تفاوت های فردی
اسلاید 1: سخنران: دکتر مریم بهنودیتفاوتهای فردی بحثی پیرامون ایجاد تعامل رفتاری بین دانش آموزان، اولیا و مربیان به جهت پیشگیری از آسیب های اجتماعی
اسلاید 2: برنامه ریزان آموزشی برنامه واحدی را برای سراسر کشور و تمامی جنسیت ها طراحی وبه اجرا می گذارند بدون آنکه برای تفاوت های فراگیران جایی در برنامه ها در نظر بگیرند در این برنامه همه فراگیران باید در طی مدتی معین با حضور درکلاسهای درس و پیروی از روش سنتی و کلیشه ای معلم تعداد مشخصی درس ویا واحد درسی را بدون کم و کاست با حداقل نمره ده بگذرانند.● مقدمه
اسلاید 3: مدرسه کارخانه صنعتی نیست که دارای تولیدات یکسان و هم شکل باشد . دانش آموزان در علایق ، استعدادها هوش ، خلاقیت ، تجارب و نیازهای خاص روانی با یکدیگر تفاوت فاحش دارند . تشابه حرکتی ، غیر خلاق و ملال آور است ؛ در حالی که جوهره یادگیری بر اساس ارزش دادن به تفاوت هاست. رسالت مهم وزارت آموزش و پرورش و معلمان باید ، کشف استعداد های متفاوت دانش آموزان به گونه ای که هر فرد به کمال مطلوب خود برسد و برای جامعه مفید باشد
اسلاید 4: افلاطون معتقد بود که بین افراد بشر تفاوت وجود دارد تفویض حرفه به افراد باید بر حسب قابلیت و شایستگی آنها صورت گیرد. خصوصیات شخصیتی با خصوصیات جسمانی و اجتماعی مرتبط استافراد در سطوح مختلف هوشی، متفاوت از یکدیگر هستند. برخی دارای هوش عملی بالایی هستند و برخی از لحاظ هوش کلامی بالاتر هستند.
اسلاید 5: جسمانی (قد، وزن،رنگ پوست، مو،سر و وضع ظاهری)هیجانی (غم،شادی،ترس،عصبانیت و...)رفتاری (پرتوقع، ضعف تصمیم گیری پرخاشگری، محافظه کار،مهربان)تفاوتهای فردی
اسلاید 6:
اسلاید 7:
اسلاید 8: داشتن یک ارتباط صحیح با افراد، مستلزم آشنا شدن با ویژگیهای رفتاری آنهاست.داشتن تعاملی مناسب با افراد در گروه، شناخت صحیح از آنان است.وقتی شناخت کلی از افراد پیدا کردیم قادر خواهیم بود سازگاری مناسبی با آنها پیدا کنیم.
اسلاید 9: ویژگیهای فردیتیپغیر اجتماعی – همرنگ – رک – اصیل – سر سخت – مادی – طبیعی- بهنجار – مصر – اهل عمل – خود محور – انعطاف ناپذیر - صرفه جو – غیر شهودی – بی پیرایهواقع گراتحلیل گر – هشیار - منتقد – پیچیده – کنجکاو – مستقل – روشنفکر – درونگرا – بد بین – دقیق – منطقی – خود دار – کناره گیر - فروتن – غیر محبوبجستجو گرمبهم – بی نظم – عاطفی – ابرازگر – آرمانگرا- خیالپرداز – غیر عملی- خود انگیخته – مستقل – درونگرا – شهودی - سازش ناپذیر - مبتکر – حساس – آزادمنشهنریمسلط – اهل همکاری – صبور – رفیق – سخاوتمند – امدادگر - آرمانگرا _ تلقینی – مهربان – مشوق – مسئول – معاشرتی - مبادی آداب – فهمیده – صمیمیاجتماعیزیاده طلب – ماجراجو – خوشخو – جاه طلب – سلطه جو – با انرژی- خود نما – هیجان طلب – برون نگر – عشوه گر – خوش بین - مطمئن به خود – معاشرتی – پر حرفمتهورمحتاط – همرنگ – وظیفه شناس – مدافع – کار آمد – انعطاف ناپذیر- خود دار – اصولی – مطیع – منظم – پیگیر – اهل عمل - دور اندیش – صرفه جو – فاقد تخیلقراردادی
اسلاید 10: تیپ واقع گراسروکار داشتن با اشیاء ، ابزار، ماشینها و حیوانات اجتناب از فعالیتهای آموزشی و یا درمانی است .اکتساب صلاحیتهای عملی ، مکانیکی ، کشاورزی ، الکتریکی و فنی کمبود صلاحیتهای اجتماعی1- مشاغلی مانند مهندسی برق که در آن موقعیتها بتواند فعالیتهای ترجیحی خود را انجام دهد و از فعالیتهایی که مقتضی مشاغل اجتماعی است ، دوری کند . 2- برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای واقع گرایانه استفاده می کند . 3- خود را فردی دارای تواناییهای ورزشی و مکانیکی و فاقد توانایی در ارتباط انسانی می پندارد . 4- برای اشیای عینی و خصوصیات شخصی قابل لمس مانند پول ، قدرت ، مقام، ارزش زیادی قایل می شود .غیر اجتماعی - مادی - خودمحور - انعطاف ناپذیر - رک - بهنجار - صرفه جو - اصیل - مصر - غیر شهودی - سرسخت - اهل عمل - بی پیرایه
اسلاید 11: تیپ جستجو گربررسی خلاق مشاهده ای ، نمادی و منظم پدیده های فیزیکی ، زیست شناختی و فرهنگی به منظور فهم و کنترل این پدیده ها ، و اجتناب از فعالیتهای ترغیبی ؛ اجتماعی و تکراری است . این تمایلات رفتاری به نوبه خود منتهی به اکتساب صلاحیتهای علمی و محاسباتی و کمبودی در قابلیتهای ترغیب کننده می شود . 1- مشاغلی که در آن موقعیتها بتواند به فعالیتهای مرجح مبادرت ورزد و از فعالیتهایی که مقتضی مشاغل متهورانه است دوری کند . 2- برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای جستجوگرانه استفاده می کند . 3- خود را فردی محقق ،روشنفکر ، دارای تواناییهای علمی و فاقد توانایی رهبری می پندارد . 4- برای علم ارزش قائل می شود . تحلیل گر – مستقل - منطقی – هشیار – روشنفکر – خوددار – منتقد - درون نگر - کناره گیر - پیچیده - بدبین - فروتن - کنجکاو – دقیق - غیر محبوب -
اسلاید 12: تیپ هنری فعالیتهای پیچیده ، آزاد و غیر منظم که شامل سر و کار داشتن با مواد فیزیکی ، کلامی یا انسانی برای خلق اشکال یا محصولات هنری و نوع بیزاری از فعالیتهای آشکار ، سازمان یافته و مرتب است . این تمایلات رفتاری به نوبه خود ، منتهی به اکتساب صلاحیتهای هنری ، زبان ، موسیقی ، نمایش ، نویسندگی و کمبودی در صلاحیتهای نظام تجاری یا اداری می شود .1. مشاغل یا موقعیتهای هنریی را ترجیح می دهد که در آن موقعیتها بتواند به فعالیتهای مرجع مبادرت ورزد و از فعالیتهایی ه مقتضی مشاغل یا موقعیتهای قراردادی است دوری کند .2. برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای هنری استفاده می کند .3. خود را فردی مبتکر ، ابراز گر ، شهودی ، سازش ناپذیر ، درون نگر ، مستقل ، نامنظم ، دارای توانایی در زمینه های هنری ، موسیقی ، بازیگری ، نویسندگی و گویندگی می پندارد .4. برای کیفیات مربوط به زیباشناسی ارزش قائل می شود .مبهم – خیالپرداز – شهودی - بی نظم - غیر عملی - سازش ناپذیر - عاطفی - خود انگیخته – مبتکر – ابرازگر – مستقل – حساس – آرمانگرا - درون نگر – آزادمنش
اسلاید 13: تیپ اجتماعیاداره کردن دیگران به منظور آگاهاندن ، تعلیم ، رشد ، درمان یا راهنمایی آنان. اجتناب از فعالیتهای صریح ، مرتب و سازمان یافته که به مواد ، ابزار یا ماشینها مربوط باشد . این تمایلات رفتاری به نوبه خود منتهی به اکتساب صلاحیتهای روابط انسانی مانند صلاحیتهای میان فردی و اموزشی و کمبودی در صلاحیتهای دستی و فنی شود . 1. انجام فعالیتهایی که ترجیح می دهد مبادرت ورزد و از فعالیتهای که مقتضی مشاغل واقع گرایانه است دوری کند .2. برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای متهورانه استفاده می کند .3. خود را فردی پرخاشگر ، محبوب ، مطمئن به خود ، معاشرتی ، دارای توانایی رهبری ، سخن گفتن می پندارد .4. برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی ارزش قائل می شود .مسلط – امدادگر – مسئول - اهل همکاری - آرمان گرا- معاشرتی – صبور – مبادی آداب – رفیق -مهربان - فهمیده – سخاوتمند – مشوق - صمیمی -
اسلاید 14: تیپ متهوراداره کردن دیگران برای تحصیل اهداف سازمان یا به دست آوردن درآمد اقتصادی بیزار نسبت به فعالیتهای مشاهده ای ، نمادی و سازمان یافته رهبری میان فردی ، تشویق در پیشبرد برطرف نمودن کمبودهای علمیزیاده طلب - با انرژی - عشوه گر – ماجراجو – خودنما - خوش بین – خوشخو – پرهیجان - مطمئن به خود - جاه طلب – طلب – معاشرتی - سلطه جو - برون نگر – پرحرف
اسلاید 15: توجهات اولیه نسبت به مشکلات کودکانتفاوتهای فردی ، اموری مهم هستند که نادیده گرفتن آنها نقصانی جبران ناپذیر در ساختار پرورشی و آموزشی مدارس ایجاد میکند. معاینه پیش از ثبت نام نباید سرسری و بدون توجه صورت گیرد. بعد از فهمیدن مشکلات کودک نباید تسلیم خواهش پدر و مادر کودک مبنی بر ثبت نام کودک شده ، ابتدا باید اقدامات درمانی یا پیشگیری بر روی کودک انجام شود و بعد ثبت نام صورت گیرد.
اسلاید 16: علل فردی افت تحصیلی1) هوش 2) رابطه معلم و دانش آموز 3) میل و انگیزه 4) آشفتگیهای عاطفی و هیجانی 5) بلوغ 6) نارساییهای جسمی 7) فراموشی
اسلاید 17: انواع دانش آموزاندانش آموزان بدون دردسردانش آموزان پر جنب و جوش و کمی خود مرکزبیندانش آموزان پر دردسر
اسلاید 18: دانش آموزان بدون دردسردرس خوانندوقتشناسند بیآزارند دارای دوستانی معدود و مانند خودشانندسر بزیرندسوال نمیپرسندتکالیفشان را انجام میدهندبرای امتحان دلشوره زیادی دارندهیچ رقابت قابل ملاحظهای بین آنها دیده نمیشوددر هیچ گروهی عضو نمیشونداوقات فراغت را درس میخوانند تا عقب ماندگی ایی را که به رغم خود دارند، جبران کنند.
اسلاید 19: دانش آموزان پر جنب و جوشهنگام ورود به کلاس سر و صدا راه میاندازنددر طول درس معلم را یاری میدهند غیر از کتابهای درسی مجلات و داستانهم می خوانندحفظ کردن مطالب کتابهای درسی را سواد نمی داننددوستان بسیار زیادی دارند جسور و سر زباندار هستندسر جلسه امتحان افراد ضعیف را یاری می دهند.آنها دوست دارند نماینده کلاس بشوندتخته را قبل از معلم پاک می کنند در ردیفهای اول مینشیندسر و وضع آراسته ، تمیز و مرتبی دارندپیش از شروع کلاس درس را مرور می کنندنمراتشان متوسط است هوشیار و زیرک هستندآنها به نمرات شاگردان آرام و درس خوان حسادت میکنند زیرا معتقدند که آنها درس نمیخوانند بلکه همه چیز را حفظ میکننداین افراد اهل ریسک کردن هستندبچهها چنین افرادی را دوست دارندبه تقلید از بزرگترها اخبار هم گوش می کننددر گروههای نمایشی و سرود شرکت میکنند دوست دارند قبل از همه انشائشان را بخوانندموقع معمولی صحبت کردن هم صدایشان بلند استتعداد این افراد در کلاس زیاد نیست.
اسلاید 20: دانش آموزان پر دردسرردیفهای آخر کلاس با چنین افرادی آشناست.آنها دوستان بخصوصی دارند، کسانی که برخلاف مقررات مدرسه لباس میپوشند و وضع و ظاهر خود را درست میکنند.ظاهرا کلاس درس ، معلم و نمره برای این افراد اهمیتی ندارد.آنها موضع قدرت خود را جای دیگری یافتهاند. درس خواندن آنها اجباری است که از سوی والدین و شاید هم اجتماع بر آنها تحمیل شده است. مردود شدن و تجدید شدن نه تنها برای آنها خیلی عادی مینماید.آنها به عنوان افرادی ناهنجار شناخته میشوند و رفته رفته خود آنان نیز می پذیرندبه پرخاشگری و آزار و اذیت همکلاسیها و هم مدرسهایهای خود میپردازند و به این ترتیب همیشه عدهای از آنها شاکی میباشند. با این حساب ترک تحصیل ، فرار از مدرسه ، گرایش به گروههای نامناسب ، بی بند و باری و... در بین این افراد به وفور یافت میشود.
اسلاید 21:
اسلاید 22:
اسلاید 23: تفاوتهای جسمانی دانش آموزانقدرت تکلمضعف بیناییمشکل شنواییتفاوت در قوای جسمانیچپ دست بودن
اسلاید 24: قدرت تکلملکنت زبان صدای گرفته و تودماغی تندگویی کند تلفظ کردن صدای رسا و گیرا یک فرد که صدای خوبی ندارد، یا موقع خواندن دچار مشکل میشود، نباید محکوم به سکوت شود، و معلم نباید در این مورد تبعیض قاتل شود. اگر صدای یک فرد دلنشین و زیباست، نحوه تلفظ کسی که کلمات را میجود و تند تند بیان میکند، نیاز به اصلاح دارد. معلم علاوه بر تشویق شاگردان در مورد تلفظ صحیح و فن بیان ، باید از مسخره شدن شاگردان مشکلدار توسط سایرین جلوگیری کند.
اسلاید 25: ضعف بیناییاین ضعف عموما بین افراد شایع است و گاه به علت بیتفاوتی والدین ، بسیاری اوقات ناراحتیهایی مانند تنبلی چشم ، ضعف دوربینی ، نزدیک بینی ، آستیگمات، انحراف چشم و ... را باعث میشود. اما یک معلم باید با تیزبینی افراد مشکلدار را تشخیص داده و موارد لازم را به خانوادهها هشدار دهد.
اسلاید 26: مشکل شنوایی: این نوع ضعف معمولا دیرتر از ضعف چشم احساس میشود. غالبا فردی که مشکل شنوایی دارد، تصور میکند اطرافیان آرام صحبت میکنند. این عامل به خاطر خجالتی که شاگرد از معلم دارد، به راحتی بیان نمیشود. و به آسانی قابل تشخیص نیست. ولی میتوان با دقت در املا نویسی و محاوره با او به این مشکل پیبرد و مراتب درمان را پیگیری کرد.
اسلاید 27: تفاوت در قوای جسمانی: در یک کلاس همواره افراد بلند قد و قوی بنیه احساس قدرت میکنند. آنها همکلاسیهای کوتاه قد و ضعیف خود را تحقیر میکنند و به زور در هر کجا که دوست دارند مینشینند. به این ترتیب دانشآموزانی که جثه ضعیفی دارند و نمیتوانند با آنها مقابله کنند، به آخر کلاس رانده میشوند. معلم در این مورد باید برخورد منطقی و صحیحی داشته باشد. اول باید به همه اطمینان بدهد که ردیف اول و آخر کلاس در صورتی که آنها دانش آموزان ساعی و خوبی باشند، تفاوتی با هم ندارند. و بعد باید آنها را با ردیف کردن و نشان دادن تفاوتهای قدشان برای جایگزین شدن در جای خود متقاعد کند. البته در صورتی که یک فرد بلند و یک فرد کوتاه قد دوست باشند ، جدا کردن آنها تاثیر عاطفی بدی ، روی آنها میگذارد.
اسلاید 28: چپ دست بودن: موضوعی که متاسفانه چندان اهمیت به آن داده نشده است، چپ دست بودن عدهای از افراد است. تمام امکانات موجود در کشورها برای افراد راست دست تدارک دیده شده است. در یک کلاس درس ، معلم باید تعداد چپ دستها را شناسایی کرده و صندلی مناسب برای این افراد سفارش دهد تا آنها نیز با مشکل مواجه نشوند.
اسلاید 29: پیامدهای مقایسه کودکانکودکان را نباید با هم مقایسه کرد. آنها دارای استعدادهای متفاوتی هستند. موفقیت دیگران را به رخ فرزند کشیدن و انتظارات غیرواقعبینانه از او داشتن و تفاوتهای فردی را نادیده گرفتن خطاهای تربیتی مهمی هستند که ممکن است منجر به موارد ذیل شود.افت تحصیلی ترک تحصیل بزهکاری های اجتماعی
اسلاید 30: سپاس به دلیلحضور گرمتان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.