صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
موضوع : بهداست مدر
اهداف کلی :
آشتنایی دانشجویان با تعریف . اهداف آموزش بهداشت؛ سطوح پیشگیری :
غربالگری» مردم سالم تا سال 7١16 در مدرسه مى eal
اهداف جزئی :
دانشجویان قادر باشند :
- اهذاف بهداشت مدوسه را توضیح دهند ؛
- برنامه های بدا
-ختمات بهذاشت مذارسس را تحلیل تماید»
- سطوح پیشگیری ۱۲۱-1 در مدرسه را تفسیر کند.
- موردیابی در مدرسه را بحث نماید.
مرجم سالم تاسال ۲۰۱۵ در مدرسه را تجزیه و تحلیل نماید .
ت مدرسه را تفسیر نماید .
صفحه 4:
سس سس
بهداشت Grkool Wells (y jlo
تعریف بهداشت مدارس :
شامل یک سلسله فعالیت ها و اقدامات مستمر و پیوسته ای است که هدف آن
تشخیص, تامین و حفظ » ارتقاء سلامت جسمی ۰ روانی و اجتماعی دانش
seal dupe fag gale
صفحه 5:
بهداشت مدارس
اهداف بهداشت مدارس :
۱- ایجاد نشاط در دانش آموزان .
۲- آماده کردن دانش آموزان برای یک زندگی سالم و مفید .
۳- آموزش اصول درست بهداشت و تشویق آنان به اجرای آن. تکرار به عادات و تمرين
های بهداشتی .
۴- ایجاد میل به شناسایی اصول علمی و عملی بهداشت در دانش آموزان.
۵- پیشگیری از بیماری های واگیرداره عفونی و ايمن سازی آن ها .
۶- حفاظت دانش آموزان از حوادث ناگوار که می تواند نقص عضو به بار آورد .
صفحه 6:
بر
0 تامين محيط آموزش سالم و محيط فيزيكى؛ روانی . اجتماعى .
۲- آموزش بهداشت .
۳- خدمات بهداشتی در مدرسه
خدمات بهداشتی مدرسه شامل موارد زیر است :
۱- تعیین نیازهای بهداشتی دانش آموزان .
۲- پیگیری و تماس با دانش آموزان بیمار پس از تشخیص.
۳- مراقبت از دانش آموزان با بیماری های واگیردار و اورژانس و سوانح .
۴- پیشگیری و کنترل بیماری ها .
صفحه 7:
۰ بهداشت محیط مدرسه شامل:
* ین آبسالم
* دفع فاضلاب و زباله.
تامین دستشویی و توالت های بهداشتی,
* بهداشت ساختمان مدرسه آشپزخانه.
ناهارخوری»
زمين ورزش.
صفحه 8:
تامین آب سالم: مصرف آب سالم برای تندرستی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا
بیماریهایی مانند تیفوئید . وبا ء اسهال . انگل های روده ای ۰ پولیومیلیت و ... توسط
آب آلوده صورت مى كيرد .
* دفع فاضلاب :
© بهداشت ساختمان مدرسه :
ae بهداشت کلاس های درس :
صفحه 9:
آموزش بهداشت در مدارس :
- افزایش شناخت درباره فلسفه علم . بهداشت فردی . اجتماعی
- بهبود نگرش نسبت به اتخاذ رفتارهای موثر بر سلامت آنان
- تقویت مهارت ها و تمایلات افراد در ایجاد رفتارهای موثر در بهداشت
- كسترش مهارت هاى افراد در حفظ و كسترش بهداشت خانواده و جامعه
صفحه 10:
۴- آموزش دسته جمعی در کلاس .
۵- آموزش از طریق برگزاری بحث ها . کنفرانس ها و سمینارها
#-استفاذه.از وسايل كمك آموزشى شامل: يمقلت ورب
۷- آموزش فردى و مشاوره اى براى حل مشكلات دانش آموزان .
۸- استفاده از روش آموزش همسالان مانند اجرای نمایش و ایفای نقش..
-٩ آموزش های عملی . اجرا برای آموختن .
۰- تشکیل نمایشگاه های گوناگون .
كردش علمى.
10
صفحه 11:
* آموزش مهارت های زندگی :
هدف از اجرای این برنامه افزايش توانایی های روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان می باشد تا
آنها را قادر سازد که با تضادها و کشمکش های زندگی روزانه به طور منطقی مقابله نمایند.
(wk IQ99)
مهارت ها شامل :
۱- مهارت های مربوط به امرار معاش مانند اینکه چگونه فرد مشغول کار می شود .
۲- مهارت های مراقبت از خود مانند مصرف غذاهای سالم» درست مسواک زدن و...
۳- مهارت هایی که Gly پرداختن به موقعیت پرخطر زندگی استفاده می شوند مانند توانایی نه
گفتن در مقابل فشار جمع استفاده از مواد مخدر.
21
صفحه 12:
۱- دانش آموزان قادر به درک مفاهیم مربوط به ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری خواهند شد .
۲- دانش آموزان برای دستیابی به اطلاعات با ارزش بهداشتی و محصولات و خدمات ارتقاء دهنده
بهداشت توانایی خود را نشان خواهند داد .
۳- دانش آموزان برای عمل به رفتارهای بهبود سلامت و کاهش دهنده خطرات سلامتی توانایی
خود را نشان خواهند داد .
۴- دانش آموزان قادر خواهند بود که عوامل اثر گذار بر بهداشت مانند فرهنگ, رسانه ها و فناوری
ها را تجزیه و تحلیل کنند.
ه- دانة
آموزان توانایی خود را در راستای استفاده از مهارت هاى ارتباط بين فردى براى بهبود و
توسعه بهداشت را نشان خواهند داد.
12
صفحه 13:
روش های آموزش بهداشت در مدارس :
۱- آموزش بهداشت با بهره گیری از فرصت ها و موقعیت ها پیش آمده .
۲- گنجاندن مطالب بهداشتی در کتب درسی .
۳- استفاده از کتاب های منبع آموزش بهداشت برای دانش آموزان ae
2 منبع اموزش بهدا بای تس اموزان و
13
صفحه 14:
براقا 01 3 ار ی توان مهارت ها
اساسى زير را در برنامه ارتقاى سلامت كودكان و نوجوانان اجرا نمود
- توانایی تصمیم گیری
- توانایی حل مشکل
-توانابی تفکرخلای.
- توانایی تفکر تفادانه
- توانایی برقراری ارتباط موثر
- توانایی برقراری ارتباط بین فردی
- توانایی آگاهی از خود
- توانابی همدلی و همدردی با دنگزان
- برخورد مناسب با هیجان ها
- برخورد مناسب با فشارهای عصبی
14
صفحه 15:
کسب اطلاعات در زمینه موارد ii كام اساسى در آموزش مهارت زندا 2
برای نوجوانان دانش آموزی باشد .
- نوع و میزان مصرف مواد مخدر و سوء مصرف داروها در بين نوجوانان
- شیوع 16۱/۹6۵"
- رفتارهای جنسی و بهداشت بارداری
- میزان خودکشی نوجوانان و علل آن ها
- میزان بروز اختلالات روان پزشکی و مشکلات روانی اجتماعی دوران کودکی
- میزان خشونت در مدارس
15
صفحه 16:
ارتقاء سلامت مدارس :
مدارس مکان یادگیری» سرمایه گذاری برای آموزش افراد. جوامع و ملت ها می باشد.
برای مشارکت در توسعه اجتماعی و اقتصادی افزایش سودمندی و کیفیت بهتر
زندگی برای همه مدارس, جایگاه ویژه ای هستند .
16
صفحه 17:
سکس ی-<
مدارس مروج بهداشت: مدارس ارتقا دهنده سلامت
ابو پپشسم< لور
- خدمات بهداشتی در یک مدرسه
- سیاست و مدیریت مدرسه در ارتباط با بهداشت
- نظافت و تمیزی مدرسه
- آموزش و فراگیری مدرسه
- فعالیت هایی که برای گسترش بهداشت از مدرسه به جامعه انجام می گیرد
17
صفحه 18:
سح 7.۳
مدارس مروج بهداشت: مدارس ارتقا دهنده سلامت
Weds Prowotay school
: تعریف ار تقاء سلامت مدرسه
ارتقاء سلامت مدرسه شامل تمام ابزاری است که یک مدرسه به کار می گیرد تا مدرسه
ای سالم. باشد؛اسلو9) رورا
یعنی سلامتی را به آن هایی که در آن جا حضور دارند و کار می کنند و به خانواده ها
. و جوامع خود گسترش دهند
18
صفحه 19:
3 = - ——— 9
شامل ارائه رزيم غذايى مناسب به دانش آموزان ۰ نگهداری ۰ توزیع ۰ كنترل محل نكهدارى آن
ها در مدرسه است .
جهت بهبود تغذیه دانش آموزان می توان اقدامات زیر را انجلم داد:
- آموزش بهداشت تغذیه بر حسب سن » جنس دانش آموزان .
(نقش مواد مغذى در بدنء نقش تغذیه در رشد و یادگیری, نحوه تهیه. نگهداری» طبخ و ..).
- تشویق دانش آموزان به خوردن غذا در زمان مناسب .
- کنترل مواد غذایی که دانش آموزان به مدرسه می آورند .
- نظارت بر مواد غذایی که در مدرسه توزیع می گردد.
- نظارت و هدایت افرادی که با مواد غذایی سر و کار دارند بخصوص از نظر معاینات
- معینات دانش آموزان برای تشخیص اختلالات تغذیهآنان و ارجاع جهت درمان.
صفحه 20:
۱- نزدیک بودن به مسیر وسایل نقلیه عمومی. دور بودن از خطوط راه آهن. بزرگراه هاء
بیمارستان ها؛ کارخانه ها و on
۷-میارهلی فیواز کلامی,فاء کف کلاین هاء سقف کلانن ها و«محل 'تصب تابلو مشخص شود
۳- برای هر دانش آموز حداقل ۳/۹۰ متر مکعب فضا در نظر گرفته شود.
حداکثر ابعاد برای هر كلاس درس ۸ متر طول و ۷ متر عرض باشد .
۴- ضوابط برای پله ها. پنجره ها و بالکن در نظر گرفته شود.
4- تعداد توالت در هر مدرسدديه ازاء هر 8؟ نفر یک توالت و به ازاه هر *#نفر یک فستضوبی
منظور شود.
۶- فضا برای کلاس های عملی در مدارس حرفه ای. فضا برای زمین ورزش دانش آموزان
«مشخص گردد.
صفحه 21:
۱- حوادث محیط مدرسه
۲- حوادث بین راه مدرسه
۳- حوادث در محیط خانه
نقش مدرسه در پیشگیری از حوادث:
۱- آموزش برای پیشگیری و حفاظت کودکان و نوجوانان .
۲- ایجاد فرهنگ ایمنی .
۳- رعایت قوانین و مقررات ایمنی.
21
صفحه 22:
ات عمومی و سوا
- ارزیابی مقدماتی دوره ابتدایی .
- وضعیت ایمن سازی .
- نمودار تغییر قد و وزن .
- آزمون های ورزشی مرتبط با سلامتی .
- معاینات عمومی پزشکی .
- نتایج معاینات پزشکی برای پایه دبستان .
- نتایج معاینات پزشکی برای پایه اول راهنمایی و اول متوسطه .
- اختلالات و بیماریهای تشخیص داده شده در طول تحصیل .
پیگیری ارجاع ها و توصیه ها .
صفحه 23:
کنترل بیماریهای
واگیردار
بررسى وضعيت
روآن ذر مدرسه
آموزش بهداشت
ارزیابی سلامت معلمین و
دانش آموزان
استفاده از زمان آموزش
23
بهبود محيط فيزيكى
مدرسه
کارگاه برای معلمین برای رشد و
توسعه دانش آموزان . کمک های
اولیه . ۰.68 ۲(:6۳. مفاهیم طبقه
بندی شده
بهداشت روان
پیش بینی راهنمایی لازم
ایمن سازی
- مشاوره دانش
آموزان- ارتقاء
والدین- برنامه های
ورزشی- برنامه
های کاهش
استرس
صفحه 24:
شناسايى سريع دانش آموزان که دارای مشکلات باد گیری, احساسی» جسمی و ارتباطی,
استفاهه از مواده غیبت از مفرسه پیش از 1۴ سورد در مدث يك سال و دانش آموزانی که
مشکل خانواده دارند .
پیگیری
غربالگری
بررسی. مشاهده
هماهنگی در خدمات
ail sls
بازدید منزل
24
صفحه 25:
شناسایی کودکان با مشکلاتی که وجود دارد و تحت درمان نیستند.
شناسایی دانش آموزانی که مشکلاتشان تشخیص داده شده و تحت درمان هستند.
" پیگیری و ارجاع مداوم
- برخورد مناسب با دانش آموزان
- حقظ اسناد ویمبا رک
- لیست کزدن مشکلات و درمان آنان
- بررسی کردن مشکلات و درمان آنان
- بررسی نکات بهداشتی
- بازدید منزل
وه کنفرانس های گروهی برای طراحی خدمات ضروری .
صفحه 26:
26
-١ نقش اجرايى
۲- نقش مراقبتی
۳- عضوی از تیم بهداشتی
۴- نقش موردیابی
۵- نقش آموزشی
۶ نقش مشاوره
۷- نقش حمایتی
صفحه 27:
سح خم
در اين مورد پرستاران با گروه و اجتماع کار می کنند مانند: انجام تست های غربالگری
کنترل و پیشگیری از بیماریهای مسری و ایمن سازی و -.
۲- نقش مراقبتی :
در این قسمت پرستار معمولاً به ارائه مستقیم خدمات بهداشتی می پردازد مانند
مراقبت از دانش آموزان در موارد خاص ۰ کلاس های آموزش بهداشت . انجام تست
های موردیابی .
۳- عضوی از تیم بهداشتی :
يرستار در اين مورد-عضوى از تيم بهذاشتى: مدرسة:است كه اعضاى ديكر أن يز:
مشاوره روان» فيزيولوزيست , معلمین ۰ نقش پرستار در اين تیم هماهنگی است .
27
صفحه 28:
8 سس سس
پرستار کودکانی که در معرض مشکلات و خطرات بهداشتی قرار دارند پیگیری می نماید مانند
کودکان دیابتی
۵- نقش آموزشی:
اصلی ترین وظیفه او در این مورد آموزش بهداشت و تشخیص راه های است که توسط آن می
توان با ایجاد دانش عادات مطلوب بهداشتی را منتقل نمود مثال آموزش تغذیه صحیح و ورزش
۶- نقش مشاوره :
یکی از مهمترین وظایف تیم بهداشتی است .
۷- نقش حمایتی:
در این مورد پرستار علاقه های نوجوانان ۰ نیازهای خاص آنان را در مدرسه و اجتماع حمایت می
کند.
28
صفحه 29:
اهداف:
ايش دبيرستان ها
#افزايش سال سوم و بالاتر در دبيرستان ها .
©آموزش بهداشت .
© بيشكيرى از مشكلات بهداشتى و ييكيرى
© ييشكيرى از آسيب ها. خشونت .خودكشى .استعمال دخانيات .اعتياد به الكل و دارو
هاى ديكر
29
صفحه 30:
الکو ها:
#فعالیت های فیزیکی کافی.
محیط سالم
دانشجویان دانشکده ها
#آموزش بهداشت.
فعالیت های توسعه بهداشت.
آموزش به جوانان درباره اهمیت سلامتی و تشویق به طول عمر و ملزم نمودن به پیگیری
خدمات سلامتی.
#آشنا کردن جوانان به سلامت جسمی و روانی و توا نایی پیوستن به پیشرفت های علمی و
اجتماعي چ
صفحه 31: