darman_shenakhtiye_raftari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “درمان شناختی رفتاری”

درمان شناختی رفتاری

اسلاید 1: Alireza zare

اسلاید 2: درمان شناختی رفتاریرویکرد نسبتاً نوپایی است که می خواهد فرد را در بافت یا زمینه ی زیستی ،اجتماعی و فرهنگی خود قرار دهد و با تکیه بر اصول و قواعد برخاسته از رشته های مختلف روانشناسی و سایر علوم وابسته ،سالم زیستن و سالم اندیشیدن را به او بیاموزد.Alireza zare

اسلاید 3: پایه های نظریه ای درمان شناختی رفتاری« هیچ چیز خوب و بدی وجود ندارد، اما اندیشیدن آن ها را خوب یا بد می کند». شکسپیرشناخت، رفتار و احساس فرد را کنترل می کند.این نظریه، به اهمیت یادگیری و تاثیرات محیطی بر رشد شخصیت فرد، بها می دهد.در حالیکه به فرایند پردازش و شناخت نیز به عنوان میانجی هایی در درمان اختلالهای روان شناختی، می نگرد.Alireza zare

اسلاید 4: پایه های نظریه ای درمان شناختی رفتاری درک فرد از وقایع یا اطلاعات پیرامونش، سلامت روانی و عاطفی او را تحت تاثیر قرار می دهد.علت ایجاد اختلالات روان شناختی، یا بالعکس رشد ویژگی های شخصیتی مثبت و رفتارهای سازگارانه همگی به ارزیابی فرد از محرک های محیطی و گرایش های درونی او نسبت به آنها، باز می گردد.Alireza zare

اسلاید 5: اصول کلی در شیوه ی درمانی شناختی- رفتاریدرمان شناختی-رفتاری بر این باور است که، اختلالات روان شناختی به دلیل یادگیری نامناسب و افکار ناسازگارانه ایجاد شده اند.قسمت اعظم درمان بر اساس این جا و اینک صورت می گیرد و هدف عمده درمان کمک به مراجع به نحوی که بتواند تغییرات مطلوبی در زندگی خود پدید آورد.درمان باید فرصتی برای یادگیریهای جدید و نیز ایجاد تغییراتی در فضای بیرون از مطب بوجود اورد.حل مسآله، جزء مهم لاینفک درمان را تشکیل می دهد.Alireza zare

اسلاید 6: رویکردشناختی رفتاری از تلفیق دو رویکرد رفتار درمانی (عمدتاً شرطی سازی کلاسیک و شرطی سازی کنشگر)، و رویکرد شناختی- چه در قالب شناخت درمانی و چه در چارچوب روان شناسی شناختی پدید آمد.این رویکرد ازتحقیقات و مدل سازیهای بندورا درباره اهمیت یادگیری مشاهده ای ، پژوهشهای سلیگمن و رفتار درمانی عقلانی هیجانی الیس و...سود جسته است.از لحاظ کاربردی شاید هیچ عاملی مهم تر از مدل شناخت درمانی بک، بر روند شکل گیری رویکرد رفتاری-شناختی به درمان، تاثیر نگذاشت. Alireza zare

اسلاید 7: راه اندازی فرایند درمان وشیوه های ارزیابیمصاحبه ی رفتاریخود-سنجی(پرسشنامه ها و مقیاسهای درجه بندی)کسب اطلاعات از افراد دیگرمصاحبه با افراد مهمبازنگری به وسیله افراد مهممشاهده ی مستقیم رفتار در شرایط بالینیایفای نقشآزمونهای رفتاریسنجشهای فیزیولوژیکAlireza zare

اسلاید 8: فنون درمان بخش1- تکنیک رویارویی(واقعی، تجسمی)2- تکنیک توجه گردانی 3- فن الگو پذیری4- فن ایفای نقش5- فن شمارش افکار 6- تکنیک آرامش دهی7- فن پیکان رو به پایین Alireza zare

اسلاید 9: تکنیک رویاروییبیشتر درباره ی هراسهای ساده، هراس اجتماعی، و بیرون هراسی استفاده می شود.رویارویی به روبرو شدن با چیزی تعریف می شود که به علت برانگیختن اضطراب ، مورد اجتناب قرار گرفته است.برای رسیدن به نتیجه مطلوب، رویارویی باید تدریجی، مکرر و طولانی باشد و کارهای مورد تمرین به وضوح مشخص شده باشد. Alireza zare

اسلاید 10: تکنیک رویارویی به دو صورت انجام می گیرد:رویارویی واقعی(برنامه درمانی برای کسانی که مبتلا به عنکبوت هراسی یا جانور هراسی هستند).رویارویی تجسمیمواردی مانند صاعقه هراسی و یا پرواز هراسی،که انجام رویارویی واقعی کار آسانی نیست.همانند رویارویی واقعی مرحله به مرحله صورت می پذیردو در موارد ممکن ، آن دو باید با هم تلفیق شوند.Alireza zare

اسلاید 11: تکنیک های توجه گردانیتمرکز بر روی یک شیء:می توان به مراجعان یاد داد که توجه خود را بر روی یک شیء متمرکز سازند و یا جزئیات هرچه بیشترآن برای خود توضیح دهند.سوالهایی که می توان استفاده کرد:آن شیء دقیقا کجاست؟اندازه اش چقدر است؟ چه رنگی است؟از چه چیزی ساخته شده است؟چند تا از آن شیء وجود دارد؟ به چه درد می خورد؟ و.... Alireza zare

اسلاید 12: آگاهی حسیبه مراجعان یاد داده می شود که محیط اطراف خود را به عنوان یک کل ،مورد توجه قرار دهند و از حس بینایی، شنوایی، چشایی، بساوایی و بویایی استفاده کنند.اگر به اطراف خود نگاه کنید دقیقا چه می بینید؟ دیگر چه می بینید؟ دیگر چه؟ چه می شنوید؟در درون بدن خودتان؟در داخل اطاق؟ بیرون از اطاق؟ آیا بدن خودتان را روی صندلی لمس می کنید؟ آیا لباستان را بر تنتان احساس می کنید؟و....Alireza zare

اسلاید 13: تمرینهای ذهنیبطور مثال: هفت تا هفت تا از 1000 کم کردن و به پایین آمدنیادآوری جانورانی که نام شان با حرف خاصی از حروف الفبا آغاز می شودیا هر نوع فعالیت ذهنی جالبAlireza zare

اسلاید 14: خاطرات و خیال پردازیهای خوشایندمی توان از خاطرات روشن و مشخص مربوط به حوادث لذت بخش گذشته (مثلا تعطیلات لذت بخش) خیال پردازیها(اگر در قرعه کشی بانک برنده شوید، چه کار می کنید).Alireza zare

اسلاید 15: فعالیت های جالببهتر است کارهایی انتخاب شود که ذهن و جسم را، به یک اندازه، مشغول کنند، مانند حل کردن جدول و پازل و بازی تنیس، یا گوش دادن به رادیو در حال اطو کردن لباس.Alireza zare

اسلاید 16: شمارش افکارهدف این است که مراجع هر چه بیشتر از افکار منفی، فاصله پیدا کند.مثلا از طریق فشار دادن شمارشگر گلف و یا بافتنی و یا گذاشتن علامتی روی کارت.Alireza zare

اسلاید 17: ایفای نقشبیشتر در درمان هراسهای اجتماعی کاربرد دارند تا سایر هراسها و خود ایفای نقش را می توان نوعی رویارویی دانست. مثلا بیماری که گفتن « نه » و یا ابراز رفتار جرأتمند، برایش دشوار است، می تواند در نقش فردی جرأتمند، با درمانگر ایفای نقش کند.می توان گفت: من رئیس می شوم و شما نشان دهید چطور از او می خواهید تغییراتی در برنامه کاری شما، بوجود آورد.Alireza zare

اسلاید 18: پیش ورزیاین روشی در جهت آماده شدن برای رویارویی.بسیاری از مراجعان هراسی وقتی با اشیاء و یا موقعیت های هراسناک روبه رو می شوند احساس رکود می کنند، و این حالت آشفتگیهایی را ایجاد می کند که خود باعث افزایش اضطراب می شود.اما اگر مواد و اسباب مناسبی تهیه شوند، مانند تهیه سئوالاتی برای پرسیدن و یا موضوعاتی برای حرف زدن احتمال وقوع این مشکلات را کمتر می کند.Alireza zare

اسلاید 19: modelling الگو پذیریدر آن درمانگر در حضور مراجع نشان می دهد که چطور می توان به یک شیئ ترسناک مانند مار یا لبه ساختمانی بلند ،نزدیک شد.در مورد اختلالات وسواسی:کسی که ترس از آلودگی با لوازم حمام داشت، چون فکر می کرد ممکن است باعث ایجاد سرطان در او شوند، درمانگر از او خواست که پشت دست خود را شامپو بزند.درمانگر ابتدا خود، مقداری شامپو به دست و صورت خود زد . و بعد ، مراجع مقدار کمی شامپو به دستش مالید و موافقت کرد که به مدت 3 ساعت دستش را نشوید.در سرتاسر جلسه مراجع مرتب مورد تشویق قرار می گرفت. Alireza zare

اسلاید 20: Relaxationآرامش آرامش پیشرونده (15 تا 20 ثانیه)آرامش بدون تنش( 5 تا 7 دقیقه)آرامش از طریق کنترل نشانه ها (2 تا 3 دقیقه)آرامش افتراقی ( 60 تا 90 ثانیه)آرامش سریع ( 20 تا 30 ثانیه)Alireza zare

اسلاید 21: فن پیکان رو به پاییندر این فن، درمانگر به جای آن که با خودِ افکار به مقابله برخیزد، درصدد تشخیص اعتقاد ورای آن فکر می آید.می پرسد:« فرض کنیم که درست باشد، برایتان چه معنایی دارد؟ آن وقت چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ دراین صورت چه چیز بدی اتفاق می افتد؟ آن قدر تکرار می شود تا امکان صورتبندی مساله اصلی فراهم آید. Alireza zare

اسلاید 22: مثال: کل اگر طبیب بودی...موقعیت:جلسه با بیماری که در پایان جلسه،احساس بهتری گزارش نشد.هیجانها: احساس گناه، اضطراب، افسردگیافکار: جلسه وحشتناکی بود- به هیچ جا نرسیدیم فرض کنید که این فکر درست باشد،ازنظر شما چه معنایی دارد؟بیمار وضع بهتری پیدا نمی کندفرض کنیم وضع بهتری نکند از نظر شما چه معنایی پیدا می کند؟این کارم خوب نبوده استوفرض کنیم که کارتان خوب نبوده است،این چه معنایی برای شما دارد؟Alireza zare

اسلاید 23: اینکه من درمانگر بدی هستمفرض کنیم که شما درمانگر بدی هستید،بعد چی؟دیر یا زود همه چیز رو می شودمنظورتان چیه که همه چیز رو می شود؟همه می فهمند که من به هیچ دردی نمی خورم و همه از من نفرت پیدا می کنند و معلوم می شود که موفقیت من تا کنون مبتنی بر شیادی و یا کاملا شانسی بوده استیعنی:برای آنکه خود را قبول داشته باشم و دیگران را وادار سازم که مرا بپذیرند، باید در تک تک کارهایی که انجام می دهم، موفق باشم.Alireza zare

اسلاید 24: Alireza zareتقدیم به شما

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید