جذب و تثبیت متربیان در حوزه کودک و نوجوان
اسلاید 1: نکته 1) مهمترین هدف در جذب و تثبیت متربیان، تاثیر گذاری بر رفتار و کردار مخاطب (خصوصا کودک و نوجوان) می باشد.نکته 2) تاثیر گذاری بر رفتار و کردار به راحتی امکان پذیر نمی باشد مگر اینکه بتوان بر اندیشه و فکر مخاطب تاثیر گذاشت.نکته 3) تاثیر گذاری بر اندیشه و فکر به راحتی امکان پذیر نمی باشد مگر اینکه بتوان عواطف و احساسات ظاهری مخاطب را تحریک کرد.کودک و نوجوان
اسلاید 2: تحریک عواطف و احساسات ظاهری تاثیر گذاری بر فکر و اندیشهتاثیر گذاری بر رفتار و کردارکودک و نوجوانمراحل رسیدن به هدف نهائی در جذب و تثبیت متربیان:
اسلاید 3: رعایت چند نکته یا اصل ضروری می باشدلذت شادیشور و نشاطمشارکت تنوعکودک و نوجوانمرحله اول: تحریک عواطف و احساسات ظاهری
اسلاید 4: قرآنــی احکــامیشعریکودک و نوجوانراه های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:1 – طرح معماهای جالب و جذابشباهت هاچیستانریاضی و اعدادسرگرم کننده و سر کاریتفاوتهاهــوشی و ....
اسلاید 5: طرح معماهای جالب و جذاب سوره ای که اگر یک حرف به آن اضافه شود نام سوره ای دیگر و اگر دو حرف اضافه شود نام سوره ای دیگر می شود؟آن چیست که خدا ندارد؟آن چیست که به همه واجب است حتی به کافران ، حتی به آمریکائیها ، .... به امامان ، به فرشتگان ، حتی به خدا هم واجب است؟5 سوره که اسم حیوان باشد نام ببرید.آن چیست چشم و گوش دارد ولی دهان ندارد؟تخم مرغ را زدم زمین نشکست ، چرا؟فرق میوه و سیگار چیست؟آن چیست سرش را ببریم زنده می شود؟خانمی بچه ای در بغل داشت از او پرسیدند با تو چه نسبتی دارد ، گفت هم نوه ام و هم برادر شوهرم است چطوری امکان دارد؟(برای بزرگترهاست)کودک و نوجوان
اسلاید 6: طرح معماهای جالب و جذاب شخصی در ساندویجی گفت : آقا یک ساندویج بدون کاهو می خواهم فروشنده گفت: ها شما خلبانید. از کجا فهمید؟راننده ای روز روشن ، جلو چشم افسر پلیس از چراغ قرمز عبور کرد ولی نه تنها افسر او را جریمه نکرد بلکه به هم احترام هم گذاشتند چرا؟پادشاهی قصد کشتن تلخک خود را کرد، خروسی را به او داد و گفت باید این خروس را بکشی و هر طور بکشی تو را همانطور خواهم کشت تلخک خروس را طوری کشت که پادشاه نتوانست خروس را آنطور بکشد خنده اش گرفت و تلخک را آزاد کرد، تلخک چطوری خروس را کشت؟یک فیل را چطوری بالای درخت می برند؟حالا چطوری آن فیل را از بالای درخت به پائین می آورند؟تمساحی در رود خانه ای داخل جنگل دهانش را باز کرد که شکار کند ولی ناگهان یه چیزی روی تمساح افتاد و تمساح را له کرد ، آن چه بود؟کودک و نوجوان
اسلاید 7: جوابها حج – حجر - حجراتخواب – شریک - پدر و مادر و ...اسمعنکبوت – نحل – نمل – فیل - بقرهشینزمین نشکست.میوه را اول می کشند بعد می خرند ولی سیگار را اول می خرند بعد می کشند.سر زندهدو نفر با مادر یکدیگر ازدواج می کنند بچه یکی از این دو نفر در بغل مادرش است.چون لباس خلبانی پوشیده بود.راننده پیاده بود.سر خروس را در دهانش گذاشت تا خروس خفه شد.دانه درخت را می کارند و فیل را روی آن می گذارند تا بالا برود.صبر می کنند تا پائیز بشه و فیل سوار یک برگ می شه و پائین می آد.برگ سوراخ شد فیل افتاد.کودک و نوجوان
اسلاید 8: 10 بسته داریم در هر کدام 10 سکه است , هر سکه 10 گرم دارد یعنی همه بسته ها 100 گرمی هستند به جز یک بسته که90 گرمی است یعنی هر سکه آن9 گرم است, حال چطوری فقط با یک بار وزن کردن آن بسته 90 گرمی را پیدا کنیم؟ (برای بزرگترهاست)توضیحات:از ترازو فقط یک بار استفاده شود نه چند بار10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا10 سکه طلا
اسلاید 9: جواب: روی بستهها شماره گذاری می کنیم از 1 تا 10 از شماره 1 – 1 عدد از شماره 2 – 2 عدد از شماره 3 – 3 عدد و .... تا از شماره 10 – 10 عددجمعاً 55 سکه می شود 55 سکه را وزن میکنیم که در اصل باید 550 گرم شود ولی نمی شود. اگر 549گرم بود , شماره 1 , اگر 548 گرم بود, شمارة 2.....25981063741
اسلاید 10: توحیداهلبیت(ع)کودک و نوجوانراه های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:2 – استفاده از اشعار و سرودها(جمع خوانی)امام زمان(عج)احکامیتربیتیاخلاقیو...
اسلاید 11: امام زمان (عج) اي ماه دل آرا اي مهدي زهرا جانم بفدايت(2)هر كس به كسي نازد و من هم به تو نازمدر خلوت دل با تو بود راز و نيازممهدي زهرا سرت سلامت (2) دلدار مني توسالار مني تو جانم بفدايت(2)اي مهدي موعود خدا پشت و پناهتتا كي بنشينم شها بر سر راهتمهدي زهرا سرت سلامت (2)کودک و نوجوان
اسلاید 12: لا اله الا هو لا اله الا هو ، اول است و آخر او(2) لا اله الا هو ، اول است و آخر اوبا زبان و دل قو لوا ، لا اله الا هوذره هاي سر گردان ، جمله ذكر حق گويان از چه غافل اي انسان ، لا اله الا هوبشنو از لب قرآن ، الرحيم والرحمان حي و قادر وسبحان ، لا اله الا هوکودک و نوجوان
اسلاید 13: آقا ظفرآقا ظفر و آقا ظفر بله بله نمره من نمره چند ؟ نمره تو نمره يكيك من يكتا خدايه دين حق چه با صفايههمه از غم رها ميشيم با خدا آشنا ميشيم اگه ايمان و عمل داشته باشيمدوي من دولت حقه كار دشمن همه لقّه سه من سينه سپر كن شيطونو تو در بدر كن چهار من چاره كار حالا كه موقع كارهپنج من پنجه شيره تنبلي بايد بميرهکودک و نوجوان
اسلاید 14: نمونه اشعارظفرکوفه را ماتم گرفته کوچه ها را غم گرفته آید از هر طرف یک صدائییا علی یا علی جان کجائیخدایا گل من که نیلی نبودجواب پیمبر که سیلی نبودگل من کبود استجدائی چه زود استمرو فاطمهدلم گرفته امشب ز غصه های زینب(3)منم گدای زینب منم گدای زینب(2) بخواب آرام ای گل پرپر نازنین اصغر بهارمکه باغ من شد خزان دیگر من گلی در کف ندارم پس از تو آخرین دردانه منمن و تنهائی و این خیل دشمنعلی لای لای علی لای لای علی لایخوشا آنانکه با عشق حسینی یارشهادت را پسندیدند و رفتند(2)امون ای دل ای دل ای دل حسین(ع) بسوز ای دل ای دل ای دل حسین(ع) کودک و نوجوان
اسلاید 15: توضیحیمسابقه ایکودک و نوجوانراه های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:3 – استفاده از کارتهای کمک آموزشیگروهیانفرادی
اسلاید 16: نمونه – واجبات نمازکودک و نوجوانقرائتنیتقیامرکوعترتیبتشهدسجودذکرموالاتسلامتکبیره الاحرامغیر رکنرکن6511
اسلاید 17: حروفحلقه هاکودک و نوجوانراه های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:4 – استفاده از بازیهـــای فــــکریو ...نخ ها و گره ها
اسلاید 18: نکـــات اجـــرائی بچه ها را به گروه های مختلف تقسیم نمائیددر صورت امکان فقط یک نمونه از بازی ها را به اجرا بگذارید( یعنی از آن یک نمونه به تعداد گروه ها تهیه نمائید و به هر گروه یک عدد تحویل دهید.)برای ایجاد رقابت سالم وقت تعیین کنید مثل اینکه بگوئید فقط 5 دقیقه وقت دارید هر گروهی زودتر انجام داد برنده می باشد برای اینکه شور و نشاط بیشتری ایجاد شود از1 تا 3 بشمارید.( شمارش می تواند سر کاری باشد مثل 2/5 – 2/75...)ابتدا آنها را راهنمائی نکنید و فقط بگوئید که این شکل را درست کنید یا این دو حلقه را از هم باز کنید .زمانی که احساس کردید دارند نا امید می شوند و هیجانها فرو کش می کند ، یک راهنمائی کوچکی داشته باشید.کودک و نوجوان
اسلاید 19: ادامه نکـــات اجـــرائیراهنمائیها به صورت فرمولی باشد بهتر است.فرمول اول: راهی را که یک بار رفتی و دیدی خطا است دوباره تکرار نکن.فرمول دوم: یکی از مهره ها مهره اصلی است .فرمول سوم: در بعضی از بازیها در مهره اصلی قسمت خالی نباید پر شود.فرمول چهارم: در هیچ شرایطی نا امید نشوید. در آخر یک بار برای هر گروهی بدون اینکه ببینند بازی را انجام دهید و از آنها بخواهید که یک لحظه ببینند تا امید پیدا کنند و سپس به سرعت آن را به هم بزنید.این بازی ها مستقیم خود شما را درگیر نکند سعی کنید در مراحل سوم و چهارم به بعد یکی را مسئول اجرای این بازیها قرار دهید.بازی ها حتما گروهی انجام بگیرد تک نفره کم اجرا شود.جواب را به راحتی ندهید.کودک و نوجوان
اسلاید 20: کودک و نوجوانراه های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:5 – استفاده از آهنگ ها و نواهای سنگین و متین برای ارائه روایات
اسلاید 21: نکـــات اجـــرائیبه بچه ها بگوئید من 3 بار حدیث را می خوانم شما فقط گوش دهید تا کامل یاد بگیرید.مرتبه چهارم از آنها بخواهید تا با شما همخوانی کنند.بار پنجم و ششم خودشان بخوانند.آنها را به دو گروه تقسیم کنید یک قسمت از روایت را گروه اول و قسمت دوم را گروه دوم بلند و هماهنگ بخوانند.برای اینکه شور و نشاط بیشتری ایجاد شود از1 تا 3 بشمارید.( شمارش می تواند سر کاری باشد مثل 2/5 – 2/75...) ترجمه را هم چند بار هماهنگ با هم بخوانند.( گاهی اوقات با صدای آدم آهنی بخوانند)کودک و نوجوان
اسلاید 22: ادامه نکـــات اجـــرائی استفاده از آهنگ ها و نواهای سنگین و متین برای ارائه روایاتاز چند نفر بخواهید که حدیث یا ترجمه را یک نفره با آهنگ بخواند.از چند نفر بخواهید که معنی حدیث را توضیح دهند.ما بین خواندن و تکرار بچه ها باید نکات خیلی جالب و آموزنده از داستانها و روایات و خاطرات و ... بیان شود تا روایت در ذهن بچه ها ماندگار تر شود.کودک و نوجوانحضرت علی(ع) فرمودند:بادِرِ الفُرصَه(2) قَبلَ اَن تَکونَ غُصَّه(2)فرصتها را در یابید قبل از آن که غصه بخورید.نمونه اول
اسلاید 23: استفاده از آهنگ ها و نواهای سنگین و متین برای ارائه روایاتنمونه دومکودک و نوجوانحضرت علی(ع) فرمودند:خَلیلُ المَرءِ(2) دَلیلٌ علی عَقلِه(2)دوست انسان نشان دهنده عقل اوست.
اسلاید 24: کودک و نوجوانراه های تحریک عواطف و احساسات ظاهری:6 – استفاده از ذکرهای قرآنی تواشیح و صلوات
اسلاید 25: نمونه های استفاده ازذکرهای قرآنی - تواشیح و صلوات سلامٌ سلامٌ سلامٌ سلام عَلی المُصطفی وَاهلِ بَیتِ الکِرام.صلّ الله علی محمّد، صلّ الله علی النّبیصلّ الله علی محمّد، و علی آلِ النّبی صلواتٌ ص لواتٌ صلواتٌ صلواتٌ. صلوات صلوات علی محمّدکودک و نوجوان
اسلاید 26: نمونه های استفاده ازذکرهای قرآنی - تواشیح و صلوات الله یا الله یا الله یا اللهاللّهمّ صلّ و سلِّم و زد و بارک عَلی رَسولِ الله و آلهِ الاَطهار اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد( به سبک سریال امام علی ع).صلوات قرآنی کوتاهاللّهمّ صلّ و سلّم علی الررسولِ و آل النَّبیِّ العظیمکودک و نوجوان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.