صفحه 1:

صفحه 2:
نهيه و تنظيم: قدرت عابدى كارشناس ارشد روانشناسى

صفحه 3:
تعریف بیش فعالی #تعریف های گوناگهنی برای بیش فعللی تاکنون ارلیه شده است و تعریف مشخصی که مورد پذیرش همگلنی صاحب نظران باشد وجود ندارد اما تعریف زیر از بارکلی از پذیرش نسبتا زیادی برخوردار است: #بیش فعللی. عبارت است از اختلالی رشدی در توجه. کنترل تكانش» بى قرارى. و هدليت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می شود و ناشى از اختلال هاى عصب شناختی بزرگ. حسی. حركتى يا هيجانى نيست.

صفحه 4:
شیوع بیش فعالی * تعیین میزان دقیق شیوع اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی تقریباً اممکن یا بسیار دشوار است اما گفته شده است که حدود 2 تا 4 در صد از کودکان؛ در حد متوسط یا شدید به این اختلال مبتلا هستند و پسران 3 تا 9 برابر بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می شوند. © كودك بيش فعال اصولاً از بيش از تلد به لین اختلال مبتلا است و نتایج پژوهش ها نشان داده است که آثار لین اختلال در عملکرد تحصیلی. توجه, و نابازداری رفتار, تا اواخر سال های نوجولنی باقی می ملند و 30 تا 70 درصد افراد مبتلا ویژگی های این اختلال را تا سال های بزرگسالی نشان می دهند.

صفحه 5:
مشکلات بالینی و همبودها در کودکان مبتلا # تکانشگری کم توجهی و حواس ‎Sx‏ * بى قرارى و جنب و جوش دايم * ايجاد مشكل در بازى ديكران * بى توجهى به حرف ديكران © مشكل در بيروى از دستورها * انجام كارهاى خطرناك بدون فكر كردن به بيامد آنها * وول خوردن © ناتوانى يادكيرى © مشكل خام حركتى (دست ويا جلفتى) * رفتارهاى آزارشى * تافرماتى و عدم همکاری * خود آزاری. کندن مو و پوست خود

صفحه 6:
>) ۳ * معمولاً هوشبهر طبیعی (ما نتوانی در انجام برخی کارها مثل تکالیف و یادگیری در مدرسه) © تصادف کردن به میزانی بیشتر از دیگران (به علت داشتن رفتار تکانشی و بدون توجه به پیامدها) #واعت فیتنه * داشتن عزت نفس بايين و به سرعت احساس ناکامی کردن 6 بیشتر دچار رفتارهای وسواسی مثل لمس کردن اشیا هستند © داشتن مشکلات اجتماعی نظیر گوشه گیری یا پرخاشگری * اختلال های زبان يا كفتار * اختلال های خلقی یا افسردگی * کم اشتهایی. کم خوابی © مشکل سازگاری در موقعیت های جدید # مشکل در فعالیت های ورزشی. عقب ماندگی تحصیلی * شیوع بیشتر در پسران (در پسران چشم آبی و مو بور بیشتر | # طرد از طرف دوستان, بزهکاری * مشکل در تصمیم گیری, عدم تحمل ناکامی # نافرمان و بی دقت, مشکل در مدرسه, زورگو و پر سر و صدا, بریدن حرف دیگران ©

صفحه 7:
5 م له مشکل بنیادی ‎ila‏ با نارسايى گبی توجهی: کودک گوش نمی دهد تمرکز حواس ندارد. کارها را ناتمام رها می کند و به راحتی حواسش پرت می شود. کودک در توجه پایدار و توجه انتخایی دچار مشکل است. #فزون جنبشی: کودک در آرام نشستن مشکل دارد» زياد حرف می زند و منتظر ماندن و رعایت نوبت برایش بسیار دشوار است. کودک دچار بی گرزاری حراکتی است. 9تکانشگری: عمل بدون کنترل» عمل بدون فکر» عمل بدوم پیش بینی» عمل آنی و ناگهانی © 7

صفحه 8:
5 ( سیب شناسی 1- عوامل ژنتیکی: پژوهش ها تأثیرعوامل خانوادگی-ژنتیکی را در اين اختلال مورد تأیید قرار می دهند (ری و همکاران. 1999؛ استیونسون. 11989 بارکلی و همکاران, 1996). 2- عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیابی: برخی از مشکل های کودکان و بزرگسالان دارای این اختلال. ناشی از آسیب مغزی است (ماوول و ریتی. 994). مقدار امواج آهسته (معمولاً تتا) در مغز اين کودکان کمتر مشاهده می شود (گازنتا و همکاران, 1994 نارسایی هایی در نیمکره راست مغز موجب نارسایی هایی در هوشیاری و توجه, و کاهش فعالیت حرکتی عمدی و ایجاد رفتار تکانشی در فرد می شود (مزولام. 1981). برخی پژوهش به بدکارکردی یا سیب به دننتگاه فعال ساز شبکه ای«عقده های, پایه: قطعه پیش پیشانی» و برخی دیگر به وجوه مشکل در شیمی عصبی مغز (مثلاًکمبود دوپامین. کمبود نور اپی نفرین) اشاره می کنند و داروهای روان محرک مثل آمفتامين و متيل فنى ديت يا ريتالين را در درمان اين اختلال مؤثر مى دانند. © 7

صفحه 9:
3- عوامل مربوط به تغذبه: فین گلد (1976) معتقد بود که برخی غذاها مثل رنگ های مصنوعی, افزودنی ها و سالیسیلات ها (که در گوجه فرنگی و پرتقال وجود دارد) اثر سویی دارند (بر اساس متون پژوهشی. فرضیه فین گلد فاقد اعتبار است). پرینتز و همکاران (1980) دریافتند که مقدار مصرف شکر و نسبت کربوهیدرات ها به پروتئین» به طور کامل با میزان رفتارهای بی قراری و آزارشی-پرخاشگرانه کودکان رابطه دارد. 4- سم های محیطی: آسیب به مغز از طریق خوردن سرب توسط کودکان و سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری. 5- عوامل روان شناختی (تعامل طبیعت-تربیت): دلبستگی نا ایمن به مادر می تواند به فزون جنبشي بیانجامد. بین خلق کودکان و ویژگی های زیست شناختی آنان رابطه وجود دارد مثلا کودکان دارای خلق دشوار در پلاسمای خود مقدار بیشتری آنزیم دوپامین-بتا-هیدرو کسیلاز (09۳۱]) دارند. در پسران طبقه اجتماعی اقتصادی پایین. رفتار پرخاشگرانه با دشواری های خانوادگی و فرزندپروری ضعیف در والدین رابطه دارد (هاپاسالو و ترمبلی, 1994).

صفحه 10:
6- رفتار والدین: مشکل کودک نشانگر مشکلی است که در روابط اعضای خانواده وجود دارد مش و جانستون. 1990). این کودکان معمولاً در خانواده های غیر عادی و دارای مشکلات روان شناختی و جسمانی بسیار متولد می شوند. در این خانواده ها الکلیسم. جامعه ستیزی و هیستری تا حدودی متداول است. مطالعه تعامل کودکان دارای این اختلال با والدینشان نشان می دهد که در رولبط بین آنها. فشار رولنی (برین و بارکلی, 1988( رولبط تحمیلی (بورمیستر و همکاران. 1992). افسردگی. محدودیت. ناکامی بالاء و توانایی کمتر (بک و همکاران. 0 وجود دارد. تعارض بین اعضای خانواده و میزان اختلال اضطرابی در این خانواد ه ها بیشتر است. شیوه فرزند پروری این خانواده ها بیشتر از نوع خودکامه است (علیزاده و آندریس» 2002). والدین لین کودکان از اعتماد.به نفس کمتری برخوردارند و از شیوه های تنبیه بیشتری استفاده می کنند و روابط گرم کمتری با فرزندان خود دارند

صفحه 11:
مداخلات درمانی #دارو درمانی #مداخلات غیر داروبی: تشویق به کار گروهی بازی درمانی (بویژه بازی درمانی پاسخ درنگیده) ارایه زود و بی فاصله تقویت کننده ها اختصاص دادن نیمکت انفرادنی در کلاس و حقظ تماس چشمی با او استفادهازمواه آموزشین دیذاریبو لسی. یادآوری مکرر دروس جلسه بعد تشویق به یادداشت برداری از مطالب معلم ‎pre‏ سرزنش و توجه بیشتر به او هنگام انجام تکالیف و خودداری از جملات اضطراری و تذکر زياد آموزش روش های تقویت حافظه آموزش کنترل گفتار درونی

صفحه 12:

بسم الله الرحمن الرحیم 1 اختالل کمبود توجه– بیش فعالی تهیه و تنظیم: قدرت عابدی کارشناس ارشد روانشناسی 2 تعریف بیش فعالی ‏تعریف های گوناگونی برای بیش فعالی تاکنون ارایه شده است و تعریف مشخصی که مورد پذیرش همگانی صاحب نظران باشد وجود ندارد ام ا تعری ف زی ر از بارکل ی از پذیرش نسبتاً زیادی برخوردار است: ‏بی)ش فعال)ی ،عبارت است از اختاللی رشدی در توجه ،کنترل تکانش ،بی قراری ،و هدایت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می شود و ناش ی از اختالل های عص ب شناخت ی بزرگ ،حسی، حرکتی یا هیجانی نیست. 3 شیوع بیش فعالی تعیین میزان دقیق شیوع اختالل نارسایی توجه /فزون کنشی تقریباً ناممکن یا بسیار دشوار است اما گفته شده است که حدود 2تا 4در صد از کودکان، در حد متوسط یا شدید به این اختالل مبتال هستند و پسران 3تا 9برابر بیشتر از دختران به این اختالل مبتال می شوند. کودک بیش فعال اصوالً از پیش از تولد به این اختالل مبتال است و نتایج پژوهش ها نشان داده است که آثار این اختالل در عملکرد تحصیلی ،توجه ،و نابازداری رفتار ،تا اواخر سال های نوجوانی باقی می ماند و 30تا 70درصد افراد مبتال ویژگی های این اختالل را تا سال های بزرگسالی نشان می دهند. 4 مشکالت بالینی و همبودها در کودکان مبتال تکانشگری کم توجهی و حواس پرتی بی قراری و جنب و جوش دایم ایجاد مشکل در بازی دیگران بی توجهی به حرف دیگران مشکل در پیروی از دستورها انجام کارهای خطرناک بدون فکر کردن به پیامد آنها وول خوردن ناتوانی یادگیری مشکل خام حرکتی (دست و پا چلفتی) رفتارهای آزارشی نافرمانی و عدم همکاری خود آزاری ،کندن مو و پوست خود 5 معموالً هوشبهر طبیعی (اما ناتوانی در انجام برخی کارها مثل تکالیف و یادگیری در مدرسه) تصادف کردن به میزانی بیشتر از دیگران (به علت داشتن رفتار تکانشی و بدون توجه به پیامدها) راحت نیستند داشتن عزت نفس پایین و به سرعت احساس ناکامی کردن بیشتر دچار رفتارهای وسواسی مثل لمس کردن اشیا هستند داشتن مشکالت اجتماعی نظیر گوشه گیری یا پرخاشگری اختالل های زبان یا گفتار اختالل های خلقی یا افسردگی کم اشتهایی ،کم خوابی مشکل سازگاری در موقعیت های جدید مشکل در فعالیت های ورزشی ،عقب ماندگی تحصیلی شیوع بیشتر در پسران (در پسران چشم آبی و مو بور بیشتر است) طرد از طرف دوستان ،بزهکاری مشکل در تصمیم گیری ،عدم تحمل ناکامی نافرمان و ب.ی دق.ت ،مشک.ل در مدرس.ه ،زورگ.و و پ.ر س.ر و صدا ،بریدن حرف دیگران 6 سه مشکل بنیادی در کودکان با نارسایی توجه /فزون جنبشی ‏ب)ی توجه)ی :کودک گوش نمی دهد تمرکز حواس ندارد ،کارها را ناتمام رها می کند و به راحتی حواسش پرت می شود .کودک در توجه پایدار و توجه انتخابی دچار مشکل است. ‏فزون جنبشی :کودک در آرام نشستن مشکل دارد ،زیاد حرف می زند و منتظر ماندن و رعایت نوبت برایش بسیار دشوار است .کودک دچار بی قراری حرکتی است. ‏تکانشگری :عم ل بدون کنترل ،عم ل بدون فک ر ،عم ل بدوم پی ش بینی، عمل آنی و ناگهانی 7 سبب شناسی -1عوامل ژنتیکی :پژوهش ها تأثیر عوامل خانوادگی-ژنتیکی را در این اختالل مورد تأیید قرار می دهند (ری و همکاران1999 ،؛ استیونسون1989 ،؛ بارکلی و همکاران.)1996 ، -2عوامل عصب شناختی و عصبی شیمیایی :برخی از مشکل های کودکان و بزرگساالن دارای این اختالل ،ناشی از آسیب مغزی است (هاوول و ریتی .)1994 ،مقدار امواج آهسته (معموالً تتا) در مغز این کودکان کمتر مشاهده می شود (گازانتیا و همکاران .)1994 ،نارسایی هایی در نیمکره راست مغز موجب نارسایی هایی در هوشیاری و توجه ،و کاهش فعالیت حرکتی عمدی و ایجاد رفتار تکانشی در فرد می شود (مزوالم .)1981 ،برخی پژوهش به بدکارکردی یا آسیب به دستگاه فعال ساز شبکه ای ،عقده های پایه ،قطعه پیش پیشانی ،و برخی دیگر به وجود مشکل در شیمی عصبی مغز (مث ًال کمبود دوپامین ،کمبود نور اپی نفرین) اشاره می کنند و داروهای روان محرک مثل آمفتامین و متیل فنی دیت یا ریتالین را در درمان این اختالل مؤثر می دانند. 8 -3عوامل مربوط به تغذیه :فین گلد ( )1976معتقد بود که برخی غذاها مثل رنگ های مصنوعی ،افزودنی ها و سالیسیالت ها (که در گوجه فرنگی و پرتقال وجود دارد) اثر سویی دارند (بر اساس متون پژوهشی ،فرضیه فین گلد فاقد اعتبار است) .پرینتز و همکاران ( )1980دریافتند که مقدار مصرف شکر و نسبت کربوهیدرات ها به پروتئین ،به طور کامل با میزان رفتارهای بی قراری و آزارشی-پرخاشگرانه کودکان رابطه دارد. -4سم های محیطی :آسیب به مغز از طریق خوردن سرب توسط کودکان و سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری. -5عوامل روان شناختی (تعامل طبیعت-تربیت) :دلبستگی نا ایمن به مادر می تواند به فزون جنبشی بیانجامد .بین خلق کودکان و ویژگی های زیست شناختی آنان رابطه وجود دارد مث ً ال کودکان دارای خلق دشوار در پالسمای خود مقدار بیشتری آنزیم دوپامین-بتا-هیدروکسیالز ( )DBHدارند .در پسران طبقه اجتماعی اقتصادی پایین، رفتار پرخاشگرانه با دشواری های خانوادگی و فرزندپروری ضعیف در والدین رابطه دارد (هاپاسالو و ترمبلی.)1994 ، 9 -6رفتار والدین :مشکل کودک نشانگر مشکلی است که در روابط اعضای خانواده وجود دارد (م ش و جانس تون .)1990 ،این کودکان معموالً در خانواده های غیر عادی و دارای مشکالت روان شناختی و جسمانی بسیار متولد می شوند .در این خانواده ها الکلیسم ،جامعه س تیزی و هیس تری ت ا حدودی متداول اس ت .مطالع ه تعام ل کودکان دارای ای ن اختالل با والدینشان نشان می دهد که در روابط بین آنها ،فشار روانی (برین و بارکلی ،)1988 ،روابط تحمیلی (بورمیس تر و همکاران ،)1992 ،افسردگی ،محدودیت ،ناکام ی باال ،و توانایی کمتر (بک و همکاران، )1990وجود دارد .تعارض بین اعضای خانواده و میزان اختالل اضطرابی در این خانواد ه ها بیشتر است .شیوه فرزند پروری این خانواده ها بیشتر از نوع خودکامه است (علیزاده و آندریس.)2002 ، والدین این کودکان از اعتماد به نفس کمتری برخوردارند و از شیوه های تنبیه بیشتری استفاده می کنند و روابط گرم کمتری با فرزندان خود دارند. 10 مداخالت درمانی دارو درمانی مداخالت غیر دارویی: - تشویق به کار گروهی بازی درمانی (بویژه بازی درمانی پاسخ درنگیده) ارایه زود و بی فاصله تقویت کننده ها اختصاص دادن نیمکت انفرادی در کالس و حفظ تماس چشمی با او استفاده از مواد آموزشی دیداری و لمسی یادآوری مکرر دروس جلسه بعد تشویق به یادداشت برداری از مطالب معلم عدم سرزنش و توجه بیشتر به او هنگام انجام تکالیف و خودداری از جمالت اضطراری و تذکر زیاد آموزش روش های تقویت حافظه آموزش کنترل گفتار درونی 11 موفق باشید پایان 12

62,000 تومان