تاثیر مستقیم و غیر مستقیم عوامل محیطی بر سازمان
اسلاید 1: مفاهیم و تعاریفسازمانمدیریتتعریف و انواع سازمانتعریف مدیریت و انواع مدیرانانواع سازمانسازمانهای دولتی و خصوصیسازمانهای تولیدی و خدماتیسازمانهای انتفاعی و غیر انتفاعیوجوه اشتراک سازمانیتعریف سازماننقشهای مدیرارتباطیاطلاعاتیتصمیم گیریتشریفاتیرهبریرابطارزیابتوزیع کنندهسخنگونوآورآشوب زداتخصیص دهنده منابعمذاکره کنندهسازمان و محیطوظایف مدیراننظارتهدایتسازماندهیبرنامه ریزیفراهم کردن بستر خلاقیتمهارتهای مورد نیاز مدیرانفنیانسانیادراکیانواع مدیراناز نظر فعالیتهای سازمانیتعریف مدیریت سازمانیاز نظر سطح روشهامدیران وظیفه ایمدیران عمومیمدیران عالیمدیران میانیمدیران عملیاتی
اسلاید 2: فناوریعوامل اجتماعیعوامل سیاسیعوامل اقتصادیمشتریانرقیبانمؤسسه های مالیاتحادیه های کارگریرسانه هاگروه های با منافع ویزهدولتعرضه کنندگانکارکنانصاحبان سهام،هیئت مدیرهسازمانتاثیر مستقیم و غیر مستقیم عوامل محیطی بر سازمان
اسلاید 3: وظایف مدیرنظارتهدایتسازماندهیبرنامهریزیخلاقیتاهداف سازمانی
اسلاید 4: فصل دوم
اسلاید 5: سیر تحول اندیشه های مدیریتسیر تحول اندیشه های مدیریتنظریه های کلاسیکمدیریت بوروکراتیکمدیریت علمیمدیریت ادارینظریه های نئو کلاسیکمطالعات هاثورننگرش رفتارینگرشهای،کمی،سیستمی،اقتضاییو جنبش جدید در روابط انسانینگرش سیستمیعلم مدیریتنگرشهای کمینگرش اقتضائیجنبش جدید روابط انسانینظریه zمدیریت عملیاتیسیستمهای اطلاعاتی مدیریت
اسلاید 6: رهيافتهاي سنتي: كه بر ارائهي اصول جهانشمول براي كاربرد در وضعيتهاي گوناگون، تأكيد دارند؛رهيافتهاي منابع انساني: كه بر تأمين نيازهاي انساني، ايجاد گروه كاري و توجه به نقش عوامل اجتماعي در محيط كار تأكيد دارند؛رهيافتهاي كمي ( علم مديريت ): كه بر اهميت استفاده از فنون رياضي براي حل مسائل مديريتي تأكيد دارند؛رهيافتهاي سيستمي و اقتضايي: كه بر ضرورت اتخاذ ديگاه سيستمي و تفكر اقتضايي در تحليل مسائل مديريتي تأكيد دارند و تعهدات جاري نسبت به كيفيت و عملكرد عالي را مورد توجه قرار ميدهند.رهيافتهاي عمده در سير تكوين نظريههاي سازمان و مديريت
اسلاید 7: به طور كلي، رهيافتهاي سنتي بر اين فرض استوارند كه افراد با انگيزههاي مادي به كار ميپردازند فرصتهاي فراهم شده براي خود را به طور منطقي بررسي ميكنند براي به حداكثر رساندن منافع شخصي، به هر اقدامي دست ميزنند.در مجموعهي رهيافتهاي سنتي به مديريت، سه شاخهي اصلي مطرح ميشود كه عبارتند از:مديريت علمياصول علم اداره يا نظريهي فراگرد مديريتنظريهي بوروكراسيرهيافتهاي سنتي به مديريت
اسلاید 8: رهيافتهاي سنتي به مديريت
اسلاید 9: مديريت علمي« بهتر آن است كه هدف اصلي مديريت، به حداكثر رساندن كاميابي كارفرما و كارمند باشد». تيلور بر ضرورت علمي كردن فعاليتهاي هر شغل و تدوين قوانين حركت براي انجام آن تأكيد داشت.
اسلاید 10: شعار مدیریت علمیانتخاب بهترین روش برای انجام هر کار
اسلاید 11: اصول مديريت علميعلمي كردن فعاليتهاي هر شغل، شامل تدوين قوانين حركت، استاندارد كردن انجام كارها و ايجاد شرايط كاري مناسب.انتخاب دقيق كاركنان داراي تواناييهاي مناسب براي هر شغل.آموزش دقيق كاركنان انتخابي و فراهم كردن انگيزههاي مناسب براي جلب همكاري آنان به انجام علمي كار.حمايت از كاركنان، از طريق برنامهريزي كردن كار آنها وهموار كردن راه انجام كار.
اسلاید 12: برخي درسهاي عملي حاصل از مديريت علمي
اسلاید 13: هنري فايول مدير حرفهاي، دانشمند و نويسندهي فرانسوي مكتب مبتني بر «اصول علم اداره » (مكتب اصول گرايي در مديريت) را مطرح كرد. فايول كل سازمان را در قالب پيكرهاي واحد تصور ميكرد و فعاليتهاي آن را به شش دستهي قابل تقسيم ميدانست:1) فني و توليدي 2) بازرگاني و مبادله3) مالي و بهينه سازي 4) ايمني و حفاظت از اموال و افراد5) وظايف مديريتي 6) حسابداري و تعيين وضعيت مالياصول علم اداره ( نظريهي فراگرد مديريت)
اسلاید 14: 14 اصل براي بهبود مديريت سازمان و انجام وظايف مديريت 1) تقسيم كار 2) اختيار3) انضباط 4) وحدت فرماندهي5) وحدت مديريت 6) تبعيت اهداف و منافع فردي ازاهداف ومنافع عمومي7) تمركز 8) جبران خدمات كاركنان 9) سلسله مراتب10) نظم11) عدالت12) ثبات13) ابتكار عمل14) احساس وحدت و يگانگي
اسلاید 15: نظريهي بوروكراسيبوروكراسي يعني شكل سازماني مطلوبي كه به طور منطقي طراحي گردد، بسيار كارآ باشد، از اصول منطق و نظم پيروي كند، و بر مبناي اختيار مشروع بنا نهاده شود.
اسلاید 16: چند ويژگي مهم از نظريهي بوروكراسي تقسيم كار روشن سلسله مراتب اختيارات روشن قواعد و رويههاي رسمي برخورد غير شخصيمسير ترقي مبتني بر شايستگي
اسلاید 17: نظریه های کلاسیک (1900-1950)نظریه مدیریت بروکراتیکمشخصاتقوانین و مقرراتغیر شخصی بودنتقسیم کارساختار سلسله مراتبیتعهد برای کار مادام العمرساختار اختیارنظریه مدیریت اداری(فایول)اصول مدیریتتقسیم کاراختیارانضباطوحدت فرماندهیوحدت جهتاولویت منافع عمومی بر منافع فردیجبران خدمات کارکنانتمرکزسلسله مراتبنظمانصافثبات شغلی و استخدامیابتکارروحیه کار گروهینظریه مدیریت علمیشیوه های تعیین بهترین روش اجرای هر کارمطالعات زمان و حرکتسرپرستی تخصصیانگیزه های فردیاصول مدیریت علمیگزینش علمی کارکنان و تربیت آنانهمکاری صمیمانه مدیر با کارکنان و اطمینان از انجام علمی کارهاتقسیم مساوی کار و مسئولیت بین مدیر و کارکنانعلم واحد برای هر جزء کار4اصل مدیریت علمی
اسلاید 18: رهيافتهاي منابع انساني به مديريتدر سال 1920 ميلادي مقارن با دوران ركود اقتصادي بزرگ در غرب، بررسي نقش« توجه به عامل انساني در محيط كار »، در سير تكوين نظريههاي مديريت مطرح شد.رهيافت منابع انساني بر اين باور استوار است كه انسانها اجتماعي و خودشكوفايند. فرد در محيط كار در جستجوي ارضاء روابط اجتماعي است، به فشار گروهي پاسخ ميدهد و مترصد خودشكوفايي است.
اسلاید 19:
اسلاید 20: نظريهي روابط انساني ( مطالعات هاثورن)در اين نظريه تلاش ميشد با بهبود روشها و ابزارهاي انجام كار، كارآيي بيشتري در كار به دست آيد.
اسلاید 21: نتیجهگیری از مطالعات هاثورن:1)انسانها اساسا بوسیله نیازهای اجتماعی برانگیخته میشوند.2)انسانها از فشار اجتماعی گروه همکاران بیشتر از تشویق و کنترل متاثر میشوند.3)انسانها به همان اندازه که مدیریت سازمان به ارضای نیازهای اجتماعی میپردازند نسبت به آن پاسخگو و متعهدند.
اسلاید 22: نظريهي نيازهاي انساني (1908-1970)نظريهي مزلو در مورد نيازهاي انساني اصل منسجم بودن وجود انساناصل موقتي بودن ارضاء نيازاصل تنوع نيازهاي آگاهانهي انساناصل كاهش شدت نياز ارضا شدهاصل توالي
اسلاید 23: نظريهي X و نظريهي Y (1906-1964)مديران بايد توجه بيشتري به نيازهاي اجتماعي و خودشكوفايي افراد در محيط كار داشته باشند.اگر نگرش مدير مبتني بر مفروضات نظريهي باشد، با كاركنان خود نيز با همان نگرش رفتار خواهد كرد؛
اسلاید 24: نظريهي شخصيت و سازمان« شخصيت و سازمان»، برخي از اقدامها و فعاليتهايي كه بويژه تحت تأثير رهيافتهاي سنتي مديريت انجام ميپذيرند، با شخصيت افراد بالغ ناسازگارند.
اسلاید 25: نهضت روابط انسانی مبلغ اندیشههای زیر شد1)حرمت و شان انسان باید در محیط کار احیا شود.2)هدفهای کارکنان باید درجهت رفاه کارکنان باشد.3)در مدیریت و تصمیمگیری از مشارکت گروهی افراد استفاده شود.4)با تغییر در ساختار سازمان امکان آزادی عمل و ابتکار داده شود.5)اهمیت و جایگاه گروهها در محیط کار بدرستی شناخته شود.
اسلاید 26: رهيافتهاي كمي به مديريتاستفاده از روشهاي رياضي براي بهبود تصميم گيري در مديريت
اسلاید 27: كاربردهاي علم مديريتپيشبينيهاي رياضيمدل سازي موجودي انباربرنامهريزي خطينظريهي صفمدلهاي شبكهشبيه سازي
اسلاید 28: رهيافتهاي سيستمي و اقتضايي به مديريتهیچ مدل یا نظریه وجود ندارد که بتوان آن را در همه شرایط و وضعیت ها به کار بردجنگلی از نظریات مدیریت
اسلاید 29: نگرش سیستمی:این نگرش تقریبا از سال 1960 به بعد در مدیریت مرسوم شد . طرفداران این نظریه معتقدند که نگرش سیستمی بهترین طریق برای وحدت بخشیدن مفاهیم و نظریههای مدیریت و دستیابی به نظریهای جامع است.
اسلاید 30: نظريهي سيستميسازمان را به منزلهي يك كل نظام يافته در نظر گرفت.به شناخت « خرده سيستمها »، « سيستم اصلي » و « ابر سيستم پيچيده محيط بر سازمان » كمك ميكند.
اسلاید 31: عناصر کلیدی در نگرش سیستمی:تعریف سیستمسیستمهای فرعیسیستمهای باز و بستهمرز سیستمهمافزاییجریانبازخورد
اسلاید 32: تعریف سیستم:مجموعه ای از اجزاست که با ارتباط و پیوند متقابل یک کل واحد را تشکیل میدهند و نقش معینی ایفا میکنند.
اسلاید 33: سیستمهای فرعی:اجزایی که کل سیستم را میسازند سیستمهای فرعی مینامند.سیستمهای باز و بسته:سیستمی که با محیط اطراف خود کنش متقابل داشته باشد سیستم باز نامیده میشود. سیستمی که با محیط اطراف خود کنش متقابل نداشته باشد سیستم بسته نامیده میشود.
اسلاید 34: مرز سیستم:هر سیستمی مرزی دارد که آن را از محیط اطرافش جدا میکند.بازخورد:کلید نظارت سیستم است و برای حفظ تعادل پویای سیستم ضروری است.همافزایی:یعنی اینکه هر مجموعه بزرگتر از اجزای تشکیل دهنده آن است.
اسلاید 35: فرآیند عملیاتفعالیتهای تولیدی و بازاریابیسازوکارهای یرنامه ریزی، سازماندهی، و کنترلتحقیق، توسعه و ...ستادهدادهانسانمواداطلاعاتسرمایهو...محصولاتخدماتاندیشه هااطلاعاتضایعات÷محیطسازمان به عنوان سیستم
اسلاید 36:
اسلاید 37: نخستين ديدگاه سيستميچستربارنارد نويسندهي كتاب « وظايف مدير عالي اجرايي » بر اين باور است كه تحقق همكاري در سازمان، به وجود سه عامل زير بستگي دارد كه اگر يكي از اين سه عامل در يك سازمان وجود نداشته باشند يا مستقل از هم باشند، ديگر سازماني باقي نخواهد ماند:تمايل به خدمتهدف مشتركارتباطات
اسلاید 38:
اسلاید 39: يادگيري سازمانيموضوع يادگيري سازماني، در حدود دههي 1970 ميلادي مطرح شد كه توسط كتاب معروف پيتر سنج تحت عنوان اصل پنجم موجب شهرت وتوسعهي تفكر سيستم باز و يادگيري سازماني شد. نظريهي يادگيري سازماني، سازمان را به مثابه يك « سيستم باز صاحب انديشه و زنده » در نظر ميگيرد.
اسلاید 40: « مجموعههاي پيچيده غير قابل پيشبيني » يا نظريهي آشوبنظريهي آشوب نيز همانند نظريهي يادگيري سازماني، بر تأثير « بازخورد حاصل از ارزيابي محيط » بر سيستمهاي سازماني تأكيد ميكند. طرفداران نظريهي آشوب بر اين باورند كه در ميان الگوهاي « رفتار ظاهراً تصادفي » پديدههاي مختلف – از سيستمهاي هواشناسي گرفته تا سازمانها و بازارهاي بورس – نوعي نظم وجود دارد.
اسلاید 41: نظريهي اقتضايينظريه پردازان سنتي « بهترين راه » را براي فعاليت مديران در وضعينتهاي گوناگون، شناسايي كنند؛ رهيافت اقتضايي كه گاهي رهيافت وضعيتي نيز ناميده ميشود، بر اجتناب از وضع اصول گراي مطلق تأكيد دارد.عملكرد مدير در هر زمان، بايد با توجه به « موقعيت و مجموعه شرايط فعاليت وي » ارزيابي شود.
اسلاید 42: نگرش اقتضایی(نگرش موقعیتی)اساس نگرش اقتضایی بر این استوار است که یک الگوی مدیریت برای همه موقعیتها به عنوان بهترین راه وجود ندارد.
اسلاید 43: متغیرهای اقتضایی:1)الزامات محیط خارجی سازمان2)فناوری3)افرادی که برای سازمان کار میکنند
اسلاید 44: نگرش اقتضاییمدیران از نظریههای دیگر برای حل مسائل خود استفاده میکنند:محیط خارجیفناوریافرادنگرش سیستمیچگونه قسمتهای مختلف یک کل را تشکیل میدهندافرادگروه هاسازمان محیطنظریههای سنتیآنچه مدیران انجام می د هندبرنامهریزیسازماندهیهدایتکنترلنظریههای نئو کلاسیکچگونه مدیران بر دیگران تاثیر میگذارندنقشهای ارتباطینقشهای اطلاعاتینقشهای تصمیمگیری
اسلاید 45:
اسلاید 46:
اسلاید 47: ديدگاه سيستم بازاستفاده از ديدگاه سيستم باز در رهيافت اقتضايي حايز اهميت بسيار است. نظريه پردازان اقتضايي تمركز صرف بر عمليات داخلي سازمان را كافي ندانسته، تلاش براي شناخت چگونگي نلفيق خرده سيستمهاي سازماني براي تعامل با سيستمهاي اقتصادي، سياسي و اجتماعي محيط بيروني را ضروري ميدانند.
اسلاید 48: گرايش به پژوهش عمليپژوهش عملي به مديريت اثر بخشتر عمليات كاري منجر ميشود؛ بدين ترتيب كه پژوهشگران اقتضايي ميكوشند تا يافتههاي خود را به ابزارها و پالايندههايي تبديل كنند تا مديران بتوانند با استفاده از ابزارها و پالايندههاي مذكور هر وضعيت را شناسايي كنند و با آن به طور اثربخشتري برخورد نمايند.
اسلاید 49: رهيافت مبتني بر تحليل چند متغيرهتحليل چند متغيره به منزلهي يك فن تحقيق، براي معين كردن چگونگي تلفيق متغيرهايي كه در تعامل با هم منجر به يك نتيجهي خاص ميشوند، به كار ميرود.
اسلاید 50: نقشهاي متفاوت مديريتاساس نظريهي نقشهاي مديريتي آن است كه بايد با ملاحظهي آنچه مدير انجام ميدهد، فعاليتها يا نقشهاي وي را معين كرد. مدير براي انجام وظايف برنامهريزي، سازماندهي، هماهنگي و كنترل به فعاليتهاي گوناگوني ميپردازد.
اسلاید 51: نقشهاي مديرنقشهاي متقابل شخصينقشهاي اطلاعاتينقشهاي تصميمگيري
اسلاید 52: ده نقش مدیریتی
اسلاید 53: نقشهاي مدير
اسلاید 54:
اسلاید 55: ويژگي هاي هشتگانه سازمانهاي کمال يافته
اسلاید 56: ويژگي هاي هشتگانه سازمانهاي کمال يافته
اسلاید 57: ارزيابي انتقادي جستجوي كمال سازمان و مديريتمعتقدان بر اين باورند كه مطرح كردن ويژگيهاي سازمانهاي كمال يافته، بيش از آنكه به ارائهي پاسخ و حل مسائل مديريت انجاميده باشد، به ايجاد سوالهاي جديد براي مديران منجر شده است و بيش از حد بر تصميمهاي فاقد پشتوانه علمي، متكي است و در مجموع نگرش بسيار محدودي را در مورد شاخصهاي موفقيت سازمانها مد نظر دارد.
اسلاید 58: نگرشي تطبيقي بر رهيافتهاي عمده در سير تکامل تفکر مديريت
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.