tafakkore_enteghadi_dar_masnavi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفکر انتقادی در مثنوی”

تفکر انتقادی در مثنوی

اسلاید 1: جان فِشان ای آفتاب معنوی مَر جهان کُهنه را بِنما نُویتفکر انتقادی در مثنوی ارائه:دکتر علیرضا یوسفی

اسلاید 2: مقدمه اول چرا مثنوی؟

اسلاید 3: هذا كتابُ المثنوي وهو أصولُ أصولِ أصولِ الدين، في كشف أسرارِ الوصولِ واليقين، وهو فقه الله الأكبر وشرعُ اللهِ الأزهر، وبرهان الله الأظهر , مثل نوره كمشكاة فيها مصباح , يُشرِقُ إشراقاً أنورَ من الإصباح , وهو جِنانُ الجَنان , ذو العيون والأغصان , منها عينٌ تُسمّى عند أبناء هذا السبيل سلسبيلا , وعند أصحاب المقامات والكرامات خير مقاماً وأحسن مَقيلا , الأبرار فيه يأكلون ويشربون , والأحرار منه يفرحون ويطربون , وهو كَنيلِ مصر شرابٌ للصابرين , وحسرة على آل فرعونَ والكافرين , كما قال يضلّ به كثيراً ويَهدِي بهِ كثيراً...بخشی ازمعرفی مولانا ازمثنوی

اسلاید 4: بخشی ازمعرفی مولانا ازمثنوی اين است كتاب مثنوي و آن، كتابي است دربرگيرنده اصول اصل‌هاي دين در كشف اسرار وصول به حق و يقين؛ اين كتاب فقه و آيين نيكو و روشن و دليل آشكار و متقن خداوند است. مثل نور آن همچون چرغداني است كه در آن چراغي تابان(1) پرتو بيفشاند، روشنتر از روشني صبحگاهان؛ و اين كتاب باغ دلهاست. انبوه از درختان و آكنده از چشمه‌ساران حكمت و معرفت، و از جمله آنها چشمه‌اي است كه پيروان اين راه و مردم سلسبيل‌اش ناميده‌اند، و در نزد اصحاب كرامت بهترين جايگاه و نيكوترين رامشگاه(2) است. نيكان از آن خورند و نوشند و آزادگان (رها شدگان از هوي و هوس) از آن فرحناك و طربناك شوند. و اين كتاب چون رود نيل در سرزمين مصر، شربتي است براي صبر پيشگان و ثابت قدمان و حسرتي براي فرعونيان و حق پوشان، همانگونه كه حق تعالي فرمود: كثيري به آن هدايت وكثيري به آن گمراه شوند(3) ... اقتباس از آيه 35 سوره نور اقتباس از آيه 35 سوره فرقاناقتباس از آيه 26 سوره بقره

اسلاید 5: استاد شهید مطهری ومقام معظم رهبریمثنوى، مثنوى؛ كه خودش می‌گويد: و هو اصول اصول اصول الدين. واقعاً اعتقاد من هم همين است. يك وقتى مرحوم آقاى مطهرى از من پرسيدند نظر شما راجع به مثنوى چيست، همين را گفتم. گفتم به نظر من مثنوى همين است كه خودش گفته: و هو اصول ... . ايشان گفت كاملاً درست است، من هم عقيده‏ام همين است. ((بيانات در ديدار شاعران با رهبر انقلاب در نيمه‌ی ماه مبارك رمضان‏ -پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری))http://www.leader.ir/langs/fa/?p=bayanat&id=4041

اسلاید 6: من نمی گویم که آن عالیجناب هست پیغمبر٬ولی دارد کتابمثنوی او چو قرآن مُدل هادی بعضی و بعضی را مُضل هم به قرآنی که او را پاره سیست مثنوی قرآن شعر پارسیست مثنـوی معنـوی مولوی هست قرآن در زبان پهلویشیخ بهاییشهریارجامی

اسلاید 7: علامه اقبال لاهوریروي خود بنمود پير حق سرشت  كاو به حرف پهلوي قرآن نوشتپير رومي، مرشد روشن ضميركاروان عشق و مستي را اميرمنزل‌اش برتــر زماه و آفتابخيمه را از كهكشان سازد طناباز نـي آن نـي‌نــواز پاكـزادباز شـوري در نهاد من فتـاد

اسلاید 8: جلال الدين الرومي علم في الغرب مجهول في الشرق ابرز مؤلفات جلال الدين الرومي «المثنوي» المكتوب بالفارسية وهو منظوم على المزدوج بالعربية، أي توحيد القافية بين شطري كل بيت من أبياته المنظومة، المتحررة من القافية الموحدة. للمثنوي مقدمة كتبها الشاعر بالعربية، فيقول: «هذا كتاب المثنوي وهو أصول أصول أصول الدين، في كشف أسرار الوصول واليقين، وهو فقه الله الأكبر وشرع الله الأزهر، وبرهان الله الأخطر، مثل نوره كمشكاة فيها مصباح... وهو كنيل مصر شراب للصابرين وحسرة على آل فرعون والكافرين».  وقد نقل الدكتور محمد عبد السلام كفافي ترجمة عربية لكتاب المثنوي، بعنوان «مثنوي جلال الدين الرومي». وكذلك كتاب (الديوان الكبير) المعروف لقراء اللغات التركية والعربية والفارسية و(مكتوبات) وهي رسائل تتضمن 147 رسالة وجهها كنصائح لحكام زمانه، وله ديوان (شمس تبريز)، غني بأربعين ألف بيت، وكتاب «فيه ما فيه» وهي أحاديث جلال الدين ومحاضراته على مريديه في المجالس الخاصة،  اهتم المستشرقون بدرس كتبه وأشعاره أكثر مما قام به الباحثون والدارسون في الجامعات الشرقية تمت ترجمة العديد من مؤلفات جلال الدين الرومي إلى اللغات العالمية المعاصرة، وترجمة كولمان باركس لأشعار رومي إلى الانكليزية فقد بيع منها نصف مليون نسخة.

اسلاید 9: مقدمه دوم پارادوکس عقل و عشق در مثنوی

اسلاید 10: الف -ساده‌انديشان و ظاهربينان تصور مي‌كنند كه مولوي چندان التفاتي به عقلانيت و تفكر ندارد و بدين سان عقل و عشق و دل و مغز را در مقابل هم قرار مي‌دهند. البته نگاه ساده اجمالي و غيرعميق و غيرجامع به مثنوي به اين دوگانگي و تناقض، دامن مي‌زند. مولانا در مثنوي از سه نوع عقل سخن مي‌گويد. دو نوع آن را مدح مي‌كند و يك نوع آن را مذمت. اگر تميزي بين اين سه نوع عقل قائل نشويم. پارادوكس مورد‌اشاره لاينحل باقي مي‌ماند

اسلاید 11: سه نوع عقل1-عقل جزوي كه مولوي آن را مذموم مي‌شمارد. اين تعقل از نظر مولوي سطحي‌نگر، خودبينانه، منفعت پرستانه، ستيزه‌جويانه و آغشته به حيله‌ها و نيرنگ‌ها و هواهاي نفساني است. اين نوع عقل در تقسيم‌بندي مولوي در شناخت حقايق و خودآگاهي و كمال انسان عقيم است.عقل غیراخلاقی2-عقل كلي، كه مورد ستايش او قرار مي‌گيرد، عقلي است از هوا و هوس دسته «عقل آزاد» كه دورانديش، عاقبت بين و نقاد است. و با عشق نيز هم‌آوايي دارد. عقل اخلاقی3-عقل به معناي حقيقت نهان جهان هستي است كه به پديدارهاي نمودهاي آن هستند. البته بارزترين و نيكوترين شكل عقلانيت در نزد مولانا، عقلانيتي است كه در آن انسان به بندگي خداوند رحمان گردن مي‌نهد و به كرامت او دل مي‌بندد و مشتاق وصالش مي‌شود.

اسلاید 12: عقل دو عقل است اول مکســبی که درآموزی چو در مـکتب صبی از کتاب و اوستاد و فکر و ذکــر ارمغانی وز علـــــوم خوب بـــکر عقل تو افزون شود از دیگـــران لیک تو باشی زحفظ آن گــــران عقل دیگر بخشش یزدان بـــود چشمه آن در میان جـــــان بود عقل تحصیلی مثال جوی هـا کان رود در خانه ای از کـوی ها از درون خویشتن جو چشمه را تا رهی از منــــت هر ناسزا

اسلاید 13: ب -مثنوي كتابي است تعليمي ودرعین حال الهامي که با بشنو آغاز می شودوقتي مولانا با هدف تعليم اين كتاب را مي‌آغازد، منتهاي مقصودش اين است كه مخاطبان کتاب از خودشيفتگي به خودآگاهي رسند. خودآگاهي مختارانه وعاقلانه .و مگر مي‌شود جز از طريق استدلال و اقناع عقلاني و بر شوراندن عقول مردم به اين هدف دست يازيد؟

اسلاید 14: ای برادر تو همه اندیشه ی ما بقی خود استخوان و ریشه ی گر بود اندیشه ات گل گلشنی ور بود خاری تو هیمه گلخنی گفت پیغمبر که احمق هر که است او عدو ما وغول ورهزن است هر که عاقل بود او جان ماست روح او وریح او ریحان ماست عقل دشنامم دهد من راضیم زانکه فیضی دارد از فیاضیم احمق ار حلوا نهد اندر لبم من از آن حلوای او اندر تبم

اسلاید 15: تفکر انتقادی در مثنوی

اسلاید 16: اصول تفکر نتقادیتعصبپرهیز از تقلید و همرنگی وهمرایی فاقد استدلال با جماعتمداراپرهیز از قضاوت شتابزدهپرهیز از مطلق اندیشینفی جبر و پذیرفتن اختیارانسانی

اسلاید 17: تعصباین جهان همچون درختست ای کرام ما برو چون میوه‌های نیم‌خام سخت گیرد خامها مر شاخ را زانک در خامی نشاید کاخ را چون بپخت و گشت شیرین لب‌گزان سست گیرد شاخها را بعد از آن سخت‌گیری و تعصب خامی است تا جنینی کار خون‌آشامی است

اسلاید 18: گر چه تقلید است اِستون جهان هست رسوا هر مقلد ز امتحان پرهیز از تقلید و همرنگی وهمرایی فاقد استدلال با جماعت

اسلاید 19: زانک تقلید آفت هر نیکویست که بود تقلید اگر کوه قویست گر سخن گوید ز مو باریکتر آن سرش را زان سخن نبود خبر مستیی دارد ز گفت خود ولیک از بر وی تا بمی راهیست نیک نوحه‌گر باشد مقلد در حدیث جز طمع نبود مراد آن خبیث نوحه‌گر گوید حدیث سوزناک لیک کو سوز دل و دامان چاک از محقق تا مقلد فرقهاست کین چو داوودست و آن دیگر صداست منبع گفتار این سوزی بود وان مقلد کهنه‌آموزی بود هین مشو غره بدان گفت حزین منبع گفتار این سوزی بود وان مقلد کهنه‌آموزی بود هین مشو غره بدان گفت حزین بار بر گاوست و بر گردون حنین هم مقلد نیست محروم از ثواب نوحه‌گر را مزد باشد در حسابکافر و ممن خدا گویند لیک درمیان هر دو فرقی هست نیک آن گدا گوید خدا از بهر نان متقی گوید خدا از عین جان گر بدانستی گدا از گفت خویش پیش چشم او نه کم ماندی نه بیش سالها گوید خدا آن نان‌خواه همچو خر مصحف کشد از بهر کاه

اسلاید 20: مسافری که در راه، شبی بر خانقاه درویشان وارد شد. الاغش را به دربان سپرد. دراویش گرسنه بودند و غذایی در بساط نداشتند. به ناچار تصمیم به فروش الاغ مسافر و تهیه غذا با پول آن گرفتند. پس با این نقشه سماعی ترتیب دادند. مسافر هم در سماع و ذکر آنها هم آواز بود. آنگاه که سماع به اوج رسید، رئیس درویشان ترجیع بند ذکر را «خر برفت و خربرفت» نهاد. مسافر که در شوق سماع افتاده بود به تقلید از درویشان با ولع بیشتری ذکر می‌گفت. صبح هنگام وقتی همه درویشان قصد رفتن به مقاصد خود کردند بر او محقق شد که خرش را از دست داده است! در این داستان خر نماد حیات انسان است. سماعی که مسافر از دراویش می‌گیرد و آن را با ولع بیشتری می‌خواند، به سان علم و دانشی است که آن را بدون فهم اهمیت آن فرا می‌گیریم. صبح نماد مرگ است؛ زمانی که مردم با معرفت نسبت به حق اشیا بیدار می‌شوند.

اسلاید 21: صوفیی در خانقاه از ره رسید مرکب خود برد و در آخر کشید از هزاران اندکی زین صوفیندباقیان در دولت او می‌زیندچون سماع آمد ز اول تا کرانمطرب آغازید یک ضرب گران خر برفت و خر برفت آغاز کردزین حراره جمله را انباز کرد چون گذشت آن نوش و جوش و آن سماعروز گشت و جمله گفتند الوداع خانقه خالی شد و صوفی بماندگرد از رخت آن مسافر می‌فشاند

اسلاید 22: رخت از حجره برون آورد اوتا بخر بر بندد آن همراه‌جو تا رسد در همرهان او می‌شتافترفت در آخر خر خود را نیافت چون نیایی و نگویی ای غریبپیش آمد این چنین ظلمی مهیبگفت والله آمدم من بارها تا ترا واقف کنم زین کارها تو همی‌گفتی که خر رفت ای پسراز همه گویندگان با ذوق‌تر باز می‌گشتم که او خود واقفستزین قضا راضیست مردی عارفست گفت آن را جمله می‌گفتند خَوش مر مرا هم ذوق آمد گفتنش

اسلاید 23: مر مرا تقلیدشان بر باد دادکه دو صد لعنت بر آن تقلید باد زانک آن تقلید صوفی از طمع عقل او بر بست از نور و لمع طمع لوت و طمع آن ذوق و سماع مانع آمد عقل او را ز اطلاع گر طمع در آینه بر خاستی در نفاق آن آینه چون ماستی گر ترازو را طمع بودی به مال راست کی گفتی ترازو وصف حال

اسلاید 24: مداراگفت كه آخر اين دين كي يك بوده است؟ همواره دو و سه بوده است و جنگ قتال قائم ميان ايشان. شما دين را يك چون خواهيد كردن، يك آنجا شود، در قيامت. اما اينجا كه دنياست ممكن نيست. زيرا اين جا هر يكي را مرادي است و هوايي است مختلف. «يكي» اينجا ممكن نگردد، مگر در قيامت كه همه يكي شوند و به يك جا نظر كنند و به يك گوش و زبان شوند. ((از کتاب فیه ما فیه))

اسلاید 25: مدارااز نظرگاهست اي مغز وجود اختلاف ممن و گبر و جهود*****صد کتاب ار هست جز یک باب نیست صد جهت را قصد جز محراب نیست این طرق را مخلصش یک خانه است این هزاران سنبل از یک دانه است زانک خود ممدوح جز یک بیش نیست کیشها زین روی جز یک کیش نیست دان که هر مدحی بنور حق رود بر صور و اشخاص عاریت بود

اسلاید 26: پرهیز از مطلق اندیشی ونسبیت حقیقتهمچنانک هر کسی در معرفت می‌کند موصوف غیبی را صفت فلسفی از نوع دیگر کرده شرح باحثی مر گفت او را کرده جرح وآن دگر در هر دو طعنه می‌زند وآن دگر از زرق جانی می‌کند هر یک از ره این نشانها زان دهند تا گمان آید که ایشان زان ده‌اند این حقیقت دان نه حق‌اند این همه نه به کلی گمرهانند این رمه زانک بی حق باطلی ناید پدید قلب را ابله به بوی زر خرید

اسلاید 27: گر نبودی در جهان نقدی روان قلبها را خرج کردن کی توان تا نباشد راست کی باشد دروغ آن دروغ از راست می‌گیرد فروغ بر امید راست کژ را می‌خرند زهر در قندی رود آنگه خورند گرنباشد گندم محبوب‌نوش چه برد گندم‌نمای جو فروش پس مگو کین جمله دمها باطل‌اند باطلان بر بوی حق دام دل‌اندپرهیز از مطلق اندیشی ونسبیت حقیقت

اسلاید 28: پس مگو جمله خیالست و ضلال بی‌حقیقت نیست در عالم خیال حق شب قدرست در شبها نهان تا کند جان هر شبی را امتحان نه همه شبها بود قدر ای جوان نه همه شبها بود خالی از آن در میان دلق‌پوشان یک فقیر امتحان کن وانک حقست آن بگیر ممن کیس ممیز کو که تا باز داند حیزکان را از فتی گرنه معیوبات باشد در جهان تاجران باشند جمله ابلهان پس بود کالاشناسی سخت سهل چونک عیبی نیست چه نااهل و اهل ور همه عیبست دانش سود نیست چون همه چوبست اینجا عود نیست آنک گوید جمله حق‌اند احمقیست وانک گوید جمله باطل او شقیستپرهیز از مطلق اندیشی ونسبیت حقیقت

اسلاید 29: پرهیز از قضاوت شتابزده حزم چه بود در دو تدبیر احتیاط از دو آن گیری که دورست از خباط صبر کردن بهر این نبود حرج صبر کن کالصبر مفتاح الفرج زین کمین بی صبر و حزمی کس نرست حزم را خود صبر آمد پا و دست حزم کن از خورد کین زهرین گیاست حزم کردن زور و نور انبیاست کاه باشد کو به هر بادی جهد کوه کی مر باد را وزنی نهد حزم این باشد که نفریبد ترا چرب و نوش و دامهای این سرا

اسلاید 30: پرهیز از قضاوت شتابزدهچشم آخربین تواند دید راست چشم آخربین غرورست و خطاست ای بسا شیرین که چون شکر بود لیک زهر اندر شکر مضمر بود

اسلاید 31: یزکیهم ویعلمهم مادراین انبار گندم می کنیمگنم جمع آمده گم می کنیممي نينديشيم آخر ما به هوشکين خلل از گندم است يا مکرموشموش تا انبار ما حفره ز دستو از فنش انبار ما ويران شدستاول اي جان دفع شرموش کنو آنگهان در جمع گندم جوش کن

اسلاید 32: کلام آخرتشنه مى‏نالد كه كو آب گوار؟آب هم نالد كه كو آن آب خوار؟بانگ آبم من به گوش تشنگانهمچو باران مى‏رسم از آسمان‏گر سخن كش يابم اندر انجمنصد هزاران گل برويم چون چمن‏

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.

افزودن به سبد خرید