صفحه 1:
‎wine) ۱ nes eae‏ لس

صفحه 2:
6 2 €6Yey oY ue oq BOE xo neaneZinjt w 7۷ ‏مع ۷۷ید‎ “YxUp60y

صفحه 3:
ا و

صفحه 4:
‎٠‏ داراى دو بخش است: ‏- انسانها چرا و چگونه رفتار می کنند؟ - تمام مشكلات روان شناختى يا ‎i‏ : - عامل اصلی مشکلات ر ابطه | ‎nee‏ ‎٠‏ - كسى را كنترل نكنء تن به كنترل نده ‎٠‏ - همواره در حال انتخابى ‏ا ال ا ‎Berry‏ ‎ ‏- دائم خودت را ارزيابى كن

صفحه 5:
بيرونى. 2 * باور دوم: من می‌تولنم دیگران را وادار کنم کاری را که ‎ere‏ 1 0 باور سه: من وظیفه اخلاقی ا ا ‎CD ee TC‏ بنا بر اين مسئوليت اخلاقى من حكم مى كند كه به هر طريقى (اعم از تهديد. ما ‎٠‏ آنها را ترغيب كنم نا جيزى كه من فكر ... زا

صفحه 6:
55 و سه موقعيت كنترأ ل ل ل ‎Srcew pepe‏ 00 ‎ey ame Coates ree)‏ م می کنید که آنچه شما می‌خواهید را انجام دهد. ‎3 cel Cre CCP eR ead ‏که نمی‌خواهید.‎

صفحه 7:
رابطه ما را با افراد ۱ رابطه از ديدكاه ( ‎ea‏ ا ا

صفحه 8:
مشكلات در زمينه هاى زير به وجود فردی ©- اجتماعى 9- شغلى ‎١‏ ‏<0- تحصيلى و درسى 6 ارتباط والدين با فرزندان ‎Ronee OES)‏

صفحه 9:

صفحه 10:

صفحه 11:
پیامد های رابطه ی ۰ 2 تولید و خدمات بدون کیفیت * -بد کاری ۶ کم کاری ۳

صفحه 12:
یر رسي ا 00 ‎Cora‏ 0 -كريز از مدرسه 0 ‏ا‎ s he

صفحه 13:
6- مشكلات والدين با فرزندان aot SORE see a ‏روابط زود هنگام دو جذ‎ - ‏عدم رغبت به تحصيل‎ - ‏منازعه قدرت با والدين‎ - ‏رفتارهاى خود- تخريبكر‎ -

صفحه 14:
©- مشكلات در روابط زناشويى و ز: - ناخشنودی از ازدواج - خشونت خانگی ای - طلاق رسمی - روابط فرا زناشویی

صفحه 15:
0 اصل بدیهی در انتخاب 1 5 2 ‎-١‏ تنها فردى كه مى توانيم رفتارش را كنترل كيم ؛ خود ما 0 ۱ ۳- تمام مشکلات دامنه دار و پایدار روان شتا ‎JSts ala! cpl open -f‏ ل برا ااا لصي ‎ee) cere)‏ دارد. لها ها ی توانیم نیازهای بنيادین خود رابه طور مناسبی ا ۱

صفحه 16:
۶- هر یک از ها یک دنیای آرملنی خاص خود. " دنياى مطلوب" خود دارد. ۷- تمام آنچه از ما سر می زند 8- تمام رفتارهاى ما از يك كليت تک تشكيل شده است: فكرء احساسء فيزيولوثى ( كار كره ‎(eleees‏ ۱

صفحه 17:
ی ا ا ال الل وبر رم عملى را انتخاب كنيم؛ ا ا اي ار امد عام قلبل شناسابى اند. مثلاً : افسردكى (اسم). افسردگ ترس (اسم) » ترسيدن (فعل)

صفحه 18:
۱- عیب جویی (انتقاد) ۳ ۳ 2 ؟- نق و غرغر ۵- تهدید 8- تنبيه ES One ee oe

صفحه 19:
3 گفتگوی همیشگی برای حل اختلافات

صفحه 20:
0 رد تمام جنبه هاى ل لسن - برآیند نیروها و عوامل بیرونی نیستیم - ما قربانى كذشتدى خود ذ ا ا ۱ - ما رفتار خود را انتخاب می کنیم؛ و تاکنون نیز چنین

صفحه 21:
8 یه موارد ۵ رفتار کنونی خود که می توانیم و 8 حل مسائل و مشکلات در عمل با استفاده از واقعیت درمانی ‎eed‏ م ‎SS‏ و فرایند تصمیم گیری و عمل.

صفحه 22:
ىت ا ل ا DN Ee ‏ا ا‎ oes L | a, © تلاش برای تغیبر دادن خود و نه تغییر دیگران. 7

صفحه 23:
آموزه‌ی اصلی «قئوری انتخا

صفحه 24:
هدف تئورى انتخاب : د پذیری ‎eRe See fe I mea)‏ خودسنجی /خود ارزیلبی-به مد كاربردى براعم ايجاد

صفحه 25:
|= به من احترام گذاشته شود 4> در امنیت پاشم. > خودیر را آزادانه و بدون ترس بیان کنم. 4> یاد بگیرم. عر کم رالات بر مق کار كه ورين مک تاعاس مت کت ده اين معنا كد میچکس ۱ > مرا اذیت نخواهد کرد. کسی به من لکد نمی‌زند ‎٩‏ کس با لاشرام داد .كسى مرا تهديد نمى كند »> ا ا > با احترام به ديكران براى خودم احترام كسب كنم. > كارى كنم / به كونهاى رفتار كنم كه در امنيت بأشم. > اجازه بدهم كه ديكران هم خودشانررا د »> آماده باشم و بخواهي كه ‎aly‏ ياد بكيرم. يادبكيرم كه ال ‎peel soles eat es‏ ردن در مدرسه لذت من به نوبه ود مسئولیت دارم که احساس امتیت را در این :مدرسه حفظ و نگهداری کنم. به این معناست که من هیچ کس را آذیت نخواهم کرد. را تخواهم زد. من به کسی لکد نمی‌زنم. 4> کسی را هول تخواهم داد. ‎AS‏ را تهدید نمی کتم.

تئوری انتخاب و کاربست های آن دکتر علی صاحبی مربی ارشد موسسه بین المللی ویلیام گلسر ̵έ ϮΌΗ̵Ύ ϫΖδΑέΎ̯ ΏΎΨΘϧ΍ ̶Ύ ϧ ϣέΩΖϴόϗ΍ ϭϭ ΖϳήϳΪ ϣ ̶μΨη̶̳Ϊ ϧί Ζϣϼγϭ ϭ ϩ έϭΎθϣ ̶Ύ ϧ ϣέΩϥ ΍ϭέ ϭ ςΑ΍ ϭέ ̶ ϳϮ ηΎϧ ί Ϫϧ ΍ ήΒϫ ΍έΖϳήϳΪ /Ύ ϫ ϥ ΎϣίΎγ Ύϫ ϢΘδϴγ ϣ ̵έ Ϯ ΌΗ ΏΎΨΘϧ ΍ έΩ ̶ ϔϴ̯Ϫ γέΪϣ ̵έ ϭή̡Ϊϧ ίήϓ ϩ Ω΍Ϯϧ ΎΧϭ ̵ή̴ϴΑή ϣ ϭ ̶̳Ϊ ϧ ί ̲ϴ̩ Ϩ Ϯ̯ «تئوری انتخاب» ی ک تئوری مبتن ی بر روانشناسی کنترل درونی است و بر سه عامل تأکید دارد: ‏ انتخاب ‏ مسئولیت %پذیری% ‏ خود -ارزیابی تئوری انتخاب یک تئوری برای زندگی خوش و سالم است دارای دو بخش است: -1 بخش توصیفی: انسانها چرا و چگونه رفتار می کنند؟ تمام مشکالت روان شناختی پایدار ،ریشه در مشکالت رابطه ای دارند. عامل اصلی مشکالت رابطه ای کنترل گری است -2 بخش تو صیه ای ( واقعیت درمانی): - کسی را کنترل نکن ،تن به کنترل نده - همواره در حال انتخابی مسئولیت انتخاب های خودت را بپذیر - دائم خودت را ارزیابی کن سه باور نادرست روان شناسی کنترل بیرونی ‏ باور ا ّول :رفتار من همواره واکنش یا پاسخی است به محرک های بیرونی. ‏ باور د ّوم :من می‌توانم دیگران را وادار کنم کاری را که مایل نیستند انجام دهند را انجام دهند و دیگران نیز می‌توانند فکر ،عمل و احساس مرا رقم بزنند. باور سه :من وظیفه اخالقی -اجتماعی دارم که از افراد انسانهای بهتری بسازم، بنا بر این مسئولیت اخالقی من حکم می کند که به هر طریقی (اعم از تهدید، تمسخر ،طعنه ،گوشه و کنایه مستقیم و غیر مستقیم ،تنبیه و یا حتا پاداش) .آنها را ترغیب کنم تا چیزی که من فکر می کنم درست است را انجام دهند سه موقعیت کنترل گری کسی تالش می‌کند شما را مجبور به انجام کاری کند که شما نمی‌خواهید. شما می‌خواهید که دیگری کاری را انجام بدهد که خود او نمی‌خواهد و معمو ًال از طرق مختلف ـبه طور ضمنی یا علنی ـسعی می کنید او را مجبور می‌کنید که آنچه شما می‌خواهید را انجام دهد. تو و دیگری هر دو تالش می‌کنید تا یکدیگر را مجبور به انجام کاری کنید که نمی‌خواهید. آسیب های کنترل گری: ‏ رابطه ما را با افراد پیرامونمان تخریب می کند رابطه از دیدگاه تئوری انتخاب اصلی ترین مجرای ارضاء نیاز ها و خواسته های ماست ‏ تخریب رابطه باعث مغفول شدن نیاز به عشق و احساس تعلق می شود ‏ وقتی فرد نتواند احساس عشق و تعلق کند: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ مشکالت در زمینه های زیر به وجود می آید: -1فردی -2اجتماعی -3شغلی -4تحصیلی و درسی -5ارتباط والدین با فرزندان -6زندگی مشترک پیامد های رابطه ی ناخشنود : ‏ ‏ ‏ ‏ -1مشکالت فردی: اعتیاد به مواد گرایش به مصرف مشروب روابط جنسی نا مشروع خارج از عشق و محبت واقعی پیامد های رابطه ی ناخشنود: ‏ -2مشکالت اجتماعی: ‏ قانون گریزی مخالف ورزی ( بی حجابی -بد حجابی) خشونت های خیابانی -جرم خیزی ‏ ‏ ‏ پیامد های رابطه ی ناخشنود: ‏ -3تولید و خدمات بدون کیفیت ‏ بد کاری کم کاریخراب کاری ‏ ‏ پیامد های رابطه ی ناخشنود: ‏ -4مشکالت تحصیلی و درسی ‏ دانش آموزان دشوار کم کاری در مدرسهگریز از مدرسه -دانش آموزان دلسرد ‏ ‏ ‏ پیامد های رابطه ی ناخشنود: ‏ -5مشکالت والدین با فرزندان ‏ رفتار های اعتیاد آمیز ( اینترنت ،کامپیوتر ،موبایل و )... روابط زود هنگام دو جنس عدم رغبت به تحصیل منازعه قدرت با والدین -رفتارهای خود -تخریبگر ‏ ‏ ‏ ‏ پیامد های رابطه ی ناخشنود: ‏ -6مشکالت در روابط زناشویی و زندگی مشترک ‏ ناخشنودی از ازدواج خشونت خانگی طالق عاطفی طالق رسمی -روابط فرا زناشویی ‏ ‏ ‏ ‏ ده اصل بدیهی در تئوری انتخاب -۱تنها فردی که می توانیم رفتارش را کنترل کنیم ،خود ما هستیم. -۲تنها چیزی که می توانیم به فرد دیگری بدهیم "اطالعات" است. -۳تمام مشکالت دامنه دار و پایدار روان شناختی از مشکالت ارتباطی نشأت میگیرند. -۴همواره این رابطه مشکل دار ،بخشی از زندگی کنونی ماست. -۵آنچه در گذشته بر ما رفته است ،بر شرایط کنونی ما اثری شگرف و غیر قابل انکار دارد .اما ما می توانیم نیازهای بنیادین خود را به طور مناسبی ارضاء نموده و برای ارضاء آنها در آینده طرح و برنامه ریزی انجام دهیم. -۶هر یک از ما یک دنیای آرمانی خاص خود را در ذهن خویش به عنوان " دنیای مطلوبِ" خود دارد. -۷تمام آنچه از ما سر می زند "فقط رفتار" است. -۸تمام رفتارهای ما از یک کلیت برخوردار است که از 4مؤلفه (بخش) تشکیل شده است :فکر ،احساس ،فیزیولوژی (کارکرد بدن یا احساسات جسمانی) و عمل -۹تمام رفتار کلی ما انتخاب شده است .ما بر عناصر و مؤلفه های عمل و فکر به صورت مستقیم کنترل داریم و بر بخش احساسات و فیزیولوژی (احساسات جسمانی) بصورت غیر مستقیم ،از طریق آنکه چگونه فکر یا عملی را انتخاب کنیم ،کنترل داریم. -۱۰تمام رفتار کلی ما بوسیله "فعل" یا "اسم" خاصی نامگذاری شده و ال :افسردگی (اسم) ،افسردگی کردن (فعل) یا قابل شناسایی اند .مث ً ترس (اسم) ،ترسیدن (فعل) هفت عادت مخرب روابط انسانی -۱عیب جویی (انتقاد) -۲سرزنش -۳شکوه و گالیه -۴نق و غرغر -۵تهدید -۶تنبیه -۷دادن باج یا رشوه برای تحت کنترل گرفتن دیگری هفت عادت سازنده که باید جایگزین عادات مخرب سازیم .1 گوش سپردن .2 حمایت .3 تشویق .4 احترام .5 اعتماد .6 پذیرش .7 گفتگوی همیشگی برای حل اختالفات آموزش و یادگیری این نظریه به آزادی و اختیار شخص%ی ما در تمام جنبه های زندگی منتهی میشود .بدین صورت که ما: برآیند نیروها و عوامل بیرونی نیستیم. ما قربانی گذشته‌ی خود نیستیم. ما بازیچه‌ی الیه های زیرین مغز و هورمون ها نیستیم. -ما رفتار خود را انتخاب می کنیم؛ و تاکنون نیز چنین کرده ایم. تئوری انتخاب و واقعیت درمانی برای کمک به ما در جهت ارضائ مسئوالنه نیازهای اساسی خود ،به ما می آموزد که به موارد زیر تمرکز کنیم: ● رفتار کنونی خود که می توانیم آن را کنترل کنیم. ● انتخابهای کنونی که در دسترس ما قرار دارد. ● ح%ل مس%ائل و مشکالت در عم%ل ب%ا اس%تفاده از واقعی%ت درمان%ی و پرسشهای مداوم و مس%تحکم ب%ه منظور تشوی%ق ب%ه ارزیاب%ی شخص%ی ی%ا خود ارزیابی در فرایند تصمیم گیری و عمل. ● پذیرفتن مسئولیت رفتار خود و نه رفتار دیگران. ● پرهیز از انتقاد و سرزنش خود و دیگران. ● اقدام عملی بر اساس توانمندی های درونی برای دستیابی به خواسته های واقعی. ● فهم درست رفتار خودمان و دیگران و توان تحمل رفتارهای دیگران. ● تالش برای تغییر دادن خود و نه تغییر دیگران. <وری انتخاب» این است که ما بیش آموزه‌ی اصلی «تئ از آنچه تصور میکنیم بر زندگی خود کنترل داریم هدف تئوری انتخاب :دعوت به مسئولیت پذیری هدف تئوری انتخاب بکارگیری یک فرآیند اکتشافی مبتنی بر خودسنجی/خود ارزیابی به منظور دستیابی به یک طرح روشن کاربردی برای ایجاد و نگهداری تغییر مطلوب است. تئوری انتخاب و دیدن دو روی یک سکه :حق در برابر مسئولیت ...من حق دارم که ◄ به من احترام گذاشته شود. ◄ در امنیت باشم. ◄ خودم را آزادانه و بدون ترس بیان کنم. ◄ یاد بگیرم. .تفریح کنم و لذّ ت ببرم ◄ ...من مسئولیت دارم که ◄ با احترام به دیگران برای خودم احترام کسب کنم. ◄ کاری کنم /به گونه‌ای رفتار کنم که در امنیت باشم. ◄ اجازه بدهم که دیگران هم خودشان را بیان کنند. ◄ آماده باشم و بخواهم که واقع ًا یاد بگیرم .یادبگیرم که به طور سالم تفریح و ل ّذت ببرم و به دیگران هم اجازه دهم که از بودن در مدرسه لذت ببرند. من حق دارم که در این مدرسه احساس امنیت کنم .به این معنا که هیچکس من به نوبه خود مسئولیت دارم که احساس امنیت را در این :مدرسه حفظ و نگهداری کنم .به این معناست که ◄ من هیچ کس را اذیت نخواهم کرد. ◄ هیچ کس را نخواهم زد. ◄ من به کسی لگد نمی‌زنم. ◄ کسی را هول نخواهم داد. ◄ کسی را تهدید نمی‌کنم. ◄ مرا اذیت نخواهد کرد. ◄ مرا نخواهد زد. ◄ کسی به من لگد نمی‌زند. ◄ کسی مرا هول نخواهد داد. .کسی مرا تهدید نمی‌کند ◄

62,000 تومان