روانی و توا نایی پیوستن به پیشرفت های علمی و اجتماعي چ

صفحه 31:

39,000 تومان