جایگاه زن در تمدن عیلام باستان
اسلاید 1: جایگاه زن در تمدن عیلام باستانگردآورندگان: کیانا کفاشیان، بهاره کیارستمی، آتنا عامری، مرضیه رضاییدبیر راهنما: سرکار خانم ذاکرآبان ماه 1394دبیرستان فرزانگان یک تهران
اسلاید 2: جغرافیای تمدن عیلاممقدمه
اسلاید 3: فرجام تمدن عیلام مقدمه تاریخ سیاسی تمدن عیلام نژاد عیلامی ها زبان تمدن عیلام خط تمدن عیلام
اسلاید 4: الفبای تصویری عیلامی
اسلاید 5: کتابی به الفبای آرامی مربوط به قرن یازده میلادی
اسلاید 6: پوشش زنان در تمدن عیلام باستانجایگاه زن در اجتماع تمدن عیلامتعدد زوجات در دربارازدواج با محارمفعالیت های روزانه ی زنان
اسلاید 7: جایگاه زنان عیلامی در مذهبجایگاه زن در مذهب و حقوق تمدن عیلامحقوق و جایگاه زنان عیلامی در اجتماع نقش مادران روحانیجایگاه زنان عیلامی در مذهبتأثیر الهه های یونانی در باورهای مردم و شکل گیری الهه های زن
اسلاید 8: تأثیر زنان در دربار جایگاه زن در سیاست تمدن عیلامنظام مادرشاهی در سیاست
اسلاید 9: هنر عیلام در دوران باستان (دوران انسی ها)پیکر سازی جایگاه زن در هنر تمدن عیلامپیکره ی نشسته ی الهه نروندی که به فرمان پوزور-این-شوشینک به معبد این الهه اهدا گردید، حدود 2250 ق.م. لوور، بلندی 84 سانتی متر، عرض 47 سانتی متر، مرمر سفید
اسلاید 10: مهرهای استوانه ایجایگاه زن در هنر تمدن عیلام
اسلاید 11: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام در عصر سوکَّل مخ هاپیکر سازی نقوش برجستهنقش برجسته ی جشن هم خوابگی یا ازدواج مقدس بین اینانا-ایشتار و یکی از خدایان مرد. اواسط هزاره ی دوم ق.م.
اسلاید 12: نقوش برجسته ی قالبی جایگاه زن در هنر تمدن عیلامنقش برجسته زن نوازنده ی نیایشگر چنگ از دوره ی سوکل مخ ها، قرن هفدهم و هجدهم ق.م.نقش برجسته ی قالبی از زنی که فرزندش را در آغوش دارد، مشابه نمونه ی پیدا شده در شهر اور تمدم بین النهرین
اسلاید 13: جایگاه زن در هنر تمدن عیلام مهره های استوانه اینقش مار در هنر عیلامی. سنگنگاره یادبود اونتاش-ناپیریشا، 1340 سالق.م. اکتشاف شده از شوش، لوور
اسلاید 14: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام میانی: دوران قدیمنقوش برجستهمکشوفه از شوشپیکر سازی
اسلاید 15: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام میانی: دوران امپراتوریمعماریزیگورات چغازنبیل
اسلاید 16: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام میانی: دوران امپراتوریمعماریدر نماي این بنا صدها آجر كتيبه دار وجود دارد كه روي آن ها به خط ميخي عيلامي و اكدي نام پادشاه عيلامي و چگونگي ساخت شهر توضيح داده شده است. اين آجرهاي كتيبه دار هم اكنون داراي نظم خاصي هستند و تقريباً هر ده رج يكبار تكرار شده اند.
اسلاید 17: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام میانی: دوران امپراتوریاشیای ساخته شده از بدل چینیمجسمه ی عظیم 1750 کیلوگرمی ملکه نپیراسو همسر اونتش-گل، ارگ شوش، قرن سیزدهم ق.م. لوور، بلندی 129 سانتی متر، عرض 73 سانتی متر و مفرغاشیای مفرغی روی دامن حاشیهدار این مجسمه، نام ملکه و خدایان بزرگ شوش به خط میخی عیلامی حک شدهاست. در دست چپ ملکه انگشتری وجود دارد که احتمالا حلقه عروسی او میباشد.
اسلاید 18: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام میانی: دوران امپراتورینقوش برجسته ی مفرغیسیت شمشی، ماکت باستانی یک معبد: مراسمی که به هنگام درآمدن آفتاب انجام می گرفت، اهدایی شیلهک-این-شوشینک به معبد، لوور، طول 60 سانتی متر، عرض 40 سانتی متر، مفرغ
اسلاید 19: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام میانی: دوران امپراتوریپیکره های ساخته شده از گل (سردیس های تدفینی) سردیس های تدفینی، نیمه ی دوم هزاره ی دوم ق.م. لوور، بلندی 24سانتی متر، عرض 15 سانتی متر، گل خام با رنگ آمیزی
اسلاید 20: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام در دوران جدیدنقوش برجسته نقش برجسته بر قیر طبیعی زن ریسنده و ندیمه، زن موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه اش او را باد میزند. زن عیلامی بر روی چهار پایهای نشسته و جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. سده ی هفتم و هشتم پیش از میلاد، اکتشاف شده در شوش، لوور
اسلاید 21: جایگاه زن در هنر تمدن عیلامهنر عیلام در دوران جدیداشیای فلزیجام نقره ای زن عیلامی. این جام نوشتهای به صورت نوار باریکی از خط ایلامی حکاکی شدهاست. جام نقرهای زن عیلامی در سرزمین باستانی انشان در استان فارس کشف شدهاست و قدمت آن به ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد یعنی اواخر هزاره سوم پیش از میلاد (دوره عیلامی کهن) بر میگردد. این اثر در موزه ی ایران باستان تهران نگهداری میشود.
اسلاید 22: منابع و مآخذ1) آمیه، پیر. (۱۳۸۴). تاریخ ایلام. ترجمۀ شیرین بیانی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.2) پارکز، هنری بنفورد (۱۳۸۰). خدایان و آدمیان (نقد مبانی فرهنگ و تمدن غرب). ترجمۀ محمد بقایی. تهران: قصیده.3) پرادا، ایدت. (۱۳۸۳). هنر ایران باستان. ترجمۀ یوسف مجیدزاده. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.4) ستاری، جلال. (۱۳۸۱). اسطوره و رمز در اندیشۀ میرچا الیاده. تهران: مرکز.5) صراف، محمدرحیم. (۱۳۸۴). مذهب قوم ایلام. تهران: سمت.6) ضیمران، محمد. (۱۳۸۲). درآمدی بر نشانهشناسی هنر. تهران: قصه.7) فانیان، خسرو. (۱۳۵۱). «پرستش الههـمادر در ایران»، بررسیهای تاریخی، ۴۳: ۲۰۹-۲۴۸.8) عسگری، لیلا (۱۳۸۶). «حضور ایزدبانوی بزرگ در زبان و گویشهای ایرانی»، گویششناسی، ۱ و ۲: ۱۲۳ـ۱۵۱.9) مجیدزاده، یوسف. (۱۳۷۰). تاریخ و تمدن ایلام. تهران: نشر دانشگاهی.10) مختاریان، بهار. (۱۳۸۸). «اسطورۀ سرنخ»، انسانشناسی و فرهنگ [۱۹خرداد۱۳۸۹]:11) مورنو، آنتونیو. (۱۳۸۴). یونگ، خدایان و انسان مدرن. ترجمۀ داریوش مهرجویی. تهران: مرکز.12) نرسیسیانس، امیلیا. (۱۳۸۷). انسان، نشانه، فرهنگ. تهران: افکار.13) لاهیجی، بهار، کار، مهرانگیز. (1377) شناخت هویت زن ایرانی تهران: انتشارات روشنگران و مطلعات زنان.
اسلاید 23: از توجه تون ممنونیم :)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.