bimari_hari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “بیماری هاری”

بیماری هاری

اسلاید 1: بيماري هـاري

اسلاید 2:    اهميت بیماری هاری:1)  ميزان کشندگي بالا ( صد درصد ) بطوري که پس از ظهور علائم باليني چه در انسان و چه در حيوان متاسفانه درمان پذير نبوده و بيمار محکوم به مرگ خواهد بود.

اسلاید 3: ادامه اهمیت بیماری :2) افزايش روند حيوان گزيدگي انساني که بناچار سالانه مبالغ زيادي صرف خريد سرم و واکسن ضد هاري جهت درمان پيشگيري مجروحين مي گردد بطوريکه سالانه حدود 16 ميليارد ريال توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و فقط به خريد فوق اختصاص مي يابد.

اسلاید 4: تعریف بیماریهاري يک بيماري حاد و کشنده ويروسي سيستم اعصاب مرکزي است که مخصوص گوشتخواران اهلي و وحشي بوده انسان و ساير حيوانات خونگرم پستاندار بطور تصادفي و غالباً از طريق گزش به آن مبتلا مي شوند.

اسلاید 5: وضعيت بيماري در ايران ما در کشور دارای مشکل هاري وحشي و هاري اهلي مي باشيم. هاري حيواني به صورت بومی در تمام استان هاي کشورکم وبيش وجود دارد امادر مناطق جنگلي و کوهستاني شيوع آن بيشتر است. مخازن هاري وحشی در نقاط کوهستاني گرگ و روباه مي باشد. مخازن هاري شهري معمولاً سگ هاي ولگرد و در موارد کمي گربه ها هستند. ضمناً هر ساله تعداد زيادي از دام هاي اهلي در اثر ابتلاي به هاري تلف شده و زيان هاي اقتصادي فراواني را بوجود مي آورند.

اسلاید 6: عامل بيماري عامل بیماری هاری نوعی ویروس است که شبیه فشنگ بوده و در یک انتها مسطح و در انتهای دیگر محدب می باشد.

اسلاید 7:    راههاي سرايت بيماري1 . گاز گرفتن: اصلي ترين راه سرایت بیماری هاری از حیوانات به انسان است.(درگربه سانان از طريق کشيدن پنجول نيز ممكن است)

اسلاید 8: ادامه راه های سرایت بیماری هاری2. راه پوست: بيماري هاري از راه پوست سالم قابل سرايت نيست ولي اگر کوچکترين خراش يا زخمي در جلد وجود داشته باشد قابل انتقال خواهد بود. 3. راه مخاطات: ویروس هاری از طریق مخاط آلوده به انسان و سایر حیوانات خونگرم منتقل می شود بنابر اين سگ ها و گربه هاي به ظاهر سالم در اواخر دوره پنهانی بيماري، مي توانند از طريق ليسيدن لب و چشم و بيني کودکاني که با آنها بازي مي کنند صاحبان خود را به بيماري هاري مبتلا نمايند.

اسلاید 9: 4. راه تنفس: امکان پذير است )خصوصاً در غارهايي که خفاش آلوده زندگي مي کند )5. راه پيوند اعضاء: دو مورد انتقال در اثر پيوند قرنيه فرديکه مبتلا به هاري بوده و از قرنيه وي جهت 2 نفر استفاده گرديده است، در سال 1373 در ايران گزارش شده است ).6. انتقال از راه دستگاه گوارش: بعيد است ولي حيوانات گوشتخوار ممکن است بندرت از خوردن لاشه حيوانات تلف شده از بيماري هاري به اين بيماري مبتلا شوند. ضمناً بايستي از خوردن گوشت و ساير فراورده هاي دام هاي مبتلا به هاري خودداري شود.ادامه راه های سرایت بیماری هاری

اسلاید 10: 7.  انتقال از راه جفت: بعيد نيست.8. انتقال از طريق وسايل آلوده: بعيد است. (چون ويروس هاري بيهوازي است(9.  انتقال بيماري از انسان به انسان:در سال 1985 در پاکستان تعدادي از بچه هاي نوزاد که توسط يک نفر ختنه شده بودند و مبتلا به هاري شدند. هنگام نگهداري و پرستاري از شخص مبتلا به هاري بايد رعايت کليه جوانب احتياطي به عمل آمده و ضمن استفاده از وسايل حفاظتي کامل ، لوازم و وسايل بيمار با دقت هر چه تمامتر ضد عفوني گردد.ادامه راه های سرایت بیماری هاری

اسلاید 11: هاري در حيوانات همه حيوانات خونگرم استعداد ابتلا به هاری را دارند. ولی بیماری در درجه اول خاص پستانداران است. احتمال آلودگی در خفاش ها و حیوانات اهلی بزرگ مانند گاو ،اسب،گوسفند و خوک معمولا بیشتر است حساسیت پرندگان نسبت به هاری کم است.حیوانات آزمایشگاهی مثل موش و خرگوش نسبت به بیماری زیاد است ولی به ندرت در طبیعت آلوده می شوند.

اسلاید 12: علائم بيماري در حيواناتاولين علامت بيماري در رفتار و عادات حيوان مي باشد: بطوريكه يا بيش از اندازه به صاحب خود انس و الفت پيدا مي كند و مثل اينكه ازاو استعانت مي طلبد يا عصباني و بد خو گرديده غذاي خود را به خوبي نمي خورد.هاری در حیوانات به دو صورت خود را نشان می دهد:هاری خشمگینهاری ساکت

اسلاید 13: هاری ساکت یا فرم فلجی هاریپيشرفت بيماري در موارد كمي به صورت فلجي ( هاري ساكت ) در آمده حيوان به گوشه اي پناه برده ابتدا دست ها سپس پاها و بعد ساير اندام ها فلج شده و در اثر فلج دستگاه تنفس تلف مي شود.انواع هاری

اسلاید 14: هاری خشمگین ولي در بيشتر مواقع پس از گذشت دوره تغيير رفتار، حيوان پريشان و مضطرب و كم كم به صورت وحشي و درنده در آمده به گاز گرفتن سنگ و چوب و اشيا مختلف پرداخته و خانه خود را ترك و بدون مقصد به هر جا مي رود و به هر كس و هر حيوان كه سر راه او باشد حمله مي كند، پس از مدتي در اثر دوندگي زياد و گرسنگي و تشنگي به علت عدم امكان بلع كف از دهانش سرازير شده و مرتباَ به زمين مي خورد، صداي پارس حيوان خشن و ناموزون و بريده و حالت درندگي در چهره اش هويدا مي باشد. سگ ها اغلب به وسيله مردم كشته مي شود و اگر فرار كند بزودي در اثر فلج دستگاه تنفسي خواهد مرد. گربه پس از طي دوره كمون به محل تاريكي مي رود و اگربا چراغ به آن جا بروند به افراد حمله مي كندانواع هاری

اسلاید 15: در بیماری هاری پنجه هاي گربه مثل دندان سگ يا گرگ عمل مي كند زيرا گربه دائماَ مشغول ليسيدن پنجه هايش مي باشد و مرتب پنجه ها آلوده به بزاق مي شوند و موقع پنجه كشيدن بر روي دست و پا يا صورت انسان بيماري را ا زراه خراش انتقال مي دهد. در حيوانات نشخوار كننده علائم هاري متفاوت است ولي همگي مشكلاتي از نظر بلع پيدا مي كنند و آب و كف از دهانشان سرازير مي شود. در چنين مواردي به هيچوجه نبايد دست را داخل دهان حيوان كرد.

اسلاید 16: خروج کف از دهان

اسلاید 17: اقدامات درمان پيشگيري در مورد افراد حيوان گزيده : افرادي كه مورد گاز گرفتگي حيوانات قرار مي گيرند اگر بلافاصله و در اسرع وقت به مراكز درمان پيشگيري مراجعه و تحت اقدامات درمان پيشگيري قرار گيرند مي توان از ابتلاي به بيماري در آن ها جلوگيري كرد.

اسلاید 18: 1. زدودن و خارج ساختن ويروس هاري از محل زخمهم ترين قسمت پيشگيري از هاري رعايت كامل همين نكته است ، براي اين كار لابلاي زخم را با آب تميز و صابون ( با استفاد ه از برس ) حداقل به مدت 25 تا 20 دقيقه عميقاَ شستشو و در جريان آب روان قرار دهيد.2. خارج کردن کف صابون از لابلاي زخم :با استفاده از شيلنک آب يا پيستوله آب پاش ، زيرا باقي ماندن صابون بعضي مواد ضد عفوني کننده را که بدنبال شستشو مورد استفاده قرار خواهد گرفت خنثي مي کند.3. قطع کامل قسمت هاي له شده و نکروزه.اقدامات درمان پيشگيري در مورد افراد حيوان گزيده :

اسلاید 19: 4. ضد عفوني زخم با الکل 4 تا 70 درجه يا محلول بتادين 1% يا ساير مواد ضد عفوني کننده. 5. زخم حيوان گزيدگي را نبايد بخيه زد چون ويروس هاري بيهوازي بوده و در مقابل نور و اکسيژن هوا خاصيت حياتي خود را از دستمی دهد. 6. تزریق واکسن و سرم ضد هاری این کار در مراکز درمان پیشگیری هاری در سراسر کشور انجام می شود

اسلاید 20: هاری در انسان

اسلاید 21: خسته نباشید.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید