بهره برداری و مدیریت محصول یا خدمات
اسلاید 1: بهره برداری و مدیریت محصول یا خدمات
اسلاید 2: بهره وریآشنایی با مفاهیم، تعاریف، مولفه ها و عوامل موثر بر بهره وری
اسلاید 3: درنگي در تفاوت ها .....
اسلاید 4: درنگي در تفاوت ها ... چـرا شركت كاسيـو مي تواند يك ماشين حساب را ارزانتر از يك بسته ذرت بو داده شـركت كلاگ بفروشد ؟آيـا ذرت تا اين انـدازه از سيليكون گرانتر است ؟
اسلاید 5: درنگي در تفاوت ها ... چرا تحويل گرفتن و يا پس دادن يك خودروي اجاره اي در بنگاه هرتز تنها چند دقيقه وقت آنهم بدون كاغذ بازي مي خواهد، ولي اتاق گرفتن در مهمانسراي هيلتون به چند برابر آن صرف وقت و پر كردن فرمهاي نام، نـشاني و ... نيازمـند اسـت؟ آيا اينها مي ترسند كه اتاقشان را بدزدند ؟آيا فرآيندهاي سازمان ما نيازي به بهبود ندارند ؟
اسلاید 6: درنگي در تفاوت ها ... چگونه در كمپاني تويوتا در ژاپن، متوسط توقف قطعه در كارخانه مونتاژ به 2 ساعت رسيده و كل زمان مونتاژ كامل خودرو به 16 ساعت كاهش يافته است ؟آيا زمان توقف قطعه دركارگاههاي ما منطقي است؟
اسلاید 7: درنگي در تفاوت ها ... چگونه كمپاني انگليسي BAE توانست در طول 7 سال ارزش سهام خود را 17 برابر كند؟منحني ارزش ويژه سازمان ما چگونه بوده است؟
اسلاید 8: درنگي در تفاوت ها ... چگونه كمپاني NOKIA از يك شركت گمنام به برترين كمپاني اروپا درآستانه سال 2000 تبديل شد؟وجه تمايز NOKIA با ما در چيست ؟
اسلاید 9: درنگي در تفاوت ها ... چرا كمپاني افسانه اي GM در دهه 1980 بيش از 30 ميليـارد دلار زيـان را تحمـل كـرد ؟ و درحاليكه در دهه 70 به لحاظ ارزش سهام سومين كمپاني آمريكا بود، در سال 2000 از فهرست 25 كمپاني برتر آمريكا حذف شده است ؟سازمان ما حائز چه رتبه اي است ؟
اسلاید 10: تغيير در روندهاي جهاني دوران غلبه عوامل اوليهعوامل ثانويه : دانش ، مديريت ، شبكه ، اطلاعات ، نرم افزار ، ارتباطات عوامل اوليه :مواد خام ، زمين ، انرژي ، نيروي كار ارزان ما در كجاي اين منحني قـرار داريم ؟
اسلاید 11: براستي روح بهره وري چيست؟ بهره وری ایمان راسخ برای پیشرفت انسان هاست. بهره وری در درجه اول یک دیدگاه فکری است که همواره سعی در بهبود مستمر وضع موجود دارد.
اسلاید 12: در سايه كلام بزرگان ارزش افزوده يک ساعت کار در کارگاه های صنعتیارزش افزوده کار يک قاليباف در يک سال=توسعه نيافتهتوسعه يافتهچرا؟؟روانشاد دکتر حسین عظیمی:
اسلاید 13: نابغه تجارت چه مي گويد... بيل گيتس (Bill Gates) مي گويد: ثروتمند ترين مرد دنيا مالك چيزهاي ملموس نيست. نه زمين دارد، نه طلا، نه نفت، نه كارخانه، نه فعاليت صنعتي ديگر و نه ارتش و نه سپاهي. اين نخستين بار در تاريخ بشر است كه ثروتمند ترين مرد دنيا فقط دانش دارد و بس.
اسلاید 14: تاريخچه ايجاد و توسعه تعاريف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وري از ديدگاههاي مختلفواژه (productivity) یک کلمه انگلیسی است که در لغت به معنای قدرت تولید، بارور و مولد بودن است. زمینی که استعداد زراعت دارد و بذر در آن رشد و نمو می کند، اصطلاحاً زمین (productive) گفته می شود. یعنی زمین مولد و بارور. افرادی که در اجتماع ضمن داشتن توان انجام کار، فاقد شغل هستند و اصطلاحاً بیکار محسوب می شوند، افرادی (non-productive)گفته می شوند. پس واژه (productive) در فرهنگ زبان انگليسی به داشتن قدرت توليد و بارور بودن کسی يا چيزی گفته می شود.
اسلاید 15: در زبان فارسی کلمه بهره وری به عنوان معادل (productivity) مصطلح گشته است.لغت بهره وری از نظر ادبی مصدر است، از واژه بهره ور مشتق شده است و کلمه بهره ور به استناد فرهنگ فارسی معین، به معناي بهره بر، سود برنده و کامیاب معنی شده است. چنانچه ملاحظه می شود، مفهوم لغوی بهره وری در زبان انگلیسی با مفهوم لغوی آن در زبان فارسی متفاوت است. لذا در برخی از متون معادل های دیگر مانند راندمان، بازدهی، قدرت تولید، قابلیت و باروری کارآمد جایگزین واژه (productivity) شده اند و در مفاهیم کاربردی و علمی نیز به کار می روند.تاريخچه ايجاد و توسعه تعاريف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وري از ديدگاههاي مختلف
اسلاید 16: تعريف پيتر دراكر:انجام درست كار درستبصورت مستمرتاريخچه ايجاد و توسعه تعاريف گوناگون ارائه شده در رابطه با بهره وري از ديدگاههاي مختلف
اسلاید 17: تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري1- استفاده نابجاي واژه هاي كارايي و اثربخشي بجاي بهره وريبهبود کارایی، ارتقاء بهره وری را تضمین نمی کند. افراد غالباٌ فکر می کنند که اگر کارایی بهبود یابد، بهره وری بیشتر خواهد شد. کارایی شرط لازم بهره وری است اما شرط کافی نیست. در واقع برای بهره ور بودن هم اثربخشی و هم کارایی بطور همزمان و توامان لازم است. کارایی نسبت محصول واقعی تولید شده به محصول مورد انتظار ( استاندارد) است. بعبارت ديگر كارايي نسبت كاري است كه انجام شده به كاري كه بايد انجام مي شده درحالیکه اثر بخشی درجه تحقق هدفها در سازمان می باشد.
اسلاید 18: تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري1- استفاده نابجاي واژه هاي كارايي و اثربخشي بجاي بهره وري-ادامهاثر بخشی تعیین هدفهای درست و رسیدن به آنها است. درواقع اثربخشي درجه و ميزان نيل به اهداف تعيين شده است. به بيان ديگر، اثربخشي نشان مي دهد كه تا چه ميزان از تلاشهاي انجام شده نتايج موردنظر حاصل شده است. درحاليكه نحوه استفاده و بهره برداري از منابع براي نيل به نتايج، مربوط به كارايي مي شود. در واقع اثربخشي مرتبط با عملكرد و فراهم آوردن رضايت انسان از تلاشهاي انجام شده و كارايي مرتبط با بهره برداري صحيح از منابع است. ملاحظه مي شود كه كارايي جنبه كمي دارد، ولي اثربخشي جنبه كيفي داراست.بهره وري= اثربخشي+كاراييبهره وري= اجراي كار درست+ اجراي درست كارها
اسلاید 19: تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري2- استفاده نابجاي واژه هاي درآمد بجاي بهره وريافزایش در درآمد حاصل از فروش الزاماٌ بهبود بهره وری را تضمین نخواهد کرد. اگر درآمد شرکتی افزایش یابد، به تنهایی این افزایش به این معنا نیست که آن شرکت از بهره وری بالا برخوردار است. ماهیتاٌ هر شرکتی در جهان هدفهایی برای درآمد حاصل از فروش تعیین می کند که آنها را روزانه، هفتگی و ماهانه مورد بحث قرار می دهد. اما کمتر بر مقدار بهره وری نظارت می کنند. ممکن است سازمان بدلایلي درآمدهایش ( مثلا افزایش قیمت ) به علت وجود بازار انحصاری زیاد شود، درحالیکه بهره وریش نسبت به قبل افزایش نیافته باشد درحالیکه در آینده میزان سوددهی آن به شدت کاهش یابد.
اسلاید 20: 3- تفكر نابجاي تعلق بهره وري تنها به بخش صنعتبهره وری فقط مختص بخش صنعت نیست. بهره وری در همه بخشهای اقتصادی اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی مطرح است. امروزه با پیشرفت اطلاعات و تکنولوژی کامپیوتر، میزان متوسط بهره وری در بخش خدمات به سرعت رشد یافته است. افزایش بهره وری در سازمانهای خدماتی یکی از مشخصه های جوامع پیشرفته امروزی می باشد. تلقي هاي نادرست و انحرافي از بهره وري
اسلاید 21: مفهوم بهره وري و تشريح مولفه هاي آن- اثربخشياثربخشی با پاسخ به سئوالاتی از این قبیل معلوم می شود که: آیا برای رسیدن به هدفهای سازمان، فعالیتهای درستی را انجام می دهیم؟ آیا مشکلات سازمان را به درستی تشخیص داده ایم و درصدد رفع آنها برآمده ایم بطوریکه به هدفهای سازمان در موعد مقرر دست یابیم؟ درجه دسترسی به هدفهای از پیش تعیین شده در هر سازمان، میزان اثر بخشی را در هر سازمان نشان می دهد.
اسلاید 22: مفهوم بهره وري و تشريح مولفه هاي آن- كاراييکارایی به اجرای درست کارها در سازمان مربوط می شود، یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینه ها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ می شوند. در واقع كارايي نسبت بازده واقعی به دست آمده به بازدهی استاندارد و تعیین شده (مورد انتظار) کارآیی یا راندمان است. یا در واقع نسبت مقدار کاری که انجام می شود به مقدار کاری که باید انجام می گیرد. کارایی نسبت بازدهی به بازدهی استاندارد است. کارآيی جنبه کمی دارد و اثربخشی جنبه کيفی دارد.
اسلاید 23: تشريح مدل مفهومي عوامل موثر بر بهره وري در سازمان ها
اسلاید 24: وضعیت حرکت بهره وری با نظر سنجی از صاحب نظران
اسلاید 25: وضعیت حرکت بهره وری با نظر سنجی از صاحب نظران
اسلاید 26: دگرگوني در ساختار و رفتار نظام هاي مديريتي جهان تمركزعدم تمركزسلسله مراتبحداقل رده هاي سازماني دستور و كنترلمشاركت و خود كنترليساختار مكانيكيساختار ارگانيكمديريت وظيفه مديريت فرآيندرسمي و غيرمنعطفمجازي و منعطفكارطلبدانش طلب و مغزبرجزيرهايشبكه ديوانسالاراقتضايي متعهد به روالهاي رسميمشوق خلاقيت و ابتكاردغدغه هزينه دغدغه ايجاد ارزشنخبه گرا و نخبه محوريادگيري جمعيبسته و پوشيدهباز و شفافسرمايه در گردش فراوانكاركرد بدون ضايعات تجربه گرا و محافظه كارآينده پرداز و خطرپذيرامپراطوريكوچك سازيحساس و تحريك پذيرجذب كننده شوك
اسلاید 27: ويژگي شيوه هاي نوين كار و نقش نيروي انساني تخصيص وظيفهاقتدار بخشي و سپردن مسئوليتتقسيم و ساده سازي شغلغني سازي مشاغل كار ارزانارزش افزوده هر چه بيشترتلقي وجود بهترين شيوه كاراعتقاد به وجود همواره شيوهبي نقشي افراد در تعيين فرآيند كارطرح ريزي شيوه كار با مشاركت كاركنانتبعيت بي چون و چراي كاركنانمديريت مشاركتي و تيمهاي خود مديرانحصارنوآوري در متخصصينهمگاني بودن مسئوليت نوآوري استاندارد كردن كارآزادي عمل و انعطافتلقي تكليف از كارتلقي نياز و طلب فطري از كاربي نياز تلقي كردن كاركنان از تفكرتلقي منبع پرارزش از هوش كاركنانمضر تلقي كردن انتشار اطلاعاتدسترسي آزاد كاركنان به اطلاعاتملوك الطوايفي و تعلقات بخشيسازمان بدون مرزبندي
اسلاید 28: مدیریت کیفیت جامعTotal Quality Management
اسلاید 29: مدیریت کیفیت جامع (TQM)تعریف کیفیتتعریف الزام یا خواستهتعریف مدیریت کیفیت تعریف مدیریت کیفیت جامع
اسلاید 30: ابعاد کیفیت (نیازهای مشتری)قیمتدوامقابلیت اطمینانتحویل به موقعکارکردهمسازیخدمات بعد از فروششکل ظاهریشهرتایمنیتاثیر اجتماعی
اسلاید 31: قیمت گذاریمراحل تعیین قیمت :تعیین هدف در قیمت گذاریبرآورد تقاضابرآورد هزینهبررسی وضعیت شرکتهای رقیبانتخاب روش قیمت گذاریتعیین قیمت نهایی
اسلاید 32: روشهای قیمت گذاری بر مبنای بهای تمام شدهبر مبنای بازده مورد انتظاربر مبنای ارزش مورد تصوربر مبنای نرخ رایجبر مبنای مناقصه
اسلاید 33: تعیین قیمت نهاییملاحظات روانشناسیانطباق با کیفیت، تبلیغات و ...سیاستهای شرکتمقررات دولتیارائه محصولات با قیمتهای متفاوتتغییر قیمت در مناطق و زمانهای مختلف
اسلاید 34: اقدامات پس از قیمت گذاریکاهش دادن قیمتافزایش دادن قیمتواکنش مشتریان و رقبا در برابر تغییرات قیمتنشان دادن واکنش در برابر تغییرات قیمت
اسلاید 35: 7 ابزار کنترل کیفیت (فرآیند) آماری روشهای جمع آوری داده هاهیستوگرامنمودار پارتونمودار پراکندگینمودار علت و معلولنمونه گیرینمودارهای کنترل
اسلاید 36: فرآیند استقرار تجهیزات و انبارداری
اسلاید 37: انواع فرآیند تولید1- تولید انبوه2- تولید دسته ای3- تولید بر اساس سفارش
اسلاید 38: اهمیت چیدمانبرای صاحبان کسب و کاربرای مشتریانبرای کارکنان
اسلاید 39: سیستم 5s سیستم 5s به معنای سیستمی برای ساماندهی محیط کار است. 5s بیانگر پنج اصل در فعالیتهای بهبود برای ساماندهی محیط کار است که عبارتند از : 1) seiri : جداسازی اشیا ، ابزارها و . . . که شما در محیط کاری به آنها نیاز دارید از آنهایی که شما نیازی به آنها ندارید . 2) seiton : ایجاد شرایطی که شما بتوانید به سادگی به ابزارها ، تجهیزات و . . . آنچه برای انجام کارتان نیاز دارید ، دسترسی یابید . 3) seiso : ایجاد محیط کاری تمیز بدون گرد و خاک ، موارد کثیفی و ... 4) seiketsu : نگهداری و بهبود محیط تمیز و ماشین آلات تمیز 5) shitsuke : فرهنگ سازی رعایت اصول 5s و تبدیل به عادت شدن آنها
اسلاید 40: اثرات بهبود و ساماندهی در محیط کار الف- کاهش زمان دسترسی به اشیاء مورد نیازج- اتلاف کمتر د- تاخیرهای کمتر ز- محیط کاری مطلوب تر ح – اخذ اعتماد بیشتر مشتریان
اسلاید 41: چیدمان دفتر کار- انتخاب تجهیزات و ملزومات دفتر کار- قفسه های کتاب- صندلی- فایل ها- ماشین چند کاره جنبی- تلفن- رایانه
اسلاید 42: کنترل موجودیتعریف انباروظائف انبار
اسلاید 43: روشهای تشخیص موقعیت کالا در انبارحافظه اینصب کارت روی قفسهکد گذاری
اسلاید 44: انبار گردانی و کنترل کالا 1- کنترل کیفیت کالا2- کنترل کمیت کالا
اسلاید 45: روشهای کنترل کمیت کالاکنترل نمونه ایکنترل صد در صد
اسلاید 46: کنترل موجودی و تنظیم مقدار سفارشهادو پرسش اساسی:1- چه مقدار بخریم؟ 2- چه زمانی بخریم؟
اسلاید 47: سفارش کالا بر اساس سیاست (s, S, T)S: حد اکثر موجودیs: سطح سفارشT: فاصله زمانی بررسی سطح موجودیدر زمانهای مشخص و با فاصله زمانی T کالا شمارش میشود. در صورتیکه مقدار موجودی کمتر از s باشد به اندازه ای سفارش می دهیم که به S برسیم. در غیر این صورت سفارش نمی دهیم.
اسلاید 48: مطالعه روش و زمانسنجیMotion and Time Study
اسلاید 49: زمان انجام كار1- زمان مؤثر انجام كار2- زمان اضافي ناشي از طرح محصول3- زمان اضافي ناشي از روشهاي غير مؤثر4- زمان اضافي ناشي از روشهاي نامناسب مديريت5- زمان اضافي ناشي از اپراتور
اسلاید 50: ابزارهاي مطالعه و بهبود روشهانمودار فرآيند عمليات Operation Process Chart : OPCنمودار فرآيند جريان Flow Process Chart : FPCنمودار حركات دو دست Left Hand – Right Hand Chart: LH-RHCنمودار سفر (از – به From-To Chart : FTCنمودار فعاليتها Activities Chart: ACنمودار چند فعاليتي Multiple Activities Chart: MAC
اسلاید 51: ابزارهاي مطالعه و بهبود روشهانمودار انسان – ماشين Man-Machine Chart: MMCدياگرام جريان Flow Diagram: FDنمودار رابطه ميان فعاليتها Relationship Chart: RCدياگرام رابطه Relationship Diagram: RDدياگرام ريسماني String Diagram: SDنمودار حركات همزمان Simultaneous Motion Chart: SIMOC
اسلاید 52: Flow Process Chart (FPC)
اسلاید 53: Process ImprovementHow to develop a better methodGraphic Tools for the analysis5W + 1H QuestionsECRSChecklistsMore details: Micromotion study
اسلاید 54: تجزيه و تحليل نمودارهاي فرآيند عمليات و فرآيند جريان1- هدف از انجام فعاليت (What)2- محل انجام فعاليت (Where)3- ترتيب و توالي انجام فعاليت (When)4- شخص انجام دهنده فعاليت (Who)5- روش انجام فعاليت (How)
اسلاید 55: ECRS Along with 5W1H, TRY US!Eeliminate all unnecessary workCcombine operations (elements of work)Rrearrange sequence of operationsSsimplify the necessary operations
اسلاید 56: چك ليست نقد و تحليل ابزارهاي مهندسي عمليات طراحي نيازهاي بازرسي جابجائي مواد تجزيه و تحليل فرآيند مواد سازماندهي كار طراحي محيط كار تجهيزات و ابزارها
اسلاید 57: روشهاي تخمينيروش تخمين مقايسه ايتعيين زمان مربوط به يک فعاليت از طريق مقايسه محتواي کاري آن با محتواي کاري يک سري فعاليتهاي مشخص شدهيک روش ميانگين آماريمناسب براي تعيين کليه فعاليتهائي که انسان در طي هفته انجام مي دهد.
اسلاید 58: روشهاي تخمينيروش تخمين تحليلياستفاده براي زمانسنجي فعاليتهاي غير تکراريدر زمان عدم وجود امکان جمع آوري داده هاوابستگي بيشتر از ساير سيستم ها به قضاوت مورد استفاده در فعاليتهاي تعميراتي و ساختمانيزمان استاندارد=جمع زمانهاي انجام عناصر فعاليت به اضافه الونس ثابت از پيش تعيين شده
اسلاید 59: مراحل نمونه برداري از فعاليت1- تعيين فهرست منابع مورد مطالعه2- شناسائي پديده هاي مورد انتظار3- محاسبه تعداد نمونه هاي مورد انتظار4- انجام نمونه برداري5- جمع بندي و تجزيه و تحليل اطلاعات
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.