صفحه 1:

صفحه 2:
‎cleo gut‏ تغییر رفتار به اشکال مختلف ارائه می‌شوند که هر کدام بر جنبه‌ای از رفتار ‏۳ اززانجا که تغییر رفتار به رفتار و تغییر ان توجه دارد »شایسته است که بحث خود را با رفتار شروع کنیم. ‎

صفحه 3:
تاریخچه ایوان پاولف(۱۸۶۹-۱۹۳۹) شرطی شدن پاسخگر ادوارد ثورندایک(۱۸۷۹-۱۹۶۹)قانون اثر جان بی واتسن(۱۸۷۸-۱۹۵۸)محرک پاسخ

صفحه 4:
ویژگیهایی که بر اساس آن رفتار تعریف می شود آنچه که افراد انجام می‌دهند یا بیان می‌نمایند رفتار نام دارد. رفتار قابل اندازه گیری است. رفتار قابل مشاهده و ثبت است. رفتار بر محیط تاثیر می گذارد. رفتار پدیده ای قائونمندا ‎Nd‏

صفحه 5:
مثال یر ی ی اس در رت ۰ ۳ * درحالیکه اگر بتوانید آنچه را * که فرد هنگامی که خشمگین است ‎clas‏ وايا نجام مى دهدء ‎alas‏ كنيد , آنگاه رفتار را تعریف کرده‌اید .مثال : Lu” ‏اراا سر برادرش فریاد کنیل به اتافش رفت و در را‎ " ‏اقش رفت و در را محكم به بيد‎ 0 ee

صفحه 6:
یاری از رفتار ها را نمی توان به معلولیت فرد نسبت داد. مثلا به غلط گفته می شود کودک درخود مانده به خاطر نوع معلولیتش رفتارهایی چون:جیغ زدل,به خود اسیب زدن و امتناع از انجام دستورها را از خود بروز می دهد.

صفحه 7:
تعریف تغییر رفتار *تغییر رفتار حوزه‌ای از روانشناسی است که به تحلیل و تغییر رفتار انسانی می‌پردازد. * متخصصان از شیوه‌های تغییر رفتار برای کمک به افراد . برای تغییر رفتارهای اجتماعی معنادار .با هدف بهبود بخشیدن به برخحی جنبه‌های زندگی آنها استفاده می‌کنند

صفحه 8:
موارد استفاده از شیوه‌های تغییر رفتار * به طور خلاصه . شیوه‌های تغییر رفتاردر زمینه‌های زیر قابل استفاده می‌باشند #حولی » بماری‌های روانی + آموزش و آموزش ویده» توانبعشی ؛ روانتناسی جامعه: روانشناسی بالینی ۰ تجارت و صنعت . اداره خود ‏ اداره رفتار کودک: پیشگیری : و...

صفحه 9:
تغییر رفتاربه دو شیوه ی کلی انجام پذیر است: الف) ایجاد و افزایش رفتارهای مطلوب *#*ب) کاهش رفتارهای نامطلوب

صفحه 10:
تعریف رفتار مطلوب * . شما بايد به روشتى رفتار مطلوبی را که قصد دارید تا با استفاده از تقویت افتراقی افزایش دهید شناسایی و تعریف کنید ,تعریف واضح رفتار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که رفتار بدرستی تقویت شده است و نیز به شما اجازه می‌دهد تا برای تعیین موفقیت آمیز بودن درمان » رفتار را ثبت کنید.

صفحه 11:
فزايش رفتارهای مطلوب شيوههاى ايجاد و افزايش ر و *لف) تفويت افتراقى

صفحه 12:
تقویت افتراقی تقویت افتراقی عبارتست از کاربرد تقویت و خاموشی به منظور افزایش وقوع رفتار هدف مطلوب و کاهش وقوع ای رو رفتار هدف تداخل ایجاد می‌کنند. 4

صفحه 13:
* الف) تقویت رفتارهای مطلوب *ب) کاهش رفتار های نا مطلوب

صفحه 14:
مثالی برای تقویت افتراقی اموزی که مدام از همه چیز و همه کس شکایت میکند خود را با تکرار بیشتری انجام میدهد. * اگر مورد توجه ناظم نحود قرار كيرد اين * ناظم هر وقت او را می بیند به او چیز مثبتی بگوید. * هر وقت او چیز ملبتی می كويد * ناظم کار خود را رها کرده به او لبخند بزند و به حرف او گوش دهد. * هر وقت دانش اموز شکایت کرد ناظم هیچ اعتنایی نکند در همین حال اگر وی از شکایت لتقا لك قد و سر شتی کت ار راموره ترجه

صفحه 15:
A ‏دانش اموز در خود مانده ای که به محض‎ * tag ‏درخواست معلم مبنی برانجام تکلیف کلاسی‎ * 1 ‏پرخاشگری می نمود و معلم بعنوان تنبیه او‎ * ‏در گوشه ای از اتاق جدا از سایرین‎ | ‏رها می کرد.‎ * * (اين عمل جند بار در روز تکرار می شد.) * راء درمان:از انجا که فرار از انجام تکالیف کلاسی * تقویت کننده ای در مورد پرخاشگریها بود. از اين يبس * بعد از انجام داون یکت"تکلیف کوتاه به دانش اموز اجازه داده می شود جدا | غیر,|ینصورت اینچنین اجازه ای به او داده نمی شود. 5 :

صفحه 16:
سن ترش رفتار هدف به صورت تقریب های متوالی که فرد ‎be die es‏ ۳ 6 ان ر اضر بروز نمی دهد.بطور مثال گسترش زبان دارای مراحل:غان و غون - صوت ‏کلمه - کلمات ناقص - کلمه ی کامل - چند کلمه - جمله ‎

صفحه 17:
مثال برای شکل دهی راضی نمودن بیماری که جراحی مفصل داشته و برای مستقل راه رفتن لازم است از واکر استفاده کند ولی تن به اين کار نمی دهد. راه درمان:زماین که بیمار با صندلی چرخدارش وارد اتاق درمان شد به گرمی مورد استقبال درمانگر قرار گرفت. در نتیجه رفتن به اتاق درمان تقویت شد. چند جلسه بعد درمانگر از بیمار خواست به مدت یک ثانیه بین دو میله ی موازی بایستد. قبل از اينکه پیامی داشته باشد و بیمار این کار را انجام داد. درمانگر مدت را تا پانزده ثانیه برای روز بعد افزايش داد او نيز اين عمل را قبل از دریافت پیام انجام داد. در ‎Ss‏ قدم راه رفتن بین میله های موازی را نیز به برنامه پهایت بیمار به طور مستقل با کمک واکر خود راه

صفحه 18:
شیوه های اموزش مهارتهای رفتاری ee aes geet Alesis ‏اموزش. تمرين و يسخوراند استفاده مى شود تا به فرد‎ ae Ss eet SI ‏.در این روش‎ در کسب مهارت های مفيد(اجتماعى يا مرتبط با شغل) کمک شود.

صفحه 19:
ok clk eget ‏تال‎ * پیشگیری از ادم ربایی به کودکان پیش دبستانی * (پاسخ دادن به بزرگسالانی که سعی می کنند کودکان را فریب دهند) * نمایش: بزرگسالی به سمت کودک در حال بازی می رود.به او می گوید :سلام با من بیا تا اسباب بازی که در اتومبیلم دارم را به تو بدهم. * مهارتی که کودک می اموزد این است که‌نه باید از معلم خود سوال کنم. بعد از این پاسخ مربی کودک را تحسین می کند.و انها این رفتار را تمرین مى كنند.

صفحه 20:
تعریف رفتار های نامطلوب شما همچنین باید به روشنی رفتارهای نامطلوبی را که قصد دارید با استفاده از تقویت افتراقی کاهش دهید تعریف کنید.تعریف دقیق رفتار نامطلوب به شما کمک می‌کند تا هنگام وقوع رفتار نا مطلوب از تقویت استفاده تکتید ,و همچنین به شما اجازه می‌دهد تا برای تعیین اینکه آيا رفتارهای نامطلوب به دنبال استفاده از تقویت افتراقی کاهش می‌یابند . آنها را ثبت كنيد

صفحه 21:
های کاهش رفتار های نامطلوب شیوه های *تقویت افتراقی دن) (محروم کردن و جریمه کر له ۸ ۳ >

صفحه 22:
مثالی برای تقویت افتراقی *مکیدن انگشت شست کودکان هنگام خواب * کودکی که هنگام خواب دوست دارد برای او کتاب بخوانند. هر زمان که شست خود را می مکد خواندن داستان قطع می شود و زمانی که مکیدنی در کار نبود خواندن داستان ادامه می یافت.از انجا که تقویت مشروط به ترك مكيدن شست بود مدت زمانى كه او تا ترك كامل» شست خود را نمی مکید افزایش یافت.

صفحه 23:
مثالی برای استفاده از تنبیه(محروم کردن) *دانش اموزی که در کلاس هنر کار های عملی دیگران را خراب می ‎AS‏ *معلم بعد از مشاهده ی این رفتار بازوی او را * گرفته جدای از بقیه ی بچه ها در گوشه ی اتاق * به او می گوید: حالا که کار دیگران را حراب می کنی نمی توانی همراه انها بازى كنى يس ساكت بنشين. ادقيقه بعد معلم او ۱۱2۱۰ اجازه مى دهد با ديكران بازى كند در اين مدت اككر او بدو بود معلم او زرا تحصيرين مى كند.

صفحه 24:
مثالی برای تنبیه (جریمه کردن) * یک خواهر و برادر مکرر با هم دعوا می کردند. * والدین با گوشرد نمودن به انها هشدار دادند کوچکترین برخورد انها با هم به قیمت از دست دادن مقدار مشخصی از پول تو جیبی هفتگی انها می باشد. برهمین اساس هر بار دعوا را یادداشت کرده به ان دو می گفتند که جریمه شده اند ضمنا اگر اشتی می کردند انها را تحسین می نمودند. ظرف چند هفته از دعواهای انها بشدت کاسته شد.

صفحه 25:
مثالی برای تنبیه مثبت(احرین تدبیردرمانی) * دانش اموز به دلیل اينکه تکالیفش را سریع انجام می دهد * اشتباهات املایی زیادی دارد. * معلم با مشاهده ی این رفتار هر کلمه غلط را علامت زده و * از دانش اموز می خواهد از هر کلمه ی تصحیح شده * ١٠مرتبه‏ بنویسد چون این یک فعالیت ازار دهنده است در * تکالیف بعدی غلط املایی را کاهش می دهد.

صفحه 26:

صفحه 27:
ساير شیوه های تغییر رفتار * معکوس کردن عادت‌نرفتار های عادتی تاثیری بر افراد اجتماع ندارد و فقط فرد مشکل دار را درگیر می کند. درمان این مشکل با راهنمایی درمانگر و فقط توسط خود بیمار میسر است. * مثال:رفع مشكل ناخن جويدن * قبل از شروع عادت فرد يا دستهای خود را به مدت آتا ۲ دقيقه در هم كره بزند يا مدادى را در دستان خود بگیرد.

صفحه 28:
سایر شیوه های تغییر رفتار اس ای سا كبى بين ظرفين اياك كه طن إن يق ذا هر دن طرف يرائ انجام خثار يا رار هاى هدف متعهد من شرئدا * مثال:ناراحتى خانواده از ولكردى فرزندشان و ناراحتى فرزند از غر ولند هاى خانواده

صفحه 29:
سایر شیوه های تغیر رفتار * کاهش ترس و اضطراب: شیوه های کاهش ترس و اضطراب بر اساس اصول شرطی شدن کنشی و پاسخگر بنا نهاده شده است. * مال: ترس از کفرانس دادن در کلاس * راه درمان: تمرین تتش زدایی همراه با تمرین سخنرانی در حضور ۲-۱-و.. نفر

صفحه 30:
ساير شیوه های تغییر رفتار بر رفتار شناحتی‌نرفتار شناحتی همان افکار ماست که پنهان است. * متال: فرد گروهی را که در حال ضحبت می ببند فکر . می کند انها درباره‌ی او صحبت می کنند. که ممکن است خشم وی را به همراه داشته باشد. درمان:تغییر الگوی فکری

صفحه 31:
‎ply‏ شیوه های تغییر رفتار * اداره ی خود:استفاده از شیوه های تغییر رفتار برای تغییر رفتار خود ‏* مثال: فردی تصمیم می گیرد ورزش کردن روزانه ی خود را که مدتی است به خاطر مشغله های زندگی کنار گذاشته از سر بگیرد. ‏* راه درمان: برنامه ریزی ‎

صفحه 32:
* و سرانجام به خاطر داشته باشیم: * همه ی اصول تغییر رفتاربرای همه ی کودکان موثر واقع می شوند.

صفحه 33:
شیوه های تغییر رفتار ۰۰۰۰*ریموند میلتن برگر مور خانواده ۰ دکتر فرخنده مفیدی

39,000 تومان