صفحه 1:
اکر مو اولادکم و احسنوا آدایکم فرزندان خودرا گرامی داریم و آداب نیکو را به آنها بیاموزید(پیامبر اسلام)بحار جلد ۲۳ ص ۱۱۴ مانحل والذ ولداً افضل من آذ ب خسن , هيج ارثيه اى براى فرزند بهتر از ادب و تربیت نیست(علی ع)

صفحه 2:
امام سجاد (ع) خداوندا مرادر تربیت فرزندانم یاری فرما علموا انفسکم و اهلیک الخیر وادلوهم(علی ع)

صفحه 3:
* کودکان خود را از دوسالگی باگفتگو تربیت کنید قبل از آن که درجوانی آبرویتان را بر باد دهند(امام صادق ع). « نقل از ييامبر اکرم:ای مردم.کودکان رادرآغوش بگیرید و بردوش خود بنشانيد.آنان از إين صحنه ى مسرت انكيز بى نهايت خشنود ميشوند واين خاطرات شيرين را هركز فراموش نمى كنند وبعدها باكودكان خود جنين رفتارى خواهند داشت.كسى كه باكودكان مهربان نباشد ازما نيست.مردى كه نسبت به فرزند خود باعطوقت ومهربانى بسيار برخورد مى كند مشمول رحمت خداوند مى شود وروش بيامبر شما اين است كه همه روزه فرزندان خود را مى بوسم ودست محبت ونوازش بر سرانها مى كشم.حقوق فرزندان بر يدر خويش:نام نيكوءاورا به ياكى و ياك دلى يرورش دهيد,ءبا أو يبوسته مهربان وباعاطفه رفتارکنید.اوراباایمان پرورش دهید.قرانش بیاموزید.مادراوراتکریم واحترام نمایید(ص226,نامنی؛1386). نصیحت کردن نوجوان درحضورمردم همان سرزنش و ملامت اوست که حاصلی جز تضعیف شخصیت اوندارد(آمام علی ع).

صفحه 4:
از شرکت کنندگان در ا! گفهوم واهمیت تربیت را بشناسند کار گاه انتظار می رود دربایان کلاس بتوانند: عصبانیت و پرخاشگری در کودکان را بشناسند سبکهای دلبستگی را تعریف نمایند یت در نوجوانی را تعریف نمایند

صفحه 5:
تربیت مجموعه ای از روشهاست که شرایطی را فراهم می آورند تا کودک ستعدادهای بالقوه ای که در اوست دست ‎mul‏ ز چه زمانی آغاز می گردد؟در تربیت کودک باید به پیش ازازدواج برگشت .پیش اید در انتخاب همسر مناسب دقت کرد ب همسر باید به سلامتی او توجه داشت.سلامت یک موضوع چند بعدی است تغريف سازمان بهداشت جهانی سلامت نه فقط به معنی فقدان بیماری بلکه به سياس آسوده بودن در ابعاد جسمی روانی و اجتماعی می باشد.

صفحه 6:
أبعاد سلامت: سلامت جسمی: بدن بدون بیماری با عملکرد قلبی عروقی خوب.سیستم ایمنی قوی و توانلیی تحمل جراحت جسمی . البته سلامت جسمی عادتهای سبک زندگی رانیز در برمی گیردکه باعث ارتقای سلامت جسمی عی گردند:تغنییه مناسب.فعالیت بدنی و تمرین منظم. خواب خوب و عدم مصرف سیگار توتون و الکل و... می شود. > سلامت رولنی توانلیی تفکر درست. عزت نفس داشتن,.لذت کلی از زندگی و احساس آسودگی است. شامل توانلیی حل مساله (جستجوی اطلاعات از شیوه های مناسب).ثبات هیجلنی داشتن. پذیرش خود و باز بودن‌به ایده های جدید و داشتن شخصیت سرسخت 70"

صفحه 7:
> ادمت. پولني : ‎٠“‏ - سلامت. شنلختی: بالاترین. سطح تفکر از منظر شناختی لنتزلعی. در لغلز نوجولنی- یعنی لز حدود ‎١١‏ سللكى شروع مى شود ‏* - سلامتد هیجلنی- سلامت. هیجلنی نیز بلید. مهرد توجه قرلر ‎wyatt‏

صفحه 8:
سلامت اجتماعی :داشتن مهار تهای مناسب بین فردی.روابط مناسب با خانواده و دوستان و آشنایان و حمایت اجتماعی در زمانهای بحران, همچنین عوامل فرهنگی اجتماعی سلامت با آن مرتبط می باشند مثل شرایط اقتصادی اجتماعی مناسب. آموزش, فرهنگ و.. *سلامت معنوی: امیدو ایمان داشتن‌به آینده ای فرلتر از دنیای مادی,خوش بین بودن به آینده خود و اعتماد داشتن به خللق هستی‌به گونه ای که از طریق آن می توان‌به رابطه انسانبا خداء انسان با خودش, انسان‌با دیگران و انسان‌با طبیعت را عمق و غنا بخشیده و زندگی را معنا دار نمود. نتیجه و پیلمد معنهیت معنا داری وجود و جهان. ایجاد آرامش. امید و شادی درونی عمیق و پایداری خواهد بود.

صفحه 9:
اولین مرحله پیش از تولد . دوره تخمک بارور ۰ تقریباً دو هفته دوره رویانی از ۲تا ۸ هفته طول می کشدو در این مدت شالوده تمام ساختارهای بدن ریخته می شود . در هفته اول اين دوره مجرای عصبی تشکیل می شودو دستگاه عصبی شروع به رشد می کند.اندام های دیگر به دنبال آن سریع رشد می کنند. در پایان این مرحله رویان به تماس پاسخ می دهد و می تواند حرکت کند. دوره جنینی که تا انتهای حاملگی ادامه دارد .افزایش چشمگیر اندازه بدن و کامل شدن ژاختارهای جسمانی راشامل می گردد. در اواسط دوره سوم سه ماهه مادر مى تواند حرکت را ناس ‎os‏

صفحه 10:
ورنیکس پوشیده می شود که از پوست دربرابر خشک شدن محافظت می کند. موهای نرم و سفیدی به نام به ورنیکس کمک می کنند تا به پوست بچسبد. در پایان دوره سه ماهه دوم تولید نورون ها در مفز کامل می لوزن ها عوامل محيطى هستند كه درطول دوره يبش از تولد آسيب مى رسانند تاثيرات آنها با مفهوم دوره مطابقت ير تواتوزنها برحسب مقدار و طول مدت مواجهه. ساختار إنتيكى مادر و جنين «وجود ياعدم وجود عوامل ز: بخش ديكر. سن اركانيزم به هنكام مواجهه فرق مى كند.اركانيزم درحال رشد در دوره رويانى بسيار آسيب يذير / آکوتانترتوژن بسیار قوی است.یک دارو كه براى درمان أكنه مصرف مى شود. ف اسيد فوليك در حدود زمان باردارى:نايهنجاريهاى مجراى عصبى مانند اسيينا بيفيدا و آنانسفالى را به ميزان یا كاهش مى دهد. بعلاوه مصرف آن در ‎٠١‏ هفته آخر باردارى احتمال زايمان زودرس و وزن كم به هنكام تولد رابه از ۱ میلیگرم توصیه می شود.

صفحه 11:
يرش وروابط نزديىك به کودک اجازه می دهد مطابق با توقع معقولی برای پختگی صمیمی,پذیرا ودلسوز و نسبت به أملدكيش تصميم يكيرد كودى را به | خارد و همواره لن را توش آنارهای کودک لس ابراز افکار و احساسات برمی ‏ می دهد انگیردهتگام اختلاف نظر تصمیمات و بای کودک ‎wien‏ عررى من اكتد يه توقعات ابا امتفاده از زور سرد و طرد کننده ومرتت کودک را تذرت بد تقطة نار كودك توجة دي كد لت را ریم می ‎BS eh tas‏ کند توقعات کمی دارد یا اصلا صمیمی و سهل گیر یا بی توجه ندارد است اینکه به کودک اجازه می دهد قبل آمادگی داشته باشد تصمیمات نسبت به تصمیم گیری و نقطه نظر توقعات کمی از لحاظ هیجانی کناره گیر و 1۳۳ کودک بی توجه است. ندارد جداست

صفحه 12:
خوش بین. عزت نفس بالاء خویشتنداری,پختگی اجتماعی و اخلاقی و پیشرفت تحصیلی بالاء : دستور می دهند عیب جو و تهدید می کنند:نگرش آنها لین است لین کار را انجام بده چون من از [ وله امفرزندان آنها ناخشنود. عزت نفس پایین دارندخشم بالا وابسته به کارش علاقه ای ندارد و انجام ار برامئن سخت است. هروقت هركارى بخواهند مى توانند بكنند جنين فرزندانى سركش و نافرمان هستند يرتوقع و اسران وابسته می کردند آوالدین اغلب جدا و افسرده هستندبی اعتنا هستند و غفلت یعنی بدترین نوع بدرفتاری با کودک ۵ ی شود.کودکانشان دچار مشکلات متعدد ازجمله تنظیم هیجلنی ضعیفرفتارهای ضداجتماعی دارند.

صفحه 13:
می باشد. متوسط نیاز زنان ی رود و گاه نوجوان مداوم بدن ماهستند. ان بالاء کیبهای ارگانیک هستند که بسیاری از کنش های

صفحه 14:
ن‌:ار تباط ما با یکدیگر در چند سطح است . در ار تباط بخش غیر کلامی بیش از نیمی از انتقال نی را بعهده دارد حدود ۵۵درصد و گوش دادن فعال حدود ۳۸درصد ( فرازبانی درارتباط کلامی ) جنبه زبانی در فرایند ارتباط کمتر از ۰ادرصد است. زبان گفتاری باید بازبان رفتاری متناسب باشد. حرفتون حرف باشه( وقتی کودک به ما اعتماد می کند که عمل و گفتار یکسان باشند خواب: ۶ خواب کودک در هنگام تلد حدود ۱۶ ساعت می باشد و زمان خواب مشخص نیست اما بمرور خواب کمتر می شود و به الگوی بزرگسالان نزدیک می گردد. < کابوس شبلنه معمولا در کودکان از ۳ سال به بعد ممکن است دیده شود. علت آن بدرستی مشخص نیست اما کم خوابی و خستگی کودک می تواند آنرا تشدید کنند. \ هیجان: کودکان از کسانی که دوستشان ندارند چیزی یاد نمی گیرند. هر کودکی نیاز به یک قهرمان دارد. همان روزهای ابتدای زندگی برخی هیجانها را در کودکان می توان دید اولین هیجانها خشم وترس ای هستندد معتقدبود عاوه بر نیزهایی همچون گرسنگی تشنگی و... یک نیاز دیگر نیز وجود دارد و آن دلبستگی می باشد.

صفحه 15:
أن مانند بچه سایر گونه های حیولنی . از یک رشته رفتارهای فطری برخوردار است که به نگه دیک اوبرای محافظت کردن از وی دربرابر خطر و حملیت کردن از او در کاوش کردن محیط و آن + کمک رمی نید | تمام بچه هلیی که در خانواده بزرگ شده انددر سال دوم به مراقبت کنندة آشنلیی دلبسته ‎A‏ اما کیفیت این رابطه تفاوت داردبرخی کودکان ایمن بنظر می رسند وبرخی دیگر مضطرب و نا می رسند. ماری اینورث و همکاران با استفاده از آزمایش موقعیت غریب که در آن جدایی ,از والدین اتفاق می افتد یک حالت دلبستگی ایمن و سه حالت نالیمن را مشخص نمودند

صفحه 16:
ایمن. این کودکان از وللد خود بعنوان تکیه گاه امن استفاده می کنند وقتی که آنها جدا می بل است گریه کنند یا نکنند. اما اگر گریه کنند. علت ن لین است که وللد غلیب است و اورا به قرد جیح می دهند.وقتی که ولد برمی گردد. آنها بطور فعال به دنبال تماس با او هستند و گريذ آنها فور می یابد. تقریباً ۶۵ درصد نوباوگان امریکای شمالی این حال را نشان می دهند. نگی دوری جو. به نظر می رسد که این کودکان نسبت به وللد هنگامی که حضوردارد بی تفاوت بوقتی که او آنها را ترک می کن, معمولاً اراحت نمی شوندو به فرد غریبه خیلی شبیه وللد خود واکنش دهند. آنها هنگام پیوستن مجدد. از ولد خود استقبال نمی کنند. پا به کندی این کار را انجام می و وقتی که وللد آنها را بلند می کند اغلب به او نمی چسبند.تقریباً ۲۰ درصد بچه های امریکای شمالی

صفحه 17:
وم. لین کودکان قبل از جدلیی به دنبال نزدیکی به وللد خود هستند و اغلب به کاوش نمی از برگشتن او عصبانی می شوند و رفتار خصمانه. گاهی کتک زدن و هل دادن نشان می دهند. آنها وقتی که بغل می شوند به گریه ادامه می دهند وبه راحتی نمی توان آنها را آرام کرد. تقریباً ‎١‏ درصد کودکان امریکای شمالی اين حالتی را نشان می دهند. آشفته اسرد رگم. لین حللت بیشترین نا ایمنی را نسان می دهد. لین بچه ها هنگام پیوستن به آنهاف رفتارهای سردرگم و متضاد نشان می دهند.امکان دارد در حللی که وللد آنها را بغل روی برگردانند يا با هیجان سطحی وافسرده به او نزدیک شوند اغلب آنها هیجان خود را به جلوة بهت زده انتقال می دهند . تعدادی از آنها بعد از اينکه آرام شده اند گریه می کنندیا حالت های ‎fe‏ غریب و خشک نشان می دهند.تقریبأ ۵ تا ۰ درصد کودکان امریکای شمللی لین حالت را

صفحه 18:
دیدگاه راحرز انسان بیک گرلیش ذلتی به سوی خودشکوفلیی دارد و ما در طول عمر تمام تجربه های زندگی را براساس اينکه چگونه به خودشکوفایی ما خدمت می کنند ارزیلبی می کنیم,زمانی که کودک نسبت به خود آگاه می شود. کودک نیاز به آنچه را که راجرز توجه مثبت نامید پرورش می دهند. لین نیاز همگانی و مداوم است و تنامل پذترتی, محیتت و تابیه شین از نطرف دیگران مخصوصاً از جانب مامر فر کوذکی است. ۱ کودکان دریافت توجه مثبت را ارضا کننده و عدم دریافت آن را ناكام کننده می يابند.توجه مثبت برای ار کودک به وسیله عشق و محبتی که به او اعطا می شود هدایت می گردد. “ اگر مادر توجه مثبت ارائه ندهد. گرایش کودک به سوی خودشکوفایی ورشد خود با ماتع روبرو می شود و اگر لین حللت زیاد ادامه یلبد کودک تلاش برای خودشکوفلیی را متوقف و درعوض برای به دست آوردن توجه مثبت از دیگران عمل می کند افيه ضورت ايده آل کودکان در مجموع پذیرش, محبت و تایید کافی را دریافت می کنند . این حللت توج ار کودک نیست بلکه آزادة رشد انسان حیاتی است. ‎cute‏ نامشروط نام دارد که بدین معنی است که محبت مادر مشروط به رکامل به اوداده می شود. ‎ ‎

صفحه 19:
عصبانیت و پرخاشگری در کودکان والدین و مراقبین کودک ممکن است در زمانهای مختلف با بدرفتاری و پرخاشگری کودکان مواجه شوند لذا باید با علم و دانش مورد نیاز در این زمینه آشنا باشند. گام اول شناخت علل خشم و عصبانیت کودک است.خیلی مواقع والدین و مراقبین کودک علل پرخاشگری کودک را تمی دانند. و ممکن است با برخورد‌های ناصحیح خود شرایط را بدترو کودگ را به سمت اختلالات زوانی سوق بدهند.

صفحه 20:
« :امعان . تشع و رعق كم خوابى مى تواند باعث ايجاد آشفتى در كودك و به هم ريختن خلق او كردد.كودك در هنكام كم خوابى در میزان قند خونش اختلال ایجاد و بنابراین تسبت به استرس و ناراحتی ها بیشتر حساس می گردد هتگام گرسنگی قند خون پایین می آید در نتیجه هورمونهای استرس (کورتیزول و اپی نفرین) ترشح می گردند تا قند خون او را بالا ببرنداپی نفرین موجب اضطراب. آشفتگی و تحریک پذیری و پرخاشگری کودک گردد خوردن شیرینی باعث بالا رفتن سریع قند خون می گردد متعاقب آن انسولین از لوز المعده ترشح می گردد ویعد از ۳۰ دقیقه اين باعث افت قند خون اواززمانی که هنوز شکلات و شییرینی تخورده می گردد و باعث آشفتگی و عصبانیت و تحرک بیش از حد کودک می گردد.به هنگام گرسنگی کودک به او غذای اصلی بدمیم فاده:بیروتونین که تعدیل کنعده خلق ابنت تزشح‌ضی گردد.

صفحه 21:
۲- مغز بعضی کودکان هنوز از نظر احساسی رشد نکرده ‎P‏ مغز کودک در هر سنی ممکن است رشد کافی نداشته باشد که بتولند رفتارهای متناسب و خوب داشته باشدبه عبارت دیگر مغز فوقلنی بعضی از کودکان رشد نکرده تا بتواند محرکهای مغز تحتانی را کنترل نماید ‏“ بنابرلين كودك جيغ مى زند و كاز مى كيرد و دائماً در حال دويدن و بالا رفتن از در و ديوار و ميز و صندلى است. ‏« کودکان بیش فعال در اين زمره می توانند قرار داده شوند.

صفحه 22:
<< ۳-اشتیاق ها و نیازهای روانی “ نیاز به محرک: نداشتن محرک می تواند باعث گردد کودک محرکهای لاژم را برای خود به دست نیاورد در این صورت ممکن است جیغ بزند سرش را به دیوار بزندو اعمال مخربی مثل کنک زدن دیگر کودکان را از خود نشان دهد نیاز به مورد توجه قرار گرفتن: اگر کودک بفهمد که دیگران متوجه اونیستند ممکن است جیغ و داد بزند.جیغ زدن یعنی من فراموش شده ام. نیاز کودک به قوائین و مقررات: کودک نیز نیاز دارد که زمانی برای تفریح و سرگرمی او در نظر گرفته شود.اگر زمانهایی را برای جنب و جوش و بازی کردن با کودک در نظر بگیرید بسیاری از جنب و جوشها و مشکلات رفتاری کودک کاهش می یابند

صفحه 23:
۴- احساسهای اگوار زمانی که دچار احساس فردناک شود ازکسی ناراحت گردد نسبت به کودک دیگری دچار حسادت شودو‌تهدید شود عزیزی را از دست بدهدو مورد تهدید قرار گیرد. در چنین حالتی قذرث بیان اخساسات دروتى. ود را ثقاره ودر جَنِينَ خالتى.ممكن اسة:واكتش أويصورت جيغ وفرياد بدخلقى و عصبانيت باشد. ه- الكو يذيرى از والدين عصبانيت و خشم والدين: غم و اندوه والدين » مشاجرات خانوادكيف استرس والدين همه مى توانند بر کودک و رفتار او افر گذار باشند

صفحه 24:
۶ ع- امر و نهى كردن دائم و منفى كرايى دايم كودكان ‎P‏ اكر كودك ذائما ار و نهى بشوذ او دجار خشم و عصبانيث مى كردذ . کودک از ۱۸ تا ۲۴ ‎Sab‏ به ميزان زياد و يس از آن هم در دوره هايى از تحول منفى كرايى و تمرد(يعنى كارها را برخلاف آنجه والدين مى خواهند انجام می دهد) دارد

صفحه 25:
رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدین * کودک ۱۸ ماهه کودکی است که به آنچه به او گفته می شود با رضایت و راحتی عمل نمی کند و لجاجت و سرسختی و به عبارتی منفی گرایی دارد .درصورتی که در دوسالگی آرامتر می شود “" سن سه سالگی زمانی است که مادر می تواند با تشویق و جایزه کودک را را راضی کند تا آنچه مادر می خواهد انجام دهد ۶ درانتهای سه سالگی کودک خواسته هایش کمتر شده و با او بهتر می توان کنار آمد و با لذت تر زندگی کرد

صفحه 26:
رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدین * سال چهارم سال طفیان و تفییر و تحول کودک است ولی ينج سالگی سال اطاعت و فرمانبرداری و سربه راهی کودک خواهد بود. ۶ کودک ممکن است زمانی که شما را وامی دارد کاری را انجام بدهید و شما با آن موافق نیستید از شما اظهار نفرت کند گاه ممکن است حق با کودک باشد .بنابراین در خواسته خود كاه بايد تجديد نظر كنيد . اما در بیشتر اوقات با متانت و بدون خشم و عصبانیت بايد از کودک بخواهید آن کار را انجام بدهد و او هم انجام خواهد داد.

صفحه 27:
با کودک: خورد ب قرمزها در بر خط قرمزها در ی آسیب زدن به خو | 1 زدن به دیگران «آسیب زذن 0 «آسیب زدن به اشی تورات ت نکردن قوانین ودستورا ‎cule‏

صفحه 28:
برای کنترل رفتار کودک استفاده نکنید.ممکن است این روش موثر باشد اما خشم کودک را برمی انگیزد. گاه باعث می گردد کودک در مشارکت و کمک در هر کار دیگری غیر از وظایفش خودداری کند مگر اينکه پول بیشتری دریافت کند. درخرید لباس: کودک اغلب می خواهد چیزی رابپوشد که دیگران می پوشند.اگر او ظاهری بسیار تفاوت از دیگران داشته باشد احساس می کند آسیب دیده و تحقیر شده است.در خرید لباس به او جد ان اد دهید وقبل از خرید با به توافق برسید. در خرید لباس علاوه بر کیفیت و قیمت لباس به جذابیت آن برای کودک ثیز توجه داشته باشید

صفحه 29:
‎٠“‏ آيا بايد درمورد مواد مخدر نگران بود: ‏مدارس‌والدین و رسانه ها همه:می خواهند بگویند مواد مخدر بد است‌«مواد مخدر می تواند تو را یکشد ,خلاف است.آدمهای بد آن را مصرف می کنند و..» ‏به جز موارد نادر اکثر کودکان هیچ علاقه ای به مواد مخدر ندارند. ‏اول از همه والدین که خود مهمترین الگو هستند خود استفاده نکنند. والدین می گویند استفاده نکن اما خودشان دور از چشم کودک سیگار می کشند مصرف مواد دارند و... فرزندان در مقابل رفتار متناقض والدین گیج خواهند شد. ‏فرزندتان به راهنمایی و حمایت دائمی شما برای مقاومت در برابر مواد مخدر نیاز داردبه سوالاتش پاسخ دهید و دربار* خطرات مواد مخدر توضیح دهید

صفحه 30:
کودک کمرو ‎P‏ هرچند بنظر می رسد رفتاری که برخی كودكانٍ نوپا در برخورد با غریبه ها دارند ناشی از کمرویی آنهاست اما این حللت معمولاً طبیعی است و نمی توان نام آنرا کمرویی گذاشت بلکه به دلیل وابستگی کودک نوپا به وللد و اضطراب جدلیی است و برای همین به کودکان نوپا یعنی زیر ۴ سال نمی توان برچسب خجالتی بودن زد و جه لین رفتارشان خیلی اهمیت ندهید در لین سن مشکل محسوب نمی شود.اما اگر ‏بعد ازلين سن نیز انتظارتان برآورده نمی شود و مشکل بی نتیجه مانده حتما تا قبل ‏از ورود به مدرسه سعى نماييد جاره جويى نماييد زيرا باورود به مدرسه مشكل ‏تشدید می گردد.

صفحه 31:
چگونه با کودک کمرو رفتار کنیم؟ آنها انعطاف پذیری کم دارندو مشکل اصلی آنها در برقراری ارتباط است. این کودکان حتی در ابتدای ورودبه جمع های خانوادگی هم مشکل دارند و بلید به آنها زمان داد و به گریه و رفتارهای آنها توجه نکرد تا کم کم با محیط خو بگیرند \ ورود آنها به مهد و محیط جدید نیز سخت است و معمولا تا ۲ ماه طول مى کشد تابا محیط جديد كنار بنابر این ارتباط درست با این کودکان در محیط مهم است. چون دستشان رابالا نمی گیرند گاه به کم هوش بودن از منظر مربیان کم تجربه متهم می شوند اگر در مهد و مدرسه مربی خوش خلق و خوش رو داشته باشند که روی رابطه با کودک کار کند سریع رابطه برقرار می کنند.

صفحه 32:
* مهم ترین کار والدین و کسانی که با لین بچه ها در ارتباط هستند لین است که به لین بچه ها احترام بگذارندو با بیان عبارتهایی همچون «عجب ترسو یا خجالتی هستی »او را آزار ندهند. * گاه نیز اورا برخلاف میلش به کارهایی وامی دارند که او را آزار می دهد مثلا به زور وامی دارند تا به دیگران سلام کند بايد اورا به حال خود كذاشت تا بادیگران ارتباط برقرار کند. توانمنديهايش را برجسته كنيد ثلا نقاشی خوبش را به دیگران نشان دهید و از او تمجید کنید.اعتماد به نفس او را بالا ببريد و مهارتهاى اجتماعى را در اوبالا ببيرد مثلا به او مسئوليت بدهيد تا در حضور شما از فروشنده خوش اخلاق خوراکی بخرد به درمان وجود دارد در صورت اضطراب بالا و ترس

صفحه 33:
۶ رفتن به مهد: مهد رفتن قبل از ۲ سالگی یعنی زمانی که کودک توانایی توصیف فضای مهد و اتفاقاتی که در آنجا می افتد را ندارد نباید صورت بگیرد . احتمال اضطراب جدایی بالا می رود. قبل از آن بهتر است یک نفر مراقب کودک باشد. اینکه بچه نباید درخانه بازی کند تا به مهد علاقمند شود درست نیست.درخانه باید بابچه بازی کرد و اورا اشباع نمود. ۶ رفتن به مدرسه: در انتخاب مدرسه مهمترین نکته مربیان و معلمان کودک هستند. مدرسه ای که معلم خوش خلق و خوش رو دارد و دارای حوصله و علم لازم است. ۶ هدف از مدرسه رفتن کودک تنها خواندن نیست کودکان تک فرزند بهتر است در مدرسه ای باشند که خیلی کانون توجه نباشد. >

صفحه 34:
مصادیق عاطفی کودک آزاری ۶ تورا نمی خواستم: تورا نمی خواستیم و اتفاقی باردار شدم همان دوتا بچه کافی بود.اگر تونبودی یک روز هم با پدرت امادرت زندگی نمی کردم کودک احسا رنج شدیدی می کند و احساس می کند وجودش موجب رنجش و ناراحتی والدینش شده یا راحتی را از آنها گرفته سختی به خاطر تو: من به خاطر تو تمام خوشی ها وتفریحات چشم پوشی کرده اموظیفه نگهداری و مراقبت از کودک برعهده والدین است.و این عبارت باعث آزار کودک می شود.

صفحه 35:
مصادیق عاطفی کودک آزاری به اسم صدا نزدن کودک: هی پسر هی بچه و... دادن لقب بمبچه: اینها براساس ظاهر و ویژگی کودک داده می شود.گاه ظاهرا بی ادبانه نیست اما نامنلسب بکار بره می شود مثل پروفسور انتخاب نامنامناسب: گذاشتن نامی که باعث شود اطرافیانش اورا تمسخر کنند.مثلا اسمهایی که بسیار مهجور و نامتعارف هستند مقایسه کودک بادیگران: باعث احساس حقارت در کودک می گردد تنبیه سکوت: قهرکردن باکودک و قطع رابطه کلامی باکودک ازچندساعت تاچند روز به نشانه دلخوری.که آسیب شدیدی به او می زند سبک کلامی نادرست: انتظارات نادرست: مثلا کودک نوپا ۳۰ دقیقه بدون تحرک بنشیند یا بدون بیدار ن تاصبح بخوابد

صفحه 36:
دانش امور جنسی برای کودک ونوجوان به کوذکان آز۴سالگن بياموزيم که تقاط حساس:بدن آنها رأ کسی جز والدین تباید ببیند و لسن ند کودکان از حدود سن ۶ سالگی در کنار هم نخوابند. از آغاز بلوغ دختر و پسرمان را تدها در خانه نگذاريم “8 ميل جنسى در نوجوانى كاملا بيدار مى شود اما نوجوان تها به بلوغ جنسى دست يافته بين رسيدن به بلوغ جنسى تا بلوغ روانى و بلوغ اجتماعى فاصله مى باشد. >

صفحه 37:
باید قبل از بلوغ فرزندشان بدون ناراحتی . بازبان ساده و باز مطالب زیر را برای نوجوانشان توضیح دهندو اورا کاملا آگاه 2 ‎-١‏ جكوناكى دستكاه تناسلى دختر و بسر ‏۲- چگونگی پیدایش صفات نویه جنسی در دختر و پسر ‎ ‏۳-شروع قاعدگی در دختران زال شبانه در پسرها ‎ ‏امون مسایل جنسی و دوری کردن از انحرافات جنسی مخصوصاً همجنس گرایی که می تواند بیماریهای روانی و مقربتی و ایدز ایجاد نماید ‏۶چگونگی انتقال ویروسها از طریق مقاربت و نزدیکی ‎٠“‏ ۷زدواج . آميزش جنسى حامله شدن و ‏" باید به دخترشان بفهمانند که هر دختری پس از قاعدگی خود اگر یا پسری نزدیکی کند ممكن است حامله شود و اين نوع حاملگی خلاف است > ‎ ‎ ‎ ‏زوابط با جنس دیگر در نوجونی ل اكر ارقبَاط برقرار نمود جه كنيم؟ دختر را جكونه برخورد نما ‎ ‏؟ يسر را جكونه يرخورد نماييم؟ ‎

صفحه 38:
يق ‎Ene A {‏ ‎El vega‏ ‎Eg fo En Agn‏ ‎ETE‏ ‏لماع ‏۶2 ‏۶20۳ ‎۶6٩1 7‏ 1ك هتاه اناميا مقفع ۷۲ 212 ۶ اعد ۶2 ۶25 6 2 ز 2 ۶2 8 22 35 ۶255 5 ع0 هفل 128 ۰ هعلق ‎Ayzma mi |‏ ‎E (2a ۸۵‏ بقاءعة 8 زر مسحفدة | ۲ 0 ‎c vo 6p (Agen oo‏ ‎(mo MEM c [uA‏ 0-2 ‎‘Ypro dn (4 0‏ ‎td 1.Oy‏ ترم م شه ار جلاع 0 ‏قلاع‎ ‎Thy ¥IA

صفحه 39:
هویت برای اینکه نوجوانان بتوانند واقعاً به بز رگسال بدل شوند و بز رگ شدن ن ها محدود به جنبه جسمانی نباشد باید بتدریج بتوانند از والدینشان مستقل شوند. خود را با بلوغ جنسی سازگار کنند و با همسالان روابط همکارانه و کاری برقرار کنند. در فرایند کنار آمدن با همه این ها نوجوان در ضمن باید بتواند برای زندگی فلسفه ای پیدا کندو به احساس هویتی دست يابد. نوجوانان پیش از آنکه بتوانند با \ » وابستگی دوران کود کی را رها کنند باید تا اندازه ای بدانند که چه کسی هستند. به کجا می | روندوبرای رسیدن به جایی که می روند چه امکاناتی دارند جستجوی هویت شخصی متضمن این است که شخص تشخیص دهد که برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است و نیز متضمن تنظیم معیارهایی است که وی بر اساس ‎OT‏ ها بتواند رفتار خود و دیگران را هدلیت و ارزیابی کند.علاوه بر این هاء این جستجوء تکوین احساس خودشکوفایی و شایستگی را نیز درفرد برمی گیرد.

صفحه 40:
چهار وضعیت هویت بر اساس دو تکلیف اکتشاف و تعهد مشخص می گردند اکتشاف به معنی بررسی فعال جنبه های گوناگون و جریآن های عقیدتی تعهد یعنی دستیابی به یک معنای روشن از تعریف «خود» یا «هویت من» هويت موفق: بيانكر لين است كه فرد يك دوره تصميم گیری و اکتشاف را تجربه کرده و هم اكنون تعهدات معينى را بر عهده كرفته است. هويت ضبط: اين افراد نيز تعهدات معينى را بر عهده كرفته اند اما بدون اكتشاف؛ مثل كسى كه شغل يدرى خود رابدون بررسى انتخاب نموده است. تعلیق هویت: بیانگر اشخاصی است که به جستجوی خود برای کسب ههیت ادامه مى دهندو "در بحران هویت به سر می برند. سُردرگمی ههیت: رشد نایافته ترین وضعیت است شامل کسانی است خواه دست به اکتشاة بده باشند يا خیر هنوز در زندگی خود به هیچ هدف معینی تعهد نسپرده اند

صفحه 41:
اصلی تربيت موثر لن است که وقتی فرزندشما نیم نگاهی به شما می اندازدتا مطمغن شود کارش درست است یانه بگوییم درسته یا وقتی کودک یکساله به سمت پریز برق میرود قاطعانه نه بگویب قت تلفن وقتی میخواهد تلفن راقطع کند کم نوجهی تصمیم داشت منتظر تمام شدن مکالمه شما شود توجه کنید و نگاهی از سرلطف به او ,۲ چگونه تحسین کنیم.وقتی عمل خوبی انجام میدهد تحسین کنیم نه فقط وقتی دعوا می کندانتقاد همراه با ستایش, - رفتارهای کودک را تشویق کنید .تفیر شخصیت مشکل است.بجای چه دختر خوبی بهتر است مثلا بگوییم از اینطرز حرف نت خوشم آمد تا کودک دقیقا بداند برای چه تشویق می شود. |پیشرفتی را تحسن کنید.مثلا اگر اصلا اسباب بازیهلیش راجمع نمیکرده حالا که یکی را برداشته تشویقش کنید. آفرین که باب بازيت را داخل كمد كذاشتى بگذار کمکت کنم تابقیه راهم جمع کنی. پطور مناسب و مقتضی تحسین کنید .تحسین یک کودک چهار ساله با دوازده ساله متفاوت است . در بزرگترها با لحن همراه یاشوخی باشد.جملات تکراری نباشند. بلافاضله تحسين كنيد را باعلاقه بيقيد وشرط همراه كنيد.بمرور در رفتارهايى كه كودك ياد كرفت تحسين كمتر اما كاه بدون ارزيلبى هم وشرط همراه نماييد. راه موثر برای برطرف کردن رفتارهاى آزار دهنده خاص نادیده گرفتن آنهاستالبته همه رفتارها را نمی شود نادیده ید چه چیزهایی را می شود نادیده گرفت.

صفحه 42:
0-5-5-8 1 روشهای اصلی تربیتادامه) انتظار داشته بشید رفتارهاقبل از بهتر شدن بدتر شود - انتخاب ياداشها نيز مهم است. جه چیزی برای کودک یک پاداش محسوب می شود. - به ياداشها تنوع ببخشيم. - هميشه به قولتان عمل كنيد.هرجه كودك كوجكتر باشد به تكميل نشدن يا تخیر وعده ها حساس | ارفتار كودك نيازمند به وقت و انكيزه هاى صحيح است. سبه حرف کودک گوش بدهیم بان رفتارها گوش بدهیم گاه کودک یا نوجوان حرفهایش را با رفتارهای دیگر نشان می دخد مثلا بعد از بدنيا آمدن کودک دوم می بینیم فتارهای کودک اول بد می شود خب این نیاز به توجه دارد نیاز دارد تا به او محبت بیشتر شود - برای گوش دادن به حرفهای کودک وقت بگذاريم.

صفحه 43:

اکرمو اوالدکم و احسنوا آدابکم فرزندان خودرا گرامی داریم و آداب نیکو را به آنها بیاموزید(پیامبر اسالم)بحار جلد 23ص 114 افضل من اَ َد ب َح َس ٍن مانحل والد ولداً ُ ٌ هیچ ارثیه ای برای فرزند بهتر از ادب و تربیت نیست(علی ع) امام سجاد (ع): خداوندا مرادر تربیت فرزندانم یاری فرما علموا انفسکم و اهلیک الخیر وادلوهم(علی ع)  کودکان خود را از دوسالگی باگفتگو تربیت کنید قبل از آن که درجوانی آبرویتان را بر باد دهند(امام صادق ع). ‏ نقل از پیامبر اکرم:ای مردم،کودکان رادرآغوش بگیرید و بردوش خود بنشانید.آنان از این ص حنه ی مس رت انگی ز ب ی نهای ت خشنود میشون د وای ن خاطرات شیری ن را هرگز فراموش نمی کنند وبعدها باکودکان خود چنین رفتاری خواهند داشت.کسی که باکودکان مهربان نباش د ازم ا نیس ت.مردی ک ه نس بت ب ه فرزن د خود باعطوف ت ومهربان ی بسیار برخورد می کند مشمول رحمت خداوند می شود وروش پیامبر شما این است که همه روزه فرزندان خود را م ی بوس م ودس ت محب ت ونوازش بر س رآنها می کشم.حقوق فرزندان بر پدر خوی ش:نام نیک و،اورا ب ه پاک ی و پاک دل ی پرورش دهی د،ب ا او پیوسته مهربان وباعاطف ه رفتارکنی د،اوراباایمان پرورش دهید.قرآن ش بیاموزید.مادراوراتکریم واحترام نمایید(ص،226نامنی؛.)1386 ‏ نص یحت کردن نوجوان درحضورمردم همان س رزنش و مالم ت اوس ت ک ه حاص لی جز تضعیف شخصیت اوندارد(امام علی ع). از شركت كنندگان در اين كارگاه انتظار مي رود درپايان كالس بتوانند‌: مفهوم واهمیت تربیت را بشناسند سالمت و ابعاد آن را بشناسند با سبکهای فرزند پروری آشنا بشوند علل عصبانیت و پرخاشگری در کودکان را بشناسند انواع سبکهای دلبستگی را تعریف نمایند مفهوم هویت در نوجوانی را تعریف نمایند تعریف تربیت :تربیت مجموعه ای از روشهاست که شرایطی را فراهم می آورند تا کودک آدمی به استعدادهای بالقوه ای که در اوست دست یابد. تربیت از چه زمانی آغاز می گردد؟در تربیت کودک باید به پیش ازازدواج برگشت .پیش ازهمه باید در انتخاب همسر مناسب دقت کرد در انتخاب همسر باید به سالمتی او توجه داشت.سالمت یک موضوع چند بعدی است براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سالمت نه فقط به معنی فقدان بیماری بلکه به معنی احساس آسوده بودن در ابعاد جسمی روانی و اجتماعی می باشد. ابعاد سالمت: ‏ س@المت جس@می :بدن بدون بیماری ب@ا عملکرد قلب@ی عروق@ی خوب،س@یستم ایمنی قوی و توانای@ی تحم@ل جراح@ت جس@می .البت@ه س@المت جس@می عادتهای س@بک زندگ@ی رانی@ز در برمی گیردک@ه باع@ث ارتقای س@المت جس@می م@ی گردن@د:تغذی@ه مناس@ب،فعالی@ت بدن@ی و تمری@ن منظم، خواب خوب و عدم مصرف سیگار توتون و الکل و ...می شود. ‏ س@المت روان@ی توانای@ی تفک@ر درس@ت ،عزت نف@س داشت@ن،لذت کل@ی از زندگ@ی و احساس آس@ودگی اس@ت .شام@ل توانای@ی ح@ل مس@اله (جس@تجوی اطالعات از شیوه های مناسب)،ثبات هیجان@ی داشت@ن ،پذیرش خود و باز بودن ب@ه ایده های جدی@د و داشت@ن شخص@یت سرسخت و.... س@ال@م@ت@ ر@و@ا@ن@ی@ : ‏ @ س@ال@م@ت@ ش@ن@ا@خ@ت@ی :باال ترین سطح تفکر از منظر شناختیرسیدن به تفکر انتزاعی می باشد.براساس نظریه پیاژه تفکر انتزاعی در آغاز نوجوانی یعنی از حدود 11سالگی شروع می شود - س@ال@م@ت@ ه@ی@ج@ا@ن@ی :سال مت هیجانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد  سالمت اجتماعی :داشتن مهارتهای مناسب بین فردی،روابط مناسب با خانواده و دوستان و آشنایان و حمایت اجتماعی در زمانهای بحران ،همچنین عوامل فرهنگی اجتماعی سالمت با آن مرتبط می باشند مثل شرایط اقتصادی اجتماعی مناسب،آموزش ،فرهنگ و.. ‏س@المت معنوی :امیدو ایمان داشت@ن ب@ه آینده ای فرات@ر از دنیای مادی،خوش بین بودن ب@ه آینده خود و اعتماد داشت@ن ب@ه خال@ق هس@تیب@ه گون@ه ای ک@ه از طری@ق آ@ن م@ی توانب@ه رابط@ه انس@ان ب@ا خدا ،انس@ان ب@ا خودش ،انس@ان ب@ا دیگران و انس@ان ب@ا طبیع@ت را عم@ق و غن@ا بخشیده و زندگ@ی را معن@ا دار نمود .نتیج@ه و پیام@د معنوی@ت معن@ا داری وجود و جهان ،ایجاد آرامش ،امید و شادی درونی عمیق و پایداری خواهد بود. اولین مرحله پیش از تولد ،دوره تخمک بارور ،تقریباً دو هفته دوره رویانی از 2تا 8هفته طول می کشدو در این مدت شالوده تمام ساختارهای بدن ریخته میشود .در هفته اول این دوره مجرای عصبی تشکیل می شودو دستگاه عصبی شروع به رشد می کند.اندام های دیگر به دنبال آن سریع رشد می کنند .در پایان این مرحله رویان به تماس پاسخ می دهد و می تواند حرکت کند. دوره جنینی که تا انتهای حاملگی ادامه دارد .افزایش چشمگیر اندازه بدن و کامل شدنساختارهای جسمانی راشامل می گردد .در اواسط دوره سوم سه ماهه مادر می تواند حرکت را احساس کند. - جنین از ورنیکس پوشیده می شود که از پوست دربرابر خشک شدن محافظت می کند .موهای نرم و سفیدی به نام کرک به ورنیکس کمک می کنند تا به پوست بچسبد .در پایان دوره سه ماهه دوم تولید نورون ها در مغز کامل می شود. تراتوژن ها عوامل محیطی هستند که درطول دوره پیش از تولد آسیب می رسانند.تاثیرات آنها با مفهوم دوره مطابقت دارد.تاثیر تراتوژنها برحسب مقدار و طول مدت مواجهه ،ساختار ژنتیکی مادر و جنین ،وجود یاعدم وجود عوامل زیان بخش دیگر ،سن ارگانیزم به هنگام مواجهه فرق می کند.ارگانیزم درحال رشد در دوره رویانی بسیار آسیب پذیر است. آکوتان تراتوژن بسیار قوی است.یک دارو که برای درمان آکنه مصرف می شود. مصرف اسید فولیک در حدود زمان بارداری،نایهنجاریهای مجرای عصبی مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی را به میزان زیاد کاهش می دهد .بعالوه مصرف آن در 10هفته آخر بارداری احتمال زایمان زودرس و وزن کم به هنگام تولد رابه نصف کاهش می دهد .مصرف روزانه 4/0میلیگرم اما نه بیش از 1میلیگرم توصیه می شود. استرس هیجانی باعث می شود بچه ها در معرض خطرانواع مشکل قرار گیرند پذیرش وروابط نزدیک سبک فرزند پروری استقالل دادن ب ه کودک اجازه م ی ده د مطاب ق با توقع معقولی برای پختگی ص میمی،پذیرا ودلس وز و نس بت به آمادگی ش تص میم بگیرد.کودک را به دارد و همواره آن را توضیح نیازهای کودک حساس ابراز افکار و احس اسات برمی می دهد انگیزد.هنگام اختالف نظ ر تصمیمات بصورت مشترک مقتدرانه توقعات ب ا استفاده از زور سرد و طرد کننده ومرتب کودک را وتنبیه.محب ت را دری غ می تحقیر می کند کند توقعات کم ی دارد ی ا اصال ص میمی و س هل گی ر ی ا ب ی توجه است ندارد مستبدانه برای کودک تصمیم گیری می کند .به ندرت به نقطه نظر کودک توجه می کند کنترل آسان گیر به کودک اجازه می دهد قبل از اینکه آمادگ ی داشت ه باش د تصمیمات زیادی بگیرد. نس بت ب ه تص میم گیری و نقط ه نظر توقعات کم ی دارد ی ا اصال از لحاظ هیجان ی کناره گیر و بی اعتنا جداست ندارد کودک بی توجه است  مقتدرانه :خلق خوش بین ،عزت نفس باال ،خویشتنداری،پختگی اجتماعی و اخالقی و پیشرفت تحصیلی باال. مستبدانه :دستور می دهند عیب جو و تهدید می کنند:نگرش آنها این است این کار را انجام بده چون من از تو خواسته ام.فرزندان آنها ناخشنود ،عزت نفس پایین دارندخشم باال .وابسته ،به کارش عالقه ای ندارد و انجام تکالیف دشوار برایش سخت است. ‏ آسان گیر :هروقت هرکاری بخواهند می توانند بکنند چنین فرزندانی سرکش و نافرمان هستند پرتوقع و بخصوص پسران وابسته می گردند ‏ بی اعتنا :این والدین اغلب جدا و افسرده هستندبی اعتنا هستند و غفلت یعنی بدترین نوع بدرفتاری با کودک در آنها دیده می شود.کودکانشان دچار مشکالت متعدد ازجمله تنظیم هیجانی ضعیف،رفتارهای ضداجتماعی و مشکالت تحصیلی دارند. ‏ تغذیه متوسط نیازمرد در روز 2300تا 3100کالری برای حفظ وزن خود می باشد .متوسط نیاز زنان 1600تا 2400کالری می باشد.در دوره نوجوانی نیاز به مصرف کالری باال می رود و گاه نوجوان مداوم احساس گرسنگی دارد. عالوه بر آب دیگر موا غذایی در پنج گروه تقسیم می شوند:پروتین ها ،کربو هیدراتها ،چربیها ،مواد معدنی و ویتامین ها. پروتئین در گوشت،سویاو حبوبات یافت می شود .کمبود بیش از حد آن در نوزادان باعث بیماری ماراسموس و در کودکان باعث بیماری کواشیکور گردد. کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی در بدن ماهستند. چربیها منابع متراکم انرژی غذایی هستند .میزان باالی چربی در بدن با میزان باالی کلسترول ارتباط دارد ویتامینها ترکیبهای ارگانیک هستند که بسیاری از کنش های حیاتی از جمله سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند. مواد معدنی عناصر ارگانیک می باشند .کلسیم ،پتاسیم سدیم منیزیم ،آهن ،فسفر روی جز مواد معدنی هستند که دربسیاری از غذاها یافت می شوند. کودک تا دوسالگی باید با شیر مادر تغذیه شود و تا شش ماهگی تنها شیر مادر را مصرف نماید. بهترین غذا برای کودک شیر مادر است مگر در موارد خاص همچون زمانی که کودک در سوخت و ساز برخی از مواد موجود درشیر دچار مشکل باشد .مثل بیماری فنیل کتونوریا که در آن مصرف شیر مادر می تواند باعث آسیب به سیستم مغزی کودک گردد و او را بعد از چندماه به عقب ماندگی شدید مبتال سازد .برای این کودکان شیر خشک فنیل فری تجویز می گردد. ) ‏ زبان :ارتباط ما با یکدیگر در چند سطح است .در ارتباط بخش غیر کالمی بیش از نیمی از انتقال معنی را بعهده دارد حدود 55درصد و گوش دادن فعال حدود 38درصد ( فرازبانی درارتباط کالمی ) جنبه زبانی در فرایند ارتباط کمتر از 10درصد است. زبان گفتاری باید بازبان رفتاری متناسب باشد .حرفتون حرف باشه( وقتی کودک به ما اعتماد می کند که عمل و گفتار یکسان باشند خواب: خواب کودک در هنگام تول@د حدود 16س@اعت م@ی باش@د و زمان خواب مشخ@ص نیس@ت اما بمرور خواب کمتر می شود و به الگوی بزرگساالن نزدیک می گردد. کابوس شبان@ه معموال در کودکان از 3س@ال ب@ه بع@د ممک@ن اس@ت دیده شود .عل@ت آ@ن بدرستی مشخص نیست اما کم خوابی و خستگی کودک می تواند آنرا تشدید کنند. هیجان: کودکان از کسانی که دوستشان ندارند چیزی یاد نمی گیرند .هرکودکی نیاز به یک قهرمان دارد. ازهمان روزهای ابتدای زندگی برخی هیجانها را در کودکان می توان دید اولین هیجانها خشم وترس و شادی هستند. بالبی معتقد بود عالوه بر نیازهایی همچون گرسنگی ،تشنگی و ...یک نیاز دیگر نیز وجود دارد و آن نیاز به دلبستگی می باشد. سبک دلبستگی ‏بچه انسان مانند بچه سایر گونه های حیوانی ،از یک رشته رفتارهای فطری برخوردار است که به نگه داشتن والد نزدیک اوبرای محافظت کردن از وی دربرابر خطر و حمایت کردن از او در کاوش کردن محیط و تسلط یافتن برآن ،کمک می کنند. ‏ گرچه تقریباً تمام بچه هایی که در خانواده بزرگ شده انددر سال دوم به مراقبت کنندۀ آشنایی دلبسته می شوند اما کیفیت این رابطه تفاوت دارد.برخی کودکان ایمن بنظر می رسند وبرخی دیگر مضطرب و نا ایمن بنظر می رسند .ماری اینورث و همکاران با استفاده از آزمایش موقعیت غریب که در آن جدایی کوتاه مدت از والدین اتفاق می افتد یک حالت دلبستگی ایمن و سه حالت ناایمن را مشخص نمودند دلبس@تگی ایمن .این کودکان از والد خود بعنوان تکیه گاه امن استفاده می کنند .وقتی که آنها جدا می شوند ،ممکن است گریه کنند یا نکنند ،اما اگر گریه کنند ،علت آن این است که والد غایب است و اورا به فرد غریبه ترجیح می دهند.وقتی که والد برمی گردد ،آنها بطور فعال به دنبال تماس با او هستند و گریۀ آنها فورا ً کاهش می یابد .تقریباً 65درصد نوباوگان امریکای شمالی این حال را نشان می دهند. دلبس@تگی دوری جو .به نظر می رسد که این کودکان نسبت به والد هنگامی که حضوردارد بی تفاوت هستند.وقتی که او آنها را ترک می کن ،معموالً ناراحت نمی شوندو به فرد غریبه خیلی شبیه والد خود واکنش نشان می دهند .آنها هنگام پیوستن مجدد ،از والد خود استقبال نمی کنند ،یا به کندی این کار را انجام می دهند و وقتی که والد آنها را بلند می کند اغلب به او نمی چسبند.تقریباً 20درصد بچه های امریکای شمالی این حالت را نشان می دهند. دلبس@تگی مقاوم .این کودکان قبل از جدایی به دنبال نزدیکی به والد خود هستند و اغلب به کاوش نمی پردازند و پس از برگشتن او عصبانی می شوند و رفتار خصمانه ،گاهی کتک زدن و هل دادن نشان می دهند. شماری از آنها وقتی که بغل می شوند به گریه ادامه می دهند و به راحتی نمی توان آنها را آرام کرد .تقریباً 10تا 15درصد کودکان امریکای شمالی این حالتی را نشان می دهند. دلبس@تگی آشفت@ه/س@ردرگم .این حالت بیشترین نا ایمنی را نسان می دهد .این بچه ها هنگام پیوستن مجدد والد به آنهاف رفتارهای سردرگم و متضاد نشان می دهند.امکان دارد در حالی که والد آنها را بغل کرده است روی برگردانند یا با هیجان سطحی وافسرده به او نزدیک شوند اغلب آنها هیجان خود را به صورت جلوۀ بهت زده انتقال می دهند .تعدادی از آنها بعد از اینکه آرام شده اند گریه می کنندیا حالت های بدن عجیب و غریب و خشک نشان می دهند.تقریباً 5تا 10درصد کودکان امریکای شمالی این حالت را نشان می دهند. دیدگاه راجرز ‏ انسان یک گرایش ذاتی به سوی خودشکوفایی دارد و ما در طول عمر تمام تجربه های زندگی را براساس اینکه چگونه به خودشکوفایی ما خدمت می کنند ارزیابی می کنیم.زمانی که کودک نسبت به خود آگاه می شود .کودک نیاز به آنچه را که راجرز توجه مثبت نامید پرورش می دهند .این نیاز همگانی و مداوم است و شامل پذیرش ،محبت و تایید شدن از طرف دیگران مخصوصاً از جانب مادر در کودکی است. ‏ کودکان دریافت توجه مثبت را ارضا کننده و عدم دریافت آن را ناکام کننده می یابند.توجه مثبت برای رشد انسان حیاتی است .رفتار کودک به وسیله عشق و محبتی که به او اعطا می شود هدایت می گردد. ‏ اگر مادر توجه مثبت ارائه ندهد ،گرایش کودک به سوی خودشکوفایی ورشد خود با مانع روبرو می شود و اگر این حالت زیاد ادامه یابد کودک تالش برای خودشکوفایی را متوقف و درعوض برای به دست آوردن توجه مثبت از دیگران عمل می کند ‏ به صورت ایده آل کودکان در مجموع پذیرش ،محبت و تایید کافی را دریافت می کنند .این حالت توجه مثبت نامشروط نام دارد که بدین معنی است که محبت مادر مشروط به رفتار کودک نیست بلکه آزادنه و کامل به اوداده می شود. عصبانیت و پرخاشگری در کودکان والدین و مراقبین کودک ممکن است در زمانهای مختلف با بدرفتاری و پرخاشگری کودکان مواجه شوند لذا باید با علم و دانش مورد نیاز در این زمینه آشنا باشند. گام اول شناخت علل خشم و عصبانیت کودک است.خیلی مواقع والدین و مراقبین کودک علل پرخاشگری کودک را نمی دانند و ممکن است با برخوردهای ناصحیح خود شرایط را بدتر و کودک را به سمت اختالالت روانی سوق بدهند.  -1کم خوابی ،خستگی و گرسنگی کم خوابی می تواند باعث ایجاد آشفتی در کودک و به هم ریختن خلق او گردد.کودک در هنگام کم خوابی در میزان قند خونش اختالل ایجاد و بنابراین نسبت به استرس و ناراحتی ها بیشتر حساس می گردد هنگام گرسنگی قند خون پایین می آید در نتیجه هورمونهای استرس (کورتیزول و اپی نفرین) ترشح می گردند تا قند خون او را باال ببرند.اپی نفرین موجب اضطراب ،آشفتگی و تحریک پذیری و پرخاشگری کودک گردد خوردن شیرینی باعث باال رفتن سریع قند خون می گردد متعاقب آن انسولین از لوز المعده ترشح می گردد وبعد از 30دقیقه این باعث افت قند خون اواز زمانی که هنوز شکالت و شییرینی نخورده می گردد و باعث آشفتگی و عصبانیت و تحرک بیش از حد کودک می گردد.به هنگام گرسنگی کودک به او غذای اصلی بدهیم ماده سروتونین که تعدیل کننده خلق است ترشح می گردد.  -2مغز بعضی کودکان هنوز از نظر احساسی رشد نکرده ‏ مغز کودک در هر سنی ممکن است رشد کافی نداشته باشد که بتواند رفتارهای متناسب و خوب داشته باشد.به عبارت دیگر مغز فوقانی بعضی از کودکان رشد نکرده تا بتواند محرکهای مغز تحتانی را کنترل نماید ‏ بنابراین کودک جیغ می زند و گاز می گیرد و دائماً در حال دویدن و باال رفتن از در و دیوار و میز و صندلی است. ‏ کودکان بیش فعال در این زمره می توانند قرار داده شوند.  -3اشتیاق ها و نیازهای روانی ‏ نیاز به محرک :نداشتن محرک می تواند باعث گردد کودک محرکهای الزم را برای خود به دست نیاورد در این صورت ممکن است جیغ بزند سرش را به دیوار بزندو اعمال مخربی مثل کتک زدن دیگر کودکان را از خود نشان دهد ‏ نیاز به مورد توجه قرار گرفتن :اگر کودک بفهمد که دیگران متوجه اونیستند ممکن است جیغ و داد بزند.جیغ زدن یعنی من فراموش شده ام. ‏ نیاز کودک به قوانین و مقررات :کودک نیز نیاز دارد که زمانی برای تفریح و سرگرمی او در نظر گرفته شود.اگر زمانهایی را برای جنب و جوش و بازی کردن با کودک در نظر بگیرید بسیاری از جنب و جوشها و مشکالت رفتاری کودک کاهش می یابند -4احساسهای ناگوار زمانی که دچار احساس دردناک شود ازکسی ناراحت گردد نسبت به کودک دیگری دچار حسادت شودو،تهدید شود عزیزی را از دست بدهدو مورد تهدید قرار گیرد .در چنین حالتی قدرت بیان احساسات درونی خود را ندارد و در چنین حالتی ممکن است واکنش او بصورت جیغ وفریاد بدخلقی و عصبانیت باشد. -5الگو پذیری از والدین عصبانیت و خشم والدین ،غم و اندوه والدین ،مشاجرات خانوادگیف استرس والدین همه می توانند بر کودک و رفتار او اثر گذار باشند  -6امر و نهی کردن دائم و منفی گرایی دایم کودکان ‏ اگر کودک دائما ار و نهی بشود او دچار خشم و عصبانیت می گردد .کودک از 18تا 24 ماهگی به میزان زیاد و پس از آن هم در دوره هایی از تحول منفی گرایی و تمرد(یعنی کارها را برخالف آنچه والدین می خواهند انجام می دهد) دارد رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدین ‏ کودک 18ماهه کودکی است که به آنچه به او گفته می شود با رضایت و راحتی عمل نمی کند و لجاجت و سرسختی و به عبارتی منفی گرایی دارد .درصورتی که در دوسالگی آرامتر می شود ‏ سن سه سالگی زمانی است که مادر می تواند با تشویق و جایزه کودک را را راضی کند تا آنچه مادر می خواهد انجام دهد ‏ درانتهای سه سالگی کودک خواسته هایش کمتر شده و با او بهتر می توان کنار آمد و با لذت تر زندگی کرد رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدین ‏ سال چهارم سال طغیان و تغییر و تحول کودک است ولی پنج سالگی سال اطاعت و فرمانبرداری و سربه راهی کودک خواهد بود. ‏ کودک ممکن است زمانی که شما را وامی دارد کاری را انجام بدهید و شما با آن موافق نیستید از شما اظهار نفرت کند گاه ممکن است حق با کودک باشد .بنابراین در خواسته خود گاه باید تجدید نظر کنید .اما در بیشتر اوقات با متانت و بدون خشم و عصبانیت باید از کودک بخواهید آن کار را انجام بدهد و او هم انجام خواهد داد. خط قرمزها در برخورد با کودک: ‏آسیب زدن به خود ‏آسیب زدن به دیگران ‏آسیب زدن به اشیا ‏رعایت نکردن قوانین ودستورات  پول توجیبی :از پول تو جیبی برای کنترل رفتار کودک استفاده نکنید.ممکن است این روش موثر باشد اما خشم کودک را برمی انگیزد. ‏ گاه باعث می گردد کودک در مشارکت و کمک در هر کار دیگری غیر از وظایفش خودداری کند مگر اینکه پول بیشتری دریافت کند. ‏ درخرید لباس :کودک اغلب می خواهد چیزی رابپوشد که دیگران می پوشند.اگر او ظاهری بسیار متفاوت از دیگران داشته باشد احساس می کند آسیب دیده و تحقیر شده است.در خرید لباس به او چند انتخاب را پیشنهاد دهید وقبل از خرید با به توافق برسید. ‏ در خرید لباس عالوه بر کیفیت و قیمت لباس ،به جذابیت آن برای کودک نیز توجه داشته باشید  آیا باید درمورد مواد مخدر نگران بود: مدارس،والدین و رسانه ها همه می خواهند بگویند مواد مخدر بد است«مواد مخدر می تواند تو را بکشد ،خالف است،آدمهای بد آن را مصرف می کنند و»... به جز موارد نادر اکثر کودکان هیچ عالقه ای به مواد مخدر ندارند. اول از همه والدین که خود مهمترین الگو هستند خود استفاده نکنند .والدین می گویند استفاده نکن اما خودشان دور از چشم کودک سیگار می کشند مصرف مواد دارند و... فرزندان در مقابل رفتار متناقض والدین گیج خواهند شد. فرزندتان به راهنمایی و حمایت دائمی شما برای مقاومت در برابر مواد مخدر نیاز داردبه سواالتش پاسخ دهید و دربارۀ خطرات مواد مخدر توضیح دهید کودک کمرو هرچند بنظر می رسد رفتاری که برخی کودکان نوپا در برخورد با غریبه ها دارند ناشی از کمرویی آنهاست اما این حالت معموالً طبیعی است و نمی توان نام آنرا کمرویی گذاشت بلکه به دلیل وابستگی کودک نوپا به والد و اضطراب جدایی است و برای همین به کودکان نوپا یعنی زیر 4سال نمی توان برچسب خجالتی بودن زد و به این رفتارشان خیلی اهمیت ندهید در این سن مشکل محسوب نمی شود.اما اگر بعد ازاین سن نیز انتظارتان برآورده نمی شود و مشکل بی نتیجه مانده حتما تا قبل از ورود به مدرسه سعی نمایید چاره جوی ی نمایی د زیرا باورود به مدرسه مشکل تشدید می گردد. چگونه با کودک کمرو رفتار کنیم؟ آنها انعطاف پذیری کم دارندو مشکل اصلی آنها در برقراری ارتباط است .این کودکان حتی در ابتدای ورود به جمع های خانوادگی هم مشکل دارند و باید به آنها زمان داد و به گریه و رفتارهای آنها توجه نکرد تا کم کم با محیط خو بگیرند ورود آنها به مهد و محیط جدید نیز سخت است و معمو ًال تا 3ماه طول می کشد تا با محیط جدید کنار بیایند بنابر این ارتباط درست با این کودکان در محیط مهم است .چون دستشان راباال نمی گیرند گاه به کم هوش بودن از منظر مربیان کم تجربه متهم می شوند اگر در مهد و مدرسه مربی خوش خلق و خوش رو داشته باشند که روی رابطه با کودک کار کند سریع رابطه برقرار می کنند. مهم ترین کار والدین و کسانی که با این بچه ها در ارتباط هستند این است که به این بچه ها احترام بگذارندو با بیان عبارتهایی همچون «عجب ترسو یا خجالتی هستی »او را آزار ندهند. گاه نیز اورا برخالف میلش به کارهایی وامی دارند که او را آزار می دهد مثال به زور وامی دارند تا به دیگران سالم کند باید اورا به حال خود گذاشت تا بادیگران ارتباط برقرار کند ،توانمندیهایش را برجسته کنید مثال نقاشی خوبش را به دیگران نشان دهید و از او تمجید کنید.اعتماد به نفس او را باال ببرید و مهارتهای اجتماع ی را در اوباال ببیرد مثال به او مس ئولیت بدهید ت ا در حضور شما از فروشنده خوش اخالق خوراکی بخرد در صورت اضطراب باال و ترس نیاز به درمان وجود دارد رفتن به مهد :مهد رفتن قبل از 3سالگی یعنی زمانی که کودک توانایی توصیف فضای مهد و اتفاقاتی که در آنجا می افتد را ندارد نباید صورت بگیرد .احتمال اضطراب جدایی باال می رود .قبل از آن بهتر است یک نفر مراقب کودک باشد. اینکه بچه نباید درخانه بازی کند تا به مهد عالقمند شود درست نیست.درخانه باید بابچه بازی کرد و اورا اشباع نمود. رفتن به مدرسه :در انتخاب مدرسه مهمترین نکته مربیان و معلمان کودک هستند .مدرسه ای که معلم خوش خلق و خوش رو دارد و دارای حوصله و علم الزم است. هدف از مدرسه رفتن کودک تنها خواندن نیست کودکان تک فرزند بهتر است در مدرسه ای باشند که خیلی کانون توجه نباشد. مصادیق عاطفی کودک آزاری تورا نمی خواستم: تورا نمی خواستیم و اتفاقی باردار شدم همان دوتا بچه کافی بود.اگر تونبودی یک روز هم با پدرت/مادرت زندگی نمی کردم کودک احسا رنج شدیدی می کند و احساس می کند وجودش موجب رنجش و ناراحتی والدینش شده یا راحتی را از آنها گرفته سختی به خاطر تو: من به خاطر تو تمام خوشی ها وتفریحات چشم پوشی کرده ام.وظیفه نگهداری و مراقبت از کودک برعهده والدین است.و این عبارت باعث آزار کودک می شود. مصادیق عاطفی کودک آزاری به اسم صدا نزدن کودک :هی پسر هی بچه و... دادن لقب بهب@چه :اینها براساس ظاهر و ویژگی کودک داده می شود.گاه ظاهرا بی ادبانه نیست اما نامناسب بکار بره می شود مثل پروفسور انتخاب نامن@امناسب :گذاشتن نامی که باعث شود اطرافیانش اورا تمسخر کنند.مثال اسمهایی که بسیار مهجور و نامتعارف هستند مقایسه کودک بادیگران :باعث احساس حقارت در کودک می گردد تنبیه سکوت :قهرکردن باکودک و قطع رابطه کالمی باکودک ازچندساعت تاچند روز به نشانه دلخوری،که آسیب شدیدی به او می زند سبک کالمی نادرست: انتظارات نادرست :مثال کودک نوپا 30دقیقه بدون تحرک بنشیند یا بدون بیدارشدن تاصبح بخوابد دانش امور جنسی برای کودک ونوجوان به کودکان از4سالگی بیاموزیم که نقاط حساس بدن آنها را کسی جز والدین نباید ببیند و لمس کند. کودکان از حدود سن 6سالگی در کنار هم نخوابند. از آغاز بلوغ دختر و پسرمان را تنها در خانه نگذاریم میل جنسی در نوجوانی کامال بیدار می شود اما نوجوان تها به بلوغ جنسی دست یافته بین رسیدن به بلوغ جنسی تا بلوغ روانی و بلوغ اجتماعی فاصله می باشد. ‏ باید قبل از بلوغ فرزندشان بدون ناراحتی ،بازبان ساده و باز مطالب زیر را برای نوجوانشان توضیح دهندو اورا کام ً ال آگاه سازند. -1 چگونگی دستگاه تناسلی دختر و پسر -2 چگونگی پیدایش صفات ثانویه جنسی در دختر و پسر -3 شروع قاعدگی در دختران -4 انزال شبانه در پسرها -5 مسایل اخالقی پیرامون مسایل جنسی و دوری کردن از انحرافات جنسی مخصوصاً همجنس گرایی که می تواند بیماریهای روانی و مقاربتی و ایدز ایجاد نماید -6 چگونگی انتقال ویروسها از طریق مقاربت و نزدیکی -7 ازدواج ،آمیزش جنسی حامله شدن و .. باید به دخترشان بفهمانند که هر دختری پس از قاعدگی خود اگر با پسری نزدیکی کند ممکن است حامله شود و این نوع حاملگی خالف است روابط با جنس دیگر در نوجوانی: اگر ارتباط برقرار نمود چه کنیم؟ دختر را چگونه برخورد نماییم؟ پسر را چگونه برخورد نماییم؟ ½Â°ˆ| ËY ‹ ÊZ¼ Ÿfm ÊY ¿Y Á ¶uY € » É | ÀÁ » Ì¿ €Ì¿ Ä¿YZ  ³Z ½ ‡| » MZ  À̄É ZÅÃÉ Á ‰ É {ZÌÀ] Ä¿YZ  ³Z Z¿ ‡ € ]Y€] { |Ì»Y É{Z¼ fY ŸÊY ]€]€]{{ Z ¼ fY ŸY Ê´·Z‡1Ze| ·Âe Y ÊuÊ ˆ / ¿ZÅ { ÃY { Y | Ë{€eÁ¹€‹€ ]€] Y  {É  Zfz»{Ây Ê´·Z‡ 3Ze1 É| ¬»/ ʿԔ Ÿ ¥ |Å ÃZÀ³€]€]{ Y Z°fY ] Ê´·Z‡ 5Ze3 ʸ‡ZÀe Ê/ f¯u € ÊËZm ÄZ ]m ¡Â¸Z ] eÊ ´ ·Z‡ 11Ze6 Ê´f¨Æ ¿ Ê´·Z‡ 18Ze12 Ê¿YÂm¿ Ê´ fË ˆË ZZ‹ É YZ { §Á cZ uY ¬ €]€]{ Ê Â‹dz¯d z‡ Š ¬¿Ê¼³  {€‡€]€] Y d{ËÂÅ c | uÁ Ê ^ˀ¬e¾‡ ĸu€» ª ŒŸ YÁ‚¿YY€]€]{ d ̼ ̼  Ê´·Z‡ 35Ze18 Ê·Z³½ ˆ ‚]YÁY ʿݿ €´¿ {¯ €]€] Y  {d Ì «Ôy Ê´·Z‡ 55c 35 Ê·Z³ˆ³‚] É|À »{€y É|Ì»YZ¿€ ]€] Y {¾»¹Zn¿ˆ¿ YY ÓZ]ÄÊ ] ´ ·Z‡ 55 ÉÌa €Á Ê ³ |Ì ·Z] هویت برای اینکه نوجوانان بتوانند واقعاً به بزرگسال بدل شوند و بزرگ شدن آن ها محدود به جنبه جسمانی نباشد باید بتدریج بتوانند از والدینشان مستقل شوند .خود را با بلوغ جنسی سازگار کنند و با همساالن روابط همکارانه و کاری برقرار کنند .در فرایند کنار آمدن با همه این ها نوجوان در ضمن باید بتواند برای زندگ ی فلس فه ای پیدا کندو ب ه احس اس هویت ی دس ت یابد .نوجوانان پی ش از آنک ه بتوانن د با موفقیت ،وابستگی دوران کودکی را رها کنند باید تا اندازه ای بدانند که چه کسی هستند ،به کجا می روندوبرای رسیدن به جایی که می روند چه امکاناتی دارند جستجوی هویت شخصی متضمن این است که شخص تشخیص دهد که برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است و نیز متضمن تنظیم معیارهایی است که وی بر اساس آن ها بتواند رفتار خود و دیگران را هدایت و ارزیابی کند.عالوه بر این ها ،این جستجو ،تکوین احساس خودشکوفایی و شایستگی را نیز درفرد برمی گیرد. چهار وضعیت هویت بر اساس دو تکلیف اکتشاف و تعهد مشخص می گردند ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اکتشاف به معنی بررسی فعال جنبه های گوناگون و جریآن های عقیدتی تعهدیعنی دستیابی به یک معنای روشن از تعریف «خود» یا «هویت من» هوی@ت موف@ق :بیانگر این است که فرد یک دوره تصمیم گیری و اکتشاف را تجربه کرده و هم اکنون تعهدات معینی را بر عهده گرفته است. هویت ضبط :این افراد نیز تعهدات معینی را بر عهده گرفته اند اما بدون اکتشاف؛ مثل کسی که شغل پدری خود رابدون بررسی انتخاب نموده است. تعلیق هویت :بیانگر اشخاصی است که به جستجوی خود برای کسب هویت ادامه می دهندو در بحران هویت به سر می برند. س@ردرگمی هوی@ت :رشد نایافته ترین وضعیت است شامل کسانی است خواه دست به اکتشاف زده باشند یا خیر هنوز در زندگی خود به هیچ هدف معینی تعهد نسپرده اند روشهای اصلی تربیت تربیت موثر آن است که وقتی فرزندشما نیم نگاهی به شما می اندازدتا مطمئن شود کارش درست است یا نه بگوییم درسته خوبه.یا وقتی کودک یکساله به سمت پریز برق میرود قاطعانه نه بگوییم .وقت تلفن وقتی میخواهد تلفن راقطع کند کم توجهی اما اگر تصمیم داشت منتظر تمام شدن مکالمه شما شود توجه کنید و نگاهی از سرلطف به اوبیندازید. - چگونه تحسین کنیم.وقتی عمل خوبی انجام میدهد تحسین کنیم نه فقط وقتی دعوا می کند.انتقاد همراه با ستایش. - رفتارهای کودک را تشویق کنید .تغیر شخصیت مشکل است.بجای چه دختر خوبی بهتر است مثال بگوییم از اینطرز حرف زدنت خوشم آمد تا کودک دقیقا بداند برای چه چیزی تشویق می شود. - هرپیشرفتی را تحسن کنید.مثال اگر اصال اسباب بازیهایش راجمع نمیکرده حاال که یکی را برداشته تشویقش کنید .آفرین که اسباب بازیت را داخل کمد گذاشتی بگذار کمکت کنم تابقیه راهم جمع کنی. بطور مناسب و مقتضی تحسین کنید .تحسین یک کودک چهار ساله با دوازده ساله متفاوت است .در بزرگترها با لحن همراه باشوخی باشد.جمالت تکراری نباشند. بالفاصله تحسین کنید تحسین را باعالقه بیقید وشرط همراه کنید.بمرور در رفتارهایی که کودک یاد گرفت تحسین کمتر اما گاه بدون ارزیابی هم بدون قید وشرط همراه نمایید. - یک راه موثر برای برطرف کردن رفتارهای آزار دهنده خاص نادیده گرفتن آنهاست.البته همه رفتارها را نمی شود نادیده گرفت.تصمیم بگیرید چه چیزهایی را می شود نادیده گرفت. ‏ - روشهای اصلی تربیت(ادامه) - انتظار داشته باشید رفتارها قبل از بهتر شدن بدتر شود - انتخاب پاداشها نیز مهم است .چه چیزی برای کودک یک پاداش محسوب می شود. - به پاداشها تنوع ببخشیم. - همیشه به قولتان عمل کنید.هرچه کودک کوچکتر باشد به تکمیل نشدن یا تاخیر وعده ها حساس است. - تغییر رفتار کودک نیازمند به وقت و انگیزه های صحیح است. -- به حرف کودک گوش بدهیم - به زبان رفتارها گوش بدهیم گاه کودک یا نوجوان حرفهایش را با رفتارهای دیگر نشان می دخد مثال بعد از بدنیا آمدن کودک دوم می بینیم فتارهای کودک اول بد می شود خب این نیاز به توجه دارد نیاز دارد تا به او محبت بیشتر شود - برای گوش دادن به حرفهای کودک وقت بگذاریم.

62,000 تومان