صفحه 1:
صفحه 2:
AGF) "جناب كت طباطیانی
Ft [icy Cae) دهنده . .مس مرادیان all
ارشدحسابداری)
كن
صفحه 3:
امروزه بسیاری از واحدهای اقتصادی به بخش ها و زیربخش های کوچکتری تقسیم می شوند,و به هر یک از آنها
اختیارات و مسئولیت های خاصی داده می شود . مدیران رده بالا در هر شرکت
پذیری و بهبود کنترل و نظام پاداش » اين تقسیم بندی و تفکیک را انجام دهند و در
اهداف مدیران زیرمجموعه اطمینان حاصل نموده و اين امر به طور مستمر مور"
عدم هماهنگی اهداف بخش های زیرمجموعه » می تواند شرکت را از دستیابی به اهداف
هماهنگی اهداف زمانی حاصل می شود که مدیران بخش ها در جهت همان اهدافی گام بردار؛
شرکت . برای آنها تعیین نموده ایثت . در این صورت با توجه به تدبیر و دقت نظری
خصوص تعیین اهداف هر بخش از خود نشان می دهد ء می توان به هماهنگی اهداف ضاد و تناقض.
. بین اهداف زیرمجموعه » اطمینان حاصل نمود
صفحه 4:
عبارت است از تعهد منطقی در قبال اختیارات تفویض شده به یک فرد یا گروهی از افراد که در
تصمیم گیری ها و فعالیت های سازمانی شرکت دارند .
مفاهیم اساسی حسابداری سنجش مسئو
مفاهیم ارائه شده در ذیل » پیش فرض های لازم برای ایجاد و حفظ یک سیستم حسابداری سنجش
مسئولیت می باشد :
0 - طبقه بندی مسئولیت های مدیریت در سطوح مختلف سازمان به منظور بودجه بندی برای هر یک
از سطوح پایه و اساس حسابداری سنجش مسئولیت می باشد . چون در حسابداری سنجش مسئولیت »
مسئول هر قسمت با توجه به اختیارات تفویض شده باید جوابگوی هزینه های قسمت خود باشد لذا
هزينه ها بايد به هزینه های قابل کنترل و غیرقابل کنترل توسط رئیس آن قسمت ۰ طبقه بندی گردد .
صفحه 5:
معمولا هزینه های متغیری که به یک دایره تخصیص می یلبد توسط رئیس آن دایره قلبل کنترل است در حللی که هزینه های
ثابت منظور شده به حساب یک دایره عموما توسط وی قابل کنترل نیست .
۲ 7 نقطه شروع سیستم اطلاعلتی سنجش مسئولیت را باید در نمودار سازمانی که.
جستجو کرد . اختیار ۰ به مسئولیت کنترل پازه ای هزینه ها و مخارجی که در بودج
بینی شده است ۰ منجر می گردد .
۳ - بودجه هر قسمت باید هزینه های قلبل کنترل توسط سرپرست آن قسمت رابه روشنی
بايد به كونه ای تنظیم شود که ثبت هژینه های قابل کنترل را در حوزه اختیارات . امکان پذب
صفحه 6:
a
هد
با توجه به مفاهيم اساسى كه در قسمت قبل اشاره شد ء براى دستيابى به هدف هاى بيان
شده در بودجه ( بودجه جامع ) .یک سازمان بلید وظلیف همه کارکنان « از مدیریت ارشد
اجرائی تا مدیران همه سطوح سازمانی و کارگران تحت سرپرستی ) را هماهنگ کند .
هماهنگ نمودن فعالیت های سازمانی بدان معنی است که مسئولیت ها را به مدیران
واگذار کرد تا در برابر عملیات خود . از نظر برنامه ریزی ۰ کنترل نیروی انسانی و منابع
فیزیکی پاسخگو باشند . اصولا مدیریت یک نوع فعالیت انسانی است . بودجه . به خودی
خود هدف نیست . بلکه هدف آن کمک به مدیران است .
صفحه 7:
ی ساختار سازمانی_عبارت است از تنظیم خطوط مسئولیت ها در درون سازمان . بعضی از
شرکت ها ممکن است ساختار خود را بر مبنای کارکردهای تجاری تنظیم کنند . مثلا یک شرکت
نفتی ممکن است ساختار خود را بر مبنای اکتشاف . پالایش و بازاریلبی تنظیم کند . برخی از
شرکت ها هم ممکن است ساختار خود را بر مبنای محصول یا نام تجاری تنظیم کنند . برای
مثال ممکن است یک شرکت تولید کننده محصولات بهداشتی ساختار خود را بر مبنای
محصولات ( خمیردندان صابون و ... ) تنظیم کند . مدیران هر یک از واحدهای مستقل شرکت (
خمیرذنتان » صابون و بت قر:مورذ وظایفك سازمانی ,قزر ,خرون وانجف-خوق: اختیار کامل.برای
تصمیم گیری دارند و در زمینه های تولید ۰ بازاریلبی و لین قبیل امور تصمیمات لازم را اتخاذ مى
صفحه 8:
مراك ل متتستوليت ۱
حسابداری مدیریت با استفاده از سیستم حسابداری سنجش مسئولیت » ابزارهایی Bae
را در اختیار قرار می دهد که با استفاده از آنها می توان عملکرد بخش ها و
افراد ذیریط را ارزیابی نموده و از هماهنگی اهداف بخش ها و افراد مختلف
اطمینان معقولی حاصل نمود . بنابراین » هر مدیر بدون توجه به سطح یا طبقه
ای از سازمان که در آن قرار دارد » مسئول امور يك مرکز مسئولیت است .
. مشخص نمودن مراکز مسئولیت یکی از ابزارهای حسابداری مدیریت است
صفحه 9:
a
منظور از مرکز مسئولیت . یک بخش ۰ یک قسمت یا یکی از واحدهای فرعی سازمان است
که مدیر آن . اختیارات لازم برای اداره آن بخش یا قسمت و یا واحد فرعي و نیز مسئولیت
پاسخگویی در رابطه با مجموع خاصی از فعالیت ها و نتایچ فعالیت های آن بخش یا قسمت و
یا واحد فرعی رابه عهده دارد . هر قدر مدیر در سطح بالاتری قرار گیرد ؛ مرکز مسئولیت
گسترده تر خواهد شد و معمولا تعداد زیردستان بیشتر خواهند بود . بنابراین طبق توضیحات
حسابداری سنجش مسئولیت سیستمی است که برنامه ها ء بودجه ها ء اقدامات و نتایج »
واقعی عملکرد هر یک از مدیران بخش ها و مراکز مسئولیت را اندازه گیری می نماید .
صفحه 10:
a>
""مراکز مسئولیت معمولابا توجه به حیطه اختیارات و نوع مسئولیت مدیر آنها به چهار
: گروه زیر تقسیم می شوند
. مرکز هزینه : مدیر تنها پاسخگوی هزینه هاست - ۱
. مرکز درآمد : مدیر تنها پاسخگوی درآمدهاست - ۲
. مرکز سود : مدیر پاسخگوی درآمدها و هزینه هاست 7 ۳
۴ - مرکز سرمایه گذاری :مدیر پاسخگوی سرمایه گذاری . درآمدها و هزینه هاست
صفحه 11:
a>
مرکز هزینه بخشی از شرکت است که مدیر آن » مسئولیت پاسخگویی در مقابل هزینه های انجلم شده در آن 7
بخش را به عهده دارد . برای مثال بخش پشتیبانی رستوران در یک شرکت تولیدی ۰ یک مرکز هزینه است که
مدير آن » مسئولیت حسابدهی هزینه های رستوران را به عهده دارد . بدیهی است فردی که مدیریت یک مرکز
هزینه را به عهده دارد باید در مقابل مسئولیتی که دارد اختیاراتی نیز منناسب با آن مسئولیت داشته باشد زیرا
شخصی که اختیارات کافی در یک زمینه نداشته باشد ۰ نمی تواند پاسخگویی کافی نیز در قبال آن داشته باشد .
صفحه 12:
a
"برای مثال اگر مسئولیت استخدام پرسنل واحد رستوران در مثال مذکور به عهده
شخص دیگری باشد ۰ نمی توان به دلیل زیاد بودن هزینه ی حقوق و دستمزد ۰ مدیر
رستوران را مورد بازخواست قرار داد .به عنوان مثال دیگر » واحد تعمیرات و نگهداری در
هتل » یک مرکز هزینه خواهد بود ء زیرا مدیر واحد تعمیرات تنها پاسخگوی هزینه هاست
از این رو » در بودجه بر هزینه ها تاکید خواهد شد .
صفحه 13:
""مرکز درآمد بخشی از هر شرکت است که مدیر آن . مسئولیت حسابدهی در مورد درآمدهایی را به
عهده دارد که به آن مرکز نسبت داده می شود . مثلا در شرکتی که به ساخت درهای ضدسرقت
اشتغال دارد ۰ واحد نصب به عنوان یک مرکز درآمد مطرح است و مسئولیت درآمدهای واحد نصب را
به عهده دارد . طبیعی است که اگر تعیین اولویت های نصب با فرد دیگری غیر از مدير واحد نصب
باشد . به حسابدهی و پاسخگویی مدیر واحد نصب . لطمه وارد می شود یعنی نباید از حدود
اختیارات لازم برای مدیر واحد درآمد کاست چون کاستن از اختیارات موجب کاهش حسابدهی وی
می شود . به عنوان مثال دیگر . واحد فروش در هتل به صورت یک مرکز درآمد خواهد بود » زیرا
مدیرفروش تنها مسئول درآمدهاست . در اینجا . در بودجه بر درآمدها تاکید خواهد شد .
صفحه 14:
5
&
مرکز سود نیز بخشی از یک شرکت است که مدیر آن . مسئولیت حسابدهی در مقابل درآمدها و
هزینه های تحقق يافته در آن مرکز را به عهده دارد . یعنی مدیران مراکز سود در حقیقت
مسئولیت یک مرکز بها ( هزینه ) و یک مرکز درآمد را به طور توام و همزمان به عهده دارند . با
توجه به اينكه سود ( زيان ) هر بخش از تفاضل درآمدها و هزینه های آن بخش بدست می آید .
این مراکز تحت عنوان مراکز سود شناخته می شوند . هر چند حاصل فعالیت این مراکز ممکن
است به زیان نیز منجر شود . برای مثال ۰ شعبه های مختلف یک شرکت بازرگانی در نقاط مختلف
کشور . می توانند نمونه هایی از مراکز سود باشند چون مدیر هر شعبه مسئول درآمدها و هزینه
های آن شعبه می باشد .
صفحه 15:
a
مركز سرمايه كذارى بخشى از يك شركت است كه بطور همزمان مسئوليت حسابدهى در مورد سودهاى تحقق يافته 7
. و سرمايه كذارى انجام شده در آن بخش را به عهده دارد . مراكز سرمايه كذارى » نوع كامل تر مراكز سود هستند
اگر سود یک بخش بیشتر از سود بخش دیگر باشد » آیا می توان نتیجه گیری کرد که عملکرد بخش سودآورتر بهتر از
عملکرد بخش دیگر بوده است ؟ خیر » زیرا باید مشخص شود که اين سود با چه مقدار سرمایه گذاری کسب شده
است ؛ یعنی باید به نسبت سود به سرمایه گذاری توجه کرد نه فقط به مبلغ سود . شعب مختلف یک شرکت می تواند
مثالی برای مرکز سرمایه گذاری باشد زیرا باید سود هر شعبه به نسبت سرمایه گذاری انجلم شده در آن شعبه » مورد
توجه قرار گیرد . شعبه ای که در آن ۰ سرمایه گذاری بیشتری انجام شده است » انتظار براین است که سود آن نیز
بيشتر باشد . مدير مركز سرمایه گذاری نیز باید در مقابل مسئولیتی که دارد ۰ اختیار کافی داشته بلشد در غير
. پاسخ خواهی مفهومی نخواهد داشت . بنابراین در بودجه مربوط به اين مدیر سرمایه گذار ؛ بر درآمدها تروصنیا
هزینه ها و سرمایه گذاری تاکید خواهد شد .
صفحه 16:
مسئولیت و قابلیت کنعرل
منظور از قابلیت کنترل میزان نفوذ ( يا تاثیر ) مدیریت بر هزینه ها ء درآمدها ۰ يا سایر موارد مدنظر می باشند .
یک هزینه قابل کنترل هزینه ای است که مدیریت مرکز مسئولیت طی یک دوره +
. در یک سیستم حسابداری سنجش مسئولیت می شود همه هزینه های غیرقابل کنترل را
مدير حذف يا اين كه اين نوع هزينه ها را از هزينه های قابل کنترل تفکیک كرد . براى
سريرست يك واحد مونتاز ممكن است به مقدار ( نه هزينه هاى ) مواد مستقيم » دستمزد
مستقیم » دستمزا
لله رق و
ملزومات محدود شود . ٠.
a
صفحه 17:
ِ_99 ee
١ > تعداد بسيار اندكى از هزينه ها . آشكارا ٠ تحت تاثير يك مدير منحصر به فرد قرازج
خرید می تولند بر هزینه های مواد مستقیم اثركذار باشد اما از سوى So اين هزينه ها
Jas اين مدير خارج است . مقادير مصرفى ممكن است تحت اعمال نفوذ یک مدیر تولید باشد ۰ ولی از
مصرف به كيفيت مواد خريدارى شده هم بستكى دارد . افزون براین . اغلب مديران به
۱۳
تفکیک مسئویت های فردی در یک موقعیت کار گروهی چندان آسان نمی Ul اله
صفحه 18:
01 - در لت هر مزیه ای تحت رل یک ار درخواهد آمد اما در بشتر گزارش های حهلکرد دوز
های یکساله یا کمتر . . است . مدير کنونی ممکن است وارث مسائل و ناکارانی های پشتیبان خود..
باشد . برای مثال موس بم atl طبق مفاد قراردادهای نامطلوبی
با عرضه کنندگان مواد اولیه يا اتحاديه هاى كاركرى بسته اند . جكونه مى توان آ
كنترل مدير كنونى است از نتايج ناشى از تصميمات ديكران تفكيى كرد ؟ مدیر کنو
مسائلى باشد ؟ بنابراين در ياسخ خواهى بايد به اين قبيل موارد توجه شود . مدیرا
گزارش هایی که به آنها ارائه شده است از زواياى متفاوتى به موضوع قابليت كنترل نكاه مى کنند .
دیگر از روسای شرکت ها بر اين باورند كه هنكام بررسى عوامل غيرقابل كنترل ts ARIE
عملکرد مدیرانی که نتوانسته اند به هدف های تعیین شده در بودجه دست یابند ۰ بهتر است از رویکردی
تبعیت کنند كه مبتنى بر تقسیم بیشتر خطرات با مدبران باشد , %
صفحه 19:
a
هدف اصلی واحدهای تجاری » استفاده موثر از دارائی ها و به حداکثر رساندن سود می باشد . برای تحقق
اهداف واحد تجاری و سهولت مقایسه بخش های مختلف آن » اندازه گیری صحیح عملکرد بسیار موثر است ۰
به همین دلیل » ضرورت اندازه گیری سود و ارزیابی عملکرد مطرح می گردد .
حسابداری سنجش مسئولیت به شناخت حوزه مسئولیت مدیران و همچنین ارزیابی عملکرد آنان کمک موثری
می نمید . در صورتی که موسسات از هزینه یابی استاندارد استفاده کنند » در گزارش عملیات مراکز هزینه ؛
عملکرد واقعی آنان با استاندارد مقایسه می گردد و بدین ترتیب ارزیابی مراکز هزینه صورت می پذیرد .
صفحه 20:
هد
۴ بنابراین اندازه گیری سود و ارزیابی عملکرد عامل اصلى سيستم كنترل مديريت
است و می تواند در افزايش کارائی و ایجاد انگیزه در مدیران بخش های مختلف
واحد تجاری موثر باشد . برای ارزیابی عملکرد مدیران معیار.های مالی و غیرمالی
بايد مدنظر قرار كيرد .
صفحه 21:
5
sola” )5 سازمان ها » به صورتی روزافزون » در مورد واحدهای سازمانی اقدام به ارائه
معیارهای سنجش عملکرد مالی و غیرمالی کرده و آنها را در گزارش منحصریه فردی به
نام کارت ارزیابی متوازن ارائه می کنند . سازمان های مختلف در ارزیابی متوازن بر
معیارهای مختلف تاکید می کنند » ولی استراتژی سازمان هميشه منشا و مبدا بيدايش اين
معیارهای سنجش است
فرض کنید استراتژی هنل آلفا این است که به مهمانان » بهترین خدمات را ارائه کند و در
مقايسه با رقبا » برای هر اتاق بالاترین نرخ کرایه را منظور نماید
صفحه 22:
: آلفا در ارزیابی متوازن خود از معیارهای زیر استفاده می کند chine
١ - دیدگاه مالی : قیمت سهام . سود خالص . بازده فروش ۰ بازده سرمایه . ارزش افزوده اقتصادی
۲ 7 دیدگاه مشتری : سهم بازار در مناطق مختلف جغرافیایی . رضایت مشتری . میانگین تکرار مراجعه مشتریان
۳ - دیدگاه فرایند داخلی : تنوع خدمات برای مشتری . مدت زمان صرف شده برای ارلكه خدمات» کیفیت بخدمات
ارائه شده
۴ - دیدگاه یادگیری و رشد : آموزش کارکنان و سطح مهارت آنان ۰ رضلیت کارکنان » جلبه جائی کارکنان ۰ وجوٌ
سیستم اطلاعاتی و مدت زمانی که صرف آموزش کارکنان می شود .
صفحه 23:
*در اجرای روش ارزیابی متوازن » هدف این است که در دیدگاه یادگیری پیشرفت هایی صورت گیرد » زیرا
آن منجر به تقویت دیدگاه فرایند کسب و کار داخلی خواهد شد و آن هم به نوبه خود منجر به بهبود دیدگاه های
مالی و مشتری می شود . همچنین این هتل برای ارزیابی مدیران و اعطاء پاداش برحسب عملکرد از
معیارهای ارزیابی متوازن استفاده می کند .
برخی از معیارهای عملکرد مانند ساختن هتل های جدید دارای افق زمانی بلند مدت و برزخی دیگر از
معیارهای سنجش عملکرد مانند پذیرش مسافر و کیفیت خدمات ارائه شده دارای افق زمانی کوتاه مدت هستند .
صفحه 24:
*طراحی چنین معیار سنجش عملکرد بر مبنای حسابداری مستلزم شش مرحله است :
مرحله 0 . انتخاب معیار سنجش عملکرد که بتوان بدان وسیله اهداف مالی مدیریت ارشد را هماهنگ کرد .
برای مثال ۰ آیا سود عملیاتی ۰ سود خالص بازده دارائی يا درآمد بیانگر بهترین معیار عملکرد مالی یک
واحد سا مانی ستند ۴
مرحله 0 . انتخاب لفق زماتی هریک از معیارهای سنجش عملکرد در مرحله 4 . برای مثال . اباستارهای
سنجش عملکرد مانند بازده دارائی ها را باید برای یک سال یا برای چند سال محاسبه کرد ؟
مرحله 6 . انتخاب تعریفی از اجزای تشکیل دهنده معیار سنجش عملکرد در مرحله 4 . .براق مثال ؛ آيا باه
دارائی ها را برحسب کل دارائی ها یا خالص دارائی ها ( کل دارائی ها منهای کل بدهی ها ) تعریف کرد ؟
صفحه 25:
مرحله <6 . انتخاب مبانی اندازه گیری جایگزین برای هر یک از معیارهای عملکرد در مرحله 0 . برای متال
آیا باید دارائی ها به بهای تمام شده تاریخی پا بهای جاری ارزیابی شوند ؟
مرحله 0 . انتخاب سطح هدف از عملکرد . برای مثال آیا همه واحدهای سازمانی باید دارای هدف های
همانند ( مانند نرخ بازده یکسان برای دارائی ها ) باشند ؟
مرحله © . انتخاب دوره زمانی برای بازخورد . برای مثال » آیا گزارش عملکرد تولید باید روزانه » هفتگی
یا ماهانه به مدیریت ارشد داده شود ؟
"لین شش مرحله باید به ترتیب طی شود . مسائل مطرح در هر یک از مراحل با یکدیگر وابستگی متقلبل دارند و اغلب
یر از تصمیم گیری در مورد معیار سنجش مبتنی بر سیستم حسابداری بارها لین مراحل را طی مي
کند . در ادامه فقط به مرحله یک ( معیارهای سنجش عملکرد ) پرداخته می شود
صفحه 26:
کرد 5
*برای اندازه گیری سود و ارزیلبی عملکرد واحدهای تجاری ۰ روش های متعددی وجود دارد که
متداول ترین آنها عبارتند از :
۱ - روش نرخ بازده سرمایه بکار گرفته شده د بازده سرمایه - ۵۱)
۲ - روش سود باقی مانده + (RI
۳ < روش ارزش افزوده اقتصادی د ۷۸۵)
F روش بازده فروش 2 1805 )
ییا که
صفحه 27:
روش نرخ بازده سرمایه (ROD)
برای محاسبه بازده سرمایه کافی است سود محاسبه شده در یک سیستم حسابداری را بر
سرمایه محاسبه شده در همان سیستم حسابداری تقسیم کرد .
بازده سرمایه متداول ترین روشی است که بدان وسیله عملکرد را محاسبه می کنند . این
روش به دو دلیل شهرت دارد : در اجرای این روش همه اجزای تشکیل دهنده سود
( درآمد » بهای تمام شده و سرمایه ) در قالب یک عدد « درصد » بیان می شود و می
توان آن را با نرخ بازده فرصت های دیگر در داخل یا خارج از شرکت مقایسه کرد .
صفحه 28:
با لين حال . بازده سرمایه . همانند هر شاخص دیگری که برای سنجش عملکرد به کار برده می
شود . باید با احتیاط و همراه با سایر شاخص ها مورد استفاده قرار گرد .
بازده سرمایه را « نرخ بازده حسابداری » یا « نرخ بازده حسابداری تعهدی » نیز می نامند . معمولا
مدیران هنگام ارزیاببی عملکرد واحدهای سازمانی » مانند یک واحد مستقل از عبارت « بازده
سرمایه » ( ۵۱ ) و هنگامی که پروه ای را ارزیلبی می نمایند از عبارت « نرخ بازده حسابداری
تعهدی » استفاده می کنند .
صفحه 29:
a
فرمول بالا خلاصه شده حاصل ضرب دو عامل نسبت سودبه درآمد فروش ( بازده فروش ) و
دفعات گردش سرمایه به کار رفته است که می توان در قللب معادله و به شکل نمایه )٩-۱(
ie ۲ ۱
ارائه کرد : ۳
نرخ يازده سرمايه بكار رفته - | »ز
Ages ROL
ae step سس روف ریا RSH
سرمایه ه کار رفته
ales )4-1( سدع
درآمد فروش سوه نزو
—_— نرخ بازده RON aby [ab
سرماية درآمد فروش مين 2
بازده فروش »د دفعات گردش سرمایه > ترخ بازده سرمایه (0001)
صفحه 30:
a
*اين روش را « روش تجزیه و تحلیل سودآوری دوپونت » می نامند . در اجرای روش
دوپونت به عواملی که موجب ایجاد سود می شهند . توجه می گردد : استفاده نمودن از
دارلئی ها برای ایجاد درآمد بیشتر و افزليش سود هر ریال از درآمد . هر گاه هر یک از این
دو عامل اجزای تشکیل دهنده این رابطه بدون تغییر در دیگری افزایش يابد ٠ بازده
سرمایه افزایش خواهد یافت . جزئیات کامل ارتباط بین نرخ بازده سرمایه به کار گرفته
شده با اجزای تشکیل دهنده آن در نمایه )٩-۲( نشان داده شده است .
صفحه 31:
صفحه 32:
روش سود باقی مانده ( <<
سود دباقی مانده (1) عبارت است از سود محاسبه شده به روش حسابداری منهای بازده
موردانتظار از محل سرمایه . يعنى
اگر نرخ بازده را در سرمایه به کار گرفته شده ( مجموع دارلیی ها ) ضرب نمائیم به هزینه
های ضمنی سرمایه دست می یابیم . در برخی موارد خاص هزینه های ضمنی یا تلویحی
محاسبه می شود . ولی معمولا در گزارش های مالی ارائه نمی گردد .
صفحه 33:
ارزش افزوده اقتصادی نوع خاصی از محاسبه سود باقی مانده است که در سال های کنونی مورد توجه زیادی
قرار گرفته است . رابطه آن به شرح زیر است:
منظور از میانگین موزون هزینه سرمایه . عبارت از میانگین وزنی نرخ هزینه تلمین مالی بلند مدت شرکت می
باشد و از مجموع حاصلضرب نرخ هزینه تامين مالی از طریق یک منبع مالی در وزن آن منبع مالی بدست می آید
صفحه 34:
روش بازده فروش (05
نسبت سود به دریآمد فروش که اغلب بازیده فروش (۲069)) نامیده می شود »
عددی است که اغلب در محاسبه عملکرد مالی مورد استفاده قرار می گیرد . بازده
فروش یکی از اجزای تشکیل دهنده فرمولی است که در اجرای روش دوپونت در
تجزیه و تحلیل سودآوری در محاسبه بازده سرمایه مورد استفاده قرار مى كيرد .
رابطه بازده فروش به صورت زیر است :
) ROS = (45,3 201 (
صفحه 35:
یک واحد تجاری غیرمتمرکز که دارای تاسیسات مختلف و محصولات متنوع است ؛ از مدیران بحة
سا a
قسمت ها انتظار می رود که بخش یا قسمت مربوط به خود را به عنوان یک واحد نیمه مستق لذاره کنند ۰ این٩ 5 <
06
بدان علت است كه در سازمان هاى غيرمتمركز بيشتر قدرت تصميم كيرى در اختيار مديران واحدهاى فرعي
قرار دارد .
صفحه 36:
"هتگامی که بین بخش های مختلف یک سارمان با:واحد تجارى » انتقالات داحلى كال ge
اینگونه نقل و انتقالات نوعی رویداد مللی داخلی تلقی می.شود » براى ارزيلبى عملكرد سيران بشت cess
اما
اب ها كبك ما
0
شود . بنابرلین اغلب در سیستم کنترل مدیریت برای هماهنگ کردن اقدامات واحدهای فرعی و ارزیابی عملكرة نا ا
قیمت های انتقالی استفاده می شود .
0%
4 رویدادهای مللی بايد همانند رویدادهای مللی خارجی شناسائی و قیمت گذاری شده و نهایتا در
منظور از قیمت انتقالى قیمتی است که يك واحد فرعی ( بخش ۰ دپارتمان + قسمت و لمثال آن ) برای كالاها و خدياة
فرعی دیگری از همین واحد تجاری یا سازمان انتقال می دهد : منظور می تماید SEU ER col at a,
فرعی فروشنده درآمد ایجاد شود و برای یک واحد فزعی هرید مزینه خرید به وجود آورد که ee Mi cu مكؤدا عملیاتی 2۹۳۹
CS ale سوه نی می توا د ارریبی عفی ای واخهای فرحی و ايجاد انكيزه دو میرن مور( داد کیت
محصولات یا خدمات انتقال یافته بین واحدهای فرعی یک سازمان را محصولات واسطه ای می نامند . واحد فرعی FST GS
ممكن است محصول را مورد پردازش اضافی قرار دهد یا اگر لز واحد تولید به واحد بازاریابی منتقل شده باشد ۰ آن را به مشتریان
خارجی بفروشد .
صفحه 37:
از یک دیدگاه » قیمت گذاری اقلام انتقالی یک پدیده بحث برانگیز است . فعالیت های درون یک "سازمان » از
نظر ماهيث » قایل عرضنه نمی ماشد » و بدان گونه که ٩ معاملات بل زواد اتملم می شود ASS Cal ۱۳۳
ی
خریداری نمی شود و به فروش نمی رسد . با این حال ۰ تعیین قیمت برای محصولات انتقالی بین ۳
os
شرکت رنگ و بوی متمایز از بازار دارد . de 586
دلیلی را که برای قیمت انتقالی ارائه می کنند اين است که مدیران واحدهای فرعی هنگام تصمیم گیرع/ نا
بر ee ee me eae الرأخوا هد كنت ابه اجيا ; ase
بر عملکرد کل شرکت می گذارد ۰ بی توجه باشند . از اين دیدگاه » قیمت گذاری انتقالق باعث می شود جة 3
مدیران واحدهای فرعی بتوانند پردازش اطلاعات و کارهای تخصصی تصمیم گیری را به شیوه ای راجت ر
انجام دهند . در سیستمی که برای قیمت گذاری اقلام انتقالی به شیوه ای عالی طرح ریزی شده باشد » بهبود
عملکرد واحد فرعی باعث بهبود عملکرد کل شرکت خواهد شد .
صفحه 38:
در تمام سیستم های کنترل مدیریت » قیمت های انتقالی بايد در جهت دستیابی به استراتژی های سازمان
و اهداف و ساختار سازمانی مناسب کمک کند . به ویژه ۰ قیمت اقلام انتقالی باید موجب افزایش
هماهنگی هدف ها گردد و تلاش مدیریت را در سطح بالا نگه دارد . در واحدهای فرحی عرضه کننده ۰ ۰ ۰ 12۱7۰
برای فروش کالا یا خدمات بايد انكيزه ايجاد شود تا هزینه های آن کاهش یابد و در واحدهای فرعی ,۰ 6
تقاضا كننده » برای خرید کالا یا خدمات باید انگیزه ایجاد شود تا محصولات موردنياز را با كارائى بالا" ©
خریداری نماید و مورد استفاده قرار دهد . قیمت اقلام انتقالی باید به مدیریت ارشد در مورد ارزیابی
عملکرد واحدهای فرعی و مدیران آنها کمک کند . اگر مدیریت ارشد طرفدار درجه بالائی "از عدم °°
تمركز است ٠ قيمت هاى انتقالى بايد به كونه اى تعيين شود که در تصمیم گیری ها آزادی و استقلال عمل 0-1 7
بیشتری به واحد فرعی بدهد ؛ یعنی » مدیر واحد تجاری که در انديشه به حداکثر رساندن سود عملیاتی ".7
واحد فرعی خود است باید دارای آزادی عمل باشد تا با سایر واحدهای فرعی شرکت ( براساس قیمت
اقلام انتقالى ) معامله کند یا با گروه های خارجی شرکت وارد معامله شود .
صفحه 39:
سس
(3روش)
1- قیمت اقلام انتقالی بر مبنای بازار : در اين روش قیمت گذاری . قیمت
های انتقالی بین بخش های مختلف بر مبنای قیمت های جاری بازار تعیین مى شود . به
دلیل عینی بودن قیمت بازار » اين روش بهترین مبنا برای ارزیابی عملکرد و سودآوری
بخش های مختلف واحد تجاری می باشد . هنگامی که یک بازار رقابتی کامل برای کالای
موردنظر در خارج از واحد تجاری وجود داشته باشد این روش مناسب ترین روش خواهد
بود زیرا قیمت های بازار به گونه ای بی طرفانه و براساس عواملی خارج از شرکت . اندازه
گیری می شود و هیچ کس در داخل شرکت اثری بر اندازه آن ندارد .
صفحه 40:
نك قیمت انتقالی مبتنی بر قیمت بازار معمولا مشابه قیمتی است که از فروش کال به
مشتریان خارج از شرکت مطالبه می شود . اشکال اصلی و جدی این روش این است
که در عمل چنین بازاری برای برخی کالاها و محصولات نیم ساخته وجود ندارد » لذا
تعیین قیمت بازار برای اینگونه کالاها امکان پذیر نیست .
" "رهنمودهای لازم برای مبنا قرار دادن قیمت های بازار به منظور قیمت گذاری
انتقالات داخلی به شرح زیر است :
-در قیمت گذاری انتقالات داخلى بايد قيمت بازار يا قيمت توافق شده بازار مورد استفاده
قرار كيرد .
صفحه 41:
ge قیمت انتقالی معمولا باید اندکی کمتر از بهای تمام شده تحصیل اقلام از بازار آزاد تعبین
قسمت تولید کننده باید اختیار فروش تولیدات خود را به داخل یا خارج از شرکت داشته
باشد .
برای حل و فصل اختلافات احتمالی باید یک مرجع حکمیت و میانجیگری پیش بینی شود .
7 چنانچه بخش فروشنده دارای ظرفیت بلااستفاده باشد » هر قیمتی که بالاتر از هزینه های
متغیر تولید و پایین تر از قیمت پیشنهادی فروشنده بیرونی باشد به نفع هر دو بخش است ۰
يعنى :
قیمت پیشنهادی هر واحد از جانب فروشنده بیرونی قیمت انتقالی هر واحد هزینه متغیر ساخت هر واحد
صفحه 42:
a
چنانچه بخش فروشنده . ظرفیت بلااستفاده نداشته باشد . حداقل قیمت انتقالی از رابطه
زير بدست می آید
حاشیه فروش تحصیل نشده هر واحد در مقایسه با قیمت بازار + هزینه متغیر ساخت هر واحد = حداقل قيمت اقلام انتقالى
قاعده کلی : در انجام انتقالات داخلی چنانچه قاعده کلی زیر بکار گرفته شود » سود
: شرکت حداکثر خواهد شد
انجام انتقالات داخلی به بهای تمام شده ( هزینه ) تفاضلی برای قسمت
فروشنده به اضافه هزینه فرصتی که در نتیجه انتقال از دست می رود .
صفحه 43:
ءءء
9 - قیمت اقلام انتقالى بر مبناى بهاى تمام شده :هنكامى كه براى محصولات نيمه ساخته و انتقالى » بازار
بيرونى وجود ندارد يا اطلاعات مرتبط با قيمت هاى بازار به سهولت در دسترس نیست » مدیریت ارشد ممکن
است قيمت اقلام انتقالى را بر مبناى بهاى تمام شده محصول توليد شده انتخاب كند . نمونه هاى لن عبارتند از
هزینه های متغیر محصول » هزينه هاى ثابت و متغير محصول و كليه هزينه هاى محصول . كليه هزينه هاى
محصول عبارتند از همه هزينه هاى توليد به اضافه هزينه هاى ساير واحدهاى سازمان ( تحقيق و توسعه »
طراحى ؛ بازاريابى » توزيع و خدمات يس از فروش ) . هزينه اى كه در مورد قيمت انتقالى بر مبناى بهاى تمام
شده » شامل درصدی مشخص یا سود ناویژیه ای می شود که نشان دهنده بازده مبلغ سرمايه كذارئ شده در واحد
فرعی است .
صفحه 44:
۳ مزیت اصلی این روش سادگی کاربرد آن است ۰ زیرا مسائل و مشکلات حذف سود تحقق نیافته بین مراحل
و بخش ها از موجودی ها جهت تهیه صورت های مالی تلفیقی و محاسبه سود مشمول مالیات را به همراه
ندارد . ضمنا این روش ۰ امکان محاسبه بهای تمام شده محصول نهائی را به آسانی و به نحوی مناسب » به
منظور تجزیه و تحلیل سود برحسب خطوط تولید فراهم می کند .
از ایرادات وارد شده به اين روش » آن است که از قیمت های انتقالی مبتنی بر بهای تمام شده نمی توان در
واحدهای تجاری غیرمتمرکز که به اندازه گیری سودآوری بخش های مستقل نیاز دارند » استفاده کرد .
ایراد دیگر این است که بخش ها و دوایر تولیدی ممکن است به کنترل بهای تمام شده ای که نهایتا به بخشی
دیگر منتقل می شود توجه کافی مبذول ننمایند .
صفحه 45:
د
قاعده كلى : در تدوين سياست قيمت كذارى انتقالات داخلى بر مبناى بهاى تمام شده يا هزينه
هاء در مجموع از قاعده كلى زير مى توان بيروى كرد :
انتقال بايد براساس بهاى تمام شده يا هزينه تفاضلى ( نوعا هزينه هاى متغير ) براى قسمت
فروشنده به اضافه هزينه فرصتى كه شركت بواسطه انتقالات داخلى از دست مى دهد قيمت
گذاری شود . اگر قسمت فروشنده ظرفيت بيكار داشته باشد » هزينه فرصتى كه شركت در
نتيجه انتقالات داخلى از دست خواهد داد » برابر با صفر خواهد بود . اما اكر شركت در سطح
ظرفیت معمول خود فعالیت می کند هزینه مزبور برابر با حاشیه فروش کالا » ( يعنى قيمت
فروش کالا به بیرون منهای هزینه های متغیر آن ) خواهد بود .
صفحه 46:
» قیمت اقلام انتقللی بر مبنای مذاکره یا چانه زنی یا توافقی :در برخی از موارد - + ted
واحدهای فرعی شرکت آزادی عمل دارند که در مورد قیمت اقلام انتقالی بین خود مذاکره و چانه زنی کنند و
سپس در این مورد تصمیم بگیرند که آیا کالا يا خدمتی را در داخل خرید و فروش کنند و یا اینکه ترجیح می
دهند با طرف های خارج از شرکت وارد معامله شوند ؟ در اين شیوه قیمت گذاری » مدیران قسمت خریدار و
قسمت فروشنده چنان عمل می کنند که گویی مدیران دو شرکت مستفل از یکدیگرند و راهبرد مذاکره و توافق
کمابیش مشابه وضعیتی است که در خصوص اشخاص بیرونی و بازار آزاد به کار می رود . واحدهای فرعی
ممکن است در مذاکره یا چانه زنی از اطلاعات مربوط به هزینه ها ( بهای تمام شده اقلام ) و قیمت بازار
استفاده نمایند » ولی هیچ الزامی وجود ندارد که قیمت اقلام انتقالی دارای رابطه خاصی با قیمت بازار یا بهای
تمام شده باشد . اغلب هنگامی که قیمت های بازار دارای نوسان شدید هستند و به صورت دائم تغییر می کنند
قیمت اقلام انتقالی بر مبنای چانه زنی تعیین می شود . قیمت اقلام انتقالی براساس چانه زنی باعث می شود که
بین واحد خریدار و فروشنده مذاکراتی انجام شود .
صفحه 47:
a
مهمترین مزیت این روش ۰ حفظ و تداوم استقلال مدیران قسمتهاست و ایراد وارده به
این روش این است که مقدار زیادی از تلاش های مدیران صرف فرایند توافق و مذاکره
می شود و همچین لزوم تجدید نظرهای مکرر در قیمت های انتقللی را می طلبد . علاوه
براین ۰ پیروی از این روش ممکن است تلاش های مدیران را به جای پرداختن به منافع و
مصالح کلی شرکت . به سمت فعالیت ها و تصمیماتی سوق دهد که تنها بر نتایج عملیات
قسمت ها موثر است .
صفحه 48:
a
هد
" "در تعيين روش قيمت گذاری مناسب لازم است شرلیط بازار . هدف سيستم قيمت
گذاری انتقللی . و همچنین معیارهای همسویی اهداف . ایجاد انگیزه ۰ ارزیایی عملکرد و
حفظ استقلال بخش ها به طور همزمان مدنظر قرار گیرند . شرکت در نهایت قیمت
انتقللی را با توجه به شرلیط اقتصادی انتخاب می نملید . ویژگی های روش های مختلف
قیمت گذاری انتقللی در نملیه )٩-۵( خلاصه شده است . همان طور که نمایه نشان مى
دهد . هیچ یک از این روش ها تمامی معیارها را برآورده نمی کند .
صفحه 49:
صفحه 50:
قیمت گذاری دوگانه انتقالات داخلی
برحی از شرکت هابا هف شناسایی سرد متعارف برای بخ فر رشن و احاظ مودن هی کاد ی اتقالی
برای بخش خریدار و به منظور حذف اینگونه تضادها و افزایش انگیزه مدیران بخش ها سیستم قیمت گذاری
انتقالی دوگانه را مورد استفاده قرار می دهند که در آن از دو قیمت انتقالی جداگانه برای بخش های خریدار و
فروشنده استفاده می شود . در این روش عمدتا قیمت های بازار یا بهای تمام شده کامل به علاوه چند درصد
سود به عنوان قیمت انتقالی برای بخش فروشنده ۰ و بهای تمام شده تفاضلی به عنوان قیمت انتقالی برای بخش
خریدار درنظر گرفته می شود ؛ تفاوت بین اين دو مبلغ نیز در یک حساب جداگانه متمرکز نگهداری شده و دز
تهیه گزارشات مالی متمرکز حذف می شود . به این ترتیب بخش فروشنده به واسطه شناسایی سود از انگیزه
کافی برای انتقالات داخلی برخوردار خواهد بود » به علاوه بخش خریدار نیز با مبنا
صفحه 51:
قرار دادن بهای تفاضلی در تصمیم گیری راجع به خرید داخلی حداکثر منافع از دید کل
شرکت ( همسویی اهداف ) را دنبال می کند ؛ در نتيجه این روش ضمن حل مشکل
تخصیص سود عملیاتی بین بخش ها . اطلاعات مربوطی را نیز برای مقاصد تصمیم
گیری کوتاه مدت و ارزیابی عملکرد فراهم می آورد .
صفحه 52:
روش های قیمت گذاری محصولات ۰
fete Ne ان
تعيين قیمت SS lk eS as ee a A
1
a 53 ۳ تا
مواجه می شوند که البته میتواند یکی از مشکل ترین تصمیم گیری ها نیز باشد . شیوهای که شرکتها قیمث.» :
سا بر
یک محصول را تسین می نمایند »در تهابت بر تعاس و رس آن ار خوهد گذاشت . از نظر زگتانی ۳
+ مه تعامل اثرگذار بر تقاضا و حرضه عبارتند از Mik 3
so
3 eo
مشتری : مشتری میتواند از مجرای اثرگذاری بر تقاضا برای یک کالا یا خدمات بر قیمت اثر بگذارد ثترکت ها
باید هميشه از زاویه دید مشتریان تصمیمات مربوط به قیمت گذاری را مورد بررسی قرار دهند
صفحه 53:
شرکت های رقیب . شرکت ها باید هميشه متوجه اقدامات رقبای خود باشند . شرکت بدون
رقیب می تواند قيمتها را افزایش دهد و دارای رقیب ناگزیر است قیمت ها را کاهش دهد .
بهای تمام شده (هزینه ها) . هزینه ها می توانند بر عرضه لثر بگذارند که در نتیجه بر قیمت اثر
خواهد گذاشت . هنگامی که شرکتها محصول بیشتری عرضه کنند » هزینه تولید و عرضه هر واحد
محصول اضافی , نخست کاهش ولی در نهایت افزایش خواهد یافت . شرکتها تا زمانی محشول
عرضه می کنند که درآمد اضافی ناشی از یک واحد محصول از هزینه اضافی تولید و عرضه این واحد
محصول بیشتر شود .
صفحه 54:
در این بخش سه رویکرد به منظور قیمت گذاری محصولات معرفی می شود :
۱- هزینه یابی و قیمت گذاری بر مبنای چرخه عمر محصول
۲ قیمت گذاری بر هینایبهای تمام شدء به سافه درصی سود
۳- هزینه یابی مبتنی بر هدف برای قیمت گذاری مبتنی بر هدف
صفحه 55:
هزینه یابی و قیمت گذاری بر مبنای چرخه عمر محصول ۱
چرخه عمر محصول عبارت است از فاصله زمانی بین طراحی و عرضه یک محصول جدید
به بازار و توقف و کنارگذاری آن محصول به دلیل نبود تقاضای کافی برای آن در بازار
به عبارت دیگر لحظه ای که تحقیق و توسعه درباره محصول آغاز می شود و تا زمان
تحویل و اتمام خدمات پس از فروش به مشتریان ادامه مییابد و تا زمانی که در رابطه با
این محصول شرکت ناید هی نوم خدمانی را به مشتریان از نا" این محصول ارائه نماید «
ادامه می یابد
صفحه 56:
* مراحل اصلی چرخه عمر محصول را اغلب می توان به شکل زیر خلاصه
)— شناخت اولیه محصول ( مراحل تحقیق و توسعه )
۲- امکان سنج
۳ 7 برنامه ریزی و طراحی محصول
۴ - ایجاد مدل اجرایی یا کليشه ای تولید
۵ - راه اندازی خط تولید
7 تولید محصول . تحویل و خدمات پس از فروش به مشتریان
۷- پایان عمر محصول
صفحه 57:
"مدیران . درآمدها و بهای تمام شده هر محصول را از ابتدای مراحل تحقیق و توسعه تا پایان خدمات پس از فروش به . .
شتریان برآورد می نمایند . هزينه یلبی چرخه عمر محصول ۰ کل بهای تمام شده هر محصول را از آغاز تا پایان ردیلبی
هب
میکند . بهای تمام شده چرخه عمر . اطلاعات با ارزشی در زمینه قیمت گذاری محصولات در اختیار می گذارد . براى» 1 10١
5
برخى محصولاتةاراز جمله معتكزلات برقى , ذوره تحه بق واتوسعه نسيتا coop Cad) a
ite Rs
تمام شده در دوره پیش از تولید واقع می شود .
بو ید بندی برای جرجه عمر محصول اه ت فعب گناری را شکلی alge all aS
AEN
209 0! لاله 2 5 0-0 be
زنجیره ارزش را پوشش دهد . برای مدیران روشن می سازد . لذا با این شیوه . نبایك تنها بهای تمام وٍ
شده مربوط به مرحله تولید تا خدمات چس از فروش را در قیمت گذاری لحاظ کرد . شرکت ها به منظور
سود آور بودن عملیات . باید به منظور پوشش کلیه مخارجی که در مراحل شش گنه زنجیره ارزش به
وقوع پیوسته است » در آمد کافی کسب نمایند .
صفحه 58:
هد
"در شرايطى كه رقابت شديد در بازار موجود نباشد . شركت ها معمولاً قيمت فروش
محصولات يا خدمات را خودشان تعيين مى نمايند . اكر قيمت فروش بسیار بالا باشد .
مشتريان از خريد اجتناب خواهند كرد . اكر قيمت فروش محصولات و خدمات بسيار
پاییسن باشسد . جوابگوی کسل بهای تمام شده محصولات و خدمات نخواهد بود .
قیمتگذاری بر اساس بهای تمام شده به اضافه درصدی سود دارای فرمول عمومی زیر
است :
| بهای تمام شده درصد افزایش | + بهای تمام شده - قیمت فروش
صفحه 59:
a
: قیمت تمام شده میتواند به روش های زیر تعیین گردد
) روش هزینه بابی جذبی ( بهای تمام شده محصول
روش جمع بهای تمام شده ( بهای تمام شده کامل )
روش جمع هزبنه های متغیر
در ادامه » هر کدام از روشها به اختصار توضیح داده
صفحه 60:
قيمت كذارى با استفاده از هزینه یابی جذبی ( بهای تمام شده محصل )
*در این روش قیمت گذاری ایتدا درصد افزایش با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود :
* - درصد افزایش
در هزينه يابى جذبى بهلى تمام شده توليد هر واحد محصول شامل هزينه هاى مواد مستقيم ٠
. كار مستقيم ٠ سر بار متغير كارخانه و سربار ثابت كارخانه مى باشد
صفحه 61:
برای تعیین قیمت فروش از فرمول زیر استفاده می شود :
صفحه 62:
مت گذاری با استفاده از جمع بهای تمام شده ( بهای
تمام شده کامل )
*در اين روش قیمت گذاری . ابتدا درصد افزایش با استفاده از فرمول زیر محاسبه می گردد :
درصد لفزایش <
جمعبهای تمام شده هر واحد محصول شامل بهای تلم شده هر واحد محمول در هریت بیج ۳۱
هاى ثابت و متغير ادارى و توزيع و فروش مى باشد . در وقع در این روش جهت تعبین قیمت هزينه هاى عملياتى نيز به بهاى تمام 38
اضافه مى كردد . اين روش ٠ در قيمت كذارى قراردادهاى يبمانكارى متداول است . دليل استفاده زاين روش در پیمنها به ویژه یمان های.
دولتى ابن است كه سازمان هاى دولتی برخی کشورها بمضا محصولاتی را سفارش می دمند sl ATEN AS
ا 0
صفحه 63:
این گونه محصولات اغلب وسایل مدرنی است که به کمک تکنولوژی پیشرفته برای اولین بار تولید می شود .
بنابراین » اگر از ابتدا ء قیمت ثابتی در قرارداد تعیین شود ۰ اين قیمت یا خیلی بالا و یا خیلی پایین است و
موجب زیان تولید کننده می شود . در چنین مواردی ۰ سازمان های دولتی طرف قرارداد حق دارند که :
و مدارک تولید کننده را حسابرسی و اقلام بهای تمام شده را کنترل کنند . برای تعیین قیمت !
زير استفاده می شود
صفحه 64:
ی با استفاده از جمع هزینه های متغیر
در اين روش قيمت كذارى ٠ درصد افزایش با استفاده از فرمول زیر محاسبه می گردد :
1 دوصبلفزلیش 2
0 جمع هزينه هلى ثابت شامل هزينه هلى ثابت توليدى ( سربار كارخانه ) و هزينه هاى نابت ادارى ولوك الروك
باشد . جمع هزينه هاى متغير شامل مواد مستقیم . کار مستقیم . سربار متفیر کارخانه و هزينه هاى متغير ادارى و
توزیع و فروش می باشد ؛ به عبارت دیگر . همانند سایر موارد کاربرد روش حاشیه فروش در حسابداری مدیریت در
اینجا نیز توجه به مشخص کردن اقلامى از بهای تمام شده است که با سطح تولید تغیر می کند.
صفحه 65:
* بنابراین . اقلام ثابت به محصولات ۰ خدمات و يا پیمانها تخصیص نمی یابد . برای
تعیین قيمت فروش از فرمول زير استفاده می شود :
صفحه 66:
دی بابک مسی بو سوت رتست سدارات صلتیت بر
هزینه یابی مبتنی بر هدف به عبارتی ساده تر همان هزینه یابی بر مبنای قیمت موردنظر و نه قیمت گذاری بر مبنای
بهای تمام شده می باشد . در شرایطی که رقابت بازار شدید باشد ۰ قیمت فروش بر مبنای قیمت بازار تعبین می
گردد » كه اين روش را قیمت گذاری هدف می نامند . قیمت هدف ۰ قیمت برآورد شده یک محصولیابخدمت Sl
که مشتریان بالقوه با آن قیمت » تمایل به خرید آن محصول یا خدمت خواهند داشت . بهای تمام شده هدش نیز باکر
آن بهایتمام شده ای ست كه بتوائد در بندمدت .سود موردنظر شركت را كسب نمايد . بهای تما شده 298
مساوی است با فروش هدف منهای سود هدف
سود موردانتظار- قیمت فروش تعیین شده توسط بزار <بهای تمام شده هدف
صفحه 67:
ایجاد قیمت هدف و بهای تمام شده هدف , طی چهار مرحله زیر صورت می كيرد :
*مرحله اول : تولید محصولی که نیاز مشتریان بالقوه را تامین نماید .
*مرحله دوم : انتخاب قیمت هدف بر مبنای ارزش متصور مشتریان محصول و قیمت هایپرقا
"مرحله سوم : محاسبه بهای تمام شده هدف , از طريق كم كردن سود مورد انتظار از قیمت های
bas
"مرحله چهارم : اجرای مهندسی ارزش و بهبود مستمر ( کایزن ) جهت حصول پهای تمام شده
صفحه 68:
نا تشكر از توجهاستاد گرامی