کسب و کار مدیریت و رهبری

تشکیل، آشوب، تثبیت، اجرا Forming, Storming, Norming, Performing

Forming-Storming-Norming-Performing

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تشکیل، آشوب، تثبیت، اجرا Forming, Storming, Norming, Performing”

تشکیل، آشوب، تثبیت، اجرا Forming, Storming, Norming, Performing

اسلاید 1: تشکیل، آشوب، تثبیت، اجراForming, Storming, Norming, Performing

اسلاید 2: عنوانتشکیل، آشوب، تثبیت، اجرانوعابزارمراحل استفادهاجراموضوعمدیریت پروژه / رهبری و مدیریتسطحگروهیپیچیدگیکم

اسلاید 3: کمک به تیمهای نوپا برای اقدام اثربخش و سریعکار گروهی اثربخش در دنیای امروز موضوعی ضروری است. اما همانطور که از تیم‌هایی که در حال حاضر رهبری می‌کنید یا عضو آن هستید فهمیده‌اید نمی‌توان از تیمهای نوپا انتظار داشت که از همان ابتدا عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشند. تشکیل تیم زمان‌بر است و معمولا مراحل ساده و قابل درکی را از یک گروه از غریبه‌ها تا یک تیم منسجم با هدفی روشن طی می‌کند. در صورتی که تیم شما یک تیم موقتی یا تیم دائمی نوپایی است، با شناخت این قدمها قادر خواهید بود به تیمتان کمک نمایید تا به سرعت به عملکرد مطلوب برسد.آشنایی با نظریه:روانشناسی به نام بروس تاکمن در سال 1965 با کلمات تشکیل، آشوب، تثبیت و اجرا که خوب در ذهن می‌مانند، مسیر رسیدن به عملکرد مطلوب که اغلب تیمها طی کرده‌اند را تبیین نمود. بعدا او یک مرحله پنجم را نیز به این چهار مرحله افزود که عبارت بود از انحلال ((adjournin (که دیگران برای حفظ آهنگ به آنmourning (مرگ) گفتند!)تیمها ابتدا از مرحله تشکیل وارد می‌شوند که درآن افراد مثبت و مؤدب هستند. برخی مشتاق هستند چرا که هنوز در جایی که تیم میخواهد مشغول به کار نشده‌اند. برخی از کاری که پیش رو دارند هیجان‌رده هستند. به عنوان یک رهبر شما نقش حاکم را در این مرحله بازی می‌کنید و نقش و مسئولیت سایر افراد از شفافیت کمتری برخوردار است.این مرحله معمولا کوتاه است و ممکن است فقط به جلسه معارفه بین افراد مختلف محدود شود. در این مرحله ممکن است بحثهایی در مورد اینکه تیم می‌خواهد چگونه کار کند مطرح شود که ممکن است برای برخی از اعضا که می‌خواهند وارد فعالیتهای تیم شوند خسته‌کننده باشد.به زودی واقعیت آغاز می‌شود و تیم شما وارد مرحله طوفان می‌گردد. وقتی که نقشها شفاف شد و افراد در موقعیتهای خود قرار گرفتند، اقتدار شما می‌تواند با چالشهایی مواجه شود. روشهای کاری شروع به مشخص شدن می‌کند و شما به عنوان یک رهبر باید آگاه باشید که برخی افراد احساس غرق شدن در انبوهی از کار که به آنها سپرده شده خواهند کرد و برخی از رویکردهای موجود احساس ناراحتی می‌کنند. عکس‌العمل عده‌ای ممکن است پسیدن سؤالاتی در مورد ارزش هدف تیم باشد و در مقابل فعالیتها مقاومت نشان دهند. این مرحله‌ای است که بسیاری از تیمها در آن با شکست مواجه می‌شوند و آنهایی که با آن باقی می‌مانند در بحرانها و تنشهای روانی قرار گرفته و بر کارهایی که در دست دارند متمرکز می‌شوند بدون اینکه از جانب فرایندهای تعیین شده یا ارتباطات لازم با همکاران پشتیبانی شوند.

اسلاید 4: بر اساس ترتیب ارائه شده، به تدریج تیم وارد مرحله تثبیت می‌گردد. اعضای تیم به جایگاه شما به عنوان رهبر تیم احترام گذاشته و دیگران رهبری خود را در حوزه‌های تخصصی بروز می‌دهند.حالا دیگر اعضای تیم یکدیگر را بهتر درک می‌کنند، فرایند اجتماعی شدن در کنار یکدیگر را طی کرده‌اند، قابلیت درخواست کمک از یکدیگر را پیدا کرده‌اند و انتقادهای سازنده به هم ارائه می‌کنند. گروه تطابق بالایی با اهداف تیم پیدا کرده است و شما می‌توانید فرایند مطلوبی را پیش رو آن ببینید.بعضی اوقات همپوشانی طولانی مدتی بین فازهای آشوب و تثبیت وجود دارد چرا که فعالیتهای جدید تعریف می‌شود، تیم ممکن است به رفتارهای مرحله آشوب عقب‌گرد کند اما این موضوع سرانجام از بین خواهد رفت.وقتی تیم به مرحله عملیات پا گذاشت، کار سختی که باعث حرکت مستقیم به سمت چشم‌انداز مشترک تیم از اهداف می‌شود به‌وسیله ساختارها و فرایندهای ایجاد شده پشتیبانی می‌شود. افراد و اعضای گروه ممکن است به تیم اضافه شده یا از آن جدا شوند بدون آنکه تأثیری بر فرهنگ کاری تیم بگذارند.به عنوان یک رهبر در این مرحله شما می‌توانید امور بیشتری را را به افراد تفویض کنید و خود بر رشد و توسعه افراد تیم تمرکز نمایید. عضویت به عنوان بخشی از گروه در این مرحله احساس راحتی بیشتری نسبت به مراحل قبل خواهد داشت.تیمهای پروژه برای زمان محدودی تشکیل می‌شوند و تیمهای دائمی نیز ممکن است در تغییر ساختارهای سازمانی منحل شوند. به عنوان رهبر گروه در چنین شرایطی هم اهداف تیم و هم اعضای گروه باید مورد توجه شما قرار گیرد. از هم پاشیدن یک تیم می‌تواند فرایندی سخت و استرس‌آور برای همه علاقه‌مندان باشد و فاز انحلال یا مرگ مرحله مهمی در رسیدن به اهداف گروه و دست‌آوردهای شخصی باشد.انحلال تیم می‌تواند برای افرادی که روالهای کاری گروه را دوست دارند یا ارتباطات کاری نزدیکی با سایر اعضا برقرار کرده‌اند جداً سخت باشد به خصوص اگر آینده کاری و نقش بعدی آنها در سازمان مبهم باشد.نحوه استفاده از ابزار:به عنوان رهبر یک تیم، مطلوب شما این است که تیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عملکرد بالا رسیده وآن را حفظ کند. برای تحقق این موضوع شما باید رویکرد خود را به این مراحل تغییر دهید. قدمهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا در زمانهای درست اقدامات درستی انجام دهید.1-بر اساس توضیحات بالا تعیین کنید که تیم شما در کدام یک از مراحل توسعه تیم قرار دارد.

اسلاید 5: 2-حال توجه کنید که چه ملزوماتی برای رسیدن به مرحله عملکرد نیاز دارید و برای اینکه تیم بتوانید این کار را با اثربخشی بیشتری انجام دهد چه کمکی می‌توانید بکنید. 3-برای بازبینی مستمر موقعیت تیم خود زمان‌بندی انجام دهید و رفتار و رویکرد مدیریتی خود را با مرحله‌ای که تیم شما به آن رسیده است منطبق کنید.نکته 1:مطمئن شوید که برای مراحل تشکیل، آشوب و تثبیت، مقدار زیادی زمان در برنامه زمانی خود به راهبری و هدایت اعضای تیم اختصاص داده‌اید.نکته 2:به این بیندیشید که انتظار دارید چه مقدار راه پیش‌روی شما برای رسیدن به اهداف باشد و ارزیابی کنید که در ازای این مسیر به چه موفقیتهایی خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که شما باید مراحل تشکیل، آشوب و تثبیت را قبل از وارد شدن به مرحله عملیات طی نمایید و ممکن است در این مراحل پیشرفت چندانی نداشته باشید. اگر افراد تیم شما با این سؤال موجه هستند که کاری که دارند انجام می‌دهند چه ارزشی دارد، منوط کردن پیشرفت به اهداف اقتضایی (میانی) و نشان دادن پیشرفت این اهداف برای شما مهم خواهد بود. بدون تعریف این اهداف میانی آنها ممکن است با خود بگویند: «بعد از 3 هفته راه پیمودن هنوز به جایی نرسیده‌ایم».نکته 3:همه تیمها در همه شرایط چنین رفتاری را از خود بروز نمی‌دهند هر چند اغلب همین‌گونه‌اند. پس از این رویکرد استفاده نمایید اما سعی نکنید موقعیت خود را به زور با آن انطباق دهید. و مطمئن باشید که افراد از دانش کسب شده در مرحله آشوب به عنوان گواهینامه‌ای برای رفتار بی‌ادبانه استفاده نمی‌کنند. (به تجربیات قبلی خود افتخار نمی‌کنند که آن را بیان یا تکرار کنند.) مدل پرکاربرد دیگر در شکل‌دهی گروه نردبان کاگ است. مراحل این دو مدل شباهتهای زیادی به هم دارد اما نردبان کاگ یک فاز اضافی با عنوان «چرا ما اینجا هستیم؟» نیز دارد که بین مرحله تشکیل و آشوب در مدل تاکمن قرار می‌گیرد.

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطچارت تخصیص وظایف به نیروی انسانی Chart Deploymentتخصیص فعالیت Task Allocationنقش های گروه بلبین Belbin’s Team Rolesمزایاتیمها شکل می‌گیرند به خاطر اینکه می‌توانند به چیزهایی بسیار بیش از آنچه افراد به تنهایی می‌توانند به آن دست پیدا کنند، برسند و هر چند عضوی از یک تیم با عملکرد مطلوب بودن جذاب است اما رسیدن به آن نیازمند صبر و تخصص است. رهبران اثربخش می‌توانند این فرایند را تسهیل نموده و سختی‌هایی که افراد برای فهم اینکه چه باید بکنند تا تیم‌شان از مراحل تشکیل، آشوب و تثبیت عبور کرده به مرحله عملیات برسد، با آن مواجهند را کاهش دهند.کاربردهااین ابزار به رهبران کمک می‌کند تا تیم‌های نوپای خود را به شکل مناسبی تشکیل داده و به بهترین عملکرد خود برسانند.معایبلازم است که برای مراحل تشکیل، آشوب و تثبیت، مقدار زیادی زمان در برنامه زمانی برای راهبری و هدایت اعضای تیم اختصاص داده‌شود.همه تیمها در همه شرایط چنین رفتاری را از خود بروز نمی‌دهند هر چند اغلب همین‌گونه‌اند. پس از این رویکرد استفاده نمایید اما سعی نکنید موقعیت خود را به زور با آن انطباق دهید. و مطمئن باشید که افراد از دانش کسب شده در مرحله آشوب به عنوان گواهینامه‌ای برای رفتار بی‌ادبانه استفاده نمی‌کنند. (به تجربیات قبلی خود افتخار نمی‌کنند که آن را بیان یا تکرار کنند.)

اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان